مراسم The Game Awards سال 2017

Game of the Year


  • مجموع رای دهنده‌ها
    195

Sɯαsƚikα

April 26 , 2016
کاربر سایت
playstation-experience-2017-the-game-awards-logo-01-us-24aug16.png

The Game Awards 2017
December 7 , 2017 , 5:30 PM PST
هفده آذر سال 1396 ساعت 5 صبح

با درود خدمت بازیسنتریـهایه عزیز !
کمتر از یک ماه به مراسمـه سالانه اهدایه جوایز به بهترین هایـه صنعت گیمـ سال زمان مـونده
و با توجه به خبرها که از گوشه و کنار به گوش میرسه فکر کردمـ الان بهتریـن زمان واسه زدن تاپیک برای این مراسم هست .
تاریخ شروع دقیق مراسم 7 دسامبر و در سالن همایش هایـه مایکروسافت در لس آنجلس - کالیفرنیا برگزار میشه .
نکته جالب و هیجان انگیز این مراسمـ که دیدن اون رو بر هر گیمر واجب میکنه پخش تریلر و تیزر بازیهایـه در حال ساخت و رونمائیه از عناوین جدید هست .
امسال همـ بدون شک عناوین مهمی در این مراسم خواهیـد دید !
مجری و برگزار کننده گیمـ اواردز همـ یار غار هیدئو کوجیمـا Geoff Keighley میباشد ! :D
برندگان پیشین ThGame Awardse همـ دراگون ایج ، The Witcher 3: Wild Hunt و Overwatch بودند !
امسال بیشک گوتیـه این مراسمـ به نینتندو میرسه حالـا زلدا یا ماریـو ، فقط امیدوارمـ که سر آرکین و مشین گیمـز این وسط با دو بازیـه ناب ولفنستین 2 و PREY بیکلاه نمونـه
اشرف اسماعیل همـ لایق یه جایزه تو بخش اکشن ادونـچر هست با این اسسین اوریجینز که ساخت !
شما همـ میتونین حدسیات خودتون رو در مورد برنده ها تو همین تاپیک بنویسین با حفظ احترامـ و بدون ترول بقیه
تاپیک همـ با اومدن خبرهایـه جدید آپدیت خواهد شد !
روزگار به کامـ همه شما و منتظر خبرهایـه جدید از این مراسمـ باشید .

DOMwb4YVoAAN_oc.jpg

So excited to tell you that The game awards will feature The Game Awards Orchestra with special guests
We're finally doing this and I cannot wait

Geoff Keighley

لیسـت نامزدهایـه The Game Awards سال 2017
Best Game Direction
Horizon Zero Dawn (Guerrilla Games)
Resident Evil 7: Biohazard (Capcom)
Super Mario Odyssey (Nintendo EPD)
The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Nintendo EPD)
Wolfenstein II: The New Colossus (MachineGames / Bethesda)

Best Narrative
Hellblade: Senua’s Sacrifice (Tameem Antoniades, Elizabeth Ashman-Rowe / Ninja Theory)
Horizon Zero Dawn (John Gonzalez / Ninja Theory)
NieR: Automata (Yoko Taro, Hana Kikuchi, Yoshiho Akabane / Platinum Games)
What Remains of Edith Finch (Ian Dallas / Giant Sparrow)
Wolfenstein II: The New Colossus (Jen Matthies, Tommy Tordsson Bjork / MachineGames)

Best Art Direction
Cuphead (Studio MDHR Entertainment)
Destiny 2 (Bungie / Activision)
Horizon Zero Dawn (Guerrilla Games / Sony Interactive Entertainment)
Persona 5 (Atlus)
The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Nintendo EPD / Nintendo)

Best Score / Music
Cuphead (Kristofer Maddigan)
Destiny 2 (Mike Salvatori, Skye Lewin, C Paul Johnson)
NieR: Automata (Keiichi Okabe, Keigo Hoashi)
Persona 5 (Shoji Meguro)
Super Mario Odyssey (Naoto Kubo, Shiho Fujii, Koji Kondo)
The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Manaka Kataoka, Yasuaki Iwata)

Best Audio Design
Destiny 2 (Bungie)
Hellblade: Senua’s Sacrifice (Ninja Theory)
Resident Evil 7 Biohazard (Capcom)
Super Mario Odyssey (Nintendo EPD / Nintendo)
The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Nintendo EPD / Nintendo)

Best Performance
Ashly Burch, Horizon: Zero Dawn (As Aloy)
Brian Bloom, Wolfenstein II: The New Colossus (as BJ Blazkowicz)
Claudia Black, Uncharted: The Lost Legacy (as Chloe Frazer)
Laura Bailey, Uncharted: The Lost Legacy (as Nadine Ross)
Melina Juergens, Hellblade (as Senua)

Games for Impact
Bury Me, My Love (The Pixel Hunt / Figs / ARTE / Playdius)
Hellblade: Senua’s Sacrifice (Ninja Theory)
Life is Strange: Before the Storm (Deck Nine / Square Enix)
Night in the Woods (Infinite Fall)
Please Knock on My Door (Levall Games AB)
What Remains of Edith Finch (Giant Sparrow / Annapurna Interactive)

Best Ongoing Game
Destiny 2 (Bungie / Activision)
Grand Theft Auto Online (Rockstar Games)
Overwatch (Blizzard)
Player Unknown’s Battlegrounds (PUBG. Corp)
Rainbow Six: Siege (Ubisoft Montreal / Ubisoft)
Warframe (Digital Extremes)

Best Independent Game
Cuphead (Studio MDHR Entertainment)
Hellblade: Senua’s Sacrifice (Ninja Theory)
Night in the Woods (Infinite Fall)
Pyre (Supergiant Games)
What Remains of Edith Finch (Giant Sparrow / Annapurna Interactive)

Best Mobile Game
Fire Emblem Heroes (Intelligent Systems / Nintendo)
Hidden Folks (Adriaan de Jongh / Sylvain Tegroeg)
Monument Valley 2 (ustwo games)
Old Man’s Journey (Broken Rules)
Super Mario Run (Nintendo)

Best Handheld Game
Ever Oasis (Grezzo / Nintendo)
Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia (Intelligent Systems / Nintendo)
Metroid: Samus Returns (MercurySteam / Nintendo)
Monster Hunter Stories (Marvelous / Capcom / Nintendo)
Poochy and Yoshi’s Woolly World (Good-Feel / Nintendo)

Best VR/AR Game
Farpoint (Impulse Gear / Sony Interactive Entertainment)
Lone Echo (Ready at Dawn / Oculus Studios)
Resident Evil 7: Biohazard (Capcom)
Star Trek: Bridge Crew (Red Storm Entertainment / Ubisoft)
SUPERHOT VR (SUPERHOT Team)

Best Action Game
Cuphead (Studio MDHR Entertainment)
Destiny 2 (Bungie / Activision)
Nioh (Team Ninja / Sony Interactive Entertainment)
Prey (Arkane Studios / Bethesda)
Wolfenstein II: The New Colossus (MachineGames / Bethesda)

Best Action/Adventure Game
Assassin’s Creed: Origins (Ubisoft Montreal / Ubisoft)
Horizon Zero Dawn (Guerrilla Games / Sony Interactive Entertainment)
Super Mario Odyssey (Nintendo EPD / Nintendo)
The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Nintendo EPD / Nintendo)
Uncharted: The Lost Legacy (Naughty Dog / Sony Interactive Entertainment)

Best Role-Playing Game
Divinity: Original Sin II (Larian Studios)
Final Fantasy XV (Square Enix Business Division 2 / Square Enix)
NieR: Automata (Platinum Games / Square Enix)
Persona 5 (Atlus)
South Park: The Fractured But Whole (Ubisoft San Francisco / Ubisoft)

Best Fighting Game
ARMS (Nintendo EPD / Nintendo)
Injustice 2 (NetherRealm Studios / Warner Bros. Interactive Ent)
Marvel vs. Capcom: Infinite (Capcom)
Nidhogg 2 (Messhof Games)
Tekken 7 (Bandai Namco Studios / Bandai Namco Entertainment)

Best Family Game
Mario Kart 8 Deluxe (Nintendo EAD / Nintendo)
Mario + Rabbids Kingdom Battle (Ubisoft Paris + Milan / Ubisoft)
Sonic Mania (PagodaWest Games, Headcannon / Sega)
Splatoon 2 (Nintendo EPD / Nintendo)
Super Mario Odyssey (Nintendo EAD / Nintendo)

Best Strategy Game
Halo Wars 2 (Creative Assembly, 343 Industries / Microsoft Studios)
Mario + Rabbids Kingdom Battle (Ubisoft Paris + Milan / Ubisoft)
Total War: Warhammer II (Creative Assembly / Sega)
Tooth and Tail (Pocketwatch Games)
XCOM 2: War of the Chosen (Firaxis Games / 2K)

Best Sports/Racing Game
FIFA 18 (EA Vancouver / EA)
Forza Motorsport 7 (Turn 10 Studios / Microsoft Studios)
Gran Turismo Sport (Polyphony Digital / Sony Interactive Entertainment)
NBA 2K18 (Visual Concepts / 2K Sports)
Pro Evolution Soccer 2018 (PES Productions / Konami)
Project Cars 2 (Slightly Mad Studios / Bandai Namco Entertainment)

Best Multiplayer
Call of Duty: WWII (Sledgehammer Games / Activision)
Destiny 2 (Bungie / Activision)
Fortnite (Epic Games)
Mario Kart 8 Deluxe (Nintendo EAD / Nintendo)
PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG Corp.)
Splatoon 2 (Nintendo EPD / Nintendo)

Most Anticipated Game
God of War (Santa Monica Studio / Sony Interactive Entertainment)
Marvel’s Spider-Man (Insomniac Games / Sony Interactive Entertainment)
Monster Hunter: World (Capcom)
Red Dead Redemption II (Rockstar Games)
The Last of Us Part II (Naughty Dog / Sony Interactive Entertainment)

Trending Gamer
Andrea Rene (What’s Good Games)
Clint Lexa (“Halfcoordinated”)
Guy Beahm (“Dr. Disrespect”)
Mike Grzesiek (“Shroud”)
Steven Spohn (AbleGamers)

Best Esports Game
Counter-Strike: Global Offensive (Valve)
DOTA2 (Valve)
League of Legends (Riot)
Overwatch (Blizzard)
Rocket League (Psyonix)

Best Esports Player presented by Omen by HP
Lee Sang-hyeok “Faker” (SK Telecom 1, League of Legends)
Marcelo “coldzera” David (SK Gaming, Counter-Strike: GO)
Nikola ‘NiKo’ Kovac (FaZe Clan, Counter-Strike: GO)
Je-hong “ryujehong” Ryu (Seoul Dynasty, Overwatch)
Kuro “KuroKy” Salehi Takhasomi (Team Liquid, DOTA 2)

Best Esports Team
Cloud 9
FaZe Clan
Lunatic-Hai
SK Telecom T1
Team Liquid

Student Game Award
Falling Sky (Jonathan Nielssen, Nikolay Savoy, Mohsen Shah / National Film & TV School)
From Light (Alejandro Grossman, Steven Li, Sherveen Uduwana / USC)
Hollowed (Erin Marek, Jerrick Flores, Charley Choucard / University of Central Florida)
Impulsion (Hugo Verger, Remi Bertrand, Maxime Lupinski / IIM)
Level Squared (Kip Brennan, Stephen Scoglio, Dane Perry Svendsen / Swinburne University)
Meaning (Hariz Yet / DigiPen Institute of Technology Singapore)

Best Debut Indie Game presented by Schick Hydro
Cuphead (Studio MDHR Entertainment)
Golf Story (Sidebar Games)
Hollow Knight (Team Cherry)
Mr. Shifty (Team Shifty)
Slime Rancher (Monomi Park)

Chinese Fan Game Award
Honor of Kings《王者荣耀》 (Timi Studio Group)
ICEY《艾希》(FantaBlade Network)
Gumballs & Dungeons《不思议迷宫》(QcPlay Limited)
jx3 HD《剑网3》重制版 (Kingsoft Corporation)
Monument Valley 2《纪念碑谷2》(ustwo games)

Game of the Year

شییس.jpg

با تشکـر از : ヽ(。_°)ノ@

لیست برندگـان !

Game of the Year: The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Best Game Direction: The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Best Narrative: What Remains of Edith Finch
Best Art Direction: Cuphead
Best Audio Design: Hellblade: Senua’s Sacrifice
Best Performance: Melina Juergens, Hellblade
Games for Impact: Hellblade: Senua’s Sacrifice
Best Ongoing Game: Overwatch
Best Action Game: Wolfenstein II: The New Colossus
Best Action/Adventure Game: The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Best Fighting Game: Injustice 2
Best Family Game: Super Mario Odyssey
Best Strategy Game: Mario + Rabbids: Kingdom Battle
Best Independent Game: Cuphead
Role Playing Game: Persona 5
Best Family Game: Super Mario Odyssey
Most Anticipated Game: The Last of Us Part II
Best Student Game: Level Squared
Best Esports Game: Overwatch
Best Score/Music: Nier: Automata
Best Mobile Game: Monument Valley
Best Sports/Racing Game: Forza Motorsport 7
Best VR/AR Game: Resident Evil 7
Best Handheld Game: Metroid: Samus Return
Best Chinese Game: jx3 HD
Industry Icon Award: Carol Shaw
Trending Gamer: Dr. Disrepect
Best Esports Player: Lee sang-hyeok “Faker”
Best Esports Team: Cloud9




 
آخرین ویرایش:
احسان مشکل از همین نگرش به نظر من غلط تو به مقوله نقد بازی هست. مثال منتقد و طلا فروشت غلطه، چون نقد همیشه بررسی یه اثر هنری به صورت ابژه نیست بلکه برعکس به صورت سوژه هست.

در مورد طلا ما مشخصا با یه ابژه طرف حسابیم که ارتباطی با نگرش ذهنی ما نداره. چرا؟ چون ارزش کالا دقیقا از نوع متریالیسم اقتصادی مارکسه و خارج از دنیای ذهنی افراده. در نتیجه 100 گرم طلای زشت (به شکل یه دستبند یا گوشواره یا هر چیز دیگه) همیشه ارزشمند تر از 50 گرم طلای خوشگل یا یه چیز بدلیه. همونطور که از 200 گرم طلای زشت یا خوشگل دیگه کم تر ارزش داره و اساسا زیبایی شناسی یا نمود طلا در ذهن خریدار (که دقیقا به صورت سابژکتیو بررسی میشه و زیبا و زشتی مفهوم پیدا میکنه) نقشی در تعیین ارزش نداره.

اما در مورد بازی اساسا ما نمیتونیم نگاه ابژکتیو داشته باشیم. دلیلش هم مشخصه، چون تو صنعت گیم عملا کالا به شکل صنعت های دیگه تولید نمیشه. ما یه بازی داریم که حتی نمیتونیم بگیم ارزش تولیدش چقدره! مثلا ارزش تولید یه گوشکوب ممکنه هزار تومن باشه، 800 تومن پول مواد خام و 200 تومن هزینه تولید (پول کارگر و اصطکاک وسایل و ...). اما این نظام ارزش گزاری در مورد بازی صدق نمیکنه. شما نمیتونی بگی هزینه تولید یه نسخه از UC4 چقدر در امده. چون میتونی از بازه صفر تا میلیون ها نسخه ازش بفروشی. در نتیجه حتی ارزش تولید یه بازی دقیقا به جذابیتی هست که در مخاطب میتونه ایجاد کنه و به برآیند کلیش تو اقتصاد میگیم ارزش IP. و از اونجایی که در این ساختار مشخصا سلیقه مخاطب مطرحه، پس نگرش به بازی به هیچ عنوان ابژکتیو نیست بلکه سوبژکتیوه.

حالا با این دید دوباره برمیگردیم سر نقد بازی. منتقد بازی رو به مثابه یه سوژه نقد میکنه پس نگرش و سلیقه خودش قطعا دخیله. در نگاه ابژکتیویته، مثل طلا، همیشه با ارزش ثابت طرفیم، چون ارزش تولید مشخصه. اما تو گیم نه. یه طلا فروش نمیتونه بگه این دست بند طلا 100 گرمی چون از نظر من زشته دو هزار تومن نمی ارزه و نمیخرمش اما یه گیمر میتونه بگه این بازی با اینکه 200 میلیون دلار هزینه ساختش شده از نظر من هیچ ارزش نداره و نمیخرمش. و از اینجاست که ما به جای یک سلیقه (که در مورد طلا یه نظام ثابت ارزش گذاری هست) سلایق رو داریم. و نقدهای مختلف و بعضا ضد و نقیض شکل میگیره. ارزش متا هم در اینه که سعی میکنه با یه سری فرمول برآیندی از نظر منتقد و در نتیجه یه ارزش کلی برای یه محصول بدست بیاره. (به همین دلیل من همیشه موافق متا هستم)

همین TLoU که میگی، ND میتونه طبق سنت قدیمش بیاد Uncharted Team Racing رو هم بده بیرون. اما اینجا با توجه به تعریفی که از سوژه بودن بازی کردیم (در عوض ابژه) میتونیم خیلی ساده دسته بندی کنیم، TLoU Racing با چه شرایطی میاد؟ آیا به عنوان شماره سوم و رسمی یهو میان TLoU Racing میدن یا اینکه نه یه اسپین آف میسازن به اسم TLoU Team RAcing؟ این دوتا شاید در ظاهر خیلی فرق نکنن اما در باطن تفاوت عمده ای هست. اونم در ساخت یک سوژه متفاوته. اگه ND بیاد شماره سوم بازی رو یهو ریسینگ کنه با توجه به اینکه TLoU یه موجودیتی توی ذهن تو داره که ورای خود محصوله، پس چون به تناقض میرسه میتونی فارق از اینکه ریسینگ خوبیه یا بد بهش 1 بدی و بگش آشغال محضه. اما اگه نه، اسپین آف بسازه در ذهن تو منتقد یه سوژه جدید خلق شده، و میتونی بپذیریش به عنوان یه بازی جدید و حالا نقدش کنی ببینی ریسینگ خوبیه یا بد.


نگاهت جالبه ماکان. و واقعا خوشحالم تو بازیسنتر افرادی هستن بشه باهاشون از این بحثا کرد ولی بزار نظرت رو به چند نکته جلب کنم:

اولا صرفا نگاه اوبژتیف یا سوژه تیف به نقد داشتن به خودی خود هیچ و تاکید میکنم هییییییییچ اشکالی نداره. یعنی برعکس تو من اصلا باهات مخالف نیستم. تفاوت نگاه من و تو برمیگرده به شیوه ی اجرای این مسئله.

من میگم ما دو نوع میتونیم نقد کنیم یا نقدمون سوژه تیف باشه یا اوبژه تیف. ولی هر کدوم از اینا رو که انتخاب میکنیم باید معیارشونم رعایت کنیم. فکر نمیکنم مخالفتی داشته باشی که اوبژه ترین مسئله ای که بشر باهاش سر وکار داره ریاضیاته. ریاضیات یعنی اعداد. وقتی شما به بازی نمره میدی یعنی داری پای ریاضیات رو به نقد باز میکنی. سوال اینجاست چطور نقد شما میتونه سوژه باشه ولی به نمره ختم شه؟

مشکل من با نقد فعلی اینه. طرف میاد بازی رو نقد سوژه میکنه بعد آخرش به بازی نمره میده. میاد نقد سوژه میکنه بعد با توجه به اون نقد بهترین بازی سال رو انتخاب میکنه یعنی کاری که در اینجا اتفاق افتاده:-"
این تناقضیه که من دارم ازش حرف میزنم. حالا یه سری از منتقدین هستن که اومدن برای این مشکل یه فکرایی کردن که این تناقض مرتفع شه. مثل کوتاکو که صرفا به بازی ها Yes/NO میده یا یوروگیمر که اومده نقدش رو Recommended و یا امثالهم میده. مشکل و تناقض کامل حل نمیشه ولی باز این حرکت رو سمت مثبته

در مورد بحث تلو ریسینگ مسئله ای که مطرح کردی تناقضی با نقد اوبژه نداره باز بیشتر باز کن ببینم دقیق منظورت چیه

الان یکم عجله دارم فعلا پست رو میبندم ولی بعدا ویرایش میکنم که یه مثال از نقد سوژه برات حاضر به یراق بیارم که ببینی اتفاقا نقد سوژه میتونه عالی باشه ولی بشرطی که درست انجام شه. و در کل هم به نقد سوژه بگیم دلنوشته بهتره
 
دوستان بحث به شدت خوبی رو شروع کردین. بالاخره یک روز باید با این روبرو بشیم که واقعا استاندارد نقد بازی های ویدیویی در چه جایگاهی قرار داره و از چه منظری نقد میشه و اصولا چرا المان هایی که برای نقد "سینما" و کلا بصر هست برای بازی های ویدیویی هم به کار میره؟! و آیا این حرکت حرکت درستی هست یا خیر؟
بنظر من مشکل نقد ویدیو گیم یکم ریشه ایی تر از این حرف هاست. ما ابتدا باید بدونیم که چرا یک فرد به عنوان منتقد بازی های ویدیویی نباید دانش های مورد نظر نقد رو داشته باشه؟! مخصوصا اینکه ویدیو گیم در مقام شبه هنر یا خود هنر(اگر حسابش کنیم) داخل خودش ابعاد بسیار زیادی از هنر های مختلف رو جا داده و فردی با عنوان منتقد ویدیو گیم باید بتونه کمی از این ها سردر بیاره چون در واقع پایه بازی به این ها بنده. اما متاسفانه چیزی که شاهدش هستیم دور شدن تمامی منتقد ها از این بحث هاست, معمولا چیزی که نقد میشه در مقام اول داستان و در مقام دوم گیمپلی هست و این نشون میده یک جای کار ایراد داره. ما همه تعاریف خاصی برای مکانیسم هایی داریم که توی گیمپلی میبینیم که این تعاریف رو معمولا ژانر بازی برای ما تعریف می کنه , ببینید نکته اینه: درواقع مشکل اساسی ما اینه که منتقد همونقدر از اون مکانیسم ها و المان ها خبر داره که ما داریم و منتقد هیچ چیز علاوه بر اون نمی دونه و این یک اشکال بزرگ برای این صنعت هست. این به این معنی هست که شما به عنوان یک انسانی که رنج سنی 12 تا 50 سال دارید می تونید بر اساس دانش خودتون که اصولا می تونه با خیلی های دیگه برابر باشه ویدیو گیم رو نقد کنید و اسم خودتون رو منتقد بزارید.
حالا سوالی که پیش میاد این هست که چرا منتقد نباید جلوه های بصری و کانسپت های بازی رو بشکافه؟ و چرا نباید بتونه حتی از کمترین اصول داستان نویسی سردر بیاره و اون هارو برای مخاطب توضیح بده؟ شاید بخاطر اینکه هنوز تحت عنوان ویدیو گیم آکادمیک نداریم. درسته مشکلات دیگه ایی مثل تناقض سوژه و... وجود داره اما بهتره اول بپردازیم به مشکلات اساسی که گریبان نقد این صنعت رو گرفته و ظاهرا قراره مدت زیادی هم به این صورت بمونه. مشکل اساسی دوم نبودن متعلق نقد (چیزی که هنرمند می آفرینه و منتقد وظیفه داره منظور هنرمند رو با دید خودش توضیح بده) هست که بخش خیلی مهمی از نقد رو تشکیل میده اما متاسفانه توی نقد ویدیوگیم مشاهده نمیشه. همیشه هم دلیل این هست که گیمپلی بازی بر داستان تقدم داره. من بحثی سر تقدم ندارم اما می دونم که توی اولویت دوم که داستان بازی باشه باید متعلق نقد دیده بشه و برای مخاطب روشن بشه که چی به چیه. براتون مثال میزننم, فرض کنید گیم اسپات اومده و متالگیر 5 رو نقد کرده. در مقام اول به سراغ گیمپلی رفته و در مقام دوم به دنبال داستان اومده ولی کل تعریفی که از داستان و دنیای متالگیر داشته فقط و فقط توضیح اون چیزی هست که بقیه می دونن (البته تو واقعیت حتی این اتفاق هم نیوفتاد! انقدر سطح نقد پایین بود که منتقد عکسی رو توی نقد استفاده کرده بود که اصلا توی بازی نبود) خب این ایراد بسیار بزرگیه بخاطر اینکه یکی از اهداف نقد متعلق نقده و حذف این موضوع از نقد نشان از کم سوادی داره. اصولا اگه منتقد برای متعلق نقد کار درست رو انجام بده دیگه نیازی به مقالات طولانی نمیشه که بخوان داستان رو از اول بشکافن و جلو برن ( البته اون هاهم بسیار قابل احترامند).
مشکل اساسی سوم علاوه بر بحث های بالا سیستم نمره دهی هست. احسان جان اشاره کردن که این سیستم یک تناقض خیلی بزرگ رو توی صنعت به وجود آورده و همین موضوع باعث شده که یک سری سایت ها خودشونو اصلاخ کنن. اما خب از همه این ها که بگذریم, چه چیزی باعث میشه که اولا سیستم طوری باشه که با وجود مثلا 7 تا ایراد نمره ی بازی باز هم 9 باشه (اسمش هم میزارن عیب پوشانی, مثلا میگن قابل چشم پوشی هست) و دوما چی باعث میشه که منتقد از حرف بقیه بترسه و نمره ایی بده که بقیه به اون بازی دادن؟! جوابش مشخصه, دخیل بودن بسیار بیش از حد سلیقه در نقد. کاملا موافقم که در نقد این شکلی سلیقه حق دخالت داره اما متاسفانه توی ویدیو گیم باعث و بانی خیلی مشکلات میشه. اگر بخوام مثال بیارم می تونم به uncharted 4 اشاره کنم یا حتی MGSV که اولی به دلیل ترس و دومی به دلیل سلیقه ی شخصی نمراتی رو دریافت کردن که دور از انتظار بود. این ایراد هم صد درصد به سیستم نقد و نمره دهی وارد هست.
اما مسئله ایی که در آخر دوست دارم به اون اشاره کنم مسئله ی "سواد بازی سازی" هست. ببینید تو نقد سینما اغلب به مونتاژ یا چیز هایی که به پشت صحنه مربوط هستند اشاراتی میشه که کاری به درست و غلطش ندارم. من به عنوان یک گیمر سواد کافی رو برای شناختن بازی سازی ندارم اما آیا یک منتقد حق داره اشباه من رو بکنه و از تمامی مسائل بازی سازی نا آگاه باشه؟! البته به هیچ عنوان منظورم این نیست که مثلا اگه اقای X پشت یک پروژه هست پس بازی خوبه. بلکه برعکس منظورم اینه که آیا منتقد می دونه یک ریگ یا سنگ توی بازی چطور قرار میگیره؟! پس اگه نمی دونه چطور می تونه درباره ی مکانیسم های خاص نظر بده؟ ببینید بیشتر مشکل نقد ویدیو گیم همین نبود سواد در خیلی ابعاد هست. این نقد خام , بی محتوی و بی ارزشه . حتی در برخی موارد یوتیوبر ها خیلی بهتر می تونن نقد کنن چون از خود گیمر ها میان و این نشون میده بعضا حتی گیمر ها سواد بیشتری نسبت به منتقدین دارن. کل حرف هم همین ها بود اگز بحثی بود خیلی خوشحال میشم منم شرکت بدید ممنون
 
نگاهت جالبه ماکان. و واقعا خوشحالم تو بازیسنتر افرادی هستن بشه باهاشون از این بحثا کرد ولی بزار نظرت رو به چند نکته جلب کنم:

اولا صرفا نگاه اوبژتیف یا سوژه تیف به نقد داشتن به خودی خود هیچ و تاکید میکنم هییییییییچ اشکالی نداره. یعنی برعکس تو من اصلا باهات مخالف نیستم. تفاوت نگاه من و تو برمیگرده به شیوه ی اجرای این مسئله.

من میگم ما دو نوع میتونیم نقد کنیم یا نقدمون سوژه تیف باشه یا اوبژه تیف. ولی هر کدوم از اینا رو که انتخاب میکنیم باید معیارشونم رعایت کنیم. فکر نمیکنم مخالفتی داشته باشی که اوبژه ترین مسئله ای که بشر باهاش سر وکار داره ریاضیاته. ریاضیات یعنی اعداد. وقتی شما به بازی نمره میدی یعنی داری پای ریاضیات رو به نقد باز میکنی. سوال اینجاست چطور نقد شما میتونه سوژه باشه ولی به نمره ختم شه؟

مشکل من با نقد فعلی اینه. طرف میاد بازی رو نقد سوژه میکنه بعد آخرش به بازی نمره میده. میاد نقد سوژه میکنه بعد با توجه به اون نقد بهترین بازی سال رو انتخاب میکنه یعنی کاری که در اینجا اتفاق افتاده:-"
این تناقضیه که من دارم ازش حرف میزنم. حالا یه سری از منتقدین هستن که اومدن برای این مشکل یه فکرایی کردن که این تناقض مرتفع شه. مثل کوتاکو که صرفا به بازی ها Yes/NO میده یا یوروگیمر که اومده نقدش رو Recommended و یا امثالهم میده. مشکل و تناقض کامل حل نمیشه ولی باز این حرکت رو سمت مثبته

در مورد بحث تلو ریسینگ مسئله ای که مطرح کردی تناقضی با نقد اوبژه نداره باز بیشتر باز کن ببینم دقیق منظورت چیه

الان یکم عجله دارم فعلا پست رو میبندم ولی بعدا ویرایش میکنم که یه مثال از نقد سوژه برات حاضر به یراق بیارم که ببینی اتفاقا نقد سوژه میتونه عالی باشه ولی بشرطی که درست انجام شه. و در کل هم به نقد سوژه بگیم دلنوشته بهتره

احسان باز مشکل با نقد سوژه حل نشد:دی یا شاید من بد توضیح دادم:دی

ببین یه مساله خیلی ریز اما بسیار اساسی وجود داره که مبنی اصلیه تئوری نقده، اونم برخورد ما با اثره. به عنوان مثال Uncharted قطعا برای سازنده هاش یه موجودیتی داره، و برای من نوعی به عنوان مخاطب یه موجودیت و مفهوم دیگه. چرا؟ چون در نهایت من با دیسک بازی یا 40 گیگ دیتا و در نتیجه ولتاژ برق که طرف نیستم، بلکه Uncharted برای من یه تجربه است. من UC رو در فرایند بازی کردن تجربه میکنم و این بازی توی ذهن من شکل میگیره. در نتیجه تجربه همه ما از بازی بخوای نخوای سوبژکتیوه نه ابژکتیو. چون همونطور که باز روش تاکید میکنم معنی حقیقی بازی دیجیتالی تجربه ای هست که محاطب بدست میاره.

(تفاوت این مساله با مثال طلا فروش هم در اینجاست که وقتی شما به عنوان یه طلا فروش با دوتا دستبند طلای زشت و خوشگل طرف هستی، وقتی میخوای قیمت گزاریش کنی با تجربه یا حس زیبایی شناسیت کار نداری، بلکه وزن طلا برات مهمه. اونم بخاطر نظام ارزش تولیده که یه مقداری توضیح دادم تو پست قبل و بخوایم بیشتر واردش بشیم دیگه میریم تو مبانی اقتصاد لیبرال و از حوصله این بحث خارجه. اما مخلص کلام در مورد بازی مشخصا هیچ ابژه ای برای بررسی وجود نداره.)

حالا بریم سراغ اینکه یه بازی باید چطور نقد بشه؟ منتقد مسلما هیچ وقت و به هیچ وجه درکی از اثر به مثابه ابژه نداره و نخواهد داشت. UC که مثال زدیم یا هر بازی دیگه ای از زمانی خلق میشه که شروع میکنی به تجربه کردنش. هر درکی که از بازی خواهیم داشت مستقیما منوط به پیش به فرض های ذهنمون هست و دقیقا این پیش فرض ها هست که تعیین میکنه از بازی چقدر لذت میبریم. این پیش فرض ها میشه علاقه ما به ژانرهای مختلف، چه شاخه ای از ادبیات، چه شاخه ای از هنر و موسیقی و .... یعنی همه اون چیزهایی که شخصیتمون رو شکل داده. مثلا من فتیش فضا دارم، از هر بازی که تو فضا باشه بیسیک 50% لذت میبرم و به همون نسبت از ریسینگ بدم میاد و انقدر پرتم که حتی نمیتونم یه ریسینگ خوب رو از بد تشخیص بدم. چون هیچ تجربه قبلی ندارم که بخوام مقایسه کنم و تصمیم بگیرم کی بهتره.

نقدی که منتقد مینویسه قطعا تجربه شخصیش هست، و شما هیچ وقت نمیتونی نقدی خارج از نظر شخصی بنویسی. بله میشه شاخه های مختلف برای نقد تعریف کرد و مثلا نقد فنی، یا نقد ساختارگرایانه نوشت و تعمدانه از مساولی که دیگه مستقیما به نظر فردی آدم ها مربوطه دور شد. مثلا برای بازی ها نقد فنی و تکنیکال نوشت و فقط مساول تکنیکی رو بررسی کرد تا بگیم دیگه نظر شخصی نیست و با چیزی طرفیم که میشه با ارفاق تنها بخش ابژکتیو بازی ها دونست، یعنی تعداد پولیگان ها تو صفحه، پست پراسس ها و ... اما مسلما متنی که در نهایت تولید میشه تحلیل فنی بازی شبیه کارای دیجیتال فاندرای هست و دیگه نقد نیست!

پس در واقع وقتی منتقد نمره میده داره میگه از 1 تا 10 چقدر از این بازی لذت برده و چقدر خوبه و متنی که نوشته استدلال هایی هست که برای توجیه این عدد میاره. و چون ما اون منتقد رو به عنوان آدمی که خودش تجربه بسیار بالایی داره قبول کردیم به نمرش اهمیت بیشتری میدیم، ولی باز اعتراف میکنیم این نمره بیانگر هیچ چیزی نیست. منتقد GS به بازی X بده 1 یا 10 سر سوزنی تو لذتی که ما از بازی میبریم تاثیر نداره. فقط بحث اینجاست که احتمالا چون نظر اون فرد دری وری نیست ما هم تجربه مشابهی داشته باشیم که اونم باز کاملا به خود فرد بر میگرده. منم با نمره ای که منتقد GS به Crash داد موافقم، به نظرم ریمستر بسیار بیخودی هست، اما شاید تو نظرت فرق بکنه.

فلسفه متا هم همیشه این بوده که اگه فرض کنیم سایت هایی که نقد میکنن تخصصی هست و منتقدهای باسوادی دارن، پس اگه ما یه برآیندی داشته باشیم از همه نمرات احتمالا میتونیم به یه عددی برسیم که نمایش دهنده کیفیت بازی یا به طور میانگین نظر عموم گیمرهاست. و تجربه نشون داده این عدد اصولا غلط نیست.
 
در مورد بحث تلو ریسینگ مسئله ای که مطرح کردی تناقضی با نقد اوبژه نداره باز بیشتر باز کن ببینم دقیق منظورت چیه

با توجه به پست قبل و توضیحاتی که دادم منظورم از این چیزی که گفتم کامل واضح میشه. TLoU3 که ریسینگه در ذهن ما با TLoU Team Racing دوتا چیز مختلفن. ما اولی رو بر مبنی تجربه ای که از قبل داریم قضاوت میکنیم و دومی رو به عنوان یه لوح سفید. کسی که TLoU رو بازی کرده اگه شماره دوم یا سوم رو بزارن جلوش ببینه تبدیل به فوتبال شده و جوئل و الی دارن با فایرفلای ها گل گوچیک بازی میکنن فارغ از اینکه گیم پلیش خوبه یا نه شوتش میکنه اونور، چون ربطی به چیزی که از TLoU میشناسه و انتظار میره نداره. ولی مورد دوم منجر به خلق یک سوژه جدید میشه، و حالا میتونه تصمیم بگیره با توجه به گیم پلی که داره خوشش بیاد یا نه.

حالا احسان یه ذره بحث رو پیچیده تر میکنم:دی اگه از منظر زبانشناسی به قضیه نگاه کنیم، اون چیزی که ما از بازی به عنوان یک ابژه سراغ داریم، یعنی دیسک و اطلاعات و مباحث فنیش، در واقع یک مدیوم برای انتقال مفهوم بین دو تا ذهنه. بیا سازنده (ND) رو یک انسان فرض کنیم و همه مخاطبین (کسایی که بازی کردن) رو هم یه انسان دیگه. انسان اول که سازنده هست میخواد یه مفهومی رو که تو ذهنش هست انتقال بده به من، میاد اون رو به شکل یه بازی میسازه، تبدیل میشه به دیسک و میرسه به دست انسان دوم که مخاطبه. اون هم شروع میکنه به تجربه اثر و با توجه به پیش فرض های فکری که از قبل تو ذهنش هست به یک درکی از اون مفهوم اولیه میرسه. و اون درک ربطی به زمان و مکان نداره. یعنی دقیقا مبانی هرمونوتیک پست مدرن.

جالبش هم اینجاست که هر فرد بخاطر اینکه ذهن و افکار یونیکی داره به یک تجربه شخصی و متفاوتی میرسه. که بهش میگیم تجربه فرد و مبنی سازنده نظر شخصی هست. مثال میزنم، تریلر اولیه معرفی Death Stranding رو به یاد بیار. کوجیما یه ذهنیتی داره و میخواد اون رو به ما انتقال بده. میاد اون رو با کمک گرافیک کامپیوتری و صدا میسازه که مدیومی برای انتقال مفهوم از ذهن خودش به ماست. ما هم اون تریلر رو میبینم. هممون یه چیز رو میبینیم اما آیا هممون یه چیز رو تجربه میکنیم؟ خیر! و به این شکل اینترنت پر میشه از تحلیل های مختلف. یکی ربط میده به داستان جدا شدنش از کونامی، یکی ادامه یونیورس MGS میدونه و ... ما که هممون یه چیز رو دیدیم، پس چرا داره مفاهیم مختلف تدایی میشه؟ چون پیش فرض افراد یکی نیست و تجربه یکسان ندارن. حالا سوال من از شما اینه، تریلر صرفا چیزی که دیده، یا چیزی که درک میکنی؟ مگه چیزی که میبینی همون چیزی نیست که درک کردی؟ وگرنه که اصلا نمیتونستی ادعا کنی تریلر رو دیدی! پس اصلا تو نمیتونی نگاه ابژکتیو به اثر داشته باشی! من ایده آلیستی یا از منظر فنومونولوژی کانتی به قضیه نگاه نمیکنم، اما هیچ وقت هم نمیتونم یه محصول دیجیتالی رو به عنوان یک ابژه بپذیرم. چون از ابتدا تو ذهن مخاطب خلق میشه.

نکته اینجاست که ما فقط سعی میکنیم بیاییم یه سری قراردادهارو تعریف کنیم که برای همه یکسان هستن تا از این طریق بشه یه نظام قانون مندی برای نقد بدست بیاریم و البته باز هم به شکست منتهی میشه و خودمون ردش میکنیم. مثلا یه سری مباحث فنی مثل داستان و شخصیت پردازی یا تکنیکال مثل روزولوشن و ... رو به عنوان مبانی نقد ساختارگرایانه قرار میدیم، سعی میکنیم برسی کنیم ببینیم کدوم بازی داستان و پرداخت بهتری داره یا گرافیک تکنیکال خفن تری میسازه تا نمره بهتری بدیم و اگه بد بود نمره ندیم، اما یه Mario میاد و همه این مساول یادمون میره! فقط خود اون تجربه مهم میشه! اینجاست که من نتیجه میگیریم حتی مساول فنی هم ابژه نیستن، چون صرفا کمک میکنن به خلق یک تجربه بهتر و چون مثال نقض میارم که میتونن تاثیری نداشته باشن میزارمشون کنار.
 
آخه کلون خوش‌ساختی هم نیست:D، داستان که فوق آفسایده و بیشتر شبیه جک می‌مونه، اصلا هم فضاسازی و جذابیت سولز رو نداره و حتی گیم‌پلی هم کشش سری رو نداره و سریع تکراری می‌شه!
از اون‌طرف Nier که بیش‌ از حد خسته‌کننده بود، همش تکرار و تکرار، بازی حداقل واسه من ته عذاب بود، فقط موسیقیش کشش داشت!!:D
ولی به شخصا تو جفتش یه پتانسیل بزرگ از دست رفته‌ای میبینم و حسرت میخورم واسشون!:D
جالبه حالا دقیقا داریم به اونجا میرسیم که تو بازیسنتر بشه حتی بازی های با متا نزدیک ۹۰ هم نقد کرد ازادانه ولی هنوز فضا بستس نقد ولفنشتاین ببینید هی حمله میکنن هنوزم اجازه نمیدن انچنان
 
آخه کلون خوش‌ساختی هم نیست:D، داستان که فوق آفسایده و بیشتر شبیه جک می‌مونه، اصلا هم فضاسازی و جذابیت سولز رو نداره و حتی گیم‌پلی هم کشش سری رو نداره و سریع تکراری می‌شه!
از اون‌طرف Nier که بیش‌ از حد خسته‌کننده بود، همش تکرار و تکرار، بازی حداقل واسه من ته عذاب بود، فقط موسیقیش کشش داشت!!:D
ولی به شخصا تو جفتش یه پتانسیل بزرگ از دست رفته‌ای میبینم و حسرت میخورم واسشون!:D

منم نظرم همینه. نیو که کلا برای من ساخته نشده. از این سری سولز و بلادبورن و کلون هاشون بدم میاد. اما جز این Nioh رو هم بازی خاصی نمیدونم. صرفا یه کلون خوبه. فاکتوری نداره که بگیم wow عجب چیز یونیکی. اند سیم شت فور نیر. من حتی تمومش نکردم. سر سوزنی برای من جذابیت نداشت. از اول تا آخر که بازی کردم به این فکر میکردم از چیه این همه خوششون امده؟

پ.ن: کاپ هد هم باز در دسته بندی من جزو بازی های بیخود محسوب میشه:دی
 
Beyond Good and Evil 2 'Space Monkey Report' live stream set for December 7 - Gematsu

به نظرم احتمالا توی TGA هم باشن، و مثلا این لایو استریم در مورد نمایش صحبت کنند:-"
البته...الان که مینگرم فکر کنم لایو استریم قبل از TGA باشه:-"

@armin_shadow
هرجا خبری میاد، فقط بیاد که بی صبرانه منتظرم! خیلی خبر خوبی بود، دمت گرم :x

این یکی دو روز خیلی کم پای نت بودم، خیلی خبرها از دستم در رفته!:-s
 
از اون‌طرف Nier که بیش‌ از حد خسته‌کننده بود، همش تکرار و تکرار، بازی حداقل واسه من ته عذاب بود، فقط موسیقیش کشش داشت!!:D
ولی به شخصا تو جفتش یه پتانسیل بزرگ از دست رفته‌ای میبینم و حسرت میخورم واسشون!:D
یه جمله هست میگه " ادم بدونه چی بهش حال میده پس بهش حال میده!" من شمارو نمی شناسم ولی اینجوری که از بازی حرف میزنید یعنی از قابلیت هاتون توی بازی اشنا نبودید! منم قبول دارم که گیم پلی نسبت به تریلر اولیش پسرفت کرده ولی به هرحال تونست یه گیم پلی نرم و سریعی مثل ninja gaiden و bayonetta بیرون بده که من هیچجور مشکل توش پیدا نکردم ( اشاره ای به low budget نبودن این بازی نکنم که اگه شکست میخورد پلاتنیوم به احتمال خیلی قوی ورشکست میشد) ! و حتی استفاده از ابیلیتی هارو خیلی ساده تر بکنه و اگه بلد بودید میتونستید کمبو های خیلی قشنگی رو با یکم تمرین اجرا کنید و البته تنها چیزی که توی بازی نبود تکرار بود! از تغییر دوربین از حالت 3 بعدی به دو بعدی از خطی شدن بعضی مراحل به open world از مینی گیم هایی که حین هک کردن یا ورود flight unit میدیدم که همیشه مدلشون تغییر میکرد و نمی ذاشت هیچوقت یه روند باشه . ببخشید قصدی ندارم ولی DMC به شما اینهمه تنوع میداد که اینهمه همتون سنگشو به سینه میزنید؟

بعضی وقتی حرف هاتون واقعا ناراحتم میکنه چقدر بازی هارو ساده و مسخره میبینید میدونم هرکسی سلیقه ای داره ولی اینکه یه بازی رو همینجوری پشت سر هم تو پست های متعدد دیس میکنید واقعا غیر قابل تحمله.
 
آخرین ویرایش:
جالبه حالا دقیقا داریم به اونجا میرسیم که تو بازیسنتر بشه حتی بازی های با متا نزدیک ۹۰ هم نقد کرد ازادانه ولی هنوز فضا بستس نقد ولفنشتاین ببینید هی حمله میکنن هنوزم اجازه نمیدن انچنان
داداچ کجای کاری...تو سایت و فرومی داری فعالیت میکنی که سری متال گیر رو کردن تو چرخ گوشت صنعتی از اون ور سوسیس کالباس دادن بیرون:D ولفنشتاین و متای 90 بازی ها که نرمالیزه شده توسط اساتید بازی سنتر

پ.ن..خواهشا این nier زبون بسته رو بیخیال بشید جاش تو چرخ گوشت نیست...بی ادعا اومد...طرفدار هم پیدا کرد...واقعا کم نقص بود
 
آخرین ویرایش:
داداچ کجای کاری...تو سایت و فرومی داری فعالیت میکنی که سری متال گیر رو کردن تو چرخ گوشت صنعتی از اون ور سوسیس کالباس دادن بیرون:D ولفنشتاین و متای 90 بازی ها که نرمالیزه شده توسط اساتید بازی سنتر

پ.ن..خواهشا این nier زبون بسته رو بیخیال بشید جاش تو چرخ گوشت نیست...بی ادعا اومد...طرفدار هم پیدا کرد...واقعا کم نقص بود
متال گیر استاد ناقص داد بیرون .. ولی دریچه های جدیدی داره باز میشه که جای شکرش باقیه:D برای ۲۰۱۸ دستمون بازه
 
خونوک
gchs_img_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B7%DB%B1%DB%B2%DB%B0%DB%B7_%DB%B0%DB%B9%DB%B5%DB%B0%DB%B3%DB%B8-404x270.jpg
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or