بچه ها چندتا سوال :
1- اون قسمت ساخت کرکتر چندتا قسمت انتخاب spell و اینا داره ، اونا فیکس هستن بعدا نمیشه تغییرشون داد ؟ چون سردر نمیارم ازشون گفتم اگه فیکس نیستن همون حالت دیفالت بذارم .
2- یک سری چیزا مثل مثلا انتخاب wood elf یا های الف یا مثلا outlander یا شارلاتان بودن رو انتخاب درست انجام بدم کافیه ؟ یک قسمتی داره که چندتا پوینت برای بعضی چیزا میذاره کم یا زیاد کنیم مثلا intel یا dex یا همچین چیزی ، اونم مهم و فیکسه یا زیاد چیز مهمی نیست ؟
3- دیالوگ های بازی از همون اول خیلی مهم و تاثیر گذارن یا نه ؟ مثلا با پارتی صحبت میکنم میگه approve کرد یا همچین چیزی ...
4- کرکترها mana ندارن درسته ؟ یه آیکون پایین صفحه کامبت هست چندتا اسلات داره همونه ؟ وقتی خالی میشه باید short rest کنم تا برگرده ؟
5- بازی چرخه روز و شب و تایم نداره ؟ یعنی گشت و گذار میکنم زمان داره میگذره و event یی چیزی تغییر میکنه و زمانشون میگذره یا نه ؟ یکم درباره این تایم بازی و شورت و لانگ رست توضیح بدید لطفا .
1. چرا میشه. هر دفعه هم که لول آپ کنی فکر کنم میشد یه تغییر ریزی داد ولی بعضی از Spell و Feat ـها مخصوص کاراکتر و نژاد هست اونا رو نمیتونی تغییر بدی.
2. راجب بخش دوم سوالت چرا مهم هست. ببین بازی به طور کلی (فکر کنم خود D&D هم همینطوره) برای انجام کارها تاس میندازه و طبق یه فرمولی (مثلا d20) محاسبه میکنه اون عمل چقدر موفقیت آمیزه.
مثلا شما اتک میدی، Str شما 3 ـه، بازی تاس میندازه 9 در میاد. این 3 با 9 جمع میشه و 12 در میاد.
دفاع هم همینطور هست بازی مجموع Def کاراکتر و زره و سپر و لباس و بقیه رو تو اون فرمول محاسبه میکنه، که بهش AC میگن.
==> الان اگر AC دشمن 15 باشه و ضربه شما 16. این حمله موفقیت آمیزه و میخوره اما عدد ضربه شما کم باشه و AC طرف بالا باشه حمله موفقیت امیز نیست.
حالا اون Dex و Str و ... تو این محاسبات به عنوان bonus اضافه میشه. هرچی اینا بالاتر باشه تو اون کار شانس بیشتری داری که موفق بشی. Dex ـت بالا باشه بتونی Dodge کنی یا حرکت اکروباتیک کنی، Str بالا باشه دمیج بیشتر بزنی یا وسیله سنگینی رو بلند کنی charisma بالا داشته باشی بتونی رو یکی تاثیر بزاری و ...
بعد یه محاسبه دیگه انجام میده تا ببین این ضربه ای که موفقیت آمیز بود چقدر دمیج به طرف میزنه. اینجا میاد با استفاده از یه تاس دیگه + عدد خودت + عدد سلاح حساب میکنه که مثلا 8 تا دمیج وارد میکنی.
این توضیح خیلی خلاصه ای بود برای اینکه با مکانیزم بازی آشنا بشی. وگرنه جزئیات دیگه ای هم داره. مثلا با اسپل میتونی AC دشمن رو رد کنی، بعضی قابلیت های فردی اجازه میده اگر دفعه اول miss کردی دوباره بزنی، هر سلاح و زرهی تاس خودش رو داره، برای قفل باز کردن، متقاعد کردن، مقاومت جلوی اسپل، نگاه به محیط، پیدا کردن اشیاء، Critical/Failure Success، Saving Throw و ... خلاصه هر کاری با 5-6 نوع تاس مختلف کار پیش میره (در کنار توضیحات نگاه کنی مینویسه مثلا فرمول 1d8 هست یا چی، AC چنده، DC چنده) که در طول بازی یاد میگیری.
3. اینو بهتره یکی از بچه ها بیاد جواب بده ولی فکر میکنم اینطور بود که تایید کردن باعث میشد رابطه ات با طرف بهتر باشه (البته همین هم در دراز مدت مهمه) ولی تصمیم های مهم تر یه چیزی شبیه این میگفت که بعدا طرف به یاد میاره.
در کل حرف زدن مهم ترین قسمت بازیه حتی از مبارزات بیشتر. چون شما با انتخاب دیالوگ مناسب میتونی از مبارزه با یه لشکر فرار کنی، مسیر طولانی رو میانبر بزنی، آیتم بگیری، کمک بگیری.
4. یادم نمیاد ولی فکر کنم آره مانا نداشتیم. حرکت های بازی روی چندین مورد میچرخید Action، Bonus Action، Movement و اسپل. (بقیه رو یادم نمیاد)
action میشد حمله و استفاده از وسایل مثل طومار ها و potion ها و ..
bonus action رو یادم نیست. یه چیزی شبیه اکشن بود ولی کارای سبک تر.
حرکت ها که پریدن و هل دادن و برداشتن و اینجور چیزاست.
اسپل ها هم که برای جادو بود.
که همه ی اینا رو باید توی اون "نوبت/Turn" گرد دور دایره End Turn انجام بدی. از اون خارج بشه نمیتونی.
یعنی مثلا کل اون رو استفاده کنی تا راه بری از دشمن دور بشی، کامل استفاده کنی برای حمله کردن، یا مدیریت کنی یه مقداری برای راه رفتن یه مقداری برای حمله یه مقداری برای اسپل زدن استفاده بشه.
movement , action , bonus action همیشه پر میشه اما اسپل و بقیه کارها نیاز به short rest داری. فکر میکنم بعضی هاشون هم نیاز به long rest داشت.
در طول بازی که لول آپ کنی یا آیتم خاصی ببندی تعداد دفعاتی که از اینا میشه استفاده کرد بیشتر میشه. مثلا تو هر نوبت 2 دفعه حمله کنی، 3 بار اسپل بزنی.
5. یادم نمیاد.
(بعضی چیزا رو نمیدونم چون بعد از این pathfinder رو رفتم که از این پیچیده تر بود به خاطر همین اینا رو باهم اشتباه میگیرم الان نمیدونم چی برای کدومه
)
آقا بازی به شکل وحشیانه ایی پیچیده و شلوغه من پدرم در اومده بیست ثانیه یک بار یه سری اطلاعات و مکانیزم میندازه جلوم مغزم کشش نداره دیگه
.
من با rpg های شلوغ غریبه نیستم سالها wow بازی کردم ولی این دیگه نوبره . احساس میکنم از نظر lore یا حتی خیلی چیزای دیگه و گیم پلی مکانیزم ها بازی تصور میکنه player قبلا D&D بازی کرده برا همین خوب توضیح نمیده .
یه چیزی یادم اومد. شاید دلیل اینکه برای من آسون تر بود این بود که من نژاد انسان و کلاس rouge رو انتخاب کردم کاریزما بالایی هم داشتم (با اینکه paladin نبودم ولی هیرو بودم یه جورایی رابین هود بودم
)
به خاطر همین شاید اندازه شما گیج نشدم و آروم آروم با بازی آشنا شدم. اسپل اینای کمتری داره، یه حرکت اضافه داشتم، مخفیکاری داشت، مسافت بیشتری میتونستم راه برم.
طوری که تو کل Act 1 فکر کنم یک یا دوبار long rest کردم (که اونم یه دفعه اش فکر میکنم اجباری بود
)
بعضی جاها هرچی داشتم خالی میکردم تا یاد بگیرم بعد سیو قبل رو لود میکردم.
اواسط اکت یک یه مبارزه بود فکر کنم نزدیک 2-3 ساعت رو اون وقت گذاشتم !! کمبوهای مختلف رو امتحان میکردم، مسیرهای مختلف رو امتحان میکردم، شخصیت های مختلف رو امتحان کردم، قبل اینکه مبارزه شروع بشه شخصیتم رو میبردم مخفی میکردم خلاصه کلی روش مختلف رو تست کردم
نکته خیلی مثبت بازی این هست که هرجایی بخوای میتونی سیو کنی حتی وسط دیالوگ و مبارزه. خودت رو از این محروم نکن.
البته من یکم زیاده روی کرده بودم
فکر کنم نزدیک 20-25 تا سیو داشتم قبل مبارزه، بعد مبارزه، قبل مکالمه، بعد مکالمه، وسط مپ همه جا داشتم تا چیزی رو از دست ندم (بعد 70 ساعت هم آخر فهمیدم یه چیزی رو ندیده بودم
)
ولی بازم شما خیلی داری دست دست میکنی
شما شروع کن برو شاید اصلا از کلاس و انتخاب هات پشیمون شدی خواستی از اول بری
پیشنهاد میکنم چیزی رو هم متوجه نشدی، گیر کردی، دنبال راهنمایی بودی برو اول تاپیک از روز انتشار بازی پست های بچه ها رو ببین tip های جالبی میتونی پیدا کنی.