طرفداران ژانر JRPG

m.d.makan

کاربر فعال
Apr 14, 2007
9,361
نام
مــاکــان
آخرین ویرایش:

Z-fan

▲‌ Triforce of Wisdom ▲
ناظم انجمن
Jul 10, 2013
12,378
نام
سید محمد حسین
بیا که Yuzu/Ryujinx تمیزشون کردم ، گذاشتم رو طاقچه آمادست :D

من زبونم مو درآورد
لعنتی ها بیایید اون تاپیک ش تو بخش یخورده پست بزنید من انگیزه بگیرم آپدیت کنم اش :D هی شبیه سازشون رو به رخ می کشن فقط :D

=========================

بالاخره یکی از بازی هایی که سالیان سال میخواستم تجربه اش کنم رو امروز تموم کردم
و عجب تجربه طولانی و به یاد موندنی ای
اگه بخوام از اولش شروع کنم خیلی طول می کشه
واسه این که حس مو قشنگ منتقل کنم از تهش میگم :D

1652020981513.png

دیگه فکر نکنم خیلی اسپویل باشه ولی شروع داستان پرسونا 5 از جایی شروع میشه که به شخصیت اصلی اتهام وارد میشه و ازش شکایت میشه.
به همین خاطر تحت عنوان تنبیه قانونی، از شهر خودش جداش می کنن و میارنش توکیو که دست از پا خطا نکنه و این جوری داستان یه سال وقایع عجیب و غریب ما تو توکیو شروع میشه

و طبیعتا هر سلامی یه خداحافظی ای داره
آخرین ایونت بازی بعد تمام پیچ و خم ها داستان (که لو نمیدیم و خیلی هم ربطی به چیزی که میگم نداره) ایونتیه که توش برمیگردی تو کوچه پس کوچه های توکیو، از همه گذرگاه ها و رهگذرهایی که یه سال کامل یه بند میدیدیشون عبور می کنی، کوچه پس کوچه های تنگ یونگن جایا، ایستگاه های متروی شلوغ خط گینزا، خیابون های پرهیاهوی شیبویا، مغازه های آکیهابارا، بارهای شبونه شینجیکو و بازار کیچیجوجی و بین این راه با همه آدمایی که کانفیدنت شون رو پر کردی یه خداحافظی واقعا گرم می کنی.
و با این که اصن کات سین نیست و مثل همه بخش های گشت و گذار دیگه تو هر روز بازی ـه ولی روز آخر این بازی به غایت یکی از احساسات برانگیز ترین ایونت های پایانی بین همه بازی هاییه که تو عمرم رفتم من. یه حس عجیب خوب و فوق العاده داره وقتی همه اونایی که وقت گذاشتن باهاشون مشکلات خودشون و اطرافیانشون رو حل کرده برات آرزوی موفقیت می کنن
وقتی میتونی یه بار برای همیشه تو محیط بازی بدون نگرانی از این که باید کی بری پلس، کی بری ممنتوس و کی بری کانفیدنت ها رو پر کنی، با یه خاطرجمعی بی اندازه ای فقط توجهت رو به شخصیت ها و سرنوشت شون جمع کنی
و به نظرم هیچی بهتر از این یه ایونت نمیتونه دلایل محشر بودن پرسونا 5 (و کلا سری پرسونا رو به صورت کلی) شرح بده
واقعا اون فضایی که برات میسازه و احساست نسبت به بازی رو می بنده و یه گره بهش میزنه فوق العادست

انگار تک تک اون 130 ساعت وقتی که پای بازی (و پلات کردنش، با این که راحت بود) گذاشتی رو بهت پاداشش رو یه جا تو همین دیالوگ های آخر بهت میده :x

آه داشت یادم می رفت
پرسونا 5 یه بازی JRPG ـه. یکم بهتره نظرم رو در مورد گیم پلی بگم :D

4lu2yj8kxmv41.jpg

تجربه من از سری پرسونا تا قبل از این بازی فقط به Persona 3 FES محدود میشه (که حس می کنم از خیلی از طرفدارهای بازی تو این جا همین جوریش تجربه عمیق تریه، ولی حالا کاری نداریم :D)
همون Persona 3 FES هم متاسفانه چون رو شبیه ساز می رفتیم فقط تونستم تا وسطاش برم و یهو سیوهام پرید و دیگه حال نداشتم دوباره 40 ساعت گیم پلی ام تا اون موقع رو تکرار کنم.
ولی در کل یه نقطه رفرنس داشتم و به نظرم کارهایی که پرسونا 5 کرده تا بازی بهتری باشه تو سری خیـــــــــــــــلی زیاده
البته احتمالا یه بخش خوبی شون تو پرسونا 4 اضافه شده و من نمیدونم
P4G رو من رو PC ام نصب دارم ولی خدایی حال ندارم بعد 130 ساعت پرسونا 5 پلی دادن برم دوباره یه پرسونای دیگه رو استارت بزنم :)) یه سطح خاصی از تعهد میخواد این مدل بازی ها :D

چون بحثش بود اولین مورد بهبود مسلما مربوط به کانفیدنت ها میشه (که تو 3 بهشون میگفتن Social Link)
تو 5 به وضوح اهمیت این بخش خیلی زیادتر شده و از طرفی کار باهاش هم خیلی ساده تر شده. تاثیر کانفیدنت ها و قابلیت هایی که تو گیم پلی (چه بخش گشت و گذار چه بخش مبارزات) میده واقعا یه کاری می کنه که حتی اگه به کاراکترها علاقه نداشته باشید هم روی این بخش وقت بذارید. تو پرسونا 3 بدیش این بود که کلا محدودیت های این بخش یخورده بیخودی زیاد بود. بازی یهو اذیتت می کرد که باید اول سال بری تو یه کلاب. بعد هر کلابی که می رفتیی یه Social Link داشت و واسه سوشال لینک بقیه کلاب ها باید یه حرکات ژیمناستیک عجیب غریبی می زدی. بگذریم که بازی اصن تو گفتن این که کدوم کانفیدنت ها کی فعالن هیچ کمکی بهت نمی کرد. یه سیستم خستگی عجیب و غریبی هم بازی داشت که همه چی رو دو برابر پیچیده تر می کرد. (البته بگم کشف کردن بعضی از سوشال لینک ها، مثل اون پیرزن پیرمرده که مغازه داشتن تو پرسونا 3 واقعا ارزش این همه عذاب رو داشت و یه حس خاصی به آدم می داد وقتی یه رابطه جدید پیدا می کردی)
البته من به آخرای پرسونا 3 نرسیدم ولی اون تو اگه یه سری کاراکترها رو سوشال لینک شون رو تکمیل می کردی بای دیفالت باهاشون وارد رومنس می شدی و عواقب رومنس چند نفره اش خیییلی شدید تر از پرسونا 5 ـه گویا :D

و این که یادم نیست ولی فکر نکنم تو پرسونا 3 داشتن پرسونای هم آرکانا با سوشال لینک ات کمکی به راحت تر کردن اون سوشال لینک می کرد یا نه
تو پرسونا 5 این قابلیت هست و شدید بهت تو سریع پر کردن کانفیدنت ها کمک می کنه

9m94ovbwqzu41.jpg

مبارزات هم طبیعتا پر بهبوده نسبت به پرسونا 3، در اینش شکی نیست. مخصوصا به خاطر تغییرات عمده تو دیزاین UI/UX بازی که نه فقط بازی رو تو خود سری بهترین کرده بلکه کلا به یکی از خفن ترین بازی های نسل از این لحاظ تبدیلش کرده.
در هر صورت بهبود تو مبارزات انتظار می رفت ولی چیزی که من رو سورپرایز و صد البته خیلی خوشحال کرد تمرکزیه که سازنده ها رو بخش Fusion پرسوناها گذاشتن

اصولا اکثر مکانیک های مبارزات سری پرسونا همشون از سری مادر که Shin Megami Tensei باشه برداشت میشن (که این شامل تقریبا همه پرسوناهای بازی هم میشن که اون جا جزو هیولاها و اساطیر بازی اند و نقش شون کلفت تره)
فرقی که بین پرسونا و شین مگامی تنسه است اینه که شین مگامی تنسه مثل سری پوکمون تشویق ات می کنه یه کلکسیون عظیمی از همه این موجودات رو از سرتاسر سیاهچال ها و مراحل بازی جمع کنی و ارتقاشون بدی. به نوعی یه بازی Collectaton ـه
در حالی که پرسونا صرف همین مکانیک فیوژن ـش به صورت کاملا برعکس یه بازی Anti Collectaton ـه. رسما بازی تشویقت می کنه که از شر همه پرسوناهات خلاص شی تا پرسوناهای قویتر بگیری. تو دو ساعت اول بازی بهت آرسن رو معرفی می کنه و یه ساعت دیگه می بینی کله اش زیر کیوتین تو ولولت روم ـه :D. اساس وجود کانفیدنت ها هم بیشتر از ویژگی هایی که بهت میده، روی این موضوع بیان شده که موقع فیوز کردن هر پرسونا چقدر Exp بیشتری بگیری و نتیجه پرسونای قویتری تحویل بگیری.
سر همین به وضوح هسته ای ترین مکانیک سری پرسونا (که به عهد دقیانوس و خود پرسونا 1 برمیگرده) همین بخش فیوژن ـه
و من شدید خوشحالم که این قدر گسترده اش کردن تو این بازی
از Advanced Fusion ها گرفته تا Network Fusion ها، از قابلیت قربانی کردن پرسوناها واسه قویتر کردن بقیشون یا گرفتن آیتم ها گرفته تازندانی کردن شون واسه این که نقاط ضعف شون رو بپوشونن. و در نهایت سیستم احضار پولی پرسوناهایی که قبلا جمع و ثبت کردی که یکم از جنبه Anti Collectaton بازی کم می کنه (مخصوصا وقتی میرسی اواخر بازی) ولی خب شدید به روند پر کردن کانفیدنت ها با کمک پرسوناها هم آرکانا کمک می کنه.

آه و این که پسر، برج ساعت بود چی بود تو پرسونا 3، خیلی بی رحم تره نسبت به کلهم هیکل ممنتوس پرسونا 5x_x
هر کی رو با خودت پارتی نمی کردی هیچ Exp ـی نمی گرفت. به لحاظ ظاهری وحشتناک گیج کننده بودن. Navi هیچ غلطی نمی کرد که کمکت کنه و فرت و فرت همه ابراز خستگی می کردن. د خفه شید بذارید برم بالا از برج :|
باو ممنتوس تو پرسونا 5 اتاق استراحت داره. میدونید اگه پرسونا 3 همچین چیزی داشت چقدر کار من راحتتر می شد :|
در کل خدا رو شکر که ممنتوس پرسونا 5 این قدر بخشنده است، چون کار فارمینگ رو خیلی... خیـــــــــــــــــلی راحت تر از پرسونا 3 کرده :D (مخصوصا این که از یه جایی به بعد میتونی با ماشین میتونی شدو های ضعیف تر رو کلا زیر بگیری و Exp بگیری مفت مفت بدون مصرف هیچ SP و HP و زمان و... ـی... رسما Free Real Estate ـه :D)

View attachment Sharp turns aren’t advised - Persona5.mp4

البته بگم علی رغم تمامی این بهبودها یه سری مشکلات هم داره بازی. پرسونا 5 کلا هشت تا آرک مجزا داره (و یه آرک نهم که مربوطه به نسخه رویال)
از این هشت تا آرک، بدون لو دادن، آرک 5 و 6 و 7 علی رغم این که مثلا باید نقطه گردش بازی باشن جزو خسته کننده ترین بخش های بازی اند
بیش از حد راحت بودن فارم تو بازی حقیقتا ارزش مبارزات رو میاره پایین و کلا به نظرم پتانسیل سیستم مبارزات بازی یخورده آسیب دیده سر همین قضایا (که البته مهم نیست، همیشه شین مگامی تنسه هست واسه این مشکل که بگیره دهنتو سرویس کنه و کاری کنه از تک تک مکانیک های سیستم مبارزات استفاده کنید :D)
مینی گیم دارت بازی محشره. ولی نمیدونم چرا بیلیارد تو بازی مینی گیم نداره بعد گرفتن واسه کارت بازی تو بخش Thieves Den این همه وقت گذاشتن :|
و این که علی رغم وایب وحشتناک محشر Thieves Den باید گفت خیلی بخش شخصی سازی اش محدوده
طراحی یه سری Palace ها (مخصوصا واسه آرک پنجم و هفتم) واقعا خسته کننده اند و میخوای فقط بری جلو که تموم شن و خیلی اتفاق جالبی توشون نمی افته و برخلاف Palace های دیگه هیچ حس جادویی ای ندارند
اورآل هم داستان به نظرم یه جاهایی خیلی می لنگید و شخصیت های پارتی هم علی رغم رنگارنگ بودنشون بعضی موقع ها خیلی حس استرئوتایپ بودن به آدم میدادن (مخصوصا Ann و Futaba)

در نهایت هم این که من وایب و OST و موسیقی متن و کلا اتمسفر پرسونا 3 رو واقعا به پرسونا 5 ترجیح میدم
....
..
.
اگه بخوایم آرک رویال رو در نظر نگیریم :D
چون هولی شـــــــعط باید وارد اسپویلر شم تا بخوام کامل از این آرک تعریف کنم

هر کی که تو تیم اتلوس نشسته دیده "خب، ما زدیم خدای نظم جهانی رو شکست دادیم آخر بازی اصلی... چی به نسخه 1.5 بازی اضافه کنیم" و بعد زده به سرش که "آهاه... یه روانشناس" باید واقعا آدم نابغه ای باشه
من فکر کنم کمتر شخصیتی تو بازی های JRPG این قدر اندازه ماروکی آنتاگونیست محشری بوده باشن.
من شدیدا عاشق آنتاگونیست هایی هستم که صرف نظر از عقیده و باورشون دقیقا هم اندازه شخصیت های اصلی تسلیم نمی شن و ماروکی دقیقا عین همین شخصیته. جوری که آخرش Adam Kadomon رو احضار می کنه تا حتی به قیمت جون خودش واقعیت شو تحمیل کنه فوق العاده است. از انگیزه تا تم های موسیقی ای که موقع باس فایت این بشر هست و طراحی Palace و پیام هایی که توش هست همشون بدون استثناء بهترین بخش های بازی هستن.

و این تازه یه بخشی از آرکه
کاسومی و توییستی که در رابطه با خواهرش هست و نهایتا برگشتن اش به سومیره به غایت بهترین Awakening بازی بود. جوری که سومیره دوباره خودش رو قبول می کنه و پرسوناش برای بار دوم احضار میشه واقعا به نظرم اپیک ترین صحنه بازیه. مخصوصا این که بالاخره 5 تا لول آخر کانفیدنت اش هم همزمان باز میشه. عالی عاااالی

با این وجود بهترین چیز این بخش (به غیر از همون ایونت خداحافظی پایانی که اول پست گفتم) مربوط میشه به جوری که این آرک آکچی رو هندل می کنه
من عملا همه پلات توییست های اصلی داستان پرسونا 5 رو قبلا اسپویل شده بودم (اگه بشه اسم شون رو گذاشت پلات توییست، از بس خود بازی با قوت لو شون میده) و خب بازی تو داستان اصلی واقعا خیلی بد آکچی رو هندل می کنه و واقعا تو یه حرکت از یه شخصیت به یه پلات دیوایس بدشکل تبدیلش می کنه.
رویال رو خدا رو شکر من تقریبا هیچی ازش اسپویل نشده بودم (به غیر از این که ماروکی انتاگونیست شه که خیلی نیاز به اسپویل شدن نداشت، از همون اول معلوم بود، مهم این بود که چجوری بشر به این معصومی تبدیل به خفن ترین آنتاگونیست بازی میشه که به نظر من بی نقص اجرا شده بود)
این وسط یرگشتن آکچی جدا از این که سورپرایز محشری بود، این نحوه به تصویر کشیدنش بود که به نظرم این آرک رو دو سه لول می برد بالاتر
کلا جوری که این بشر باهات رفتار می کنه، خصومت و خشمی که زیر تک تک دیالوگ ها و حالت چهره هاش هست. بهتر از اون نحوه مبارزه اش با Loki و خشونت بالاش موقع حرف زدن با دشمناش
اینا روی هم یه آکچی ای رو تشکیل میده که با آکچی تو بازی اصلی تو تضاد نیست ولی الان خیلی "شخصیت" تره تا یه پلات دیوایس واسه یه پلات توییست درجه دو

تو بازی اصلی واسه یه آرک، آکچی تو پارتی پلیر حضور داره ولی خب تنها شخصیتیه که هیچ کات سین Awakening ـی نداره (چون از قبل پرسونا داشته) این تو رویال هم صادقه
ولی به نظر من سکانسی که ماروکی قبل گرفتن Calling Card به جوکر میگه کل وجود آکچی تو این دنیا به خاطر واقعیت اصلاح شده ایه که واسه جوکر در نظر گرفته به نظرم برای آکچی اندازه یه سکانس Awakening وزن و اثر داره
چون عملا آکچی میدونه این واقعیتی که ماروکی ساخته تنها واقعیتیه که توش میتونه زنده بمونه ولی باز ترجیح میده از بین اش ببره و این به نظرم با توجه به تم کلی Revolt و یاقی گری نسل جدید که بازی داره عملا یکی از قویترین نمونه این پیامه که نهایتا منجر به فیوز شدن پرسونای نهایی آکچی میشه

یه چیز 10/10 ـی

روی هم Persona 5 Royal بازی بی نقصی نیست (کدوم بازی هست؟)
ولی به نظرم هنوز با اختلاف بهترین انحصاری PS4 ـه که زدم و یکی از بهترین JRPG های تاریح
عجیب تجربه جادویی ای بود که با این که یه سری جاها واقعا خسته کننده میشد ولی نهایتا کامل ارزش 130 ساعتی که پاش گذاشتم رو (حتی بیشترشو) داشت

ببخشید متن طولانی شد :D
تازه من بیخیال نوشتن در مورد این که چطوری اشتباهی با ماکوتو وارد رابطه رومانتیک شدم و رنک بندی showtime ها و... شدم :D
خیلی بیشتر میشه در مورد این بازی گفت و نوشت
 

Akiba

king of the majestic oceans of the world
کاربر فعال
Jan 18, 2009
22,259
نام
امیر حسین
بعضی بی ادبان این همه نوشتن و یک بار به بانو تاکمی اشاره نکردن:D
انشاالله که نفرین آمون بر سرشان نازل گردد:-"

من که هنوز از P5 خالی ریکاوری نشدم و واقعا نمیدونم چجوری باید رویال رو بزنم! خدایی خیلیییی مندوکسه ست +110 ساعا وقت گذاشته باشی بعد همونقدر دوباره وقت بزاری برای یک سری اتفاقات ریز...که نه دلت میاد اسکیپ کنی، نه حوصله داری دوباره هنونقدر وقت بزاری:-"

ولی دارم P5S رو میرم و حقیقتا بسی حال میده:D
در عین حال که حس P5 رو داره، حس Warriors هم داره! (ولی حس P5ش قوی تره:D )
و خدااااا رو صد هزار مرتبه شکر میتونی هی بری تو دانجن ( Jail ) های مختلف و در بیای تو یک روز...کلا محدودیت برنامه ریزی روزانه رو نداره:-"
 

m.d.makan

کاربر فعال
Apr 14, 2007
9,361
نام
مــاکــان
من زبونم مو درآورد
لعنتی ها بیایید اون تاپیک ش تو بخش یخورده پست بزنید من انگیزه بگیرم آپدیت کنم اش :D هی شبیه سازشون رو به رخ می کشن فقط :D

=========================
اصلا یادم نبود که تاپیک داره :))
حتما این کار میکنم.
=======================
متنت رو بوکمارک کردم که بعد از تموم کردن بازی بخونم، دیگه صبر کردن مثل اینکه فایده نداره و باید شبیه ساز خورش کنم.
نخوندم ولی واقعا خسته نباشی \m/
 

BARDI YA

Herrscher of Flamescion
Gold User
Jul 23, 2011
3,825
نام
بردیا دلوشی
بعضی بی ادبان این همه نوشتن و یک بار به بانو تاکمی اشاره نکردن:D
انشاالله که نفرین آمون بر سرشان نازل گردد:-"

من که هنوز از P5 خالی ریکاوری نشدم و واقعا نمیدونم چجوری باید رویال رو بزنم! خدایی خیلیییی مندوکسه ست +110 ساعا وقت گذاشته باشی بعد همونقدر دوباره وقت بزاری برای یک سری اتفاقات ریز...که نه دلت میاد اسکیپ کنی، نه حوصله داری دوباره هنونقدر وقت بزاری:-"

ولی دارم P5S رو میرم و حقیقتا بسی حال میده:D
در عین حال که حس P5 رو داره، حس Warriors هم داره! (ولی حس P5ش قوی تره:D )
و خدااااا رو صد هزار مرتبه شکر میتونی هی بری تو دانجن ( Jail ) های مختلف و در بیای تو یک روز...کلا محدودیت برنامه ریزی روزانه رو نداره:-"

امیر منم همینطوری بودم...
ولی آرک آخر که تازه اضاف شده رو تجربه کنی، اصلا فاز ب فاز میشی و میگی غلط نمودم ک نرفتم رویال رو... 😝

@Z-fan
میگما گنشین رو سویچ کو ؟
خسه شدم ک 😵💫
 
  • Like
Reactions: Z-fan

Akiba

king of the majestic oceans of the world
کاربر فعال
Jan 18, 2009
22,259
نام
امیر حسین
امیر منم همینطوری بودم...
ولی آرک آخر که تازه اضاف شده رو تجربه کنی، اصلا فاز ب فاز میشی و میگی غلط نمودم ک نرفتم رویال رو... 😝

@Z-fan
میگما گنشین رو سویچ کو ؟
خسه شدم ک 😵💫
خریدمش بازی رو... ولی حقیقتا شروع کردن دوباره ش خیلی ترسناکه:D


چند روز پیش تایید شد که هنوز در دست ساخته:-"
 
  • Like
Reactions: BARDI YA and Z-fan

Akiba

king of the majestic oceans of the world
کاربر فعال
Jan 18, 2009
22,259
نام
امیر حسین

و بالاخره Ni no Kuni جدید هم تاریخ خورد! 25می!
دو هفته دیگه:-"

اگر کلا علاقه مند هستید، یه سر به سایتش بزنید، خدایی سایت حقی ساختن:-" مخصوصا اون بخش مجله ش که اطلاعات و ... در مورد کاراکترها میده:-"
 

smoker

کاربر سایت
Jan 17, 2012
2,059
نام
علیرضا
خریدمش بازی رو... ولی حقیقتا شروع کردن دوباره ش خیلی ترسناکه:D


چند روز پیش تایید شد که هنوز در دست ساخته:-"
دقیقا وضع منم همینه. بازیو تهیه کردم ولی وقتش نیست.
چون شوتر از آب در نیومد پس جاش اینجاست :D

خواهش میکنم گاچا نباش.
اهنگ اخر تریلر منو یاد پرسونا 4 میندازه:-B


Edit: گاچا عه
Lost sauce
 
  • Smile
  • Like
Reactions: NHM and ce7en44

ce7en44

کاربر سایت
Mar 4, 2009
8,438
نام
مسلم
دقیقا وضع منم همینه. بازیو تهیه کردم ولی وقتش نیست.

خواهش میکنم گاچا نباش.
اهنگ اخر تریلر منو یاد پرسونا 4 میندازه:-B


Edit: گاچا عه
Lost sauce
اولیش رو که خودت جوابش رو یافتی :D
در مورد تریلر هم کلش من رو یاد پرسونا میندازه :D
 
  • Like
Reactions: NHM and smoker

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر