علت شکل گیری بازی های F2P

jack sparrows

کاربر سایت
Nov 3, 2006
1,561
نام
هادی
با سلام

به نظر شما علت شکل گیری بازی های فراوان free-to-play چیه؟

این یک معما نیست که بخوام تهش جوابش رو بگم و پزش رو بدم چون برای خودم هم سواله!

عملا epic games سری موفق unreal tournament رو برای توسعه بهتر fortnite رها کرده! شرکت های دیگه هم از قافله عقب نموندن! ea games با apex وارد گود شده! activision هم cod warzone رو عرضه کرد! destiny 2 هم که چند ماهی هست که نسخه رایگانش اومده!

واقعا چرا روند منطقی تمرکز روی بخش تک نفره و گسترش تجربه در بخش چند نفره داره از بین میره؟ هیچوقت half-life یا halo وارد سیاهچاله نمیشن چون حداقل بخش تک نفرشون تا ابد باقی میمونه!

مشکل از کجاست؟ شصت دلار برای ما سنگینه ولی برای یک آمریکایی یا اروپایی یا ژاپنی که گیم فقط بخشی از لیست سرگرمی های اون رو تشکیل میده هم رقم بالاییه؟! (کاری به فروشگاه هایی مثل گیم استاپ و تخفیفات متعدد به بهونه های مختلف ندارم)

مرور زمان ارزش تکرار رو به بسیاری از بازی ها برمیگردونه حالا چه ریمستر یا ریمیک بشن یا نشن! ولی مثلا دنیای بازی destiny 1 کجا میره؟ دنیای بازی division 1 کجا میره؟

منظور من بیشتر بازی های ماموریت محور هست تا بازی های رقابتی. de_dust_2 چه سورس بیاد چه گلوبال چه شماره بعدی همیشه سر جای خودش هست (همونطور که shipment کال آف ۴ هنوز هم هست!) ولی مراحل دستینی ۲ ده سال دیگه کجا میرن؟ مراحل دیویژن ۲ چطور؟

الان خیلی از آثار هالیوودی به عنوان میراث بشری حفظ شدن. آلبوم های موسیقی هم همینطور. حتی موزیک ویدئوهای ۲۰ سال پیش هم توی یوتیوب موجوده. کتابها دیجیتال شده و اونها هم حفظ میشن. فینال جام جهانی ۱۹۹۰ هم توی نت موجوده!

حالا از الان تا ده سال دیگه با این روند فاتحه بخش داستانی و تک نفره خونده میشه ولی معلوم نیست که چه بلایی سر میراث این دوره از صنعت گیم میاد و کجا میخوان محتوایی که به سرعت برق و باد میاد و میره رو حفظ کنن!
 
  • Like
Reactions: AAKH1361

Silent fans

Stay lostdata
Gold User
Jan 6, 2013
305
نام
Sera
بازی های داستان محور،میرن و در غبار و خاکستر نیاکانشون دفن می شن،سایه ای می شن بی جسم و در اندوه خودشون سازندگان نامعلوم احساس رو سرزنش می کنند.در حالی که در انتهای بودن به سر می برن،به آغازی دیگر فکر می کنند.در تنهایی و بی کسی وقتی پاییز در اوج شکوه و عظمت خود قرار دارد.و برگ ها بی وفقه می ریزند.آنها اشک های خود به درخشش مأیوس خورشید می سپارند.تا تابستانی دیگر را زندگی کنند.

قلب ها یک به یک به سنگ تبدیل می شود، و احساسات میرند،در حسرت و پشیمانی و در امتداد ندامتی بی انتها.آخرین تکه ی باقی مانده نور در دشت سایه ها آخرین درخشش خود را آغاز می کند.

مرگ و زندگی در لبه ی جهان ایستاده اند.سکوت حجم خاموش خود را احضار می کند.و انعکاس آن چشم انداز ه ها را می پیماید. مرگ و نیستی شعله های خود را می گسترانند.و چشم انداز ها می میرند.

در ترس و شک و در آغاز نکوهشی دیگر،آنگاه که انسان آغازین ترانه ی خود را می جوید.
در امتداد چشم اندازی فراموش شده، چشم ها در ژرفنای غروبی بی انتها بیدار می شوند.جسم ها در حیبت ناشناخته شب سایه های خود را می جویند.تا تابستانی دیگر را زندگی کنند.
 

jack sparrows

کاربر سایت
Nov 3, 2006
1,561
نام
هادی
بازی های داستان محور،میرن و در غبار و خاکستر نیاکانشون دفن می شن،سایه ای می شن بی جسم و در اندوه خودشون سازندگان نامعلوم احساس رو سرزنش می کنند.در حالی که در انتهای بودن به سر می برن،به آغازی دیگر فکر می کنند.در تنهایی و بی کسی وقتی پاییز در اوج شکوه و عظمت خود قرار دارد.و برگ ها بی وفقه می ریزند.آنها اشک های خود به درخشش مأیوس خورشید می سپارند.تا تابستانی دیگر را زندگی کنند.

قلب ها یک به یک به سنگ تبدیل می شود، و احساسات میرند،در حسرت و پشیمانی و در امتداد ندامتی بی انتها.آخرین تکه ی باقی مانده نور در دشت سایه ها آخرین درخشش خود را آغاز می کند.

مرگ و زندگی در لبه ی جهان ایستاده اند.سکوت حجم خاموش خود را احضار می کند.و انعکاس آن چشم انداز ه ها را می پیماید. مرگ و نیستی شعله های خود را می گسترانند.و چشم انداز ها می میرند.

در ترس و شک و در آغاز نکوهشی دیگر،آنگاه که انسان آغازین ترانه ی خود را می جوید.
در امتداد چشم اندازی فراموش شده، چشم ها در ژرفنای غروبی بی انتها بیدار می شوند.جسم ها در حیبت ناشناخته شب سایه های خود را می جویند.تا تابستانی دیگر را زندگی کنند.
درام شد!
 

Guzu

کاربر سایت
Dec 22, 2019
569
نام
Gurzukahn
دلیلش سادست پول...
حتی اون آمریکایی که ۶۰ دلار براش هیچی نیست بازم از رو هوا نمیره یه گیم بخره و قبلش با مثلاً رفتن به e3 و تجربه دمو ها و از این دست کارا میسنجه ببینه ارزش خرج کردن داره این بازی؟
عموما غربی ها علاقه دارن خورد خورد خرج کنن. مثلاً تو آمریکا بیشتر گوشی ها با قرارداد های تحت اپراتور فروش میرن‌. که تو اون مشتری به گوشی هزار دلاری رو می‌خره و پولشو به مرور و قسط قسط میده.
یا خیلی ها با ورود سرویس های اشتراکی ازش استقبال میکنن چون همون محتوای مورد علاقشون رو میگیرن بلکه بیشتر و ماهانه مثلاً فقط ده دلار میدن.
حالا بازی های f2p ارایه میشن. مشتری برا تجربش نیاز به خرج پول نداره. طرف کنجکاو یا بر حسب جو ارایه شد بعد یا حین بازی در هر صورت بازی رو نصب می‌کنه و حالا برا بازی خرج می‌کنه اما این دفعه نه شصت دلار!
بلکه سالی حتی هزار دلار (فرض) اما سوال طرف این پولو یه جا میده؟ خیر بلکه این پول رو خورد خورد و طی همون یکسال خرج بازی می‌کنه و در حالیکه خودش هم ناخواسته اینکار رو انجام میده چون بازی مثلاً با یه اسکین ساده اونو به طمع می‌کشه. اول میگه یه اسکین ارزون مثلاً ۲ یا ۳ دلاری (راستش قیمت ندارم الان به اسکین معمولا چنده بازی هم نکردم اینجور بازیارو یا اگه کردم خرجی نکردم) خلاصه میگه مگه فوقش ۵ دلار چی میخواد بشه خرج می‌کنه. باز یه اسکین دیگه: ۵ دلار که چیزی نیست! و...
البته بازیکنان شرقی خصوصا ژاپن کره و چین تو این خرج های عجیب صرف اسکین و لوت باکس حرف اول رو میزنند.
یا مثلاً همین بازی رایگان یه DLC پولی میده. مثل دستینی. خب طرف که حالا تو بازی غرق شده میگه: این بازی رایگان منو راضی کرده حتما سازنده بازم می‌تونه تو این DLC منو راضی کنه.
دلیلش سادست. شما یه بازی سینگل پلیر ۶۰ دلاری رو فقط میتونی بفروشید ۶۰ دلار و تازه به مرور که بگذره قیمتش هم کم میشه در هر صورت بعد چند سال.
اما یه بازی آنلاین حتی رایگان رو میتونی تو تمام طول سال ازش پول دربیاری همینه که باعث شده الان اپیک گیمز پارسال همین حوالی تو گزارش مالیش بگه در آمدش از فورتنایت از مجموع در آمد برخی کشور ها هم بیشتر بوده.
 
  • Like
Reactions: jack sparrows

jack sparrows

کاربر سایت
Nov 3, 2006
1,561
نام
هادی
دلیلش سادست پول...
حتی اون آمریکایی که ۶۰ دلار براش هیچی نیست بازم از رو هوا نمیره یه گیم بخره و قبلش با مثلاً رفتن به e3 و تجربه دمو ها و از این دست کارا میسنجه ببینه ارزش خرج کردن داره این بازی؟
عموما غربی ها علاقه دارن خورد خورد خرج کنن. مثلاً تو آمریکا بیشتر گوشی ها با قرارداد های تحت اپراتور فروش میرن‌. که تو اون مشتری به گوشی هزار دلاری رو می‌خره و پولشو به مرور و قسط قسط میده.
یا خیلی ها با ورود سرویس های اشتراکی ازش استقبال میکنن چون همون محتوای مورد علاقشون رو میگیرن بلکه بیشتر و ماهانه مثلاً فقط ده دلار میدن.
حالا بازی های f2p ارایه میشن. مشتری برا تجربش نیاز به خرج پول نداره. طرف کنجکاو یا بر حسب جو ارایه شد بعد یا حین بازی در هر صورت بازی رو نصب می‌کنه و حالا برا بازی خرج می‌کنه اما این دفعه نه شصت دلار!
بلکه سالی حتی هزار دلار (فرض) اما سوال طرف این پولو یه جا میده؟ خیر بلکه این پول رو خورد خورد و طی همون یکسال خرج بازی می‌کنه و در حالیکه خودش هم ناخواسته اینکار رو انجام میده چون بازی مثلاً با یه اسکین ساده اونو به طمع می‌کشه. اول میگه یه اسکین ارزون مثلاً ۲ یا ۳ دلاری (راستش قیمت ندارم الان به اسکین معمولا چنده بازی هم نکردم اینجور بازیارو یا اگه کردم خرجی نکردم) خلاصه میگه مگه فوقش ۵ دلار چی میخواد بشه خرج می‌کنه. باز یه اسکین دیگه: ۵ دلار که چیزی نیست! و...
البته بازیکنان شرقی خصوصا ژاپن کره و چین تو این خرج های عجیب صرف اسکین و لوت باکس حرف اول رو میزنند.
یا مثلاً همین بازی رایگان یه DLC پولی میده. مثل دستینی. خب طرف که حالا تو بازی غرق شده میگه: این بازی رایگان منو راضی کرده حتما سازنده بازم می‌تونه تو این DLC منو راضی کنه.
دلیلش سادست. شما یه بازی سینگل پلیر ۶۰ دلاری رو فقط میتونی بفروشید ۶۰ دلار و تازه به مرور که بگذره قیمتش هم کم میشه در هر صورت بعد چند سال.
اما یه بازی آنلاین حتی رایگان رو میتونی تو تمام طول سال ازش پول دربیاری همینه که باعث شده الان اپیک گیمز پارسال همین حوالی تو گزارش مالیش بگه در آمدش از فورتنایت از مجموع در آمد برخی کشور ها هم بیشتر بوده.
فاجعه همینجاست! حالا خوبه که دولت آمریکا یه سری قوانین مربوط به لوت باکسها وضع کرد! این یعنی درآمدزایی از طریق معتاد کردن طرف!

من خودم زمانی که دلار پنج تومن هم نبود اینو تجربه کردم و توی کلش آف کلنز دویست هزار تومن خرج کردم در حالی که قصدم این بود که هزار تومن هم خرج نکنم!

الان زره ای که توی warframe دارم از چهار آپگرید اصلی اسلاتها دو تا رو با پلاتینیوم رایگان ابتدای بازی خریدم و تو فکرم که بابت دو تای دیگه یه بار خرج کنم و دیگه خرجی انجام ندم ولی چهار تا راهنما خوندم و فهمیدم که خود سازنده زرنگتر از منه و اگه توی بازی جلوتر برم بهم زره جدید میده و عملا زره قبلی میره کنار و دوباره روز از نو روزی از نو! بعدش نوبت سلاح و چیزای دیگه هست! جالبه که سازنده چهار نفر رو برای طراحی مپ های بازی استخدام نکرده که شدیدا تکراری میشه ولی یقین دارم که چهل نفر متخصص رو بابت سیستم اعتیاد و قمار بازی استخدام کرده!

مثلا توی هورایزن که آنلاین و پولی هم نیست من شدیدا معتاد خرید لوت باکس شده بودم با اینکه در اکثر موارد آیتم های مورد نظرم رو نمیگرفتم! حالا این قانون جدید تا چه حد این شرکتها رو محدود کرده نمیدونم!

الان هرچی عنوان جدید میاد شده ریمستر یا ریمیک! انگار سازنده امیدواره که سن بالاترها که با بازی نوستالژی دارن بازی رو بخرن!

همین اپیک گیمز تا چند وقت دیگه قطعا دنبال انحصار میره و خدا میدونه که چه تعداد استعداد رو کله میکنه برای حفظ سلطه خودش!

جالبه که ناشرها برای اینکه ترول های چیتر رو هم از دست ندن اونها رو بن نمیکنن و در عوض دنبال یه سیستم جدید رفتن که اینا بتونن کماکان به رویه خودشون ادامه بدن و البته سازنده بتونه تعداد بیشتری پلیر جذب کنه!

یه زمانی سر اینکه جان کارمک تزش منطقی تره یا کوجیما بحث میشد! من میگفتم هیچکدوم فقط میکامی! الان هر سه با این وضع و اوضاع باید برن غاز بچرونن!
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند (کاربران: 0, مهمان: 1)

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟