Multi Platform Clair Obscur: Expedition 33

سازنده
Sandfall Interactive
تاریخ انتشار
2025 24April
ناشر
Kepler Interactive
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S
EX33_Logo_HighRez.png


Developer: Sandfall Interactive
Publisher: Kepler Interactive
Genre: Turn-based RPG
Release Date: 24 April 2025
Platforms: Playstation 5،XBOX
Series،PC


  • سازنده بازی استودیوی فرانسوی Sandfall Interactive هست. بیشتر اعضای اصلی استودیو از سازنده های باتجربه و سابق اوبیسافت و همینطور از طرفداران بازی های jrpg قدیمی مثل Persona، Final Fantasy و Kingdom Hearts هستند.​
  • داستان و ستینگ بازی برگرفته شده از دوران Belle Époque در فرانسه جریان دارد. هر سال زنی بیدار میشود و عددی نفرین شده را بر روی مقبره تی نقاشی میکند و تمام افراد با سن اون عدد ناپدید و به خاکستر تبدیل میشوند. هر سال این عدد کوچکتر میشه. در بازی شما به عنوان "Expedition 33"وظیفه دارید قبل از اینکه زن نقاش بیدار بشه و عدد 33 رو‌ نقاشی کنه اون رو نابود کنید و برای همیشه این چرخه مرگ و نفرین رو بشکنید.​
  • سبک بازی به گفته سازنده ها "Reactive turn-based RPG" که با ترکیب المان های مبارزات اکشن و ریل تایم با سیستم نوبتی قدیمی یجورایی نسخه تحول یافته بازی های jrpg قدیمی هست. در بازی میشه ضربات دشمن ها رو بصورت ریل تایم dodge، parry و یا counter کرد و همینطور با نگه داشتن ریتم ضربات کمبو ایجاد کرد و نقاط ضعف دشمن ها بصورت آزاد مورد هدف قرار داد.​
  • پارتی بازی از شش نفر تشکیل شده. تجهیزات، مهارت ها و قابلیت های تمام اعضای پارتی قابل ارتقا هست. کرکترهای که در تریلر معرفی بازی دیدیم Gustave که یک معمار، Sciel یک جنگجو، Lune یک محقق و‌ جادوگر و Maelle که با 16 سال سن جوانترین عضو‌ گروه هست.​
  • موتور گرافیکی بازی Unreal Engine 5 هست.​
 

Attachments

  • Clair-Obsur-Expedition-33_2024_06-09-24_024-1024x576.jpg
    Clair-Obsur-Expedition-33_2024_06-09-24_024-1024x576.jpg
    77.5 KB · مشاهده: 44
آخرین ویرایش:
موشن کپچر کات سین سینمایی پرولوگ بازی
View attachment SnapInsta.to_AQOG7n88UFhnmURK_RqW9YOxHIPD5hTjyn4XQI7RElWE5T_Hb216X2--vc539oRDdGp5QBCy3rrvlSyY3...mp4
چقدر روایت بازی اینجا عالی بود. میدونید با اینکه هر سال گاماژ اتفاق میفتاد باز در اخر یک امید کوچکی هم تو چشم سوفی بود که شاید امثال اکسپدیشنا موفق شدن یا شاید امسال این نقاش متوقف شده باشه و تا اخرین لحظه همین اندک امید رو توی صورتش میبینید ولی وقتی نقاشه از جاش بلند میشه ناگهان انگار تمام امیدش رنگ میبازه و متوجه میشه رفتنیه. خیلی عالی بود حقیقتا
1746106371015.gif
 
آقا میون کلامتون، نوبتی بالدورز گیت ربطی به این نداره ها :دی
کلا یه چیز دیگه هست و بر اساس مکانیک های ورژن پنجم dungeons and dragons طراحی شده (خود بازی هم در دنیای اصلی DnD هست عملا). اون تاسی هم که گفتین جزو موارد بنیادی بازیه :دی

بهترین بازیایی که میتونید تجربه کنید که از نظر هیجان نزدیک و شبیه به این باشه:

۱. فاینال فانتزی ریمیک و ریبرث : شاید بهترین گزینه ها باشن چون سیستم نبردهاشون هم به صورت نوبتی دنبال میشه و هم همزمان . البته نوبتی بازی، سیستم کلاسیک FF نیست.

۲. پرسونا ۵ رویال: من نسخه عادی را بازی کردم اما پرسونا شبیه ترین گیمپلی به E33 را داره (حداقل در ظاهر) ولی خب اگه دیالوگ های طولانی بین کاراکترها را دوست نداشته باشید، پتانسیل دراپ کردنش خیلیه :دی

۳. World of FF: بازی به شدت بامزه ایه و ارزش تجربه را داره. تا حد قابل توجهی شبیه FF های نسل ۶ به قبل هست .

4. سه گانه Final Fantasy Xiii: فاینال ۱۳ تا حد قابل توجهی بین فن های قدیمی این سری منفوره و تو فروم خودمونم کم بحث نداشتیم سرش:دی

برای اشنایی با سیستم نوبتی اصلی سری، شاید بهترین گزینه قسمت اول ۱۳ باشه. چون این نوع گیمپلی بعد از سال ۲۰۱۴ کلا تو عناوین اصلی سری کنار گذاشته شد.
منتهی این بازی به شدت خطیه و پتانسیل دراپ شدن را داره. با این حال ۱۳-۲ این ایراد را نداره و داستان کوتاه تر و جالب تر و شخصیت منفی به مراتب جذاب تری داره (یکی از بهترین های سری)
از نظر گرافیکی هم دو نسخه اول خوب عمر کردن (منظورم همون Aged well هست)

—————————
نکته ای که باید توجه کنید، طولانی بودن بسیار زیاد بازی های jrpg هست. یعنی تایمی که به صورت میانگین باید بگذارید، حداقل ۲-۳ برابر E33 هست و خب از نظر هیجان و درگیر کنندگی، شاید صرفا موارد ۱ و ۲ به E33 نزدیک بشن. منتهی همون طور که گفتم، حتی درباره پرسونا هم مسئله Pacing/سرعت رخداد وقایع وجود داره و اگه به اندازه کافی به بازی فرصت ندید، احتمال دراپ کردنش بالاست.
 
Expedition 33 بالاترین امتیاز کاربران در تاریخ PS Store را کسب کرد (بر اساس عرضه ادیشن اولیه/اصلی بازی ها، با حداقل تعداد نقد بالای 1000 تا)

همچنین بازی از 5000 تا نقد، یوزر اسکور 9.7 را روی متاکریتیک داره (چند روز پیش البته یه سری شروع کرده بودن 0 دادن به بازی به خاطر نوبتی بودنش. اما در نهایت انگار تفاوت خاصی نکرده)

فیلم سینمایی بازی هم که پیش از عرضه تایید شده بود، یه لایو اکشنه که توسط سازنده های انیشمین های توم ریدر برای نتفلیکس در حال تولیده (موسسشون هم یکی از تولید کندده های فیم اول سونیک بوده)
 
این دو تا مطلب رو توی ردیت خوندم ندیدم اینجا کسی درباره اش صحبت کنه.

اول اینکه نویسنده بازی در پاسخ به سوال یکی از فن ها گفته احتمال انتشار DLC داستانی در آینده برای بازی وجود داره.

دوم هم اینکه Ben Starr ( صداپیشه ورسو توی بازی) تو یه مصاحبه گفته کارگردان و یکی از بنیانگذارهای استودیو سازنده بازی از طرفدارها و اسپیدرانر های sekiro هست. حتی توی سایت رسمی استودیو هم به اسپیدرانر بودن کارگردان بازی اشاره شده. توی همون مصاحبه بن گفته بود کارگردان این بازی رو چندین بار اسپیدران کرده و بهترین زمانش 2 ساعت و 14 دقیقه بوده اون هم بصورت no hit یعنی بدون اینکه بدون اینکه یه ضربه بخوره. البته با توجه به اینکه خودشون بازی رو ساختند و به چم و خم بازی آشنا هستند یکم طبیعی هست اما از یه اسپیدرانر sekiro کمتر از این هم انتظار نمیره.

Screenshot_۲۰۲۵-۰۵-۰۱-۰۱-۳۱-۲۲-۸۷۰-edit_com.brave.browser.jpg
 
واقعا عرضه این بازی ها برای صنعت گیم امیدوارکنندس
واین که هنوز بازی های داستانی می‌تونن فروش بالا داشته باشن =D>
من خودم حدود ۱ ساعت از بازی رو کنسول ایکس باکس رفیقم تجربه کردم که از قضا رو گیم پس همون روز اول دانلود کرده بود (خاک تو سر سونی با این پلاس درب داغونش که فقط داره گرونش میکنه ) :-q
حقیقتا هنر از بازی فوران میکنه هم از بعد هنری و هم از بعد طراحی
گیم پلی بازی با اینکه نوبتی هست در گیر کنندس وقتی قلقش بیاد دستت لذت خالصه
و خیلی نکات مثبت دیگه که دوستان بهش اشاره کردن
وقت و حوصله کافی ندارم ولی اگه عمری باشه قطعا تجربش میکنم8->
 
4. سه گانه Final Fantasy Xiii: فاینال ۱۳ تا حد قابل توجهی بین فن های قدیمی این سری منفوره و تو فروم خودمونم کم بحث نداشتیم سرش:دی

برای اشنایی با سیستم نوبتی اصلی سری، شاید بهترین گزینه قسمت اول ۱۳ باشه. چون این نوع گیمپلی بعد از سال ۲۰۱۴ کلا تو عناوین اصلی سری کنار گذاشته شد.
منتهی این بازی به شدت خطیه و پتانسیل دراپ شدن را داره. با این حال ۱۳-۲ این ایراد را نداره و داستان کوتاه تر و جالب تر و شخصیت منفی به مراتب جذاب تری داره (یکی از بهترین های سری)
از نظر گرافیکی هم دو نسخه اول خوب عمر کردن (منظورم همون Aged well هست)
میبینم که از هیچ فرصتی برای تبلیغ Xiiiها فروگذار نمیکنی:دی
انصافا بازیهای خیلی خوبی بودن ولی طبق معمول هیت گرفتن.
حداقل از این 15 یا 16 با فاصله زیاد بازیهای بهتری بودن.

قدر اونها رو ندونستیم این دری وریها رو دادن به خوردمون.
=====================

اما در مورد Exp33
این نظرم میتونه حاوی اسپویل از پیشگفتار بازی باشه ، اگه بازی نکردید رد شوید ، نگید نگفتم:Punish:
اصلا یه عنوان جدید که بتونه تو پیشگفتارش اشک در بیاره یعنی واقعا کارش درسته.
من بعد سالها آخر پیشگفتار که همه پرپر میشن مثل ابر بهار اشکهام میومد ، خیلی سال میشد که تو یه بازی اینقدر احساسی نشده بودم
بیشتر این جالب بود که این شخصیتها رو نیم ساعت هم نشده که شناختم و اینطور ارتباط گرفته بودم.
با اینکه اصلا نمیدونستم چرا اینها پودر شدن یا اون نقاش کیه یا چیه و پیش زمینه داستانی چیه اصلا ولی شخصیته برام مهم شده بود.

کار تیمشون واقعا حرف نداره.

من شک ندارم لایو اکشنش عمرا بتونه به این خوبی بتونه با مخاطب ارتباط بگیره.
 
آخرین ویرایش:
1-persona 5 royal
2-yakuza like a dragon
3-like a dragon infinity weath
Like a Dragon اولی بخاطر محدودیت های حرکتی که داشت بشدت گیمپلی سرطانی داشت.
هرچقدرم داستان خوب باشه بخاطر این موضوع ترجیح میدم هیچوقت دوباره بازیش نکنم.
اما Infinite Wealth واقعا بعد یاکوزا 0 بهترین بازی سری بود.
 
بازی علاوه بر موزیک از گرافیک هنری هم سرشاره
گیم پلی برای یه سری ها شاید جالب نباشه
ولی برای کسی که دنبال یه چیز جدیده عالیه
شایدم برای منی که خیلی کم بازی میکنم
اخرین باری که سبک نوبتی رو بازی کردم برمیگرده به پلی 1 و 2 سر بازی های فاینال فانتزی
و حالا بعد از این همه وقت و خسته از تکرار بازی های که بنظرم واقعا نواوری نداشتن یهو بازی سر میرسه که نه تنها از بازی های روز چیزی کم نداره بلکه توی همه چیز سنگ تموم گذاشته
محیط، گرافیک، صداگذاری، موزیک، و البته گیم پلی
داستان پیشگفتار شکه کننده و عالی باید ببینم داستان کُلی بازی چجوره
فعلا اکت 1 هستم و تا اینجا داستان هم خوب روایت ششده
شما محیط، نورپردازی و گرافیک رو ببین، به به

IMG_20250502_032235.jpg
 
Like a Dragon اولی بخاطر محدودیت های حرکتی که داشت بشدت گیمپلی سرطانی داشت.
هرچقدرم داستان خوب باشه بخاطر این موضوع ترجیح میدم هیچوقت دوباره بازیش نکنم.
اما Infinite Wealth واقعا بعد یاکوزا 0 بهترین بازی سری بود.
با این حال بیس اصلی گیم پلی نوبتی از این نسخه شروع شد به نظر من که خوب بود ولی دلیل اصلی معرفیش بیشتر به خاطر این هستش که داستانش به infinite weath مربوطه (البته تا حدودی مخصوصا در مراحل فرعی به وقایع یاکوزا 0 تا 6 هم اشاره میشه)(البته حدس میزنم شما با ایشین اشتباه گرفتی چون ایشین در اصل ریمستر بود و انیمیشن ها و گیم پلی با موتور قدیمی استدیو بود و برای نسل 6 بود ولی یاکوزا لایک دراگون یا همون یاکوزا 7 اولین نسخه سری با گیم پلی نوبتی هست و از نظر انیمیشن و بیس گیم پلی تفاوت زیادی با دنبالش infinite weath نداره)

نکته جالب در مورد خودم این هست که با توجه به اینکه از طرفی پرسونا 5 والبته همین بازی بهترین بازی برای شروع سبک میدونم ولی از طرفی به نظرم ممکن پرسونا 5 به دلیل حجم زیاد دیالوگ ها و به شدت طولانی بودن ممکنه کسانیکه می خواهند وارد این سبک بشند رو خسته بکنه ولی expedition 33 و این دو نسخه یاکوزا حداقل کوتاه تره
 
آخرین ویرایش:
سلام.
راهی هست که بشه ماتی پس‌زمینه زیرنویس صحنه‌های سینمایی رو در نسخه PC برداشت؟ من دارم بازی رو روی گیم‌پس بازی می‌کنم، و تنها چیزی که کمی داره ضدحال می‌زنه، همینه. «ClairObscurFix» رو هم نصب کردم، اما با اینکه همه موارد دیگه رو درست می‌کنه، ولی مشکل زیرنویس‌ها همچنان برای من برقراره.
 
جدی کمکی که گیمپس داره به این سبکا میکنه بی نظیره، خیلیا اینجا و جاهای دیگه اولین بارشونه مبارزات نوبتی رو امتحان میکنن و خوششون میاد، همین باعث میشه دری واسشون باز بشه به سمت کلی بازی دیگه که تا دیروز فکرشو نمیکردن حتی نزدیکشم بشن :دی چه jrpg چه crpg و ... حالا میرن اونارو هم میخرن و اون سازنده ها هم یه خیری این وسط میرسه بهشون.
با توجه به اینکه میگی اولین باره کامبت نوبتی امتحان میکنی نیاز نیست که بگم مقصد بعدیت کجاس؟ :-" :دی
Clair Obscur: Expedition 33 is selling more than twice as fast as other JRPGs on PC, analyst says – here's why

Rhys Elliott مدیر تحلیل بازار Alinea Analytics هم با شما هم نظر هست و معتقد ــه مثل یه گلوله برفی به نفع بازی عمل کرده
"Inclusion on Game Pass will always cannibalise premium game sales on Xbox itself, but inclusion can – and does – snowball into word of mouth that increases sales off-platform.


 
سلام.
راهی هست که بشه ماتی پس‌زمینه زیرنویس صحنه‌های سینمایی رو در نسخه PC برداشت؟ من دارم بازی رو روی گیم‌پس بازی می‌کنم، و تنها چیزی که کمی داره ضدحال می‌زنه، همینه. «ClairObscurFix» رو هم نصب کردم، اما با اینکه همه موارد دیگه رو درست می‌کنه، ولی مشکل زیرنویس‌ها همچنان برای من برقراره.
این رو باید صبر کنین خودشون آپدیت بدن.
احتمالا این کار رو انجام بدن چون اصلا جالب نیست.
 
  • Like
Reactions: arash1996

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or