پشت صحنه Final Fantasy XV: چرا بازی کامل نبود؟ چرا کارگردان عوض شد؟ محتویات حذف شده و...

Dante Never Cry

The Awakening Dragon
کاربر سایت
qC7O8.jpg
یه Leak جدید از 4chan اومده در مورد Final Fantasy XV و پروسه ساخت اون که شدیدا دقیق به نظر میاد و خیلی چیزا رو توضیح میده. مطالبی که میزارم از دوتا لیک مختلف هستند که یکیش کامل ثابت شده و اون یکی هم شدیدا واقعی به نظر میاد. من خودم به صورت خلاصه شده حرفایی که زدن رو میزارم (مطمئنا یه سری‌هاش اسپویل داره که میزارمشون توی اسپویلر).

چرا بازی از نومورا به تاباتا منتقل شد؟
SE یه FF شماره‌دار توی سال ۲۰۱۶ می‌خواسته و از این لحاظ مطمئن بودن که تاباتا میتونه اینکار رو براشون انجام بده. نسخه ساخته شده توسط نومورا مطمئنا بازی خوبی می‌شد اما خیلی طول میکشید تا عرضه بشه. نومورا اول برنامه داشت بازی رو به صورت تک نسخه‌ای منتشر کنه اما بعد از پرداختن بیشتر به جزییات داستان تصمیم میگیره تا اون رو سه گانه کنه. اگر نومورا بازی رو میساخت نسخه اول این سه‌گانه یکی دو سال دیگه منتشر میشد. در حالی که SE دوست داشت هر چه زودتر پروژه Versus رو سر هم بیاره چون از این پروسه طولانی مدت ساخت اون خسته شده بود.

از اونجایی که طبق درخواست SE بازی باید به صورت یک نسخه‌ای و توی سال ۲۰۱۶ عرضه میشده، تاباتا و بقیه مجبور شدن تغییرات زیادی توی داستان ایجاد کنند و اون رو از سه‌گانه به یک بازی تک نسخه‌ای تغییر بدن.

پس جریان تریلر E3 2013 چی بود؟
اون تریلر رو نومورا کارگردانی کرده بود اما صرفا به عنوان یک تریلر مفهومی. وقتی نومورا داشت تریلر رو میساخت، تاباتا و بقیه از قبل داشتن داستان رو دوباره نویسی میکردن. نومورا هم از این موضوع خبر داشته. پروسه جایگزینی نومورا یه تصمیم یهویی نبوده و در طول زمان اتفاق افتاده پس نومورا از قبل خبر داشته که قراره کارگردانی رو به تاباتا بده. در کل اون تریلر صرفا برای حفظ وجهه از طرف SE و هایپ کردن دوباره Versus، اینبار به عنوان یک نسخه اصلی بوده.

چرا بازی نیمه کاره و ناکامل به نظر میاد؟
تیم وقت نداشت بازی رو کامل کنه، به همین راحتی. ظاهرا تیم با SE قرار داشته تا بازی رو حتما تا قبل از پایان سال 2016 عرضه کنه. خیلی وقتا تیم ایده‌های مختلفی داشته و حتی روشون کار میکرده و بعضی وقتا به نزدیکی تکمیل هم میرسوندتشون اما به دلیل نبود وقت مجبور میشدن بیخیال ایده بشن. مثلا یکی از این ایده‌ها اضافه کردن مرحله برفی به بازی بوده (که مطمئنم کسایی که بازی رو تموم کردن میدونند مربوط به کدوم بخشه) و اتفاقا هفته‌ها هم روی اون کار می‌کنند ولی خب نهایتا مجبور میشن بخاطر کمبود وقت بیخیال اون مرحله بشن و اون رو با یه چیز خیلی ساده‌تر جایگزین کنند.

شخصیتا هم از این کمبود وقت آسیب دیدن؟ مثلا لونا؟
آره ولی خب تنها دلیل آسیب دیدن شخصیتا کمبود وقت نبوده و مسائل دیگه مثل ایجاد تغییرات توی داستان هم نقش داشتن. خصوصا در مورد لونا به عنوان مثال تعدادی از کاتسین‌های اون بخاطر ترس از واکنشی که ممکنه نسبت به اونا توسط هوادارا دیده بشه، حذف شده. به عنوان مثال همونطوری که توی تریلر Dawn دیدیم قراره بوده لونا مورد آزار و اذیت توسط جنرال‌های ارتش نفلهایم قرار بگیره، بخاطر وضعیت جسمانیش گریه کنه یا اینکه توی بخشی از بازی قراره بوده بگه هدفش فقط رسیدن به شخصیت اصلی و برآورده کردن توقعات اونه.

تیم با توجه به واکنش‌های هوادارا، به این نتیجه میرسه که این صحنه‌ها ممکنه دردسر ساز بشن برای همین حذفشون میکنند.

گذشته از شخصیتا و تغییرات داستانی، دیگه چه چیزای از همین ورژن نهایی XV (ورژن تاباتا) بخاطر کمبود وقت و رسیدن بازی به لانچ حذف شدن؟ (اسپویل وحشتناک از پایان FFXV به هیچ عنوان اگر بازی رو تموم نکردید نخونید)

  • مبارزه با لوایتان قرار بود لونا رو هم در خودش داشته باشه و شامل محیط‌های داخلی (خونه‌ و ساختمون‌ها) و بیرونی باشه. (تریلر E3 2013)
  • اولین محیط بعد از Altissia قرار بود یک محیط کوچیکتر OW باشه که توش میتونستید ماشین رو برونید
  • قرار بود قبل از رسیدن به مجسمه Shiva یک مرحله‌ای باشه که شما رو برای اون روبرویی آماده میکنه
  • بخش «دنیا در تاریکی» قرار بود محیط‌های بیشتری داشته باشه و شما تک تک دوستاتون رو درجاهای مختلف دیده و دور هم جمعشون کنید. همچنین قرار بود بخش‌های از Lestallum قابل گشت و گذار باشه (بخش Lestallum ساختش تموم شده بود، همچنین Iris و Cindy قرار بود در «دنیا در تاریکی» حضور داشته باشند)
  • باس آخر (که یک فرم دیگه و هیولا مانند از Ardyn بود) از بازی حذف شد
  • حمله به Tenebrae قرار بود بعد از رسیدن شخصیتای اصلی به شهر اتفاق بیوفته و شما میتونستید از بخش کوچیکی از اون محیط از جمله محل زندگی لونا دیدن کنید.
  • همونطوری که بالاتر اشاره شد صحنه‌های که لونا در اونها بود حذف شدن چون دردسر ساز خونده میشدن
  • Cor از بخش دوم داستان حذف شد چون دیگه بی‌معنی بود که یکدفعه‌ای پیداش بشه (قرار بود Cor دوباره در اون محیط OW که بعد از Altissia اولین بار به اونجا میرید، همراه نوکتیس باشه)

با این تفاسیر آیا ممکنه تیم بتونه تموم این موارد رو با DLC و آپدیت‌ها به بازی اضافه کنه؟

بعضیاشون مطمئنا امکان پذیره چون خیلی از بخشاش ساخته شده ولی بعیده بتونند همه رو اضافه کنند چون تغییراتی زیادی باید توی داستان و روند اون ایجاد بشه تا دوباره با عقل جور در بیاد.

آیا DLC‌های شخصیتای اصلی هم بخشایی بودن که به عمد از بازی حذف شدن؟ شاید تا بعدا به صورت DLC فروخته بشن؟
هم آره هم نه. اینطوری نبود که بخشایی از بازی رو کامل ساخته باشن یا بهشون بپردازن بعد بگن خب اینا رو حذف می‌کنیم و بعدا جداگونه میفروشیم، نه. تیم واکنش هوادارا و خواسته‌شون برای بازی کردن با شخصیتای دیگه رو دید و تصمیم گرفت تا جاهایی در بازی رو در نظر بگیره که بعدا بتونند ازشون اپیزود‌های جداگونه‌ای برای شخصیتای اصلی بنویسند. پس این بخشا در طول ساخت بازی درست نشدن، نه.

چقدر از داستان Versus میدونی؟ این شایعه که میگن SE داره Versus رو دوباره سازی میکنه درسته؟ (طرف اقرار میکنه که فقط کلیات خیلی کمی از داستان رو میدونه)
داستان Versus متمرکز بر روی مرگ، ارواح و توهم/رویا بود. نوکتیس شخصیت زن اصلی (استلا) رو قبل از شروع بازی کشته بود اما نمیتونست این موضوع رو به یاد بیاره. Ardyn جد نوکتیس بوده و در طول زمان اون باعث ناپدیدی کریستال‌ها شده (تنها کریستال باقی مونده برای Lucis بود). Regis بخاطر خیانت محافظانش جلوی روی نوکتیس کشته میشه. شخصیت اصلی باید پایتخت رو ترک می‌کرد چون کشورش جنگ رو باخته بود.

تمرکز بازی زیاد بر روی سامن‌ها نبود (هرچند هنوز توی بازی وجود داشتن) و بجاش اونا خداهای واقعی بودن که به صورت فیزیکی پدیدار نمیشدن. یکی از خداها شخصیت منفی اصلی اولین نسخه FF بود. هر کشور الهام گرفته شده از یکی از پایتخت‌های بزرگ دنیا بود. امپراطوری از روح‌ها به عنوان سلاح استفاده می‌کرد. Ravus میخواست بخاطر کشتن خواهرش از نوکتیس انتقام بگیره. بازی در یک بعد/دنیای دیگه تموم میشد که قرار بود ورژن دیگه‌ای از دنیای پس از مرگ باشه.

در مورد بازسازی Versus هم بعیده این اتفاق بیوفته و تنها چیزی از XV که SE داره روش کار میکنه یه تعداد بازی موبایله.
=======
اطلاعات بیشتری در منبع و تاپیک اصلی 4chan وجود داره (مثل بخشی که طرف از حرفه‌ای بودن تاباتا میگه و اینکه کار کردن زیر نظر اون رو دوست داشته و خوب بوده یا اینکه چندماه آخری که اون با تیم بوده واقعا کارشون خیلی زیاد و حتی دردناک بوده و خیلی سختی کشیدن و...) ولی خب سعی کردم بخش‌های مهمش رو پوشش بدم.

منبع:some guy leaked FFXV's story six months ago | up: newer 4chan stuff as of Dec 9th
 
داستان Versus متمرکز بر روی مرگ، ارواح و توهم/رویا بود. نوکتیس شخصیت زن اصلی (استلا) رو قبل از شروع بازی کشته بود اما نمیتونست این موضوع رو به یاد بیاره. Ardyn جد نوکتیس بوده و در طول زمان اون باعث ناپدیدی کریستال‌ها شده (تنها کریستال باقی مونده برای Lucis بود). Regis بخاطر خیانت محافظانش جلوی روی نوکتیس کشته میشه. شخصیت اصلی باید پایتخت رو ترک می‌کرد چون کشورش جنگ رو باخته بود.

تمرکز بازی زیاد بر روی سامن‌ها نبود (هرچند هنوز توی بازی وجود داشتن) و بجاش اونا خداهای واقعی بودن که به صورت فیزیکی پدیدار نمیشدن. یکی از خداها شخصیت منفی اصلی اولین نسخه FF بود. هر کشور الهام گرفته شده از یکی از پایتخت‌های بزرگ دنیا بود. امپراطوری از روح‌ها به عنوان سلاح استفاده می‌کرد. Ravus میخواست بخاطر کشتن خواهرش از نوکتیس انتقام بگیره. بازی در یک بعد/دنیای دیگه تموم میشد که قرار بود ورژن دیگه‌ای از دنیای پس از مرگ باشه.

عجب داستان خفنی داشته!:| کی فکرش رو میکرد استلا توهم باشه؟:D خدایی چرا با داستان اینکارو کردن؟ اصلا خاک تو سر SE، چرا از اول تیم نومورا رو درگیر ان تا پروژه دیگه کرد تا نتونن مثل آدم Versus رو بسازن؟ چون خود نومورا میگفت تیمش کامل روی XIII و بعدشم XIII-2 کار میکنن تا زودتر تموم بشه و عملا بازی با سرعت لاک پشت در حال ساخته!! ایکاش Versus با همین داستان ساخته میشد، تاباتا حق داشته یا نه XV اصلا ارضا کننده نیست و تا جایی که من میبینم عموم فن های FF ازش ناراضین. تو ژاپن هم فروشش افت محسوسی داشته. آمار دقیق فروش (نه شیپ) رو هم ندادن که بدونیم کلا استقبال ازش چطور بوده. چون فکر میکنم بخاطر جذب مخاطب های جدید فروش خوبی تو خارج از ژاپن داشته باشه.

در رابطه با شخصیت منفی FF‌ یعنی Garland هم اگه به طراحیش دقت کنید میبینید یکی از اون پادشاه های قدیم بوده و حداقل طراحیش هنوز هست:

latest

پ.ن: علی مرض داری داغ دل منو تازه میکنی؟:| :D
پ.پ.ن: هرچند خود زنیه اما ایشالا DMC5‌ با حضور این دانته جعلی ساخته بشه، HnS هم نباشه بیام تلافی کنم!:D
 
پس جریان تریلر E3 2013 چی بود؟
اون تریلر رو نومورا کارگردانی کرده بود اما صرفا به عنوان یک تریلر مفهومی. وقتی نومورا داشت تریلر رو میساخت، تاباتا و بقیه از قبل داشتن داستان رو دوباره نویسی میکردن. نومورا هم از این موضوع خبر داشته. پروسه جایگزینی نومورا یه تصمیم یهویی نبوده و در طول زمان اتفاق افتاده پس نومورا از قبل خبر داشته که قراره کارگردانی رو به تاباتا بده. در کل اون تریلر صرفا برای حفظ وجهه از طرف SE و هایپ کردن دوباره Versus، اینبار به عنوان یک نسخه اصلی بوده.
این یه تیکش اصلا منطقی نمیاد ...

اون تیکه حذف کردن سکانس های لونا هم حق داشتن .. خود من از اینکه همچین چیزی به مخیلشون خطور کرده بودم الان شاکی شدم ..چه برسه تو بازی ببینم .

داستان ورسوس هم که دهنم اب افتاد
 
عجب داستان خفنی داشته!:| کی فکرش رو میکرد استلا توهم باشه؟:D خدایی چرا با داستان اینکارو کردن؟ اصلا خاک تو سر SE، چرا از اول تیم نومورا رو درگیر ان تا پروژه دیگه کرد تا نتونن مثل آدم Versus رو بسازن؟ چون خود نومورا میگفت تیمش کامل روی XIII و بعدشم XIII-2 کار میکنن تا زودتر تموم بشه و عملا بازی با سرعت لاک پشت در حال ساخته!! ایکاش Versus با همین داستان ساخته میشد، تاباتا حق داشته یا نه XV اصلا ارضا کننده نیست و تا جایی که من میبینم عموم فن های FF ازش ناراضین. تو ژاپن هم فروشش افت محسوسی داشته. آمار دقیق فروش (نه شیپ) رو هم ندادن که بدونیم کلا استقبال ازش چطور بوده. چون فکر میکنم بخاطر جذب مخاطب های جدید فروش خوبی تو خارج از ژاپن داشته باشه.

پ.ن: علی مرض داری داغ دل منو تازه میکنی؟:| :D
پ.پ.ن: هرچند خود زنیه اما ایشالا DMC5‌ با حضور این دانته جعلی ساخته بشه، HnS هم نباشه بیام تلافی کنم!:D
آره منم از ایده Versus خیلی خوشم اومد و به نظرم واقعا خفن میزد. البته نکته دیگه‌ای که من رو خیلی اذیت کرد حذفیات خیلی زیاد XV بوده که مجبور شدن برای رسیدن به لانچ بزنند ناقصش کنند :| خداییش این مواردی که گفته اگه توی بازی بودن الان خیلی نیمه دوم بازی بهتر و خفن‌تر میشد.

پ.پ.ن: ما رو خدا با DmC زد دیگه بدتر از اون نمیتونه سرمون بیاد :دی
 
آره منم از ایده Versus خیلی خوشم اومد و به نظرم واقعا خفن میزد. البته نکته دیگه‌ای که من رو خیلی اذیت کرد حذفیات خیلی زیاد XV بوده که مجبور شدن برای رسیدن به لانچ بزنند ناقصش کنند :| خداییش این مواردی که گفته اگه توی بازی بودن الان خیلی نیمه دوم بازی بهتر و خفن‌تر میشد.

نیمه دوم بازی رو وحشتناک تف بزن بره ساختن. من یکی از دلایلی که این همه از XV‌ بدم امد همین نابود شدن یکدفعه ای بازی بود. یعنی کامل انگار دو تا بازی مختلف رو چسبوندن بهم.

من از اول که پروژه رو دادن دست تاباتا گفتم، ازش بدم نمیاد و به نظر اکشن ساز قهاری هست. هم Crisis Core خوب بود و هم Type-0. اما اینجا به دلیل جمع کردن داستان Versus تو یه بازی و کمبود زمان یحتمل خودشم نفهمیده چیکار کرده و فقط سر و تهش رو هم آورده بازی یجوری منتشر بشه SE‌ بکشه بیرون! برای همین میگم خوب اصلا چه نیازی بود بیان این بلا رو سر Versus بیارن؟ از اول به تاباتا میگفتن حاجی برو XV رو بساز 2016 هم تحویل بده. تیم نومورا رو هم انقدر درگیر ساخت چرت و پرتای دیگشون نمیکردن که وقت نداشته باشن رو Versus کار کنن، عین آدم این بازی هم منتشر میشد. فکر کنید میتونستیم این بازی رو با این داستان به صورت یه سه گانه رو PS4‌ بزنیم!

Versus که نابود شد رفت، ولی امیدوارم حداقل بزارن نومورا VIIR رو مثل آدم بسازه دو روز دیگه نندازنش بیرون یکی دیگه بیاد بر...نه تو بازی بعد بگه ببخشید که ریپ کردم بازی رو، SE گفته بود فقط تا آخر هفته وقت داری بازی بسازی وگرنه توسط کل مجموعه گنگ بنگ میشی. خدایی دیگه VII جزو مقدسات با اون از این شوخیا نکنن.

این یه تیکش اصلا منطقی نمیاد ...

به نظر من غیر منطقیه چون اون تریلر کامل ادامه Versus بود و ایده های و گیم پلی و چیزی که نشون دادن طوری بود که نمیشد همینجوری یه دمو باشه! مثلا تو اون تریلر کامل آلتیشیا و مبارزه با لویاتن رو نشون دادن منتها با یه لول دیزاین کاملا متفاوت. بعد از ابتدای معرفی Versus‌ نومورا گفت گیم پلی تفاوت های عمده داره با FF های دیگه، مثل اینکه ناکتیس میتونه بپره یا از در و دیوار بگیره بره بالا! المان های پلتفرمر داشت و تو اون تریلر هم کامل این چیزارو رو نشون دادن. از نظر داستانی هم وقتی بچگی های ناکتیس رو نشون دادن یعنی قرار بود ما ناکتیس بچه رو هم ببینیم و طبق اون CG و چیزی که الان گفتن دختر بچه ای که نشون دادن قطعا استلا بوده و ناکتیس از بچگی باهاش دوست بوده، بعدا دیگه ندیده ایشون رو تا اینکه زده طفل معصوم رو کشته!:D ضمن اینکه اگه به دمو پلاتینیوم XV توجه کنیم کاملا مشخصه که ناکتیس بچه تو بازی گیم پلی داشته و وقتی از بازی نهایی کامل حذف میشه ازش تو این دمو استفاده میکنن تا هم حیف نشه و هم یه چیز باحال باشه. وقتی همه قطعات داستانی و گیم پلی مثل یه پازل کنار همن محاله اون تریلر یه چیز مفهومی و همینجوری بوده باشه! تاباتا که پروژه رو گرفته باید هم تا 2016 تموم میکرده و هم داستان رو میکرده یه نسخه. در نتیجه آفتابه رو میگیره و یا علی.

علی من تو گف نیستم، ولی تو که هستی برو این چیزهارو بهش بگو ببین چی میگه!:دی سرویسش کن قشنگ!:دی

خدا وکیلی این کار SE‌ جرمه! ما باید بابت 10 سال اسگل شدن از SE‌ شکایت کنیم پدرشون رو در بیاریم.
 
اکی پس از قبل 2013 تاباتا اومده روی کار... 4 سال کمه؟
این همه جهان گردی کم بوده؟
این اقا اگه تحت فشار بود... راه به راه با اب شنگولی عکس نمی نداخت:دی
الان که از داستان ورسوس مطلع شدم... بیشتر سعی می کنم تاباتا و اسکوئر رو ترول کنم:دی چون حقشونه:دی
اخر سر به خاطر پول... میان ریمیک رو جوری میدن که هر نسخش 5 ساعت فقط بخش داستانی داشته باشه... بقیشم محتوای مضخرف...
.
.
.
خوب محصول نهایی اماده شد... 60 دلار بدید تجربش کنید...:دی
 
تاباتا برای کارگردانی همچین بازی ای ساخته نشده ، وقتی نتونه از عهده ی یه دمو بر بیاد ، بی برنامگیش بعد این همه مدت مشخص میشه . واقعا میخواستم بالاخره دستم به این بازی بخوره ولی خب همون دمو برام کافی بود :D . پتانسیل خوبی داشت که در جهت نابودی ازش استفاده کرد .
 
  • Like
Reactions: J. Constantine
اکی پس از قبل 2013 تاباتا اومده روی کار... 4 سال کمه؟
این همه جهان گردی کم بوده؟
این اقا اگه تحت فشار بود... راه به راه با اب شنگولی عکس نمی نداخت:D
الان که از داستان ورسوس مطلع شدم... بیشتر سعی می کنم تاباتا و اسکوئر رو ترول کنم:D چون حقشونه:D
اخر سر به خاطر پول... میان ریمیک رو جوری میدن که هر نسخش 5 ساعت فقط بخش داستانی داشته باشه... بقیشم محتوای مضخرف...
.
.
.
خوب محصول نهایی اماده شد... 60 دلار بدید تجربش کنید...:D

در مورد FFVIIR خیالت راحت باشه چون انقدر بازی طولانی هست که همینجوری خط داستانی رو ببرن جلو 4 برابر XV هست!:دی
 
@Cloud Strife
@vaan 2

نمیخوام زیاد از تاباتا دفاع کنم و مثل فن بوی‌های اون به نظر بیام چون حقیقتا XV اولین تجربه‌ام از بازی‌های اونه و زیاد آشنایی باهاش ندارم :دی اما تا اونجایی که من خوندم توضیحات و چیزایی که طرف گفته بود رو تاباتا هم این وسط خیلی زیر فشار بوده. یعنی با این توضیحاتی که من خوندم چه تاباتا و چه نومورا هر کدوم اگه واقعا وقتش رو داشتن میتونستن یه FF شماره‌دار فوق‌العاده و بی‌نظیر رو میتونستن تحویل بدن (جدا از حس من نسبت به XV فعلی چون واقعا به نظرم بازی با وجود تموم کم و کاستی‌هاش باز خیلی خوب از آب در اومده). حرفایی که در ادامه میگم چکیده‌ای از همین صحبتای Leakerهاست که ترجمه یک به یک نیست ولی خب دقیقا بر اساس چیزایی هست که اونا گفتن.

در مورد نومورا واقعا بازیش چیز خوبی میشد و این موضوع از خلاصه داستانی هم که خوندیم کامل مشخصه ولی خب مشکل اصلی همینه که SE از پروژه Versus دیگه خسته شده و مثل بار سنگینی براش بود و میخواست از شر این بار خلاص بشه. بخاطر همین به نومورا اجازه نمیده سه گانه رو بسازه و بجاش اون رو با یه کارگردان دیگه جایگزین میکنه تا سریع پرونده Versus رو ببنده. البته بازم تاکید میکنم جابجایی نومورا یه پروسه آروم بوده و خود نومورا از قضیه خبر داشته. اینطوری نیست که یه روز SE تاباتا رو بیاره و بگه این جایگزینت و پاشو برو بیرون دیگه نبینیمت :دی اینا نومورا رو برمیدارن از سر پروژه Versus و بجای اون میشوننش سر دوتا دیگه از بزرگترین پروژه‌هاشون یعنی KH III و FFVII Remake. این یعنی SE هنوز به نومورا اعتقاد داره ولی خب دیگه نمیخواسته پروژه Versus رو بیش از این کش بده.

اما در مورد تاباتا. من یه بار دیگه تاکید کنم که تمام این حرفا برداشته شده از چیزایی که Leak کننده‌ها گفتن چون شاید به نظر بیاد که فقط دارم یه ریز از تاباتا دفاع میکنم در صورتی که حقیقت ماجرا اینه :دی تاباتا خیلی بیشتری از اونی که فکر بکنیم زیر فشار بوده سر این پروژه. SE یه پروژه که باید سه گانه باشه رو میده بهش و میگه از این برای ما یه بازی در بیار تا آخر سال ۲۰۱۶ هم باید تمومش کنی. برای اینکه بدونید چقدر کار تاباتا سخت بوده مثلا در مورد داستان بعد از گرفتن Script باید اون رو کم میکردن و در حد یک داستان فقط از توی اون در میوردن که باز حس کامل بودن هم بده. وسطای این ماجرا تصمیم گرفته میشه که یه فیلمی هم برای بازی بیاد و بخشی از داستان رو اونجا میگن، پس دوباره همون داستان قبلی که کم شده بود، حالا باید دوباره از اول تغییر کنه و دوباره از اول بررسی و اینبار با در نظر گرفتن فیلم دوباره نویسی بشه.

کار به اینجا هم ختم نمیشه و SE میگه حتما یه سری از المان‌ها باید توی بازی باشن تا هوادارا بهشون این حس دست بده که این همون Versus ـه در صورتی که در عمل اینطوری نیست. مثلا در مورد لونا صراحتا میگن این استلا نیست ولی خب برای حفظ ظاهر کار SE میگه حتما باید یه سری خصوصیات داشته باشه مثل بلوند بودن یا قضیه عاشق بودن نوکت و لونا و... یعنی در حین ساخت بازی هی SE (براساس توقعات هوادارا از ورسس) برای اینا خط قرمز‌های مختلفی هم گذاشته. فلان شخصیت باید باشه، این اتفاقات باید بیوفته، این اتفاقات به فیلم مربوط میشن، اعضای تیم در این مدت زمان باید روی این مورد برای فیلم یا تبلیغات کار کنند (این رو صراحتا میگن که اتفاق افتاده و بعضی وقتا ازشون میخواستن بجای کار کردن روی بخشای مختلف بازی روی چیزای تبلیغاتی کار کنند)، هوادارا دوست دارن با شخصیتای دیگه بازی کنند پس باید برای اونا و DLC شدنشون هم یه بخشایی رو در نظر بگیریدو...

حالا تصور کنید چقدر روی تاباتا و تیمش فشار بوده. و تمام اینا رو هم توی یه مدت زمان محدود باید تحویل میدادن. اتفاقا پروسه واقعی ساخت بازی کمتر از ۳ سال طول کشیده. بخاطر همون تغییرات پشت سر هم داستان که گفتم تیم مجبور میشه دیرتر ساخت اون رو شروع کنه و بعد از انتقال یه سری Asset و Concept ها از Versus کمتر از ۳ سال وقت داشتن که تمام اینکار‌های که گفتم رو از پایه و از اول دوباره انجام بدن. میگم موضوعی که خیلی بهش اشاره میشد توی این صحبت‌ها کمبود وقته. خیلی خیلی چیزا رو تاباتا و تیمش میخواستن توی بازی بزارن و حتی بعضیاشون کامل ساختشون تموم شده ولی خب بخاطر تغییرات متعددی که باید ایجاد می‌کردن تا بتونند هم خط مشی‌های SE رو حفظ کنند و هم مطمئن بشن بازی تا قبل از اتمام سال 2016 عرضه میشه.

به عنوان مثال اون مبارزه لوایاتان که توی تریلر E3 دیدیم قرار بوده به همین صورت توی بازی باشه (اون تیکه که توی اسپویلر گذاشتم رو اگه بخونید متوجه این قضیه میشید). تاباتا و تیمش اون بخش رو به همین صورت میسازن ولی خب بازی خیلی خیلی بد روی PS4 و X1 اجرا میشده و خب نیاز به پالیش شدن داشته ولی بخاطر کمبود وقت و محدودیتی که SE برای اونا در نظر گرفته بوده مجبور میشن اون رو به یه چیز ساده‌تر تغییر بدن. یا مثلا اعضای تیم میخواستن لباس شخصیتا رو تغییر بدن یا یه سری از Questها که عملا تبلیغات هستن رو عوض کنند ولی خب بخاطر قرار داد‌های که SE داشته دست و بالشون بسته بود.

حقیقت امر اینه که تاباتا و تیمش زمان خیلی محدودی داشتن و SE هم هی جلوی پاشون سنگ مینداخته. اینا در همون مدت زمان محدود با توجه به تغییراتی که توی داستان باید ایجاد می‌کردن سعی می‌کنند تمرکز رو بزارن روی گیم‌پلی، بخش OW بازی و این قضیه سفر جاده‌ای که فکر کنم اکثریت قبول دارن حداقل این بخشا توی XV خیلی خوب از آب در اومدن. برای باقی بخشای بازی هم برنامه‌های دیگه‌ای داشتن که خب SE دیگه بهشون وقت نداده و حاضر نشده بازی رو بیشتر تاخیر بزنه (در حالی که مشخصا تاخیر لازم داشته هنوز) و اینا مجبور بودن بازی رو توی همون مدت زمان کمتر از ۳ سال بر اساس چیزایی که ازشون خواسته شده بود و محدودیت‌های که از لحاظ داستانی و بخشای مختلف SE براشون میذاشته تحویل بدن و نتیجه‌اش هم شده این XV که بازم میگم نه تنها به نظر من، بلکه اکثریت قبول دارن حداقل اگر Versus نیست با وجود کامل نبودنش هنوز بازی خوبیه.

اصل ماجرا این بوده. حالا دیگه خودتون باید کلاه رو قاضی کنید و ببینید با توجه به این شرایط و محدودیت شدید وقتیی که تیم داشته (در حدی که مجبور شدن حتی فاز نهایی باس آخر رو کات کنند، چون SE بهشون وقت نمیداده!)، تاباتا و تیمش عملکرد قابل قبولی داشتن یا نه. من که واقعا این باور رو دارم که هم تاباتا و هم نومورا و تک تک اعضای تیم واقعا با استعداد هستند و اگر وقت و آزادی عمل درست داده میشد، میتونستن تجربه‌ای به مراتب بی‌نظیر رو ارائه بدن.

پ.ن: راستی یادم رفت این رو بگم. اون لیک اولیه که تقریبا همه‌اش درست از آب در اومده و ثابت شده است، گفته بود فعلا هیچکس در SE مشغول ساخت یا حتی فکر کردن در مورد XVI نیست و SE برای ساخت نسخه بعدی منتظره تا اول ببینه XV به موفقیت میرسه یا نه و تمام تمرکزش روی XV ـه.
 
علی اصلا بحث خوب بودن تاباتا نیست. در نهایت هم به نظر من دنبال مقصر گشتن خیلی مهم نیست، یعنی فرقی به حال کسی نداره. مهم نتیجه کاره و XV از نظر عموم فن های قدیمی FF بازیه بدیه و استقبال چندانی هم ازش نکردنو تو ژاپن هم افت فروش خیلی بدی داشته. برخلاف انتظار و علی رغم این همه هایپ از XIII هم کمتر فروخته. در صورتی که PS4 در بازه زمانی مشابه وضعیت بهتری هم نسبت به PS3 داره. مخاطب های جدید هم باز خیلی راضی نیستن چون هیچ کس نتونسته مشکلات بازی رو هضم کنه و خود سازنده هم به این گندکاری واقفه. در نتیجه حالا مقصر هرکی که هست، XV خراب شد. من خیلی امیدوارم حداقل فروش خوبی بکنه چون در غیر این صورت شاید برای همیشه نابود بشه و فقط خلاصه بشه توی یه سری ریمیک و ریمستر.

وضعیت فعلی XV دقیقا مشابه X هست. سر X هم اول که ساکاگوچی هنوز تو شرکت بود و بازی رو میساخت یه دمو از بازی نشون دادن که خیلی هم فن ها باهاش کردن، همه راضی بودن از بازی. اما بعد یه سری مشکلات باعث شد ساکاگوچی رفت از تیم و X رو دادن دست کیتاسه (کارگردان که بود، و با رفتن ساکاگوچی تهیه کننده هم شد). کیتاسه هم توریاما و هامازو (که بعدا به اتفاق فاجعه XIII رو خلق کردن) رو به تیم اضافه کرد و X بدون ساکاگوچی ساخته شد و شد آغاز افت سری FF. هم از نظر فروش و هم از نظر محبوبیت و مخاطب. البته چون هنوز بدنه اصلی سازنده FF سرکار بود و فقط امتسو کنار رفت و بجاش هامازو امد، نتیجه خیلی بد نبود و X حداقل کلاس FF رو حفظ کرد. فن های جدیدی رو هم به بازی اضافه کرد. و انصافا خیلی ها با X به جمع فن ها اضافه شدن. اما افت FF از همون X بود بیشتر. مقایسه کنیم با وضعیت XV میبینیم که تاریخ به شکل خیلی بی رحمانه تری تکرار شده. با این تفاوت که اینبار معلوم نیست آینده FF چیه و چی میشه.
 
من بازی نکردم هنوز پس این مورد رو کلی میگم
استدیو هایی هستن تو 3-4 سال موتور جدید خلق میکن بازی رو هم منتشر میکن ادم کیف میکنه نمیدونم بازی خوبه یا بد ولی زمان3-4 رو کم دونستن توجیه خوبی نیست اصلا
 
یعنی این خبر نه تنها دیدم رو به بازی عوض کرد بلکه باعث شد به کل از بازی که هیچ از SE هم متنفر بشم و از این به بعد بازیاشون برام در درجه ی آخر اولویت قرار بگیره ! یعنی 10 سال منتظر بازی باشی ، بعد یکی مثل من به خاطر حفظ هایپ و هیجان بازی این اواخر کلاً اخبار رو دنبال نکنه که همه چی براش تازه بمونه ، توی بازی چیزای مشابه با ورسوس ببینی و امیدوار بشی که تیم تا جایی که تونسته سعی کرده کلیات ورسوس رو حفظ کنه بعد خیلی شیک و زیبا بیان میدل فینگر رو بگیرن روت که نه تنها بازی سعی در حفظ چیزی نداشته بلکه عزیزان اسکوئر انیکس دستور فرمودن مهم نیست چی میسازین پاشید بیایید هر چی توی تریلرهای ورسوس نشون دادیم + شخصیت ها رو کپی کنید توش و ملت رو خر کنیم که این بازی همونه ! یعنی توهین و بی شرمی از این بیشتر نمیشه، فن های بازی رو یه دور بگیری توی فاضلاب بشوری بندازی روی بند خیلی سنگین تره تا همچین چیزی ! وقتی یه بابایی میگفت باید قدر کار فامیتو یوئدا و یوشیدا رو برای ریلیز TLG دونست و مسخره میشد همینه ! شاید TLG بعد از این همه سال فلان تا مشکل فنی توش پیش بیاد ولی حداقل سازنده و ناشر اونقدر وجدان و انسانیت داشتن که چیزی که قولش رو دادن بالاخره دادن دست فن ها و مخاطبش (اصن بازی زباله هم باشه باز همونیه که قرار بود باشه) نه اینکه با سوء استفاده از اسم و Ability های کرکترهای نمایش داده شده رسماً یه چیز دیگه رو قالب کنه !!!!
بعد از 10 سال چنان کلاه گشادی گذاشتن سرمون که تا زیر پاچمون اومده پایین ! حیف این همه پتانسیلی که سوخت و دیگه دیده نمیشه ، فقط حیف ...
 
یعنی این خبر نه تنها دیدم رو به بازی عوض کرد بلکه باعث شد به کل از بازی که هیچ از SE هم متنفر بشم و از این به بعد بازیاشون برام در درجه ی آخر اولویت قرار بگیره ! یعنی 10 سال منتظر بازی باشی ، بعد یکی مثل من به خاطر حفظ هایپ و هیجان بازی این اواخر کلاً اخبار رو دنبال نکنه که همه چی براش تازه بمونه ، توی بازی چیزای مشابه با ورسوس ببینی و امیدوار بشی که تیم تا جایی که تونسته سعی کرده کلیات ورسوس رو حفظ کنه بعد خیلی شیک و زیبا بیان میدل فینگر رو بگیرن روت که نه تنها بازی سعی در حفظ چیزی نداشته بلکه عزیزان اسکوئر انیکس دستور فرمودن مهم نیست چی میسازین پاشید بیایید هر چی توی تریلرهای ورسوس نشون دادیم + شخصیت ها رو کپی کنید توش و ملت رو خر کنیم که این بازی همونه ! یعنی توهین و بی شرمی از این بیشتر نمیشه، فن های بازی رو یه دور بگیری توی فاضلاب بشوری بندازی روی بند خیلی سنگین تره تا همچین چیزی ! وقتی یه بابایی میگفت باید قدر کار فامیتو یوئدا و یوشیدا رو برای ریلیز TLG دونست و مسخره میشد همینه ! شاید TLG بعد از این همه سال فلان تا مشکل فنی توش پیش بیاد ولی حداقل سازنده و ناشر اونقدر وجدان و انسانیت داشتن که چیزی که قولش رو دادن بالاخره دادن دست فن ها و مخاطبش (اصن بازی زباله هم باشه باز همونیه که قرار بود باشه) نه اینکه با سوء استفاده از اسم و Ability های کرکترهای نمایش داده شده رسماً یه چیز دیگه رو قالب کنه !!!!
بعد از 10 سال چنان کلاه گشادی گذاشتن سرمون که تا زیر پاچمون اومده پایین ! حیف این همه پتانسیلی که سوخت و دیگه دیده نمیشه ، فقط حیف ...

دقیقا اینا از هایپ، شخصیت ها و کامبت Versus سواستفاده کردن تا یه آشغال دیگه رو به ملت بندازن. انتظار 10 ساله فن هارو هم به هیچ کجاشون نگرفتن. و بدبختانه XV حداقل بازی خوب و آبرومندی نیست که بگیم اصلا گور بابای Versus!! جناب تاباتا و تیمش حتی انقدر استعداد نداشته که بتونه همین داستان مسخره تغییر یافته و آش و لاشی که از Versus مونده رو حداقل درست دربیاره و روایت کنه! داستان Versus رو نخواستیم، همین که هست رو هم یجور نساختن موقع بازی کردن سر در بیاریم چیه و لذت ببریم!
 
لیکر یه سری اطلاعات جدید داده(دوستان شرمند.ممکنه بعضی جاها قاطی شده باشه.موبایلم مشکل داره،متن انگلیسی که اضافه می کنم،قاطی میشه:/):
  • زمان ساخت بازی کمتر از سه سال بوده و از خیلی از چیزایی که برای ورسوس ساخته شده استفاده کردن.حد اقل نه ماه دیگه وقت نیاز داشتن.
  • BD2 در حال حاضر در حال کار روی محتوای قابل دانلود xv هست و پروژه بعدیشون هم ربطی به فاینال فانتزی نداره و اگه قرار باشه بازی سیکویل بسازن،تیم دیگه ای می سازه.از خیلی چییز های ورسوس استفاده کردن.از جمله کانسپت آرت ها و موسیقی.
  • وقتی 7 ماه پیش داستان بازی لیک شد، حال بیشتر اعضای تیم گرفته شده و احساس می کردن powerless اند.
  • Now, I'd heard rumors that resources from FF14 were pulled away to be used on FF15. Obviously you didn't work on FF14, but did you work with anyone that did, or see any signs that such a thing were happening?I worked with people who had worked on other games at the company, but nobody worked on two games at the same time.
I think there was one more battle with Ravus early in development. There is a battle against the emperor in the final game if I recall correctly, but it was a result of a rewrite, it originally happened in another way.
  • این موردی که تو اسپویلر گذاشتم با داستان نمیخونه.شاید بعدا که این دوستمون از تیم رفته تغییر کرده این قسنت.شایدم نشونه ای باشه که طرف این حرفا را از خودش در اورده.تصمیم با خودتون.
  • دلیل ناتمام بودن بازی،کم اوردن وقت برای ساخت بازی بوده.
  • اون صحنه ای که لونای کودک روی زمین افتاده بود و داشت عقب عقب می رفت،حذف شده چون یه فرد(احتمال زیاد سرباز) به شدت با خشونت باهاش رفتار می کرد.و این می تونست به شدت بحث بر انگیز باشه.
  • این را یکی از کسایی که تو 4chan بود گفته(که ادعا کرده مادرش برای نوشتن داستان به نومورا کمک کرده):ذات هیولا ها با 15 فرق داشته.تو ورسوس هیولا ها موجوداتی بودن که قلب نداشتن.راووس از انتیاگونیست های اصلی بوده.کور هم بوده و اردین ازش استفاده کرده بود(برای اهداف خودش). ورستال به شدت مهم بوده و انتیاگونیست اصلی یکی از 3 قسمت بازی بوده.نقش گنتیانا تو بازی بیشتر بوده(که البته بدیهیه).کلاروس و گلادیولوس هر دو خیانتکار بودن و تو بازی اول می مردن.(این حرف ها اصلا معلوم نیست چقدر درستن.ممکنه کاملا غلط باشن)
  • یکی یه سوال درباره مسائل داخلی استدیو از لیکر می پرسه که انگار درست جواب میده.
  • تو کات سین های حذف شده،لونا مورد ضرب و شتم قرار می گرفته.
  • اردین جد نوکتیس و یکی از بدمن های اصلی بوده .همچنین عامل ناپدید شدن کریستال های بقیه ملت ها هم اردین بوده.اردین عمر جاودان داشته چون بعد از مرگ اجازه دسترسی به بقیه ابعاد(دنیای ارواح...) را نداشته.
  • نوکتیس استلا را می کشه چون کریستال بهش دستور این کار را میده.موضوع مرگ استلا در طی داستان مشخص می شده.
  • لیکر چیزی درباره dawn trailer نمیدونه.
  • تو پایان ورسوس نوکتیس به بعد دیگه(دنیای بعد از مرگ که پر از روح بوده) منتقل میشه و نمی تونه از این وضعیت خارج بشه.برای همین به یه خواب/کما فرو میره و استلا هم تا ابد ازش مراقبت می کنه(تئوری علی ...)
  • دیزلین قبلی نوکتیس برای 15 مناسب نبوده و نقش استلا هم کامل تغییر کرده.طراحی کاراکتر ها برگرفته از کانسپت ارت های ورسوسه و لباس ها هم ورژن به روز شده لباس های زمان ورسوسه.مو های لونا(و بقیه؟) هم به دلایل داستانی مدلشون تغییر کرده.
  • [*]
    No, there wasn't a battler against the emperor. The idea always was that even if he was the human with most power over the world, he ended up transforming into just another demon. But in last year's script, the emperor was waiting for Noctis in the throne room before transforming

    [*]
  • راووس تو ورسوس چهره اش را می پوشونده چون اینکه برادر استلاست و برای می خواسته نوکت را بکشه چون استلا را کشته،از موارد مهمی بوده که در طی بازی افشا می شده.
  • اسپویل شدید از اندینگ:
  • [*]مبارزه اخر ورسوس(اخرین قسمت سه گانه) باز هم انگار با اردین بوده.انتیاگونیست FF1(گارلند؟) هم یه نقشی تو اندینگ داشته.حد اقل اندینگ را زیاد تغییر ندادن انگار.
    [*]
  • تو داستان اصلی ورسوس ،خاندان لوسیس تمام قدرتشون را از طریق قربانی کردن برای کریستال به دست اورده بودن(یا همچین چیزی)
  • زمان ورسوس قرار بوده نقشه کل سیاره تو بازی باشه.اما بعد از تبدیل شدن به 15 تصمیم گرفتن فقط بخش هایی از نقشه تو بازی باشه.

  • Cindy's design remained because her old design was supposed to be a twist for the player. I don't think there was negative feedback on Arana
  • دلیل نبودن لباس های مختلف تو بازی ،کمبود وقت سازنده ها بوده.
  • تیم نوکتیس و برادراش تو هر دو بازی یکی بوده.(مگه گلادیو خیانتکار نبود؟).البته زمان ورسوس آمبرا هم به تیم اضافه می شده.
  • Cor تو یه محیط بعد از آلتیشا هم به تیم اضافه می شده که اون محیط حذف شده از بازی نهایی.
  • [*]احتملا کور تو ورسوس می مرده.چون سنش 42 سال انتخاب شده که از نظر ژاپنی ها برای مرد ها سن نحسی هست و تو این سن اتفاق های بدی برای فرد می افته.
    [*]
  • نومورا اول داستان ورسوس را نوشته.بعد بسطش داده و تبدیل به 3 تا بازیش کرده.بعد دوباره تیم تاباتا جمعش کرده تو یه بازی.
  • مشخص نیست که ایا لباس های زمان ورسوس در قالب دی ال سی عرضه بشن.تا زمانی که لیکر تو تیم بوده،دوباره اون لباس ها را طراحی نکرده بودن.
  • [*]The team insisted that Cindy would keep her design because it would shock the players when they meet her in the dark world, that is what I meant.

    [*]
  • زمان ورسوس ایده های مختلفی درباره سیستم مبارزات داشتن.اوایل بشتر شبیه کینگدام هارتز بوده.ام بعد بیشتر به چیزی که تو 15 هست نزدیک شده.یه wheel(چرخ) وجودداشته که می شده یک یا چند سلاحی که می خواسید استفاده کنید را ازش انتخاب می کردید.
  • [*]
    1481320615503.jpg


    [*]
  • یه سری برج هم تو بازی بودن که توشون کوئست بوده(عکسشون شیلتر بود.)
  • به تاپیک این بحث تو گف هم سر بزنید.چیزای جالبی گفتن.عکس لباس اصلی گنتیانا را هم گذاشتن.
یه چیزی هم در نظر داشته باشین:این لیک ها(از اولی که 6 ماه پیش اومد و درست بود تا این) منبعشون 4chan هست که از هر 100 تا مطلبی که توش میذارن،یکیش درست درمیاد.هر چقدر هم حرف های این فرد منطقی باشه،الزاما حرفاش درست نیست و الزاما هم غلط نیست.در واقع اصلانمیشه مشخص کرد که طرف داره دروغ میگه یا راست.
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or