سلام، ممنون از پاسخ خوب و چالش برانگیزتون.
مایکروسافت از اول نسل هدفش فروش دیجیتالی بوده و این موضوع رو مخفی نکرده هنوز هم به دنبال این هست که فروش دیجیتالی رو ترویج بده و این موضوع با یک هدف بالاتر دنبال میشه که از سیاست های اصلی ساتیا نادلا مبنی بر فروش سرویس به جای فروش محصولات نشات میگیره. حالا توضیحات بیشتر:
همین چند روز پیش هم اسپنسر گفت که بازی هم باید راه کتاب و موسیقی رو در پیش بگیره (اشاره به محتوی دیجیتال) و این قابلیت رو داشته باشه تا هر زمان و هر جایی که مشتری خواست بتونه از اون استفاده کنه (اشاره به داشتن یک اکوسیستم فراگیر) چیزی شبیه به kindle آمازون برای کتاب یا itunes برای موزیک.در واقع مایکروسافت به دنبال ایجاد اکوسیستم Xbox برای Game بر اساس Universal windows platform هست. به این شکل که بازی خریداری شده بر روی تبلت، لپتاپ، کنسول و ... قابل اجرا باشه. در چنین فضایی تصور فروش فیزیکی بازی بسیار مشکل هست. پر واضحه که فروش دیجیتالی پیش نیاز اصلی ایجاد یک اکوسیستم فراگیر هست (همونطور که برای موزیک اینطوری بوده). کامنت BigNote هم از نگاه سنتی به کنسول و فروش بازیهای کنسولی در بازار منشا میشه. در حالی که هدف مایکروسافت ایجاد اکوسیستمی هست که بتونه کاربرهارو در خودش جذب کنه و به اصطلاح سرویس بفروشه. برای مثال کاربری که ۵۰۰ دلار موزیک از itunes خرید کرده بعید هست که بره و از سرویس دیگهای خرید کنه. یعنی کاربر به این سیستم وابسته شده. گزارش تعداد کاربران فعال لایو هم به همین دلیل هست. چون به قول خودشون نمیخوان یک تیکه پلاستیک رو بازاریابی کنن و هدف مارکتینگ اکوسیستم هست.
در مورد نینتندو با شما موافقم ولی Wii عملکرد بدی در بازار ایران نداشت و تا حدودی مشابه عملکردش در بازار جهانی بود. ضمن اینکه نینتندو هم به اهمیت ایجاد اکوسیستم پی برده و قرارداد بستن با DeNA و راه اندازی سرویس My nintendo account هم در همین راستا است. البته با توجه به leak های اخیر حدس میزنم که نینتندو برای ایجاد اکوسیستم راه متفاوتی با ایکس باکس در نظر گرفته و اون عرضه بازی به صورت کارتریجی هست که قابلیت استفاده در SKU های مختلف (کنسول و پرتابل) رو داشته باشه. در واقع یک راه حد واسط.
نکته: در مورد نینتندو مطمئن نیستم. ولی تقریبا در مورد ایکس باکس شک ندارم.
از بحث در این مورد لذت میبرم. منتظر پاسخ شما هستم.