شونصد بار راجب این قضیه بحث شده آخرش هم میگید دنیا و داستان بازی فلانه و اگر لول دیزاین اینجوری نبود به داستان صدمه وارد میشد!!!! یعنی چی آخه این حرف؟ RDR2 از خیلی جوانب شاهکاره و یه دستاورد برای صنعت گیم به حساب میاد، ولی بینقص نیست و یکی از بزرگترین نواقصش همین گیمپلی تاریخ مصرف گذشته هست. از گان پلی فوق العاده بدش (اگر باز با واقع گرایانه بودن بازی میخواید سرپوش بذارید روی این ضعفش باید بگم گان پلی میتونه هم واقع گرایانه باشه و هم لذت بخش، مثل TLoU) بگیرید تا طراحی به شدت اسکریپت شدهی مراحل که به طرز احمقانهای هیچ گونه آزادی عملی به پلیر نمیده. اینم باز نه به سبک بازی مربوطه، نه به محافظت از شیوهی روایت داستان بازی!
Rockstar تو این قسمتها ضعف داره، ولی از اونجایی که همه جوره موفقه، مثل این که نیازی به برطرف کردن ضعفهاش نمیبینه. حیف. چون RDR2 با یه گانپلی و لول دیزاین درست حسابی یه تجربهی کامل میشد.
برای این که off-topic نشه، باید بگم ترجیح میدادم بازی بعدیشون جهان باز نباشه. واقعا دلم تنگ شده برای اون دوران که هر استودیویی تشنهی ساخت بازی جهان باز نبود.
هیچ بازیی بی نقص نیست حالا من کی گفتم که RDR2 بی نقصه؟
یعنی چی یعنی چی؟
آقا چیزی که میگم خیلی واضح هست RDR2 برپایه واقعیت و داستانی که نوشتن طراحی شده
MGS5 و BOTW برپایه گیم پلی و فانتزی
شما یک نگاه به MGS5 بنداز:
داستانش با توجه گیم پلی و سبک طراحیش خوبه (حالا نصفه بودنش به کنار)
گیم پلیش عالیه (فیزیک و انیمیشنای ضعیفش به کنار)
کلی وسیله داره و گجت داره
مرحله هاش هر کدومش یونیک و بشدت بازن و هرکاری بخوای توش میکنی که چیز خیلی خفنیه , اما به چه قیمت؟
به قیمت فدا کردن کات سین ها و داستانی که سریه MGS همیشه داشته و جایگرین کردنش با یسری objective بی معنا که برو فلانی رو بلند کن برگردون به بیس و...
و به قیمت زیبایی دنیای بازی, وقتی آدم وارد Free Roamش میشه به یه بیابون خالی بر میخوره که هیچ کاری برای انجام دادن جز ور رفتن با گارد ها و حیوانات نداره
چون بازی براساس میشن ها و گیم پلیش ساخته شده که چیز بدیم نیست, MGS5 هم بخش کاملش فوق العاده بود و خستم نکرده اما بازم میگم هدف از ساختش چیز دیگه ای بوده.
RDR2 به دلایلی که بالا گفتم اصلا نمیتونه همچین گیم پلی داشته باشه شما خودت یک لحظه فکر کن که چه آزادیه عملی در غرب وحشی میتونی داشته باشی؟
میتونی بخزی؟ از گجت استفاده کنی؟ اصلا مخفی کاری کنی؟ یا موقعیت مکانیه BOTW رو داری؟
نه چون شخصیتت یک انسان معمولی و به دور از فانتزیه!
در مورد گیم پلی رددد2 منظورم من از واقعی بودنش گشت و گذار و برداشتن آیتم ها بود که خیلیا رو اذیت میکرد و گفتم که خودشون واقعی و با جزئیات ساختنش در واقع میراث سری شنمو هست این جزئیات
و اما گان پلی بازی که شما میگی بده کاملا سلیقه ای هست
حالا من نمیخوام بگم آی بازی چه گان پلی خفنی داره و خلاصه سرپوش بزارم و فن بازی دربیارم نه, ولی من با گان پلی بازی حال کردم هیچ مشکلیم باهاش نداشتم
و در عوض گان پلی عجیب و فیزیک افتضاح MGS5 حالم بد کرد و بنظرم Ground Zeroes بهتر بود که بازم نظر شخصیه خودمه.
حقیقتا 2000 نفر + کارمند راکستار کور نیستن و از وجود این نوآوری ها خبر دارن
و البته بهتر از من و شما بیشتر میفهمن چون کارشون اینه
و مشخصه چیزی که میخواستن بسازن با این ایده جور در نمیومده.
در کل دارم میگم هیچ سازنده ای نتونسته مرز بین داستان و آزادیه عمل رو بالانس نگه داره حرف من قبول ندارید برید مصاحبه های کوجیما رو بخونید
خودش توضیح داد که نوشتن داستان برای یک بازی جهان باز سخت ترین و چالش برانگیز ترین کار بود واسه همین گیم پلیه تو این نسخه هدف اصلی ما هست.
منم همینو میگم...چه اجباری هستش یک استودیوی کوچیک بخواد بازی اپن ورد بسازه.خواه ناخواه مقایسه میشه با بزرگای این سبک
درسته دیزگان خوب نبود و جان گاروین هم رفت ولی بند وضعش بند نیست الان چون بزرگ تر شده و با تجربه تر, احتمال اینکه ایندفعه بتونن بازی خوب بدن زیاده
از نقطه A برو به B، چند نفر رو بکش و دوباره برگرد به A. چیزی غیر از این داشت؟
همه بازی ها همینه
فرقشون فقط اینه که مثلا تو زلدا یا MGS5 بازی بهت اجازه میده که از این نقطه به اون نقطه هرکاری خواستی بکنی چون هدف از ساختشون همین بوده.
ولی RDR2 بهت اجازه نمیده چون این شکلی طراحی نشده , چون داستانی که راکستار برای این بازی در نظر گرفته خراب میشه, آره درسته این خطی بودن بعضی وقتا شاید بگی نگی بعضی ها رو اذیت کنه ولی من نه به یه این موارد برخوردم و نه اذیت شدم حقیقتش.