فراموش شدگان سونی : 5 سری بازی که منتظر بازگشتشان هستیم

ARTHUR WESKER

“We can’t change what’s done, we can only move on.
کاربر فعال
Jan 25, 2018
6,600
نام
Albiceleste

1606553536989.png


شماره 1 " Syphon Filter "

در سال 1993 بود که استدیو بازیسازی Eidetic در آمریکا تاسیس شد. اولین بازی این استدیو, بازی "Bubsy 3D" بود که برای کنسول پلی استیشن, در سال 1996 عرضه شد. بعد از گذشت سه سال بار دیگر استدیو Eidetic تصمیم بر ساخت یک عنوان شوتر سوم شخص در ژانر مخفی کاری را گرفت گرچه این بازی تا زمان عرضه و مراحل ساخت با لغو های زیادی روبرو شد اما در نهایت Eidetic تصمیم بر ساخت بازی گرفت و شخص ریچارد هم "Richard Ham" را به عنوان رهبر طراحان و جان گروین "John Gravin" را هم به عنوان کارگردان بازی منصوب کرد. با عرضه ی بازی سایفون فیلتر در 1999 به ناشری استدیو 989 و کسب نمره ی 90 از سایت متاکریتک, توانست به یکی از موفق ترین بازی ها بروی پلی استیشن با فروش یک میلیون نسخه تبدیل شود. جدا از بخش فروش و نمره ، سایفون فیلتر در آن زمان یکی از معدود بازی هایی بود که گیم پلی بازی بسیار لذت بخش بود. توانایی چرخش دوربین در سه جهت ، هسته های پنهان کاری و Gunplay بینظیر ، قابلیت هایی بودند که کمتر بازی در آن زمان با خود همراه داشت و همین وجه سایفون فیلتر را متمایز با تعداد کثیری از بازی های سه بعدی سوم شخص میکرد.

البته نباید صداگذاری فوق شاهکار و موزیک های زیبای این بازی هنگام وضعیت عادی و خطر در مراحل را نادیده گرفت. بعد از گذشت یک سال و موفقیت نسخه اول سایفون فیلتر , استدیو سازنده تصمیم بر ساخت نسخه ی دوم این بازی را گرفت و نسخه ی دوم بازی را درست یک سال بعد از عرضه نسخه ی اول عرضه کرد. نسخه ی دوم بازی نیز همانند نسخه ی اول با موفقیت های زیادی روبرو شد و توانست نمره ی 81 رو از سایت متاکریتک دریافت کرده و فروشی بالغ بر 1.3 میلیون نسخه را داشته باشد.

یکی از قسمت های اضافی در نسخه ی دوم نسبت به نسخه ی اول که در نسخه های بعد هم ادامه یافت, وجود بخش مولتی پلیر یا همان بخش چند نفره بود. با عرضه دو عنوان موفق از سوی استدیو Eidetic , سونی تصمیم بر خرید این استدیو را گرفت. در سال 2000, سونی موفق به خرید این استدیو شد و نام این استدیو به سونی بند "Sony Bend" تغییر یافت. بعد از یک سال دوباره استدیو "Sony Bend" تصمیم بر ساخت نسخه سوم این بازی بروی پلی استیشن 1, اما با ناشری سونی "SCE" گرفت. نسخه ی سوم گرچه در زمینه ی گیم پلی همانند نسخه های پیشین توانست عالی عمل کند, اما در بخش داستان به خوبی نسخه های اول و دوم ظاهر نشد و توانست از سایت متاکریتک, نمره ی 73 را دریافت کند.

در سال 2004 یک نسخه ی جدید از این بازی با نام "The Omega Strain" به صورت انحصاری برای پلی استیشن 2 عرضه شد, اما با کسب نمره ی 65 نتوانست موفقیت نسخه های قبل را تکرار کند. استدیو Sony Bend در سال های 2006 و 2007 موفق به انتشار دو عنوان موفق از این بازی با نام های: Logan's Shadow و Dark Mirror برای کنسول دستی سونی یعنی "PSP" و پلی استیشن 2 شد. و با کسب نمرات بالا توانستن بار دیگر نام سایفون فیلتر را احیا کنند.سونی تا اکنون از نسخه ی بازسازی و یا جدید از این بازی, رونمایی نکرده است. انتظار می رود با وارد شدن به نسل نهم, سونی با ریبوت این بازی خاطرات شیرین طرفداران پلی استیشن رو بار دیگر زنده کند.



183444


شماره 2 "MotorStorm"

در سال 1999 بود که یک استدیو در بریتانیا متولد شد, این استدیو Evolution نام داشت. دو سال بعد از تاسیس استدیو, یک بازی در سبک رالی بصورت انحصاری برای پلی استیشن 2 با نام WRC عرضه کرد. اولین دفعه بود که یک بازی در تاریخ صنعت ویدیو گیم در آن زمان توانست مجوز رسمی از FIA دریافت کند و با فروش یک میلیونی, توانست تا حدودی انتظارات سونی و استدیو سازنده را برطرف نماید. بعد از ساخت این بازی و موفقیت نسبی, استدیو Evolution تصمیم بر ساخت نسخه های بعدی را در سال های 2002 , 2003 , 2004 و 2005 گرفت و بصورت انحصاری برای پلی استیشن 2 عرضه کرد. در سال 2007 این استدیو یک عنوان جدید دیگر در سبک ریسینگ آف رود "Racing Offroad" با نام MotorStorm را بصورت انحصاری برای PS3 عرضه کرد.

در همین راستا بود که شبکه ی پلی استیشن نتورک رسما کار خودش را با پلی استیشن 3 در سال 2006 آغاز کرد و دست استدیو را برای ارائه ی هرچه بهتر یک بازی جدید بازتر کرد. استدیو Evolution عنوان MotorStorm را با موتور بازیسازی Havok توسعه داد و اولین دفعه بود که این استدیو, با این موتور بازیسازی کار می کرد. بازی ساخته شده توانست با کسب نمره ی 84 از سایت متاکریتک و فروش 3 میلیونی, نظر سونی را به خودش جلب کند. با عرضه ی موفقیت آمیز MotorStorm, سونی تصمیم بر خرید استدیو Evolution را در سال 2007 گرفت و این استدیو در این سال رسما به لیست استدیو های زیر مجموعه ی سونی "SCE" اضافه شد. با موفقیت اولین نسخه از MotorStorm, استدیو سازنده تصمیم بر ساخت یک عنوان دیگر از این بازی را گرفت و نسخه ی جدید را با نام "Pacific Rift" در سال 2008 بصورت انحصاری برای پلی استیشن 3 منتشر کرد. فروش این نسخه با کاهش 30% نسبت به نسخه ی قبل روبرو شد. اما با دریافت نمره ی 82 از سایت متاکریتک توانست عملکرد خوب نسخه ی قبل را گرچه با فروشی کمتر حفظ کند.

سال بعد از این نسخه, یک نسخه ی دیگر از MotorStorm این بار بدون دخالت استدیو Evolution, با همکاری دو استدیو "Bigbig Studio و Virtous" با نام "Artict Edge", علا رغم جریان داشتن نسل هفتم, برای پلتفرم های پلی استیشن 2 و پلی استیشن پرتابل منتشر کند. این نسخه برخلاف نسخه های پیشین که دارای محیط کویری و خاکی بودند, محیطی کاملا قطبی داشت. اینبار در این نسخه بخش رئالیسم و شبیه ساز واقعی تری درج شده بود, بطوری که سرمای هوا, عبور در آب و ... در سرعت وسیله نقلیه تاثیر داشت. این نسخه توانست با دریافت نمره ی قابل قبول 79 از سایت متاکریتک ، عملکرد نسبتا خوبی را داشته باشد. دو سال بعد ، اینبار استدیو Evolution تصمیم گرفت نسخه ی دیگر از MotorStorm را با نام "Apocalypse" عرضه کند. این نسخه بدترین نسخه ی سری MotorStorm از نظر فروش است. فروشی کمتر از 500 هزار نسخه از این بازی استدیو Evolution را در معرض ورشکستگی قرار داد البته یکی از دلایل اصلی کاهش شدید فروش این بازی عدم تبلیغات از سوی سونی به دلیل آمدن سونامی ژاپن در سال 2011 بود. شاید عجیب باشد که بگوییم یک واقعه ی طبیعی باعث کم رنگ شدن یکی از خاص ترین انحصاری سونی شد. استدیو Evolution سعی کرد در سال بعد با جبران ردیف بودجه ی استدیو ، باتوجه به شکست سنگین نسخه ی Apocalypse, نسخه ی آخر را با نام "MotorStorm: RC" برای کنسول های پلی استیشن 3 و پلی استیشن ویتا در سال 2012 عرضه کرد.

این نسخه یک عنوان اسپین-آف از سری MotorStorm بود و یک اکسپنشن را در همان سال عرضه با نام "Carnival" برای بازی عرضه کرد. استدیو Evolution تمام سعی خود را برای احیای این بازی در آخرین نسخه بکار برد اما نتوانست به جایگاه نسخه های اول برگردد و بعد از عرضه نسخه ی "RC" رسما استدیو Evolution به ساخت MotorStorm خاتمه داد. گرچه خود این استدیو هم در سال 2016 ( یک سال بعد از عرضه ی DriveClub ) منحل شد اما عرضه ی نسخه ی جدید MotorStorm همچنان در هاله ای از ابهام باقی مانده است.
بازی MotorStorm با شروع خیره کننده ی خود توانست طرفداران زیادی را به سوی خودش جلب کند اما یک اتفاق باعث شد تا زحمات چندین ساله ی یک استدیو بر باد برود. گرچه با وارد شدن به نسل نهم و قابلیت های بی نظیر دوال سنس ، میتوان امید به برگشتن این بازی محبوب را داشت.



183445


شماره 3 "Twisted Metal"

یکی از ویژگی های مبثت سونی داشتن بازی در بیشتر سبک ها و ژانر های بازی است. ژانر هایی که کمترین کمپانی میتوان سراغ داشت که در رزومه ی فهرست عناوین انحصاری خود داشته باشد. ژانر Vehicular Combat جزو ژانر هایی است که سونی, در این ژانر نیز یک عنوان خوب را داراست و نام این عنوان Twisted Metal است. در سال های 1995 و 1996 بود که استدیو SingleTrack یک عنوان در ژانر Vehicular Combat با نام های Twisted Metal و Twisted Metal 2 بصورت انحصاری برای پلی استیشن منتشر کرد.

طراح این بازی DavId Jaffe بود که بعد ها سمت کارگردانی God Of War و در نسخه ی دوم, همراه کوری بارلوگ کارگردانی God Of War 2 را برعهده گرفت. دو نسخه ی Twisted Metal مدتی پس از انتشار بروی پلی استیشن برای سیستم عامل ویندوز نیز عرضه شدند, اما اگر رقیب سونی در زمینه ی ساخت کنسول در آن زمان را کمپانی نینتندو در نظر بگیریم ، می توان دو نسخه ی اول این بازی را یک عنوان انحصاری کنسولی نامید.

Twisted Metal با گرافیکی سه بعدی توانست نظر منتقدان را به خودش جلب کرده و علارغم نمره ی پایین نسخه ی اول, نسخه دوم با دریافت نمره ی 86 از سایت گیم رنکینگ توانست نام خود را به عنوان یک رقیب جدی در سبک Vehicular Combat, در مقابل عناوینی نظیر MegaRace به ثبت برساند. بعد از عرضه ی این نسخه و موفقیت Twisted Metal 2, سونی یک قرارداد با استدیو SingleTrac به امضا رساند که طبق این قرارداد سونی وظیفه توسعه عناوین بعدی این بازی را عهده دار می شد.

استدیو 989 استدیویی بود که از سوی سونی وظیفه ساخت نسخه های بعدی این عنوان را عهده دار شد و در سال 1998 نسخه ی سوم این بازی را بصورت انحصاری بروی پلی استیشن روانه بازار کرد. اما با تغییراتی اساسی نسبت به نسخه های یک و دو, این تغییرات شامل هوش مصنوعی و فیزیک بازی میشد. نسخه سوم با دریافت نمره ی 48 از سوی گیم رنکینگ, توانست فروش نسبتا خوبی را گرچه کمتر از نسخه دوم داشته باشد. نسخه ی سوم به زمینه ای برای عرضه ی Twisted Metal 4 از سوی استدیو 989 تبدیل شد.

نسخه ی چهارم نیز همانند عناوین قبلی دارای مود مولتی پلیر بصورت Split-Screen بود و تفاوت زیادی با نسخه ی سوم نداشت ، اما توانست نسبت به نسخه ی قبل ، نمره ی قابل قبول تری را دریافت کند. با وارد شدن به نسل ششم و عرضه ی پرفروش ترین کنسول تاریخ سونی یعنی پلی استیشن 2, استدیو Incognito که پیش تر در سال 1999 توسط سونی تاسیس شده بود, رسما وظیفه ی ساخت نسخه ی بعدی عنوان Twisted Metal را بروی پلی استیشن 2 برعهده گرفت. نسخه ی بعدی این عنوان با نام Twisted Metal: Black در سال 2001 روانه ی بازار شد. اینبار بعد از پنج سال David Jaffe دوباره به کارگردانی بازی برگشته بود. این نسخه اولین نسخه ای بود که از سایت رده بندی معروف ESRB نمره ی M را دریافت کرد و بهترین نسخه سری Twisted Metal از نظره دریافت نمره است که با دریافت نمره ی 91 از سایت متاکریتک توانست به این رکورد دست پیدا کند.

فروش این نسخه 950 هزار نسخه در ایالات متحده بود که استدیو توانست تا پنج سال بعد از عرضه ی بازی, 31 میلیون دلار درآمد زایی داشته باشد. سونی بعد از 4 سال ، دوباره سراغ این بازی رفت و نسخه ای را با نام "Heads On" بروی پلی استیشن پرتابل عرضه کرد. کارگردان این عنوان نیز David Jaffe بود. از نظر گرافیکی و گیم پلی ، بازی شباهت زیادی به نسخه های اول و دوم داشت. نسخه ی Heads On با تغییر نام به Twisted Metal Head-On: Extra Twisted Edition در سه سال بعد بصورت انحصاری برای پلی استیشن 2, اینبار توسط استدیو تازه تاسیس Eat Sleep Play ساخته و انتشار یافت.

در سال 2012 استدیو Eat Sleep Play آخرین نسخه ی این عنوان را بصورت انحصاری برای پلی استیشن 3 توزیع کرد. این نسخه دارای لیست موزیک زیادی بود, همچنین علاوه بر بخش آنلاین مولتی پلیر, دارای سه مود مختلف نیز بود که دست بازیکن را برای اجرای بازی بازتر می کرد. گرچه سری Twisted Metal دارای نسخه های اسپین-آف زیادی نیز بود.بعد از عرضه ی آخرین نسخه در سال 2012 و انحلال سه استدیو سازنده ی این عنوان یعنی: استدیو 989 در سال 2005, Incoganito در سال 2009 و Eat Sleep Play در سال 2012, سری Twisted Metal با گذشت سالها دیگر عرضه نشدند و می توان امید داشت که سونی بار دیگر یکی از خاص ترین عناوین خود را به میادین برگرداند.



183446


شماره 4 "Resistance"

با آورده شدن نام اول شخص بدون شک در ذهن خیلی از گیمر ها نام عناوینی مانند Call Of Duty و Battlefield زنده می شود. اما اگر بگوییم اول شخص برای پلی استیشن بی تردید نام عنوان Killzone در ذهن ها تداعی خواهد شد و کم پیش میاید که بگوییم سونی علاوه بر Killzone یک عنوان شاهکار اول شخص دیگر نیز داشته است. Resistance شاید جزو معدود انحصاری های سونی باشد که علارغم موفقیت هایی که توانست بدست بیاورد خیلی نتوانست ذهن سونی را برای ادامه این عنوان در نسل بعد به سوی خود بکشد. در E3 2005 بود که استدیو Insomniac اولین بار با انتشار یک تریلر, خبر از یک بازی جدید بصورت انحصاری برای پلی استیشن 3 را داد, بازی را در سال بعد از نمایش یعنی 2006 درست یک ماه بعد از عرضه ی پلی استیشن 3 در ژاپن و ایالات متحده برای این کنسول عرضه کرد.

رزیستنس: سقوط انسان, جزو معدود بازی هایی در آن زمان بود که از قابلیت های فوق العاده دسته دوال شوک 3 نظیر سیکس اکسیس "SIXAXIS" بهره می برد. این نسخه توانست با نمره ی 86 از سایت متاکریتک و فروشی بالغ بر یک میلیون نسخه نام خودش را در زبان منتقدین و طرفداران پلی استیشن جا بیندازد. علاوه بر شروعی خیره کننده ، گیم پلی ، Gunplay بسیار روان و بخش مولتی پلیر سرگرم کننده ، توانست عملکرد فوق العاده ای را داشته باشد.

نسخه ی دوم این بازی دو سال بعد از عرضه ی نسخه ی اول, با نام "Resistance 2" ( بدون پیشوند ) به صورت انحصاری بر روی پلی استیشن 3 عرضه شد. توسعه این نسخه با موتور بازیسازی اختصاصی استدیو Insomniac که موتور بهبود و ارتقا یافته ی شرکت اینسامنیاک بود ، انجام شد و همانند نسخه ی قبل توانست با به تصویر کشیدن جزئیات دقیق محیط و مکانیزم های گرافیکی ، بازی های هم نسل خود را به چالش بکشد. نمره ی این نسخه نسبت به نمرات نسخه ی قبل با پیشرفت همراه شد و توانست نمره ی 87 را از وبسایت متاکریتک دریافت نماید. نسخه ی دوم رشد چشمگیری نسبت به نسخه ی قبل در بخش فروش داشت و توانست در هفته ای اول عرضه ی بازی ، 800 هزار نسخه را به فروش برساند و تثبیت شدن یک سری موفق برای پلی استیشن را تضمین کند.

باگذشت سه سال از عرضه ی رزیستنس2 ، استدیو اینسامنیاک نسخه ی سوم و آخرین نسخه از سری رزیستنس را بصورت انحصاری برای پلی استیشن 3, روانه ی بازار کرد. نسخه ی سوم این بازی با موتور بازیسازی ارتقا یافته اینسامنیاک گیمز 3 توسعه داده شده بود. رزیستنس 3 توانست از سایت های معتبر با واکنش های مثبت مواجه شده و از سایت متاکریتک نمره ای 83 را دریافت کند. این بازی جزو معدود بازی های شوتر اول شخص بود که با کنترلر موو نیز قابل بازی کردن بود. سری رزیستنس غیر از نسخه های سه گانه ای که برای پلی استیشن 3 عرضه شد دارای دو نسخه ی دیگر برای پلتفرم های پلی استیشن پرتابل و پلی استیشن ویتا نیز بود.

نسخه ی Retribuation برای پلی استیشن پرتابل بعد از عرضه ی رزیستنس 2, انتشار یافت. اما سازنده ی این نسخه برخلاف نسخه های سه گانه, استدیو سونی بند "Sony Bend" بود و توانست یک عنوان با گیم پلی فوق العاده را ارایه دهد. داستان بازی روایتگر ادامه ی داستان Fall Of Man بود. همچنین برخلاف تمام نسخه های رزیستنس که شوتر اول شخص بودند, رزیستنس: قصاص یک عنوان شوتر سوم شخص بود. نسخه ی پلی استیشن ویتا, "Burning Skies" نام داشت. سازنده این نسخه علاوه بر نسخه های پیشین یک استدیو گمنام به نام Nihilistic بود. رزسینتس: آسمان سوزان ، بدترین عنوان در تاریخ این سری بود که نمره ای زیر هفتاد دریافت کرد.سری رزیستنس "Resistance" شاید بتوان یکی از انحصاری های پلی استیشن نام برد که با تمام کم لطفی هایی که در نسل هشتم مواجه شد, توانست در نسل هفتم روند خوبی رو طی کرده و به یکی از فرانچایز های خوب استدیو اینسامنیاک گیمز تبدیل شود و بدون شک یکی از کاندید های انحصاری پلی استیشن 5 ، با توجه به خریده شدن این استدیو توسط سونی در سال 2019 باشد.



183443


شماره 5 "SOCOM"

در سال 1995 بود که یک استدیوی بازیسازی در شهر واشنگتن آمریکا متولد شد. این استدیو Zipper Intractive نام داشت و با عرضه ی بازی DeathDrome, پا به عرصه ی ویدیو گیم گذاشت. در سال 2002 این استدیو اولین بازی شوتر سوم شخص خود را با نام SOCOM بروی پلی استیشن 2 به صورت انحصاری منتشر کرد. ژانر بازی, تاکتیکال شوتر بود و با داشتن بخش مولتی پلیر توانست هواداران زیادی را به سوی خودش جلب کند. با دریافت نمره ی 82 از سایت متاکریتک و فروشی بیش از یک میلیون نسخه توانست نام خود را بعنوان یک بازی تیراندازی سوم شخص, در ذهن ها تثبیت نماید. با فروش خوب نسخه ی اول, استدیو زیپر تصمیم بر عرضه نسخه ی دوم این بازی را در سال بعد گرفت. موتور این بازی نیز همانند نسخه ی قبل, Kinetica بود. گیم پلی, محیط و مراحل پیشرفت هایی را نسبت به نسخه ی قبل شامل می شدند. نسخه ی دوم سوکوم, بهترین نسخه در تاریخ این سری بود که توانست نمره ای بالای 86 دریافت کند. با دریافت نمره ی 87 و فروشی دو برابر نسبت به نسخه ی قبل, تبدیل به یکی از عنوان موفق در لیست انحصاری های سونی شد.

استدیو زیپر با تاخیر دو ساله نسخه ی بعد را در سال 2005 عرضه کرد. سوکوم سه, دنباله ی نسخه ی دوم بود و در گیم پلی و ماموریت ها تفاوت آنچنانی با نسخه ی قبلی خود نداشت. با عرضه ی اولین کنسول دستی سونی در سال 2005 استدیو زیپر اینبار یک نسخه از سوکوم را با نام Fireteam Bravo برای پلی استیشن پرتابل "PSP", در همان سال, منتشر کرد که با بازخورد های مثبتی نیز همراه بود. نسخه ی پلی استیشن پرتابل این بازی توانست انتظارات سونی و استدیو سازنده را با دریافت نمره 82 از وبسایت متاکریتک برآورده نماید. سونی در ژانویه 2006 اقدام به خرید این استدیو کرد و رسما استدیو زیپر را به لیست زیرمجموعه ی استدیو هایش اضافه کرد. با خریده شدن استدیو توسط سونی, استدیو زیپر توانست در سال 2006 پرکار ترین سال را در عرضه ی سوکوم با عرضه ی یک نسخه برای پلی استیشن 2 و یک نسخه ی دیگر برای پلی استیشن پرتابل, داشته باشد.

نسخه ی پلی استیشن 2, Combined Assault و نسخه ی پلی استیشن پرتابل, Fireteam Bravo 2 نام داشت. عنوان Combined Assault اولین بازی در تاریخ سوکوم تا به اینجا بود که نمره ای کمتر از 80 دریافت میکرد. Combined Assault علاوه بر دریافت اولین نمره ی پایین هشتاد در تاریخ سری بازی, اولین بار نیز بود که امکان اجرای بخش داستانی بازی بصورت آنلاین را به بازیکن میداد. با عرضه ی یک نسخه دیگر با نام Tactical Strike در سال 2007, بار دیگر کنسول پلی استیشن پرتابل را با یک بازی شوتر سوم شخص دیگر همراه میکرد. اما اینبار استدیو Slant Six Games سازنده ی این نسخه بود, که همین امر باعث میشد این نسخه یک تفاوت اساسی با دیگر نسخه های سری این بازی داشته باشد.

بارز ترین تفاوت در گیم پلی بازی بود. گیم پلی این بازی بیشتر حالت اردریک یا دستوری بود و برخلاف نسخه های پیشین که گیمر خود کاراکتر را هدایت میکرد, در اینجا میبایست با توجه به دستوراتی که به هم تیمی های خود می داد, باید روند گیم پلی بازی و مرحله را طی میشد. با آمدن پلی استیشن 3 استدیو اسلنت سیکس گیمز اولین نسخه از سری سوکوم را با نام Confrontation, بصورت انحصاری برای پلی استیشن 3 عرضه کرد. تمرکز بروی بخش آنلاین بود, گرافیک و گیم پلی تغییرات اساسی نسبت به نسخه های پیشین خود کرده بودند. با همه ی این تغییرات, اما نتوانست انتظارات منتقدین و طرفداران این سری را به خود جلب کند و باعث طی شدن روند نزولی در سری سوکوم شد. این نسخه با دریافت نمره ی 63 از سایت متاکریتک, به بدترین عنوان از سری سوکوم در بخش نمره تبدیل شد.

استدیو اسلنت سیکس گیمز آخرین تلاش های خود را برای احیای سری سوکوم بروی پلی استیشن پرتابل با عرضه ی نسخه ی سوم سری Fireteam Bravo, انجام داد. با عدم موفقیت این نسخه, سونی دیگر سراغ عرضه ی سری سوکوم بروی کنسول های دستی نرفت. با بالا گرفتن رقابت پلی استیشن 3 و اکس باکس 360, سونی تصمیم بر عرضه ی چهارمین نسخه, از نسخه های اصلی سری سوکوم را گرفت و این عنوان را در 2010 با تلاش استدیو زیپر عرضه کرد. توانایی بازی کردن از طریق کنترلر موو, پشتیبانی از حالت سه بعدی, بخش کوآپ پیشرفته و گیم پلی با جزئیات دقیق تر از ویژگی های نسخه ی چهارم و آخرین عنوان از سری سوکوم بود. با ویژگی هایی که استدیو زیپر به بازی اضافه کرده بود کاملا مشخص بود که سونی و استدیو زیپر کاملا مصمم بر احیای این بازی هستند و با دریافت نمره ی 67 عملکرد خوبی را نتوانست داشته باشد.

سری سوکوم شاید نتوانست خیل عظیمی از گیمر ها و بخصوص طرفداران پلی استیشن را با خود همراه سازد اما همیشه نسخه های اولیه در ذهن طرفداران کهنه کار پلی استیشن باقی ماند. گرچه هردو استدیو سازنده این بازی یعنی استدیو Zipper در سال 2012 و استدیو Slant Six Games در سال 2013 منحل شدند, اما نباید عناوین انحصاری بسیار گمنام MAG و Unit 13 که استدیو زیپر برای پلی استیشن عرضه کرد را به فراموشی سپرد. سری سوکوم یکی از عناوینی است که باتوجه به وقفه ای که در ساخت این عنوان, افتاد همیشه یکی از کاندید های عرضه برای پلی استیشن باقی ماند و می توان امید داشت که یک نسخه از این سری بروی پلی استیشن 5 با گذشت سالها, عرضه شود.



نویسندگان:


1638258618459.png



 
آخرین ویرایش:

Z-fan

▲‌ Triforce of Wisdom ▲
ناظم انجمن
Jul 10, 2013
12,377
نام
سید محمد حسین
دنیا بدون Twisted Metal خیلی تیره و تاره:(
واقعا هیچ بازی ای نیست که اندازه این سری قشنگ عین لفظ "ماشین جنگی" رو ادا کنه

حالا برن خزعبلی مثل Destruction All Stars بزنن که انگار اسپین آف Rocket League ـه :| د بگیر اون دلقک کله آتیشی ما رو برگردون :| :D
 

.Fortune.

کاربر سایت
Oct 21, 2020
370
نام
چی بگم؟
مرسی بهزاد که وقت میزاری و بهمون یادآوریشون میکنی ولی دو مظلوم the getaway و 8days از استودیو لندن فراموش کردین :D
بشخصه هنوزم که هنوزه فکر میکنم 8days داره میاد هیچوقت اون تریلرش که تو دیسک بازی رایانه دیدم یادم نمیره :D
اون اکشن آنچارتدی و اون گرافیک و فیزیکش هنوزم خفنه! حالا که یوشیدا رفته بیاین ریوایوش کنید دیگه :D
the getaway هم واقعا اندرریتده اون درصد از واقع گرایی تو یه بازی اون موقع خیلی کم بود شخصیت تیر میخورد میلنگید اسلحه رو خم میشد و از رو زمین برمیداشت!

از بین اینا فقط به برگشتن سایفون فیلتر امیدی هست رزیستنس که 3ش فروش خوب نبود و insominac هم سرگرم اسپایدرمنه Twisted Metal همینه دقیقا مگراینکه دیوید جفی پیگیرش شه که البته ایشون هم رد دادن دیگه از این فازای کوجیمایی برداشته که بازی حتما باید جدید باشه :D

در باره بقیه گزینه ها بنظرم بسته شدن Zipper Intractive و Evolution کاملا به جا بود نمیدونم چرا دوستان اصرار دارن که بگن اولوشن خفن بوده درایو کلاب قرار بوده بازیه لانچ باه ولی چندبار تاخیر خورده این چندبار تاخبر یعنی چندبار ضرر آخرم که با نمرات کم و کلی مسکل عرضه د با آپدیتم من بادمه همچین مالی نبود بازی!
 
  • Like
Reactions: ARTHUR WESKER

.Fortune.

کاربر سایت
Oct 21, 2020
370
نام
چی بگم؟
دنیا بدون Twisted Metal خیلی تیره و تاره:(
واقعا هیچ بازی ای نیست که اندازه این سری قشنگ عین لفظ "ماشین جنگی" رو ادا کنه

حالا برن خزعبلی مثل Destruction All Stars بزنن که انگار اسپین آف Rocket League ـه :| د بگیر اون دلقک کله آتیشی ما رو برگردون :|:D
کلا بازی با این تم ها روز به روز داره کمتر میشه و جاش به همین رنگ و رنگا میده :|
واقعا دلم واسه تم های خشن 90s و مخصوصا دهه اول 2000 تنگ شده اون موقع هر ipیی حتی پلتفرمرا هم جدی میشدن حتی ماریو هم کم مونده بود بشه دقیقا از 2010 به بعد پسرفت ها به سمت شاد بودن و کید فرندلی بودن شروع شد
 
  • Like
Reactions: ARTHUR WESKER

Tatsumaru

Searching For Light
Gold User
Mar 31, 2013
934
نام
Ahmad
Tenchu و Tomb Raider برای من جزء فراموش شده ها هستن.Tenchu 1 ,2 و تا حدی اولین نسخه PS2 شاهکار بودن و الهام بخش خیلی از بازی های موفق آینده.ولی متاسفانه ادامه ها بسیار بد بودن و در نهایت شاهد توقف ساخت این عنوان بودیم.شاید گفته بشه Tomb Raider تا الان هم ادامه پیدا کرده.ولی کسی که نسخه های 1 تا 4 رو تو دهه 90 بازی کرده باشه میدونه که عناوین بعدی به هیچ عنوان نتونستن اتمسفر و المانهای اصلی گیم پلی رو حفظ کنن و ارتقا بدن.موسیقی هند شماره 3 یکی از بهترین موسیقیهای متن تاریخه به نظر بنده که هنوز هم گوش میدم بهش.زمانی که هنوز نه اینترنت بود و نه یوتیوب،چه جونی میکندیم که Secret هاشو بگیریم.جوونی کجایی که یادت بخیر.
 

victor hogo

کاربر سایت
Dec 20, 2011
3,749
نام
علی
تو موتور استورمها apocalypse رو خیلی دوست داشتم و تصور انتشار دنباله اون با گرافیک و تخریب پذیری محیط های دور و اطراف قابل اجرا رو ps5 دیوانه کنندس!
 
  • Like
Reactions: ARTHUR WESKER

Albert Camus

Nothing But Video Games
کاربر سایت
Mar 15, 2008
186
نام
علیرضا
جا داره یادی کنیم از دو بازی Spyro و Sly Cooper=(( حیف که مالکیت آی پی Spyro با سونی نیست تا Insomniac احیاش بکنه ولی امیدوارم روند موفق سونی با Sucker Punch به یه نسخه جدید از Sly Cooper منجر بشه
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: ARTHUR WESKER

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر