والا تنها قسمتی اش که برای من جالب بود.
"Engine اش رو هم خودمون نوشتیم "
بسیار لذت بردیم و شاد گشتیم :biggrin1::biggrin1:
من که شخصاً این رفیقمون رو نمیشناسم، ولی به نظرم نمیاد که داشته طعنه میزده. ولی چون کار از محکمکاری عیب نمیکنه، لازم میدونم که من هم نظرم رو در مورد کسانی که هیچ اطلاعاتی در مورد برنامهنویسی یا تولید بازی ندارند (یا اطلاعاتشون از حد نوشتن چند تا batch file یا عوض کردن دو تا texture بیشتر نیست) ولی باز هم به خودشون اجازه میدن در مورد موتور بازی و پیچیدگی نوشتن یه بازی در اندازه گرشاسپ (
) اظهار نظر کنن بگم.
اول بگذارید یکم در مورد خودم بگم. من معمولاً آدم فروتنی نیستم ولی بازهم معمولاً این جوری "شرح دلاوریهام" رو لیست نمیکنم. با این حال اینجا سوابق برنامهنویسیم رو میارم که بدونید از روی باد هوا حرف نمیزنم.
من یاسر ژیان هستم، الان 28 سالمه و از 13 سالگی به صورت جدی برنامهنویسی میکنم و اصلاً دلیل ورود من به دنیای برنامهنویسی علاقم با بازی کردن و بازی ساختن بود. با زبانهای برنامهنویسی زیادی هم کار کردم، من جمله GW-BASIC و QuickBasic و Pascal و Assembly (x86, x64, MIPS)i و C و ++C و Visual Basic و Delphi و #C و Java و Prolog و Common Lisp و Fortran و PHP و Perl و Bash و Lua و احتمالاً چند تای دیگه که همین لحظه یادم نمیاد (البته نوشتن batch file هم بلدم!)
من کلاسهای برنامهنویسی زیادی درس دادم، از دبیرستان بگیر تا دانشگاه و کلاسهای خصوصی و مؤسسات دیگه. توی 8-9 تا مسابقه برنامهنویسی کشوری شرکت کردم که هیچوقت مقاممون بدتر از هفتم نبوده (من جمله ACM/ICPC.) یک زمانی توی TopCoder جزو 150 نفر اول بودم (بین حدود 100000 تا برنامهنویس از کل دنیا.) تجربه مسابقات روباتهای فوتبالیست و بقیه رشتههای Robocup رو هم دارم (که البته هیچوقت جدی نبوده.)
اولین برنامه تجاریم رو زمان پیشدانشگاهی نوشتم و از همون موقع توی پروژههای متعددی کارکردم که بیشترشون هم پروژههای بزرگ تحقیقاتی با بودجههای چندصدمیلیونی تا چند میلیاردی بودن و موضوعاتشون هم از برنامهنویسی سطح پایین برای میکروکنترولرها و DSP ها تا طراحی سیستمهای توزیعشده برای پردازش چندین گیگابایت داده در ثانیه بوده.
اولین برنامهای که خودم نوشتم گرافیکی بود (با GW-BASIC) و اولین برنامههای گرافیکی سهبعدیم رو تحت DOS و با QBasic و Pascal نوشتم. از سال 79 با DirectX و OpenGL آشنا هستم و برنامهنویسی میکنم و اولین پروژه جدی در زمینه مرتبط با بازی رو (که یک شبیهساز نظامی بود) در سال 83 یا 84 شروع کردم.
الان یک سال و نیم هستش که با بچههای تیم گرشاسپ و شرکت فنافزار شریف کار میکنم که هرکدومشون اگر در زمینه کاری خودشون از من بهتر نباشن بدتر هم نیستن.
عذر میخوام اگر زیادی در مورد خودم صحبت کردم. فقط میخواستم بدونید که بچههای تیم گرشاسپ 4 تا جوون بیتجربه و بیسواد که فقط به خاطر علاقه دور هم جمع شده باشن و بخوان یه کار آماتوری و سرهم بندی انجام بدن نیستن (تازه گفتم که همه اونجا از من بهتر و بیشتر کار میکنن.) ما چند تا جوون علاقه مندیم که خیلی جدی دنبال ساختن یه محیط حرفهای و صنعتی و جدی برای تولید بازی هستیم، که هرچند این اولین تجربمون ممکنه به دلایل زیادی عالی و perfect نباشه، ولی ما مصمم هستیم که به اونجا هم برسیم.
حالا یه آدم ساده میاد و از روی بلاهت میگه که "آقا این انجین
پرنسس (به س اضافه دقت کنید!) آف پرشیاست؟" یا "اینو که خودتون ننوشتین، نه؟ جون من راستشو بگین. ما که به کسی نمیگیم!" یا "داداش دزدیدن انجین گادز آو وار که کاری نداره!"
تازه طرف اگر خیییییییلی خفن هم باشه، بیشترین تماسی که با موتورهای بازی داشته در حد دیدن کنسول Quake III موقع اجرا شدن بازی بوده (تازه ااااااااگر تا حالا Quake بازی کرده باشه،) ولی بازهم به خودش اجازه میده که کار من و همکارام رو بکوبه (نه اینکه نقد کنه یا سؤال مطرح کنه، یا حرف منطقی بزنه، فقط بکوبه.)
البته تعداد یه همچین آدمایی به نسبت چند صد نفری که هر روز جلوی غرفه ما تو نمایشگاه جمع میشن و با دهنهای باز دموهای بازی رو نگاه میکنن یا بهمون تبریک میگن یا ازمون تشکر میکنن یا از بازیمون تعریف میکنن یا اصلاً بهمون ایراد میگیرن که چرا یه همچین بازیای رو زودتر نمیدیم بیرون (!) خیلی کمه ولی به هر حال حال آدمو میگیره.
خلاصه من همین جا اعلام میکنم که موتور بازی گرشاسپ، به اسم "
زروان"(Zorvan) کاملاً تولید خودمونه و در مورد مشخصات و جزئیاتش ما حاضریم به هر حرف منطقیای گوش بدیم و به هر سؤال منطقیای پاسخ بدیم. البته در ساخت Zorvan از چند تا کتابخانه Open Source یا مجانی که در دسترس همه هست و استفاده از اونها در یک پروژه تجاری کاملاً قانونی محسوب میشه و کپیرایت رو نقض نمیکنه هم استفاده کردیم (مثل Ogre3D یا PhysX یا OpenAL) که این هم در صنعت کاملاً مرسومه، مثلاً Unreal Engine 3 هم از PhysX و SpeedTree و OpenAL استفاده میکنه.
خلاصه هر کس نظری یا شکی داره بیاد و توی روی خود ما بگه تا بتونیم جوابشو بدیم، وگرنه دهنتون رو ببندید و خالهزنک بازی (یا بهتره بگم ایرانیبازی) درنیارید که آبروی گرشاسپ بخشی از آبروی همه ماست.
اصلاً یک چیز دیگه. چرا به حرف من و همکارام که توی این موضوع ذینفع هستیم اعتماد کنید؟ بیاید نمایشگاه و برید نظر برنامهنویسهای درست و حسابی دیگه رو در مورد گرشاسپ بپرسید. برید از بچههای تیم "عصر پهلوانان" یا "شمشیر نادر" یا هر کس دیگهای که خودش روی یک پروژه بازی کار کرده بپرسید. اونا که دیگه دلیلی برای نون قرض دادن به ما ندارن، نه؟