ببین مجبورم مخالفت کنم باهات صرف چیزهایی که از بازار ژاپن می بینم
الان آمار صد تا بازی پرفروش ژاپن تو سال 2021 اومده
بازی اول Monster Hunter Rise ـه. نمیشه گفت تو این یه مورد نینتندو ترمز خاصی پیش پای کپکام گذاشته چون Monster Hunter نسل بعدی رو یه تیم دیگه داره همین الان توسعه میده به طرز واضحی
Rise کار یه تیم دیگه است که از قدیم الایام روی مانستر هانتر کار می کردن. یه تیم MonHun3 و MonHun4 و MonHunWorld رو می داده. یه تیم هم MonHun3 Portable و MonhunX و MonHun Rise
اون به کنار
بعدش یه مشت انحصاری نینتندوئه طبق معمول
کاری با اونا نداریم، اونا رو نمیشه کاریش کرد.
بازی تردپارتی بعدی ای که می بینیم به نظرت چیه؟
نمیخواد حدس بزنی
Momotaro Dentetsu: Showa, Heisei, Reiwa mo Teiban!
کار کونامی ملعونه
1.2 میلیون نسخه به صورت فیزیکی امسال تو ژاپن فروخته
1.2 میلیون دیگه هم سال پیش.
اورآل هم نزدیک 4 یا 4.5 میلیون فروخته با احتساب فروش دیجیتالیش اگه درست یادم باشه
خارج از ژاپن هم اصن عرضه نشده
تو رو خدا اسکرین شات ها رو ببین....
View attachment 243311 View attachment 243312View attachment 243313
موبایل و سوییچ رو ولش کن، این با استانداردهای 3DS هم خارج از رزولوشن اجرایی اش خیلی چیز خفنی نیست
بعد این بازی پرفروش ترین بازی تاریخ کونامی تو ژاپنه (جدی دارم میگم
)
یه تصورات خاصی از استانداردها دارید و این که چقدر ژاپن درگیرشونه
که کاملا اشتباهن
تمام پابلیشرهای اصلی تو ژاپن بازی های Cutting Edge رو کنسول های نسل نهم دارن میدن بیرون الان
واسه کپکام میشه RE8 و Pragmata
واسه اسکوئر میشه Forspoken و FFXVI
واسه نامکو هم میشه Elden Ring و Tales of Arise
سگا هم میشه Total War ها و Yakuza و...
و بیشتر از این هم هیچ وقت هیچ کدوم از اینا تولید نمی کردن که بگیم سوییچ دست و پاشون رو بسته
همیشه همین بوده، همین هم خواهد بود
چیزی که هست اینه که یکی دو پله پایین تر از این بازی ها یه سری بازی هستن که در هر صورت قرار نیست خیلی به استاندارد نسل نهم و حتی هشتم نزدیک شن
کسی انتظار همچین چیزی رو از نسخه بعدی Taiko no Tatsujin نداره که مرز نسل رو در هم بشکنه. بازی لیترالی بازی سبک Unga Bunga است
ایضا JRPG های Niche تر یا بازی های سبک های دیگه مثل همین بردگیم که ژانر Momotaro ـه.
تو ژاپن این تیریپ بازی ها که یه چیزی بین بازی های ایندی و AAA اند به لحاظ Production Value (عملا AA اند) از استاندارد هیچ کنسولی پیروی نکردن تو هیچ برهه ای عمرشون
و هنوز سر و مر گنده زنده اند و خیلی قوی اند
دلیلش اینه که نینتندو و سوییچ زنده است. (+PC Gaming که بحثش جداس)
بهشت این دامنه از بازی هاست سوییچ. هم برای بازیکنا، هم برای سازنده ها.
قوی شدن سوییچ هم اونقدره باری از دوششون برنمیداره (اگه اضافه نکنه)
و به طرز احمقانه ای تو این دامنه بیشترین بازی ای که از این قضیه سود برده فاکینگ ماینکرفته
قصه استاندارد به صورت کلی خیلی قضیه جزئی ایه و احتمالا تا دو سه سال دیگه هم مشکل خاصی ایجاد نکنه اگه چیزایی که من از بازار ژاپن دیدم همین جوری ثابت بمونن.
دو تا قضیه میمونه. یکی یه سری بازی خاص مثل بایونتا 2/3 و SMT V که به وضوح سوییچ راه گلوشون رو بسته. اینا استثنائن و حقیقتا خودشونم بازی های Niche ـی اند. جفت شون قبل حضور رو کنسول های نینتندو خیلی توفیر تجاری نداشتن وقتی رو کنسول های نینتندو نبودن. خود بازی های نینتندو هم هستن. منطقی ـه یکی واقعا بخواد این بازی ها خفن تر ظاهر شن ها و طبیعتا هر چی جلوتر بریم این مشکل هم حادتر میشه. ولی به نظرم هنوز این قدر حاد نشده و نینتندو به دلایل و وقایع مختلف خوشبختانه یا بدبختانه بازم وقت داره با این کنسول کهن اش مانور بده
قضیه دوم میمونه که میشه گوشی ها...
این جا باید گفت هیچ خطری سوییچ رو تا ده سال دیگه تهدید نمی کنه
به دو دلیل
1. هیچ کس راه خود نینتندو رو نبسته که وارد حوزه موبایل شه، چند بار این کار رو کردن که دو بارش (FE:Heroes و Pokemon Go) موفقیت خالص بوده ولی دلیل دوم مهم تره
2. کجای بازی های موبایل استاندارد سازن؟
این بحثی که الان می کنید بحثیه که سال 10 سال پیش عین اش تو سال 2012 سر 3DS تکرار شد. همه معتقد بودن استاندارد بازی های گوشی جوری میره بالا که 3DS و Vita از صفحه روزگار محو میشن.
3DS عین چی زنده موند تا 2018، ویتا هم که محو شد دلیلش هر چی بود، بازی های موبایل نبود.
اینم همینه
گنشین استثناست
خودمون رو گول نزنیم، چند تا بازی موبایل موفق دیگه داریم که به لحاظ فنی ذره ای بولد باشن؟ کارهای Supercell؟
Honor of King تنسنت که رسما آمارها رو دریده؟ Grand Blue Fantasy که کل گرافیک اش دو عکس های PNG اند
؟ نکنه DFO که عملا بازی 2005 ـه؟
شاید Call of Duty Mobile و PUBG ولی من کسی رو ندیدم اون بازی ها رو با تنظیمات بالا بازی کنه
همین الانش بازی های موبایل درآمدهای ترسناک و تخیلی ای تو ژاپن دارن و مثل همه جای دنیا عموم گیمرهای ژاپن، پلیرهای موبایلن
این مشخصا تا الانش که آسیبی به بازار سوییچ و بازی هاش نزده. (فاک تو زمینه پوکمون حداقل میشه گفت کمک کرده بزرگتر هم شه. سری بازی های اصلی پوکمون تا قبل Pokemon GO واقعا روند نزولی داشت به لحاظ تجاری)
و در آینده هم نخواهد زد. اگه واقعا گنشین ایمپکت و امثالش میتونستن استاندارد تعیین کنن الان Pokemon Legends رتبه دوم سریعترین فروش بازی های سوییچ نبود تو ژاپن. این قدر ساده نیست. خیلی زمان می بره تا اون موقع هم مسلما نینتندو رفته سمت کنسول نسل بعدیش خیلی مشکلی ایجاد نمیشه
===============================
حالا من این طومار رو نوشتم
ولی اساسا نینتندو باید بره سمت نسل بعدیش
نه به خاطر استاندارد بازیسازی ژاپن. الان گفتم چرا تو اون زمینه خیلی مشکل خاصی وجود نداره.
مشکل اصلی سوییچ که باید حتما حرکت کنه سمت کنسول بعدی اش (به غیر از محدودیت های فنی اذیت کننده ای که روی بازی های خودشون تحمیل میشه) بیشتر به خاطر فشار از طرف کلهم اجمعین ناشرهای تردپارتیه
اتفاقی که افتاده ساده است
نه تنها کانسپت سوییچ به عنوان یه وسیله هیبریدی تو بازار ویدیو گیم الان کامل گرفته بلکه فروش نرم افزاریش به ترس وحشتناکی بالاس
این با دوران Wii و DS که فقط یه تعداد بازی خاص میفروختن فرق داره
الان خود نینتندو 13 تا بازی داره که رو این کنسول بالای 10 میلیون فروختن. بیشتر از خود نینتندو و هر پلتفرم هولدر دیگه ای رو هر کنسول دیگه ای تو تاریخ. و هنوزم مونده.
این فقط خود نینتندوئه، مابقی بازی های تردپارتی هم هستن. همین کونامی عین خر سود کرده رو کنسول
پورت ویچر 3 رو خود CDPR حال کردن با موفقیت اش.
یوبیسافت چقدر M+R فروخت که نسخه دومش گرین لیت خورد راحت. و علی رغم کیفیت پورت پایینش، بیشترین فروش Immortals Fenyx Rising رو سوییچ بود.
اون EA فلان فلان شده که فقط Legacy Edition فیفا اش رو میده رو کنسول، افزایش فروش داشته هر سال نسبت به سال پیش. احمقانه است ولی داره اتفاق می افته
اینا باعث میشه از طرف کل ناشرها فشار بیاد رو نینتندو که یه سخت افزار قویتر تو همین حوزه با برندش بزنه که بتونن بازی های بیشتر روش عرضه کنن. چون مسلما اگه صرفا بازی رو پورت کنن و عین سیب زمینی اجرا شه کسی نمیخرتش. یا باید مثل CDPR و بتسدا جادو جنبل کنن بازی ها درست درمون اجرا شه رو کنسول یا رو ببرن به Cloud Gaming و... . یعنی فرض کنید چه پتانسیلی اینا می بینن که حاضرن بازی شون رو به صورت کلود و بدون اشتراک رو سوییچ بدن بیرون و تو باید کامل بخریش که بتونی رو کلود بازی کنی
. کاری که من هر جور فکر میکنم با هیچ منطقی جور درنمیاد
ولی یه عده حاضرن این کار رو کنن چون به نظر میصرفه و هی هم دارن بیشتر میشن هر سال WTF
البته که این تغییر نسل قرار نیست به این سرعت بیفته.
صرف دو مورد
اولیش قضیه کمبود چیپ هاست که یقه خود مایکروسافت و سونی رو گرفته. برید ببینید سونی وقتی آمار پیش بینی فروش سالیانه PS5 شون رو دوباره آوردن پایین تو گزارش مالی شون چجوری سقوط کرد سهامش
بنده خداها تقصیری هم نداشتن تازه. کی روحش خبر داشت هم کرونا رخ میده هم بلاکچین این قدر بزرگ میشه. دو تا فاجعه برای هر مشتری قطعات کامپیوتری که میتونست رخ بده همزمان رخ داده. خود نینتندو میگه قیمت تولید خود سوییچ امسال براشون افزایش پیدا کرده. اتفاقی که اصولا تو سال پنجم عمر یه سخت افزار باید برعکسش رخ بده
دومیش اینه که خود سوییچ هنوز کلی جون داره تو خودش به عنوان یه محصول تجاری و دندونی که درد نمی کنه رو نمی کشن. اگه این سوییچ تو 2021 با کمبود عرضه تونسته 23 میلیون فروش داشته باشه، یعنی حداقل تا آخر 2023 جون داره به لحاظ تجاری و به نظر میاد نینتندو هم تا آخر اون سال بازی تو آستین اش داره و خب اگه بازار به صورت کلی فکر می کنه عمر این کنسول 8 ساله، من کی باشم که بگم نه 6 ساله
سر همین باید یکم بیشتر بردبار باشیم تا از این دوران کهن عبور کنیم
حداقل تو این مدت زمان اضافه ای که نینتندو گیر آورده داره به دولوپرها و زیرساخت آنلاینش میرسه که نتایج مثبت اش رو میشه تو Monster Hunter Rise و Mario Party Superstar و امثالهم دید. یکم باید سرعتشو بیشتر کنن فقط