خب چندتا مسئله در مورد RAM دستگاه که از B3d و اینا از روی مقاله EG متوجه شدم.
از روز اول مجبور بودن 8 گیگ رم بذارم برای کنسول. به دلیل OS ها و امکانات زیاد دستگاه. اما چون نمیشده این همه مموری رو OS باید بگیره، Hyper V رو گذاشتن که مموری رو زمان بازی اختصاص بده جایی که باید استفاده بشه. همون اول کار DDR4 و GDDR5 رو از دستور کارشون خارج کردن. اولی به دلیل اینکه تا زمان عرضه کنسول فقط با دنسیتی 4 گیگش آماده میشده و بعد هم بحث پهنای باند نبوده و باید 8 گیگ رو استفاده میکردن. وگرنه اون 4 گیگ اندازه همین 8 گیگ DDR3 پهنای باند میداد. دوم اینکه GDDR5 علاوه بر اینکه دنسیتی 8 گیگ ممکن بوده آماده نشه (ربطی به معجزه سونی و بقیه بلد نیستن و ... نداره، فقط سازنده ای برای اون حجم نبوده که از شانس سونی به ساخت کنسول رسیده) از خیلی نظر ها به دردشون نمیخورده با اینکه پهنای باند زیاد میداده.
در نتیجه برای پهنای باند فقط یه گزینه داشتن با توجه به اینکه رم باید 8 گیگ میبوده. ادامه راه 360 (تیم سازنده تقریبا همون تیم 360 هست) و اضافه کردن edram یا ESRAM. از نظر سرعتی هردو خوب بودن و پهنای باند بالایی میدادن. ولی ESRAM پهنای باند بیشتری میداده و EDRAM با دنسیتی که اینا میخواستن از نر هزینه و مدت (yield) مشکل ایجاد میکرده و انتخاب ESRAM فقط به همین دلیل بوده و چیزه فضایی نیست. و به دلیل معماری دستگاه تونستن پهنای باند ESRAM رو به 150 گیگ به طور عملی برسونن و 60 گیگ هم پهنای باند DDR3 (با سرعت 2133) که به هم ارتباط دارن. در نتیجه از این راه تونستن پهنای باند دستگاه رو به بیشتر از 200 گیگ برسونن.
==============
من نمیخوام تو کاره مدیریت دخالت کنم اما بحث قیمت اینجا نیست. تاپیک خودش رو داره:
http://forum.bazicenter.com/thread77479/page8/
این تاپیک رو نکشونین سمت همچین بحثی