خوب بالاخره تموم شد دیشب!
اول اینکه :
در وصف بازی، و مخصوصا باس فایت های بازی!
فوق العاده بودن! عالی عالی!
بازی رسما قله ی جدید حماسی بودنه
... یعنی من که ته فن GOW هستم، حداقل برای من، بالاخره تاج پادشاهی رسید به وارث بعدی که FF16ه!
یک باس فایت هایی داره، کرک و پرتون میریزه از خفن بودن
و با اینکه QTEهای ساده ای داره، ولی نشون میده چقدر QTE برای خلق صحنه های خفن و سینمایی در بطن بازی(و نه صرفا کاتسین) جوابه
حالا هی لگید خوب کاری میکنند QTE از بازیا حذف میکنند
خیر! اصلا هم خوب کاری نمیکنند
به نظرم بازی توی مواردی که به داستان و انتقال حس و فلان و اینا ربط پیدا میکنه خیلی خوب عمل میکنه
کاراکترهای بازی خیلی دوست داشتنی (و یا حتی بد! نَجِس!!!!!! اصلا!!! هستن
) هستند ، شخص Cid گل سر سبد بازی
اصلی ترین دلیلی که بازی رو انگلیسی زدم(دور دوم ژاپنی امتحان میکنم، گرچه خود کارگردان گفته زبون اصلیه بازیمون انگلیسیه) همین صداپیشگی Cid بود، دمش گرم واقعا
من زیاد پیشنمایش ها و گیم پلی های بازی رو ندیدم قبل عرضه، ولی در حد دو سه جمله صدای سید رو که شنیدم گرفت طرف
ولی خوب کاراکترهای خوب بازی به سید ختم نمیشن و پر از کاراکترهای خوبه بازی
(تا بحث کاراکتر هست بگم وایفوی برتر تایرا ست
بقیه تو حاشیه ن
)
داستان بازی و کلا حس و حال بازی، هرچی که جلوتر میره بیشتر FF میشه...
این برای یک سریا خوبه و نکته مثبت، ولی فکر کنم یک سریا رو هم احتمالش هست ناامید کرده باشه
(برای من مثبته
)
البته به خاطر وجود سامن های سری به عنوان نقش های اصلیه بازی، در کنار خیلی موارد دیگه، اون حس FF رو خیلی میده
موسیقی های بازی مخصوصا سر باس فایت ها قشنگ میرید تو آسمونا
دیشب که بازی تموم شد و داشتم پیش رفقا اعلام کف کردگی میکردم
در حال رد شدن Credits هر موقع آهنگ های حماسی پخش میشد مثل اون عکس سفیروث میشدم
البته یکی دو جا توی بازی بود که با خودم میگفتم این آهنگه جاش اینجا نیستا! وسط یه صحنه ی خفن یهو میدیدی فاز آروم گرفت آهنگ
ولی خوب یکی دو جا بود
خلاصه ، داستان ، کاراکترها ، کارگردانی صحنه های حماسی و باس فایت ها ، موسیقی های بازی :
یکی از قابلیت های خیلی خوب بازی، Active Time Lore بود ، که توی هر لحظه بازی حتی کاتسین ها میتونستید با تاچ پد صفحه رو بیارید بالا و اطلاعات جدید و قدیمی Lore رو ببینید که به اون بخش مربوطه
مثلا همون اول بازی یه اشاره کوچیک میشه به یک ستاره تو آسمون، شما میتونید درجا اطلاعاتی در مورد اون ستاره رو ببینید
یا کشور،شهر،کاراکترها،اصطلاحات و ...
در کنار این یک قابلیت دیگه ای هم تو بازی هست که میتونید در گذر زمان، اتفاقات رو روی نقشه ببینید، کی به کجا داره حمله میکنه، نتیجه فلان جنگ چی شد و ...
و همینطور دایره ی روابط کاراکترها با شخصیت اصلی و با هم دیگه رو ببینید
حتی مینویسه که مثلا تو فلان تاریخ، شخص X ، شخص Y رو نجات داده و ...
این دو مورد اگر تو بازیی مثل FF12 میبود خیلی به دردش میخورد! یعنی اونجا من واقعا داشتم گیج میزدم چی داره میشه
راستی چقدر هم داستان و هن یک سری محیط ها حس FF12 داشتن! یکی دو جا قشنگ حس میکردم اگر FF12 ریمیک بشه، فلان محیطش همین میشه
---
اما ... بازی پرفکت نیست
مشکل داره، یه سری مشکلاتم داره که با تمام خوبی ها واقعا نمیشه از کنارش گذشت!
نه مشکل فنی و اینا نیست، ساختار بازیه...حداقل به نظر من خیلی مشکلن
اول اینکه بزار بگیم بازی به "هیچ" عنوان RPG نیست!
و شما انگر اسم " RPG " بخواید بیارید کنارش(حتی ARPG ) رسما با بدترین RPG عمرتون احتمالا طرف هستید
رو راست باشیم، بازی اکشنه کاملا
داشتن ماموریت فرعی، GTA رو که مثلا تبدیل نمیکنه به RPG ! اینم همونه
اما مشکل اینه من فکر نمیکنم تا حالا تو عمرم بازیی کرده باشم که به خودم بگم این بازی باید RPG میبود و داره زار میزنه باید RPG میبود
یک دلیلش احتمالا مقایسه با بقیه بازی های سری هست، خواه ناخواه آدم مقایسه میکنه دیگه...تازه من کلا با این بازی ، صرفا 4تا FF زدم
(و ریمیک رو از اصلی جدا کنیم و WOFF رو هم حساب کنیم، 6تا
)
اول از اینجا شروع کنم، ساختار مپ بازی خیلی شبیه به FF12 هست، یه سری جاها خطی ، یه سری جاها محیط های بزرگ تر، جا به جایی تقریبا مشابه و ...
بعد اون بازی رو دیدین چقدر چیزای مخفی و جالب داره
از اینکه Elite Enemies با دراپ خاص داره، اصلا شرایط ریسپاون شدن خاص دارن ، صندوق حاوی جادو و سلاح به درد بخور همه جای بازی هست ، کلا گشت و گذار تو بازی اهمیت داره! بچرخی تو محیط یه چیزی گیرت میاد...
توی FF16 ؟ گشتن تو محیط فحشه، اتلاف وقته!
تو قرار نیست آیتم خاصی پیدا کنی، قرار نیست ماموریت فرعی وسط نا کجا آباد گیر بیاری، قرار نیست متریال خاصی بگیری، قرار نیست حتی به دشمن خاصی بربخوری(یکی دوبار فکر کنم فقط
)
ولی خوب مثل من مرض داشته باشی بازم میگردی
خیلی خلاصه بگم توی FF15 دیگه ته تهش میرفتی یه اسکله پیدا میکردی ماهی میگرفتی! تو محیط 4تا متریال پیدا میکردی اینا، باهاش یه آشپزیی میکردی، دستور پخت جدید گیر میوردی، یه کالکتیبلی جمع میشد انگار (جدا از تاثیرش)
حالا FF12 و 15 هیچ، خطی ترین بازی دنیا یعنی FF7R ارزش گشت و گذار بیشتر بود، چون ممکن بود سلاح،متریا،سامن یا موارد دیگه بیابی
و همشونم به درد میخوردن! (و وقتی محتوایی نیست، خوب خطی بساز
)
حالا اینجا یه مشکل دیگه هم پیش میاد که وصل میشه به RPG نبودن باز
سیستم آپگرید بازی کاملا خطیه!
یعنی چی؟ سلاح و 2تا آیتم دیگه ای که میبندی، 90% مواقع از بخش داستانی میگیری، باس داستانی رو میزنی،آیتم خاص میگیری، سلاح جدید میسازی، و این قضیه تقریبا همیشه برقراره، یا آیتم ریوارد داستان اصلیه، یا دقیقا تو خط اصلیه داستان تو صندوق گذاشته شده، یا همون که باس رو میزنی و متریال میگیری
شما قرار نیست سلاحت عنصر خاصی داشته باشه، افکت خاصی داشته باشه، یا هرچیزی که با خودت بگی نه فلان سلاح رو بسازم بهتره، کاملا خطی پیش میره، این وسط 4تا آیتمم گذاشتن از بونتی هانت ها بتونی متریال بگیری و بسازی
برای نمونه FF7R رو در نظر میگیری، هر سلاح یه Skill Tree جدا داشت، یه skill خاص داشت، تعداد متریای متفاوت داشت و ...
حالا کاری به نمونه عرف های دیگه که هر سلاح عنصر خاصی داره و ... ندارم
به نظرم این یکی از مواردیه که RPG نبودن داره
ضربه میزنه، آپگرید خطی و نبودن پارتی در کنارش، باعث میشه محیط خالی از بند و بساط به درد بخور باشه!
بعد جالبه دشمن رو میکشی، بهتر متریال میده بازی(کلا جز متریال خاص؛ 3~4نوع متریال دیگه بیشتر بازی نداره) بعد از اولین دشمن بازی تا آخرین دشمن همچنان همون متریال دراپ میشه، با خودت میگی خوب که چه؟ اصلا ما دراپ متریال داریم که چی؟ وقای حتی باهاش پوشن هم نمیشه ساخت
(میشه؟ نیافتم چیزی من
) و قیمت پوشن هم ارزونه، کلا مهم نیست
باز این قضیه RPG نبودن جای دیگه ای که خودش رو نشون میده، اینه که ...
اصولا توی بازی ها آدم میره شهر جدید دلش خوشه بره شاپ بگرده 4تا آیتم جذاب ببینه بخره!
نیست...شاپ کوفت هم نداره
تنها چیزی که داره، یه سری آیتم به اصطلاح آپگرید کننده قدرت هاته... کاراییشون؟
xثانیه کول داون فلان اسکیل میاد پایین یا 7~8% قدرت فلان اسکیل رو میبره بالا
بعد بازی میکنید میبینید چقدر فاقد اهمیته این موارد
بعد باز تو ارائه همینم شاپ مشکل داره!
مثلا شما قدرت شماره 3 رو میگیرید، خوبه دیگه جدیده! میخواید استفاده کنید
شاپ ها تازه میان اکسسوری برای قدرت شماره 2 میدن
خوب چراااااا؟ بزارید قدرت جدید گرفتم با اون کیف کنم
و این قضیه تا آخر بازی برقراره
(گرچه میگم کلا فاقد اهمیته اون اکسسوری ها
اونقدر نیستن تاثیر گذار باشن)
تاثیر بعدیم بگم باز
در عین حال که مبارزات بازی خیلی خوشگل و جذاب هستن، قدرت جدید آدم میگیره ذوق میکنه و ...
بازی چالشی نداره (درجه سختی FF تازه باز شده بعدا باید برم )
بازی نه سخت هست و نه ازت میطلبه که آقا 4تا اسکیل درست بزن رو سر دشمن راحت تر بترکه یا مثلا به فلان اسکیل ضعف داره...
نه، شما با هر قدرت و هرجوری برید سیستم مبارزات یکین...
جاخالی بدید بزنید
(یا پرفکت گارد بزنید
)
و جز اسکیل ها، بازی تنوع کومبوی چندانی نداره
این بده... به نظر من بده
باس های FFهای دیگه رو یادم میاد تهش این بود یه سلاحی جادویی چیزی برمیداشتم یکم دست میزدم به بیلد کاراکترها، یه 4تا باف رو خودم یا دیباف رو دشمن میزدم و ... ، یکم فکر و استراتژی میطلبه... حتی GOW جدید هم دیگه دشمن زره یخی داره نمیای با تبر باهاش بجنگی که
کلا من هرچقدر بگم این RPG نبودن بازی چقدر به ابعاد مختلف بازی ضربه زده؛ فکر نکنم تا یبل تجربه ش حسش کنید
به نظر من سیستم مبارزات FF7 خیلییییییی بهتره
هم در عین حال اکشنه و جذابیت داره و تا حد زیادی ریل تایم
هم بند و بساط RPG بودن رو داره
آها یه موردم بگم، شاید بگید دیدگاهم کلا نسبت به سیستم مبارزاتش اشتباهه و باید با DMC مقلیسه میشد...
خوب...من DMC نزدم نمیتونم، ولی دوتا دیگه از بچه ها که خوره ی DMC هستن هم میگفتن از این نظر خیلی محدود هست نسبت به اون
---
خیلی غر زدم؟
با این حال بگم که من ماموریت های فرعی رو کامل رفتم، اوایل داشتم یکم فحششون میدادم (چون ریوارد نداشتن و موضوع داستانیشونم یکی بود) ولی جلوتر هم یک سری ابزار/آپگرید به درد بخور تو بازی میدادن ، هم داستان هاشون متنوع تر شد و به افراد دور و برمون بیشتر میپرداخت، شاید سیستم ساده ای میداشتن، ولی من راضی بودم
بونتی هانت هم اضافه شد من دوست داشتم
و مجموع اینا با هم ، باز یه سری جوایزی داشت که تشویق بشی بریشون
(برید ماموریت ها رو، اواخر کار به ماموریت های مهم تری میرسن که مشخصه پیش نیاز دارن )
یه سری چلنجم باز شدن، همچنان جوایز فاقد اهمیته (از همین اکسسوری بیخودا
) ولی خوب، چلنجه و کمی از پلی استایل خودت دورت میکنه
دیگه رکورد آنلاین زدن و لیدربورد اینا مال ما نیست
---
با تمام این تفاسیر و انقدر غری که زدم
شاید بگید الان میاد میگه حقش امتیاز متوسطه...
ولی نه، بگم بهش مثلا 9 میدم فحشم میدید؟
اون اولم گفتم این پست رو دیشب دلم نیمد بدم انقدر چسبید آخرای بازی و فایتش و ...
احترام نگه داشتم 12ساعتی
با این حال تا 8 هم ملت بهش بدن به نظرم راه دوری نیست
شاید تا 9.5مم بشه داد...مخصوصا اگر FF12 نزده باشه کسی که هی مقایسه کنه با یک بازی خیلی مشابه تو سری
اون پاراگراف های خلاصه اول واقعا خیلی چیزای شاخین! زیاد به خاطر داستان نمیشه بازشون کرد، و بیشتر باید تجربه کنید
ولی گیم پلی رو میشه یه مقایسه هایی انجام داد
و با همه این حرفا، بین FFهایی که زدم اینجوری رتبه بندی میکنم :
FF7R
FF16
FF15
FF12
اون 7R که به نظرم همه جوره پرفکت بود و خیلی دوستش دارم
16 موارد داستانی اینا عالی، ولی گیم پلی پر از پتانسیل از دست رفته ست که به نظرم خیلی راحت میشد اوکیشون کرد
15 رو کلا دوست داشتم، حس و حالش رو دوست داشتم ولی حتی بعد آپدیت ها هم قشنگ حس میکردی بازی ناقصه
اما...خوب... دوست داشتم دیگه! من این پارتی 4نفره ی 4تا دوست رو واقعا پسندیدم
12 تمام متن بالا رو برعکس کنید
زیاد با کاراکترها حال نکردم، دنبال کردن داستان راحت نبود
و کلا هم زیاد حال نداد
از اونطرف گیم پلیش عالی بود، وجب به وجب بازی یه چیزی مخفی کرده بودن، ارزش رفتن به شهر و محیط جدید زیاد بود، سیستم گمبیت به نظرم از اون شاهکارهاییه که هیچکی ازش استفاده نمیکنه
(یاد هوش مصنوعیه MGS V میفتم که دایورت شده تو صنعت
)
آها یادم رفت بگم... عجب دیباف آشغالی تو بازی بود
Disease
دهن منو سرویس کرد این
---
اگر حسش اومد تا قبل از FF17 یه بازی دیگه از سری بزنم احتمالا FF8 رو بزارم اولویت ، FF9 که شایعه ریمیکش قویه ، FF10 هم بیینم X-3 میسازن یا ریمیک ، فقط اون 8ه که خبری نیست مظلومانه
و به خاطر حضور شخصیت اصلیش تو KH پارتیش هم کلفته
چند صفحه پیشم در مورد یه بازی کارتی صحبت کردید، اونم هایپم کرد