سلام.
نسخه ي PlayStation 3 آخرين اثر Rockstar، طبق نظر كارشناسان و متخصصان (آناليزور) در مقايسه با نسخه ي Xbox 360 آن كمبود هايي دارد كه رندر نشدن اين نسخه به صورت HD يكي از آنهاست (sub-HD).
ديروز رزولوشن ورژن PlayStation 3 اعلام شد. البته بازي نقد هاي درخشاني ]از جمله خود CVG[ داشته ولي از لحاظ گرافيكي با نسخه ي Xbox 360 در يك سطح قرار نميگيرد.
رزولوشن اين نسخه (PS3) برابر 640 در 115 ولي نسخه ي 360 بازي در 720 در 1280پيكسل اجرا ميشود. در نگاه نخست ممكن است بگوييد, تفاوت تنها در "80 پيكسل" است, ولي در واقع وقتي اين قسمت خالي محاسبه ميشود, PS3 از 184 در 320 پيكسل كمبود, رنج ميبرد – يعني 20 درصد كمتر از نسخه ي 360 بازي. و سپس اين رزولوشن براي نمايش در صفحه ي تلويزيون بر روي اين كنسول upscale يا كشيده ميشود.
اين رزولوشن توسط يك كاربر Beyond 3D technical forum كشف شد. اين فروم شامل شخصي به نام Quaz51 كه نام خود را 'pixel counter' (شمارنده ي پيكسل) گذاشته, ميشود كه قبلا هم HD نبودن رزولوشن بازي هايي مثل ,Halo 3 Haze Metal Gear Solid 4 , و Alan Wakeرا خبر داده بود.
ما بعدا در مورد اينكه HD نبودن رزولوشن در مساله ي ديگري نيز اهميت پيدا ميكند بعدا بحث ميكنيم ولي حالا زمان نگاه موشكافانه تر به تفاوت هاي بين دو نسخه ي PS3 و Xbox 360 است.
همانطور كه در تصاوير موجود مشاهده ميشود, رزولوشن پايين بازي Red Dead Redemption اندكي باعث كم شدن نوك تيز بودن (اشياء) در تصاوير ميشود. اين مساله توسط يكي ديگر از اعضاي Beyond3D (MazingerDude) كه البته به فروم NeoGAF نقل مكان كرده, ذكر شده.
اگر چه اين موضوع به quincunx anti-aliasing (QAA) روي نسخه ي PS3 بازي برميگردد كه باعث blur شدن تصاوير ميشود. Anti-aliasing از بين بردن لبه هاي دندانه دار را ميطلبد ولي QAA با blur كردن تاثيرگذار كل تصوير, به اين نتيجه دست پيدا ميكند. نسخه ي Xbox 360 بازي از 2x multisampling AA بهره ميبرد كه مخصوصا لبه ي اشيائ را هدف قرار ميدهد ولي نيازمند مقدار بيشتري قدرت پردازش است.
تفاوت ها به همين جا ختم نميشود و تراكم كمتر شاخ و برگ درختان, فقدان object ها و سايه هاي كمتر به اين موضل و آسيب به نسخه ي PS3 كمك ميكند. MazingerDude كسي كه به 2 نسخه ي بازي دست رسي دارد, جزييات اين تفاوت را را بيشتر آشكار ميكند. بر روي نسخه ي Xbox 360 بازي درختان به خوبي از تكنيك alpha-blended بهره ميبرند; اين قابليت, اشياء پس زمينه و پيش زمينه را تركيب ميكند و ايجاد تاثير شفافيت ميكند. نسخه ي PS3 بازي اين كيفيت را به اجرا نميگذارد كه نتيجه اش رنج بردن اين نسخه از لرزش مصنوعي درختان ميشود.
همچنين تعدادي موذل Level of Detail (لايه هاي جزييات) برروي نسخه ي PS3 وجود دارد كه در سايه ها و texture pop-in بيشتر آشكار ميشوند و هنگام نزديك شدن به ساختمان ها ايجاد ميشود. حتي در نسخه ي PS3 ميتوانيد شاهد فقدان متن هاي تعدادي از تابلو ها در پس زمينه باشيد. همچنين دچار فقدان Self-shadow براي كاركترهاست. كه باعث ميشود صورت كاركتر ها به صورت بچه ي كوچك و هموار و خشك به نظر بيايد.
شايد مهمترين قسمت كار اين باشد كه framerate روي كنسول PS3 بيشتر از نسخه ي X360 نيست. معمولا استفاده از رزولوشن پايين تر اجازه ي دسترسي به يك framerate روان تر را ميدهد, ولي افت فريم نسخه ي PS3 اغلب بيشتر از نسخه ي 360 است. با اين وجود متوسط فريم ريت بازي بيشتر از Grand Theft Auto IV است و از روي نقد ها و hands-on ها ميتوان دريافت كه نسخه ي PS3 نيز براي بازي كردن باورنكردنيست.
و اين يك معماست. در عمل و انزوا (به دور از نسخه ي ديگر يعني 360), Red Dead Redemption هنوز يك بازي درخشان بر روي PS3 است. يكي از بهترين بازي هاي امسال است, هر چند اگر هر دو نسخه را در كنار هم ببينيد, متاسفانه نااميد خواهيد شد.
نسخه ي PlayStation 3 آخرين اثر Rockstar، طبق نظر كارشناسان و متخصصان (آناليزور) در مقايسه با نسخه ي Xbox 360 آن كمبود هايي دارد كه رندر نشدن اين نسخه به صورت HD يكي از آنهاست (sub-HD).
ديروز رزولوشن ورژن PlayStation 3 اعلام شد. البته بازي نقد هاي درخشاني ]از جمله خود CVG[ داشته ولي از لحاظ گرافيكي با نسخه ي Xbox 360 در يك سطح قرار نميگيرد.
رزولوشن اين نسخه (PS3) برابر 640 در 115 ولي نسخه ي 360 بازي در 720 در 1280پيكسل اجرا ميشود. در نگاه نخست ممكن است بگوييد, تفاوت تنها در "80 پيكسل" است, ولي در واقع وقتي اين قسمت خالي محاسبه ميشود, PS3 از 184 در 320 پيكسل كمبود, رنج ميبرد – يعني 20 درصد كمتر از نسخه ي 360 بازي. و سپس اين رزولوشن براي نمايش در صفحه ي تلويزيون بر روي اين كنسول upscale يا كشيده ميشود.
اين رزولوشن توسط يك كاربر Beyond 3D technical forum كشف شد. اين فروم شامل شخصي به نام Quaz51 كه نام خود را 'pixel counter' (شمارنده ي پيكسل) گذاشته, ميشود كه قبلا هم HD نبودن رزولوشن بازي هايي مثل ,Halo 3 Haze Metal Gear Solid 4 , و Alan Wakeرا خبر داده بود.
ما بعدا در مورد اينكه HD نبودن رزولوشن در مساله ي ديگري نيز اهميت پيدا ميكند بعدا بحث ميكنيم ولي حالا زمان نگاه موشكافانه تر به تفاوت هاي بين دو نسخه ي PS3 و Xbox 360 است.
همانطور كه در تصاوير موجود مشاهده ميشود, رزولوشن پايين بازي Red Dead Redemption اندكي باعث كم شدن نوك تيز بودن (اشياء) در تصاوير ميشود. اين مساله توسط يكي ديگر از اعضاي Beyond3D (MazingerDude) كه البته به فروم NeoGAF نقل مكان كرده, ذكر شده.
اگر چه اين موضوع به quincunx anti-aliasing (QAA) روي نسخه ي PS3 بازي برميگردد كه باعث blur شدن تصاوير ميشود. Anti-aliasing از بين بردن لبه هاي دندانه دار را ميطلبد ولي QAA با blur كردن تاثيرگذار كل تصوير, به اين نتيجه دست پيدا ميكند. نسخه ي Xbox 360 بازي از 2x multisampling AA بهره ميبرد كه مخصوصا لبه ي اشيائ را هدف قرار ميدهد ولي نيازمند مقدار بيشتري قدرت پردازش است.
تفاوت ها به همين جا ختم نميشود و تراكم كمتر شاخ و برگ درختان, فقدان object ها و سايه هاي كمتر به اين موضل و آسيب به نسخه ي PS3 كمك ميكند. MazingerDude كسي كه به 2 نسخه ي بازي دست رسي دارد, جزييات اين تفاوت را را بيشتر آشكار ميكند. بر روي نسخه ي Xbox 360 بازي درختان به خوبي از تكنيك alpha-blended بهره ميبرند; اين قابليت, اشياء پس زمينه و پيش زمينه را تركيب ميكند و ايجاد تاثير شفافيت ميكند. نسخه ي PS3 بازي اين كيفيت را به اجرا نميگذارد كه نتيجه اش رنج بردن اين نسخه از لرزش مصنوعي درختان ميشود.
همچنين تعدادي موذل Level of Detail (لايه هاي جزييات) برروي نسخه ي PS3 وجود دارد كه در سايه ها و texture pop-in بيشتر آشكار ميشوند و هنگام نزديك شدن به ساختمان ها ايجاد ميشود. حتي در نسخه ي PS3 ميتوانيد شاهد فقدان متن هاي تعدادي از تابلو ها در پس زمينه باشيد. همچنين دچار فقدان Self-shadow براي كاركترهاست. كه باعث ميشود صورت كاركتر ها به صورت بچه ي كوچك و هموار و خشك به نظر بيايد.
شايد مهمترين قسمت كار اين باشد كه framerate روي كنسول PS3 بيشتر از نسخه ي X360 نيست. معمولا استفاده از رزولوشن پايين تر اجازه ي دسترسي به يك framerate روان تر را ميدهد, ولي افت فريم نسخه ي PS3 اغلب بيشتر از نسخه ي 360 است. با اين وجود متوسط فريم ريت بازي بيشتر از Grand Theft Auto IV است و از روي نقد ها و hands-on ها ميتوان دريافت كه نسخه ي PS3 نيز براي بازي كردن باورنكردنيست.
و اين يك معماست. در عمل و انزوا (به دور از نسخه ي ديگر يعني 360), Red Dead Redemption هنوز يك بازي درخشان بر روي PS3 است. يكي از بهترين بازي هاي امسال است, هر چند اگر هر دو نسخه را در كنار هم ببينيد, متاسفانه نااميد خواهيد شد.
تصاوير بيشتر در لينك خبر
مرسي - GOODLUCK
آخرین ویرایش: