گیم اسپات یه مصاحبه با میازاکی ترتیب داده که بخشیش رو دوستمون توی این تاپیک گذاشت. گفتم بد نیست کل مصاحبه رو اینجا هم بذارم چون چیزهای جالبی میگه.
تست های شبکه ای که برای Dark Souls 3 اجرا شده بود، با نقطه نظرات گوناگونی روبرو شد. فکر میکنین این تست ها تا چه حد بیانگر تجربه کلی گیم پلی بوده؟
خب از دیدگاه طراحی، منظور شما میتونه جنبه ها مختلف زیادی رو شامل بشه. اصولا این تست ها برای مولتی پلیر بودن تا بسته به فیدبک هایی که از جانب بازیکن ها گرفته میشه، تصحیحات و تنظیمات لازم اعمال بشه.
چیزایی از قبیل نقشه، دشمنان و انتخاب هایی که بازی پیش روتون میذاره تا بازی رو پیش ببرین و نحوه مبارزات و اینجور چیزا، فقط یه بخش خیلی کوچک از کل بازی رو شامل میشد. بنابراین بیانگر تجربه کلی بازی نبود.
به خاطر این پرسیدم چون یه خورده بازی کردم و حس کردم که سورپرایزهای زیادی برای کهنه کارهای سری سولز نبود. موقع بازی کردن خیلی راحت بودم، چیزی که معمولا از یه بازی توی سری سولز نصیبم نمیشد. نگرانی از این جهته که ممکنه بیش از حد آشنا به نظر بیاد و کل بازی بیشتر همون چیزایی باشن که قبلا دیدم.
در واقع بخشی که برای تست ها در نظر گرفته شده بود، یکی از بخش های استاندارد و معمولی بازی بود. ساخت بازی با کار بر روی این المان های معمولی و استاندارد شروع شد تا به بالانسی برسیم که مد نظر بود تا همگی از به یه نقطه شروع برسیم. قطعا تجربه ای که توی تست ها داشتی به کل بازی منتقل نمیشه. نیازی نیست از این بابت ناراحت باشی.
در چند سال گذشته بازی های زیادی توی سری سولز داشتیم. DS2, SoTFS, BB. آیا نگرانی جهت اینکه این سری بیش از حد برای مردم تکرار بشه، وجود نداره؟
اگر بگم نگرانی در این باره وجود نداره، دروغ گفتم. فکر نمیکنم درست باشه که پشت سر هم به ساخت بازی هایی در سری سولز و بلادبورن بپردازیم. من DS3 رو به عنوان یه خاتمه بزرگ برای این سری میدونم. این فقط محدود به من نمیشه بلکه تمام اعضای From Software و خود من دوست داریم چیزهای جدیدی رو در آینده خلق کنیم. DS3 آخرین بازی خواهد بود که ساختش به قبل از به ریاست رسیدن من برمیگرده. بازی بعدی عنوانی خواهد بود که از وقتی من به ریاست استود رسیدم، ساخته میشه. اعتقاد دارم که FS باید چیزهای جدیدی رو خلق کنه. بازی های مختلف زیادی از جانب ما ساخته خواهد شد و DS3 یه شاخص مهم در تکامل FS هست.
آیا این درسته که بگیم که شما نمیخوایین که FS و ریاست شما تنها با سری سولز معنی بشه؟
اهمیتی نمیدم که در آینده چجور مدیری میشم و یا اینکه از من چطوری یاد میشه. من فقط معتقدم که پیشرفت کردن و حرکت به سوی جلو برای لذت بردن مردم از بازی های ما الزامی هست. ما باید بازی های با کیفیت زیادی خلق کنیم و مشتاقانه چیزهای جدیدی رو امتحان کنیم.
در مورد میراث سری سولز چه حسی دارین؟ چشم انداز ژانر بازی های Action - RPG یه جورایی در پاسخ به بازی های شما تغییر کرده. بازی هایی مثل Lords of The Fallen و Titan Souls به همراه خیلی از بازی های دیگه از عناوین ساخته شده توسط FS الهام گرفتن.
ما واقعا احساس نمیکنیم که بازی های ما استانداردی تعیین کرده باشن. من اصلا در مورد اینکه بقیه بازی های مشابهی بسازن، نگران نیستم. این فقط نشون میده که پلیرها همچین بازی هایی میخواستن، بازی هایی که سخت باشن، و از دیگر استودیوها میخواستن که با ساخت بازی هایی چالش برانگیز، به همین میزان از رضایت دست پیدا کنن. ما هم از اون بازی ها لذت میبریم و رویکردشون برای ساخت اون بازی ها مثل ما نیست. ما از اینکه تفاوت ها رو ببینیم، لذت میبریم. ما از دیدن اینکه بازی های بیشتری این جنبه های رو قرض بگیرن، خوشحال هم میشیم. تمرکز اصلی ما روی اینه که خلق بازی ها رو برای خودمون تر و تازه نگه داریم.
چه المان های اکشن یا RPG از دیدگاه شما نیاز به توجه دارن و برجسته تر به نظر میان؟ اینکه پلیرها به اون چیزی که هنوز عرضه نشده چه واکنشی نشون میدن، در شما چه حسی ایجاد میکنه؟
به طور کلی زیاد این موضوع رو سرگرم کننده و موثر راجع به اینکه چه رویکردی باید نسبت به ژانرهای مختلف یا این صنعت در نظر گرفت، نمیدونم. من به عملکردی گام به گام به این جور چیزها اعتقادی ندارم. با این حال به شخصه ایده هایی برای چیزهایی که به نظر جالب و جذاب میان، دارم اما این ایده ها در قالب طرح هایی برای بازی های بعدیمون عرضه میشن پس در حال حاضر زیاد اطلاعاتی راجع به اونا بهتون نمیدم
در مقایسه بازی 2تا بازی قبلی، DS3 چطور به نظر میاد؟ اشاراتی به Lords of Cinder دیده میشه لذا با توجه به اینکه این آخرین قسمت هست، آیا قراره به همون اندازه که دو شماره قبلی بودن، باز هم این قضیه مبهم جلوه بده با این بار میخوایین راست و ریس و شفاف باشه؟
شما که میدونین من هیچ شفاف سازی راجع به یه داستان نمیکنم. اما شاهد یه جمع بندی بزرگ نسبت به تمام چیزهایی که تا حالا در سری سولز دیدیم، خواهیم بود. چیزی که شما رو راجع به اینکه Dark Souls واقعا در مورد چی بود رها میکنه تا بهش فکر کنین.
شما خیلی زیاد از Berserk الهام گرفتین و چندین بار گفتین که یکی از طرفدارهای بزرگش هستین. دیگه چه چیزهایی توی چشمه الهام شما وجود داره؟
ریشه تمام ایده های فانتری من توی کتاب بازی Sorcery اثر Ian Livingstone و Steve Jackson هست.
چیز دیگه ای هست که اخیرا توجه شما رو به خودش جلب کرده باشه؟
وقتی که بازی میکنم، دیدگاه یه کارگردان رو دارم پس این نصفش کار هست و برام سخته تا یه تجربه خالص داشته باشم تا بتونم به همون اندازه که دیگران یه بازی رو تجربه میکنن، لذت ببرم. با این حال تنها چیزی که در حال حاضر میتونم به طور خالص ازش لذت ببرم، Hearthstone هست (:d). این اصلا به DS3 مربوط نیست اما من Hearthstone رو دوست دارم. بازی های مشابه دیگه ای مثل Eclipse هم هست. طراحی Eclipse واقعا عالیه و به شدت سرگرم کننده هست.
اگر به بودجه نامحدود داشته باشی تا یه فرنچایز بزرگ رو برای خودت انتخاب کنی، انتخابت کدوم هست؟
(میخنده) اوهوووووووووووو!
گذشته یا آینده این فرصت براتون پیش میاد که یه چیز رو تصاحب کنین. میتونه Call of Duty باشه. دوست دارین بسازینش؟
(میخنده) سوال سختیه! تا حالا بهش فکر نکرده بودم. شما چی فکر میکنی؟
دوست دارم شما چی بسازی؟ The Legacy of Kain: Soul Reaver.
جدی؟
بله. یه پادشاهی خون آشام ها که ویرونه شده و بازیکن سال های بعد از سقوطش، قراره توش به جستجو بپردازه تا بفهمه چه اتفاقی افتاده. فکر میکنم برای شما مناسب باشه.
میفهمم!
اصلا بهش فکر نکرده بودم. واقعا سوال سختیه. یه سری چیزها رو میبینم و شیوه عملکردی که اونا در پیش گرفتن رو دوست دارم و اینکه تلاش کنم و برخی از المان های اونا رو قرض بگیرم تا چیزی باهاشون خلق کنم. چیزهای زیادی هست که بهشون فکر میکنم. آیا تیم سازنده هم بهم میدن؟
شما میتونی تیم خودت رو بسازی و از افراد خودت استفاده کنی. یادتون باشه که بودجه شما نامحدوده.
پس Ultima Online یا EverQuest
عالیه اما جدی میگم. The Legacy of Kain: Soul Reaver. خواهش میکنم روی این بازی کار کن.
باشه باشه!حقیقتش رو بخوایین، به Elder Scrolls نگاه میکنم. اون رو خیلی الهام بخش میبینم.
آیا در حال حاضر Fallout 4 رو بازی میکنین؟
به عنوان یه بازی، Fallout 3 رو خیلی جالب دیدم. اما من فانتزی دوست دارم و بیشتر متمایل به Oblivion هستم.
خب از دیدگاه طراحی، منظور شما میتونه جنبه ها مختلف زیادی رو شامل بشه. اصولا این تست ها برای مولتی پلیر بودن تا بسته به فیدبک هایی که از جانب بازیکن ها گرفته میشه، تصحیحات و تنظیمات لازم اعمال بشه.
چیزایی از قبیل نقشه، دشمنان و انتخاب هایی که بازی پیش روتون میذاره تا بازی رو پیش ببرین و نحوه مبارزات و اینجور چیزا، فقط یه بخش خیلی کوچک از کل بازی رو شامل میشد. بنابراین بیانگر تجربه کلی بازی نبود.
به خاطر این پرسیدم چون یه خورده بازی کردم و حس کردم که سورپرایزهای زیادی برای کهنه کارهای سری سولز نبود. موقع بازی کردن خیلی راحت بودم، چیزی که معمولا از یه بازی توی سری سولز نصیبم نمیشد. نگرانی از این جهته که ممکنه بیش از حد آشنا به نظر بیاد و کل بازی بیشتر همون چیزایی باشن که قبلا دیدم.
در واقع بخشی که برای تست ها در نظر گرفته شده بود، یکی از بخش های استاندارد و معمولی بازی بود. ساخت بازی با کار بر روی این المان های معمولی و استاندارد شروع شد تا به بالانسی برسیم که مد نظر بود تا همگی از به یه نقطه شروع برسیم. قطعا تجربه ای که توی تست ها داشتی به کل بازی منتقل نمیشه. نیازی نیست از این بابت ناراحت باشی.
در چند سال گذشته بازی های زیادی توی سری سولز داشتیم. DS2, SoTFS, BB. آیا نگرانی جهت اینکه این سری بیش از حد برای مردم تکرار بشه، وجود نداره؟
اگر بگم نگرانی در این باره وجود نداره، دروغ گفتم. فکر نمیکنم درست باشه که پشت سر هم به ساخت بازی هایی در سری سولز و بلادبورن بپردازیم. من DS3 رو به عنوان یه خاتمه بزرگ برای این سری میدونم. این فقط محدود به من نمیشه بلکه تمام اعضای From Software و خود من دوست داریم چیزهای جدیدی رو در آینده خلق کنیم. DS3 آخرین بازی خواهد بود که ساختش به قبل از به ریاست رسیدن من برمیگرده. بازی بعدی عنوانی خواهد بود که از وقتی من به ریاست استود رسیدم، ساخته میشه. اعتقاد دارم که FS باید چیزهای جدیدی رو خلق کنه. بازی های مختلف زیادی از جانب ما ساخته خواهد شد و DS3 یه شاخص مهم در تکامل FS هست.
آیا این درسته که بگیم که شما نمیخوایین که FS و ریاست شما تنها با سری سولز معنی بشه؟
اهمیتی نمیدم که در آینده چجور مدیری میشم و یا اینکه از من چطوری یاد میشه. من فقط معتقدم که پیشرفت کردن و حرکت به سوی جلو برای لذت بردن مردم از بازی های ما الزامی هست. ما باید بازی های با کیفیت زیادی خلق کنیم و مشتاقانه چیزهای جدیدی رو امتحان کنیم.
در مورد میراث سری سولز چه حسی دارین؟ چشم انداز ژانر بازی های Action - RPG یه جورایی در پاسخ به بازی های شما تغییر کرده. بازی هایی مثل Lords of The Fallen و Titan Souls به همراه خیلی از بازی های دیگه از عناوین ساخته شده توسط FS الهام گرفتن.
ما واقعا احساس نمیکنیم که بازی های ما استانداردی تعیین کرده باشن. من اصلا در مورد اینکه بقیه بازی های مشابهی بسازن، نگران نیستم. این فقط نشون میده که پلیرها همچین بازی هایی میخواستن، بازی هایی که سخت باشن، و از دیگر استودیوها میخواستن که با ساخت بازی هایی چالش برانگیز، به همین میزان از رضایت دست پیدا کنن. ما هم از اون بازی ها لذت میبریم و رویکردشون برای ساخت اون بازی ها مثل ما نیست. ما از اینکه تفاوت ها رو ببینیم، لذت میبریم. ما از دیدن اینکه بازی های بیشتری این جنبه های رو قرض بگیرن، خوشحال هم میشیم. تمرکز اصلی ما روی اینه که خلق بازی ها رو برای خودمون تر و تازه نگه داریم.
چه المان های اکشن یا RPG از دیدگاه شما نیاز به توجه دارن و برجسته تر به نظر میان؟ اینکه پلیرها به اون چیزی که هنوز عرضه نشده چه واکنشی نشون میدن، در شما چه حسی ایجاد میکنه؟
به طور کلی زیاد این موضوع رو سرگرم کننده و موثر راجع به اینکه چه رویکردی باید نسبت به ژانرهای مختلف یا این صنعت در نظر گرفت، نمیدونم. من به عملکردی گام به گام به این جور چیزها اعتقادی ندارم. با این حال به شخصه ایده هایی برای چیزهایی که به نظر جالب و جذاب میان، دارم اما این ایده ها در قالب طرح هایی برای بازی های بعدیمون عرضه میشن پس در حال حاضر زیاد اطلاعاتی راجع به اونا بهتون نمیدم
در مقایسه بازی 2تا بازی قبلی، DS3 چطور به نظر میاد؟ اشاراتی به Lords of Cinder دیده میشه لذا با توجه به اینکه این آخرین قسمت هست، آیا قراره به همون اندازه که دو شماره قبلی بودن، باز هم این قضیه مبهم جلوه بده با این بار میخوایین راست و ریس و شفاف باشه؟
شما که میدونین من هیچ شفاف سازی راجع به یه داستان نمیکنم. اما شاهد یه جمع بندی بزرگ نسبت به تمام چیزهایی که تا حالا در سری سولز دیدیم، خواهیم بود. چیزی که شما رو راجع به اینکه Dark Souls واقعا در مورد چی بود رها میکنه تا بهش فکر کنین.
شما خیلی زیاد از Berserk الهام گرفتین و چندین بار گفتین که یکی از طرفدارهای بزرگش هستین. دیگه چه چیزهایی توی چشمه الهام شما وجود داره؟
ریشه تمام ایده های فانتری من توی کتاب بازی Sorcery اثر Ian Livingstone و Steve Jackson هست.
چیز دیگه ای هست که اخیرا توجه شما رو به خودش جلب کرده باشه؟
وقتی که بازی میکنم، دیدگاه یه کارگردان رو دارم پس این نصفش کار هست و برام سخته تا یه تجربه خالص داشته باشم تا بتونم به همون اندازه که دیگران یه بازی رو تجربه میکنن، لذت ببرم. با این حال تنها چیزی که در حال حاضر میتونم به طور خالص ازش لذت ببرم، Hearthstone هست (:d). این اصلا به DS3 مربوط نیست اما من Hearthstone رو دوست دارم. بازی های مشابه دیگه ای مثل Eclipse هم هست. طراحی Eclipse واقعا عالیه و به شدت سرگرم کننده هست.
اگر به بودجه نامحدود داشته باشی تا یه فرنچایز بزرگ رو برای خودت انتخاب کنی، انتخابت کدوم هست؟
(میخنده) اوهوووووووووووو!
گذشته یا آینده این فرصت براتون پیش میاد که یه چیز رو تصاحب کنین. میتونه Call of Duty باشه. دوست دارین بسازینش؟
(میخنده) سوال سختیه! تا حالا بهش فکر نکرده بودم. شما چی فکر میکنی؟
دوست دارم شما چی بسازی؟ The Legacy of Kain: Soul Reaver.
جدی؟
بله. یه پادشاهی خون آشام ها که ویرونه شده و بازیکن سال های بعد از سقوطش، قراره توش به جستجو بپردازه تا بفهمه چه اتفاقی افتاده. فکر میکنم برای شما مناسب باشه.
میفهمم!
اصلا بهش فکر نکرده بودم. واقعا سوال سختیه. یه سری چیزها رو میبینم و شیوه عملکردی که اونا در پیش گرفتن رو دوست دارم و اینکه تلاش کنم و برخی از المان های اونا رو قرض بگیرم تا چیزی باهاشون خلق کنم. چیزهای زیادی هست که بهشون فکر میکنم. آیا تیم سازنده هم بهم میدن؟
شما میتونی تیم خودت رو بسازی و از افراد خودت استفاده کنی. یادتون باشه که بودجه شما نامحدوده.
پس Ultima Online یا EverQuest
عالیه اما جدی میگم. The Legacy of Kain: Soul Reaver. خواهش میکنم روی این بازی کار کن.
باشه باشه!حقیقتش رو بخوایین، به Elder Scrolls نگاه میکنم. اون رو خیلی الهام بخش میبینم.
آیا در حال حاضر Fallout 4 رو بازی میکنین؟
به عنوان یه بازی، Fallout 3 رو خیلی جالب دیدم. اما من فانتزی دوست دارم و بیشتر متمایل به Oblivion هستم.