دوست عزیز من به شما گفتم برین وبسایت بازیساز...این سخنان دوستم اقا سبحان هست که عینا ایجا میارم...
ولی اصلاً پیشنهاد نمیکنم ، چون خیلی پیچیدست و حتما باید ترم اول دوم مهندسی نرم افزار باشید تا بتونید باهاش کار کنید چون دیگه خبری از ابزار های آماده نیست سورس ابزار ها آمادست ولی اینکه اونارو چطور ارتباط بدیم
باید کلی برنامه نویسی کنید در ضمن API LUA رو هم که خوب دیگه باید بلد باشید. و در ضمن باید برای هر کاری (ویرایش سورس ، و بیلد از کرای اجازه بگیری اونم با کلی پول)
طبق گفته ی خود کرای تک این اینجین هیچ کمکی به اونایی که از تکنولوژی رندرینگ و انجین سر در نمیارن و در واقع مثل خیلی از ما ها Indie Game Developer هستن پیشنهاد نمیشه ، صراحتا اعلام کرده که هرکی میخواد راحت کار کنه
و میخواد طعم کار کردن با کرای اینجین رو بچشه ، بیاد برای کرایسیس با SandBox مد بسازه . حتی اعلام کرده که نمتونید بازیتون رو بسازید ، یعنی هیچ نوع خروجی بهتون نمیده !!! وباید یه پا مهندسی گرافیک و برنامه نویسی و این چیزا بدونی
تا بتونی خروجی بگیری و اونم با اجازه ی کرای تک !!! و حتی گفته اونا که میخوان بازی هاشون رو (کلا غیر تجاری تو هر کجای دنیا) منتشر کنن باید سورس بازی رو بدی به کرای تک بعد اونا بررسی کنن و برات بسازن !!! یعنی خروجی .exe یا حالا پلتفرم مورد نظرتون رو باید از کرای بگیرید که اونم کلی خرج داره !!!
سیستم فوق العاده و یک اینترنت حداقل 2 مگ نامحدود میخوایید واسه کارکردن باهاش !!! چون وقتی اجراش میکنید هر کاری که میکنید میفرسته به سرور و بعد عمل میکنه !!! مثل بازی های آنلاین که کلاینتش رو روسیستم نصب میکنید ولی برای
اجرا کردنش به اینترنت نیاز دارید.
حداقل باید 8 گیگ رم با فرکانس کاری 1600 mhz داشته باشید !!! و یک CPU مولتی کور نه Dual Core !!!!
و یک گرافیک با پشتیبانی از فیزیک و نرخ تبادل حداقل 240 گیگ بر ثانیه!!!
اگه کانکشن اینترنتتون وسط کار قطع شه ، دیگخ فاتحه کار خوندس ، اگه سیستم های 32 بیتی هم که استفاده میکنید باید بگم هر 5 دقیقه 1 ارور میده .
درسته که اسمش کرای اینجینه و همه میخوان تستش کنن ، ولی کلا چیز بدرد بخوری نیست حداقل واسه ما ایزانی ها که هم درس و دانشگاهمون کپک زدس هم امکاناتمون به درد نمیخوره .
بهترین گزینه ها فعلاً UDK و Unity هستن
حرفای بالا فقط حرف نیست من تو این 3 روز کلی با کرای تک مذاکره کردم ، از قضا اینکه یکی از فامیلهامون تو کرای تک کارآموز بوده و جدیدا استخدامش شده راحت تر این کارو کردم.
در ضمن اگه حود تالار گفتمان کرای رو هم بگردین چیزی جز نا امیدی دستگیرتون نمیشه .
اینم بگم که طبق گفته ی خود کرای قصدش از ریلیز گرای انجین فقط این بوده که استدیو های حرفه ای بیان و ازش استفاده کنن.
و طبق حرفی که مسئول پشتیبانی بهم گفت (نه به خاطر اینکه ایرانی هستم ) کلا استفاده از کرای توسط نفر و اونایی که مثل ما تجربه بازی سازی دارن اشتباه محض و وقت تلف کنی .
و این دوست عزیز شما که بدو بدو اومدی اینجا پست زدی ، فقط هیجان کنترل نشده ات رو منتشر کردی و مردم رو وسوسه میکنی تا وقتشون رو تلف کنن.
پیشنهاد میکنم هر کی بره سر کار قبلی خودش ، من میرم انجین خودم رو تموم کنم و پروژه های نصفه و نیمم با یونیتی و UDK رو به پایان برسونم.
امید وارم عاقلانه تصمیم بگیرید و خودتون و صنعت نوپای بازی سازی تو کشور رو قوربونی احساساتتون نکنین هر چند که میدونم 1% هم به حرف من اهمیت نمیدیم میگین برو بابا دیوونه شده ، پسر این کرایه !! مگه میشه ال باشه و بل باشه.
میل خودتونه اگه میخواین پیشرفت کنین وقتتون رو هدر ندین چون اصلاً ارزش امتحان کردن هم نداره.
ادامه...
نه تنها شما ، بلکه تمامی دوستان حاضر تو ایران و این سایت و سایت های دیگه که میان و از این سایت بازدید میکنن میگم ... اگه دلتون میخواد میتونید یه فایل زیپ شده حدودا 700 مگابایتی رو که فایل نصب نیست ! اشتباه نکنید ! فایل نصب یا به قولی
Setup نداره !!!
که واقعا از یه کمپانی با نام و نشون مثله CryTech بعید بود.
من موفق شدم با هزار واسطه اجازه بگیرم که سورسش رو ویرایش کنم و یک بیلدر Exe براش بسازم ولی متاسفانه نشد !!! یعنی اشکال از سورسه کرای !!! خنده داره نه ؟
بعد از بروز مشکل با کرای تک مذاکره کردم و اونا کد های منو گرفتن برای بررسی ... و از من تعهد گرفتن که کد رو به بیرون ندم ، بعد از اینکه خودشون بررسی کردن گقتن : بله حق با شماست سورس ایراد داره !!!
اصلاً خیلی نا امید کنندس و واقعا انتظار نمیرفت همچین گند بزرگ بزنه !!! جوابشون در رابطه با مشکلات این بود که : " این اولین نسخه از کرای اینجین 3 هست !!!! (پس کرایسیس رو با چی ساختین اگه این اولین نسخس ؟؟) و هنوز خیلی ایراد داره ! و ما واسه اینکه کاربرها رو
محدود کنیم (واسه اینکه اگه محدود نکن میشه مثله آنریل UDK و کلی استدیو از زیر دستشون در میره و ورشکست میشن) یک تعداد از کدها
DLL ها رو قرار ندادیم !!! و تیم فنی قول داده که مشکلات بخ وجود آمده در نسخه ی بعدی حل بشه ، شما فعلا میتونید بازیتون رو طراحی کنید ، منتظر نسخه های بعدی باشید تا بتونید.EXE Builder خودتونو بنویسید ! (که گفتم اگه برنامه نویسی C++ ، Realtime 3d rendering ، Computer Graphics ، OpenGl و اینا رو بلد نباشین غیر ممکنه !!! چون واقعا پیچیدست و هیچ خط کدی کامنت نداره که بشه فهمید واسه چیه !!!)
شاید بعضی ها فکر کنن که من حرف مفت زدم ولی خواستم نتیجه ی اخیر کارکردنم روی کرای رو بگم که منجر به سوختن یکی از رمهای سیستمم شد !!! و بعد از اون پاکش کردم ،چون با امروز 4 رو روش وقت گذاشتم شاید بشه کاریش کرد ولی نشد !!! من با کلی از دوستای خارجیم هم سعی کردیم ولی بی نتیجه بود، و همچنین نتیجه ی آخرین مذاکراتم با کرای تک رو در اختیارتون بذارم.
کلا ریسکه ما دوستتون داریم میگیم نکنید این کارو ، شما گوش ندید به ضرر خودتونه ، همین Unity و UDK خیلی خوبن ، مخصوصا که نسخه 3.5 و 3.6 و بعد 4 یونیتی در پاییز ، زمستان و بهار سال بعد قراره ریلیز بشن که خوب یونیتی قراره جای Unreal رو تو جدول رده بندی بگیره
ادامه
مگر اینکه از کرای درخواست لایسنس پابلیشر بکنید که خب پول زیادی میخواد ، مگر اینکه امید وار باشیم سیاست هاشون تا ریلیز نسخه ی بعد تغییر کنه.
واسه تمامی حرفام تو تالار گفتگو کرای تک مدرک دارم حتی چندین بار و چند صد نفر مطرح کردن که چه طور میشه خروجی گرفت ولی کسی جوابی نداده و اخیرا منو چند نفر دیگه که سعی کردیم طبق راهنماییهای خود کرای Game.Dll رو
ویرایش کنیم و کد خروج رو بسازیم و بدیم به کرای ، بی نتیجه بود دلیلشم تو پست ها قبلیم گفتم بازم میگم : " ایراد از طرف خود کرای انجین هست که اصلاً این ویژگی رو پشتیبانی نمکنه به صورت پیشفرض ! حتی اگه برنامه نویسی کنید."
یعنی اونقدر پشتیبانیشون ضعیفه که ...... اول میگن خودتون بکنید ، بعد میگن ماله خود کرای هست و به صورت پیش فرض پشتیبانی نمیشه.
و همچنان مشکلات قبلی (فری نبودن (برای کاربران غیر عضو - و کاربران جدیدالعضو که اصلا پشتیبانی نمیشن !! - من نمیگم چند صد نفر که اخیرا عضو شدن میگن به کرای ایمیل زدیم اونم گفته حداقل باید 2 سال سابقه فعالیت تو سایت رو
داشته باشین" و خودش به صراحت گفته : "Its not for whom do not know what the Cry Engine is and we're not going to support Indie developers for small projects" اینا رو کرای گفته !!!
نیاز به سخت افزار فوقالعاده پیشرفته و گرون قیمت ! - نبود امکان استفاده به صورت آفلاین ، عدم اجازه کاربر برای کار کردن با تک تک اجزای انجین بدون اجازه ی کرای تک)
Admin جان جماعت حرف شما رو بیشتر قبول دارن ، اگه میشه لطف کنین شما هم بررسی کنین ، نتایج به دست اومده رو به ما هم بگین که دوستان راحت تر تصمیم بگیرن
ولی بازم سر حرفم هستم بر خلاف UDK که مخاطبینش بازی سازهای ریز و درست بودن ، کرای تک اعلام کرده که مخاطبینش : دانشجوهایی که قبلا باهاش کار کردن و الان گروه تشکیل دادن (همون طور که میدونید کرای به دانشجو های اروپا
و قاره آمریکا که تو دانشگاه های بازی سازی درس میخوندن ، یک نسخه ی Educational و رایگان در اختیارشون میذاشت.) - مدارس آموزش بازی سازی - دانشگاه های بازی سازی و گروه های مد سازی که تو سایت کرای سابقه ی فعالیت
داشتن!!! و استدیوهای بزرگ و کوچیک !!!
ادامه
ببینید این متن رو از یکی از پست ها به عینه کپی میکنم اینجا :
we dont have any chance to build games ... so its useless for now. Not really.
I highly doubt you will complete your game within the next couple of weeks. With the functionality right now you can at least start creating your assets and levels. Then test them in pure game mode using the launcher.exe.
Since you need to log-in using your accnt info and use console commands to start your level, at the current state it's not usable for distribution.
Let's just hope the whole launcher issue will be addressed in the next build.
اگر هم کسی معنیش رو میخواد :
- هیچ شانسی واسه گرفتن خروجی از بازی هامون نداریم ، پس فعلا به درد نمیخوره !
- حداقل چندین هفته واسه ساخت بازیتون زمان لازمه . با امکانات فعلی انجین فقط میتونید عناصر بازیتون رو بسازید و اون رو در درون ادیتور
تست کنید.
(جالبه بدونید که فایل Launcher.exe باید خروجی بازی رو باز کنه .... که فعلا کاربردش چیز دیگس !!!! - واسه لاگین کردن به اکانت)
-و از اونجایی که شما باید با اکانت وارد سیستم بشین تا بتونید از امکانات موجود فعلی استفاده کنید ، فعلا واسه خروجی گرفتن و دستکاری
دیگر قسمتها (توسعه انجین ، که در اصل غیر ممکنه ، چون سورسی وجود نداره !!! حتی مدیر کرای تک گفته بود که قراره سورس Shader lab رو بزاره ولی هیچ خبری از همچین چیزی نیست !!!)
کاری نمیشه کرد !!!
- باید امیدوار بود که در نسخهی بعدی مشکلات حل بشه !!!
دوستان عزیز هم اکنون 3 تا باگ دیگه رو کشف کردیم :
1-اگه بخوایین به آبجکتتون متریال بدین و از ادیتور 64 بیتی استفاده میکنید احتمال کرش کردن 99%
2- برخی از اجزای ادیتور به درستی کار نمیکنن مثله سیستم اسکریپت !!!
3- اگر بخواین واسه خروجی نهایی Surface texture هاتون رو خروجی بگیرید ، اگر از اول مقادیر رو درست انتخاب نکنید دیگه نمیتونید تغییرش بدین !! و ادیتور کرش میکنه و کارتون میپره !!!
خب طبق اسمش واقعا داره گریه ملت رو در میاره !!!
بگذریم - میخوام چند تا نکته بگم خدمتتون که اگه روزی روزگاری کرای گرینه ی خروجی گرفتن رو اضافه کرد ، به دردتون بخوره - پشتیبانیش میگه فعلا کاربر ها نیازی به خروجی گرفتن ندارن !!!
و ما لازم نمیبینیم که به صورت پیش فرض اونو بذاریم ، و قبلا گفتیم که چطور باید خروجی بگیرن و شرایطش رو هم توضیح دادیم (همون جریان پول دادن و ارسال پروژه به کرای و اجازه گرفتن و اینچیزا) و گفته که ما نمیخوایم هرکی
هرچی دوست داشت با کرای بسازه و خروجی بگیره (دلیل : گفته که نباید با کارهای غیر حرفه ای آبروی کرای بره ، و چون ما پیشبینی کرده بودیم که به جز استدیوها و موسسات تولید بازی ، غیر حرفه ای ها هم ازش استفاده میکنن این
سیاست رو پیش گرفتیم.) --- به نظر من سیاست خیلی خوبیه فقط واسه ما خوب نیست --- و همچنین گفته که شما الان فقط سعی به تست ویرایش گر کنید و باگ ها رو به ما گذارش بدین و اگه تونستین و دوست داشتین ! مرحله تون
رو طراحی کنین !!!-- این از حرف پشتیبانی !!!.
خب بریم سر نکات آموزشی خروجی گرفتن از بازیتون :
برخلاف تصورتون ، خروجی گرفتن از کرای گریتون رو در میاره اصلا اسمش روشه هر چی از ادیتور و انجین بخواین باید گریه کنین و اشکتون در آد ، این واقعیته و جک نمیگم! کلا خروجی گرفتن با دیگر انجین ها خیلی فرق داره !
باید چند مرحله رو طی کنید و بعد .exe بازی رو بنویسید و پورت کنید به launcher اش.
1- گرفتن خروجی از مرحله و فرستادن اون به انجین :
پس از اینکه مرحله تون رو طراحی کردین از مسیر زیر میتونید اونو واسه export آماده کنید.
با این کار انجین از کلیه ی اصلاعات مرحله شما(
نه هوش مصنوعی و برخی از عناصر گرافیکی مثل برخی بافتها) رو در فایلی به نام level.pak ذخیره میکنه (که فعلا این قسمت هم باگ داره !)
توجه داشته باشین بنا به یکسری موارد امنیتی که کرای در نظر گرفته بعد خروجی گرفتن ، فایل مرحله به صورت encrypt شده در میاد ! و شما برای بازی کردن و باز کردن فایل launcher و واسه اینکه به این لانچر بشناسونید که این level مال شماست!!!
بعد از گرفتن خروجی ادیتور به شما یه کلید یا یک کد میده برای Decrypt کردن اون !! اونو یادداشت کنید یا یه جایی کپی کنید.
بعد واسه اجرا باید فایل system.cfg رو باز کنید این فایل با Launcher بازی ارتباط مستقیم داره !!! این خط کد رو توش پیدا کنید :
level_decryption_key = key
به جای key کدی که ادیتور بهتون داده رو جای گذاری کنید و تغییرات رو ذخیره کنید.
این روند در گرفتن خروجی برای PC هست و شما برای خروجی گرفتن برای کنسول به کلید نیازی ندارید و کلیدی در یافت نمی کنید !
2- خروجی گرفتن از تمامی عناصر مربوط به هوش مصنوعی ، AI :
برای این کار طبق عکس زیر عمل کنید :
با این کار تمام اطلاعات مربوط به AI به فایل level.pak اضافه میشن ، اگه این کار رو نکنید بازیتون هوش مصنوعی نخواهد داشت !!!
3- خروچی گرفتن از تمامی بافتهای سطحی یا همون Surface texture ها :
برای این هم مثل عکس زیر عمل کنید :
با این کار تمامی اطلاعات مربوط به texture های زمین یا همون Ground یا بهتر بگم Terrain ، در فایلی به اسم terraintexture.pak ذخیره میشن.
برای رسیدن به حداکثر کیفیت طبق عکس زیر گزینه های مربوط رو انتخاب کنید :
ولی اگه فقط میخواید تست کنید که بازی چه جوری از آب در اومده .... رزولوشن 4096x4096 هم کارتون رو راه میندازه
4- مهمترین قسمت که فعلا اطلاعات تکمیلی ازش در دسترس نیست !!!
تو این قسمت برای فایل اجرایی رو برنامه نویسی کنید !!!
اینو خودم نوشتم...
شما میتونین الان رو UDK AND UNITY کار کنین...