رویداد آینده سونی در 4 شنبه هفته آینده و احتمال رونمایی رسمی از کنسول نسل بعد سونی گیمرها، سایتهای خبری و دیگر کمپانیهارو به تب و تاب زیادی انداخته که نتیجه ان خیل انبوهی از اخبار، مقالات و بحثهایی هست که تغریبا تمام فرومها و فضاهای مجازی رو پر کرده. دیر یا زود مایکروسافت هم کنسول نسل بعد خودش رو معرفی خواهد کرد (شاید به تاثیر از سونی زودتر از E3 – البته به شرطی که اصلا هفته آینده خبری از PS4 بشه!) و ما رسما وارد نسل بعد کنسولهای خانگی خواهیم شد اما سوال اصلی مساله کنسولهای خانگی نیست، بلکه مساله آینده بازیهای کامپیوتری هست. آیندهای که بخش بزرگی از آن وابسته به کمپانیهای بزرگ دیگه مثل Apple، Valve و Google هست.
نکتهای که بیشتر از همه اذهان عمومی رو به خودش مشغول کرده این هست که آینده بازیهای کامپیوتری به کجا قراره منتهی بشه؟ آیا آینده بازیهایی کامپیوتری به بازیهای کم حجم و قابل دنلد گوشیهای همراه و ویندوز ختم میشه؟ آیا آینده این صنعت جایی رو برای کنسولهای خانگی درنظر نگرفته و با پایان این نسل به پایان عمر کنسولها هم خواهیم رسید؟ یا بازار کنسولهای دستی چطور؟ آیا مقایسه کنسولهای دستی با گوشیهای همراه مقایسه درستی هست؟ یا اینکه تبلتها و اسمارت فونها میتونن به طور کامل مفهومی به نام کنسول دستی رو زیر سوال ببرن؟
مقال زیر سعی داره در حد خود به سوالات بالا پاسخ بده و دلیل و برحانی برای ذکر این نکته باشه که سونی و مایکروسافت نقش تعیین کنندهای در این آینده پیش رو دارن و به این راحتی شاهد حذف انها از صحنه رقابت نخواهیم بود.
بسیار محتمل و قابل پیشبینی است که سونی در طی رویداد چهارشنبه هفته آینده خود پرده از کنسول Playstation 4 برداشته و به طور رسمی آن را معرفی کند. من دیروز در Huffington Post یک مقاله در مورد جایگاه PS4 در آینده قریبالوقوع بازیهای رایانهای و مشکلاتی که با آنها دست به گریبان خواهد شد نوشتم. من قصد دارم این موضوع را در این مقاله بست داده و ادام دهم، چرا که اگرچه در حال حاضر تغییرات بزرگی در دنیای بازیهای کامپیوتری در حال رخ دادن است، اما من راسخانه معتقدم برند Playstation حداقل برای یک نسل دیگر جایگاه ویژهای در خانههای ما خواهد داشت.
توجه به این نکته بسیار ضروری است که، کمپانیها (سونی، مایکروسافت و نینتندو) اگر میخواهند در نسل آینده رشد و پیشرفت داشته باشند، میبایست قادر به ارایه و فراهم آوردن توامآن سخت افزار {مناسب} و خدمات {متفاوت و مختلف} در اقصی نقاط جهان باشند. Playstation 4 – و به دنبال آن iPhone، Xbox 720 و Steambox – بخشی از جامعه بازیهای کامپیوتری است و نمیتواند تنها به خود نگاه کرده و مستقلا عمل کند. ماهیت سخت افزار کنسولهای نسل پیش رو اساسا متفاوت از PS3، Wii و X360 است.
PS4 از سخت افزاری بهره میبرد که به سونی کمک میکند نقش مهم و تعیین کنندهای را در صنعت مدرن بازیها ایفا کند. اما این (سخت افزار) تنها یک مورد از لیست آیتمهایی است که یک کمپانی برای موفقیت بدان نیازمند است. کمپانیهایی که نتوانند سخت افزار مناسبی برای خود تهیه کرده و به بزودی به رده تکنولوژیهای از رده خارج سال آینده تنزل مقام پیدا کنند، حتی ممکن است مجبور به کنار کشیدن از رقابت و توقف تولید سخت افزار خود نیز شوند. توانایی فراهم آوردن حجم گستردهای از خدمات آنلاین و سخت افزار قدرتمند و مدرن فاکتور تعیین کننده موفیت کمپانیها در آینده پیش روی بازیهای رایانهایست. صنعت بازیهای رایانهای درباری سلطه و چیرگی یکی از کمپانیهای Apple، Valve، Google، Microsoft و Sony است.
هر یک از شرکتهای مذکور سخت افزار مخصوص به خود را ساختهاند؛ سیستمهای خدماتی آنلاین قدری را به مخاطبین خود ارایه میدهند و هر یک مستقیما با بازار منحصر به مصرف کنندگان حرفهای و یا غیر جدی طرف هستند. به این "یا" توجه کنید. چرا که تاکنون هیچ یک از شرکتها نتوانستهاند توامآن هر دو طیف مخاطب را به سوی خود جذب کند.
شاید شما به این نکته اشاره کنید که چرا Nintendo در این این لیست نیست (لیست 5 شرکت بزرگی که اسم برده، اپل، گوگل، ولو، مایکروسافت و سونی). در سال آینده بیشتر IP های Nintendo (بازیهای انحصاری 3[SUP]rd[/SUP] Party) به سرویسهای شرکتهای دیگر (منظور از سرویس کنسول های بعدی سونی و مایکروسافت، استیم و یا App Store و استو گوگل است) که هیچ اسلوب و اجباری برای ارایه آنها بر روی دو صفحه بیخود و چرت (اشاره به اسکرین روی دسته Wii U) ندارند، منتقل خواهند شد (داره به قابلیتهای منحصر به فرد Wii U و کنترلرش به عنوان یک ضعف برای مجبور کردن بازیسازها به ساخت بازیها در اسلوب Wii U – استفاده از از دو صفحه کنسول – اشاره میکنه). Nintendo شبکهای مانند Xbox Live ندارد. محدودیتهای سخت افزاری آن باعث کاهش رشدی که ما از این صنعت انتظار داریم، میشود، اما توانایی ارایه یک سیستم مالتی پلیر مستحکم و بینقص در کنار ارایه طیف بسیار گستردهای از محتویات و امکاناتی که به واسطه سیستم دو صفحهای کنسول ممکن میشوند، بحران بسیار جدی برای شرکتهایی است که مخاطبین حرفهای را هدف قرار گرفتهاند. Nintendo بازار محدودی دارد و سیستم مالتی پلیر آن سایهای از Live و PSN و Steam است. انتشار IP های بزرگ Nintendo توسط یکی از 5 کمپانی اصلی احتمالا بزرگترین شک خبری 5 سال آینده باشد (به عنوان مثال در حال حاظر نیز برخی از عناوین Nintendo بر روی iOS منتشر میشوند). از منظر سخت افزار نیز Nintendo (در قیاس با سونی و مایکروسافت) کمترین مطابقت و تطابق با نیازهای بازار را داشته و این کمپانی رفته رفته در مقابل نیازها و درخواستهای رو به فزونی مخاطبین خود مجبور به عقب نشینی خواهد شد. مخاطبینی که توسط 5 کمپانی مذکور هدایت میشوند.
رویارویی با چالشها
به رونمایی PS4 در هفته آینده بازمیگردیم. در میان 5 کمپانی که اساسا شکل دهنده نسل بعدی صنعت بازیهای رایانهای در طول این دهه بودهاند، سونی بیشتر از بقیه کمپانیها بر روی خانهها متمرکز بوده است. البته سری موبایلهای سونی تا اندازهای محصولات ناشیانه و بیلطافتی بودهاند، اما غیر از آنها دیگر محصولات سونی بر روی همین نکته متمرکز بودهاند. سونی در PS3، PS4 و Vita سخت افزار منحصر به فرد خود را ساخته است؛ دارای سیستم مالتی پلیر بسیار قدرتمندی بر روی شبکه Live است؛ و حتم به یقین گیمرهای حرفهای که علاقهمند به بازی کردن در اتاق نشیمن خود هستند را هدف قرار داده است.
احتمالا چالش اصلی قرار گرفته در پیش روی Playstation در سال آینده بخش قابل حمل خود و رقابت با گوشیهای همراه است. تلفنهای مخصوص بازی سونی قبلا زیر مجموعه بخش Sony Ericson بودند که بهتر است اصلا حرفی در مورد آنها نزنیم. اما اکنون، موبایلهای مخصوص بازی سونی در واقع Vita و PSP هستند، و ناگفته نماند که Vita شانس بسیار زیادی برای ایجاد تغییر در وضعیت خود و افزایش محبوبیت ظرف چند سال اخیر دارد که این روند با همه گیر شدن و رشد بیشتر iOS و Android متوقف نمیشود. Vita اصلا قابل مقایسه با iOS نیست، اما این بدان معنی نیست که نمیتواند در کنار آن رشد کند. انتظار میرود که خدمات گسترده و قدرتمد بخش موبایل سونی بر روی Vita متمرکز شود، اگرچه مشکلات زیادی سر راه Playstation های قابل حمل وجود دارد اما آنها در مسیر درستی گام بر میدارند.
سونی خیلی آرام و کند در حال توجه به این نکته است که "کامپیوترها" چطور و چگونه میتوانند به انتشار دیجیتالی عناوینش کمک کنند و برای اینکه بتواند در بازار بازیهای کنسولهای خانگی نجات پیدا کند به طور کامل متوقف شده است. اما در هر صورت شما میتوانید بازیهای خود را از طریف مرورگرهای کامپیوترایتان خرید کنید. من امروز یک بازی را با این روش خریدم، هی، ببین!، این سیستم جواب میده! Playstation اکنون کامپوننتهای مختلفی را برای موبایلها و کامپیوترهای روی میزی دارد. البته اگر انتظار دارد که ما از این سیستمها استفاده بیشتری بکنیم میبایست پشتیبانی بیشتری از آنها بکند اما در کل این کامپوننتها چیزهای حقیقی هستند!
در حال حاضر بحثهای بسیار زیادی در پیرامون این سوال شکل گرفته است که آینده بازیهای رایانهای متعلق به چه سیستمهای بازی است؟ طرفداران گوشیهای همراه معتقد هستند کنسولهای بازی مردهاند و گیب نویل (رییس ولو) معتقد است نبرد آینده میان Apple و PC هاست. این تنها یک دیدگاه است. اگر شما قصد دارید در سال 2014 یک بازی را پای تلویزیونهای خود در اتاق نشیمن تجربه کنید، به سراغ Xbox و یا Playstation جدید میروید، و این سیستمها بخشی از صنعت گیم خواهند بود امکانات و خدمات بسیار زیاد و متنوعی را به شما ارایه میدهند. اینها دلایل ناچیزی نیستند. شما هیچ وقت قادر به تجربه Uncharted 4 یا بازیهای مشابه بر روی Apple خود نیستید. Google Play هیچ وقت جایگزین Xbox Live نخواهد شد. بیشتر گیمرها قادر به استفاده از سرویسهای سرگرمی مختلف و یا بازیهای متنوع 1[SUP]st[/SUP] Party – طبیعتا منحای بازیهایی که خود Valve آنها را میسازد – بر روی Steambox نیستند. و یا متقابلن اپلیکشنهای Apple نیز از طریق PS4 قابل دست رسی نیست. هر یک از این سیستمها جذابیتهای ویژهای برای مخاطبین خود دارند که به سادگی نمیتوانند یکدیگر را تحت تاثیر قرار بدهند. شاید راند بعدی مبارزه برای کمپانیها مبارزه سختتری باشد اما سونی و مایکروسافت قطعا جایگاه مستحکمی در نسل بعدی بازیهای کامپیوتری خواهند داشت.
منبع: یه خبری توی یه سایتی که جفتشون الان یادم نیست! فکر کنم Why Sony has a place in next generation از سایت VG247.
من این مقاله رو منحصرا برای سایت بازیسنتر نوشتم. در نتیجه کپی برداری، به هر شکلی، از این مقاله نشانه اسکی باز بودن و شخصیت وارسته شماست.
نکتهای که بیشتر از همه اذهان عمومی رو به خودش مشغول کرده این هست که آینده بازیهای کامپیوتری به کجا قراره منتهی بشه؟ آیا آینده بازیهایی کامپیوتری به بازیهای کم حجم و قابل دنلد گوشیهای همراه و ویندوز ختم میشه؟ آیا آینده این صنعت جایی رو برای کنسولهای خانگی درنظر نگرفته و با پایان این نسل به پایان عمر کنسولها هم خواهیم رسید؟ یا بازار کنسولهای دستی چطور؟ آیا مقایسه کنسولهای دستی با گوشیهای همراه مقایسه درستی هست؟ یا اینکه تبلتها و اسمارت فونها میتونن به طور کامل مفهومی به نام کنسول دستی رو زیر سوال ببرن؟
مقال زیر سعی داره در حد خود به سوالات بالا پاسخ بده و دلیل و برحانی برای ذکر این نکته باشه که سونی و مایکروسافت نقش تعیین کنندهای در این آینده پیش رو دارن و به این راحتی شاهد حذف انها از صحنه رقابت نخواهیم بود.
بسیار محتمل و قابل پیشبینی است که سونی در طی رویداد چهارشنبه هفته آینده خود پرده از کنسول Playstation 4 برداشته و به طور رسمی آن را معرفی کند. من دیروز در Huffington Post یک مقاله در مورد جایگاه PS4 در آینده قریبالوقوع بازیهای رایانهای و مشکلاتی که با آنها دست به گریبان خواهد شد نوشتم. من قصد دارم این موضوع را در این مقاله بست داده و ادام دهم، چرا که اگرچه در حال حاضر تغییرات بزرگی در دنیای بازیهای کامپیوتری در حال رخ دادن است، اما من راسخانه معتقدم برند Playstation حداقل برای یک نسل دیگر جایگاه ویژهای در خانههای ما خواهد داشت.
توجه به این نکته بسیار ضروری است که، کمپانیها (سونی، مایکروسافت و نینتندو) اگر میخواهند در نسل آینده رشد و پیشرفت داشته باشند، میبایست قادر به ارایه و فراهم آوردن توامآن سخت افزار {مناسب} و خدمات {متفاوت و مختلف} در اقصی نقاط جهان باشند. Playstation 4 – و به دنبال آن iPhone، Xbox 720 و Steambox – بخشی از جامعه بازیهای کامپیوتری است و نمیتواند تنها به خود نگاه کرده و مستقلا عمل کند. ماهیت سخت افزار کنسولهای نسل پیش رو اساسا متفاوت از PS3، Wii و X360 است.
PS4 از سخت افزاری بهره میبرد که به سونی کمک میکند نقش مهم و تعیین کنندهای را در صنعت مدرن بازیها ایفا کند. اما این (سخت افزار) تنها یک مورد از لیست آیتمهایی است که یک کمپانی برای موفقیت بدان نیازمند است. کمپانیهایی که نتوانند سخت افزار مناسبی برای خود تهیه کرده و به بزودی به رده تکنولوژیهای از رده خارج سال آینده تنزل مقام پیدا کنند، حتی ممکن است مجبور به کنار کشیدن از رقابت و توقف تولید سخت افزار خود نیز شوند. توانایی فراهم آوردن حجم گستردهای از خدمات آنلاین و سخت افزار قدرتمند و مدرن فاکتور تعیین کننده موفیت کمپانیها در آینده پیش روی بازیهای رایانهایست. صنعت بازیهای رایانهای درباری سلطه و چیرگی یکی از کمپانیهای Apple، Valve، Google، Microsoft و Sony است.
هر یک از شرکتهای مذکور سخت افزار مخصوص به خود را ساختهاند؛ سیستمهای خدماتی آنلاین قدری را به مخاطبین خود ارایه میدهند و هر یک مستقیما با بازار منحصر به مصرف کنندگان حرفهای و یا غیر جدی طرف هستند. به این "یا" توجه کنید. چرا که تاکنون هیچ یک از شرکتها نتوانستهاند توامآن هر دو طیف مخاطب را به سوی خود جذب کند.
شاید شما به این نکته اشاره کنید که چرا Nintendo در این این لیست نیست (لیست 5 شرکت بزرگی که اسم برده، اپل، گوگل، ولو، مایکروسافت و سونی). در سال آینده بیشتر IP های Nintendo (بازیهای انحصاری 3[SUP]rd[/SUP] Party) به سرویسهای شرکتهای دیگر (منظور از سرویس کنسول های بعدی سونی و مایکروسافت، استیم و یا App Store و استو گوگل است) که هیچ اسلوب و اجباری برای ارایه آنها بر روی دو صفحه بیخود و چرت (اشاره به اسکرین روی دسته Wii U) ندارند، منتقل خواهند شد (داره به قابلیتهای منحصر به فرد Wii U و کنترلرش به عنوان یک ضعف برای مجبور کردن بازیسازها به ساخت بازیها در اسلوب Wii U – استفاده از از دو صفحه کنسول – اشاره میکنه). Nintendo شبکهای مانند Xbox Live ندارد. محدودیتهای سخت افزاری آن باعث کاهش رشدی که ما از این صنعت انتظار داریم، میشود، اما توانایی ارایه یک سیستم مالتی پلیر مستحکم و بینقص در کنار ارایه طیف بسیار گستردهای از محتویات و امکاناتی که به واسطه سیستم دو صفحهای کنسول ممکن میشوند، بحران بسیار جدی برای شرکتهایی است که مخاطبین حرفهای را هدف قرار گرفتهاند. Nintendo بازار محدودی دارد و سیستم مالتی پلیر آن سایهای از Live و PSN و Steam است. انتشار IP های بزرگ Nintendo توسط یکی از 5 کمپانی اصلی احتمالا بزرگترین شک خبری 5 سال آینده باشد (به عنوان مثال در حال حاظر نیز برخی از عناوین Nintendo بر روی iOS منتشر میشوند). از منظر سخت افزار نیز Nintendo (در قیاس با سونی و مایکروسافت) کمترین مطابقت و تطابق با نیازهای بازار را داشته و این کمپانی رفته رفته در مقابل نیازها و درخواستهای رو به فزونی مخاطبین خود مجبور به عقب نشینی خواهد شد. مخاطبینی که توسط 5 کمپانی مذکور هدایت میشوند.
رویارویی با چالشها
به رونمایی PS4 در هفته آینده بازمیگردیم. در میان 5 کمپانی که اساسا شکل دهنده نسل بعدی صنعت بازیهای رایانهای در طول این دهه بودهاند، سونی بیشتر از بقیه کمپانیها بر روی خانهها متمرکز بوده است. البته سری موبایلهای سونی تا اندازهای محصولات ناشیانه و بیلطافتی بودهاند، اما غیر از آنها دیگر محصولات سونی بر روی همین نکته متمرکز بودهاند. سونی در PS3، PS4 و Vita سخت افزار منحصر به فرد خود را ساخته است؛ دارای سیستم مالتی پلیر بسیار قدرتمندی بر روی شبکه Live است؛ و حتم به یقین گیمرهای حرفهای که علاقهمند به بازی کردن در اتاق نشیمن خود هستند را هدف قرار داده است.
احتمالا چالش اصلی قرار گرفته در پیش روی Playstation در سال آینده بخش قابل حمل خود و رقابت با گوشیهای همراه است. تلفنهای مخصوص بازی سونی قبلا زیر مجموعه بخش Sony Ericson بودند که بهتر است اصلا حرفی در مورد آنها نزنیم. اما اکنون، موبایلهای مخصوص بازی سونی در واقع Vita و PSP هستند، و ناگفته نماند که Vita شانس بسیار زیادی برای ایجاد تغییر در وضعیت خود و افزایش محبوبیت ظرف چند سال اخیر دارد که این روند با همه گیر شدن و رشد بیشتر iOS و Android متوقف نمیشود. Vita اصلا قابل مقایسه با iOS نیست، اما این بدان معنی نیست که نمیتواند در کنار آن رشد کند. انتظار میرود که خدمات گسترده و قدرتمد بخش موبایل سونی بر روی Vita متمرکز شود، اگرچه مشکلات زیادی سر راه Playstation های قابل حمل وجود دارد اما آنها در مسیر درستی گام بر میدارند.
سونی خیلی آرام و کند در حال توجه به این نکته است که "کامپیوترها" چطور و چگونه میتوانند به انتشار دیجیتالی عناوینش کمک کنند و برای اینکه بتواند در بازار بازیهای کنسولهای خانگی نجات پیدا کند به طور کامل متوقف شده است. اما در هر صورت شما میتوانید بازیهای خود را از طریف مرورگرهای کامپیوترایتان خرید کنید. من امروز یک بازی را با این روش خریدم، هی، ببین!، این سیستم جواب میده! Playstation اکنون کامپوننتهای مختلفی را برای موبایلها و کامپیوترهای روی میزی دارد. البته اگر انتظار دارد که ما از این سیستمها استفاده بیشتری بکنیم میبایست پشتیبانی بیشتری از آنها بکند اما در کل این کامپوننتها چیزهای حقیقی هستند!
در حال حاضر بحثهای بسیار زیادی در پیرامون این سوال شکل گرفته است که آینده بازیهای رایانهای متعلق به چه سیستمهای بازی است؟ طرفداران گوشیهای همراه معتقد هستند کنسولهای بازی مردهاند و گیب نویل (رییس ولو) معتقد است نبرد آینده میان Apple و PC هاست. این تنها یک دیدگاه است. اگر شما قصد دارید در سال 2014 یک بازی را پای تلویزیونهای خود در اتاق نشیمن تجربه کنید، به سراغ Xbox و یا Playstation جدید میروید، و این سیستمها بخشی از صنعت گیم خواهند بود امکانات و خدمات بسیار زیاد و متنوعی را به شما ارایه میدهند. اینها دلایل ناچیزی نیستند. شما هیچ وقت قادر به تجربه Uncharted 4 یا بازیهای مشابه بر روی Apple خود نیستید. Google Play هیچ وقت جایگزین Xbox Live نخواهد شد. بیشتر گیمرها قادر به استفاده از سرویسهای سرگرمی مختلف و یا بازیهای متنوع 1[SUP]st[/SUP] Party – طبیعتا منحای بازیهایی که خود Valve آنها را میسازد – بر روی Steambox نیستند. و یا متقابلن اپلیکشنهای Apple نیز از طریق PS4 قابل دست رسی نیست. هر یک از این سیستمها جذابیتهای ویژهای برای مخاطبین خود دارند که به سادگی نمیتوانند یکدیگر را تحت تاثیر قرار بدهند. شاید راند بعدی مبارزه برای کمپانیها مبارزه سختتری باشد اما سونی و مایکروسافت قطعا جایگاه مستحکمی در نسل بعدی بازیهای کامپیوتری خواهند داشت.
منبع: یه خبری توی یه سایتی که جفتشون الان یادم نیست! فکر کنم Why Sony has a place in next generation از سایت VG247.
من این مقاله رو منحصرا برای سایت بازیسنتر نوشتم. در نتیجه کپی برداری، به هر شکلی، از این مقاله نشانه اسکی باز بودن و شخصیت وارسته شماست.
آخرین ویرایش: