خب مثه اینکه بحث این تاپیک خیلی بالا گرفته و بعد از خوندن تمام صفحات و نظرات نسبتا کمدی بعضی از اعضا لازمه نکاتی رو برای روشنتر شدن موضوع بنویسم
توی صفحهی اول تاپیک دیدم که نوشته شده بود:
بازي بر 3 مبنا موتور گرافيکي Quest 3D , C4 Engine , Gamebryo ساخته ميشه
البته من نمیدونم چجوری قراره یک بازی با تلفیق این 3 تا موتور ساخته بشه، ولی خرید حق استفاده از این موتورها کمتر از 100 میلیون تومن هزینه نخواهد داشت (تازه شاید خیلی کم هم گفته باشم چون از قیمت این 3 تا انجین خبر ندارم). اینو گفتم چون نوشته بودید قراره لایسنسها خریداری بشه
پس اون دسته از کاربرانی که ظاهرا جوگیر شدن و چندبار اعلام کردن که حاضرن تمام هزینهها رو به عهده بگیرن بهتره اول یه سری اطلاعات Basic در این زمینه کسب کنن
البته در ادامه نوشتید که ظاهرا بازی قرار با FPS Creator ساخته بشه. و گویا یه عده اینجا فکر میکنن FPS Creator یک موتور ساخت بازی هست!!!
خیر FPS Creator یک Software یا یک برنامهس. با 50-60 دلار Game Engine نمیفروشن!
من پارسال قرار بود یه مطلبی در مورد یکی از ورژنهای قدیمی این برنامه برای بازیرایانه بنویسم که فرصت نشد و دیگه کلا به تاریخ پیوست. اما از طرز کار این برنامه تا حدودی اطلاع دارم
اولا کسی که با استفاده از این نرمافزار یه بازی میسازه زیرمجموعهی جامعهی بازیساز قرار نمیگیره.
این برنامه یه محیط آمادس که به کاربر اجازه میده از هزاران Objectی که از قبل توی برنامه قرار داده شدن استفاده کنه و مراحل دلخواه خودش رو در قالب یک بازی اول شخص بسازه.
با کمک این برنامه کاربر میتونه سلاح، دیوار، در، صندوق، جعبه، درخت، گل، گیاه و کلی شیء دیگه و همچنین افکتهای گرافیکی مختلف از جمله نورپردازی و ... رو توی Map قرار بده و خود برنامه بقیه کارها رو انجام میده
طبیعتا هرچی ورژن برنامه جدیدتر باشه تواناییهای گرافیکی بالاتری هم داره
توی صفحات قبلی دیدم که یه نفر نوشته بود ایشون چندماهی هست که کمتر توی سایت فعالیت میکنن و درحال تحقیق و جمعآوری اطلاعات برای ساخت بازی هستن. اگر ساخت بازی به همین راحتی بود و هرکسی که کوچکترین دانشی در زمینهی بازیسازی نداره با چندماه تحقیق میتونست بازی بسازه الان همه بازیساز بودن!
بازیسازی در درجهی اول تجربه میخواد. همهی بازیسازای بزرگ اول از بازیهای ساده و حتی 2 بعدی شروع کردن تا تونستن به اینجا برسن. اونم پروسهای که چندین و چند سال طول کشیده. دهها بازی ساخته شده و بدون سر و صدا شکست خورده تا اون بازیساز بالاخره تونسته به سطحی از دانش برسه که اسم خودشو بذاره بازیساز و بگه من دارم بازی میسازم
بدون تجربه و فقط با چندماه تحقیق هرگز نمیشه بازی ساخت. و البته همونطور که قبلا گفتم ساخت بازی با استفاده از FPS Creator تقریبا میشه گفت که بازی محسوب نمیشه. چه برسه به بازی کاملا ایرانی. حتی بازی Quest of Persia هم که فکر کنم الان بهترین بازیای باشه که توی ایران داره ساخته میشه یه بازی کاملا ایرانی نیست چون انجینش ساخت ایران نیست. حالا من نمیدونم این بازی چجوری میشه بازی کاملا ایرانی
توی صفحات قبل نوشته شده بود که وارد کردن Objectها توی FPS Creator شاهکار محسوب میشه!
این حرف هم اوقعا جالبه چون فکر نمیکنم تحت هیچ شرایطی طراحی و وارد کردن 4 تا دونه Object توی این برنامه (که احتمالا کیفیت پائینتری هم نسبت به Objectهای موجود در برنامه دارن) شاهکار به حساب بیاد
این خیلی خوبه که یه نفر برای کسب تجربه بیاد و با برنامهی FPS Creator کار کنه. ولی این اصلا خوب نیست که یه موضوع به این سادگی انقدر بزرگ بشه و یک بازی کاملا ایرانی نام بگیره و یه عده از کاربران هم که من واقعا نمیدونم اصلا قبل از پست زدن فکر میکنن یا نه نظرات به این جالبی پست کنن
نظراتی مثل حضور بازی در نمایشگاههای بینالمللی؛ داشتن گرافیکی در سطح بازی Uncharted؛ و صحبت با Sonyبرای انتشار بازی روی PS3 !! (که این مورد آخر رو فقط میشه بهش خندید)
انقدر این نظرات عجیب و غریب هستن که آدم واقعا میمونه اینا برای خنده و شوخی نوشته شدن و یا واقعا نویسنده همچین طرز فکری داره!!
برخلاف نظرات ارسال شده توی این تاپیک حتی اگه این به اصطلاح بازی چیز چشمگیری هم در بیاد هیچ پیشرفتی در صنعت گیم ایران محسوب نمیشه. چون کاری روش انجام نشده و با استفاده از یک بستر آماده فقط یه سری تغییرات ایجاد شده. کاری که خیلیای دیگه هم میتونن انجام بدن و چه بسا انجام هم داده باشن ولی کار چندان مهمی نبوده و نیست که بخوان یک بازی محسوبش کنن اونم بازی کاملا ایرانی
پس بهتره به جای اینکه موضوع سادهای مثل این رو اینجوری بزرگ کنین و افتخار ایران بدونینش چشماتون رو باز کنین و واقعیت رو ببینین. واقعیتی که میگه ادیت یک برنامه و نهایتا اضافه کردن چنتا دمو و صداگذاری شاهکار محسوب نمیشه و یه کار معمولیه که هر شخصی میتونه انجامش بده
-----
بله نمیتونم اما با نرم افزار هایی مثل Ip Locator یا سایت های مختلف میشه ! بحثش مفصل هست اینجا جای این سوال ها نیست آقای کاربر فعال!
از طریق هیچ سایت یا برنامهای نمیشه IP کسانی که توی یک فروم پست ارسال کردن رو فهمید. تنها راهش داشتن اختیارات مدیریتیه. هیچ بحث مفصلی هم در این مورد وجود نداره.
لطفا حدسیات خودتون رو اطلاعات پیچیده و مفصل به حساب نیارین
با بايد مثله ان تاپيك عرضه بازي GT5 براي PC به چند نفر جواب مشتي بدم!!!
علاوه بر این تاپیک توی 2-3 تا تاپیک دیگم دیدم که از اینجور پستها ارسال کردی
و اگه یک بار دیگه ببینم که اینجوری احساس ریشسفیدی بهت دست داده برای همیشه شرمندت میشیم
بله یعنی همه چیز بازی توسط خودمون توی ایران ساخته میشه و بازی روی یک موتور پیاده و اجرا میشه به عنوان نمونه مثلا استدیو Tiger Hill موتور UE3 لیسانس کرده دیگه بازی باد نیست بسازنه نه؟ باید خودش موتور رو بسازه خودش هم پیاده کنه پس ما بازی رو به کمک افراد کاملا ایرانی با یک موتور خارجی میسازیم.
همونطور که گفتم FPS Creator انجین نیست و فقط یه برنامهس. و این کار شما هم اسمش بازی سازی نیست
پ.ن: در مورد نظر سنجی هم یه توضیحی بدم که رایهایی که میدین توی کل این جریان 20 دلار توفیر داره. اگه به DX10 رای بدین FPS Creator X10 به قیمت 69 دلار خریداری میشه و اگه به DX9 رای بدین ورژن قبلی به قیمت 49 دلار خریداری میشه. البته اگه خریداری بشه چون نسخهی کپی با کرک و سریال توی اینترنت به وفور یافت میشه
پ.ن2: توی این لینک هم میتونین انواع و اقسام کارهای انجام شده با FPS Creator رو ببینین:
http://youtube.com/results?search_query=FPS+Creator&search_type=
پ.ن3: جالبه که توی خارج ملت چیزی که ساختن رو نهایتا به صورت ویدیو توی چنتا سایت میذارن یا فوقش به صورت رایگان برای دانلود قرارش میدن و از این طرف اینجا از بازی کاملا ایرانی و حضور در نمایشگاههای بینالمللی و گرافیک در سطح Uncharted و انتشار برای PS3 صحبت میشه!!