چرا بازی از نومورا به تاباتا منتقل شد؟
SE یه FF شمارهدار توی سال ۲۰۱۶ میخواسته و از این لحاظ مطمئن بودن که تاباتا میتونه اینکار رو براشون انجام بده. نسخه ساخته شده توسط نومورا مطمئنا بازی خوبی میشد اما خیلی طول میکشید تا عرضه بشه. نومورا اول برنامه داشت بازی رو به صورت تک نسخهای منتشر کنه اما بعد از پرداختن بیشتر به جزییات داستان تصمیم میگیره تا اون رو سه گانه کنه. اگر نومورا بازی رو میساخت نسخه اول این سهگانه یکی دو سال دیگه منتشر میشد. در حالی که SE دوست داشت هر چه زودتر پروژه Versus رو سر هم بیاره چون از این پروسه طولانی مدت ساخت اون خسته شده بود.
از اونجایی که طبق درخواست SE بازی باید به صورت یک نسخهای و توی سال ۲۰۱۶ عرضه میشده، تاباتا و بقیه مجبور شدن تغییرات زیادی توی داستان ایجاد کنند و اون رو از سهگانه به یک بازی تک نسخهای تغییر بدن.
پس جریان تریلر E3 2013 چی بود؟
اون تریلر رو نومورا کارگردانی کرده بود اما صرفا به عنوان یک تریلر مفهومی. وقتی نومورا داشت تریلر رو میساخت، تاباتا و بقیه از قبل داشتن داستان رو دوباره نویسی میکردن. نومورا هم از این موضوع خبر داشته. پروسه جایگزینی نومورا یه تصمیم یهویی نبوده و در طول زمان اتفاق افتاده پس نومورا از قبل خبر داشته که قراره کارگردانی رو به تاباتا بده. در کل اون تریلر صرفا برای حفظ وجهه از طرف SE و هایپ کردن دوباره Versus، اینبار به عنوان یک نسخه اصلی بوده.
چرا بازی نیمه کاره و ناکامل به نظر میاد؟
تیم وقت نداشت بازی رو کامل کنه، به همین راحتی. ظاهرا تیم با SE قرار داشته تا بازی رو حتما تا قبل از پایان سال 2016 عرضه کنه. خیلی وقتا تیم ایدههای مختلفی داشته و حتی روشون کار میکرده و بعضی وقتا به نزدیکی تکمیل هم میرسوندتشون اما به دلیل نبود وقت مجبور میشدن بیخیال ایده بشن. مثلا یکی از این ایدهها اضافه کردن مرحله برفی به بازی بوده (که مطمئنم کسایی که بازی رو تموم کردن میدونند مربوط به کدوم بخشه) و اتفاقا هفتهها هم روی اون کار میکنند ولی خب نهایتا مجبور میشن بخاطر کمبود وقت بیخیال اون مرحله بشن و اون رو با یه چیز خیلی سادهتر جایگزین کنند.
شخصیتا هم از این کمبود وقت آسیب دیدن؟ مثلا لونا؟
آره ولی خب تنها دلیل آسیب دیدن شخصیتا کمبود وقت نبوده و مسائل دیگه مثل ایجاد تغییرات توی داستان هم نقش داشتن. خصوصا در مورد لونا به عنوان مثال تعدادی از کاتسینهای اون بخاطر ترس از واکنشی که ممکنه نسبت به اونا توسط هوادارا دیده بشه، حذف شده. به عنوان مثال همونطوری که توی تریلر Dawn دیدیم قراره بوده لونا مورد آزار و اذیت توسط جنرالهای ارتش نفلهایم قرار بگیره، بخاطر وضعیت جسمانیش گریه کنه یا اینکه توی بخشی از بازی قراره بوده بگه هدفش فقط رسیدن به شخصیت اصلی و برآورده کردن توقعات اونه.
تیم با توجه به واکنشهای هوادارا، به این نتیجه میرسه که این صحنهها ممکنه دردسر ساز بشن برای همین حذفشون میکنند.
گذشته از شخصیتا و تغییرات داستانی، دیگه چه چیزای از همین ورژن نهایی XV (ورژن تاباتا) بخاطر کمبود وقت و رسیدن بازی به لانچ حذف شدن؟ (اسپویل وحشتناک از پایان FFXV به هیچ عنوان اگر بازی رو تموم نکردید نخونید)
- مبارزه با لوایتان قرار بود لونا رو هم در خودش داشته باشه و شامل محیطهای داخلی (خونه و ساختمونها) و بیرونی باشه. (تریلر E3 2013)
- اولین محیط بعد از Altissia قرار بود یک محیط کوچیکتر OW باشه که توش میتونستید ماشین رو برونید
- قرار بود قبل از رسیدن به مجسمه Shiva یک مرحلهای باشه که شما رو برای اون روبرویی آماده میکنه
- بخش «دنیا در تاریکی» قرار بود محیطهای بیشتری داشته باشه و شما تک تک دوستاتون رو درجاهای مختلف دیده و دور هم جمعشون کنید. همچنین قرار بود بخشهای از Lestallum قابل گشت و گذار باشه (بخش Lestallum ساختش تموم شده بود، همچنین Iris و Cindy قرار بود در «دنیا در تاریکی» حضور داشته باشند)
- باس آخر (که یک فرم دیگه و هیولا مانند از Ardyn بود) از بازی حذف شد
- حمله به Tenebrae قرار بود بعد از رسیدن شخصیتای اصلی به شهر اتفاق بیوفته و شما میتونستید از بخش کوچیکی از اون محیط از جمله محل زندگی لونا دیدن کنید.
- همونطوری که بالاتر اشاره شد صحنههای که لونا در اونها بود حذف شدن چون دردسر ساز خونده میشدن
- Cor از بخش دوم داستان حذف شد چون دیگه بیمعنی بود که یکدفعهای پیداش بشه (قرار بود Cor دوباره در اون محیط OW که بعد از Altissia اولین بار به اونجا میرید، همراه نوکتیس باشه)
با این تفاسیر آیا ممکنه تیم بتونه تموم این موارد رو با DLC و آپدیتها به بازی اضافه کنه؟
بعضیاشون مطمئنا امکان پذیره چون خیلی از بخشاش ساخته شده ولی بعیده بتونند همه رو اضافه کنند چون تغییراتی زیادی باید توی داستان و روند اون ایجاد بشه تا دوباره با عقل جور در بیاد.
آیا DLCهای شخصیتای اصلی هم بخشایی بودن که به عمد از بازی حذف شدن؟ شاید تا بعدا به صورت DLC فروخته بشن؟
هم آره هم نه. اینطوری نبود که بخشایی از بازی رو کامل ساخته باشن یا بهشون بپردازن بعد بگن خب اینا رو حذف میکنیم و بعدا جداگونه میفروشیم، نه. تیم واکنش هوادارا و خواستهشون برای بازی کردن با شخصیتای دیگه رو دید و تصمیم گرفت تا جاهایی در بازی رو در نظر بگیره که بعدا بتونند ازشون اپیزودهای جداگونهای برای شخصیتای اصلی بنویسند. پس این بخشا در طول ساخت بازی درست نشدن، نه.
چقدر از داستان Versus میدونی؟ این شایعه که میگن SE داره Versus رو دوباره سازی میکنه درسته؟ (طرف اقرار میکنه که فقط کلیات خیلی کمی از داستان رو میدونه)
داستان Versus متمرکز بر روی مرگ، ارواح و توهم/رویا بود. نوکتیس شخصیت زن اصلی (استلا) رو قبل از شروع بازی کشته بود اما نمیتونست این موضوع رو به یاد بیاره. Ardyn جد نوکتیس بوده و در طول زمان اون باعث ناپدیدی کریستالها شده (تنها کریستال باقی مونده برای Lucis بود). Regis بخاطر خیانت محافظانش جلوی روی نوکتیس کشته میشه. شخصیت اصلی باید پایتخت رو ترک میکرد چون کشورش جنگ رو باخته بود.
تمرکز بازی زیاد بر روی سامنها نبود (هرچند هنوز توی بازی وجود داشتن) و بجاش اونا خداهای واقعی بودن که به صورت فیزیکی پدیدار نمیشدن. یکی از خداها شخصیت منفی اصلی اولین نسخه FF بود. هر کشور الهام گرفته شده از یکی از پایتختهای بزرگ دنیا بود. امپراطوری از روحها به عنوان سلاح استفاده میکرد. Ravus میخواست بخاطر کشتن خواهرش از نوکتیس انتقام بگیره. بازی در یک بعد/دنیای دیگه تموم میشد که قرار بود ورژن دیگهای از دنیای پس از مرگ باشه.
در مورد بازسازی Versus هم بعیده این اتفاق بیوفته و تنها چیزی از XV که SE داره روش کار میکنه یه تعداد بازی موبایله.
=======
اطلاعات بیشتری در منبع و تاپیک اصلی 4chan وجود داره (مثل بخشی که طرف از حرفهای بودن تاباتا میگه و اینکه کار کردن زیر نظر اون رو دوست داشته و خوب بوده یا اینکه چندماه آخری که اون با تیم بوده واقعا کارشون خیلی زیاد و حتی دردناک بوده و خیلی سختی کشیدن و...) ولی خب سعی کردم بخشهای مهمش رو پوشش بدم.
منبع:some guy leaked FFXV's story six months ago | up: newer 4chan stuff as of Dec 9th