خبر رسمی مایکروسافت دوباره جراحی کرد؛ این‌بار گیمینگ هم زیر تیغ رفت

  • Thread starter Thread starter Farh@d
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Farh@d

There is no description of the situation
کاربر فعال
1000028095.jpg


مایکروسافت در تازه‌ترین دور از تعدیل نیروهای خود، اعلام کرد که حدود ۹۰۰۰ نفر (معادل ۴٪ از نیروی کار جهانی‌اش) را اخراج می‌کند. این اخراج‌ها در اولین روزهای سال مالی جدید شرکت (ژوئیه ۲۰۲۵) آغاز شده و تمرکز آن عمدتاً بر واحد فروش، بازاریابی و بخش گیمینگ از جمله ایکس‌باکس است.

بر اساس گزارش «Seattle Times» و سایر منابع خبری، این اقدام در راستای بازسازی سازمانی و تمرکز بیشتر بر سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی و کاهش لایه‌های مدیریتی انجام می‌شود. این سومین موج بزرگ اخراج در مایکروسافت طی یک سال گذشته است؛ شرکت در ماه می حدود ۶۰۰۰ نفر و در ژانویه ۲۰۲۳ نیز ۱۰٬۰۰۰ نفر از کارکنان را اخراج کرده بود.

در واکنش به این تغییرات، فیل اسپنسر، رئیس بخش گیمینگ مایکروسافت، بیانیه‌ای صادر کرد که در بخشی از آن آمده است:

«برای موفقیت پایدار در بخش بازی، باید تمرکز خود را بر حوزه‌هایی بگذاریم که بیشترین پتانسیل را دارند. این به معنای کاهش فعالیت یا توقف آن در برخی بخش‌ها و ساده‌سازی ساختار مدیریتی است.

من می‌دانم که این تصمیم‌ها در زمانی گرفته می‌شوند که صنعت بازی در وضعیت خوبی قرار دارد، اما موفقیت فعلی ما نتیجه تصمیمات دشوار گذشته بوده است. اکنون نیز باید انتخاب‌های سختی داشته باشیم تا در آینده نیز موفق بمانیم.

این تصمیم‌ها به هیچ‌وجه بازتابی از توانایی یا تعهد کارکنانی که امروز شغل خود را از دست می‌دهند نیست. ما به آن‌ها مدیونیم و موفقیت فعلی‌مان بدون آن‌ها ممکن نبود.»



مایکروسافت تأکید کرده است که جزئیات تغییرات سازمانی به‌زودی توسط مدیران هر تیم به کارکنان ابلاغ خواهد شد. این تغییرات در شرایطی رخ می‌دهند که شرکت در زمینه پلتفرم، سخت‌افزار و نقشه‌راه بازی‌ها وضعیت خوبی دارد، اما تمرکز استراتژیک مایکروسافت حالا بیش از همیشه به سوی فرصت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی سوق پیدا کرده است.
 
آخرین ویرایش:
یه جوری میگید تاریک‌ترین که انگار آدم کشتند. تعدیل یه چیز عادی هست و همه کمپانی ها با تغییر استراتژی انجام میدن.

استودیو ساختند حالا با هر مشکل مدیریتی نشد، بهتر از اینه که اون بازی عرضه بشه که جدا از هدررفت سرمایه بیان بگن باز مدیریت بلد نیستید.

با تغییر استراتژی لایو سرویس های سونی، خبر تعطیلی و تعدیلی های پلی استیشن بیاد (که قطعاً میاد) موضع شما چیست ؟ میخواید حمایت کنید یا اعتراض کنید ؟
چطور اصلا کنسول رو جمع کنند. چیه ملت مای کنسول نشستند و چاق شدند جاش برند ورزش کنند.

امیدوارم سارا باند لباس های جذابی بپوشه تو کنفرانس ها از این جهت خوبه مدیر بشه
 
چطور اصلا کنسول رو جمع کنند. چیه ملت مای کنسول نشستند و چاق شدند جاش برند ورزش کنند.

امیدوارم سارا باند لباس های جذابی بپوشه تو کنفرانس ها از این جهت خوبه مدیر بشه
دندونی که درد می‌کنه رو دستمال نمی‌بندند. پول دور ریختن هست تمرکز بر روی سخت‌افزار.

الان براشون فروش نرم‌افزار (اینجا بازی) راحتر از فروش سخت افزار برای فروش نرم‌افزار به اون مشتریان بالقوه‌.

کنسول اکس باکس هم دارید بفروشید پلی استیشن بخرید که الان پایین‌ترین قیمت ممکن هست. تو شهریورماه دیگه کاری نمی‌شه کرد.
 
اگه منو نمیزنید یک سوال بپرسم :دی

مگه این اخراجیا دستورش از بالا نیومده؟ چون تا جایی که فهمیدم کل ماکروسافت رو درگیر کرده و از بین 9000 نفری که اخراج شدن حدود 1900 تاشون مال اکتیویژن و اکس باکس بودن!
ینی احتمالا ته زوری که اسپنسر تو این موضوع داشته این بوده که مشخص کنه کدوم استودیو ها خروجی ضعیف تری داشتن همونا شامل این قضیه بشن.

نباید به نادلا فحش داد؟ :دی
 
یه جوری میگید تاریک‌ترین که انگار آدم کشتند. تعدیل یه چیز عادی هست و همه کمپانی ها با تغییر استراتژی انجام میدن.

استودیو ساختند حالا با هر مشکل مدیریتی نشد، بهتر از اینه که اون بازی عرضه بشه که جدا از هدررفت سرمایه بیان بگن باز مدیریت بلد نیستید.
چه حرفای آشنایی...
دندونی که درد می‌کنه رو دستمال نمی‌بندند.
مگه سری که درد نمیکنه رو دستمال نمیبندن نبود؟؟؟
 
چه حرفای آشنایی...

مگه سری که درد نمیکنه رو دستمال نمیبندن نبود؟؟؟
این‌جا کلا من ندیدم کسی منطقی بخواد در خصوص مایکروسافت بحث کنه اونم به خاطر جناح بندی های صورت گرفته به لطف یه سری ترول بود که باعث شد اکثر دوستان به دنبال جبران کردن لطف باشند، این‌جا اگه من می‌گفتم اسپنسر رو بندازید بیرون و چه جنایتی صورت گرفته لایک می‌گرفتم به جای اسمایلی که بهم دارن میدن.

این بازی میومد بیرون متا ۶۰ می‌گرفت همه می‌خواستن بگن که اوا! پس مدیریت چیکار می‌کرده ؟

فورتزا موتور اسپورت هرچقدر هم که خوب باشه، وقتی کسی نگاهش نکرده چرا باید بازم بخوان منابع اختصاص بدن ؟ در صورتی که تو پلی استیشن هم حتی موفق نخواهد بود. کسی گرن توریزمو رو ول نمی‌کنه بیاد این بازی رو بخره.

به هوا مشت نزنید. سر اینکه یکی گفته ناجی صنعت گیم و استودیو پر از استعداد و AAAA و فلان و بیسار به ظاهر ژست نگران صنعت گیم رو نگیرید وقتی مخاطب یا مشتری اون محصول نیستید (منظورم فقط شما نبود، به طور کلی در خصوص این فروم)

خوشحالی خودتون رو در خصوص وضعیت فعلی اکس باکس ابزار کنید و لذت ببرید. همانطور که سر کنکورد خیلی ها اینکار رو کردند.
 
خوشحالی خودتون رو در خصوص وضعیت فعلی اکس باکس ابزار کنید و لذت ببرید. همانطور که سر کنکورد خیلی ها اینکار رو کردند.
من و بقیه فن های پلی استیشن چند سال قبل بابت تصمیمات فیل اسپنسر که به این روز ختم میشد، جلو جلو خوشحالی کردیم :) دیگه خوشحالیمون نمیاد.

این شما و دوستانتون بودید که واقعیت ها رو نمیدیدین و همچنان سرپوش میزاشتید و میزارید بر مشکلات بی شمار برند ایکس باکس.

کنکورد بازی بود که حتی یکی از فن های پلی استیشن ازش راضی نبود و از همون نمایش دوم فهمیدیم چه آشغالی ساخته سونی. برعکس وقتی یک آبدارچی از ناتی داگ یا اینسامنیاک میرفت به یکی از استودیو های نابغه ایکس باکس، اینجا جشن میگرفتن که عجب مغز متفکری داره اسپنسر ناجی صنعت گیم. وقتی شوکیس های فیک با نمایش های CG نشون میداد همه هیجانی میشدن و شروع به مسخره کردن نمایش های سونی.

وگرنه از همون عرضه استارفیلد باید میفهمیدید شانس موفقیت ایکس باکس خیلی خیلی پایینه و این روزها در پیش بوده.
 
من و بقیه فن های پلی استیشن چند سال قبل بابت تصمیمات فیل اسپنسر که به این روز ختم میشد، جلو جلو خوشحالی کردیم :) دیگه خوشحالیمون نمیاد.

این شما و دوستانتون بودید که واقعیت ها رو نمیدیدین و همچنان سرپوش میزاشتید و میزارید بر مشکلات بی شمار برند ایکس باکس.

کنکورد بازی بود که حتی یکی از فن های پلی استیشن ازش راضی نبود و از همون نمایش دوم فهمیدیم چه آشغالی ساخته سونی. برعکس وقتی یک آبدارچی از ناتی داگ یا اینسامنیاک میرفت به یکی از استودیو های نابغه ایکس باکس، اینجا جشن میگرفتن که عجب مغز متفکری داره اسپنسر ناجی صنعت گیم. وقتی شوکیس های فیک با نمایش های CG نشون میداد همه هیجانی میشدن و شروع به مسخره کردن نمایش های سونی.

وگرنه از همون عرضه استارفیلد باید میفهمیدید شانس موفقیت ایکس باکس خیلی خیلی پایینه و این روزها در پیش بوده.
تشکر که باز هم تأیید کردید وضعیت این فروم از چه قرار است و چطور نورون های مغری شما در مواجهه با یک نظر که بر خلاف باور آنها باشد مرز بندی می‌کند.


شما نه اسم من رو می‌دونی، نه می‌دونی از کجا اومدم یا اصلا اکس باکس دارم یا ندارم که سریعاً من رو تو گروه اکس باکس می‌ذاری ؟

مشکل اینه که فکر می‌کنید من ماله به دست در حال طرفداری از این وضعیت هستم. خیر من به بلوغ سنی و ذهنی رسیدم که سر یه پلاستیک ۵۰۰ دلاری، کنسول وار نکنم و تمام زوایای یک موضوع یا اتفاق رو یک‌طرفه مورد قضاوت قرار ندم.

الان هم بیشتر از قبل خوشحالی، نوش جونت. ولی اونایی که ترول می‌کردند و سر اون تصاحب ها و خبر ها و شوکیس ها... این‌جا نیستند الان.

هرچند که بحث یعنی من و شما هم دیگر رو قبول نداشته باشیم و به نتیجه نرسیم. منم اینجا پیامبر نیستم، سعی در فهم چیزی ندارم. صرفاً محیطی فراهم شده که به رایگان نظرم رو به فارسی بگم.
 
  • Like
Reactions: pouria.sh
یه جوری میگید تاریک‌ترین که انگار آدم کشتند. تعدیل یه چیز عادی هست و همه کمپانی ها با تغییر استراتژی انجام میدن.

بله تعدیل نیرو یه چیز مرسوم تو بیزنسه، و چند وقت یبار برای خیلی از استدیوها پیش میاد و بخش اجتناب ناپذیری از بیزنسه، اما اخراج چند ده هزار نفر در عرض دو سال دیگه صرفا تعدیل نیرو نیست و سونامی اخراجه. مساله هم فقط اخراج آدم ها نیست، بلکه علت این اخراج ها و بعد نتیجه اون هاست.

نتیجه این همه اخراج کنسل شدن کلی بازی و تخته شدن استدیوهاست. حالا از استدیوهای خلاقی مثل Tango بگیر (که شانس آوردن احیا شدن دوباره) تا یه استدیو تازه تاسیس که قرار بود AAAA بسازه. این قسمت اصلا چیز عادی نیست که شما تو این 50 60 تا پستی که اینجا دادی سعی در عادی جلوه دادنش داری. مستقیما نتیجه تصمیمات به شدت احمقانه یه سری مدیر انحصار طلب متوهمه که الان دودش داره میره تو چشم سازنده ها و طرفداران این بازی ها. کسایی که فکر میکردن میتونن با پول خرج کردن تو رقابت چیت کنن و همونطور که قبلا هم گفته بودم بجای بدست آوردن موفقیت، اون رو بخرن! با این رویا احمقانه و تصورات جاه طلبانه ای مثل بلعیدن تمام بازار دست به یه قمار بزرگ زدن و الان مصداق بارز خر گیر کرده تو گل موندن چیکار کنن. برای نجات سرمایه هاشون و تامین پول نقدی که این همه بیزنس مختلف نیاز داره هم دست به هرکاری زدن، که بدترینش کشتن Xbox و رقابت بین سونی و مایکروسافت بود، اما ظاهرا نتیجه خاصی نداشته و باز مجبورن شدن به تعدیل نیرو و کنسل کردن پروژه ها.

این شرایط اصلا یه چیز عادی نیست. این اتفاقات اصلا تصمیمات مدیریتی درست نیست. اینکه بیای یه شوکیس بزرگ راه بندازی، N تا بازی توش معرفی کنی و بعد چند سال و وقتی همه منتظر عرضه شون هستن دونه دونه کنسلشون کنی "بیرون کشیدن دندون لق" نیست، عین کلاه برداریه. مثال واضح گول زدن مخاطبه. میای استدیو معرفی میکنی، با افتخار هرچی بازیساز خفن هست رو جذب میکنی با پول بالا، میای میگی AAAA دارن میسازن، اما بعد یه IP مرده رو میدی بهشون زنده کنن، چون اعتماد و اعتقادی به تیم نیست و عمرا فکر نمیکنی بتونن یه IP تازه و جذاب بسازن و بعد این تیم حتا تو ساخت اینم میمونه و مجبور میشی بری بدی دست یه استدیو دیگه تا اون ساخت رو ببرن جلو. با یه ویدئو گیم پلی بازی رو نمایش میدی، اما نمایشت فیک بوده و صرفا میخواستی به دروغ گفتن به مخاطبینت ادامه بدی و وانمود کنی همه چی داره خوب پیش میره... و دست آخر هم بازی کنسل میشه.

قسمت احمقانه تر همه این ماجراها هم طبق معمول صحبت های دیگه واقعا مزخرف اسپنسره! استاد مدعی شده موفقیت های امروز نتیجه تصمیمات سخت دیروزه و این تصمیمات الان هم هرچند تلخ منجر به موفقیت های بیشتر در آینده میشه.... جدی؟ موفقیت های امروز؟ دقیقا چه موفقیتی؟ اینکه برند Xbox رو نابود کرده و مجبور شدن سخت افزار رو ببوسن بزارن کنار؟ اینکه ایده Gamepass اینطور شکست خورده؟ اینکه مجبور شدن ناشر باشن و خودشون تو کنفرانس های خودشون بیشتر از سونی تو SoP هاش بازی برای PS5 معرفی میکنن؟ اینکه نصف بازی های شوکیس های بزرگش یا کنسل شدن، یا سرنوشتشون گنگ و نامعولمه (و یحتمل در آینده کنسل میشن) و یا بعد انتشار هم شکست های تجاری عجیب غریب بودن و الان مجبور شدن رو کنسول رقیب مجانی بدنش بیرون بلکه یه فن بیسی ایجاد بشه و چهار نفر بازی کننش؟ به چی میگن موفقیت؟

یکی از این تعدیل ها مربوط به استدیوهای سازنده CoD ـه، یعنی کسایی که تا قبل تصاحب توسط مایکروسافت داشتن عین انسان کار خودشون رو میکردن و هر روز هم بیشتر از قبل بازار رو میبلعیدن، اما الان مجبور شدن نیرو اخراج کنن. همونطور که پیش بینی کرده بودم مایکروسافت به زودی اکتی و برند CoD رو هم نابود میکنه و فقط کافیه زمپلا با بتلفید تازه کار خودشو درست انجام بده و سونی هم از نظر مارکتی بیاد پشتشون، در عرض چند سال CoD هم سقوط آزاد میکنه.
 
بله تعدیل نیرو یه چیز مرسوم تو بیزنسه، و چند وقت یبار برای خیلی از استدیوها پیش میاد و بخش اجتناب ناپذیری از بیزنسه، اما اخراج چند ده هزار نفر در عرض دو سال دیگه صرفا تعدیل نیرو نیست و سونامی اخراجه. مساله هم فقط اخراج آدم ها نیست، بلکه علت این اخراج ها و بعد نتیجه اون هاست.

نتیجه این همه اخراج کنسل شدن کلی بازی و تخته شدن استدیوهاست. حالا از استدیوهای خلاقی مثل Tango بگیر (که شانس آوردن احیا شدن دوباره) تا یه استدیو تازه تاسیس که قرار بود AAAA بسازه. این قسمت اصلا چیز عادی نیست که شما تو این 50 60 تا پستی که اینجا دادی سعی در عادی جلوه دادنش داری. مستقیما نتیجه تصمیمات به شدت احمقانه یه سری مدیر انحصار طلب متوهمه که الان دودش داره میره تو چشم سازنده ها و طرفداران این بازی ها. کسایی که فکر میکردن میتونن با پول خرج کردن تو رقابت چیت کنن و همونطور که قبلا هم گفته بودم بجای بدست آوردن موفقیت، اون رو بخرن! با این رویا احمقانه و تصورات جاه طلبانه ای مثل بلعیدن تمام بازار دست به یه قمار بزرگ زدن و الان مصداق بارز خر گیر کرده تو گل موندن چیکار کنن. برای نجات سرمایه هاشون و تامین پول نقدی که این همه بیزنس مختلف نیاز داره هم دست به هرکاری زدن، که بدترینش کشتن Xbox و رقابت بین سونی و مایکروسافت بود، اما ظاهرا نتیجه خاصی نداشته و باز مجبورن شدن به تعدیل نیرو و کنسل کردن پروژه ها.

این شرایط اصلا یه چیز عادی نیست. این اتفاقات اصلا تصمیمات مدیریتی درست نیست. اینکه بیای یه شوکیس بزرگ راه بندازی، N تا بازی توش معرفی کنی و بعد چند سال و وقتی همه منتظر عرضه شون هستن دونه دونه کنسلشون کنی "بیرون کشیدن دندون لق" نیست، عین کلاه برداریه. مثال واضح گول زدن مخاطبه. میای استدیو معرفی میکنی، با افتخار هرچی بازیساز خفن هست رو جذب میکنی با پول بالا، میای میگی AAAA دارن میسازن، اما بعد یه IP مرده رو میدی بهشون زنده کنن، چون اعتماد و اعتقادی به تیم نیست و عمرا فکر نمیکنی بتونن یه IP تازه و جذاب بسازن و بعد این تیم حتا تو ساخت اینم میمونه و مجبور میشی بری بدی دست یه استدیو دیگه تا اون ساخت رو ببرن جلو. با یه ویدئو گیم پلی بازی رو نمایش میدی، اما نمایشت فیک بوده و صرفا میخواستی به دروغ گفتن به مخاطبینت ادامه بدی و وانمود کنی همه چی داره خوب پیش میره... و دست آخر هم بازی کنسل میشه.

قسمت احمقانه تر همه این ماجراها هم طبق معمول صحبت های دیگه واقعا مزخرف اسپنسره! استاد مدعی شده موفقیت های امروز نتیجه تصمیمات سخت دیروزه و این تصمیمات الان هم هرچند تلخ منجر به موفقیت های بیشتر در آینده میشه.... جدی؟ موفقیت های امروز؟ دقیقا چه موفقیتی؟ اینکه برند Xbox رو نابود کرده و مجبور شدن سخت افزار رو ببوسن بزارن کنار؟ اینکه ایده Gamepass اینطور شکست خورده؟ اینکه مجبور شدن ناشر باشن و خودشون تو کنفرانس های خودشون بیشتر از سونی تو SoP هاش بازی برای PS5 معرفی میکنن؟ اینکه نصف بازی های شوکیس های بزرگش یا کنسل شدن، یا سرنوشتشون گنگ و نامعولمه (و یحتمل در آینده کنسل میشن) و یا بعد انتشار هم شکست های تجاری عجیب غریب بودن و الان مجبور شدن رو کنسول رقیب مجانی بدنش بیرون بلکه یه فن بیسی ایجاد بشه و چهار نفر بازی کننش؟ به چی میگن موفقیت؟

یکی از این تعدیل ها مربوط به استدیوهای سازنده CoD ـه، یعنی کسایی که تا قبل تصاحب توسط مایکروسافت داشتن عین انسان کار خودشون رو میکردن و هر روز هم بیشتر از قبل بازار رو میبلعیدن، اما الان مجبور شدن نیرو اخراج کنن. همونطور که پیش بینی کرده بودم مایکروسافت به زودی اکتی و برند CoD رو هم نابود میکنه و فقط کافیه زمپلا با بتلفید تازه کار خودشو درست انجام بده و سونی هم از نظر مارکتی بیاد پشتشون، در عرض چند سال CoD هم سقوط آزاد میکنه.
چیزی که فرمودین از بیرون که بهش نگاه کنی درست است اما از داخل که خیره بشی منطقی جلوه می‌کنه.

اول اینکه باید این ایده رو بزاریم کنار که مایکروسافت پول بینهایت به اکس باکس برای توسعه میداد. با تصاحب اشتباه نگیرید؛ کمپانی ها همیشه پول نقد رو با گرفتن وام تبدیل به سرمایه می‌کنند. چرا میگم مایکروسافت پول توسعه نمی‌داد ؟ فیل اسپنسر تو دادگاه اکتیویژن گفت که اگر اکس باکس به حد نصاب درآمدی تعیین شده توسط تیم مالی مایکروسافت نرسند از بودجه ما کم می‌کردند‌. دلیل اینهمه Scoop (کوچک شدند) بازی های مایکروسافت هم همینه.

می‌تونی از شوکیس های اکس باکس از ۲۰۱۵ به این ور ببینی که چطور فیل اسپنسر همش در حال تشکر از طرفداران به خاطر حمایت ها و اعتماد به اونها هست. پس چرا درست نشدند و باز بازی CG با تاریخ نامعلوم معرفی کردند ؟ چون بازی نداشتند. در رقابت با سونی به جز مثلث طلایی هیلو، گیرز، فورتزا چیزی برای عرضه نداشتند. همین گیم پس هم ثمره رقابت بود برای جذب مخاطب.

نشد، هرکاری کردند نشد و شکست خوردند. چیکار می‌کردند ؟ باید بخش رو تعطیل می‌کردند و گیمینگ‌ رو می‌گذاشتند کنار ؟ اکتیویژن بلیزارد هم بدون برنامه پیش اومد. بابی کوتیک و سهامداران می‌خواستند از شر این کمپانی خلاص بشن. در فایل های لیک شده از دادگاه اکتیویژن، مایکروسافت تنها ناشری که بررسی نکرده بود برای تصاحب همین اکتیویژن بود. فرض کن بیش از ۱۰۰ ناشر و استدیو رو بررسی کرده بودند اکتیویژن توش نبود.

حد نهایی اکس باکس همینه. سخت‌افزار شکست خورده اما بازی ها که هستند‌. کیلویی استدیو خریده بودند و کیلویی به بازی ها چراغ سبز دادند که جلو سونی پرفتوی داشته باشند‌. الان هم که رقابت ندارند‌. گیم پس هم تعطیل بشه، بشه. مهمه براشون مگه ؟ پول هست. داره پول میاد.

سود عملیاتی اکتیویژن بلیزارد در سال مالی ۲۰۲۲ (تا پایان ماه دسامبر) برابر بود با 1.67 میلیارد دلار. سود عملیاتی پلی استیشن در بازه زمانی مشابه چقدر بود ؟ 1.89 میلیارد دلار. سال بعد چقدر شد ؟ اکتیویژن ۳.۶۱ میلیارد دلار.

نگران اکتیویژن هم نباش. قبل از ۲۰۲۰ اینا ۸۰۰ نفر تعدیل کردند و بعدش ۲۰۰۰ نفر استخدام کردند. تعدیل به معنی اخراج نیست‌. مایکروسافت از ۲۰۲۳ بیش از ۲۰ هزار نفر رو تعدیل کرده ولی از ۲۰۲۳ تا به امروز تعداد کارمندانش ٪۳ هم بیشتر شده.

نامه فیل اسپنسر رو بخون. اونایی که تعدیل شدند تو بخش های دیگه مایکروسافت گیمینگ‌ پوزیشن آزاد داریم. درخواست استخدام بدن، در اولیت قرار می‌گیرند.
 
چند سال پیش وقتی میگفتیم مدیریت ایکس باکس کمونیستی شده(به ظاهر سرمایه داری) و شعار برابری و برادریشون آخر سر محکوم به شکسته کالت طرف مقابل سمتمون جبهه میگرفتن.
بفرمایید تحویل بگیرید آشی که خودتون پختید
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or