دلایلی که موجب شده است یک شبیه ساز درست حسابی برای پلی استیشن 2 ساخته نشود یا چرا شبیه ساز PCSX2 کند است و بعضی از بازی ها را اجرا نمی کند :
1- تمام اجزای دستگاه پلی استیشن 2 مثل Vector Unit و EE(Emotion Engine) 128 بیتی هستند درحالیکه سیستم های کامپیوتری امروزی ما 32 بیتی یا 64 بیتی هستند. این یعنی 2 یا 4 برابر فشار بیشتر به سیستم های ما وارد می شود تا رجیسترهای 128 بیتی را اجرا کند.
2- آقای ZeroFrog یکی از مخ های اصلی برنامه PCSX2 در قسمت Blog در سایت
www.pcsx2.net به همه مشکلات اشاره کرده است یکی از این مشکلات این است که واحد ممیز شناور پلی استیشن 2 یا به اصطلاح FPU ، بسیار قوی تر و دامنه اعدادی که می تواند داشته باشد بسیار بیشتر از FPU کامپیوترهای عادی است. اگر یک عدد از حد نهایی FPU در سیستم های های ما تجاوز کند سیستم overflow می شود و ارور می دهد. این درحالی است که fpu پلی استیشن 2 ، اععدادی به مراتب بزرگتر را می تواند محاسبه کند. حال خودتان بگویید چگونه بار یک کامیون را بر روی وانت سوار کنیم ؟؟؟؟ به خاطر همین در بسیاری از بازی ها ، بعضی از چیزها بصورت رنگ رنگی دیده می شوند که اصطلاحا" به آن ، SPS(Spiky Polygon Syndrom) می گویند که به خاطر همین است مثلا" در بازی Soul Calibur2وقتی وارد بازی می شوید ، صورت و دست و پای شخصیت ها بصورت هاشورهای رنگی دیده می شود که به همان علت است که توضیح دادم. البته خود آقای Zerofrog راه حل هایی را هم ارائه کرده است اما باعث کاهش شدید سرعت خواهد شد. آنها در ابتدا گفتند خوب عیب ندارد بیاییم نزدیک ترین عددی را که کامپیوتر می تواند محاسبه کند ، آن را قرار دهیم اما وقتی که آنها بازی ها را یکی یکی اجرا کردند دیدند که مثلا" شمشیر شخصیت های فاینال فانتزی به جای اینکه در دستان خود شخصیت باشد ، بیست متر بالاتر در هوا بود ! یا شخصیت ها مثل روح در زمین و دیوار فرو می رفتند و بسیاری از مشکلات دیگر بر اثر عدم تطابق geometry . پس معلوم شد که دقت مکانی شخصیت ها و اجسام خیلی وابسته به fpu است. الان آنها به دنبال راه حل های دیگری هستند.
4- مشکل fpu به همینجا ختم نمی شود. fpu پلی استیشن 2 یک چیز بسیار عجیب است مثلا" می تواند عدد صفر را در صفر ضرب کند و جواب هم یک عدد شود !! در حالیکه در کامپیوترهای ما ، این جواب بی نهایت خواهد شد. در بعضی از بازی ها بطور دیوانه واری در ابتدای بازی مقادیر زیادی از صفر در صفر ضرب می شود که معلوم نیست به خاطر چی هست اما آنچه که مشخص است یک مشکل بسیار اساسی است و باید چاره ای برای آن ، اندیشید.
5- در بعضی از بازی ها ، کارت گرافیک پلی استیشن 2 بطور دیوانه واری یک سری از دستورات را خلاف جهت به سمت EE و Vu بر می گرداند. در حالیکه اگر بخواهیم در کامپیوتر این کار را اناجم دهیم امکان پذیر نیست چون در کامپیوترهای ما ، مسیر فقط از سی پی یو به سمت کارت گرافیک است و نه برعکس. بسیاری از بازی ها که 1 فریم تا 5 فریم سرعت دارند به خاطر همین است. بطوریکه نویسندگان خود شبیه ساز ، بسیار نالان شده اند و حتی بعضی از آنها با خود شرکت سازنده بازی تماس گرفته اند و از آنها پرسیده اند که آنها چه کدهایی را استفاده کرده اند که اینجوری شده است.
6- کدها و رجیسترهای مخفی یکی دیگر از دلایل است. بعضی از آنها بطور مخفی در دستورات نهفته هستند و باید یکی یکی هرکدام از آنها پیدا شوند.
7- مشکل قسمت صدا - البته این مشکل تقریبا" در حال حل شدن است.
8- مشکل قسمت دکودر تصاویر ویدیویی که این هم نسبتا" در حال حل شدن است. بسیاری از بازی ها که هنگام لود شدن آرم و لوگوی اولیه هنگ می شوند به خاطر همین است.
امیدوارم مطالب خوبی گفته باشم و استفاده برده باشید