خبر رسمی مایکروسافت دوباره جراحی کرد؛ این‌بار گیمینگ هم زیر تیغ رفت

  • Thread starter Thread starter Farh@d
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Farh@d

There is no description of the situation
کاربر فعال
1000028095.jpg


مایکروسافت در تازه‌ترین دور از تعدیل نیروهای خود، اعلام کرد که حدود ۹۰۰۰ نفر (معادل ۴٪ از نیروی کار جهانی‌اش) را اخراج می‌کند. این اخراج‌ها در اولین روزهای سال مالی جدید شرکت (ژوئیه ۲۰۲۵) آغاز شده و تمرکز آن عمدتاً بر واحد فروش، بازاریابی و بخش گیمینگ از جمله ایکس‌باکس است.

بر اساس گزارش «Seattle Times» و سایر منابع خبری، این اقدام در راستای بازسازی سازمانی و تمرکز بیشتر بر سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی و کاهش لایه‌های مدیریتی انجام می‌شود. این سومین موج بزرگ اخراج در مایکروسافت طی یک سال گذشته است؛ شرکت در ماه می حدود ۶۰۰۰ نفر و در ژانویه ۲۰۲۳ نیز ۱۰٬۰۰۰ نفر از کارکنان را اخراج کرده بود.

در واکنش به این تغییرات، فیل اسپنسر، رئیس بخش گیمینگ مایکروسافت، بیانیه‌ای صادر کرد که در بخشی از آن آمده است:

«برای موفقیت پایدار در بخش بازی، باید تمرکز خود را بر حوزه‌هایی بگذاریم که بیشترین پتانسیل را دارند. این به معنای کاهش فعالیت یا توقف آن در برخی بخش‌ها و ساده‌سازی ساختار مدیریتی است.

من می‌دانم که این تصمیم‌ها در زمانی گرفته می‌شوند که صنعت بازی در وضعیت خوبی قرار دارد، اما موفقیت فعلی ما نتیجه تصمیمات دشوار گذشته بوده است. اکنون نیز باید انتخاب‌های سختی داشته باشیم تا در آینده نیز موفق بمانیم.

این تصمیم‌ها به هیچ‌وجه بازتابی از توانایی یا تعهد کارکنانی که امروز شغل خود را از دست می‌دهند نیست. ما به آن‌ها مدیونیم و موفقیت فعلی‌مان بدون آن‌ها ممکن نبود.»



مایکروسافت تأکید کرده است که جزئیات تغییرات سازمانی به‌زودی توسط مدیران هر تیم به کارکنان ابلاغ خواهد شد. این تغییرات در شرایطی رخ می‌دهند که شرکت در زمینه پلتفرم، سخت‌افزار و نقشه‌راه بازی‌ها وضعیت خوبی دارد، اما تمرکز استراتژیک مایکروسافت حالا بیش از همیشه به سوی فرصت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی سوق پیدا کرده است.
 
آخرین ویرایش:
توجیه و اثباتِ ضررِ کنترل شده برای مگا کورپ ها عین سوده.
مایکرو بعنوان مالک و بازیگر اصلیِ ویدیوگیم، گیمپس رو مثل مرغ هم تو عزا و هم عروسی سر میبُره.
اگه در سطح بقالی چرتکه بندازی که وای فروش مستقیم بازی کم شد پس ضرر، اما بعنوان مگا کورپ و لیدر، صنعت رو با همین استراتژیِ ضرر (loss leader) میچرخونه:
با تقریبا مجانی کردن قیمت، مثل قلاب هم مشتری جدید وارد سیستم میکنه، هم مشتری رو نگه میداره (retention rate) و نه فقط خودِ پدر که کل اکوسیستم بهرش رو میبرن که نفعش مجدد به مایکرو برمیگرده.
چون پدر در عین حال، مالک زیرساختها هم هست (سرور، کلاد، لایسنس، ai و ...) و اصل سود، از پول اجاره این سرویسها با قراردادهای بلند مدت و بصورت پایدار درمیاد. (عروسی)
ولی موقع اخراج و مالیات و نمایش ضررِ کنترل شده که میرسه، همین گیم پس که در نگاه بقالی، ضررِ خالصه، میشه پیرهن عثمان و scapegoat (عزا)
اگه بعنوان جامعه گیمری دودوتا چهارتای مایکرو ربطی به ما نداره پس تحلیل بازارِ گیمپس هم بزاریم برای بعدا، و همینکه برای این ip های از دست رفته شام غریبان بگیریم و اسپنسر رو فحش بدیم، برامون کافیه
یکی از دلایل طولانی نوشتن اینه که یه مطلبی رو خیلی کامل و واضح تر بتونی توضیح بدی. تو چه یه خط مینویسی چه طولانی لعنتی هیچکدومشم ادم متوجه نمیشه.

هر شرکت دیگه ای با این حجم از درامد و اعتبار و سرمایه جای مایکرو بود، عملکرد بهتری تو زمینه گیمینگ میداشت چه بسا که خیلی کوچک تر از مایکرو الان دارن انجام میدن.
این حجم از ضرردهی و اخراج فقط نشونه سقوطه.
 
یکی از دلایل طولانی نوشتن اینه که یه مطلبی رو خیلی کامل و واضح تر بتونی توضیح بدی. تو چه یه خط مینویسی چه طولانی لعنتی هیچکدومشم ادم متوجه نمیشه.

هر شرکت دیگه ای با این حجم از درامد و اعتبار و سرمایه جای مایکرو بود، عملکرد بهتری تو زمینه گیمینگ میداشت چه بسا که خیلی کوچک تر از مایکرو الان دارن انجام میدن.
این حجم از ضرردهی و اخراج فقط نشونه سقوطه.
فقط اونجاش که میگه لیدر و بازیگر اصلی ویدئو گیم =)) یعنی فقط یه کالاف دیوتی داشتن باعث میشه تو لیدر صنعت گیم باشی؟؟؟!!!

در حالی که همون کالاف یا تمام آی پی هایی که از زیمکس رسیده دستشون، بیشترین فروشش روی کنسول های سونیه. نه فقط برای مایکروسافت که یوبیسافت، EA، کپکام، تیک تو و تمام ناشرا روی کنسول های سونی حساب کردن برای فروش. ولی اینا قرار بود سونی رو بزنن زمین و جایگاهشو تصاحب کنن :D
 
فوری : گیمپس دیگر سودآور نیست .

طبق گفته xbox به Chris Dring با احتساب هزینه های بازی های فرست پارتی ،سرویس گیمپس دیگر سوددهی ندارد .

View attachment 385853


View attachment VID_20250708_135603_703.mp4

بابک دِرِدلُرد وقتی این خبرو از تلگرام میفهمه ولی تا پارسال میگفت اسپنسر قول داده 100 میلیون کاربر جذب گیم پس میشن چون دنبال درآمد نتفلیکسی هستن =))
 
حالا درسته سرخط خبر بهتون داره مزه میده ولی یه لحظه فکر کنین چرا باید هزینه تولید بازی مولتی پلتفرم جزو هزینه گیم پس لحاظ بشه؟ طرف بازی رو ساخته هفتاد جا فروخته بعد باید هزینه ساختش رو با درآمد حاصل از یه پلتفرم مقایسه کنه و پول استیم و PSN و فروش فیزیکی هم کشک؟
 
حالا درسته سرخط خبر بهتون داره مزه میده ولی یه لحظه فکر کنین چرا باید هزینه تولید بازی مولتی پلتفرم جزو هزینه گیم پس لحاظ بشه؟ طرف بازی رو ساخته هفتاد جا فروخته بعد باید هزینه ساختش رو با درآمد حاصل از یه پلتفرم مقایسه کنه و پول استیم و PSN و فروش فیزیکی هم کشک؟
البته بعدش این رو گفته :دی

Ok, I need to correct/clarify something. First, Xbox Game Pass is profitable, even when you factor in the lost sales for its first-party teams, sources who would know have told me
 
watch?v=mevVYojqAgM
:دی
View attachment df xbox.mp4

پ.ن:
این 11 صفحه ای که تاپیک جلو رفته به نظرم ناشی از شوکه شدن و تعجب نمیتونه باشه چون خودمونیم، we all saw it coming... :-" ولی خب با این وجود باز هم ناراحت کننده است.
برای یک سری ها مثل من که 14 سال پیش اخبار خرید بخش موبایل Nokia رو دنبال میکردن و شاهد تعطیل شدن/فروش رفتن یک دفعه ای تقریبا تمام پتنت ها و سرویس های مرتبط مثل Navteq، Vertu، Ovi، MeeGo و ... توسط Microsoft بودن، متاسفانه این داستان چندان جدید نبود. Phil Spencer و تیم ـش به عقیده من «عینا» همون ماموریت Stephen Elop رو دنبال میکنن که این هم ناشی از خط مشی و استراتژی کلان Microsoft در قالب یک سازمان هست، نه خروجی نهایی برند Xbox از دید پلیرها/طرفدارا/ etc.
اگر واقعا منصفانه قرار باشه عملکرد Spencer رو نقد کنیم، صراحتا به معنای واقعی کلمه تا همین جا هم معجزه کرده و میتونست وضعیت خیلی بدتر هم باشه (که در ادامه به اعتقاد من بدتر هم خواهد شد) و خب حیف واقعا. به شدت دلم برای این برند و تمام استودیوهایی که الان زیردست Microsoft هستن و بلایی که در ادامه قراره سرشون بیاد میسوزه. چه قدر پتانسیل که صرفا به خاطر شیوه عملکرد policy-maker های ارشد و رده اول کمپانی هایی مثل Microsoft دائم در حال از بین رفتن هستن...
 
فراگیری گسترده هوش مصنوعی، غیر واقع بینانه بودن اهداف مالی بالاسری، سیاست های مالی و اقتصادی ترامپ، تغییر اقلیم جغرافیایی و التهابات دیپلوماتیک منطقه ای، یعنی یه عده حاضرن این وضعیت اسف‌باری که XBOX توش هست رو به هر چیزی حتی به خودشون هم نسبت بدن اما به هر قیمتی شده این اسپنسر رقت انگیز رو تبرئه کنن. عجیبه واقعا. نزدیک ۸۰ میلیارد دلار فقط تو چند سال اخیر صرف خرید ناشر کردن، حالا جز کوردن میگه فلانی انتظار مالیش مخربه. قشنگ نگاه این مجموعه مدیریت فعلی XBOX و حامیان رسانه ای دور و ورش اینه که ما هر جا اراده کردیم می‌تونیم هر هزینه کلانی کنیم و هر تصمیمی بگیریم و هیچ کسی نهایتا حق نداره مطالبه مشروعی از ما داشته باشه. نه فن بیس باید مطالبه بازی درست حسابی داشته باشه، نه مدیریت بالاتر، انتظار سود آوری. هستیم که باشیم فقط.
 
آخرین ویرایش:
بیشتر کسانی که اینجا از اسپنسر انتقاد می‌کنند دارندگان کنسول اکس باکس هستند که حالا جعبه پلاستیکی اونها فاقد انحصاری شده. وگرنه کسی رو پی سی و پلی استیشن بازی می‌کنه فرقی به حالش ندارد این وضعیت اکس باکس. بازی مایکروسافت خوب باشه تهیه می‌کنه بازی می‌کنه، خوب هم نباشه مجبور نیست که بخره
 
بیشتر کسانی که اینجا از اسپنسر انتقاد می‌کنند دارندگان کنسول اکس باکس هستند که حالا جعبه پلاستیکی اونها فاقد انحصاری شده. وگرنه کسی رو پی سی و پلی استیشن بازی می‌کنه فرقی به حالش ندارد این وضعیت اکس باکس. بازی مایکروسافت خوب باشه تهیه می‌کنه بازی می‌کنه، خوب هم نباشه مجبور نیست که بخره
اشتباه فکر میکنی این وضع دقیقا رو سونی و پلی استیشن و بازی هاش تاثیر میذاره . من خودم مقصر هار شدن سونی و کصافت کاری های این چند سالش رو فقط فیل اسپنسر و ایکس باکس میدونم . اگر انقدر تر نزده بودن الان این طرف به جای 20 تا استودیوی گس ساز و تخته شدن درشون و 600 تا ریمیک و ریمستر الان 10 تا گیم AAA فرست پارتی فوق خفن بیشتر داشتیم ، E3 و کنفرانس داشتیم ، بازی های درجه یک رو پلاس داشتیم و غیرو .
دلیل اینکه سونی آدم شد و نسل خفن هفتم و بعدش رو داشتیم فقط رقابت بود که اینم از بین رفت .
 
اشتباه فکر میکنی این وضع دقیقا رو سونی و پلی استیشن و بازی هاش تاثیر میذاره . من خودم مقصر هار شدن سونی و کصافت کاری های این چند سالش رو فقط فیل اسپنسر و ایکس باکس میدونم . اگر انقدر تر نزده بودن الان این طرف به جای 20 تا استودیوی گس ساز و تخته شدن درشون و 600 تا ریمیک و ریمستر الان 10 تا گیم AAA فرست پارتی فوق خفن بیشتر داشتیم ، E3 و کنفرانس داشتیم ، بازی های درجه یک رو پلاس داشتیم و غیرو .
دلیل اینکه سونی آدم شد و نسل خفن هفتم و بعدش رو داشتیم فقط رقابت بود که اینم از بین رفت .
بزارید با شما مخالفت کنم. چند صحفه پیش من اینجا از سود عملیاتی صحبت کردم. دوستان سطحی گذر کردند. این‌جا پلی استیشن، اکس باکس و هر ناشر و استدیو دیگری با فروش گیمینگ‌ کسب و کار دارند.

این که سونی به سمت لایو سرویس رفت یک چیز عادی است و به دور از صرفاً وجود رقابت هست. دوباره به این موضوع اشاره می‌کنم:

سال مالی 2024 سونی (منتهی به مارچ 2025) پلی استیشن رکورد درآمدی تاریخ خودش رو با کسب 2.8 میلیارد دلار سود عملیاتی کسب کرد.

تو سال 2021 مجموعه اکتیویژن بلیزارد 3.4 میلیارد دلار سود عملیاتی داشت.

سونی به خاطر پلتفرم هولدر بودن و داشتن سخت‌افزار هزینه زیادی برای بخش R&D میکنه، بودجه زیادی برای توسعه بازی ها و مارکتینگ صرف می‌کنه. قراداد های انحصاری زمانی یا به طور کلی انحصاری هم جای خود‌‌. همه اینها منجر به درآمد میشن ولی کافی نیست. سونی نمی‌تونه به این میزان درآمد بسنده کنه. اشتباه جیم رایان این بود که تمام و کمال بدون استراتژی درست به سمت لایو رفت‌. مدیران جدید پلی استیشن از این اشتباه درس گرفتند. الان هم استراتژی خودشون رو بازیکنان فعال ماهانه ترسیم کردند، همانطور که هل دایورز سر از اکس باکس در آورد و میشه حدس زد لایو سرویس های آینده سونی هم مولتی پلتفرم باشند.

مایکروسافت دیگه رقیب نیست بلکه همکار سونی هست. از نبود رقابت برای کاهش کیفیت هم ترسی نداشته باشید. سونی اینقدر استاندارد مجموعه استودیو های پلی استیشن رو بالا برده که بخوان شل کنند، خودشون ضرر می‌بینند.
 
  • Like
Reactions: SHAYAN1999
اشتباه فکر میکنی این وضع دقیقا رو سونی و پلی استیشن و بازی هاش تاثیر میذاره . من خودم مقصر هار شدن سونی و کصافت کاری های این چند سالش رو فقط فیل اسپنسر و ایکس باکس میدونم . اگر انقدر تر نزده بودن الان این طرف به جای 20 تا استودیوی گس ساز و تخته شدن درشون و 600 تا ریمیک و ریمستر الان 10 تا گیم AAA فرست پارتی فوق خفن بیشتر داشتیم ، E3 و کنفرانس داشتیم ، بازی های درجه یک رو پلاس داشتیم و غیرو .
دلیل اینکه سونی آدم شد و نسل خفن هفتم و بعدش رو داشتیم فقط رقابت بود که اینم از بین رفت .
مایکروسافت هر چقدر هم کنسول و گیم خفن بسازه هزینه تولید بازی AAA رو پایین نمیاره
الان ببین هر ناشری یا یه GAAS موفق داره یا یکی میخواد بسازه. همین تازه وارد های چینی و کره ای رو هم نگاه کنی همه شون دارن با پشتوانه پول مفتی که از این نوع بازی به دست میاد وارد ساخت بازی های سینگل پلیر میشن.
 
  • Like
Reactions: SHAYAN1999

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or