بدون ترتیب (به ترتیب الفبا !
)
BioWare
سری Mass Effect هرچند پایان مورد انتظار رو نداشت ، ولی بدون شک جزو بهترین تریلوژی های تاریخ بازی های کامپیوتری خواهد بود و جزو محبوب ترین بازی های عمر من. داستان فوق العاده ، کاراکترهایی که هرکدوم به تنهایی میتونن جزو برترین کاراکترهای این نسل قرار بگیرن ، در کنار گیم پلی و موسیقی و ... زیبا. نسخه اول Dragon Age هم بازی واقعاً زیبایی بود با داستان و کاراکترهای کم نقص.
Bungie
این نسل هم مثل نسل قبل تعدادی از بهترین FPS ها رو ساخت و به بهترین شکل ممکن هم از سری Halo خداحافظی کرد. با Halo 3 به دلایلی در حد نسخه های قبلی حال نکردم ، ولی ODST با وجود اینکه نسخه اصلی نبود ، به شدت برام دوست داشتنی بود و Reach هم یکی از زیباترین نسخه های Halo بود که پایانش رو هیچ وقت فراموش نمیکنم.
Epic Games
با اینکه Unreal Tournament III با UT های قبلی فاصله زیادی داشت و با اینکه از Gears of War 2,3 به اندازه نسخه اول لذت نبردم ، ولی واقعاً نمیشه Gears of War رو فراموش کرد. بازی ای فوق العاده که تونست کاورگیری رو تبدیل به استاندارد بازی های TPS بکنه. گیم پلی و گرافیک بازی هم غوغا بود و کلاً جزو اولین تجربه های واقعاً نسل جدید بود.
Infinity Ward
شاید این روزها حال خیلی ها (از جمله خودم) از شنیدن اسم Call of Duty به هم بخوره ، ولی نمیشه نقش عظیم Infinity Ward رو توی این نسل دست کم گرفت. Modern Warfare در کنار اینکه بازی فوق العاده عالی و کم نقصی بود ، موج جدیدی توی بازی های این سبک ایجاد کرد و سری CoD رو هم از نظر فروش و محبوبیت به قله های این نسل رسوند.
Naughty Dog
با ساخت سری Uncharted یکی از بهترین داستان گویی های این صنعت رو نمایش داد و در کنار با گیم پلی عالی و گرافیک خیره کننده و کاراکترهای دوست داشتنی ، جزو بهترین سری بازی های این نسل شد. The Last of Us هم هنوز نیومده و شاید اون چیزی که انتظار داریم هم نباشه ، ولی باز هم حرکت قابل تقدیری هست که بعداز موفقیت یک IP ، اواخر نسل سراغ یک IP کاملاً جدید رفتن.
Santa Monica
با ساخت God of War III یکی از حماسی ترین بازی های این سال ها رو ارائه داد که بعید میدونم حالا حالاها بازی ای بتونه صحنه های عظیم اون رو تکرار کنه یا شروعی مثل اون داشته باشه. God of War: Ascension هم با اینکه از نظر خیلی ها بازی ضعیفی بود ، برای من تجربه خیلی لذت بخشی بود و علی رغم مشکلاتی که داشت ، خیلی باهاش حال کردم. در کنار این ها Santa Monica با استودیوهای دیگه ای هم همکاری داشت مثل thatgamecompany.
Team Meat - Edmund McMillen
شاید قرار دادن استودیوی کوچیک و جمع و جور Team Meat یا بازیسازی مثل Edmund McMillen در کنار بقیه استودیوها عجیب باشه ، ولی دو تا از لذت بخش ترین تجربه های این نسلم رو مدیون این ها هستم. بازی های Super Meat Boy و The Binding of Isaac که از شدت اعتیادآور بودن کمتر رقیبی دارن و بدجوری من رو منتظر بازی های بعدی این استودیو و McMillen میذارن.
Turn 10
استودیویی که تعدادی از بهترین ریسینگ های این نسل رو ساخت و هر نسخه هم نسبت به نسخه قبلش پیشرفت خوبی داشت. مخصوصاً توی نسخه سوم که پیشرفتش نسبت به نسخه قبلی نجومی بود. بازی هایی با گیم پلی و فیزیک عالی ، گرافیک فوق العاده ، صداگذاری محشر و در مجموع تجربه هایی لذت بخش برای هر عشق ریسینگ.
Valve
پکیج فوق العاده ارزشمند The Orange Box به تنهایی میتونه هر استودیویی رو توی این لیست قرار بده. Half Life 2: Episode 2 تجربه فوق العاده ای بود و Portal هم یکی از گنج های این نسل. گذشته از این ها Portal 2 هم توسط این استودیو ساخته شد که میتونه خیلی راحت جزو زیباترین بازی های تاریخ قرار بگیره و حالا حالاها فراموش نمیشه.
از اونجایی که حافظه ـم داغونه ، فعلاً یه جای خالی گذاشتم که بعداً پُر کنم !
چند تا استودیوی درجه یک توی ذهنم هست ولی هنوز نمیدونم کدومشون باید جزو 10 تا بیاد !