Multi Platform Baldur's Gate III

سازنده
Larian Studios
تاریخ انتشار
[PC | 3 August 2023] [PlayStation 5 | 6 September 2023] [Xbox Series X/S | TBA]
ناشر
Larian Studios
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S
logo-desktop.dd69ffb.png


Developer/Larian Studios
Publisher/Larian Studios
Genre/Turn-based RPG
Platform/PC
Release date/TBA
هر چیزی که باید در مورد بازی Baldur’s Gate 3 بدانید
(با تشکر از @EAST2WEST)

طرفداران ژانر بازی‌های نقش آفرینی کامپیوتری (CRPG) برای سال‌ها منتظر معرفی قسمت بعدی از سری کلاسیک بازی Baldur’s Gate از استودیوی بایوور بودند تا در نهایت به لطف استودیوی مستقل و بلژیکی لارین، آرزوی دیرینه‌ی آنان تحقق یافت. خالقان سری بازی نقش‌آفرینی Divinity: Original Sin با کارنامه درخشان خود ثابت کردند که سزاوارند تا روایت‌گر فصل جدیدی از دنیای سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان باشند.

استودیو لارین در ژوئن سال 2019 با تریلری سینمایی، بازی Baldur’s Gate 3 را معرفی کرد در این تریلر یکی از سربازان فلیمینگ فیست (Flaming Fist) را می بینیم که زخمی و تلوتلو خوران کوچه‌های شهری رو به ویرانی که مملو از جنازه است را طی می‌کند، و در صحنه‌ی آخر به طور زجرآوری به یک مایند فلیر (Mind Flayer) تغییر شکل ‌‌می‌دهد.

اما ما در مورد بازی Baldur’s Gate III چقدر می‌دانید ؟ در این مقاله به تمام نکاتی مهمی که در مورد این بازی وجود دارد به طور خلاصه خواهیم پرداخت.

ادامه ....


 
آخرین ویرایش:
بچه ها چندتا سوال :
1- اون قسمت ساخت کرکتر چندتا قسمت انتخاب spell و اینا داره ، اونا فیکس هستن بعدا نمیشه تغییرشون داد ؟ چون سردر نمیارم ازشون گفتم اگه فیکس نیستن همون حالت دیفالت بذارم .
اگه منظورت cantrip هاست، اونارو با respec کردن وسط بازی میتونی تغییر بدی. ولی بعضی نژاد ها یه سری اسپل مختص خودشون میگیرن (مثل Tiefling یا Drow) که اونا همیشه ثابتن.

2- یک سری چیزا مثل مثلا انتخاب wood elf یا های الف یا مثلا outlander یا شارلاتان بودن رو انتخاب درست انجام بدم کافیه ؟ یک قسمتی داره که چندتا پوینت برای بعضی چیزا میذاره کم یا زیاد کنیم مثلا intel یا dex یا همچین چیزی ، اونم مهم و فیکسه یا زیاد چیز مهمی نیست ؟
subrace ها (مثل وود الف) بعضی هاشون اسپل یا افکت به کارکترت میدن، ولی بکگراند ها (مثل شارلاتان) اونقدرا تاثیر نمیزارن و بیشتر برای flavor هستن.

stat ها (که تو این بازی اسمشون ability scoresئه) نسبتا مهمن. خودشون رو با respec میتونی وسط بازی تغییر بدی، ولی دوتا بونس +1 و +2 که اول بازی تعیین میکنی قابل تغییر نیستن.
بیلد پیش‌فرضی که خود بازی نسبت به کلست بهت میده خوبه، ولی اگه بخوای min-max کنی جای بهبود داره.

3- دیالوگ های بازی از همون اول خیلی مهم و تاثیر گذارن یا نه ؟ مثلا با پارتی صحبت میکنم میگه approve کرد یا همچین چیزی ...
آره. حتی همون چند ساعت اول بازی، تفاوت دو تا انتخاب میتونه مردن یا زنده موندن یه کرکتر باشه. پارتی ممبر ها هم approval دارن مثل اکثر RPG ها.

4- کرکترها mana ندارن درسته ؟ یه آیکون پایین صفحه کامبت هست چندتا اسلات داره همونه ؟ وقتی خالی میشه باید short rest کنم تا برگرده ؟
نه، بازی mana نداره. Spellcaster ها spell slot دارن که به وسیله اونها از اسپل هاشون استفاده میکنن‌.
مثلا اسپل های لول ۳، اسپل اسلات لول ۳ نیاز دارن. همچنین میتونی اسپل های لول پایین تر رو با اسپل اسلات های لول بالاتر استفاده کنی.

اسپل اسلات های همه spellcaster ها با لانگ رست ریشارژ میشه به جز warlock که هم با شورت رست و هم با لانگ رست ریشارژ میشه. (ولی در عوض تعداد اسپل اسلات هاشون خیلی کمتر بقیه کلس هاست)

5- بازی چرخه روز و شب و تایم نداره ؟ یعنی گشت و گذار میکنم زمان داره میگذره و event یی چیزی تغییر میکنه و زمانشون میگذره یا نه ؟ یکم درباره این تایم بازی و شورت و لانگ رست توضیح بدید لطفا .
نه، نداره.
اتفاق های وابسته به زمان فقط با لانگ رست کردن جلو میرن.
به ازای هر لانگ رست، دوتا شورت رست میگیری.
شورت رست بیشتر برای مقداری هیل کردن تیم (تا حداکثر نصف جون) و پر کردن بعضی از resource های کلس هاست.
لانگ رست تمامی resource های کلس ها و جون پارتی ممبر هارو کامل پر میکنه و مهم تر از اون داستان خیلی از companion هارو پیش میبره. برای لانگ رست کردن نیاز به camp supply داری. (که وفور تو دنیا پیدا میشه)
 
اگه منظورت cantrip هاست، اونارو با respec کردن وسط بازی میتونی تغییر بدی. ولی بعضی نژاد ها یه سری اسپل مختص خودشون میگیرن (مثل Tiefling یا Drow) که اونا همیشه ثابتن.


subrace ها (مثل وود الف) بعضی هاشون اسپل یا افکت به کارکترت میدن، ولی بکگراند ها (مثل شارلاتان) اونقدرا تاثیر نمیزارن و بیشتر برای flavor هستن.

stat ها (که تو این بازی اسمشون ability scoresئه) نسبتا مهمن. خودشون رو با respec میتونی وسط بازی تغییر بدی، ولی دوتا بونس +1 و +2 که اول بازی تعیین میکنی قابل تغییر نیستن.
بیلد پیش‌فرضی که خود بازی نسبت به کلست بهت میده خوبه، ولی اگه بخوای min-max کنی جای بهبود داره.


آره. حتی همون چند ساعت اول بازی، تفاوت دو تا انتخاب میتونه مردن یا زنده موندن یه کرکتر باشه. پارتی ممبر ها هم approval دارن مثل اکثر RPG ها.


نه، بازی mana نداره. Spellcaster ها spell slot دارن که به وسیله اونها از اسپل هاشون استفاده میکنن‌.
مثلا اسپل های لول ۳، اسپل اسلات لول ۳ نیاز دارن. همچنین میتونی اسپل های لول پایین تر رو با اسپل اسلات های لول بالاتر استفاده کنی.

اسپل اسلات های همه spellcaster ها با لانگ رست ریشارژ میشه به جز warlock که هم با شورت رست و هم با لانگ رست ریشارژ میشه. (ولی در عوض تعداد اسپل اسلات هاشون خیلی کمتر بقیه کلس هاست)


نه، نداره.
اتفاق های وابسته به زمان فقط با لانگ رست کردن جلو میرن.
به ازای هر لانگ رست، دوتا شورت رست میگیری.
شورت رست بیشتر برای مقداری هیل کردن تیم (تا حداکثر نصف جون) و پر کردن بعضی از resource های کلس هاست.
لانگ رست تمامی resource های کلس ها و جون پارتی ممبر هارو کامل پر میکنه و مهم تر از اون داستان خیلی از companion هارو پیش میبره. برای لانگ رست کردن نیاز به camp supply داری. (که وفور تو دنیا پیدا میشه)
آقا ممنون دمت گرم ، یه سوال دیگه . خیلی مهمه ریسی که بر میدارم با کلاسم همخونی داشته باشه ؟ ( بخاطر همون racial ability و اینا ) مثلا میگن هاف اورک خوراکش melle یا همون فایتره ، مهمه یا نه مثلا من هاف الف خوشم اومده اگه فایتر هاف الف بازی کنم کرکترم زیاد قوی نمیشه ؟
یه سوال دیگه موقع lvl up یه چیزی اومد یادم نیست مالتی کستینگ بود یا چی ولی انگار میذاشت یه کلاس دیگه هم بشه کرکترم که من قشنگ متوجه نشدم میشه اینم توضیح بدید .
تشکر
 
بچه ها چندتا سوال :
1- اون قسمت ساخت کرکتر چندتا قسمت انتخاب spell و اینا داره ، اونا فیکس هستن بعدا نمیشه تغییرشون داد ؟ چون سردر نمیارم ازشون گفتم اگه فیکس نیستن همون حالت دیفالت بذارم .
2- یک سری چیزا مثل مثلا انتخاب wood elf یا های الف یا مثلا outlander یا شارلاتان بودن رو انتخاب درست انجام بدم کافیه ؟ یک قسمتی داره که چندتا پوینت برای بعضی چیزا میذاره کم یا زیاد کنیم مثلا intel یا dex یا همچین چیزی ، اونم مهم و فیکسه یا زیاد چیز مهمی نیست ؟
3- دیالوگ های بازی از همون اول خیلی مهم و تاثیر گذارن یا نه ؟ مثلا با پارتی صحبت میکنم میگه approve کرد یا همچین چیزی ...
4- کرکترها mana ندارن درسته ؟ یه آیکون پایین صفحه کامبت هست چندتا اسلات داره همونه ؟ وقتی خالی میشه باید short rest کنم تا برگرده ؟
5- بازی چرخه روز و شب و تایم نداره ؟ یعنی گشت و گذار میکنم زمان داره میگذره و event یی چیزی تغییر میکنه و زمانشون میگذره یا نه ؟ یکم درباره این تایم بازی و شورت و لانگ رست توضیح بدید لطفا .
1. چرا میشه. هر دفعه هم که لول آپ کنی فکر کنم میشد یه تغییر ریزی داد ولی بعضی از Spell و Feat ـها مخصوص کاراکتر و نژاد هست اونا رو نمیتونی تغییر بدی.

2. راجب بخش دوم سوالت چرا مهم هست. ببین بازی به طور کلی (فکر کنم خود D&D هم همینطوره) برای انجام کارها تاس میندازه و طبق یه فرمولی (مثلا d20) محاسبه میکنه اون عمل چقدر موفقیت آمیزه.

مثلا شما اتک میدی، Str شما 3 ـه، بازی تاس میندازه 9 در میاد. این 3 با 9 جمع میشه و 12 در میاد.
دفاع هم همینطور هست بازی مجموع Def کاراکتر و زره و سپر و لباس و بقیه رو تو اون فرمول محاسبه میکنه، که بهش AC میگن.
==> الان اگر AC دشمن 15 باشه و ضربه شما 16. این حمله موفقیت آمیزه و میخوره اما عدد ضربه شما کم باشه و AC طرف بالا باشه حمله موفقیت امیز نیست.

حالا اون Dex و Str و ... تو این محاسبات به عنوان bonus اضافه میشه. هرچی اینا بالاتر باشه تو اون کار شانس بیشتری داری که موفق بشی. Dex ـت بالا باشه بتونی Dodge کنی یا حرکت اکروباتیک کنی، Str بالا باشه دمیج بیشتر بزنی یا وسیله سنگینی رو بلند کنی charisma بالا داشته باشی بتونی رو یکی تاثیر بزاری و ...

بعد یه محاسبه دیگه انجام میده تا ببین این ضربه ای که موفقیت آمیز بود چقدر دمیج به طرف میزنه. اینجا میاد با استفاده از یه تاس دیگه + عدد خودت + عدد سلاح حساب میکنه که مثلا 8 تا دمیج وارد میکنی.

این توضیح خیلی خلاصه ای بود برای اینکه با مکانیزم بازی آشنا بشی. وگرنه جزئیات دیگه ای هم داره. مثلا با اسپل میتونی AC دشمن رو رد کنی، بعضی قابلیت های فردی اجازه میده اگر دفعه اول miss کردی دوباره بزنی، هر سلاح و زرهی تاس خودش رو داره، برای قفل باز کردن، متقاعد کردن، مقاومت جلوی اسپل، نگاه به محیط، پیدا کردن اشیاء، Critical/Failure Success، Saving Throw و ... خلاصه هر کاری با 5-6 نوع تاس مختلف کار پیش میره (در کنار توضیحات نگاه کنی مینویسه مثلا فرمول 1d8 هست یا چی، AC چنده، DC چنده) که در طول بازی یاد میگیری.

3. اینو بهتره یکی از بچه ها بیاد جواب بده ولی فکر میکنم اینطور بود که تایید کردن باعث میشد رابطه ات با طرف بهتر باشه (البته همین هم در دراز مدت مهمه) ولی تصمیم های مهم تر یه چیزی شبیه این میگفت که بعدا طرف به یاد میاره.
در کل حرف زدن مهم ترین قسمت بازیه حتی از مبارزات بیشتر. چون شما با انتخاب دیالوگ مناسب میتونی از مبارزه با یه لشکر فرار کنی، مسیر طولانی رو میانبر بزنی، آیتم بگیری، کمک بگیری.

4. یادم نمیاد ولی فکر کنم آره مانا نداشتیم. حرکت های بازی روی چندین مورد میچرخید Action، Bonus Action، Movement و اسپل. (بقیه رو یادم نمیاد)
action میشد حمله و استفاده از وسایل مثل طومار ها و potion ها و ..
bonus action رو یادم نیست. یه چیزی شبیه اکشن بود ولی کارای سبک تر.
حرکت ها که پریدن و هل دادن و برداشتن و اینجور چیزاست.
اسپل ها هم که برای جادو بود.

که همه ی اینا رو باید توی اون "نوبت/Turn" گرد دور دایره End Turn انجام بدی. از اون خارج بشه نمیتونی.
یعنی مثلا کل اون رو استفاده کنی تا راه بری از دشمن دور بشی، کامل استفاده کنی برای حمله کردن، یا مدیریت کنی یه مقداری برای راه رفتن یه مقداری برای حمله یه مقداری برای اسپل زدن استفاده بشه.

movement , action , bonus action همیشه پر میشه اما اسپل و بقیه کارها نیاز به short rest داری. فکر میکنم بعضی هاشون هم نیاز به long rest داشت.
در طول بازی که لول آپ کنی یا آیتم خاصی ببندی تعداد دفعاتی که از اینا میشه استفاده کرد بیشتر میشه. مثلا تو هر نوبت 2 دفعه حمله کنی، 3 بار اسپل بزنی.

5. یادم نمیاد.

(بعضی چیزا رو نمیدونم چون بعد از این pathfinder رو رفتم که از این پیچیده تر بود به خاطر همین اینا رو باهم اشتباه میگیرم الان نمیدونم چی برای کدومه :دی)

آقا بازی به شکل وحشیانه ایی پیچیده و شلوغه من پدرم در اومده بیست ثانیه یک بار یه سری اطلاعات و مکانیزم میندازه جلوم مغزم کشش نداره دیگه 😭🤦🏻 .
من با rpg های شلوغ غریبه نیستم سالها wow بازی کردم ولی این دیگه نوبره . احساس میکنم از نظر lore یا حتی خیلی چیزای دیگه و گیم پلی مکانیزم ها بازی تصور میکنه player قبلا D&D بازی کرده برا همین خوب توضیح نمیده .

یه چیزی یادم اومد. شاید دلیل اینکه برای من آسون تر بود این بود که من نژاد انسان و کلاس rouge رو انتخاب کردم کاریزما بالایی هم داشتم (با اینکه paladin نبودم ولی هیرو بودم یه جورایی رابین هود بودم :دی)
به خاطر همین شاید اندازه شما گیج نشدم و آروم آروم با بازی آشنا شدم. اسپل اینای کمتری داره، یه حرکت اضافه داشتم، مخفیکاری داشت، مسافت بیشتری میتونستم راه برم.
طوری که تو کل Act 1 فکر کنم یک یا دوبار long rest کردم (که اونم یه دفعه اش فکر میکنم اجباری بود :D)

بعضی جاها هرچی داشتم خالی میکردم تا یاد بگیرم بعد سیو قبل رو لود میکردم.
اواسط اکت یک یه مبارزه بود فکر کنم نزدیک 2-3 ساعت رو اون وقت گذاشتم !! کمبوهای مختلف رو امتحان میکردم، مسیرهای مختلف رو امتحان میکردم، شخصیت های مختلف رو امتحان کردم، قبل اینکه مبارزه شروع بشه شخصیتم رو میبردم مخفی میکردم خلاصه کلی روش مختلف رو تست کردم :دی

نکته خیلی مثبت بازی این هست که هرجایی بخوای میتونی سیو کنی حتی وسط دیالوگ و مبارزه. خودت رو از این محروم نکن.
البته من یکم زیاده روی کرده بودم :دی فکر کنم نزدیک 20-25 تا سیو داشتم قبل مبارزه، بعد مبارزه، قبل مکالمه، بعد مکالمه، وسط مپ همه جا داشتم تا چیزی رو از دست ندم (بعد 70 ساعت هم آخر فهمیدم یه چیزی رو ندیده بودم :|)

ولی بازم شما خیلی داری دست دست میکنی :دی شما شروع کن برو شاید اصلا از کلاس و انتخاب هات پشیمون شدی خواستی از اول بری
:-

پیشنهاد میکنم چیزی رو هم متوجه نشدی، گیر کردی، دنبال راهنمایی بودی برو اول تاپیک از روز انتشار بازی پست های بچه ها رو ببین tip های جالبی میتونی پیدا کنی.
 
خیلی طولانی شد این دوتا جا موند :دی

یاد یه چیزی افتادم. توی اون زیرزمین پایین قلعه یه سری دزد بودن. من یه جا اشتباهی زود به پست رئیس اینا خوردم و گیر کردم. از اونجایی که همیشه اول همه جا رو میگشتم تا ببینم چه خبره و آیتم لازم رو داشته باشم. وسط مکالمه کاراکترم رو ول کردم و سوییچ کردم رو بقیه و 3 نفری رفتم گشت و گذار بعد که تموم شد برگشتم پیش کاراکتر اصلی و مکالمه رو ادامه دادم گفتم اگر مردی حالا حرف بزن
:))


بین pathfinder و BG3 به نظر من pathfinder دنیا و داستان حماسی تر و قشنگ تر و تاریک تری داره. البته من BG رو فقط تا اکت اول تونستم برم (احتمالا تا چند وقت دیگه میتونم ادامه اش رو برم
:x
>:)
) نمیدونم در ادامه چطور میشه ولی تا اونجا به نظرم pathfinder بهتر بود. اما گیمپلی سخت تری داشت و اون آزادی عمل و هزاران انتخاب BG3 رو نداری.

آقا ممنون دمت گرم ، یه سوال دیگه . خیلی مهمه ریسی که بر میدارم با کلاسم همخونی داشته باشه ؟ ( بخاطر همون racial ability و اینا ) مثلا میگن هاف اورک خوراکش melle یا همون فایتره ، مهمه یا نه مثلا من هاف الف خوشم اومده اگه فایتر هاف الف بازی کنم کرکترم زیاد قوی نمیشه ؟

اگر یکی کنی که طبیعتاً قوی تر میشی ولی انجام ندی هم چیزی از دست نمیدی.
این کلاس ها قسمت سخت بازیه چون هرکدوم ویژگی های خودش رو داره و در ادامه اگر بخوای میتونی با کلاس های دیگه ترکیب کنی (اینو به نظرم واجب باشه بعدا چندتا ویدئو ببینی آشنا بشی)

مثلا برای من همه چی بهم بی ربط بودن و با اینکه rogue کلاس قوی حساب نمیشد ولی خیلی راضی بودم. یکی از کلاس های جالب دیگه بازی هم ranged بود ولی خیلی ضعیف بود (الان رو نمیدونم) در ادامه تو برنامم بود اینم اضافه کنم به کلاس خودم چون قابلیت های خوبی به کلاسم میداد.

در کل نژاد توی قابلیت های مبارزه تاثیر داره ولی بیشتر از اون توی مکالمه ها و برخورد افراد با تو تاثیر میزاره.
 
آقا ممنون دمت گرم ، یه سوال دیگه . خیلی مهمه ریسی که بر میدارم با کلاسم همخونی داشته باشه ؟ ( بخاطر همون racial ability و اینا ) مثلا میگن هاف اورک خوراکش melle یا همون فایتره ، مهمه یا نه مثلا من هاف الف خوشم اومده اگه فایتر هاف الف بازی کنم کرکترم زیاد قوی نمیشه ؟
این میزان min-max کردن فقط اگه بخوای رو آخرین درجه سختی بازی که perma deathئه بری ضروریه، در غیر اینصورت هرچی با هرچی خواستی رو مخلوط کن، اصلا تاثیر چندانی رو سختی بازی نمیزاره.

یه سوال دیگه موقع lvl up یه چیزی اومد یادم نیست مالتی کستینگ بود یا چی ولی انگار میذاشت یه کلاس دیگه هم بشه کرکترم که من قشنگ متوجه نشدم میشه اینم توضیح بدید .
تشکر
این مولتی کلسه. موقعی که لول آپ میکنی میتونی به جای کلسی که باهاش بازیو شروع کردی یه لول از بقیه کلس ها بگیری. مثلا لول ۶ هستی ولی ۴ تا لولت وارلاکه و ۲ تا مثلا پالادین.

اینم دوباره برمیگرده به min-max کردن که واقعا غیر ضروریه. مولتی کلس هم جوریه که فقط بعضی کلس ها به بعضی کلس ها میخورن. اگه دو یا چندتا کلسی که با هم همخونی ندارن رو مولتی کلس کنی، کرکترت از یه کرکتر سینگل کلس ضعیف تر در میاد.
 
بچه ها من کم کم دارم یاد میگیرم با اینکه بازی کلی چیز میز میگه که من هنوز سردر نمیارم ولی خب اوکیه ، فعلا چندتا سوال دارم :
من همون اول بازی هستم که :
ناتیلوید سقوط کرده و میریم تو اون crypt و یه یارو اسکلت آندد رو بیدار میکنیم
1- وقتی دکمه R3 رو Ps5 رو نگه میدارم که آیتم های اطراف رو نشون بده دقیقا چیا رو نشون میده ؟ فقط چیزای مهم رو ؟ مثلا این بشکه مشکه ها و Jar و اینا رو نمیگه .
2- اصلا تو بازی چیا رو باید لوت کنم ؟ تو هرجا میرم به جز chest ها و خلاصه container های مهم کلی بشکه ، کتاب خونه و شیشه و ظرف هست ، لازمه ریز ریز همه چیو لوت کنم یا نه ؟
3- چه آیتم هایی رو بردارم کلا ؟ کلی ظرف و بشقاب و خرت و پرتم بر میداره نمیدونم به چه کار میاد ، ارزش یا قیمتشون رو هم نمیفهمم .
4- این قضیه رست رو هم یکم بیشتر بگید الان دوتا شورت دارم که یکم hp میده درسته ؟ ولی spell slot ها رو پر نمیکنه ؟
5- من هنوز لانگ رست نکردم فکر میکنم بازی زمانش جلو میره و چیزی رو از دست میدم ، همینطوری باید وقتی کارد به استخون رسید لانگ رست کنم یا نه همش لانگ رست کنم اوکیه ؟
6- این کمپ چیه من باید خودم بگم کمپ کنیم یا نه مکان خاصیه ؟
7- موقع intraction با محیط یا ایتم ها یا هرچیز باید کرکتر مناسب رو select کرده باشم و کنترلش دستم باشه ؟ مثلا درهایی که میخوام قفلشون رو باز کنم قبلش باید آستریون رو انتخاب کنم و بزنم رو picklock ؟ چون ability هاش بهتره و موقع تاس انداختن شانسم بالاتر میره ، برای هرچیزی که فکر میکنم کرکتر مناسب داره باید همینکارو بکنم ؟
 
1- وقتی دکمه R3 رو Ps5 رو نگه میدارم که آیتم های اطراف رو نشون بده دقیقا چیا رو نشون میده ؟ فقط چیزای مهم رو ؟ مثلا این بشکه مشکه ها و Jar و اینا رو نمیگه .
فکر کنم فقط چیزای مهم رو نشون میده. بجای استفاده از این X رو نگه دار، تمومی آیتمایی که میشه باهاشون interact کرد رو تو یه شعاعی اطراف کارکترت هایلایت میکنه.

2- اصلا تو بازی چیا رو باید لوت کنم ؟ تو هرجا میرم به جز chest ها و خلاصه container های مهم کلی بشکه ، کتاب خونه و شیشه و ظرف هست ، لازمه ریز ریز همه چیو لوت کنم یا نه ؟
بشکه، اسکلت، کوزه و اینجور چیزا ۹۹٪ مواقع هیچ چیز بدرد بخوری توشون نیست. فقط دنبال مدل های مختلف صندوقچه بگرد.

3- چه آیتم هایی رو بردارم کلا ؟ کلی ظرف و بشقاب و خرت و پرتم بر میداره نمیدونم به چه کار میاد ، ارزش یا قیمتشون رو هم نمیفهمم .
خوراکی ها و camp supply هارو بردار برای لانگ رست کردن، سلاح و آرمور و بعضی از آیتمای عجیب غریب، کلید ها، نامه ها و مواد alchemy. آیتمای عادی و روزمره مثل بشقاب، قاشق چنگال یا کاغذ اینا استفاده ای ندارن.

4- این قضیه رست رو هم یکم بیشتر بگید الان دوتا شورت دارم که یکم hp میده درسته ؟ ولی spell slot ها رو پر نمیکنه ؟
شورت رست فقط تا نصف جون کارکترارو پر میکنه و بعضی resource های مختص کلس ها. (مثل Ki برای Monk ها یا Channel Divinity برای Cleric ها.)
تنها کلسی که اسپل اسلات هاش با شورت رست پر میشه وارلاکه، اونم چون تعداد اسپل اسلات هاش کمه نسبت به بقیه کلس ها.

5- من هنوز لانگ رست نکردم فکر میکنم بازی زمانش جلو میره و چیزی رو از دست میدم ، همینطوری باید وقتی کارد به استخون رسید لانگ رست کنم یا نه همش لانگ رست کنم اوکیه ؟
بطور کلی بعد هر ۲ تا ۴ تا فایت باید لانگ رست کنی. (بسته به شدت فایت ها و اینکه کجای بازی هستی)
چندتا جا توی بازی هست که زیادی لانگ رست کردن تاثیر منفی داره، ولی اونجاها خود بازی واضح بهت هشدار میده.

اگه دیر به دیر لانگ رست کنی، هم کمبت زجر آور میشه و هم داستان companion ها درست جلو نمیره.

6- این کمپ چیه من باید خودم بگم کمپ کنیم یا نه مکان خاصیه ؟
کمپ hub پارتی ممبرها و جاییه که لانگ رست میکنی.
کمپ ها تو این بازی از لحاظ گیم پلی یجورایی pocket dimension هستن. از هرجا دلت بخواد میتونی وارد کمپ شی و هر موقع از کمپ خارج شی برمیگردی همونجایی که بودی.

7- موقع intraction با محیط یا ایتم ها یا هرچیز باید کرکتر مناسب رو select کرده باشم و کنترلش دستم باشه ؟ مثلا درهایی که میخوام قفلشون رو باز کنم قبلش باید آستریون رو انتخاب کنم و بزنم رو picklock ؟ چون ability هاش بهتره و موقع تاس انداختن شانسم بالاتر میره ، برای هرچیزی که فکر میکنم کرکتر مناسب داره باید همینکارو بکنم ؟
آره، برای ability check های فعال یا دیالوگ/خرید و فروش باید سوییچ کنی به کارکتری که میخوای. ولی ability check های passive مثل پیدا کردن تله های داخل محیط، خود بازی برای همه کارکتر ها خود به خود انجامشون میده.
 
آخرین ویرایش:
قشنگ صبر کردن ما بازی و تموم کنیم بعد رگباری شروع کردن به آپدیت کردن بازی :|
دنبال چیز دیگه تو تاپیک بودم چشمم افتاد به این کامنت.

خواستم بگم CRPGها اونهم به این عمق مگه هیچ وقت تموم میشن؟ :> :D

جدای از پلی تروهای متعدد که با بیلدهای مختلف میریم تازه با مادها داره جونِ دوباره میگیره.



==========
2025 که شروع بشه یه همچین پروژه هایی تازه انتشارشون شروع میشه.
BG3 مثل اسکایریم حالا حالاها رو سیستممون باید نصب باشه.

اون اکسپنشن اکت دوم که میره برای اواخر 2025 خیلی باید جذاب باشه.
 
آخرین ویرایش:
آقا بازی به شکل وحشیانه ایی پیچیده و شلوغه من پدرم در اومده بیست ثانیه یک بار یه سری اطلاعات و مکانیزم میندازه جلوم مغزم کشش نداره دیگه 😭🤦🏻 .
من با rpg های شلوغ غریبه نیستم سالها wow بازی کردم ولی این دیگه نوبره . احساس میکنم از نظر lore یا حتی خیلی چیزای دیگه و گیم پلی مکانیزم ها بازی تصور میکنه player قبلا D&D بازی کرده برا همین خوب توضیح نمیده .

خودتو اسير جزييات نكن خيلى.
من شخصا خيلى سيكيم خيارى پيشروى كردم و واقعا هم حال داد و فقط وقتى خيلى كارم گير ميكرد يا فك ميكردم ممكنه كارى كه ميكنم عواقب ناجورى داشته باشه ميومدم اينجا رفع ابهام بشه برام :D
 
آخرین ویرایش:
رفقا دمتون گرم که راهنمایی میکنید . این چند تا سوال منم جواب بدید ممنون میشم .

1- آقا این ماد ها رو روی هر کمپینی فعال کنیم فقط همون کمپین تروفی هاش غیر فعال میشه یا نه رو همه Save ها تاثیر داره ؟ مثلا میشه یه کرکتر جدید بسازم ماد روش فعال کنم ببینم گرافیک موها و قیافه ها چطور میشه ؟ ( کرکتر اصلی و Save های اصلیم رو ماد نزنم )
2- این Stealth و Hide کردن چطوریه الان بیرون از کمبت باید Astarion رو انتخاب کنم و هاید کنم ببرم پشت دشمن و اتک بدم ؟ آخه پارتیم هم باهام میان . یکم کامل توضیح میدید . الان تو خود کامبت کجا باید استاریون رو هاید کنم و هاید بشه دشمن ها میبیننش یا نه ؟ دیروز تو یه کامبت جایی که خط دید دشمن روش نبود هاید زدم بعد راش کردم یه جا دشمنا میدیدنش متوجه نشدم چطوری کار میکنه .
3- آقا برای اینکه داستان یک کرکتر همراه رو بیشتر ببرم جلو باید حتما تو پارتیم باشه اگه نباشه و تو کمپ باشه داستانش کامل جلو نمیره ؟ مثلا الان رسیدم به شهری احتمالا تو شهر کلی دیالوگ دارم و اتفاق میوفته اگه laezel همراهم نباشه برم اینور اونور حرف بزنم وقتی یه چیزی میگم که بقیه Approve میکنن اون نباشه چی میشه ؟ بهتره کرکترهایی که میخوام باهاشون ارتباط بیشتری بگیرم همراهم باشن یا نه مهم نیست ؟
4- آقا داستان بازی و ماموریت هاش دقیقا مکانیزمش چطوریه ...
الان من اول بازی هستم که رسیدیم به یه دهکده ای که druid ها میخوان این تیفلینگ ها رو بندازن بیرون ، از نظر کؤست اصلی چند تا شاخه شده یا میگه بریم با laezel و اونجوری که اون میگه اون کرم ها رو از مغزمون در بیاریم یا میگه بریم هیلر پیدا کنیم با چند نفر دیگه هم صحبت کردم دوتا آپشن دیگه هم اومد ، الان سوالم اینه فقط یکی از این ها رو باید برم جلو درسته ؟ یعنی در نهایت یه پارتی ممبر ازم ناراحت میشه و یه خط داستانی رو با توجه به کؤستی که انتخاب کردم میبرم جلو و نمیشه همه رو انجام داد ؟ یعنی یکی رو برم جلو اون بقیه راه ها ازبین میره ؟ مثلا بجای هیلر برم سمت دروید یا اون پیرزنه دیگه نمیتونم برم با روش و کؤست لیزل انجامش بدم ؟و اگه بخوام باید تو campaign های دیگه مسیر متفاوتی رو برم ؟
برای side quest ها ولی این قضیه نیست و همه رو انجام میتونم بدم ؟
 
آخرین ویرایش:
1- آقا این ماد ها رو روی هر کمپینی فعال کنیم فقط همون کمپین تروفی هاش غیر فعال میشه یا نه رو همه Save ها تاثیر داره ؟ مثلا میشه یه کرکتر جدید بسازم ماد روش فعال کنم ببینم گرافیک موها و قیافه ها چطور میشه ؟ ( کرکتر اصلی و Save های اصلیم رو ماد نزنم )
اینو بقیه دوستان باید جواب بدن چون من هنوز خودم با ماد ها ور نرفتم.

2- این Stealth و Hide کردن چطوریه الان بیرون از کمبت باید Astarion رو انتخاب کنم و هاید کنم ببرم پشت دشمن و اتک بدم ؟ آخه پارتیم هم باهام میان . یکم کامل توضیح میدید . الان تو خود کامبت کجا باید استاریون رو هاید کنم و هاید بشه دشمن ها میبیننش یا نه ؟ دیروز تو یه کامبت جایی که خط دید دشمن روش نبود هاید زدم بعد راش کردم یه جا دشمنا میدیدنش متوجه نشدم چطوری کار میکنه .
برای اینکه بقیه پارتی ممبرا باهات نیان و بتونی با استاریون تنهایی بری، استاریون رو از بقیه unchain کن. (روی پرتره اش که بزنی آپشنش میاد)

مکانیک هاید کردن اینطوریه که بستگی به میزان دید و نور محیط داره:

۱. محیط های کاملا روشن (بازی بهشون میگه Clear و علامت خورشید دارن) اگه هاید کرده باشی و وارد دید دشمنا بشی درجا میبیننت.

۲.محیط های نیمه روشن (بازی بهشون میگه Lightly obscured و علامت نصفه خورشید دارن) وقتی وارد دید دشمن شی کارکتر یه stealth check انجام میده و این تعیین میکنه دیده میشی یا نه.

۳. محیط های تاریک (بازی بهشون میگه Heavily obscured و علامت سیاه رنگ دارن) یا پر از دود/مه کلا توشون دیده نمیشی، مگه اینکه خیلی به دشمنا نزدیک بشی.
هاید کردن خارج کمبت هم باعث میشه وارد کاتسین هایی که اتوماتیک با غریبه یا دشمنا استارت میخورن نشی. (تا وقتی که نبیننت البته)
این تو بعضی از مبارزه های سخت بازی خیلی کاربردیه.

3- آقا برای اینکه داستان یک کرکتر همراه رو بیشتر ببرم جلو باید حتما تو پارتیم باشه اگه نباشه و تو کمپ باشه داستانش کامل جلو نمیره ؟ مثلا الان رسیدم به شهری احتمالا تو شهر کلی دیالوگ دارم و اتفاق میوفته اگه laezel همراهم نباشه برم اینور اونور حرف بزنم وقتی یه چیزی میگم که بقیه Approve میکنن اون نباشه چی میشه ؟ بهتره کرکترهایی که میخوام باهاشون ارتباط بیشتری بگیرم همراهم باشن یا نه مهم نیست ؟
بعضی از سکانس ها و مناطق برای بعضی از کرکتر ها مهمن و خودشون واضح بهت میگن. اینجا ها سعی کن حتما با خودت ببریشون.

Approval هم طوریه که فقط کرکترایی که دنبالتن و نسبتا نزدیکتن (از لحاظ فاصله) میتونن approve یا disapprove کنن. من به همین خاطر هی کرکرترارو هرازگاهی سوییچ میکردم تا بتونم approval همرو ببرم بالا. البته اتفاقاتی که تو کمپ میفتن رو همشون میتونن approve یا disapprove کنن.

4- آقا داستان بازی و ماموریت هاش دقیقا مکانیزمش چطوریه ...
الان من اول بازی هستم که رسیدیم به یه دهکده ای که druid ها میخوان این تیفلینگ ها رو بندازن بیرون ، از نظر کؤست اصلی چند تا شاخه شده یا میگه بریم با laezel و اونجوری که اون میگه اون کرم ها رو از مغزمون در بیاریم یا میگه بریم هیلر پیدا کنیم با چند نفر دیگه هم صحبت کردم دوتا آپشن دیگه هم اومد ، الان سوالم اینه فقط یکی از این ها رو باید برم جلو درسته ؟ یعنی در نهایت یه پارتی ممبر ازم ناراحت میشه و یه خط داستانی رو با توجه به کؤستی که انتخاب کردم میبرم جلو و نمیشه همه رو انجام داد ؟ یعنی یکی رو برم جلو اون بقیه راه ها ازبین میره ؟ مثلا بجای هیلر برم سمت دروید یا اون پیرزنه دیگه نمیتونم برم با روش و کؤست لیزل انجامش بدم ؟و اگه بخوام باید تو campaign های دیگه مسیر متفاوتی رو برم ؟
برای side quest ها ولی این قضیه نیست و همه رو انجام میتونم بدم ؟
اینایی که گفتی (مثلا ایده Laezel) بیشتر ترتیب اتفاقات رو تعیین میکنن. نهایتا اگه بهشون بگی بعدا میریم جایی که میخوان یه disapprove ریز میکنن ولی زیاد مهم نیست.
البته شاخه های مختلف برای داستان اصلی هست ولی اونا واضحن چون خودت میبینی که یجورایی نمیتونن با هم همزمان اتفاق بیفتن.
خارج از اندینگ کرکترا و خود بازی، درصد نسبتا کمی از محتوای بازی جوریه که اگه یه مسیر رو انتخاب کردی بقیه مسیر ها برات قفل شن.
 
CRPG بازهای خوب تو خونه :x
یه کمی از صفحات مانیتور و TV فاصله بگیرید و برید عقب تر ........... هنوز عقب تر:))

خواستم بگم این باندل از owlcat رو تو تخفیفات استیم از دست ندید :
Save 61% on Narrative-Rich CRPG Bundle on Steam


من WR رو که داشتم ولی بعد چندماه که با نسخه GOG (رایگان
>:)
) Rogue Trader زندگی کردم میخوام روی استیم بخرم که حق الناس به گردنم نباشه:D
اگه WR رو دارید این پک چند درصد تخفیف بهتری داره.
اگه جدا بخواید بازی رو بخرید کمی گرونتره.

اگه WR رو هم ندارید که حلاله آقا ، دوتا جواهر گرفتید با چندصد ساعت محتوای عالی.
هر DLC از قبلی بهتر.
 
من هنوز تو بازی نوبم و زیاد خودمو درگیر اسپل ها و کلا تاکتیک ها نکردم و تا اینجایی که اومدم ( که انگار هنوز اول اول بازی هستم ) باید بگم ناموس بازیه ، کؤست ها مادر بگریدن انتخاب ها پشم ریزونن ، من که دیگه وا دادم از load کردن و هی انتخاب عوض کردن ، این بازی بی نهایته باید ده بار بازی کرد ، شاید حتی همزمان یه کرکتر زن هم بسازم با اونم پیش برم با انتخاب های متفاوت .
خلاصه دیوانه کنندست هرچند برای یه ایده آل گرا مثل من که دوست داره بازی تو مشتش باشه یکم عذاب آوره ( راضی نگه داشتن یارها و کلا انتخاب ها و غیرو ) و بازی رو نمیشه اصلا تمیز تمومش کرد ولی همین قضیه جذابش کرده . فکر نکنم بازیی باشه که تو ارزش تکرار بالا بتونه باهاش رقابت کنه .
پ.ن : بازی بهتره رو PC بازی بشه ، رو کنسول کنترل سخته خداییش مخصوصا لوت کردن آیتم ها .
 
آخرین ویرایش:
پ.ن : بازی بهتره رو PC بازی بشه ، رو کنسول کنترل سخته خداییش مخصوصا لوت کردن آیتم ها .
من روی پی‌سی بازی کردم و معمولا بیشتر بازی‌ها رو با دسته می‌رم. مگه اینکه شوتر یا استراتژی یا اشاره و کلیک و اینا باشه.
گفتم اینم یه تست کنم ببینم چطور می‌شه، حالم بد شد :)) واسه یک کار کوچیک ده بار باید دکمه می‌زدی و دی‌پد رو تکون می‌دادی و فلان.
گفتم بیچاره کنسول‌بازها و بابت وجود موس و کیبورد سجده شکر گذاشتم :دی
 
  • Like
Reactions: Scαrface

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or