uriel
کاربر سایت
ببین دوست عزیز سلیقه یه چیزی هست و واقعیت چیزه دیگر. سلیقه شما و عدم رضایتمندی از عنوانی مثل DOOM کاملا طبیعی هست، ولی درک نمیکنم این نظرات رو از کجا درمیارید واقعا.یعنی واقعا لازمه جایزه های متعدد گرافیکی دووم در سال 2004 رو از سایت ها و مجلات معتبر اینجا لیست کنم؟
شاید شما یادتون نیاد اما در همون سال کلی صحبت از انقلاب گرافیکی و جو پرشور رقابت بین هاف لایف و دووم حاکم بود...
بعلاوه نیازی نبود پای شوترهای امروزی رو وسط بکشید. چون بقیه بدتر هستند دلیل نمیشه بد رو خوب حساب کنیم! دووم3 در مقایسه با عناوین هم عصرش هم چنگی بدل نمیزد. حتی اون موقع که همه بازیهای موجود رو تا تهش میرفتم () نتونستم اینو تحمل کنم!!
تا اونجا که ما دیدیم نسخه 4 همون نسخه سومه با گرافیک بهتر. هیچ ساختارشکنی وجود نداره. اون شباهتهای شوترها ی کلاسیک دهه 90 که عرض کردید میشه یخرده دقیقتر بگید چی هستن؟ دووم4 هم با تمام ساختارشکنی هاش (!! ) فقط یه شوهر مدرنه. من ادعایی در رابطه با راه 90 ندارم و هیچ کودمو در زمان خودشون بازی ندارم ولی فقط همینو میتونم بگم ربط دادن یه بازی مدرن سال 2016 به اون بازیهای که حتی سه بعدی هم نیستن و دو و نیم بعدی واژه بهتریه واسشون دور از منطقه. و بهتره دووم3 رو از بقیه بازیهای این سری جدا نکنید چون اون هم بهمون اندازه 1 و 2 جزء جدانشدنی از هویت و شخصیت سری هست...
و در آخر بحث داستان رو وسط بکشیم می بینیم که دووم در مقایسه با یه بازی مثل بایوشاک که از لحاظ گیم پلی شباهت زیادی بهم دارن چقدر بدوی و مبتدی میمونه.
با تشکر.![]()
اول از همه بگم که DOOM اتفاقا کاملا عنوان گرافیکی ای بوده و هست و همیشه به عنوان بنجمارک و پیشرو در مقوله گرافیک تکنینکی و بصری به حساب میومده، نه تنها doom بلکه اکثر عناوین id مثل Quake ها از این موضوع مستثنی نبودند. سال 1993 وقتی doom عرضه شد طوفان به پا کرد، واقعا یه عده ای که میگن doom هیچوقت برترین نبوده درکی از اون سال ها ندارن و wave و اثری که این بازی توی game industry گذاشت رو ندیدن، تقریبا میشه بازی های کامپیوتری رو به قبل و بعد از doom تقسیم کرد، یعنی به کل فرهنگ گیم و بازی کردن رو عوض کرد و به نماد فرهنگی دهه خودش تبدیل شد. یادمه اون سال ها حتی کسایی که اصلا اهل گیم و بازی کردن نبودن هم این بازی رو روی سیستمشون نصب داشتن، تقریبا هرکی که اون دوره اساسا کامپیوتر داشت این بازی رو تجربه کرده بود و نصب روی سیستمش داشت، اینا چیزایی هست که باید توی اون دوره میبودید و میدیدید. فقط برای شما یه مثال میزنم تا جایگاه این بازی رو بدونید، وقتی بیل گیتس برای مارکتینگ ویندوز از این بازی برای تبلیغش استفاده کرد ببینید جایگاه بازی کجا بوده. درسته Quake تکامل 3d واقعی بود و انقلاب به پا کرد ولی Doom اصلا یه عنوان کاملا game changer بود وبه هیچ وجه قابل قیاس با هیچ بازی ای نیست.
برگردیم به Doom 3 و سال 2004 . بعضی بازی ها زمانی که عرضه میشن تحت تاثیر عواملی خارج از پارامترهای نقد گیم قرار میگیرن ولی سال های بعد عظمت و کار هنری اون ها درک میشه که متاسفانه این بازی هم شدیدا تحت تاثیر این عوامل قرار گرفت. همین الان برید Doom 3 رو نصب کنید، باور همچین بازی ای برای 12 سال پیش (اونم با یه تیم خیلی خیلی کوچیک و محدود، حدودا 19 نفر داخل تیم توسعه بازی حضور داشتن که خود این موضوع بسیار عجیبه) واقعا خیلی خیلی سخته، از منظر گرافیکی که قشنگ فیلم سینمایی بود اون زمان، البته اون سال هر کدوم از بازی های مطرح این ژانر مولفه های جدیدی رو اضافه کردن که هر کدوم در کنار هم پیشبرد سطح گرافیکی رو شامل میشدن، مثلا Half life 2 فیزیک رو به طور کامل و بنیادین تعریف کرد، Farcry محیط های بازی و outdoor رو ، و Doom 3 هم نورپردازی و سایه های ریل تایم و دانامیک.
از برتری هایی که برای doom 3 نسبت به هم عصرهاش میشه نام برد انیمیشن های تحسین برانگیز دشمنان، هوش مصنوعی و ... رو میشه توی گرافیکش نام برد. با وجود تمام ارادتی که به Half life 2 دارم ولی توی بعضی موارد واقعا اگزجره شد، مثلا همین هوش مصنوعی ( فقط دشمنان ، وگرنه squad ها و همراهان بی نظیر بود ) شما یه سرباز combine توی Halfe life رو با z sector توی Doom مقایسه کنید، کمباین ها تاکتیک های حملشون خلاصه میشد به پرتاب نارنجک و و تیر اندازی مستقیم، حتی زمانی که مستقیم بهشون تیراندازی میکردی هیچ واکنشی نشون نمیدادن، ولی از اونطرف سربازای z sector توی doom 3 ، وقتی شما رو میدیدن سریع دنبال کاور بودن، وقتی کاور میگرفتن مدام بعد از هربار شلیک به کاور میرفتن و اگه کاوری داخل محیط نبود و مستقیم بهشون تیراندازی میکردی مدام جا عوض میکردن. imp ها که فوق العاده بودن، از جلو تیکه تیکه ات میکردن، از دور پلاسما پرتاب میکردن و از همه مهمتر اینکه قادر به تشحیص فاصه نسبت به پلیر بودن، یعنی وقتی میدیدن که خیلی فاصلشون زیاده دورخیز میکردن و با جست زدن و پرتاب خودشونو نزدیک میکردن. همه دشمنا واکنش های اینچنینی داشتن که نمونش توی Half life یا farcry نبود و.اقعا.
doom 3 قرار بود یه تکامل برای این سری بازی باشه، کاملا دایرکشن بازی به روز شده و دارای تغییرات بنیادین بود، البته با حفظ اصالت و روح doom . همین موضوع، دقیقا فقط و فقط همین موضوع باعث شد که اینهمه هجمه به سمت این بازی سرازیر بشه، و در عین ناباوری قیاس های کاملا ناعادلانه دربارش صورت بگیره، در حالی که کیفیت بازی جزو برترین کیفیت ها و در کل بازی جزو یکی از بهترین عناوین انقلابی تاریخ بوده و هست. قبلا خیلی راجب این موضوع توی تاپیک خود بازی صحبت کردم، ولی فقط همین رو میگم که همین الان بازی کردن doom 3 به همراه مادهای ارتقا درهنده گرافیکیش لذت بخش تر از هزاران عنوان COD Clone این روزاست. همون سال 2004 هم بازی کلی تکرمی و تحسین شد و واقعا پشت Half life 2 قرار میگرفت، تعداد جوایزی که گرفت و میزان فروشش کاملا گویای این موضوع هست.
راجع به قیاسش با Bioshock هم کاملا قیاس مع الفارقی هست، اصلا جهت گیری دوتا بازی کاملا با هم متفاوته و هر کدوم المان های سرگرم کنندگی خودشونو دارن که جزو برتری هاشون به حساب میاد و نداشتن و داشتن این برتری ها برای هیچ کدوم مزیت و عیبی به حساب نمیاد چون کاملا دوتا Field مجزا هستن.
آخرین ویرایش: