نگاهی بر بازی doom

morteza450

کاربر سایت
Aug 15, 2013
2
doom پس از 11 سال در سبک تیز اندازی اول شخص باز گشته است. پس از یازده سال انتظار برای این بازی .
بازی که نسخته اول ان خاطرات زیادی را برای گیمرها به بار اورد.
اما سوال مهم این نسخه doom با شکوه و عظمت وارد شده است یا خیر؟؟
به بررسی بازی میپردازیم.

اولین و مهم‌ترین بخش بازی چیزی نیست جز قسمت تک نفره که باید گفت بی‌اندازه سریع، فوق‌العاده خشن و بیش از حد درگیر کننده است. اما رک وراست بگویم، بخش تک نفره بازی هیچ شباهتی با هیچ بازی دیگری ندارد. اول از همه باید دور داستان را به کلی خط بکشید. سازنده بازی سعی کرده تا یک داستان خیلی کوچک را در درون بازی قرار دهد، اما این داستان اصلا در حدی نیست که حتی بخواهیم در جریان گیم‌پلی به آن فکر کنیم. بهرت است فکر کنیم داستان وجود ندارد و اصلا رویش حساب نکنیم.!!!!!شخصیت بی‌نام و نشان بازی در مکانی نامعلوم به هوش می‌آید و در طول بازی باید دنبال زنی برود که دروازه‌های جهنم را باز کرده است! اگر از طرفداران قدیمی بازی باشید، به خوبی می‌دانید که اصلا داستان و روایت هیچ معنایی در دنیای DOOM ندارد. در کنار داستان، ماموریت‌ها و شور و حال مربوط به آن‌ها نیز در DOOM بسیار کم‌رنگ هستند. اکثر ماموریت‌های بازی این است که هر شیطانی که در زمین می‌بینید بکشید، یک دکمه را فشار دهید و از دروازه‌ عبور کنید، همین! نه اتفاق عجیبی این وسط رخ می‌دهد و نه اتفاقات سینمایی زیادی.....

همانطور که اشاره شد و گفته شد گیم پلی بازی بسیار سریع و خشن است .. تمام بازی حول محور اکشن بسار خشن و سریعی اتفاق می افتد که ستاره های ان اسلحه های بی نظیر و اهریمن ها وشیاطینی هستند که با ان ها دست و پنجه نرم میکنید...
اگر نسخه قبلی doomرا تجریه نکرده باشید مشکلی نیست و از این نسخه لذت ببرید وتمام کار شما فقط وفقط کشتن است..تاکید میکنم فقط وفقط کشتن..
مطمئنا این بازی خاطرات زیادی را برای شما زنده خواهد کرد ((حداقل برای من زنده کرد.)).. اره برقی معروف و محبوب که لذت نصف کردن دشمنان را برای شما تا حداعلائی بالا خواهد برد.. شاتگان که با ان دشمان را تیک و پاره کنید و انواع اسلحه های دیگر که رنگ مدرینه تری را به خود گرفته اند تا علاوه بر راضی نگه داشتن طرفداران قدیمی طرفدارن جدید را نیز راضی نگه دارد.

نگاهی به گرافیک بازی بیندازیم.. در دوبعد بررسی میکنم بعد فنی و هنری.
در بخش فنی بازی بسیار موفق عمل کرده.وبسیار روان وبی مشکل است. افت فریم در بازی مشاهده نشد و نکردم وهمه چیز در این بخش کار موفق بوده است.


گاهی برخی بافت ها در محیط بازی درست لود نمیشدند و ناقص لود میشدند و وقتی نزدیکشان میشدم لوود میشدند وبارگذاری میشدند که این خود نکته منفی به حساب می اید.
به جز این مشکل ,باید گفت سازندگان کار خود را به خوبی انجام داده اند.
در بخش هنری نیز باید گفت مثل بخش فنی بازی به بهترین شکل ممکن عمل کرده است.وطراحان بازی سنگ تمام گذاشته اند.
طراحی مراحل به بهترین شکل ممکن انجام شده است. مراحل و محیط های مختلف و متنوعی وجود دارند که به بازی تنوع و تازگی میبخشند وباعث جلوگیری از روند تکراری شدن بازی میشود.


نگاهی به موسیقی بازی:
موسیقی بازی در یک کلام شاهکار.
هیچ موسیقی به اندازه سبک هوی متال وهاردراک برای این نوع سبک مناسب نبود که سازندگان به بهترین شکل ممکن این موسیقی هارا جای داده اند که واقعا هیجان بازی باز را چندین برابر میکند و نقش واقعا بسزایی دارد.

نتیجه گیری:
باید بگوییم انتظاری که از این بازی تا زمان عرضه داشتم کاملا براورده شد. و بازی پایند به اصول قدیمی خود همچنین اظافه کردن نکاتی که علاوه بر راضی نگه داشتن طرفداران قدیمی طرفداران جدید را نیز جذب و راضی نگه میدارد رو به رو هستیم.
Bethesda و id Software موفق بوده اند پس از 11سال باز گشت شکوه مندی برای این بازی رقم بزنند. وعنوانی ناب ودر خور شان ر ابه هواداران و گیمرها هدیه کنند.
Doom چه برای طرفداران قدیمی و چه برای بازیبازان جدیدی که علاقمند به تجربه یک شوتر اول شخص چالش‌برانگیز و جذاب هستند یک عنوان مناسب محسوب می‌شود و می‌تواند رضایت هر دو دسته را جلب کند
Doom حافظ شایسته میراث ارزشمند این فرنچایز است..اگر تجربه نکردید هنوز درنگ نکنید وتجربه کنید.
.....................................
این نگاهی کوناه به بازی بود.
حرف زیاد بود ونکات زیاد بود اما گفتم خیلی جمع وجور بنوبسم ونکات اصلی را بازگو کنم.
................................................................................
پایان.
........................................
 

mojahed25

کاربر سایت
Feb 28, 2014
716
سلام من دون ۳ رو نسخه فارسیش رو دوباز بازی کردم رو پی سی واقعا دیالوگهاش با گویندگان حرفه ای گفته شده بود ولی با دموهایی که از این بازی دیدم فکر نمیکنم زیاد چنگی به دل بزنه کسی هست دووم ۳ رو رفته بلشه این رو هم ذیده بلشه ؟
 
  • Like
Reactions: ehsanservat

Chaosboil

کاربر سایت
Feb 3, 2016
71
DOOM بخاطر محدودیت های گرافیکی دهه نود میلادی دارای سبک گرافیکی فضاهای بسته بود. و بهمین خاطر تونست تا نسخه سوم سال 2004 در سطح گرافیک تکنیکی (و نه هنری) حرف اول رو بزنه.
اما برای من همیشه شوتر درجه دویی بیش نبوده. هاف لایف و فارکرای خیلی از این سرتر بودند. با ظهور شرکت Crytek دیگه حتی میدون گرافیک های سیستم_ذوب_کن رو هم خالی کرد و دیگه هیچ حرفی برای گفتن نداره.
چند روز پیش نسخه Anniversary رو دانلود کردم. و باید بگم بعد از تجربه اثری مثل Dead Space خیلی lame بنظر می رسید.
دووم البته جزئی جدانشدنی از تاریخ گیمه. کی میتونی اون چراغ فوه ی لعنتی رو در ذووم3 اورجینال فراموش کنه؟! یا افت فریم و هنگ های سیستم بخاطر گرافیک بالا. یا گم شدن تو پیچ و خم های دالان های تاریک. ولی دووم دیگه تاریخ مصرفش گذشته...
 

TCSCELL

8
کاربر سایت
Dec 5, 2007
17,779
نام
سینا
DOOM بخاطر محدودیت های گرافیکی دهه نود میلادی دارای سبک گرافیکی فضاهای بسته بود. و بهمین خاطر تونست تا نسخه سوم سال 2004 در سطح گرافیک تکنیکی (و نه هنری) حرف اول رو بزنه.
اما برای من همیشه شوتر درجه دویی بیش نبوده. هاف لایف و فارکرای خیلی از این سرتر بودند. با ظهور شرکت Crytek دیگه حتی میدون گرافیک های سیستم_ذوب_کن رو هم خالی کرد و دیگه هیچ حرفی برای گفتن نداره.
چند روز پیش نسخه Anniversary رو دانلود کردم. و باید بگم بعد از تجربه اثری مثل Dead Space خیلی lame بنظر می رسید.
دووم البته جزئی جدانشدنی از تاریخ گیمه. کی میتونی اون چراغ فوه ی لعنتی رو در ذووم3 اورجینال فراموش کنه؟! یا افت فریم و هنگ های سیستم بخاطر گرافیک بالا. یا گم شدن تو پیچ و خم های دالان های تاریک. ولی دووم دیگه تاریخ مصرفش گذشته...
Doom اصلا تا سال 2004 حرف اول رو در سطح گرافیک تکنیکی نمیزد. همون دهه 90 عناوینی مثل Quake یا Duke Nukem 3D گرافیک تکنیکی بهتری از Doom های کلاسیک ارائه میدادن. اوایل 2000 هم که عناوینی مثل Serious Sam تو سطح دیگه ای بودن نسبت به Doom. شهرت Doom به این خاطر بود که در کنار Wolfenstein 3D و همین DN 3D باعث افزایش چشمگیر محبوبیت سبک شوتر اول شخص شدن. محبوبیت Doom زیاد ارتباطی به گرافیک بالاش نداشت. وقفه ای که بین Doom 2 تا Doom 3 افتاد باعث شد که این بازی هم تاثیرات زیادی از شوترهای بعد از خودش بگیره. Doom 3 بیشتر از اینکه به شماره های قدیمی خودش شباهت داشته باشه تحت تاثیر عناوین هم دوره ایش قرار گرفت و به یه شوتر کُریدوری محض تبدیل شد. این اصلا به مذاق طرفدارای قدیمیش خوش نیومد. در واقع Doom 3 بین طرفدارای Doom ضعیف ترین عنوان حساب میشه. اینکه شما این بازی رو با Dead Space مقایسه میکنی، خودش نشون میده که id چقدر راه رو اشتباه رفته تو Doom 3.
ولی ریبوت Doom اومد معادله رو بهم زد. کار id از این نظر خیلی قابل ستایشه که اومده تو این بازاری که حتی Haloـی که خودش تو شوترای اول شخص کنسولی پیشرو محسوب میشه، میاد از عناوین پرفروش دو نسل گذشته الهام میگیره و در کنار اون، تقریبا 90% شوترهایی که هر سال میاد بیرون یه کپی ناقص از CoD و BF هست (CoD که از نسخه های قدیمی خودش!!)، یه شوتر میسازه که کمترین میزان شباهت ممکن رو به شوترهای این نسل و بیشترین شباهت ممکن به شوتر های کلاسیک دهه 90 رو داره. نداشتن Aim، نداشتن Auto Aim، نداشتن Regenerating Health، سرعت بسیار بالای مبارزات که عملا امکان این نیست که بازیکن یه جا برای مدت طولانی بایسته. همین موارد کافیه تا ریبوت Doom یه عنوان ساختار شکن به حساب بیاد. این مواردی که اشاره کردم به قدری در شوترهای امروزی به کار برده میشه و اونقدر قدمت داره که میشه عدم استفاده از این موارد رو ساختار شکن نام برد.
البته این موارد مطمئنا به مذاق خیلی ها خوش نمیاد و یکی مثل شما میتونه بگه این عنوان تاریخ مصرفش گذشته. همونطور که من شخصا با عده زیادی از اطرافیانم این مشکل رو دارم. دلایل زیادی داره که یکیش میتونه اشباع بازار با شوترهایی مثل CoD و BF و کپی های ناقص اون ها باشه.
 

Chaosboil

کاربر سایت
Feb 3, 2016
71
Doom اصلا تا سال 2004 حرف اول رو در سطح گرافیک تکنیکی نمیزد. همون دهه 90 عناوینی مثل Quake یا Duke Nukem 3D گرافیک تکنیکی بهتری از Doom های کلاسیک ارائه میدادن. اوایل 2000 هم که عناوینی مثل Serious Sam تو سطح دیگه ای بودن نسبت به Doom. شهرت Doom به این خاطر بود که در کنار Wolfenstein 3D و همین DN 3D باعث افزایش چشمگیر محبوبیت سبک شوتر اول شخص شدن. محبوبیت Doom زیاد ارتباطی به گرافیک بالاش نداشت. وقفه ای که بین Doom 2 تا Doom 3 افتاد باعث شد که این بازی هم تاثیرات زیادی از شوترهای بعد از خودش بگیره. Doom 3 بیشتر از اینکه به شماره های قدیمی خودش شباهت داشته باشه تحت تاثیر عناوین هم دوره ایش قرار گرفت و به یه شوتر کُریدوری محض تبدیل شد. این اصلا به مذاق طرفدارای قدیمیش خوش نیومد. در واقع Doom 3 بین طرفدارای Doom ضعیف ترین عنوان حساب میشه. اینکه شما این بازی رو با Dead Space مقایسه میکنی، خودش نشون میده که id چقدر راه رو اشتباه رفته تو Doom 3.
ولی ریبوت Doom اومد معادله رو بهم زد. کار id از این نظر خیلی قابل ستایشه که اومده تو این بازاری که حتی Haloـی که خودش تو شوترای اول شخص کنسولی پیشرو محسوب میشه، میاد از عناوین پرفروش دو نسل گذشته الهام میگیره و در کنار اون، تقریبا 90% شوترهایی که هر سال میاد بیرون یه کپی ناقص از CoD و BF هست (CoD که از نسخه های قدیمی خودش!!)، یه شوتر میسازه که کمترین میزان شباهت ممکن رو به شوترهای این نسل و بیشترین شباهت ممکن به شوتر های کلاسیک دهه 90 رو داره. نداشتن Aim، نداشتن Auto Aim، نداشتن Regenerating Health، سرعت بسیار بالای مبارزات که عملا امکان این نیست که بازیکن یه جا برای مدت طولانی بایسته. همین موارد کافیه تا ریبوت Doom یه عنوان ساختار شکن به حساب بیاد. این مواردی که اشاره کردم به قدری در شوترهای امروزی به کار برده میشه و اونقدر قدمت داره که میشه عدم استفاده از این موارد رو ساختار شکن نام برد.
البته این موارد مطمئنا به مذاق خیلی ها خوش نمیاد و یکی مثل شما میتونه بگه این عنوان تاریخ مصرفش گذشته. همونطور که من شخصا با عده زیادی از اطرافیانم این مشکل رو دارم. دلایل زیادی داره که یکیش میتونه اشباع بازار با شوترهایی مثل CoD و BF و کپی های ناقص اون ها باشه.
یعنی واقعا لازمه جایزه های متعدد گرافیکی دووم در سال 2004 رو از سایت ها و مجلات معتبر اینجا لیست کنم؟
شاید شما یادتون نیاد اما در همون سال کلی صحبت از انقلاب گرافیکی و جو پرشور رقابت بین هاف لایف و دووم حاکم بود...
بعلاوه نیازی نبود پای شوترهای امروزی رو وسط بکشید. چون بقیه بدتر هستند دلیل نمیشه بد رو خوب حساب کنیم! دووم3 در مقایسه با عناوین هم عصرش هم چنگی بدل نمیزد. حتی اون موقع که همه بازیهای موجود رو تا تهش میرفتم ( :D) نتونستم اینو تحمل کنم!!
تا اونجا که ما دیدیم نسخه 4 همون نسخه سومه با گرافیک بهتر. هیچ ساختارشکنی وجود نداره. اون شباهتهای شوترها ی کلاسیک دهه 90 که عرض کردید میشه یخرده دقیقتر بگید چی هستن؟ دووم4 هم با تمام ساختارشکنی هاش (!! ) فقط یه شوهر مدرنه. من ادعایی در رابطه با راه 90 ندارم و هیچ کودمو در زمان خودشون بازی ندارم ولی فقط همینو میتونم بگم ربط دادن یه بازی مدرن سال 2016 به اون بازیهای که حتی سه بعدی هم نیستن و دو و نیم بعدی واژه بهتریه واسشون دور از منطقه. و بهتره دووم3 رو از بقیه بازیهای این سری جدا نکنید چون اون هم بهمون اندازه 1 و 2 جزء جدانشدنی از هویت و شخصیت سری هست...
و در آخر بحث داستان رو وسط بکشیم می بینیم که دووم در مقایسه با یه بازی مثل بایوشاک که از لحاظ گیم پلی شباهت زیادی بهم دارن چقدر بدوی و مبتدی میمونه.
با تشکر.:D
 
  • Like
Reactions: ehsanservat

HalfLife G

کاربر سایت
Feb 21, 2009
3,755
نام
مراد حلیمی
من دووم ها رو تقریبا به وقتشون بازی کردم و Doom 4 یا ریبوت Doom قشنگ حس شماره های 1 و 2 رو میداد.....یه شوتر بدون aim با بست ههای سلامتی بزن و برو جلو باحال.....ولی طبیعتا به روز شده برای 2016 و به نظرم جزو بهترین شوترای چند سال اخیر بود

DOOM درسته هیچوقت بهترین FPS نبوده ولی جزو تاثیرگذارترین ها و محبوب ترین ها بوده...........Doom 3 هم که چرتی بیش نبود

.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر