گزینه خرید متقابل یا Cross-Buy بین PS5 و PC کشف و تأیید شده است

  • Thread starter Thread starter Adam
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Adam

عضو تحریریه
crossbuy.jpg

بالاخره می‌توانیم به قابلیت Cross-Buy (خرید متقابل) بین PS5 و PC دست پیدا کنیم، زیرا این نماد در داده‌های فروشگاه پلی‌استیشن کشف شده است. اگرچه این خبر رسمی نیست، اما گزارش جدید به این معنی است که پلی‌استیشن در حال آزمایش Cross-Buy است و دارندگان هر دو پلتفرم می‌توانند به زودی از حق استفاده همزمان در هر دو پلتفرم بهره‌مند شوند.

برای مدت طولانی، دارندگان Xbox و PC توانسته‌اند از Cross-Buy لذت ببرند. به این معنی که می‌توانید یک بازی را روی Xbox بخرید و آن را روی PC نیز بازی کنید و برعکس. اگر گزارش جدید دقیق باشد، بازیکنان PC ممکن است در شرف دریافت بهترین‌های هر دو پلتفرم باشند.

اولین خبر در ۴ نوامبر منتشر شد که نمادهای جدیدی در فایل‌های فروشگاه پلی‌استیشن کشف شده‌اند. یافته‌های اولیه از حساب کاربری X به نام Amethxst به دست آمد. در آن پیام همچنین نمادها و شکل ظاهری آنها را نشان می‌داد و همه چیز بسیار واقعی به نظر می‌رسید.

متن پیام: نمادهای جدید به زودی اضافه خواهند شد، اما در اینجا چند ویژگی جدید خوب از پلی‌استیشن (بله، برخی قدیمی هستند، برخی دیگر دیده نشده‌اند):
– نوعی حالت اکو (echo mode)
– بازی‌های PS5/PC
– Cross-Buy

این یک بیانیه بزرگ اما مطمئن بود، اما نگرانی‌های زیادی در مورد ادعای احتمالی وجود داشته است. با این حال Dealabs، رسانه معتبر، آزمایش‌هایی را در این مورد انجام داده است: ما تصمیم گرفتیم تحقیقات خودمان را در مورد نمادهای جدید کشف شده انجام دهیم. به خصوص در مورد تاریخ اضافه شدن آنها، تا مشخص شود که آیا آنها واقعاً نمادهای قدیمی نیستند.

billbil-kun همیشه قابل اعتماد توضیح داد که چگونه آنها کاراکترهای ویژه را در بخش (درباره حساب شبکه پلی‌استیشن) ما وارد می‌کردند و در واقع نشان می‌دهد که این نمادها واقعاً وجود دارند.

البته شواهد بیشتری علاوه بر این موارد یافت شد: قبل از اضافه شدن این نمادها، سرنخ‌های دیگری از طریق داده‌های فروشگاه پلی‌استیشن وجود داشت. در برخی از فایل‌های CSS سایت، متوجه شدیم که در برخی از ویژگی‌های فایل، به crossbuy-tag اشاره شده است و دقیقاً با نمادی که در کنسول‌ها یافت می‌شود، مطابقت دارد.
 
من حقیقتا داشتم در مورد نینتندو سوییچ ۲ تحقیق میکردم خب سریز ایکس کنسول نسل نهمی دارم گفتم ببینم سوییچ ۲ چجوریه چیزی که در تحقیقاتم متوجه شدم و دهنم وا موند این بود باطری سوییچ ۲ بین ۲ تا ۲ساعت نیم فقط شارژ نگه میداره
من اولین بار خیلی اتفاقی یه شورت ویدیو تو یوتیوب از وضعیت باطریش دیدم فکر کردم یارو از سر هیت ویدیو ساخته. یه ویدیو دیگشم دیدم نمیدونم چه بازی ای بود ولی یادم به دو ساعتم نرسید باطریش. بعد گفتم این هیتره برم ببینم واقعا وضعیت باطریش چطوریه که دیدم بله :D یارو بنده خدا تازه حال داده بود که به اون ارقام میرسید.
منظورمم بازیای AAA خفن مثل سایبر پانک و هاگوارتز لگسی و اینا نیست. تستا از هیدیز و هولو نایت و ori و اینجور بازیا بود. در اصل نیتندو این نسل یه کنسول خونگی داده که مثل Wiiu یه صفحه هم داره روش.
 
سونی بوی ضد سونیه؟:دی چجوریه؟

من کجا گفتم توهین کنیم به مایکروسافت؟ اتفاقن به شخصه همیشه تمجید کردم از کنسول فوق العاده 360 ٬ ولی به به و چه چه کردن الکی و نمیفهمم ٬ دلیلش چیه؟

سگا هم خوب بود٬ دوران خودش ٬ برای همه ما قشنگترین خاطرات و رقم زد ٬ ولی بعدش کم آورد و کشید کنار دیگه ٬ بیاییم بگیم پیروز شد؟ من جز اولین کسایی بودم که کنسول دریمکست و داشتم تو ایران ٬ یه کنسول جذاب که یکی از خاص ترین مموری کارت هارو داشت ٬ یه حالت تصویری بود بعضیاش ٬ ولی چیشد؟ موفق نشد و شکست خورد٬ دلیلی نداره تعریف تمجید غیرواقعی بکنیم از چیزی ٬ زمان خودش ٬ در حد خودش خوب عمل کرد ٬ بعدشم اشتباه و سقوط ٬ تعصب خالصین چرا شماها؟

من سونی و پلی استیشنو دوست داشته باشم
دلیل بر بد بودن بقیه کنسول‌ها نیست
که بخوام مثلاً بیام حالا حمله کنم به کنسول‌های دیگه

کسی با هرچی حال می‌کنه میره می‌خره قرار نیست ما رو مثلاً توجیه کنه که چرا من خریدم و چرا خوبه

مگه پیروز شدن مهمه یه وسیله پلاستیکی خریدیم باهاش بازی کنیم
گنج که نخریدیم طلا که نخریدیم
اسمش روشه console gaming
ترجمه اش به به فارسی میشه (( جعبه بازی ))
بازی هم که اسمش روشه : بازی کردن , سرگرم شدن , اوقات فراغت ، تفریح کردن و ....
مگه بازی کردن و تفریح کردن vs داره ؟

یعنی تو یک نسل اول نشی دیگه به درد نمی‌خوری؟
مثلاً تو نسل ۷ تو بخش کنسوله خونگی wii پرفروش‌ترین کنسول خونگی شد و برنده شد
یعنی ps3 و xbox 360 خوب نبودند و به درد نمی‌خوردند؟

دوستان از رسالت اصلی گیم اصلاً فاصله گرفتن
من اینجا فقط دارم تفکرات فاشیستی می‌بینم
که اگر یکی اول نشد دیگه به درد نمی‌خوره چرا نباید تخریبش کرد و ....

در مورد انحصاری کردن و دنبال انحصار بودن جفت کمپانی ها تا اونجایی زورشون برسه اینکارو انجام دادن و میدن .اینقدر دنبال زیر بغل مار نباشیم .
من حقیقتا داشتم در مورد نینتندو سوییچ ۲ تحقیق میکردم خب سریز ایکس کنسول نسل نهمی دارم گفتم ببینم سوییچ ۲ چجوریه چیزی که در تحقیقاتم متوجه شدم و دهنم وا موند این بود باطری سوییچ ۲ بین ۲ تا ۲ساعت نیم فقط شارژ نگه میداره کنسول ۲۵۰ دلاری سوییچ یک شده ۴۵۰ دلار سوییچ ۲ با این باطری زاقارت .نینتندو اب خوردن میتونست باطری بهتری بذاره روش ولی بخاطر اینکه بی رقیب هست پیش خودش گفته برای چی باطری خوبی بدم دست اینا بذار سواستفاده کنم ‌.خلاصه بی رقیب بودن این چیزها رو بهمراه داره .حالا بزنید توی سروکله هم دنبال زیر بغل مار بگردید کمپانی اسباب بازی من انحصار طلب نیست یا کمپانی اسباب بازی تو .

دقیقاً من تو چند تا پیام بالاترم گفتم
یه جوری میان میگن مثلاً مایکروسافت انحصاری کرده بود
انگار نه انگار که بزرگترین انحصاری‌ها همه دست سونی و نینتندو بود
برای خودشون دریا ساخته بودن از انحصاری
ایکس باکس انحصاری نداشت که نسبت به اونا

همین نینتندو اگه انحصاریاشو ازش بگیری اصلاً کی میره کنسولشو بخره؟
همه کنسولاشم یه چیزی کم داره کلی مثال می‌تونم برات بیارم
سخت افزار قدیمی و ضعیف با قیمت کنسول روز و قوی میده دست مردم
دلیل فروششم فقط انحصاری هاش هست

نمونه انحصاری و سوء استفاده از فن‌ها و خریدارها خود نینتندو بعد طرف میاد ایکس باکس رو تخریب می‌کنه
سطح سفسطه گاهی در حد بچه دبستانیه
 
آخرین ویرایش:
دانته ز اینفرنو واقعا از جواهرات نسل 7 هست، متاسفانه 5 سالی میشه کنار بازی های دیگر EA از پی اس ان هم حذف شده و فقط دیسک انلی هست الان رو پی اس 3، خیلی هم گرون شده چون کمیابه، 3 سال پیش دیسکش رو خریدم 1.5، اما رو گیم پس هم هست البته اونجا هم مشکل کانکت شدن به سرور 360 داره که لنگ میزنه اما شانسی ممکنه بشه بازی کرد، اون قدری که دوباره پلی کردن این رو اکس باکس بهم جال داد بعضی بازی های جدید نداد با اینکه رو پی اس تری هم داشتمش،

این بنده خدا همون نسل هفت هم خیلی اندرریت بود و در فضای ایده ال گرایانه مخصوص اون روز ها خیلی سر کلون گاد اف وار بودن (کاری ندارم اصن هست یا نیست یا چه درجه ای هست) بهش ایراد گرفته شد، اما خب خوشبختانه امروز که از اون فضای ایده ال گرایانه خارج شدیم، ملت یادشون اومده امثال این و لردز اف شدو چه شاهکار هایی بودن، من هیچ وقت از این بازی ها فاصله نگرفتم چه ایشون چه کسلوینیا ها و تو تمام این سال ها شده با سختی نسخه های پی اس تری شون رو پیدا کردم خریدم و کلی هم بازی کردم، فکر کنم فقط تو 10 سال اخیر 4 5 پلی ترو لردز اف شدو رفتم پلتشم کردم، منهای خود نسل هفت. هم نسخه 1 هم حتی 2؛

اصن لردز اف شدو یکی از بهترین بازی های زندگیم هست و هیچ وقت از پلی لیستم خارج نمیشه، ای کاش هرچه زودتر ریمستر کالکشن شه و ادامه هم پیدا کنه، این فضای ایده ال گرایانه سمی و اسیب زا امروز هم در مورد خیلی بازی ها وجود داره که قطعا باز 10 سال دیگه ملت یادشون میاد اینا چه شاهکار هایی هستند. فضای ایده ال گرایانه متا پرستی که کلا همه چی رو در متا میبینه، متا بالا بشه بازی براش شاهکاره چند نمره بیاد زیر 90 و پایین بشه یوهو میشه اوف... عقل متایی...
به نظرم یکی دیگه از بازی هایی که قربانی اون فضای ایده آل گرایانه شده، Ninja Blade ساخته فرام سافتور بود که یادمه به خاطر اینکه QTE داشت به صورت خودکار با گاو مقایسه شد و مشخصات برنده نشد ولی در حد خودش بازی بدی نبود. (هر چند شاید همون شکست باعث شد فرام با قدرت بره سمت سولز و از این نظر ناراضی نیستم :D)
 
من اولین بار خیلی اتفاقی یه شورت ویدیو تو یوتیوب از وضعیت باطریش دیدم فکر کردم یارو از سر هیت ویدیو ساخته. یه ویدیو دیگشم دیدم نمیدونم چه بازی ای بود ولی یادم به دو ساعتم نرسید باطریش. بعد گفتم این هیتره برم ببینم واقعا وضعیت باطریش چطوریه که دیدم بله :D یارو بنده خدا تازه حال داده بود که به اون ارقام میرسید.
منظورمم بازیای AAA خفن مثل سایبر پانک و هاگوارتز لگسی و اینا نیست. تستا از هیدیز و هولو نایت و ori و اینجور بازیا بود. در اصل نیتندو این نسل یه کنسول خونگی داده که مثل Wiiu یه صفحه هم داره روش.

یادمه سالی که نینتندو سوئیچ معرفی شد
یعنی کنسول میان نسلی نینتندو بود که بازار رو از دست نده تا نسل ۹ شروع بشه
چون جایگزین کنسول شکست خورده wii u بود
البته قرار نبود جایگزینی برای این کنسول wii u بیاد
وقتی مدیر نینتندو به نام ایواتا فوت کرد مدیر جدید و تیم جدید تصمیم گرفتن کنسول جایگزین بدن

همون سالی که معرفی شد مشخص شد که این کنسول سوئیچ ایده گرفتن از یه دونه تبلتی که یه کمپانی توی نمایشگاهی ارائه دادن بود.
تو همون سال ۲۰۱۵ ایده گرفته شده بود

بعد کلی هم مشکل داشت
برو مشکلاتشو تو اینترنت سرچ کن کنسول خودش تاپ می‌خورد
پیکسل سوختگی داشت
بدنه کنسول باز می‌شد
و ....

یه گجتی زدن که نسل جوون که با تبلت بزرگ شده خوشش بیاد تا بازار رو به دست بگیرند تا نسل ۹ شروع بشه کنسول جدید بده

که دیدن انقدر پرفروش شد همینطوری تولید کردن دادن تو بازار

سوئیچ ۲ هم برید سخت‌افزارشو بخونی متوجه میشی که در اصل برای سال ۲۰۲۱ طراحی و تولید شده بود که وارد بازار کنن
تمام قطعاتش و این‌ها همه برای سال ۲۰۲۱

سوئیچ ۲ هم کلاً همون سوئیچ یکه
یک کمی فقط فرکانس کاری رفته بالا و غیره
 
  • Like
Reactions: dark souls
در مورد انحصاری کردن و دنبال انحصار بودن جفت کمپانی ها تا اونجایی زورشون برسه اینکارو انجام دادن و میدن .اینقدر دنبال زیر بغل مار نباشیم .
من حقیقتا داشتم در مورد نینتندو سوییچ ۲ تحقیق میکردم خب سریز ایکس کنسول نسل نهمی دارم گفتم ببینم سوییچ ۲ چجوریه چیزی که در تحقیقاتم متوجه شدم و دهنم وا موند این بود باطری سوییچ ۲ بین ۲ تا ۲ساعت نیم فقط شارژ نگه میداره کنسول ۲۵۰ دلاری سوییچ یک شده ۴۵۰ دلار سوییچ ۲ با این باطری زاقارت .نینتندو اب خوردن میتونست باطری بهتری بذاره روش ولی بخاطر اینکه بی رقیب هست پیش خودش گفته برای چی باطری خوبی بدم دست اینا بذار سواستفاده کنم ‌.خلاصه بی رقیب بودن این چیزها رو بهمراه داره .حالا بزنید توی سروکله هم دنبال زیر بغل مار بگردید کمپانی اسباب بازی من انحصار طلب نیست یا کمپانی اسباب بازی تو .
داداش سوییچ بازیهای انحصاری خودش مثل زلدا کنترلشون راحت نیست یعنی گیم پلی سخته و یه جاهایی روی سولزبورن هم سفید میکنه
برای همین زیاد اون حالت هندهلدش مهم نیس چقدر باتری نگه میداره و اینکه مدل فقط هندهلد هم بعدا میده قطعا مثل سوییچ۱
من بشخصه اومدم چند بار باهاش زلدا رو حالت دستی برم دیدم عین آب خوردن میکشنم همین که یکم میرم جلو
کلا گیم پلی بازیاش جوری درگیر کننده س که با لم دادن رو تخت و نوازش دکمه ها جور درنمیاد حتما باید کنترلر کنسول رو باهاش کشتی بگیری (تو حالت کنسول خانگی بازی کنی)
باتریش زیاد نیست درست ولی نه این کنسول کاملا هندهلده، نه بیشتر انحصاریاش به حالت هندهلد میخورن. کلهم اجمعین این موردش مشکل حادی به شمار نمیره پس.
 
  • Like
Reactions: sony_boy
پست های این چند صفحه اخیر در باب انحصار و انحصار طلبی رو میخوندم، به نظرم اینجا چندتا آرگیو وجود داره؛ اولیش اینه که کلا تعریف انحصار طلبی چیه و دومیش یه سوال بزرگه؛ آیا اصلا چیز بدیه که اینطور شبیه فحش داره بیان میشه یا خیر؟ انحصار طلبی یا مونوپولی حالتی هست که یه شرکت میاد با خرید شرکت های کوچیک تر و ادغام اون ها با خودش کاری میکنه بخش عمده یه بازار در اختیار خودش باشه و بعد طبیعتا برای حفظ این هژمونی و قدرت مطلق حسابی هم پول خرج میکنه یا رقبا رو کلا از میدون به در کنه یا اگه نتونست، بخره بکنه زیر مجموعه خودش. مثل Meta که الان صاحب بخش عمده سوشال مدیاست و نهادهای ضد انحصار هم بهش فشار میارن بفروشه تا این شاعبه بوجود نیاد که وقتی صاحب همه چیزه در نتیجه میشه گفت کنترل رو بخش بزرگی از افکار عمومی رو هم داره و میتونه استفاده هایی کنه که خلاف حقوق آزاد شهروندهاست. یا این اطلاعات رو برای مقاصد مختلف به جاهای نادرست بفروشه. مثلا برای دخالت تو انتخابات که البته متا این کارهارو واقعا میکنه. یا جهت دادن به اخبار و اینکه چی شنیده بشه چی نه.

اینکه انحصار طلبی بده یا نه خیلی بحث بزرگیه و باید از جهات خیلی زیادی بررسی بشه و نتیجه بگیریم به نفع مشتری هست یا نه. مثلا ایرادی که قالبا بهش وارد میشه اینه که با از بین رفتن رقابت فضا یک سویه میشه. مثلا من الان بخوام بیام یه سرویس سفارش آنلاین غذا عین اسنپ فود بزنم یحتمل سریع کله میشم، چون قراردادهای اسنپ خیلی عجیب غریبن و خیلی از رستوران هارو مجبور میکنه با رقیب قرارداد نبندن وگرنه شوتش میکنه بیرون. این باعث میشه من نتونم بیام با اسنپ رقابت کنم و وقتی هم اون رقیب نداشته باشه هرکار دلش بخواد میکنه و مشتری ضرر میبینه، ولی اگه من بیام وسط ممکنه برای جلب مشتری بیشتر تخفیف بدم، یا پول پیک نگیرم یا بالاخره یه سری باج بدم که مزیت رقابتی داشته باشم و این به نفع مشتریه. اما از طرف دیگه انحصار یه حسنی هم میتونه داشته باشه و اون تجمیع سرویس هاست و اصطلاحن اینتگریت بودنه. مثلا میری یه اکانت میسازی تو اسنپ و بعد دیگه میتونی با یه اکانت و سیستم پرداخت مشترک به N تا سرویس مختلف دسترسی داشته باشی و ...

اما فارغ از اینکه این خوبه یا بد همه شرکت های بزرگ در باطن انحصار طلبن و ذات بزرگ شدن یک بیزنس همینه. یعنی یه شرکت نمیتونه بدون انحصار طلبی و بلعیدن بازار از یه حدی بزرگ تر بشه. حالا چه اوبر باشه، چه امزان، چه متا و یا چه مایکروسافت. همه اینا با خریدن شرکت های کوچک تر و مرج کردنشون با شرکت مادر سعی میکنن به کل بازار سلطه پیدا کنن.

مایکروسافت هم مشخصا یکی از این سلطه گرهای بزرگ در حوزه IT ـه و حتا تو پالیسیش هست حاضره اجازه بده من از نسخه کپی آفیس استفاده کنم و بهم گیر نده، ولی من کماکان مشتریش بمونم و نرم سمت یه اپ مشابه. مایکروسافت میتونه به راحتی دکمه همه ماهایی که محصولات کپیش رو مصرف میکنیم بزنه ولی نمیکنه تا کماکان همه از محصولات اون استفاده کنیم نه چیز دیگه. این مونوپولی رو تو گیم هم تا جای ممکن راه انداخته. مایکروسافت تا یه جایی سعی داشت با ساخت کنسول و ساخت بازی خوب به سهمی از بازار برسه، ولی وقتی دید برند Xbox شکست خورده است تغییر رویه داد و شروع کرد به خریدن استدیوها و ناشرها و ایجاد مونوپولی تو بازار. در حال حاضر عملا یه سری از ژانرها منحصرا دست مایکروسافته. و شرایطش رو داشته باشه دوست داره با خرید ناشرهای دیگه به این انحصار شدت بیشتری هم ببخشه. تزشون هم برای رقابت دقیقا همین بوده، که با تصاحب یا بهتره بگیم بلعیدن بخش عمده بازار رقابت رو از سونی ببرن که حالا بنا به دلایلی نشد ولی الان به واسطه همین خریدها و به تسخیر در آوردن بخش زیادی از بازی های پولساز خفن یه ناشر خیلی بزرگ شدن.

تعریف دقیق انحصار طلبی شرکت های بزرگ اینه نه اینکه مثلا یکی امده پول داده یه DLC دو هفته دیرتر برای کنسول رقیب بیاد. چون اینا بیشتر قراردادهای مارکتینگ برای تضمین فروش یه محصوله. کما اینکه یادتون نره مبتکر ایده انحصاری زمانی شدن DLC ها و محتوا بازی ها هم خود مایکروسافت بود و زمان 360 با همین CoD شروع شد. مایکروسافت هر وقت تونسته بازی انحصاری کرده، پول داده برای رقیب نیاد، محتوا کمتر بیاد، مشتری های خودش یک ماه زودتر به یه چیز دسترسی داشته باشن و ... یه زمان حتا برای Live قانون گذاشته بود اگه کسی میخواد بازیش اونجا بیاد نباید رو PSN بده و سر همین کلی بازی انحصاری جمع کرد. یعنی تا زورش میرسید و قدرت داشت حسابی سعی کرد بازار رو با پول تصاحب کنه. سونی هم هر موقع زورش رسیده از این کارها کرده. زیادم کرده. نینتندو هم همینطور. من و شما هم کنسول بزنیم پول داشته باشیم میریم خرج میکنیم با انحصاری شدن یه سری بازی مزیت رقابتی ایجاد کنیم. اینا اساس رقابته دیگه. هیچ شرکتی نیست که از این کارها نکنه و نه بده نه مقبوح. کلا ایده محتوا انحصاری با انحصارطلبی و تمایل شرکت های بزرگ به بلعیدن بازار و تسلط رو بخش عمده اش و در نتیجه اعمال مطلق سیاست های خودشون فرق های بنیادین و اساسی زیادی داره.
 
آخرین ویرایش:
پست های این چند صفحه اخیر در باب انحصار و انحصار طلبی رو میخوندم، به نظرم اینجا چندتا آرگیو وجود داره؛ اولیش اینه که کلا تعریف انحصار طلبی چیه و دومیش یه سوال بزرگه؛ آیا اصلا چیز بدیع که اینطور شبیه فحش داره بیان میشه یا خیر؟ انحصار طلبی یا مونوپولی حالتی هست که یه شرکت میاد با خرید شرکت های کوچیک تر و ادغام اون ها با خودش کاری میکنه بخش عمده یه بازار در اختیار خودش باشه و بعد طبیعتا برای حفظ این هژمونی و قدرت مطلق حسابی هم پول خرج میکنه یا رقبا رو کلا از میدون به در کنه یا اگه نتونست، بخره بکنه زیر مجموعه خودش. مثل Meta که الان صاحب بخش عمده سوشال مدیاست و نهادهای ضد انحصار هم بهش فشار میارن بفروشه تا این شاعبه بوجود نیاد که وقتی صاحب همه چیزه در نتیجه میشه گفت کنترل رو بخش بزرگی از افکار عمومی رو هم داره و میتونه استفاده هایی کنه که خلاف حقوق آزاد شهروندهاست. یا این اطلاعات رو برای مقاصد مختلف به جاهای نادرست بفروشه. مثلا برای دخالت تو انتخابات که البته متا این کارهارو واقعا میکنه. یا جهت دادن به اخبار و اینکه چی شنیده بشه چی نه.

اینکه انحصار طلبی بده یا نه خیلی بحث بزرگیه و باید از جهات خیلی زیادی بررسی بشه و نتیجه بگیریم به نفع مشتری هست یا نه. مثلا ایرادی که قالبا بهش وارد میشه اینه که با از بین رفتن رقابت فضا یک سویه میشه. مثلا من الان بخوام بیام یه سرویس سفارش آنلاین غذا عین اسنپ فود بزنم یحتمل سریع کله میشم، چون قراردادهای اسنپ خیلی عجیب غریبن و خیلی از رستوران هارو مجبور میکنه با رقیب قرارداد نبندن وگرنه شوتش میکنه بیرون. این باعث میشه من نتونم بیام با اسنپ رقابت کنم و وقتی هم اون رقیب نداشته باشه هرکار دلش بخواد میکنه و مشتری ضرر میبینه، ولی اگه من بیام وسط ممکنه برای جلب مشتری بیشتر تخفیف بدم، یا پول پیک نگیرم یا بالاخره یه سری باج بدم که مزیت رقابتی داشته باشم و این به نفع مشتریه. اما از طرف دیگه انحصار یه حسنی هم میتونه داشته باشه و اون تجمیع سرویس هاست و اصطلاحن اینتگریت بودنه. مثلا میری یه اکانت میسازی تو اسنپ و بعد دیگه میتونی با یه اکانت و سیستم پرداخت مشترک به N تا سرویس مختلف دسترسی داشته باشی و ...

اما فارغ از اینکه این خوبه یا بد همه شرکت های بزرگ در باطن انحصار طلبن و ذات بزرگ شدن یک بیزنس همینه. یعنی یه شرکت نمیتونه بدون انحصار طلبی و بلعیدن بازار از یه حدی بزرگ تر بشه. حالا چه اوبر باشه، چه امزان، چه متا و یا چه مایکروسافت. همه اینا با خریدن شرکت های کوچک تر و مرج کردنشون با شرکت مادر سعی میکنن به کل بازار سلطه پیدا کنن.

مایکروسافت هم مشخصا یکی از این سلطه گرهای بزرگ در حوزه IT ـه و حتا تو پالیسیش هست حاضره اجازه بده من از نسخه کپی آفیس استفاده کنم و بهم گیر نده، ولی من کماکان مشتریش بمونم و نرم سمت یه اپ مشابه. مایکروسافت میتونه به راحتی دکمه همه ماهایی که محصولات کپیش رو مصرف میکنیم بزنه ولی نمیکنه تا کماکان همه از محصولات اون استفاده کنیم نه چیز دیگه. این مونوپولی رو تو گیم هم تا جای ممکن راه انداخته. مایکروسافت تا یه جایی سعی داشت با ساخت کنسول و ساخت بازی خوب به سهمی از بازار برسه، ولی وقتی دید برند Xbox شکست خورده است تغییر رویه داد و شروع کرد به خریدن استدیوها و ناشرها و ایجاد مونوپولی تو بازار. در حال حاضر عملا یه سری از ژانرها منحصرا دست مایکروسافته. و شرایطش رو داشته باشه دوست داره با خرید ناشرهای دیگه به این انحصار شدت بیشتری هم ببخشه. تزشون هم برای رقابت دقیقا همین بوده، که با تصاحب یا بهتره بگیم بلعیدن بخش عمده بازار رقابت رو از سونی ببرن که حالا بنا به دلایلی نشد ولی الان به واسطه همین خریدها و به تسخیر در آوردن بخش زیادی از بازی های پولساز خفن یه ناشر خیلی بزرگ شدن.

تعریف دقیق انحصار طلبی شرکت های بزرگ اینه نه اینکه مثلا یکی امده پول داده یه DLC دو هفته دیرتر برای کنسول رقیب بیاد. چون اینا بیشتر قراردادهای مارکتینگ برای تضمین فروش یه محصوله. کما اینکه یادتون نره مبتکر ایده انحصاری زمانی شدن DLC ها و محتوا بازی ها هم خود مایکروسافت بود و زمان 360 با همین CoD شروع شد. مایکروسافت هر وقت تونسته بازی انحصاری کرده، پول داده برای رقیب نیاد، محتوا کمتر بیاد، مشتری های خودش یک ماه زودتر به یه چیز دسترسی داشته باشن و ... یه زمان حتا برای Live قانون گذاشته بود اگه کسی میخواد بازیش اونجا بیاد نباید رو PSN بده و سر همین کلی بازی انحصاری جمع کرد. یعنی تا زورش میرسید و قدرت داشت حسابی سعی کرد بازار رو با پول تصاحب کنه. سونی هم هر موقع زورش رسیده از این کارها کرده. زیادم کرده. نینتندو هم همینطور. من و شما هم کنسول بزنیم پول داشته باشیم میریم خرج میکنیم با انحصاری شدن یه سری بازی مزیت رقابتی ایجاد کنیم. اینا اساس رقابته دیگه. هیچ شرکتی نیست که از این کارها نکنه و نه بده نه مقبوح. کلا ایده محتوا انحصاری با انحصارطلبی و تمایل شرکت های بزرگ به بلعیدن بازار و تسلط رو بخش عمده اش و در نتیجه اعمال مطلق سیاست های خودشون فرق های بنیادین و اساسی زیادی داره.

همه کمپانی‌ها انحصاری دارن
الان خود پلی استیشن از انحصاریه چه انحصاریی‌های فراموش شده یا اونایی که هنوز پابرجا هستن
انتخاب هر کسی بسته به سلیقه اشه

نکته مهم
تو کشورهای خارجی طرف مثلاً حالا ما حدودی در نظر می‌گیریم
طرف با یک ماه حقوقش میره دو تا کنسول می‌خره
مثلاً ایکس باکس و سونی رو می‌خره راحت
بعداً در ماه‌های بعد میره مثلاً نینتندو رو هم می‌خره وایمیسته بازی خوب براش بیاد بعد میره می‌خره

مشکل اینجاست که ما پولمون خیلی اعتبارش جالبه
خرید یک کنسول و یک گیم پد اضافه و یه اکانت و یه سری وسایل دیگه
رسماً باید مثلاً ۷ تا ۸ ماه حقوق وزارت کاری براش بدی حداقل
اگر تلویزیونت خودش جدیده 4k باشه
وگرنه هزینه تلویزیونم اضافه کن

به خاطر همین یه کنسول بیشتر نمی‌تونیم بخرییم
تازه اونم اگر بچه ها بتونن بخرن
 
  • Like
Reactions: SIMPLE
همه کمپانی‌ها انحصاری دارن
الان خود پلی استیشن از انحصاریه چه انحصاریی‌های فراموش شده یا اونایی که هنوز پابرجا هستن
انتخاب هر کسی بسته به سلیقه اشه

من این همه روزه خوندم باز شما میگی هر کمپانی انحصاری خودشو داره؟:دی

دوستان تفاوتی هستی بین انحصار با انحصار طلبی. اینا دو تا بحث متفاوتن. Exclusive یه چیزه و Monopoly یه چیز دیگه. اکسکلوسیو یا انحصاری خودمون یعنی شما یه چیز رو فقط رو پلتفرم خودت داشته باشه. در همه بیزنس ها هست. از پلتفرم های VOD بگیر تا مثلا بقالی خیابون پردیس تو ملاصدرا که فقط اون بستنی 3D انبه میهن رو میاره که اتفاقا به همین دلیل تحریمش کردیم کلا ازش خرید نمیکنیم، مجبور شه بستنی هاشو بکنه تو یخچالش. این اساس کاره و غیر این ممکن نیست. بسیار هم خوبه. بخصوص در مورد بازی های انحصاری که توسط خود کمپانی ها ساخته میشن و به دلیل تمرکز بالا و اون بعد مارکتینگی که دارن و اصطلاحن کنسول سلر بودنشون، کیفیت بالاتری پیدا میکنن.

اما Monopoly یعنی انحصار طلبی، یا بلعیدن بازار. و زمانی بکار برده میشه که یه کمپانی بخواد با تصرف بخش عمده بازار یه محصول و بعد اعمال سیاست هایی که کار در اون زمینه رو برای بقیه رقبا سخت میکنه، فضای رقابتی رو کلا از بین ببره و مشتری رو مجبور کنه فقط از اون سرویس بگیره. حالا بعضی جاها این انحصار طلبی در سطح کلان و به واسطه دولت اتفاق میفته و اجبار درش هست، مثل صنعت خودرو ایران، بعضی جاها نرم تره، یعنی دولت دخالت نداره اما اون شرکت بزرگ به واسطه پول و قدرتی که داره مونوپولی رو بوجود میاد، مثل متا که سوشال مدیا کامل در اختیارشه.

محتوا انحصاری همیشه خوبه و انحصار طلبی اصولا بد. محتوا انحصاری به نفع مشتریه اما انحصار طلبی نه. اینکه یه محصولی رو خلق کنی که فقط رو پلتفرم تو هست میشه تولید محتوا انحصاری، اما اینکه پول بدی یه محصول رو پلتفرم بقیه نیاد در راستای مونوپولیه و به ضرر مشتری. اینکه همه ناشرهارو بخری بیاری رو اکوسیستم خودت مونوپولیه و به ضرر مشتری. اینکه یه سرویسی رو مثلا به نام خودت ثبت کنی اجازه ندی بقیه هم مدل مشابه داشته باشن مونوپولیه و در نتیجه به ضرر مشتری. اینکه به قول اون رفیقمون پول خرج کنی تا رقبا حذف بشن هم همینطور.

این کارهاست که بده و میشه انحصار طلبی نه ساخت یه بازی انحصاری.
 
من این همه روزه خوندم باز شما میگی هر کمپانی انحصاری خودشو داره؟:دی

دوستان تفاوتی هستی بین انحصار با انحصار طلبی. اینا دو تا بحث متفاوتن. Exclusive یه چیزه و Monopoly یه چیز دیگه. اکسکلوسیو یا انحصاری خودمون یعنی شما یه چیز رو فقط رو پلتفرم خودت داشته باشه. در همه بیزنس ها هست. از پلتفرم های VOD بگیر تا مثلا بقالی خیابون پردیس تو ملاصدرا که فقط اون بستنی 3D انبه میهن رو میاره که اتفاقا به همین دلیل تحریمش کردیم کلا ازش خرید نمیکنیم، مجبور شه بستنی هاشو بکنه تو یخچالش. این اساس کاره و غیر این ممکن نیست. بسیار هم خوبه. بخصوص در مورد بازی های انحصاری که توسط خود کمپانی ها ساخته میشن و به دلیل تمرکز بالا و اون بعد مارکتینگی که دارن و اصطلاحن کنسول سلر بودنشون، کیفیت بالاتری پیدا میکنن.

اما Monopoly یعنی انحصار طلبی، یا بلعیدن بازار. و زمانی بکار برده میشه که یه کمپانی بخواد با تصرف بخش عمده بازار یه محصول و بعد اعمال سیاست هایی که کار در اون زمینه رو برای بقیه رقبا سخت میکنه، فضای رقابتی رو کلا از بین ببره و مشتری رو مجبور کنه فقط از اون سرویس بگیره. حالا بعضی جاها این انحصار طلبی در سطح کلان و به واسطه دولت اتفاق میفته و اجبار درش هست، مثل صنعت خودرو ایران، بعضی جاها نرم تره، یعنی دولت دخالت نداره اما اون شرکت بزرگ به واسطه پول و قدرتی که داره مونوپولی رو بوجود میاد، مثل متا که سوشال مدیا کامل در اختیارشه.

محتوا انحصاری همیشه خوبه و انحصار طلبی اصولا بد. محتوا انحصاری به نفع مشتریه اما انحصار طلبی نه. اینکه یه محصولی رو خلق کنی که فقط رو پلتفرم تو هست میشه تولید محتوا انحصاری، اما اینکه پول بدی یه محصول رو پلتفرم بقیه نیاد در راستای مونوپولیه و به ضرر مشتری. اینکه همه ناشرهارو بخری بیاری رو اکوسیستم خودت مونوپولیه و به ضرر مشتری. اینکه یه سرویسی رو مثلا به نام خودت ثبت کنی اجازه ندی بقیه هم مدل مشابه داشته باشن مونوپولیه و در نتیجه به ضرر مشتری. اینکه به قول اون رفیقمون پول خرج کنی تا رقبا حذف بشن هم همینطور.

این کارهاست که بده و میشه انحصار طلبی نه ساخت یه بازی انحصاری.

خیلی بحث و پیچیده و علمی و فلسفی کردی
موضوع خیلی ساده‌تر از این حرفاست
هرکی که دنبال سرگرمی و گیم بازی کردنه
تو بازار امروز یه سری pc gamer هستن
و سه تا کمپانی هستن که کنسول می‌سازن
سونی و نینتندو و مایکروسافت
طرف اصلاً با ظاهر فلان کنسول حال می‌کنه میره می‌خره
دنبال فلسفه و نیچه و کافکا و غیره نیست که
می‌خواد بره بازی کنه
میگه این چقدر کنسول خوشگلیه از این خوشم اومد ، این چه گیم پد خوبی داره
سلام بازی رویین کنسوله من خیلی خوشم میاد میرم اینو می‌گیرم
خیلی ساده است زیاد پیچیدش نکنید

بسته به سلیقه خودش میره یه کنسولو می‌خره دیگه یکی مثلاً fps باز آمریکایی باز سبک آمریکایی دوست داره میره ایکس باکس می‌گیره
یکی آنچارتد و نمی‌دونم اینجور چیزا دوست داره میره پلی استیشن می‌گیره
یکی ماریو و دانکی کونگ و کروبی و غیر دوست داره میره نینتندو می‌گیره

حالا چه خودش می‌خره چه والدینش براش می‌خرن بسته به سن طرفم هست
مثلاً پدر مادره میرن برای پسرشون یه کنسول بخرن و یه کنسول می‌خرن میان
پسر مثلاً ۱۶ ساله بابا این چیه خریدی این انحصار طلبه من باهاش حال نمی‌کنم ؟ 😁

هدف سرگرمی ، سرگرمیه دیگه
هدف از بازی کردن بازی کردنه
کنسول خریدی باهاش عشقو حال کن و لذتشو ببر
برو خوش باش کیف کم
لازم نیست که آدم بیاد بحث فلسفی کنه درباره کنسول و گیم
دیگه هدف اصلی جدا شدیم

یه زمانی هم نینتندو و سگا رقیب بزرگی بودن
الان اصلاً دیگه کنسول سگایی وجود نداره
نینتندو هم کنسول قوی می‌ساخت الان دیگه نمی‌سازه ده تو فاز دستگاه‌های شبیه گجت اندرویدی
روزگار عوض میشه

به قول یه دوستی همین فرم چند سال پیش می‌گفت من بچه بودم می‌شدم من طرفدار آیوا بودم داداشم طرفدا سونی
بعد با هم کشتی می‌گرفتیم عد دیگه کار به کتک کاری می‌رسید
این کار مال زمان بچگی بود الان دیگه فرقی نمی‌کنه که
 
به نظرم یا این مسیر رو نباید بری یا وقتی میری دیگه نباید مایکروسافت رو تطهیر کنی.
جفت این کمپانیها تا تونستن و قدرتش رو داشتن انحصارگری داشتن ، دارن و بعدها هم خواهند داشت.
حالا شاید شکلش عوض بشه.

تو بازاری که همه تا تونستن بر طبل انحصارگری کوبیدن نمیشه دست یکی رو گرفت و با پارتی بازی آورد بیرون که نه این یکی بچه خوبی بوده.
همشون از دم اونموقعی که تونستن و قدرتش رو داشتن کثیف بازی هم کردن.
دقیقن بحث سر همین قدرتس.
مایکروسافت از هر لحاظ بسیار قدرتمند تر از سونی و 99.9 کمپانی های دیگه دنیاست. همین آمریکایی بودنش نسبت به سونی یه برگ برندس.
پس با تمام قدرت و پولی که داره قطعن میتونسته چندین برابر سونی انحصارگرایی کنه طوری که از لحاظ قانونی هم به هیچ مشکلی برنخوره.
اول و آخر هم مشتری وا میداد و میرفت کنسولش رو هم میخرید.

بله. قطعن چندتا بازی و سرویس هم در طول عمرش انحصاری کرده ولی
اینکه ما میگیم مایکروسافت انحصارگر نیست سر همینه. چون توان انجام اینکار رو چندین برابر رقبا داشته ولی نسبت به اونا بسیار کمتر از این توان استفاده کرده.

حالا فرض کنید سونی با این خط مشی مثلن قدرت یا پول نقدی که مایکروسافت داره رو داشت. چه جهنمی درست میکرد با مونوپول کردن بازار!

حتی اگر بخایم سونی رو هم کنار بزاریم و مایکروسافت رو با یه کمپانی هم طراز خودش مقایسه کنیم، بازهم همون نتیجه رو میگیریم.
به عنوان مثال همین اپل.

تمام حرف اینه که نمیشه گفت مثلن اپل و سونی انحصار گرن و مایکروسافت رو هم در کنار این دوتا قرار داد.
با این منطق پس هرکسی هم که عینک میزنه، هری پاتره.

با حرفات موافقم ولی یک مساله مهم رو در نظر نگرفتی.

مایکروسافت اساسن نیازی به ایکس باکس نداره. بهت توضیح میدم چرا
بخش گیمینگ مایکروسافت 9 درصد از درآمد کلی این کمپانی رو تشکیل میده. و از اونجایی که سود عملیاتی این بخش بسیار کوچکتر از بخش های غولی مثل azure و 365 و... هستش، تاثیر اون 9 درصد رو در صورتی که مایکروسافت بخاد کلن بخش گیمینگ رو منحل کنه، کمتر هم میکنه.

در مقایسه، پلی استیشن 33 درصد از درآمد کل سونی رو تشکیل میده. و با داشتن بالاترین سود عملیاتی در سونی، این یعنی اینکه اگر ضربه ای به این بخش بخوره، کل کمپانی رو تحت تاثیر میزاره.
خب همین هم باعث میشه که سیاستهای سونی برای پلی استیشن محافظه کارانه تر و در زمینه هایی مثل انحصارگرایی اگرسیوتر از مایکروسافت باشه.

پس به احتمال زیاد اگر جایگاه سونی و مایکروسافت عوض میشد، مایکروسافت هم مجبور بود همون سیاست های انحصارگرایانه سونی رو پیش بگیره.
در نتیجه عدم انحصارگرایی مایکروسافت نه صرفن به خاطر اخلاقیات، بلکه به خاطر جایگاه و شرایطی که بخش گیمینگش داره، به این شکله. چون اساسن برخلاف سونی، نیازی به انحصارگرایی نداره و اگر میداشت احتمال زیاد همون رفتار و خط مشی سونی رو پیش میگرفت.
 
Last edited by a moderator:
استفاده مداوم از جمله «مایکروسافت در رابطه با XBOX، بیزنس پلنِش رو عوض کرده، وگرنه شکست نخورده»، صرفاً بازی با کلمات برای بازتعریف یک مسئله بغرنجِ کاملا عریان و واضح هست تا کمتر «دردناک» به نظر بیاد و دلیلش اینه که بعضی از دوستان، در مرحله «انکار» از «فرایند سوگ» گیر کردن!

سوالی که این جان‌برکف‌های مایکروسافت، هیچ‌گاه جواب نخواهند داد و از هر حربه‌ای برای شونه خالی کردن از پاسخدهی بهش استفاده می‌کنن، اینه که "اساساً چرا باید یک کمپانی، مدام بیزنس پلنش رو تغییر بده؟! اگر مایکروسافت و Xbox، در حال طی کردن مسیر موفقیت بودن و هستن، چرا باید دائماً از این شاخه به اون شاخه بپرن؟! آیا این تغییر پلن دادن‌ها، بدون زیان و هزینه مازاد داره رخ میده که دارید اون رو به فال نیک می‌گیرید؟! چه چیزی مایکروسافت و تیم Xbox رو اینقدر آزار میده که نمی‌تونن مثل آدمیزاد، سرِ یه نخ رو بگیرن و تا تهِش برن؟!"

مایکروسافت از همون روز اولِ ورودش به این صنعت، چشم به رقابت «مستقیم» با سونی و پلی‌استیشن داشت و تا همین امروزی که داریم صحبت می‌کنیم، در حسرت این رقابت «مستقیم» ـه؛ مشکل اینجاست که از یک طرف اونقدر می‌فهمه که «اینکاره نیست» و از طرفی تو کَتِش نمیره که بپذیره، نتیجه این 25 سال دست‌وپا زدن بی‌حاصل، به شکست منتهی شده و از مایکروسافتِ پلتفرم‌هولدر تبدیل شدن به «ناشر اعظم» صنعت! می‌دونید یعنی چی؟ یعنی مایکروسافت 25 سال مقاومت کرد، پول و زمان هدر داد و دور خودش هِی چرخید و چرخید تا امروز تن به کاری بده که از اولش در 15 نوامبر 2001 هم می‌تونست انجام بده.
 
کار به جایی رسیده که خودش خودشو کوتو تایید می کنه :))
View attachment 399816
به خاطر اینکه جواب درست رو خودم از اول میدونستم ولی هیچکدومتون حتی نزدیکش هم نشدید.
بنابراین مجبور شدم خودم خودمو کوت کنم.
 
رابطه دو چیز منطقا ۳ شکله: ۱)مترادف ۲)متباین ۳) اعم و اخص
انحصاری exclusive و انحصارگری monopoly دو چیزِ متباین و بی ربط و جدا از هم نیستن
اعم و اخص و شامل و مشمول حساب میشن، انحصاری، جزیی از کل انحصار گری و در جهت رسیدن و نزدیک شدن بهشه
مونوپولی فرم متعالی و مطلقِ انحصاریه
سونی و مایکرو هر دو با پول خرج کردن، انحصار شکل میدن، اکوسیستم ارگانیک و این حرفها قصست
همونطور که مایکرو جیرینگ برای اکتی و بتسدا کارت کشید، سونی هم یروزی ناتی داگ رو پول داد، خرید که حالا داره براش انحصاری میسازه (میساخت)
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or