گارگاه های تولید بازی گرشاسپ

من فکر کنم منظور ایشون این بود که " از این که انجین ساخته ی دست یه ایرانیه خوشحال شدم " ...
و الا کسی بخواد به کار ایراد بگیره باید مغز خر خورده باشه !
البته اگر منظور بازی گرشاسبه ... که بازم دموها خودشون گویای همه چیز بودن دیگه !
-------------------
آقا من اون فایل ppt رو دیدم خیلی خیلی خیلی جالب بود !
اما خیلی چیزی دستگیرم نشد !
کاش می تونستم بیام و حظوری لذت ببرم ! شهرستانه و هزار دردسر دیگه !
مایل هستی یه توضیحات کوچیکی در موردش بدی ؟ :biggrin1:
پ.ن : اگه اینجوری باشه من فکر کنم یه technical artist تازه کار باشم ! :biggrin1:
شما یه پست از ایشون دیدی که طعنه و کنایه نداشته باشه؟

خیالی نیست؛ از اینا زیاد دیدم.

He is way beyond help anyway
 
فرض اینکه گرشاسپ رو با UE3 ساخته باشن، به نظر شما ساختن بازی با این انجین کار راحتیه؟
اصلا یکی نیست به این حضرات که همش به انجین گیر میدن و از انجین سوال میکنن، بگه شکر خدا تو این مملکت که کپی رایت نداریم و شما میتونی هر انجینی که میخوای رو دانلود کنی و استفاده کنی؛ چرا تا حالا یه بازی نساختی؟
من نمیدونم این تفکر از کجا اومده که انجین یه دکمه داره که کلیک میکنی و بازی آماده میشه.
خوبه حضرات به لطف کپی رایت بازی دست نخورده براشون وجود نداره، چند تا بازی با UE3 دیدی که گرافیک سطح پائینی داشته؟
تا الان که همه میگفتن بازیهای ایرانی گرافیک ندارن. حالا هم که یکی اومده یخورده بهتر از بقیه عمل کرده و میشه گرافیکش رو قبول کرد اومدن و میگن بازی دزدیه! انجینشون خوب بوده و از این حرفها!
من چی بگم به آدمی که به رفیقش میگه اینا انجین پرنس 4 رو خریدن!!!
یکی از بزرگان میگه: تا وقتی قطار حرکت نکرده کسی بهش سنگ نمیزنه، اما همین که قطار راه افتاد شروع میکنن به سنگ پراکنی و گاهی لجن پراکنی.
من به شخصه میخوام که یه تیم از بچه های بازیسنتر بیان و ریز و درشت بازی گرشاسپ رو ببینن. تو این قضیه با مدیرها هم صحبت میکنم.
 
فرض اینکه گرشاسپ رو با UE3 ساخته باشن، به نظر شما ساختن بازی با این انجین کار راحتیه؟
اصلا یکی نیست به این حضرات که همش به انجین گیر میدن و از انجین سوال میکنن، بگه شکر خدا تو این مملکت که کپی رایت نداریم و شما میتونی هر انجینی که میخوای رو دانلود کنی و استفاده کنی؛ چرا تا حالا یه بازی نساختی؟
من نمیدونم این تفکر از کجا اومده که انجین یه دکمه داره که کلیک میکنی و بازی آماده میشه.
خوبه حضرات به لطف کپی رایت بازی دست نخورده براشون وجود نداره، چند تا بازی با UE3 دیدی که گرافیک سطح پائینی داشته؟
تا الان که همه میگفتن بازیهای ایرانی گرافیک ندارن. حالا هم که یکی اومده یخورده بهتر از بقیه عمل کرده و میشه گرافیکش رو قبول کرد اومدن و میگن بازی دزدیه! انجینشون خوب بوده و از این حرفها!
من چی بگم به آدمی که به رفیقش میگه اینا انجین پرنس 4 رو خریدن!!!
یکی از بزرگان میگه: تا وقتی قطار حرکت نکرده کسی بهش سنگ نمیزنه، اما همین که قطار راه افتاد شروع میکنن به سنگ پراکنی و گاهی لجن پراکنی.
من به شخصه میخوام که یه تیم از بچه های بازیسنتر بیان و ریز و درشت بازی گرشاسپ رو ببینن. تو این قضیه با مدیرها هم صحبت میکنم.
میدونی هادی چیش فقط منو ناراحت میکنه؟
اگه یه هندی یا پاکستانی یا هر فرد خارجی دیگه ای بهمون اینو میگفت, میگفتم ایول, اینقد کیفیت کارمون خوب شده که فک میکنن انجین خودمون نیست ولی وقتی یه هموطن بهمون انگ اینو میزنه که انجینتون ماله خودتون نیست و حتی نمیاد این مساله رو مطرح کنه تا با هم لا اقل صحبت کنیم و بعد به این نتیجه برسه، حس میکنم که "دوست دارن" که اصلا انجین نتونیم بنویسیم.
 
من به شخصه میخوام که یه تیم از بچه های بازیسنتر بیان و ریز و درشت بازی گرشاسپ رو ببینن. تو این قضیه با مدیرها هم صحبت میکنم.
منم موافقم و حتما هم میام
البته نه به این دلیل که شکی به کار داشته باشم ها ...اشتباه برداشت نشه !
می دونی یاد چی افتادم ؟
ترم دو که بودیم (یادش بخیر جوونیا) یه دوستی داشتم که از برنامه نویسی هیچی حالیش نبود ، خیلی هم شوخ بود ...
یه روز استاد گفت برید با هر برنامه ای که می خواید یه بازی درست کنید بیاید
بعضی رفتن با flash بعضی رفتن delphi نمی دونم Game Maker یا زبونای برنامه نویسی دیگه !
هفته بعد وقتی استاد از این دوستمون پروژه اش رو خواست بهش گفت : استاد ما یه بازی توی دلفی نوشتیم .... دو تا خط کدش رو عوض کردیم یهو شد IGI اومدیم درستش کنیم یهو شد fifa آخر سر اون کد ها رو جابجا کردیم Call Of Duty از آب در اومد ... خلاصه خارجیا اومدن ازمون خریدن بردن !

می خوام اینو بگم ... بعضیا (که متاسفانه تو این سایت زیادن) عشق اینو دارن که الکی از یه چیزی ایراد بگیرن . فکر می کنن انجین (به قول دوستمون) یه چیزیه که یه کلید داره می زنی بازی از توش در میاد میری می فروشی ! یا برنامه نویسیش یه چیزیه که با دو تا خط کپی پیست مثلا هوش مصنوعیش ساخته می شه !
یا یه جورایی کاملا مسخره ، همش فکر می کنن ما چون که ایرانی هستیم نمی تونیم انجین بسازیم ...یا انجین دستکاری کنیم ! فقط و فقط مال خارجیاس !
من می گم خیلی خودتون ناراحت نکن ...
همیشه در کنار کارهای بزرگ ، ایرادهای بی مورد و کوچیک وجود داشته !
 
والا تنها قسمتی اش که برای من جالب بود.

"Engine اش رو هم خودمون نوشتیم "

بسیار لذت بردیم و شاد گشتیم :biggrin1::biggrin1:

من که شخصاً این رفیقمون رو نمی‌شناسم، ولی به نظرم نمیاد که داشته طعنه می‌زده. ولی چون کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کنه، لازم می‌دونم که من هم نظرم رو در مورد کسانی که هیچ اطلاعاتی در مورد برنامه‌نویسی یا تولید بازی ندارند (یا اطلاعاتشون از حد نوشتن چند تا batch file یا عوض کردن دو تا texture بیشتر نیست) ولی باز هم به خودشون اجازه می‌دن در مورد موتور بازی و پیچیدگی نوشتن یه بازی در اندازه گرشاسپ (:punk:) اظهار نظر کنن بگم.

اول بگذارید یکم در مورد خودم بگم. من معمولاً آدم فروتنی نیستم ولی بازهم معمولاً این جوری "شرح دلاوری‌هام" رو لیست نمی‌کنم. با این حال اینجا سوابق برنامه‌نویسیم رو میارم که بدونید از روی باد هوا حرف نمی‌زنم.
من یاسر ژیان هستم، الان 28 سالمه و از 13 سالگی به صورت جدی برنامه‌نویسی می‌کنم و اصلاً دلیل ورود من به دنیای برنامه‌نویسی علاقم با بازی کردن و بازی ساختن بود. با زبان‌های برنامه‌نویسی زیادی هم کار کردم، من جمله GW-BASIC و QuickBasic و Pascal و Assembly (x86, x64, MIPS)i و C و ++C و Visual Basic و Delphi و #C و Java و Prolog و Common Lisp و Fortran و PHP و Perl و Bash و Lua و احتمالاً چند تای دیگه که همین لحظه یادم نمیاد (البته نوشتن batch file هم بلدم!)
من کلاس‌های برنامه‌نویسی زیادی درس دادم، از دبیرستان بگیر تا دانشگاه و کلاسهای خصوصی و مؤسسات دیگه. توی 8-9 تا مسابقه برنامه‌نویسی کشوری شرکت کردم که هیچ‌وقت مقام‌مون بدتر از هفتم نبوده (من جمله ACM/ICPC.) یک زمانی توی TopCoder جزو 150 نفر اول بودم (بین حدود 100000 تا برنامه‌نویس از کل دنیا.) تجربه مسابقات روبات‌های فوتبالیست و بقیه رشته‌های Robocup رو هم دارم (که البته هیچ‌وقت جدی نبوده.)
اولین برنامه تجاریم رو زمان پیش‌دانشگاهی نوشتم و از همون موقع توی پروژه‌های متعددی کارکردم که بیشترشون هم پروژه‌های بزرگ تحقیقاتی با بودجه‌های چندصدمیلیونی تا چند میلیاردی بودن و موضوعات‌شون هم از برنامه‌نویسی سطح پایین برای میکروکنترولرها و DSP ها تا طراحی سیستم‌های توزیع‌شده برای پردازش چندین گیگابایت داده در ثانیه بوده.
اولین برنامه‌ای که خودم نوشتم گرافیکی بود (با GW-BASIC) و اولین برنامه‌های گرافیکی سه‌بعدیم رو تحت DOS و با QBasic و Pascal نوشتم. از سال 79 با DirectX و OpenGL آشنا هستم و برنامه‌نویسی می‌کنم و اولین پروژه جدی در زمینه مرتبط با بازی رو (که یک شبیه‌ساز نظامی بود) در سال 83 یا 84 شروع کردم.
الان یک سال و نیم هستش که با بچه‌های تیم گرشاسپ و شرکت فن‌افزار شریف کار می‌کنم که هرکدومشون اگر در زمینه کاری خودشون از من بهتر نباشن بدتر هم نیستن.

عذر می‌خوام اگر زیادی در مورد خودم صحبت کردم. فقط می‌خواستم بدونید که بچه‌های تیم گرشاسپ 4 تا جوون بی‌تجربه و بی‌سواد که فقط به خاطر علاقه دور هم جمع شده باشن و بخوان یه کار آماتوری و سرهم بندی انجام بدن نیستن (تازه گفتم که همه اونجا از من بهتر و بیشتر کار می‌کنن.) ما چند تا جوون علاقه مندیم که خیلی جدی دنبال ساختن یه محیط حرفه‌ای و صنعتی و جدی برای تولید بازی هستیم، ‌که هرچند این اولین تجربمون ممکنه به دلایل زیادی عالی و perfect نباشه، ولی ما مصمم هستیم که به اونجا هم برسیم.

حالا یه آدم ساده میاد و از روی بلاهت میگه که "آقا این انجین پرنسس (به س اضافه دقت کنید!) آف پرشیاست؟" یا "اینو که خودتون ننوشتین، نه؟ جون من راستشو بگین. ما که به کسی نمی‌گیم!" یا "داداش دزدیدن انجین گادز آو وار که کاری نداره!"
تازه طرف اگر خیییییییلی خفن هم باشه، بیشترین تماسی که با موتورهای بازی داشته در حد دیدن کنسول Quake III موقع اجرا شدن بازی بوده (تازه ااااااااگر تا حالا Quake بازی کرده باشه،) ولی بازهم به خودش اجازه می‌ده که کار من و همکارام رو بکوبه (نه اینکه نقد کنه یا سؤال مطرح کنه،‌ یا حرف منطقی بزنه، فقط بکوبه.)
البته تعداد یه همچین آدمایی به نسبت چند صد نفری که هر روز جلوی غرفه ما تو نمایشگاه جمع میشن و با دهن‌های باز دموهای بازی رو نگاه می‌کنن یا بهمون تبریک میگن یا ازمون تشکر میکنن یا از بازیمون تعریف می‌کنن یا اصلاً بهمون ایراد میگیرن که چرا یه همچین بازی‌ای رو زودتر نمی‌دیم بیرون (!) خیلی کمه ولی به هر حال حال آدمو می‌گیره.

خلاصه من همین جا اعلام می‌کنم که موتور بازی گرشاسپ، به اسم "زروان"‌(Zorvan) کاملاً تولید خودمونه و در مورد مشخصات و جزئیاتش ما حاضریم به هر حرف منطقی‌ای گوش بدیم و به هر سؤال منطقی‌ای پاسخ بدیم. البته در ساخت Zorvan از چند تا کتابخانه Open Source یا مجانی که در دسترس همه هست و استفاده از اون‌ها در یک پروژه تجاری کاملاً قانونی محسوب می‌شه و کپی‌رایت رو نقض نمی‌کنه هم استفاده کردیم (مثل Ogre3D یا PhysX یا OpenAL) که این هم در صنعت کاملاً مرسومه،‌ مثلاً Unreal Engine 3 هم از PhysX و SpeedTree و OpenAL استفاده می‌کنه.

خلاصه هر کس نظری یا شکی داره بیاد و توی روی خود ما بگه تا بتونیم جوابشو بدیم، وگرنه دهنتون رو ببندید و خاله‌زنک بازی (یا بهتره بگم ایرانی‌بازی) درنیارید که آبروی گرشاسپ بخشی از آبروی همه ماست.

اصلاً یک چیز دیگه. چرا به حرف من و همکارام که توی این موضوع ذی‌نفع هستیم اعتماد کنید؟ بیاید نمایشگاه و برید نظر برنامه‌نویس‌های درست و حسابی دیگه رو در مورد گرشاسپ بپرسید. برید از بچه‌های تیم "عصر پهلوانان" یا "شمشیر نادر" یا هر کس دیگه‌ای که خودش روی یک پروژه بازی کار کرده بپرسید. اونا که دیگه دلیلی برای نون قرض دادن به ما ندارن، نه؟
 
من نمیخوام از دوستمون طرفداری کنم و هیچ چیزه خاصی هم نیستم اما در کل پارسال و امسال هم گفتم اصلا بعد از آشنایی با این تیم و یک ذره سریش!!!بازی فهمدم این شرکت(استودیو)با بقیه شرکت های بازیسازی داخلی فرق دارن همون قدر که از Torque استفاده نکردن و یا هر موتور ماد سازیه!دیگه ای و از Ogre به عنوان پایه استفاده کردند معلوم بود و یا خیلی مثال های دیگه!انتخاب آقای اشراقی به عنوان character designerو کشیدن آرت ورک و خیلی مسائل دیگه مزیدی بر علت بود یادمه پارسال وقتی با یک آقای جوونی(دقیقا اسمشون یادم نیست) که کار مدلینگ رو انجام میدادند یا نحوه حرکت کاراکتر که گفته شد از موشن کپچر استفاده نشده(البته نمیدونم بعدا استفاده کردند یا نه)بسیار بهتر طراحی شده بود!
به عنوان یک مخاطب گیمر بنده شاید اولین بازیه ایرانی باشه که بخوام بازی کنم!مطمئنا فروش خوبی خواهد داشت و آقای فصیحی هم گفتن ما روی 250 هزار نسخه فروش داریم میچرخیم که به نظرم شاید بیشتر هم بشه!(البته دنبال اسپانسر خارجی بودند که دیگه من نمی دونم چی شد)
در کل درست نیست با چند کلمه زحمات چند ساله دوستان زیره سوال بره.:smile:
فرض اینکه گرشاسپ رو با UE3 ساخته باشن، به نظر شما ساختن بازی با این انجین کار راحتیه؟
والا من زیاد اطلاع ندارم اما کار کردن و ماد ساختن برای UE3 کار مشکلی نیست برای یک گروه و فکر کنم بازی سازی با این موتور هم زیاد سخت نباشه!و به نوعی خیلی راحت تر از طراحی انجین توسط خود تیم و بازی ساختن باهاش باشه.مشکل اینه اصلا این انجین نیست حتی شماره 2 اون چیزایی هم در اینترنت ریخته به نوعی runtime هستند و کسی که اطلاعات کمی داشته باشه میدونه خیلی سخته با این طور برنامه ها کار کردن چون من UE3 رو از اینترنت گرفتم دیدم مثل همیشه با استفاده از کدهای dll موتور اینهارو استخراج کردن و خوب میشه باهاش بازی ساخت اما خیلی کار مشکلیه!
 
همین که اسم آقای سهیل دانش اشراقی توی گرافیک کار می خوره نشون می ده که تیم (والبته کارشون) حرفه ایه !
من فکر نمی کنم آقای دانش اشراقی با هر کسی کار کنه ! ؟؟؟:confused:
دوستانی هم که ایشون رو نمی شناسن بهتره یه سری به گوگل بزنن !
 
گرشاسپ

با سلام چند روزی میگذره ولی لازم دیدم بگم که واقعا از کار گاه ها خوشم آمد مخصوصا از بخش مربوط به آقای ژیان چون خودم برنامه نویسم .اصلا خسته نشدم و باید بگم واقعا برای کارشون احترام قایل میشم و واقعا عالیه . کار بسیار خوب و تحسین برانگیزیه و براش زحمت کشیده شده من واقعا وقتی کار را دیدم خوشحال شدم چون بالاخره احساس کردم طرز فکر های درستی هم در صنعت بازی ما و بازی سازی هست که به کمترین ها راضی نمیشند و دوست دارند کار قابل قبول و ویژه ای را ارایه بدند. و اصلا نمیتونم حتی بفهمم چقدر یک نفر باید سطح دانشش پایین باشه که حرف هایی که در پست های قبل گفته شده نیاز باشه گفته بشه .
من واقعا ازتون بابت کار خیلی عالیتون تشکر میکنم البته باید بگم که من خودم وقتی با انجین Ogre کار میکردم سوال هایی از آقای فصیحی با ایمیل میپرسیدم ایشون هم لطف میکردند و جواب میدادند و تمام افراد این تیم افراد خوب و قابل احترامی هستند.
با تشکر.
 
یه خسته نباشید اساسی باید به گروه سازنده ی این بازی گفت
من اصلا اهل بازیه ایرانی نبودم و نیستم (کی هست؟!) اهل تعریف و تخریب بیخود هم نیستم پس هیچی نمیگم!
ولی با دیدن تریلر بازی مثل اینکه باید در افکارمم راجع به بازی سازی ایرانی تجدید نظر کنم.
فکر نمیکردم یه روزی بشه انقدر پیشرفت کنیم.
بنابراین جلوتر از اینم خواهیم رفت.
فقط مساله اینه که سرعت دنیا از ما خیلی بیشتره. هممون امروز دموی کرای انجین 3 رو دیدیم. که البته فعلا مجبوریم به این مساله کاری نداشته باشیم!×
از نظر فنی در حد انتقاد و پیشنهاد نیستم ولی از نظر مخاطب باید بگم این بازی از نظر تکنیک ساخت درحد خودش عالیه ولی یه مشکلی داره که تقریبا توی کار همه ی ایرانی های این دوره و زمونس!
نبود خلاقیت!
شما کاملن دارین بازی ای میسازین با الگو یا شایدهم تقلید از POP که البته حتی تقلیدش هم به این خوبی کار هرکسی نیست ولی شخصن نظرم اینه که هنر حالا از هر نوعش وقتی پیشرفت میکنه که خلاقیت درش باشه. البته اگه بازیسازی و خلق کردن در فضای مجازی رو هنر بدونین.
برای همینه که هنر ما توی تمام زمینه ها همیشه از دنیا عقبه. دوست ندارم بازیهامون هم به همون سرنوشت دچار بشه.
میتونستین با الگو قراردادن POP یسری تغییرات درحد خودتون با خلاقیت خودتون اعمال کنین. الان بنظر میاد تمام تمرکز شما روی اینه که بازی از جهات مختلف فنی و تکنیکی چقدر شبیه POP و شایدم GOW بشه. همه چیز بازی آدمو یاد POP میندازه.(که گفتم از یه لحاظ خوبه واز یه لحاظ بد)!
نوع طراحی کاراکتر اصلی - انیمیشن هاش - نوع دشمن ها - نوع مبارزات و تقریبا همه چی.
امیدوارم توی تجربه ی بعدیتون که حتمن باتجربه تر و حرفه ای تر از الان هستین خلاقیت و نوآوری هم به کارتون اضافه کنین.
 
سلام
ممنون از حسن نظر و توجهتون. شاید با من موافق باشید که کار نو انجام دادن خیلی سخت تره و انرژی و هزینه بیشتری داره. فعلا ما نمیتونیم ریسک کنیم و گیم پلی یا حرکت های خلاقانه بزنیم.
یه کاری که همه نقاش های تازه وارد میکنن اینه که از روی آثار بزرگ کپی میکنن. شاید به این دلیل که برخی از تجربیات نقاش رو پیدا کنن و نیاز به از صفر شروع کردن نباشه.
قطعا منظورم رو گرفتید.
ما همه تلاشمون رو میکنیم که توی بازی بعدی نوآوری بیشتری داشته باشیم.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or