25 + 5 لحظه احمقانه در تاریخ بازی های کامپیوتری-Update شد
این مقاله رو توی سایت gamespy خوندم،جذابیتش باعث شد تصمیم بگیرم اون رو ترجمه کرده و اینجا قرار بدم.سعی میکنم روزی 2 3 تاشون رو بذارم.
شاید هیچ صنعتی مثل صنعت بازی های کامپیوتری رشد سریع و فراگیری نداشته.توی کمتر از 30 سال بازی ها در حال حاضر به بخش مهمی از صنعت سرگرمی تبدیل شده اند و به دنبال اون سرمایه گذاری و سود حاصل از این صنعت نو پا چند برابر شده(فقط خرج تبلیغات برای halo 2 بیش از 5 ملیون دلار بود!).ولی رشد سریع سبب ایجاد لحظاتی عجیب و تا حدودی خنده دار شده که تو این مقاله top 25 رو معرفی میکنیم:
25:آخرین انتخاب ion storm
قبل از شروع لازمه یه توضیح مختصری داده بشه:john romero یکی از سازندگان اصلی شاهکار doom و quake بود که بعد از موفقیت بینظیر این بازی ها با ایجاد شرکت ion storm به نظر خودش خواست انقلابی در صنعت بازی سازی ایجاد کنه.
در سال 1997 john romero یه رویا داشت و برای واقعیت بخشیدن به این رویا شرکت نام برده شده رو به ایجاد نمود که در اون بنا به شعار شرکت طراحی قانونه .شرکتی که در اون کارمندان هماهنگ کار میکنند تا بازی های عالی تولید بشه.
در چند ماه اول به نظر میاومد که این رویای زیبا داره طبق نقشه پیش میره.بعد از مدتی واقعیات جای رویا رو گرفت و اولین ترکها در این نقشه نمایان شد.برای تدارک بودجه romero قرارداد تولید 6 بازی رو با eidos بست.
نقشه جدید این بود که پروژه های نزدیک به تکمیل رو کامل و برای فروش عرضه کنند.اولین هدفشون؟بازی dominion که بازی استراتژی بود.طبق پیش بینی اولیه برای این کار به 50 هزار دلار و کار سه ماهه از دو نفر نیاز بود.ساده به نظر میاد نه؟راستش نه!
در اصل بودجه چند صد هزار دلار شد و بیش از یک سال طول کشید تا تکمیل بشه،به همراه یک تیم کامل از طراحان!پیش بینی فروش حدود 500 هزار کپی بود که بازی در هفته اول یکبار توی 25 بازی پر فروش هفته اول دیده شد و سپس غیبش زد.که با بالاترین تخمین ها 10 هزار کپی فروخت!
بعد از اون بود که ion storm توی سرازیری افتاد و هیچ وقت نتونست خودش رو بالا بکشه...
shaithis:از این داستان درس بگیرید بچه ها،تو اول کار صعود به ماه رو قول ندید چون مردم حرفتون رو جدی میگیرن.romero بهتر بود یه قرارداد کوچک برای یکی دو بازی میبست،یه اداره ساده تر می ساخت(بعدا در باره اداره رویایی اون صحبت میکنم) و بیشتر روی بازی ها تمرکز میکرد به جای اینکه مثل rock star زندگی کنه و-این باید واضح باشه-....بازی استراتژیتون رو روزی عرضه نکنید که blizzard دموی starcraft رو عرضه میکنه!!
Delsyn:یادمه روزی که به دفتر ion storm رفتم تا بازی رو ببینم.بعد از دیدن اتاقهای بی نظیر شرکت برای بازی کردن dominion نشستیم.قیافه tod porter (سازنده بازی )بعد از اینکه نظر ما ها رو پرسید یادمه.ما بهش گفتیم بازی قدیمی به نظر میاد و یه سری پیشنهادات دادیم که بازی رو بهتر میکرد تا بتونه با warcraft 2 رقابت کنه.تو عمرم ندیدم قیافه ای از شادی کامل به بدبختی کامل تغییر شکل بده!انتظار داشت ما طوری از بازی بگیم که توی ion storm از romero میگفتند.فکر میکنم اولین چیز منفی بود که درباره این شرکت گفته شد...و آخرین هم نبود.
این مقاله رو توی سایت gamespy خوندم،جذابیتش باعث شد تصمیم بگیرم اون رو ترجمه کرده و اینجا قرار بدم.سعی میکنم روزی 2 3 تاشون رو بذارم.
شاید هیچ صنعتی مثل صنعت بازی های کامپیوتری رشد سریع و فراگیری نداشته.توی کمتر از 30 سال بازی ها در حال حاضر به بخش مهمی از صنعت سرگرمی تبدیل شده اند و به دنبال اون سرمایه گذاری و سود حاصل از این صنعت نو پا چند برابر شده(فقط خرج تبلیغات برای halo 2 بیش از 5 ملیون دلار بود!).ولی رشد سریع سبب ایجاد لحظاتی عجیب و تا حدودی خنده دار شده که تو این مقاله top 25 رو معرفی میکنیم:
25:آخرین انتخاب ion storm
قبل از شروع لازمه یه توضیح مختصری داده بشه:john romero یکی از سازندگان اصلی شاهکار doom و quake بود که بعد از موفقیت بینظیر این بازی ها با ایجاد شرکت ion storm به نظر خودش خواست انقلابی در صنعت بازی سازی ایجاد کنه.
در سال 1997 john romero یه رویا داشت و برای واقعیت بخشیدن به این رویا شرکت نام برده شده رو به ایجاد نمود که در اون بنا به شعار شرکت طراحی قانونه .شرکتی که در اون کارمندان هماهنگ کار میکنند تا بازی های عالی تولید بشه.
در چند ماه اول به نظر میاومد که این رویای زیبا داره طبق نقشه پیش میره.بعد از مدتی واقعیات جای رویا رو گرفت و اولین ترکها در این نقشه نمایان شد.برای تدارک بودجه romero قرارداد تولید 6 بازی رو با eidos بست.
نقشه جدید این بود که پروژه های نزدیک به تکمیل رو کامل و برای فروش عرضه کنند.اولین هدفشون؟بازی dominion که بازی استراتژی بود.طبق پیش بینی اولیه برای این کار به 50 هزار دلار و کار سه ماهه از دو نفر نیاز بود.ساده به نظر میاد نه؟راستش نه!
در اصل بودجه چند صد هزار دلار شد و بیش از یک سال طول کشید تا تکمیل بشه،به همراه یک تیم کامل از طراحان!پیش بینی فروش حدود 500 هزار کپی بود که بازی در هفته اول یکبار توی 25 بازی پر فروش هفته اول دیده شد و سپس غیبش زد.که با بالاترین تخمین ها 10 هزار کپی فروخت!
بعد از اون بود که ion storm توی سرازیری افتاد و هیچ وقت نتونست خودش رو بالا بکشه...
shaithis:از این داستان درس بگیرید بچه ها،تو اول کار صعود به ماه رو قول ندید چون مردم حرفتون رو جدی میگیرن.romero بهتر بود یه قرارداد کوچک برای یکی دو بازی میبست،یه اداره ساده تر می ساخت(بعدا در باره اداره رویایی اون صحبت میکنم) و بیشتر روی بازی ها تمرکز میکرد به جای اینکه مثل rock star زندگی کنه و-این باید واضح باشه-....بازی استراتژیتون رو روزی عرضه نکنید که blizzard دموی starcraft رو عرضه میکنه!!
Delsyn:یادمه روزی که به دفتر ion storm رفتم تا بازی رو ببینم.بعد از دیدن اتاقهای بی نظیر شرکت برای بازی کردن dominion نشستیم.قیافه tod porter (سازنده بازی )بعد از اینکه نظر ما ها رو پرسید یادمه.ما بهش گفتیم بازی قدیمی به نظر میاد و یه سری پیشنهادات دادیم که بازی رو بهتر میکرد تا بتونه با warcraft 2 رقابت کنه.تو عمرم ندیدم قیافه ای از شادی کامل به بدبختی کامل تغییر شکل بده!انتظار داشت ما طوری از بازی بگیم که توی ion storm از romero میگفتند.فکر میکنم اولین چیز منفی بود که درباره این شرکت گفته شد...و آخرین هم نبود.
آخرین ویرایش: