پشت صحنه Final Fantasy XV: چرا بازی کامل نبود؟ چرا کارگردان عوض شد؟ محتویات حذف شده و...

Dante Never Cry

The Awakening Dragon
کاربر سایت
qC7O8.jpg
یه Leak جدید از 4chan اومده در مورد Final Fantasy XV و پروسه ساخت اون که شدیدا دقیق به نظر میاد و خیلی چیزا رو توضیح میده. مطالبی که میزارم از دوتا لیک مختلف هستند که یکیش کامل ثابت شده و اون یکی هم شدیدا واقعی به نظر میاد. من خودم به صورت خلاصه شده حرفایی که زدن رو میزارم (مطمئنا یه سری‌هاش اسپویل داره که میزارمشون توی اسپویلر).

چرا بازی از نومورا به تاباتا منتقل شد؟
SE یه FF شماره‌دار توی سال ۲۰۱۶ می‌خواسته و از این لحاظ مطمئن بودن که تاباتا میتونه اینکار رو براشون انجام بده. نسخه ساخته شده توسط نومورا مطمئنا بازی خوبی می‌شد اما خیلی طول میکشید تا عرضه بشه. نومورا اول برنامه داشت بازی رو به صورت تک نسخه‌ای منتشر کنه اما بعد از پرداختن بیشتر به جزییات داستان تصمیم میگیره تا اون رو سه گانه کنه. اگر نومورا بازی رو میساخت نسخه اول این سه‌گانه یکی دو سال دیگه منتشر میشد. در حالی که SE دوست داشت هر چه زودتر پروژه Versus رو سر هم بیاره چون از این پروسه طولانی مدت ساخت اون خسته شده بود.

از اونجایی که طبق درخواست SE بازی باید به صورت یک نسخه‌ای و توی سال ۲۰۱۶ عرضه میشده، تاباتا و بقیه مجبور شدن تغییرات زیادی توی داستان ایجاد کنند و اون رو از سه‌گانه به یک بازی تک نسخه‌ای تغییر بدن.

پس جریان تریلر E3 2013 چی بود؟
اون تریلر رو نومورا کارگردانی کرده بود اما صرفا به عنوان یک تریلر مفهومی. وقتی نومورا داشت تریلر رو میساخت، تاباتا و بقیه از قبل داشتن داستان رو دوباره نویسی میکردن. نومورا هم از این موضوع خبر داشته. پروسه جایگزینی نومورا یه تصمیم یهویی نبوده و در طول زمان اتفاق افتاده پس نومورا از قبل خبر داشته که قراره کارگردانی رو به تاباتا بده. در کل اون تریلر صرفا برای حفظ وجهه از طرف SE و هایپ کردن دوباره Versus، اینبار به عنوان یک نسخه اصلی بوده.

چرا بازی نیمه کاره و ناکامل به نظر میاد؟
تیم وقت نداشت بازی رو کامل کنه، به همین راحتی. ظاهرا تیم با SE قرار داشته تا بازی رو حتما تا قبل از پایان سال 2016 عرضه کنه. خیلی وقتا تیم ایده‌های مختلفی داشته و حتی روشون کار میکرده و بعضی وقتا به نزدیکی تکمیل هم میرسوندتشون اما به دلیل نبود وقت مجبور میشدن بیخیال ایده بشن. مثلا یکی از این ایده‌ها اضافه کردن مرحله برفی به بازی بوده (که مطمئنم کسایی که بازی رو تموم کردن میدونند مربوط به کدوم بخشه) و اتفاقا هفته‌ها هم روی اون کار می‌کنند ولی خب نهایتا مجبور میشن بخاطر کمبود وقت بیخیال اون مرحله بشن و اون رو با یه چیز خیلی ساده‌تر جایگزین کنند.

شخصیتا هم از این کمبود وقت آسیب دیدن؟ مثلا لونا؟
آره ولی خب تنها دلیل آسیب دیدن شخصیتا کمبود وقت نبوده و مسائل دیگه مثل ایجاد تغییرات توی داستان هم نقش داشتن. خصوصا در مورد لونا به عنوان مثال تعدادی از کاتسین‌های اون بخاطر ترس از واکنشی که ممکنه نسبت به اونا توسط هوادارا دیده بشه، حذف شده. به عنوان مثال همونطوری که توی تریلر Dawn دیدیم قراره بوده لونا مورد آزار و اذیت توسط جنرال‌های ارتش نفلهایم قرار بگیره، بخاطر وضعیت جسمانیش گریه کنه یا اینکه توی بخشی از بازی قراره بوده بگه هدفش فقط رسیدن به شخصیت اصلی و برآورده کردن توقعات اونه.

تیم با توجه به واکنش‌های هوادارا، به این نتیجه میرسه که این صحنه‌ها ممکنه دردسر ساز بشن برای همین حذفشون میکنند.

گذشته از شخصیتا و تغییرات داستانی، دیگه چه چیزای از همین ورژن نهایی XV (ورژن تاباتا) بخاطر کمبود وقت و رسیدن بازی به لانچ حذف شدن؟ (اسپویل وحشتناک از پایان FFXV به هیچ عنوان اگر بازی رو تموم نکردید نخونید)

  • مبارزه با لوایتان قرار بود لونا رو هم در خودش داشته باشه و شامل محیط‌های داخلی (خونه‌ و ساختمون‌ها) و بیرونی باشه. (تریلر E3 2013)
  • اولین محیط بعد از Altissia قرار بود یک محیط کوچیکتر OW باشه که توش میتونستید ماشین رو برونید
  • قرار بود قبل از رسیدن به مجسمه Shiva یک مرحله‌ای باشه که شما رو برای اون روبرویی آماده میکنه
  • بخش «دنیا در تاریکی» قرار بود محیط‌های بیشتری داشته باشه و شما تک تک دوستاتون رو درجاهای مختلف دیده و دور هم جمعشون کنید. همچنین قرار بود بخش‌های از Lestallum قابل گشت و گذار باشه (بخش Lestallum ساختش تموم شده بود، همچنین Iris و Cindy قرار بود در «دنیا در تاریکی» حضور داشته باشند)
  • باس آخر (که یک فرم دیگه و هیولا مانند از Ardyn بود) از بازی حذف شد
  • حمله به Tenebrae قرار بود بعد از رسیدن شخصیتای اصلی به شهر اتفاق بیوفته و شما میتونستید از بخش کوچیکی از اون محیط از جمله محل زندگی لونا دیدن کنید.
  • همونطوری که بالاتر اشاره شد صحنه‌های که لونا در اونها بود حذف شدن چون دردسر ساز خونده میشدن
  • Cor از بخش دوم داستان حذف شد چون دیگه بی‌معنی بود که یکدفعه‌ای پیداش بشه (قرار بود Cor دوباره در اون محیط OW که بعد از Altissia اولین بار به اونجا میرید، همراه نوکتیس باشه)

با این تفاسیر آیا ممکنه تیم بتونه تموم این موارد رو با DLC و آپدیت‌ها به بازی اضافه کنه؟

بعضیاشون مطمئنا امکان پذیره چون خیلی از بخشاش ساخته شده ولی بعیده بتونند همه رو اضافه کنند چون تغییراتی زیادی باید توی داستان و روند اون ایجاد بشه تا دوباره با عقل جور در بیاد.

آیا DLC‌های شخصیتای اصلی هم بخشایی بودن که به عمد از بازی حذف شدن؟ شاید تا بعدا به صورت DLC فروخته بشن؟
هم آره هم نه. اینطوری نبود که بخشایی از بازی رو کامل ساخته باشن یا بهشون بپردازن بعد بگن خب اینا رو حذف می‌کنیم و بعدا جداگونه میفروشیم، نه. تیم واکنش هوادارا و خواسته‌شون برای بازی کردن با شخصیتای دیگه رو دید و تصمیم گرفت تا جاهایی در بازی رو در نظر بگیره که بعدا بتونند ازشون اپیزود‌های جداگونه‌ای برای شخصیتای اصلی بنویسند. پس این بخشا در طول ساخت بازی درست نشدن، نه.

چقدر از داستان Versus میدونی؟ این شایعه که میگن SE داره Versus رو دوباره سازی میکنه درسته؟ (طرف اقرار میکنه که فقط کلیات خیلی کمی از داستان رو میدونه)
داستان Versus متمرکز بر روی مرگ، ارواح و توهم/رویا بود. نوکتیس شخصیت زن اصلی (استلا) رو قبل از شروع بازی کشته بود اما نمیتونست این موضوع رو به یاد بیاره. Ardyn جد نوکتیس بوده و در طول زمان اون باعث ناپدیدی کریستال‌ها شده (تنها کریستال باقی مونده برای Lucis بود). Regis بخاطر خیانت محافظانش جلوی روی نوکتیس کشته میشه. شخصیت اصلی باید پایتخت رو ترک می‌کرد چون کشورش جنگ رو باخته بود.

تمرکز بازی زیاد بر روی سامن‌ها نبود (هرچند هنوز توی بازی وجود داشتن) و بجاش اونا خداهای واقعی بودن که به صورت فیزیکی پدیدار نمیشدن. یکی از خداها شخصیت منفی اصلی اولین نسخه FF بود. هر کشور الهام گرفته شده از یکی از پایتخت‌های بزرگ دنیا بود. امپراطوری از روح‌ها به عنوان سلاح استفاده می‌کرد. Ravus میخواست بخاطر کشتن خواهرش از نوکتیس انتقام بگیره. بازی در یک بعد/دنیای دیگه تموم میشد که قرار بود ورژن دیگه‌ای از دنیای پس از مرگ باشه.

در مورد بازسازی Versus هم بعیده این اتفاق بیوفته و تنها چیزی از XV که SE داره روش کار میکنه یه تعداد بازی موبایله.
=======
اطلاعات بیشتری در منبع و تاپیک اصلی 4chan وجود داره (مثل بخشی که طرف از حرفه‌ای بودن تاباتا میگه و اینکه کار کردن زیر نظر اون رو دوست داشته و خوب بوده یا اینکه چندماه آخری که اون با تیم بوده واقعا کارشون خیلی زیاد و حتی دردناک بوده و خیلی سختی کشیدن و...) ولی خب سعی کردم بخش‌های مهمش رو پوشش بدم.

منبع:some guy leaked FFXV's story six months ago | up: newer 4chan stuff as of Dec 9th
 
یه چیزی هست به اسم زمان... چه بخوایم چه نخوایم ... اکشن بیشتر از نوبتی می فروشه تو غرب...(نه اینکه فاینال نوبتی نمی فروشه ها... می فروشه اما نه اندازه اکشن)
با نوبتی ساختن نهایت بتونن 600 تا 1 میلیون بیشتر تو ژاپن بفروشه... ولی از اون طرف کلی فن جدید رو تو غرب از دست میدن...
ـــــ
به حرف هاشیموتو و سران اسکوئر توجه نکن... اینا سر و تهشون دروغه...:D من ترجیح میدم به بدیهات توجه کنم... تا اینکه از فکرم استفاده نکنم و به حرف کسایی توجه کنم که از 10 تا حرفشون 9تاش دروغه...:D
خوب بهتره یه دو هفته منتظر باشیم امار فروش بازی بیاد ..بعد نتیجه گیری کنیم .
فعلا که به نظر میاد فروش ۱۳ بهتر بوده .
فروش روی تک پلتفرم هم که فکر کنم 10 دستنیافتنی شده
 
خوب بهتره یه دو هفته منتظر باشیم امار فروش بازی بیاد ..بعد نتیجه گیری کنیم .
فعلا که به نظر میاد فروش ۱۳ بهتر بوده .
فروش روی تک پلتفرم هم که فکر کنم 10 دستنیافتنی شده
من همون اول گفتم چیزی به اسم زمان وجود داره...
13 برای 6-7 سال پیشه... اگه 13 الان منتشر میشد نمی تونست فروش قبلشو تکرار کنه... هر چند در گذر زمان 15 فروشش از 13 پیشی خواهد گرفت... به خصوص اینکه یک سال دیگه نسخه pc شم میاد... و مثل بقیه فاینال ها نمیره برای ده ها سال بعد:دی
بعد یک سوم فروش 13 تو شرق بودش... اما دیگه این اتفاق برای سری نمیوفته... عوضش تو غرب می فروشه... همین 5 میلیون نسخه ای که شیپ کردن... تو این سه ماهه شلوغی میون این همه بازی محبوب خودش نشونه خوبیه... تو این سه ماهه خیلی از بازی ها به خاطر شلوغی این سه ماه فروششون نابود بوده... ولی فاینال حداقلش فروش خوبی رو تا اینجا داشته... چه بسا میوفتاد به اوایل 2017 بیشترم می فروخت...
من خودم از بازی ناراضی هستما... ولی نباید منکر این شد که این گیمپلی بیشتر تو غرب جواب میده...
شما واکنش ملت رو که فاینال باز نبودن رو تو نت ببین و یا حتی واکنش اکشن شدن ریمیک رو... 90 درصد گیمر های معمولی ازش خوششون اومده... مهم بازاره... چون خیلی وقتا فن های بازی ها جزو اقلیت ها قرار می گیرند...
 
  • Like
Reactions: vaan 2
یه بازی تحویل گرفتن که به خودی خود خوبه.

XV به صورت یک بازی مستقل هم اگه بهش نگاه کنیم بازی صرفا متوسطی هست. یه بازی داستان محوری که داستان نداره یعنی بد. بهترین قسمت XV که اونم بخاطر Versus خوب در امده شخصیت ها و اکشن نصفه و نیمش هست که باز تیم جدید نتونسته اون چیزی که انتظار میرفت رو در بیاره. اکشن XV جذابه، اما خیلی از جاها کار نمیکنه و ناقصه. مثل مبارزه با باس های بزرگ، مبارزات شلوغ و یا مبارزه تو محیط های بسته. تو همه این موارد کامبت XV یا خیلی مسخره هست یا عذاب آور. مثلا یکی از هانت ها با سه تا نکرومانسر لول 47 تو یه محیط دایره شکل بسته هست، انقدر شلوغه و دوربین بده که بدون اینکه متوجه بشی ان بار میمیری! دوربین بد برای یه اکشن فست پیس یه نکته کاملا منفی محسوب میشه.

در کل XV رو بیشتر اکشن بازهایی که تجربه ای از FF ندارن (نهایت دو شماره آخر) یا نوب های RPG که به علت ساده بودن میتونن تمومش کنن میپسندن.
 
XV به صورت یک بازی مستقل هم اگه بهش نگاه کنیم بازی صرفا متوسطی هست. یه بازی داستان محوری که داستان نداره یعنی بد. بهترین قسمت XV که اونم بخاطر Versus خوب در امده شخصیت ها و اکشن نصفه و نیمش هست که باز تیم جدید نتونسته اون چیزی که انتظار میرفت رو در بیاره. اکشن XV جذابه، اما خیلی از جاها کار نمیکنه و ناقصه. مثل مبارزه با باس های بزرگ، مبارزات شلوغ و یا مبارزه تو محیط های بسته. تو همه این موارد کامبت XV یا خیلی مسخره هست یا عذاب آور. مثلا یکی از هانت ها با سه تا نکرومانسر لول 47 تو یه محیط دایره شکل بسته هست، انقدر شلوغه و دوربین بده که بدون اینکه متوجه بشی ان بار میمیری! دوربین بد برای یه اکشن فست پیس یه نکته کاملا منفی محسوب میشه.

در کل XV رو بیشتر اکشن بازهایی که تجربه ای از FF ندارن (نهایت دو شماره آخر) یا نوب های RPG که به علت ساده بودن میتونن تمومش کنن میپسندن.
ماکان حرفات درسته. اما یه مشکلی داره. تو داری بازم از دیدگاه یه فن و با پیش زمینه ذهنی که این یه زمانی ورسوس بوده بهش نگاه می کنی.
کسایی که برای نوبتی نبودن xv اومدن سمتش، کاری ندارن که این قرار بوده چقدر اپیک باشه و داستان چی بوده و گیمپلی چقدر خفن بوده.
همین که نبرد ها شلوغ، سریع و خر تو خره براشون کافیه. کاری هم ندارن که بازی عمق نداره و پوشن و جادو ها عملا رفتن کنار و... چون عقبه ذهنی و معیار مقایسه ندارن.
دقیقا همینم در قیاس مثلا من با تو هم صدق می کنه.
من 13-2 را که دیدم کف بر شدم. چون آزادی عمل و المان هایی که داشت را تو 13 ندیده بودم.اما تو به مراتب بهترش را دیده بودی و برات معمولی جلوه کرد.چون ورژن به مراتب گسترده تر و بهترش را قبلا دیده بودی.
............................
جدا از این حرفها، جدا اینا خجالت نکشیدنxv را با این داستان دادن بیرون؟ :/
الان بک استوری 7و 8 و 10 را برید بخونید، ده برابر بیشتر از داستان اصلی XV و کینگزگلیوه.
واقعا دارن بد کار می کنند.
یادمه داستان 7 و 8 را که خوندم برای بار اول آنقدر زیاد بود که قاطی کردم و دوباره خوندم تا فهمیدم چی به چیه.
داستان ده بازم بیشتر قابل دنبال کردن بود، اما بازم بک استوری قویی داشت. بعد هم 13 که بک استوری نرمالی داشت و الان هم xv که نداره کلا. :|
سیر نزولی داستان های خود بازی ها عم همینطور بود. یعنی تفاوت فاحش بین 8و 7 با ده و ده با 13 و 13 با 15 هست. با همین روند برن از17 کلا حذف می کنن :|
 
  • Like
Reactions: noctis-sm3
من همون اول گفتم چیزی به اسم زمان وجود داره...
13 برای 6-7 سال پیشه... اگه 13 الان منتشر میشد نمی تونست فروش قبلشو تکرار کنه... هر چند در گذر زمان 15 فروشش از 13 پیشی خواهد گرفت... به خصوص اینکه یک سال دیگه نسخه pc شم میاد... و مثل بقیه فاینال ها نمیره برای ده ها سال بعد:D
بعد یک سوم فروش 13 تو شرق بودش... اما دیگه این اتفاق برای سری نمیوفته... عوضش تو غرب می فروشه... همین 5 میلیون نسخه ای که شیپ کردن... تو این سه ماهه شلوغی میون این همه بازی محبوب خودش نشونه خوبیه... تو این سه ماهه خیلی از بازی ها به خاطر شلوغی این سه ماه فروششون نابود بوده... ولی فاینال حداقلش فروش خوبی رو تا اینجا داشته... چه بسا میوفتاد به اوایل 2017 بیشترم می فروخت...
من خودم از بازی ناراضی هستما... ولی نباید منکر این شد که این گیمپلی بیشتر تو غرب جواب میده...
شما واکنش ملت رو که فاینال باز نبودن رو تو نت ببین و یا حتی واکنش اکشن شدن ریمیک رو... 90 درصد گیمر های معمولی ازش خوششون اومده... مهم بازاره... چون خیلی وقتا فن های بازی ها جزو اقلیت ها قرار می گیرند...

خوب این که گیمرهای جدید چه واکنشی دارن .. وقتی خوبه که طرفدارای سری هم راضی باشن ... یعنی شما باید حداقل۸۵-۹۰ درصد فن های سری رو راضی نگه داره (همه رو نمیشه راضی کرد ) و یه فن بیس جدید هم بقاپی ... در مورد ۱۵ اصلا نه تنها اینطوری نیست .. بلکه حداقل 40-50 درصد از فن ها رو شاکی و فراری کرده . این فن جدید که به خاطر یه مقدار دیزاین و اکشن اومده تو این رو بازی کرده گه وارد یونیورس ff که نشده که .. این طرف که نمیره ... woff بگیره بازی کنه .. این که نمیره شماره های قبل رو بخره بازی کنه .. این طرف که نمیره ffxii r رو بگیره بازی کنه ... سرمایه هر چیز اینترتیمنتی هواداراشن ... از دستشون بده با مغز میاد زمین .. کاری که xv خیلی خوب انجام داد ... چیری که هی من این دو سال غر میزدم .. میومدین هی مسخرم میکردین ... این بود که اسکوار باید یه ارزن برای کسایی که ۱۵ سال یا حتی ... ۲۵ سال یا بیشتر با این سری هستن ارزش قایل میشد .
اونم فقط برای چند تا مخاطب جدید؟ مخاطب جدیدی که اگه شماره بعدی سری بازی راحت الحلقوم تر و بزن و بکش و برو جلو تر نباشه ..یه اخ و تف میکنه و رد میشه میره ...
 
آخرین ویرایش:
ماکان حرفات درسته. اما یه مشکلی داره. تو داری بازم از دیدگاه یه فن و با پیش زمینه ذهنی که این یه زمانی ورسوس بوده بهش نگاه می کنی.
کسایی که برای نوبتی نبودن xv اومدن سمتش، کاری ندارن که این قرار بوده چقدر اپیک باشه و داستان چی بوده و گیمپلی چقدر خفن بوده.
همین که نبرد ها شلوغ، سریع و خر تو خره براشون کافیه. کاری هم ندارن که بازی عمق نداره و پوشن و جادو ها عملا رفتن کنار و... چون عقبه ذهنی و معیار مقایسه ندارن.
دقیقا همینم در قیاس مثلا من با تو هم صدق می کنه.
من 13-2 را که دیدم کف بر شدم. چون آزادی عمل و المان هایی که داشت را تو 13 ندیده بودم.اما تو به مراتب بهترش را دیده بودی و برات معمولی جلوه کرد.چون ورژن به مراتب گسترده تر و بهترش را قبلا دیده بودی.
............................
جدا از این حرفها، جدا اینا خجالت نکشیدنxv را با این داستان دادن بیرون؟ :/
الان بک استوری 7و 8 و 10 را برید بخونید، ده برابر بیشتر از داستان اصلی XV و کینگزگلیوه.
واقعا دارن بد کار می کنند.
یادمه داستان 7 و 8 را که خوندم برای بار اول آنقدر زیاد بود که قاطی کردم و دوباره خوندم تا فهمیدم چی به چیه.
داستان ده بازم بیشتر قابل دنبال کردن بود، اما بازم بک استوری قویی داشت. بعد هم 13 که بک استوری نرمالی داشت و الان هم xv که نداره کلا. :|
سیر نزولی داستان های خود بازی ها عم همینطور بود. یعنی تفاوت فاحش بین 8و 7 با ده و ده با 13 و 13 با 15 هست. با همین روند برن از17 کلا حذف می کنن :|

۱۰ بک استوری داشت؟ من یادم نمیاد! تا اونجا که یادمه اغاز همه چیز ظهور سین بود و یه تایم اسکیپ ۱۰۰۰ ساله ... و سرنوشت زاراکاند.
 
۱۰ بک استوری داشت؟ من یادم نمیاد! تا اونجا که یادمه اغاز همه چیز ظهور سین بود و یه تایم اسکیپ ۱۰۰۰ ساله ... و سرنوشت زاراکاند.
داشت. همون توضیحاتی که می داد،عملا تو 15وجود نداره.
 
سلام بچه ها یه سوال ممنون میشم کمک کنین من عاشق این بازیم ولی از اونجایی که زبانم خیلییی ضعیفه نمیتونم اسکیلا یا همون اپدیتهای بازی رو انجام بدم اصلا نمیفهمم چی به چیه یکم راهنماییم میکنین که چیارو باز کنم خوبه :( من طبق همون باز کنم چون خودم هیچی نمیفهمم مرسی اینم بگم زیاد با اسپلم سرو کار ندارم :S
 
هر چه قدر اينجا بگي خوب نيست و كلا يه سري تازه كارن كه ميخواستن DMC بازي كنن ff 15 رو پيدا كردن ميان ميگن شاهكاره
خود شركت se خواسته كه با اين ff 15 به تمام فن هاي قديميش پشت كنه و فقط فن هايي كه هيچ اطلاعي از گذشته ندارن رو وارد ميدون كنه كه سود زياد تري به جيبشون بزنن
حالا از لحاظ اماري se مياد ميگه انقدر فروش كرده ولي چه بازي ....
يه بازي كه از چند بازي اكشن جنگي :) تركيب شده كه اسم ff هم فقط يدك ميكشه
Ff 7,8,10 براي 15-20 سال گذشتس ولي هنوز حرف براي گفتن دارن فراموش نشدن
در عوض 13-15 تاريخ انقضا دارن و فقط تا ٢-٣ سال بعد دوام ميارن
وقتي خالق سري ff هيچ اطلاعي از روند ساختن ff 15 و ffviiR نداره و شركت هيچ كمكي حتي در حد special thanks از خالش براي روند بازي نگرفتن يعني خود شركت خودسرانه ميخواد روند بازي رو به يه سمت ديگه ببره
تو se بعد از ساكاگوچي به تتسويا نومورا ميشه اطمينان داشت كه اونم كنار گذاشتن
همون بلايي كه سر متال گير خواهد اومد بدون كوجيما يا مشكلي كه تو رزيدنت اويل بدون ميكامي اومده براي اين سري هم داره اتفاق ميوفته
و اكثر شركت ها به سمتي دارن ميرن كه كساني كه خالق اثر بودن رو كنار ميزارن چون ميخوان روند بازي خودشون دست بگيرن و چيزي رو بسازن كه بيشتر جنبه مالي داشته باشه و خالق اثر هم اين رو نميخواد
 
  • Like
Reactions: Cait Sith
خوب این که گیمرهای جدید چه واکنشی دارن .. وقتی خوبه که طرفدارای سری هم راضی باشن ... یعنی شما باید حداقل۸۵-۹۰ درصد فن های سری رو راضی نگه داره (همه رو نمیشه راضی کرد ) و یه فن بیس جدید هم بقاپی ... در مورد ۱۵ اصلا نه تنها اینطوری نیست .. بلکه حداقل 40-50 درصد از فن ها رو شاکی و فراری کرده . این فن جدید که به خاطر یه مقدار دیزاین و اکشن اومده تو این رو بازی کرده گه وارد یونیورس ff که نشده که .. این طرف که نمیره ... woff بگیره بازی کنه .. این که نمیره شماره های قبل رو بخره بازی کنه .. این طرف که نمیره ffxii r رو بگیره بازی کنه ... سرمایه هر چیز اینترتیمنتی هواداراشن ... از دستشون بده با مغز میاد زمین .. کاری که xv خیلی خوب انجام داد ... چیری که هی من این دو سال غر میزدم .. میومدین هی مسخرم میکردین ... این بود که اسکوار باید یه ارزن برای کسایی که ۱۵ سال یا حتی ... ۲۵ سال یا بیشتر با این سری هستن ارزش قایل میشد .
اونم فقط برای چند تا مخاطب جدید؟ مخاطب جدیدی که اگه شماره بعدی سری بازی راحت الحلقوم تر و بزن و بکش و برو جلو تر نباشه ..یه اخ و تف میکنه و رد میشه میره ...
من خودم به کسی میگم فن اصیل که با یک عنوان بزرگ شده باشه... و همون قدیم استاندارد های بازی هارو دیده باشه... تا بفهمه بازی واقعا چیه... وگرنه الانم یکی می تونه xv رو تجربه کنه... بعد بره... نسخه های اولم به خاطر اینکه از فاینال خوشش اومده بازی کنه... ولی چون عمرش اون زمان رو ندیده... نمی تونه درک کنه کیفیت بازی رو که استانداردش برای زمان خودش بوده... هر چی ما بیایم بهش بگیم 1 تا 9 شاهکاره... با اینکه اون نسخه هارو هم رفته ولی لذتش براش بیشتر از xv نمیشه...
و فاینال چند وقت دیگه سی سالش میشه... اگه نسخه یک تا شش رو در نظر نگیریم یکی می خواسته از نسخه هفت وارد این دنیا بشه... حداقل باید 12 سالی داشته بود... که الان باید 32 سالش باشه که ما دو سالشم تخفیف میدیم که سی سالشه... حالا این فن قدیمی چند سال دیگه بازی می کنه؟ پنج سال دیگه؟ نهایت ده سال دیگه...
اسکوئر باید بیاد بستری بسازه... که بازی بتونه 20 یا 30 سال بعد هم خواهان داشته باشه...
شاید افرادی که بخاطر اکشن بودن xv فن بازی بشن... نرن نسخه های فرعی مثل woff بازی کنند... ولی صد در صد ریمیک رو بازی خواهند کرد...
ــــــــــ
یه وقتایی هست که یه بازی مورد داره... منتقد بهش گیر میده... کار به جایی میرسه که بعد دو سه نسخه... شرکت بر می گردونه به حالت سنتیش یا درستش می کنه و پیشرفتش می کنه... وقتی منتقدی از تغییر گیمپلی بازی ایراد انچنانی نمی گیره اسکوئر چرا باید برگرده به حالت سنتی؟

چه بخواین قبول کنید چه نه... الان مشکل اصلی فاینال فقط داستانه... و شخصیت پردازی...(نه گیمپلی) این مورد حل بشه... تو نسخه های بعدی راحت میشه کمبود محتوا رو جبران کرد...
 
  • Like
Reactions: vaan 2 and vhd
هر چه قدر اينجا بگي خوب نيست و كلا يه سري تازه كارن كه ميخواستن DMC بازي كنن ff 15 رو پيدا كردن ميان ميگن شاهكاره
داداش خودتو ناراحت نکن اون رفیقمون به همه چی میگه شاهکار کلا
XV بدون شک most disappointing game امسال بود
درمورد آینده سری فاینال هم نگران نباش بازی (JRPG) خوب کم نیست، تا دلشون میخواد میتونن بازی ناقص مثل این بدن ما هم میریم سراغ عناوین دیگه.
و فاینال چند وقت دیگه سی سالش میشه... اگه نسخه یک تا شش رو در نظر نگیریم یکی می خواسته از نسخه هفت وارد این دنیا بشه... حداقل باید 12 سالی داشته بود... که الان باید 32 سالش باشه که ما دو سالشم تخفیف میدیم که سی سالشه... حالا این فن قدیمی چند سال دیگه بازی می کنه؟ پنج سال دیگه؟ نهایت ده سال دیگه...
من سنم کمتر از سیه و فاینالهای 1 تا 6 رو روی DS و PSP بازی کردم و ازشون لذت هم بردم.
شما یه نگاه به آمار فروش و امتیازات پورتهای جدید همین شماره های قدیمی بنداز، برای نمونه:
Final Fantasy IV (3D remake) - Wikipedia
ضمنا هنوز N عدد RPG نوبتی ژاپنی موفق داره ساخته میشه... SE به اندازه کافی داره از همون هیتمن و تامب رایدر تو غرب نون میخوره، نیازی به اوردن این بلاها سر FF برای یکم پول بیشتر نداره. اگه به فروش باشه کال آف دیوتی هم پرفروشه ولی به چه قیمتی؟
یله راک استار هم میتونه برای پول بیشتر گند بزنه به GTA، ولی اینطور کارها پیشرفت محسوب نمیشه.
 
آخرین ویرایش:
من سنم کمتر از سیه و فاینالهای 1 تا 6 رو روی DS و PSP بازی کردم و ازشون لذت هم بردم.
شما یه نگاه به آمار فروش و امتیازات پورتهای جدید همین شماره های قدیمی بنداز، برای نمونه:
Final Fantasy IV (3D remake) - Wikipedia
ضمنا هنوز N عدد RPG نوبتی ژاپنی موفق داره ساخته میشه... SE به اندازه کافی داره از همون هیتمن و تامب رایدر تو غرب نون میخوره، نیازی به اوردن این بلاها سر FF برای یکم پول بیشتر نداره. اگه به فروش باشه کال آف دیوتی هم پرفروشه ولی به چه قیمتی؟
یله راک استار هم میتونه برای پول بیشتر گند بزنه به GTA، ولی اینطور کارها پیشرفت محسوب نمیشه.
من دارم از دید یه گیمر میگم... و هیچوقت فاز هاردکور هارو نگرفتم یا جوری رفتار کنم که اره من کول هستم...
دیگه برای همه عادت شده که یه عده تو bc بیان جوری رفتار کنند که اره ما چون ژن فاینال تو خونمون هست... با بقیه متمایزیم و ...
جمله شعاری برای خود بزرگ پنداری نمیگم...
شما بیست نفر پیدا کن که اصلا ندونن فاینال چیه... یه پولی بهشون بده این نسخه هارو بازی کنند... لذتی که از xتا xv می برن چندین برابر نسخه های قدیمی تره...
بعدم داری دو تا بازی که هر نوبی هم تهیش می کنه رو با یه نقش افرینی مقایسه می کنی؟
بچه 6 ساله هم cod و gta رو تهیه می کنه... دیگه جا ندارن که تغییر بدن... چون مطابق نظر گیمر ها هست...
در کل به همین xv نگاه کنید... پتانسیل بالایی داشته... و معلومه یه هدف هایی داشتن ولی به هر دلیلی بهش نرسیدن... ولی قدرتشو اسکوئر داره...
من ترجیح میدم فاینال بهترین RPG تو دنیا باشه
تا بهترین jrpg تو شرق... یا جای اینکه دنبال بازی تو tgs باشیم تو E3 دنبالش باشیم...
اتفاقا اسکوئر همین الانشم می تونه بدون حضور ساکاگوچی بهترین JRPG رو برای 3DS تولید کنه و کلی هم بفروشه... ولی ترجیح میده بازیش تو غرب هم کاملا قدرت نمایی کنید(از این مثال نقض هم نیاید استفاده کنید... چون جای شما من میگم... دیگه نسل پنج و شش تمام شد و رفت... نوبتی به اون اندازه خواهان نداره تو غرب... حتی دقت کنید معمولا از نسخه هفت تقریبا بخوایم در نظر داشته باشیم... تو ژاپن فروش فاینال تو نسخه های شماره دار ریزشش رو داشته... پس باید اسکوئر به فکر غرب باشه...)
و اما فاینال رو با MGS و RE مقایسه نکنید... اینا دارن مسیری رو میرن که خوده منتقد باهاش مشکل داره... ولی با فاینال کنونی اشکال ریشه ای وجود نداره... و راحت مطابق سلیقه منتقد هست به جز برخی مسائل جزئی که با زمان و یا تیم دیگه حل شدنی بود...
الان کلی منتقد با گیمپلی XV حال کردن تو نسخه های بعدی با پیشرفت همین گیمپلی میشه بهترین گیمپلی تو RPG هارو تجربه کرد...
باز بر می گردیم به حرف اولم که مشکل اصلی الان فاینال فقط داستانه... VII یا VIII رو از نظر من فقط داستانشون جاودانه کرد...
 
من دارم از دید یه گیمر میگم... و هیچوقت فاز هاردکور هارو نگرفتم یا جوری رفتار کنم که اره من کول هستم...
دیگه برای همه عادت شده که یه عده تو bc بیان جوری رفتار کنند که اره ما چون ژن فاینال تو خونمون هست... با بقیه متمایزیم و ...
جمله شعاری برای خود بزرگ پنداری نمیگم...
شما بیست نفر پیدا کن که اصلا ندونن فاینال چیه... یه پولی بهشون بده این نسخه هارو بازی کنند... لذتی که از xتا xv می برن چندین برابر نسخه های قدیمی تره...
بعدم داری دو تا بازی که هر نوبی هم تهیش می کنه رو با یه نقش افرینی مقایسه می کنی؟
بچه 6 ساله هم cod و gta رو تهیه می کنه... دیگه جا ندارن که تغییر بدن... چون مطابق نظر گیمر ها هست...
در کل به همین xv نگاه کنید... پتانسیل بالایی داشته... و معلومه یه هدف هایی داشتن ولی به هر دلیلی بهش نرسیدن... ولی قدرتشو اسکوئر داره...
من ترجیح میدم فاینال بهترین RPG تو دنیا باشه
تا بهترین jrpg تو شرق... یا جای اینکه دنبال بازی تو tgs باشیم تو E3 دنبالش باشیم...
اتفاقا اسکوئر همین الانشم می تونه بدون حضور ساکاگوچی بهترین JRPG رو برای 3DS تولید کنه و کلی هم بفروشه... ولی ترجیح میده بازیش تو غرب هم کاملا قدرت نمایی کنید(از این مثال نقض هم نیاید استفاده کنید... چون جای شما من میگم... دیگه نسل پنج و شش تمام شد و رفت... نوبتی به اون اندازه خواهان نداره تو غرب... حتی دقت کنید معمولا از نسخه هفت تقریبا بخوایم در نظر داشته باشیم... تو ژاپن فروش فاینال تو نسخه های شماره دار ریزشش رو داشته... پس باید اسکوئر به فکر غرب باشه...)
و اما فاینال رو با MGS و RE مقایسه نکنید... اینا دارن مسیری رو میرن که خوده منتقد باهاش مشکل داره... ولی با فاینال کنونی اشکال ریشه ای وجود نداره... و راحت مطابق سلیقه منتقد هست به جز برخی مسائل جزئی که با زمان و یا تیم دیگه حل شدنی بود...
الان کلی منتقد با گیمپلی XV حال کردن تو نسخه های بعدی با پیشرفت همین گیمپلی میشه بهترین گیمپلی تو RPG هارو تجربه کرد...
باز بر می گردیم به حرف اولم که مشکل اصلی الان فاینال فقط داستانه... VII یا VIII رو از نظر من فقط داستانشون جاودانه کرد...
بازی کردن فاینالهای قدیمی میشه هاردکوری و کول بودن؟ خود بزرگ پنداری؟ ژن فاینال؟ رو چه حساب اونوقت؟ :) با دانلود رام بازی و اجراش رو کنسول هک شده کسی خفن میشه؟ :))
شما از کجا مطمئنی بیست نفر ندونن فاینال چیه X تا XV رو بازی کنن بیشتر از شماره های قدیمی لذت میبرن؟ حتما SE هم چپ و راست الکی نسخه های قدیمی رو برای موبایل و استیم و... منتشر میکنه!!!
بعد به واسطه پول پرستی میشه هر بازی ای رو مثل همین XV خراب کرد، گیم پلی رو خراب کرد، داستان رو خراب کرد و...
اول و آخرش XV یه بازی ناقصه و حاصل سیاستهای غلط SE. هیچ نشونی هم از اصلاح تو این کمپانی دیده نمیشه. اگه شما به فدا کردن کیفیت برای فروش (حالا انگار SE در معرض ورشکستگیه!:D) راضی هستی من نیستم. خیلی از طرفدارا نیستن. فروش هم چه فایده داره وقتی دیگه بازی FF نیست و فن های قدیمی طرفش نمیرن! همون فروش غرب هم با این کیفیت به مرور زمان میاد پایین و تحویلش نمیگیرن چون دیگه یه بازی AAA نیست. مسلما کسی همین مطلب گف رو بخونه عاقل باشه بازی رو میکوبه فرق سر رئیس SE.
درمورد اینکه مشکل فعلی فقط داستانه هم سلیقه ایه، ولی من حالم از این نوع گیم پلی بهم میخوره. بهترین فرمول گیم تو RPG هم مشخصه مال کدوم بازیاست، هر منتقدی گفته این فرمول بسیار جذاب بهترینه حالش درست نبوده. ضمنا شما جوری وانمود میکنی انگار اون فرمول گیم پلی قدیمی سری جواب نداده و سه چهار تا بازی از سری با متای 50 اومدن به این دلیل دیگه نباید استفاده شه! آخه وقتی یه چیز هیچ ایرادی نداره و کاملا جواب میده چرا باید تغییرش داد الکی؟ به خاطر پول؟
بازی هم که به علت تغییر سازنده از اصلش دور شده باشه بهتر و بدتر نداره... تنها راه درست کردنش اینه که شاید با یه سازنده درست و حسابی و جدید بشه دوباره به اوج برش گردوند.
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: Oakenshield
بازی کردن فاینالهای قدیمی میشه هاردکوری و کول بودن؟ خود بزرگ پنداری؟ ژن فاینال؟ رو چه حساب اونوقت؟ :) با دانلود رام بازی و اجراش رو کنسول هک شده کسی خفن میشه؟ :))
شما از کجا مطمئنی بیست نفر ندونن فاینال چیه X تا XV رو بازی کنن بیشتر از شماره های قدیمی لذت میبرن؟ حتما SE هم چپ و راست الکی نسخه های قدیمی رو برای موبایل و استیم و... منتشر میکنه!!!
بعد به واسطه پول پرستی میشه هر بازی ای رو مثل همین XV خراب کرد، گیم پلی رو خراب کرد، داستان رو خراب کرد و...
اول و آخرش XV یه بازی ناقصه و حاصل سیاستهای غلط SE. هیچ نشونی هم از اصلاح تو این کمپانی دیده نمیشه. اگه شما به فدا کردن کیفیت برای کمیت راضی هستی من نیستم. خیلی از طرفدارا نیستن. فروش هم چه فایده داره وقتی دیگه بازی FF نیست و فن های قدیمی طرفش نمیرن! همون فروش غرب هم با این کیفیت به مرور زمان میاد پایین و تحویلش نمیگیرن چون دیگه یه بازی AAA نیست. مسلما کسی همین مطلب گف رو بخونه عاقل باشه بازی رو میکوبه فرق سر رئیس SE.
درمورد اینکه مشکل فعلی فقط داستانه هم سلیقه ایه، ولی من حالم از این نوع گیم پلی بهم میخوره. بهترین فرمول گیم تو RPG هم مشخصه مال کدوم بازیاست، هر منتقدی گفته این فرمول بهترینه حالش درست نبوده. ضمنا شما جوری وانمود میکنی انگار اون فرمول گیم پلی قدیمی سری جواب نداده و سه چهار تا بازی از سری با متای 50 اومدن به این دلیل دیگه نباید استفاده شه! آخه وقتی یه چیز هیچ ایرادی نداره و کاملا جواب میده چرا باید تغییرش داد الکی؟ به خاطر پول؟
بازی هم که به علت تغییر سازنده از اصلش دور شده باشه بهتر و بدتر نداره... تنها راه درست کردنش اینه که شاید با یه سازنده درست و حسابی و جدید بشه دوباره به اوج برش گردوند.
یه سر به تاپیک خوده بازی بزنید حسابش معلوم میشه...
برای اینکه دوستانی داشتم از xiii شروع کردن... و همین مورد رو با چشم دیدم...
xv گیمپلیش مشکل دار هست... ولی اصلا خراب نیست... یکی از بهترین تجربیات برای هر فردی هست که باید تجربش کنه... و در اینده رو همین کار کنند... خیلی ها ازش الهامم خواهند گرفت... چون چیزه خوبیه...
من خودم سه ساله پیگیر بازی هستم... دیگه یکی دو تا سایت نبوده که از گیمپلی تعریف کرده باشه... خیلی زیاد بودن...
من نگفتم گیمپلی قدیم بد بوده.. گفتم یه چیزی هست به اسم زمان... زمان الان خواهان اینه... 15 سال دیگه صد در صد سلیقه ها باز متفاوت میشه و سیستم الانم باز تغییر می کنه...
ـــــــ
جا داره اینم بگم تا مشخص بشه... که جواب دو تا چیز رو میده...
وقتی ریمستر یه بازی میاد... شاید یک میلیونم نفروشه باز سود اور باشه... چون فقط ریمستره...
اما ساخت یه بازی aaa چون هزینه بر هست... حتما باید بالای چند میلیون بفروشه تا سود اور باشه...
یا با مثال بزار براتون بگم... فرض کنید ریمستر mgs و نسخه 2 رو برای کنسول های نسل هشتمی منتشر کنند... شاید یک میلیونم نفروشه... ولی اگه ازش ریمیک بسازند هر کدوم 4-5 میلیون رو شاخشه...
از این دو تا نتیجه میشه گرفت...
1-عرضه ریمستر هر چقدرم که فروشش کم باشه... اغلب می تونه سود اور باشه...
2-گیمر هایی که فن اصیل نیستند پول به ریمستر نمیدن... ریمیک می خوان... نمی تونن اختلاف کیفیت بین نسل هارو تحمل کنند... پس دلیل بر بد بودن mgsهای گذشته نیست... نمی تونن با استاندارد های اونموقع از نظر کیفیت کنار بیان که حق هم دارند...
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: Oakenshield

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or