alan wake تحولي در بازي هاي اين نسل

  • Thread starter Thread starter 619
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

619

مدیر انجمن
منبع اين مطلب سايت الماني gameguru هست اميدوارم خوشتون بياد
can the graphics of alan wake set a new standard in gaming
ايا alan wake ميتونه يك سبك گرافيكي جديد با استاندار هاي جديد به وجود بياره ؟
همه طرفداران گرافيك و game play سال 2007 از ياد نمي برند
امسال بازي ها استاندارد جديدي در صنعت game به وجود اوردن بازي هاي شاهكاري همچون
call of duty 4 . bio shock , و البته از همه مهمتر در گرافيك بازي پر خرج و پر حياحو crysis
بازي alan wake كه در سبك اكشن-ماجراجويي توسط استوديو معروف redmy ميخواد عرضه بشه
چند وقت پيش چند عكس جديد و 1 خبر جديد از بازي اشكار شد كه باعث حيرت همه ي ما ها شد { براي ديدن عكسها به تاپيك كه توسط اقا فرخ ايجاد شد برويد}
خبر اين بود كه بازي در نيمه دوم سال 2008 عرضه ميشه {game radar }
اين عكسها كه متعلق به مجله pm بود همه رو متوجه تحول گرافيكي اين بازي كرد و قوي بودن اين موتور گرافيكي را نشان ميداد .
حالا بحث سر اينه كه اين بازي ميتونه crysis رو شكست بده ؟
اگه redmy بتونه اين كار انجام بده 1 - ضد حرف هاي cry tec ثابت ميشه 2- 360 ميتونه قدرت گرافيكي بالا شو به رخ همه بكشد . بايد تا زمان عرضه بازي صبر كنيم
نكته : اين خبر ترجمه شدست و منبع هم اين سايت ونه شخص بنده
موفق باشيد
 
برای کنسول اصلا چیزی به اسم DirectX وجود نداره.
when Microsoft decided to develop game consoles based on DirectX, the X stuck, leading to the name Xbox and later Xbox 360

کنسول ها یه سخت افزار بسته هستند که محدودیت های PC و API هاشو ندارن.
DirectX is a collection of application programming interfaces -API
در ضمن اگه بازیساز ماهر باشه و روی بازیش خوب کار کنه میتونه برای هر کدوم از این کنسول ها بازی هایی بساره که ویژگی هایی مشابه ویژگی های بازی های DX10 رو داشته باشن.
Unfortunately, none of this is true, according to ATI themselves. Xbox360 cannot run DX10

پ.ن-1: مارک رین یه بار تو فورم گفت, یه روزی با DX10 بازی میسازه که DX9 نتونه بهش نزدیک بشه.
پ.ن: :wallbash:
 
پ.ن-1: مارک رین یه بار تو فورم گفت, یه روزی با DX10 بازی میسازه که DX9 نتونه بهش نزدیک بشه.
پ.ن: :wallbash:
این پستی که دادی رو من هنوز معنیش رو درک نکردم. :) یکمی بیشتر توضیح بدی بد نیست.
در ضمن گرچه wikipedia و 1up و joystiq و ... هیچ وقت منابع مناسبی برای اینجور بحث ها به حساب نمیان و اصولا نباید اصلا نگاه کرد که چی میگن (البته اینجا ار قول ATI گفتن) و در نتیجه جوابیم به پستت نباید میدادم آآآما، آآآما قرارم نیست DX10، Xbox360 رو اجرا بکنه چون همونجوری که گفتم DX برای کنسول معنی نداره. پس بازم تناقضی با اون چیزی که من گفتم نداره.
 
این پستی که دادی رو من هنوز معنیش رو درک نکردم. :) یکمی بیشتر توضیح بدی بد نیست.
در ضمن گرچه wikipedia و 1up و joystiq و ... هیچ وقت منابع مناسبی برای اینجور بحث ها به حساب نمیان و اصولا نباید اصلا نگاه کرد که چی میگن (البته اینجا ار قول ATI گفتن) و در نتیجه جوابیم به پستت نباید میدادم آآآما، آآآما قرارم نیست DX10، Xbox360 رو اجرا بکنه چون همونجوری که گفتم DX برای کنسول معنی نداره. پس بازم تناقضی با اون چیزی که من گفتم نداره.
البته حق با شماست:cheesygri, نمیدونم چرا برنامه نویسای xna کلی در مورد directx بحث میکنند.
بابا این دیگه خیلی واضحه, مایکرو توسعه دهنده directx, حالا شما میگی در 360 از directx استفاده نمیکنه, قبول. از چی استفاده میکنه؟ opengl . یا نکنه دوباره نشستن api های جدید نوشتن.
حالا شما لطفا یه منبع (هرچی باشه) بیار که این حرفو تصدیق کنه:
همونجوری که گفتم DX برای کنسول معنی نداره.
پ.ن: همچنان :wallbash:
 
البته حق با شماست:cheesygri, نمیدونم چرا برنامه نویسای xna کلی در مورد directx بحث میکنند.
بابا این دیگه خیلی واضحه, مایکرو توسعه دهنده directx, حالا شما میگی در 360 از directx استفاده نمیکنه, قبول. از چی استفاده میکنه؟ opengl . یا نکنه دوباره نشستن api های جدید نوشتن.
حالا شما لطفا یه منبع (هرچی باشه) بیار که این حرفو تصدیق کنه:

پ.ن: همچنان :wallbash:
البته حق با شماست منم زیاد حال و حوصله ندارم حرف های هزار بار گفته شده رو دوباره تکرار کنم. شما ظاهرا هنوز نه می دونی API چی هست، نه میدونی کنسول چی هست و نه خیلی نه های دیگه :cheesygri
فقط در یه حد خیلی خلاصه و ساده، جوری که تقریبا برای همه قابل فهم باشه توضیح میدم اگه گرفتی که گرفتی اگرم نگرفتی بیشتر از این سر این موضوع بحث نمیکنم چون فایده ای نداره.
API صرفا در مورد PC معنی پیدا می کنه. اصولا باید اول بفهمی که چرا از software abstraction layer استفاده میشه. توی بازار PC هزاران قطعه مختلف وجود داره که ممکنه هر کسی هر ترکیبی از این قطعات رو توی PC خودش داشته باشه، هر کدوم از این قطعات یه ویژگی هایی دارن و با یه ترتیب و دستورالعمل خاصی باید براشون برنامه نویسی و کد نویسی کرد. حالا فرض کن یه بازی می خواهد برای PC ساخته بشه پس باید روی تمامی این ترکیبات مختلف از قطعات مختلف موجود اجرا بشه. چند تا راه داره تا اینکار صورت بگیره؟
1. بیان میلیون ها نسخه از این بازی رو برای میلیون ها ترکیب مختلف از هزاران قطعه موجود بنویسن تا بازی روی همه اون سیستم ها اجرا بشه.
2. بیان از یه software abstraction layer استفاده کنن که به بازیساز ها اجازه میده از یه سری کد و دستورالعمل عمومی و استاندارد استفاده کنن و بعد هر کدوم از تولید کننده های اون قطعات (به عنوان مثال ATi یا nVIDIA) با عرضه یکسری نرم افزار ترجمه (همون driver ها) اون کد های عمومی رو قابل فهم برای قطعات ساخته شده توسط خودشون بکنن.
مسلمه که فقط و فقط انجام دادن گزینه دوم عملیه پس اینجاست که از software abstraction layer استفاده میشه و api خلق میشه.
اما استفاده از گزینه دوم فقط حسن نداره، بلکه یه عیب بزرگ هم داره و اونم اینه که محدود کننده هستش. به عنوان مثال ممکنه یه GPU توانایی ای داشته باشه که در بین کد ها و دستورالعمل های فلان api، اصلا کد عمومی ای نباشه که اجرا کننده اون ویژگی باشه پس وقتی یه بازی بر اساس اون api ساخته میشه نمیتونه از اون ویژگی و توانایی خاص اون GPU استفاده کنه.
یه مثال ساده میزنم تا شاید درک این قضیه راحت تر باشه. این مثالی که میزنم به هیچ وجه نشون دهنده برنامه نویسی برای GPU ها نیست، فقط یه مثاله برای اینکه به فهم این مسئله کمک کنه.

فرض کن میخواهیم توی صفحه یه دایره بکشیم. دو تا GPU مختلف داریم. GPU1 با این کد ها میفهمه که باید دایره مد نظر ما رو بکشه:
Code:
SetPoint 400,300
SetRadius 50,50
DrawCircle
و GPU2 هم با این کد ها:
Code:
Do
   x = 400 + sin(angle)*50
   y = 300 + cos(angle)*50
   DrawPoint x,y
   angle = angle + 1
Repeat until angle = 360
خوب حالا به جای اینکه توی کد های بازی بیاییم هر دوی اینها رو بنویسیم و بعد کد درست رو با توجه به GPU ای که شما توی خونه ات داری، انتخاب کنیم و اجرا کنیم، میاییم از این کد عمومی برای کشیدن دایره استفاده میکنیم:
Code:
DX_DrawCircle(400,300,50,50)
یه مجموعه از کد های عمومی مثل این آخری رو بهش میگن api که مثلا توی این مثال آخری اون api همون directx هستش.
خوب بازیساز این کد رو می نویسه بعدشم درایور هر کدوم از اون GPU ها این کد رو میگیره و به کدی که اون GPU میفهمه تبدیلش میکنه و دایره کشیده میشه.
اما حالا فرض کن GPU2 توانایی این رو هم داشته باشه که رنگ نقطه ای که داره دایره رو میکشه رو هم عوض کنه یعنی یه همچین کدی براش قابل فهم باشه:
Code:
Do
   x = 400 + sin(angle)*50
   y = 300 + cos(angle)*50
[B]  ChangeColour (random colour)[/B]
   DrawPoint x,y
   angle = angle + 1
Repeat until angle = 360
اما توی کد های عمومی اون api دستورالعملی که اینکار رو انجام بده نباشه پس اگه سازنده بازی بخواهد بازیش رو بر اساس اون api بسازه نمیتونه از اون ویژگی استفاده کنه.
توی بازار PC به همون علت که گفتم همه مجبورن از یه api خاص استفاده کنن اما توی یه کنسول که معلومه چه چیپ هایی داره چه لزومی داره که بازیساز خودشو به یه api محدود کنه؟ قرار نیست اون کد هایی که برای یه کنسول نوشته میشه روی هزاران ترکیب دیگه از قطعات اجرا بشه پس چرا از api استفاده بشه؟؟
http://www.pcmag.com/encyclopedia_term/0,2542,t=abstraction+layer&i=37353,00.asp

A software translation layer that provides a common interface between applications and other programs, typically control programs (OS, DBMS, etc.). An abstraction layer implies that there are two or more implementations of the target program, so that one set of program calls (APIs) works on different platforms or environments. If there is only one target platform and this term is used, then this is just a fancy way of saying "programming interface."

خیلی از توانایی های GPU ها به خاطر همین api ها محدود و بلا استفاده میمونن اما توی دنیای کنسول این قضیه فرق داره برای همینم هستش که خیلی خیلی بهتر میشه بازی رو روی کنسول ها optimize کرد (چون میدونی داری با چه سخت افزاری کار میکنی) و میشه درصد بیشتری از قدرت اونها را به کار گرفت.
توی نسل قبل GPU PS2 اصلا حتی به اسم هم با DirectX سازگار نبود (منظورم به بیان عامیانه است) و اصلا در حد و اندازه های GPU های DirectX8 نبود و هیچ shader model ای رو هم ساپورت نمیکرد اما میتونست افکت های pixel shader و vertex shader رو اجرا کنه.

اووووفففف
اصلا نمی خواستم انقدر تایپ کنم. به هر حال دیگه حوصله بیشتر از این توضیح دادن رو ندارم فقط یه بار دیگه بگم که api در مورد کنسول بی معنیه. شاید xenos یا rsx خصوصیات و توانایی هایی داشته باشن (یا در کنار xenon و cell به دست بیارن) که حتی توی api ای نظیر DX10 هم نشه ازشون استفاده کرد و در عوض یک سری از خصوصیات DX10 رو هم نداشته باشن. خلاصه کنسول رو نمیشه با api طبقه بندی کرد. در ضمن من coder نیستم اما میدونم که اگه کدر ماهر باشه و روی ساخت بازی وقت گذاشته بشه و به اندازه کافی از پتانسیل کنسول ها استفاده بشه، میشه تمامی ویژگی های DX10 رو روی این کنسول ها شبیه سازی کرد. این اصلا معنیش این نمیشه که مثلا crysis روی کنسول ها قابل اجراست پس حرف من رو همونجوری که زدم بخونید و از قول خودتون تجزیه و تحلیلش نکنید. (crysis باید برای کنسول ها عرضه بشه تا بتونه هزینه ای که برای ساختش شده رو برگردونه اما bottleneck کنسول ها در این زمینه میزان حافظه شونه که بعیده با این کیفیت تکسچر ها سازنده های بازی بتونن این بازی رو با همین کیفیت برای کنسول ها بسازن، در ضمن مسلما اونها یه روند ساخت multiplatform رو انتخاب میکنن پس نمیتونن به اندازه کافی به پتانسیل واقعی کنسول ها نزدیک بشن)
 
آقا من اصلا برام مهم نيست چي ميگيد 360 دايركس 10 ساپورت ميكنه يا نه و...
يا سازندگان مي تونند Crysis رو براي هر كنسولي بسازند يا نه و هزار حرف ديگه.
فقط يك سوال دارم كسي كامپيوتري رو سراغ داره كه 399 دلار باشه و بتون Crysisرو روي بهترين حالت اجرا كنه؟
فكر كنم همين جواب براي همه بس باشه.
اوه تا فراموش نكردم Alan Wake به مراتب بهتر از Crysis خواهد شد چه روي يك كامپيوتر برتر چه روي 360 و زماني كه عرضه شد متوجه حرفم ميشيد تنها تخريب پذيري اي كه من در Alan Wake ديدم به كل گرافيك Crysis برابري ميكرد :love:
راستي قبلا يك تاپيك بود درباره Crysis , Alan Wake كه اونجا نظر كليم رو گفتم و خيلي هم مهندسي بود! خواستيد بريد اونجا بخونيد.
 
حرفهای شما برای من جالب بود ولی من حرفای دیگه ای دارم:
....................................
من اطلاعات زیادی از ساختار کنسول ها, بخصوص 360 ندارم. اما بنابه علاقه و رشته تحصیلیم یکم مطالعه دارم. این حرفهای شما در مورد HAL , HEL رو در کتابهای gem دیده بودم, بله حرف شما درسته, مارک رین هم در فورم epicgames تائید میکرد که بازی سازی بخاطر قطعات یکسان کنسول ها کار راحتیه ولی فقط همین!بحث اصلی ما چی بود؟.............
من تنها به یک نکته از حرفهای شما ایراد میگیرم که dx در مورد کنسول معنی نداره.
برای اینکه درستی حرفمو بیشتر نشون بدم, مجبورم از یکی از کتاب هایی که قبلا خوندم کمک بگیرم.
در مقدمه کتاب Microsoft® XNA™ Unleashed: Graphics and Game Programming forXbox 360 and Windows آمده:

"The Xbox 360 runs on DirectX 9 plus some additional partial support for Shader Model
3.0 functionality
. "

پ.ن:لطفا فقط به موضوع اصلی اشاره کنید.
 
مقایسه کردن دو بازی از نظر گرافیک با دو سبک مختلف اشتباهه
Alan wake یک بازی Modern Action Adventure و Third Person Shooter به حساب می یاد
ولی Crysis Sci-fi First Person Shooter به حساب می یاد
http://www.gamespot.com/forums/show_msgs.php?board_id=314159267&topic_id=25997578

http://www.youtube.com/watch?v=mV2AYoKc1u8

http://www.incrysis.com/forums/viewtopic.php?id=2565

http://www.gamespot.com/forums/show_msgs.php?board_id=314159282&topic_id=26022609

اینم بگم Gamespot بازی Project Offset رو نیز با این بازی ها مقایسه می کند
 
با اینکه اصلا شباهتی با فارنهایت نداره اما منو یاد این شاهکار تاریخ میندازه...
شک نکنید که بسیار موفق خواهد شد ، من خوشحالم که ناشر بازی مایکروسافت چون بازیهایی که موفق میشن یادشون میره که انحصاری بودن و سازندگان بلافاصله برای بقیه کنسول ها میسازند

فراموش نکنید که محیط این بازی چقدر هست و گرافیکش چطوری هست پس اصلا درمورد این چیزها بحث نکنید چون این بازی از نظر صداگذاری داستان گیم پلی و.... و خلاصه همه چی حرف اول رو میزنه و خیلی سخته که بشه از این بازی ایراد گرفت مگر این که چرا اینقدر دیر میاد و تلفات رو بیشتر می کنه؟!

منم مثل شما منتظر این شاهکار هستم
موفق باشید
 
برای اینکه درستی حرفمو بیشتر نشون بدم, مجبورم از یکی از کتاب هایی که قبلا خوندم کمک بگیرم.
در مقدمه کتاب Microsoft® XNA™ Unleashed: Graphics and Game Programming forXbox 360 and Windows آمده:

"The Xbox 360 runs on DirectX 9 plus some additional partial support for Shader Model
3.0 functionality. "

Development on the original Xbox and the latest Xbox 360 has always benefited from DirectX also available on PCs.
انچه که مسلمه پردازنده ی گرافیکی Xbox 360 دارای یک API هست اما شاید استفاده از نام DirectX براش چندان درست نباشه ... کلا بخاطر شباهت های زیادی که API Xbox 360 با DirectX داره که به عبارتی اینطور میشه گفت که بر گرفته از DX هست معمولا به همین نام DX ازش یاد میشه
متن زیر اینو بخوبی توضیح میده....;)

. While some will try to tell you that is it simply a modified DirectX 9 GPU, you might be interested to learn that the only API spec that the Xbox 360 hardware meets is its own API. That is correct, the Xbox 360 GPU only meets it own Xbox 360 API specifications. While of course some lessons learned in DX9 and upcoming DX10 were applied,the GPU of the Xbox 360 is very much its own and comparing it directly to anything in the PC world is simply “not right” according to Mr. Feldstein​

برای همین وقتی مثلا گفته میشه که کنسول Xbox 360 از DX 10 پشتیبانی نمی کنه منظور اینه که نسخه ای از API که پردازنده ی گرافیکی Xbox 360 ازش پشتیبانی میکنه معادل ورژن Dx 10 نیست و معادل یک نسخه ی پیشرفته تر از DX 9 هست که در همون متنی که گذاشتی ازش با عنوان DX 9 Plus یاد شده ...(بازم میگم استفاده از نام Directx برای API Xbox 360 در کل نمی تونه صحیح باشه اما بخاطر شباهت هایی که وجود داره معمولا به این شکل نام برده و مقایسه میشه )...

به نقل از :arrowd:ATI

Microsoft's console runs an advanced version of DirectX 9, which, according to ATI, features "memory export that can enable DX10-class functionality such as stream-out."
سخنگوی ATI در ارتباط با بازی Crysis اینطور اظهار نظر میکنه ::arrowd:

but certainly a game like Crytek's Crysis, which does support DX9 with some DX10 features, could be optimized and ported to consoles.
یعنی یک بازی مثل Crysis که از DX9 و بعضی از جلوه های بصری DX10 پشتیبانی می کنه میتونه بهینه بشه و برای کنسول ها پورت بشه

اما کلا با توجه به ثابت بودن سخت افزار Xbox 360 دلیلی وجود نداره که یک بازیساز محدود به قابلیت های API خاصی باشه و می تونه مستقیما برای GPU کد بنویسه ..که همین دست یک بازیساز را خیلی باز میزاره برای بهینه سازی و ...(البته Toolset نظیر XNA هم به بازیسازا خیلی کمک کرده)
 
آخرین ویرایش:
ببينيد درست 8800 خيلي بهتر از گرافيك 360 اما مدل كارت گرافيكي كنسول با pc فرق مكنه
مثلا ميگند 360 داراي dx 10 نيست اما بايد بدونيم dx 9كنسول 360 فرق ميكنه حتي مسيولان ماكروسافت گفتند اين dx 9 از بيشتر قابليت هاي dx 10 چيزي در حدود 70 درصد استفاده ميكنه مثلا بازي wh با اينكه مثل crysis
نيست اما تقريبا 94 درصد قدرت گرافيكي crysis داره اگه تريلر اين بازي رو ببينيد متوجه حرف من ميشيد
ا بازي black رو اگه براي ps2 بازي كرده باشيد متوجه حرف من بهتر خواهيد شد
من که چیز خاصی از این WH ندیدم در بهترین حالت شاید 50 تا 65 % قدرت گرافیک Crysis رو داشته باشه
یه پیشنهاد هم دارم:حتما برای یک بار هم که شده کرایسیس رو با یه سیستم قوی بازی کنید تا خودتون متوجه بشید .
درضمن جدای از گرافیک .فیزیک فوق العاده ای(که تا حالا ندیدید)که باعث گیم پلی فوق العاده و غیر خطی این بازی میشه(برخلاف صحبت بعضی دوستان)
الان خونم حلاله دیگه:-"
 
من که چیز خاصی از این WH ندیدم در بهترین حالت شاید 50 تا 65 % قدرت گرافیک Crysis رو داشته باشه
یه پیشنهاد هم دارم:حتما برای یک بار هم که شده کرایسیس رو با یه سیستم قوی بازی کنید تا خودتون متوجه بشید .
درضمن جدای از گرافیک .فیزیک فوق العاده ای(که تا حالا ندیدید)که باعث گیم پلی فوق العاده و غیر خطی این بازی میشه(برخلاف صحبت بعضی دوستان)
الان خونم حلاله دیگه:-"
ممنون از توصيه شما دوست عزيز اما اكه تريلر جديد WH اين حرف نميزدي {همون كه با موبايل گرفته شده } 80-90 درصد اون گرافيك داشت
اتفاقا دارم ميرم خونه برادرم يه گرافيك 8800 gt داره اونجا بزنم ;)
 
ممنون از توصيه شما دوست عزيز اما اكه تريلر جديد WH اين حرف نميزدي {همون كه با موبايل گرفته شده } 80-90 درصد اون گرافيك داشت
اتفاقا دارم ميرم خونه برادرم يه گرافيك 8800 gt داره اونجا بزنم
مشکل کار دقیقآ توی همون کلمه موبایل هست ! من خودم دو سال پیش بازی F.E.A.R رو با کارت گرافیک 9600Pro بازی میکردم و برای دوستام با 7710 که دوربینش 2 مگاپیکسل هم نبود فیلم گرفتم و این فیلمه از Crysis الآن هم جالبتر بود ! چون کیفیت موبایل پایین بود و گرافیک بازی رو خیلی بیشتر جلوه میداد.
 
درست با موبايل نميشه خوب نظر داد اما وقتي تخريب پذيري رو تو همون تريلر ببينيد لذت ميبريد . به هر حال من كه نگفتم Crysis رو ميخوره فقط گفتم ميتونه در سطح اون باشه { 90 درصد Crysis } ;)
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or