طرفداران ژانر JRPG

Xenogears رو با تکسچرهای 4k HD تجربه کنید \m/


جهت دانلود و روش نصب
Xenogears

به به
حالا که بحث Xeno باز شد وقتشه من یه طومار در مورد تاکاهاشی بنویسم :دی

9ec.png
Tetsuya Takahashi and his Glorious Hand cross-up pose :>

(متن زیر با تاریخ واقعی کمی عدم تطابق داره و دخل و تصرف از طرف نویسنده که من باشم توش وجود داره :دی)
روزی روزگاری، اواسط دهه نود این طرفا، یه مردی تو کلوخه های Square Enix (اون زمان Square Soft) زندگی می کرده به اسم تتسویا تاکاهاشی
این بشر گرافیک دیزاینر بوده و ید طویلی تو به سرانجام رسیدن ساخت بازی های خفنی مثل Final Fantasy V و Final Fantasy VI و Chrono Trigger داشته

سال 1995 که میشه این دل میبازه به یکی از همکاراش و ایشون و خانم کائوری تاناکا (که ممکنه به Soraya Saga هم بشناسیدش بعضی هاتون) با هم ازدواج می کنن
و مثل هر زوج عاقلی بعد از سر و سامون دادن زندگیشون اولین کاری که این دو تا با هم می کنن کار کردن رو اسکریپت فاینال فانتزی بعدی ایه که قراره ساخته شه :دی

و من نمیدونم این دو تا با هم میشستن چی می گفتن و چی می نوشتن... ولی هر چی بوده وقتی نتیجه نهایی رو به کله گنده های Square Soft نشون میدن اینا برمیگردن میگن :Ew... WTF این خیلی فاکدآپه برای سری فاینال فانتزی. نخواستیم، نوجیما (نویسنده FFVII و FFX) هست، کارمون رو راه میندازه
بعد تاکاهاشی و زنش میشینن می گن خب با این اسکریپت فاکدآپی که نوشتیم چیکار کنیم :-? اینا تا میان به خودشون بیان پروسه ساخت FFVII شروع میشه و وقتی می بینن کار به جایی نمی برن می افتن به پای گله گنده های اسکوئر که تو رو خدا بذارید ما این متن لعنتی رو ازش یه بازی جدا بسازیم

کله گنده های اسکوئر که اون موقع مسخ موفقیت بازی های JRPG شون بودن میگن Fuck, Why not? و به تاکاهاشی و زنش میگن اوکی بشینید بازی خودتون رو بسازید. تاکاهاشی هم میگه اوکی، من کارگردان و یقه یاسونوری میتسودا (که اون موقع تازه کارنامه اش با Chrono Trigger جون گرفته بود) رو میگیره بهش میگه تو هم بیا موسیقی بازی منو بساز گوجه سبز.
و بعد دو سال سر و کله زدن Xenogears تو سال 1998 برای پلی استیشن منتشر میشه، بازی ای که به قطع یقین جزو یکی از فلسفی ترین و فاکدآپ ترین بازی هاییه که تو کل تاریخ Square Enix عرضه شده، پر تم های فلسفی و مذهبی که بعدش تو کمتر بازی ای دیده شده.

1683315197723.png

هااااع
از این جا به بعده که جالب میشه.
بعد تموم شدن ساخت Xenogears، تاکاهاشی و تیمش میگن اوکی، بازی اول ترکوند. هم تو فروش هم تو دیدگاه منتقدین (مخصوصا تو دیدگاه منتقدین!! میانگین نمرات بازی اون موقع با FFVII یکی بود که نشون میده چقدر خفن بوده این بازی) حالا نوبت اینه که دنباله بازی رو بسازیم
اینا پروژه رو به اسکوئر نشون میدن با امید بالا که الان چراغ سبز میگیریم و حاجی بسم الله
یهو اسکوئر میگه :زکّی... حاجی ما داریم فیلم Final Fantasy: Spirits Within رو میسازیم... شاااااهکار قرن (:دی) همه سرمایه مون رو داریم خرج اون می کنیم پول نداریم بدیم تو اون فانتزی های مریض پریشانه خودتو بسازی...[-x هـــرّی برو خونه تون

و این شاید به ضرس قاطع یکی از خفن ترین خطاهای محاسباتی کل تاریخ اسکوئر باشه. نه تنها اینا یکی از خفن ترین JRPG سازهای آینده رو از دست میدن بلکه پشت سرش با اون فیلم شنیع FF: Spirits Within با کله زمین میخورن و حتی برای سونی هم مشکل تراشی می کنن وقتی کسی که رسما برای کنسولشون یکی از Greatest Hit های پلی استیشن 1 رو ساخته رو یه کاری می کنن به طرز اثر دومینویی ای سال ها بعد بره برای رقیب شون نینتندو بازی بسازه

خلاصه که تاکاهاشی میگه "فاک یو" و سال 1999 از اسکوئر جدا میشه و کمپانی خودش Monolith Soft رو میزنه و دوباره با زنش میشینن عجق وجق نوشتن با تم فلسفی/مذهبی و این دفعه نتیجه میشه Xenosaga
تاکاهاشی روانی از همون اول تصمیم میگیره یه جریان روایی ای رو شکل بده که 6 تا بازی طول بکشه تا تکمیل شه و Namco Bandai هم (Namco ـی خالی اون موقع) می بینه "واو این یارو خیلی مخش مشنگ میزنه بریم بهش کمک کنیم :دی" و این جوری Xenosaga Episode I منتشر میشه
و بعدش Xenosaga Episode II
و بعد از اون هم Xenosaga Episode III
و بعد اون.... وایسا وایسا... چی؟! There is no Xenosaga Episode IV؟

1683358321382.png

اتفاقی که این وسط می افته اینه که Xenosaga Episode I بازی موفقی میشه، منتها نه از لحاظ تجاری و نه از لحاظ دیدگاه منتقدین بازی به اون قله ای که Xenogears بود نمیرسه
و اوضاع برای دو تا دنباله بازی حتی بدتر میشه.
نه تنها بازخود طرفدارها و منتقدین به اپیزود 2 و 3 ضعیف تر بود (که خیلی اش به داستان بیش از حد پیچیده بازی برمی گشت) بلکه فروش بازی هم ضربه زیادی خورده بود و دیگه نمی شد "موفق" در نظرش گرفت
تاکاهاشی و کل تیم Monolith Soft بعد 2006 که می بینن به همچین وضعی افتادن دپرس میشن میفتن یه گوشه. از اون طرف هم Namco درگیر یه سری تحولات میشه و مدیریت تصمیم میگیره که دیگه وقت و سرمایه نذارن واسه مزخرفات تاکاهاشی و تیمش

و این جا تقریبا اون لحظه ایه که پرونده کاری تاکاهاشی میتونست بسته شه.
تا این که وسط این گیر و دادها، یه یارویی از نینتندو به اسم شینجی هاتانو (رییس بخش حسابداری نینتندو) اینا رو میبینه بهشون میگه "آقا بچسبید به کار، خدا بزرگه :دی" و اینا هم می چسبن به کار گویا :دی
(وسط نوشت: این شینجی هاتانو که می بینید وحشتناک آدم زرنگیه. فقط فکر کنید اسکوئر انیکسی که اواخر دهه نود و اوایل 2000 از قِبَل سونی و پلی استیشن داشت عین چی میخورد و خدا رو بنده نبود رو این بشر می کشونه دوباره یه جورایی سمت نینتندو براشون بازی بسازه :دی)
همون روزها به سر تاکاهاشی میزنه که "صبر کن...اگه آدم ها روی بدن غول ها زندگی کنن... اون وقت چی"
آقا اینا بدو بدو شروع می کنن رو این ایده اولیه تاکاهاشی کار می کنن. یه علتی که همه ذوق داشتن برای این ایده این بود که بعد شکست های Xenosaga خودشون میدونستن به فرصت جدید احتیاج دارند
و نفر اولی هم که ایده رو بهش نشون میدن خود نینتندو بوده
نینتندو هم اینا رو می بینه میگه "واو این یارو خیلی مخش مشنگ میزنه بریم بهش کمک کنیم :دی"
و این جوری بعد 4 سال Xenoblade تو سال 2010 برای Wii عرضه میشه

1683358688778.png

البته قبلش دو تا اتفاق جالب می افته

اولی اینه که همون اوایل پروسه ساخت (2007) نینتندو می بینه "پسر این مدلی که ما بازی میسازیم اصن با مدلی که این بر و بچ Monolith Soft بازی میسازن جور درنمیاد اینا اصن DNA شون با پلی استیشن گره خورده و بازی هاشون پر داستان های پیچیده و کات سین های طولانی و ایناست" ساتورو ایواتا، رییس وقت نینتندو، میخنده میگه "چه جالب" و در جا کمپانی رو میخرن :دی و مابقی سهامش هم از چنگ نامکو درمیارن. در اقدامی دور از انتظار از نینتندو که بعدها مشابهش تکرار نمیشه، نینتندو کمپانی ای که اساسا با DNA بازی هاش جور در نمیاد رو می کنه زیرمجموعه خودش و طی 16 سال بعد به یه غولی تبدیلش می کنه که هم تو ساخت بازی های نینتندو بهشون کمک می کنه هم بازی های AAA خودش رو با موفقیت تولید می کنه

اتفاق دوم هم باحاله. تاکاهاشی موقع ساخت بازی، با خودش میگه که خیلی وقته از Xenogears گذشته و Xenosaga هم اون جوری که میخواستیم موفق نبوده پس بهتره کلا از این قضایای زنو منو فاصله بگیریم و اسم بازی رو بذاریم Monado: The Beginning of the World و حتی ورژن های بتای بازی رو تو مراسم های مختلف با همین اسم نشون میدن. تا این که دوباره ساتورو ایواتای فقید وارد میشه میگه "حاجی خیلی شکست نفسی می کنی، این زنو منو هایی که قبلا ساختی خدایی بازی های خفنی اند، حیفه میراث شون رو دور بندازی، برگردون این بازیت هم یه جوری Xeno کن" و تاکاهاشی هم قانع میشه و اسم بازی به Xenoblade تغییر پیدا می کنه. این هم البته باعث یه اثر دومینویی افسانه ای میشه. Xenoblade تو بازی اول تقریبا هیچ ارتباط ویژه ای با بقیه بازی های سری Xeno نداشت اون موقع. ولی بعد موفقیت اش کم کم طی نسخه های بعدی این ارتباط هی قویتر و قویتر میشه
تا جایی که بعد آپدیت ورژن 2.0.0 بازی Xenoblade 3 میتونید تو بخش IP Licensing های بازی به وضوح اسم نامکو و Xenosaga رو ببینید.

Xenoblade سال 2010 تو ژاپن عرضه میشه ولی Nintendo of America قانع نمیشه که بازی رو برای آمریکا عرضه کنه واسه همین Nintendo of Europe میگه "Fuck it, we'll do it ourselves" :دی
و بدین شکل به طرز استثنایی ای یکی از British ترین بازی های کل ژانر ساخته میشه. این که همه صداگذاری های انگلیسی بازی اروپایی و انگلیسی و اینان به خاطر دقیقا همین دهن کجای نینتندوی آمریکا بوده :دی
و البته بعدا این قدر ملت دهن نینتندو رو سرویس می کنن که بازی دو سال بعد تو آمریکا هم عرضه میشه

داستان رو یخورده کوتاه کنم. Xenoblade 1 عین چی میترکونه. هم تو فروش هم تو امتیازهای منتقدین و نینتندو قانع میشه که چراغ سبز واسه بازی های بعدی رو بده و حالا بعد 13 سال از عرضه نسخه اول این سری، تاکاهاشی بالاخره رویای یه روایت شش قسمتی اش رو به سرانجام میرسونه با Xenoblade Chronicles 3: Future Redeemed 8->

خلاصه که تمام چیزهایی که تا الان نوشتم یه جورایی مقدمه بود برای Xenoblade Chronicles 3: Future Connected
بعدا باید یه طومار مفصل برای اونم بنویسم از بس بازی مهمیه به نظرم
 
اقا این سری تریلز رو چه اسکای چه هیرو رو هر کدام قسمت 1 رو دوباره پلی دادم و ده ساعت هم هر کدام رو بازی کردم خوابم گرفت انصافا! چقدر کند و پر متن هست خسته ککنده هست به ویژه که اتو تکست هم نداره ! بقیه قسمت ها همینقدر خواب آوره یا فرق داره (توی این مدت octapeh traveler 2 v رو بازی کردم هر چقدر اون جذاب بود این خواب آور) ... البته قطعا سلیقه شخصی هست دیگه !
 
  • Like
Reactions: ce7en44
🔳 شایعه: عنوان Persona 6 انحصاری زمانی PS5 خواهد بود

▫️به گفته NateTheHate، عنوان Persona 6 فقط برای نسل نهم و در سال 2024 منتشر خواهد شد و وی شنیده که بازی ، احتمالا انحصاری زمانی PS5 است

▪️وی همچنین شنیده که Persona 3 Remake مولتی‌پلتفرم است و او تایید کرد که بازی در شوکیس Xbox رونمایی خواهد شد و امسال عرضه می‌شود

▫️در آخر وی گفت که اسپین‌آف Petsona 5 در سال 2024 منتشر خواهد شد

🔲 MoonMedia
 
اقا این سری تریلز رو چه اسکای چه هیرو رو هر کدام قسمت 1 رو دوباره پلی دادم و ده ساعت هم هر کدام رو بازی کردم خوابم گرفت انصافا! چقدر کند و پر متن هست خسته ککنده هست به ویژه که اتو تکست هم نداره ! بقیه قسمت ها همینقدر خواب آوره یا فرق داره (توی این مدت octapeh traveler 2 v رو بازی کردم هر چقدر اون جذاب بود این خواب آور) ... البته قطعا سلیقه شخصی هست دیگه !
پس هنوز کامل بازی نکردی.
این مشکل همه اوایل با این سری دارن ، واقعا سلیقه نیست.
تو همین تاپیک من بارها همین نکته ای که نوشتی رو از بچه ها دیدم که تکرار شده.

بازی تو نسخه اول Sky خیلی کند پیش میره و بیشتر داره دنیاسازی میکنه و شخصیتها رو برات پرورش میده.
شاید بشه گفت این نسخه مخصوصا اوایلش یکجورایی slice of life هست.
اما از اواسط ریتم تند میشه و همینطوری ادامه پیدا میکنه.

اون آخرش هم واقعا خیلی اندینگ خوبی داره ، جالب اینکه هرچقدر اوایل بیشتر دل بدی و با شخصیتها بیشتر نزدیک بشی اندینگش برات جذابتر میشه.
اونجا متوجه میشی که چرا بازی به عمد اوایل ریتم کندتری داشت و به عمد روی دنیاسازی و... تاکید.


نکته جالب تر اینکه دوتا بازی Sky و Sky SC عملا یک بازین که به دو قسمت تقسیم شدن ، خودت حساب کن پس تو نسخه دوم چه خبره که Sky مقدمش بود!

همین شکل یعنی شروع با ضرباهنگ کند تو نسخه اول Cold steel هم پیاده شده.

حالا که 10 ساعت بازی کردی بنظرم بشین باقیش رو هم برو و خودت قضاوت کن.
فقط کمی باید صبور تر باشی ، مطمئن باش واقعا ارزشش رو داره.
==========

اما اگه حوصله نداری بزار کنار ، اون تکستی که میخوای رد کنی همش داستان بازیه.
سعی کن بخونیش ، فکر کن داری مقدمه یک کتاب قطور و چند نسخه ای رو رد میکنی که درش شخصیتها و داستانکهاشون داره روایت میشه که به تو فهمت از دنیای کتابها کمک میکنه.
باور کن این بخش رو هرچی بیشتر بهش توجه کنی کل سری برات جذاب تر میشه.
 
اقا این سری تریلز رو چه اسکای چه هیرو رو هر کدام قسمت 1 رو دوباره پلی دادم و ده ساعت هم هر کدام رو بازی کردم خوابم گرفت انصافا! چقدر کند و پر متن هست خسته ککنده هست به ویژه که اتو تکست هم نداره ! بقیه قسمت ها همینقدر خواب آوره یا فرق داره (توی این مدت octapeh traveler 2 v رو بازی کردم هر چقدر اون جذاب بود این خواب آور) ... البته قطعا سلیقه شخصی هست دیگه !
اگه مشکلت با حرف زدن زیاد هست، این سری کلا بدردت نمیخوره :D
 
  • Like
Reactions: Dark_Souls
بچه ها اگه پلاس اکسترا دارید neo the world ends with you را یه تستی بزنید من چند وقت پیش بازی میکردم بد معتادش شدم از اون بازی های مریضیه که اگه با گیم پلیش مشکل نداشته باشید راحت می‌بینید ۷۰ ۸۰ ساعت تو دنیاش غرق شدید.
فقط یه مشکلی داشت خیلی دیالوگ داره خیییییلیییی اسکیپ هم نمیشه کرد
ولی تجربه باحال و یونیکی بود
 
  • Like
Reactions: Z-fan and ce7en44
بچه ها اگه پلاس اکسترا دارید neo the world ends with you را یه تستی بزنید من چند وقت پیش بازی میکردم بد معتادش شدم از اون بازی های مریضیه که اگه با گیم پلیش مشکل نداشته باشید راحت می‌بینید ۷۰ ۸۰ ساعت تو دنیاش غرق شدید.
فقط یه مشکلی داشت خیلی دیالوگ داره خیییییلیییی اسکیپ هم نمیشه کرد
ولی تجربه باحال و یونیکی بود
برای بازی کردنش باید شماره اول رو بازی کرد؟ و اینکه هنوزم همون گیم پلی 3ds رو داره؟:-"
 
  • Like
Reactions: Z-fan
برای بازی کردنش باید شماره اول رو بازی کرد؟ و اینکه هنوزم همون گیم پلی 3ds رو داره؟:-"
متاسفانه من چون 3ds نداشتم نسخه اولشو بازی نکردم ولی مشکلی با داستانش نداشتم .گیم پلی هم تو نقد هاش خونده بودم که ورژن تکمیل تره نسخه قبلیه
 
  • Like
Reactions: ce7en44 and Z-fan
پس هنوز کامل بازی نکردی.
این مشکل همه اوایل با این سری دارن ، واقعا سلیقه نیست.
تو همین تاپیک من بارها همین نکته ای که نوشتی رو از بچه ها دیدم که تکرار شده.

بازی تو نسخه اول Sky خیلی کند پیش میره و بیشتر داره دنیاسازی میکنه و شخصیتها رو برات پرورش میده.
شاید بشه گفت این نسخه مخصوصا اوایلش یکجورایی slice of life هست.
اما از اواسط ریتم تند میشه و همینطوری ادامه پیدا میکنه.

اون آخرش هم واقعا خیلی اندینگ خوبی داره ، جالب اینکه هرچقدر اوایل بیشتر دل بدی و با شخصیتها بیشتر نزدیک بشی اندینگش برات جذابتر میشه.
اونجا متوجه میشی که چرا بازی به عمد اوایل ریتم کندتری داشت و به عمد روی دنیاسازی و... تاکید.


نکته جالب تر اینکه دوتا بازی Sky و Sky SC عملا یک بازین که به دو قسمت تقسیم شدن ، خودت حساب کن پس تو نسخه دوم چه خبره که Sky مقدمش بود!

همین شکل یعنی شروع با ضرباهنگ کند تو نسخه اول Cold steel هم پیاده شده.

حالا که 10 ساعت بازی کردی بنظرم بشین باقیش رو هم برو و خودت قضاوت کن.
فقط کمی باید صبور تر باشی ، مطمئن باش واقعا ارزشش رو داره.
==========

اما اگه حوصله نداری بزار کنار ، اون تکستی که میخوای رد کنی همش داستان بازیه.
سعی کن بخونیش ، فکر کن داری مقدمه یک کتاب قطور و چند نسخه ای رو رد میکنی که درش شخصیتها و داستانکهاشون داره روایت میشه که به تو فهمت از دنیای کتابها کمک میکنه.
باور کن این بخش رو هرچی بیشتر بهش توجه کنی کل سری برات جذاب تر میشه.

اتفاقا این بار رو که شروع کردم برای بار دوم گفتم شاید دفعه قبل باید بهش زمان بیشتری می دادم اما الان 10 ساعت گذشت و اصلا بین بازی خوابم می بره در صورتی که بازی frostpunk رو همین پریشب 12 ساعت پشت هم بازی کردم بدون کوچکترین خستگی... متن دوست دارم بخونم و هیچ چیزی رو هم اسکیپ نمی کنم ولی این دیگه خیلی متن داره حوصله می خواد خوندن تک تک شون بگذریم که جذابیت هم برام نداره ... در ثانی 10 ساعت اول بازی اینقدر حرف های چرند میگن و ماموریتاش خنک هست که ادم مشتاق نمیشه مرحله رو بخونه و متن مربوط به حواشی رو حداقل مراحل اول رو جذاب طراحی می کردن .... هم توی این هم اسکای 10 ساعت اول ماموریتاش خیلی خنک هست مثلا برو هیولاهای روستای نقی معمولی رو بکش اخه این چیه دیگه !!! یا توی این هیرو برو هیولای توی روستا رو بکش که طرف ترسیده (الان که نوشتم برام جالب بود جرا اینقدر تکرار در شروع ماموریت های هر دو نسخه هست هم هیرو هم اسکای دقیقا همین ماموریت رو دارند) همین 13 Sentinels: Aegis Rim رو با اینکه متن زیاد داشت اینقدر جذاب بود تک تک می خوندم اما این اینقدر اسلو هست که من نمی کشم ! بعد مدت ها استار اوشن گذشتم نیم ساعت که بازی کردم واقعا به نظرم کشش نداره نمی دونم اینم تا 10 ساعت برم یا نه ولی بعید می دونم جلوتر رغبت بیشتر بشه ! تجربه دوستان از این بازی چیه؟
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: ce7en44
اتفاقا این بار رو که شروع کردم برای بار دوم گفتم شاید دفعه قبل باید بهش زمان بیشتری می دادم اما الان 10 ساعت گذشت و اصلا بین بازی خوابم می بره در صورتی که بازی frostpunk رو همین پریشب 12 ساعت پشت هم بازی کردم بدون کوچکترین خستگی... متن دوست دارم بخونم و هیچ چیزی رو هم اسکیپ نمی کنم ولی این دیگه خیلی متن داره حوصله می خواد خوندن تک تک شون بگذریم که جذابیت هم برام نداره ... در ثانی 10 ساعت اول بازی اینقدر حرف های چرند میگن و ماموریتاش خنک هست که ادم مشتاق نمیشه مرحله رو بخونه و متن مربوط به حواشی رو حداقل مراحل اول رو جذاب طراحی می کردن .... هم توی این هم اسکای 10 ساعت اول ماموریتاش خیلی خنک هست مثلا برو هیولاهای روستای نقی معمولی رو بکش اخه این چیه دیگه !!! یا توی این هیرو برو هیولای توی روستا رو بکش که طرف ترسیده (الان که نوشتم برام جالب بود جرا اینقدر تکرار در شروع ماموریت های هر دو نسخه هست هم هیرو هم اسکای دقیقا همین ماموریت رو دارند) همین 13 Sentinels: Aegis Rim رو با اینکه متن زیاد داشت اینقدر جذاب بود تک تک می خوندم اما این اینقدر اسلو هست که من نمی کشم ! بعد مدت ها استار اوشن گذشتم نیم ساعت که بازی کردم واقعا به نظرم کشش نداره نمی دونم اینم تا 10 ساعت برم یا نه ولی بعید می دونم جلوتر رغبت بیشتر بشه ! تجربه دوستان از این بازی چیه؟
همه اینهایی که نوشتی رو من توضیح دادم که چرا به این شکله استارت بازی.
اما فکر کنم فقط اون 3-2 خط آخر رو خوندی.

فکر کنم اول باید از خودت بپرسی که دلیل اینکه میخوای این رو بازی کنی چیه؟
چون همونطور که گفتی کلی بازی دیگه هست که از همون ثانیه اول میتونی باهاشون ارتباط بگیری و بازی کنی .
 
  • Like
Reactions: ce7en44
🔳 شایعه: عنوان Persona 6 انحصاری زمانی PS5 خواهد بود

▫️به گفته NateTheHate، عنوان Persona 6 فقط برای نسل نهم و در سال 2024 منتشر خواهد شد و وی شنیده که بازی ، احتمالا انحصاری زمانی PS5 است

▪️وی همچنین شنیده که Persona 3 Remake مولتی‌پلتفرم است و او تایید کرد که بازی در شوکیس Xbox رونمایی خواهد شد و امسال عرضه می‌شود

▫️در آخر وی گفت که اسپین‌آف Petsona 5 در سال 2024 منتشر خواهد شد

🔲 MoonMedia
p5t.jp – このドメインはお名前.comで取得されています。

دامنه جدید ثبت شده برای پرسونا 5 حتمی معرفی اسپین افش

تبریک میگم به طرفدارای پرسونا
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or