- Jan 25, 2018
- 6,600
- نام
- Albiceleste
فرانچایز محبوب هک اند اسلش کپکام یعنی عنوان دویل می کرای، هفته گذشته جشن تولد 20 سالگی خود را جشن گرفت. در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به تاریخچه این سری بازی بیاندازیم.امسال سالگرد 20 سالگی عنوان Devil May Cry است. یک فرانچایز هک اند اسلش شکارچی هیولایی عجیب به نام دانته و دوستانش را به طرفداران بازیهای ویدیویی معرفی کرد. این عنوان آنقدر صریح، جذاب، پر سرعت و با اعتماد به نفس بود که تعریف جدیدی از ژانر را ارایه داد. دویل می کرای به سرعت به یکی از محبوبترین فرانچایزهای کپکام تبدیل شد. با اینکه دانته به این زودیها در Super Smash Bros. ظاهر نخواهد شد اما یک بازسازی تحسین شده از Devil May Cry 5 برای PlayStation 5، این عنوان مثل همیشه برجسته باقی خواهد ماند. ما در این مقاله میخواهیم نگاهی به ریشههای این فرانچایز داشته باشیم و ببینیم که چگونه در طول این سالها تغییر یافته است.
هنگامی که توسعه دویل می کرای در سال 1999 آغاز شد، در ابتدا به عنوان برنامه اولیه کپکام برای Resident Evil 4 در نظر گرفته شده بود. دلیل این مورد نیز این بود که توسعه دهندگان بازی برای بررسی معماری قرون وسطایی، سفری به اسپانیا داشتند. با توجه به این موضوع که بازی برنامه ریزی شده دارای یک گیم پلی اکشن بود، تهیه کننده و سازنده رزیدنت ایول، شینجی میکامی احساس کرد که این موضوع با ریشههای ترسناک و بقای رزیدنت ایول فاصله زیادی دارد و تصمیم گرفت تا این بازی برنامه ریزی شده را به عنوان یک IP مستقل معرفی کند.
کارگردان و نویسنده پروژه یعنی هیدکی کامیا، کل طرح را بازنویسی کرد. این بازنویسی در مورد مردی است که شیاطین را شکار میکند، نامش دانته است که از نام نویسنده کمدی الهی، دانته آلیگری الهام گرفته شده است. همچنین برای شخصیت شوخ طبع و دوست داشتنی و جسور دانته نیز از انیمهی Cobra از Buichi Terasawa' الهام گرفته شد. برای اینکه نشان داده شود که دانته چقدر شیک و باحال است، طراحان یک کت بلند و قرمز برای او در نظر گرفتند زیرا رنگ قرمز در ژاپن نماد قهرمانی محسوب میشود. پس از مشاهده یک باگ در عنوان Onimusha: Warlords که باعث میشد بازیباز بتواند با ضربه زدن به دشمنان آنها را به هوا پرت کند، سازندگان تصمیم گرفتند تا سیستم مبارزهای را طراحی کنند که با ترکیب ضربات مختلف و متعدد به بازیباز پاداش دهد.
دویل می کرای با الهام هنری از عناصر گوتیک، گیم پلی مبارزهای سریع و کنترل مناسب خود، پس از انتشار برای PS2 در سال 2001 مورد استقبال گسترده قرار گرفت و در پنجره اولیه انتشار خود بیش از دو میلیون نسخه در سراسر جهان به فروش رفت. کپکام موفقیت دویل می کرای را با انتشار دو دنباله برای PS2 در سالها 2003 و 2005 ادامه داد. این عناوین گیم پلی ترکیبی و جنبههای فنی این سری را به سطح جدیدی رسانده بودند. با این حال، در حالی که عنوان Devil May Cry 4 در سال 2008 پس از عرضه برای PlayStation 3 و Xbox 360 به لحاظ تجاری و از نظر منتقدان با موفقیت روبرو شده بود، کپکام تصمیم گرفت تا این فرانچایز را به مسیر متفاوتی هدایت کند.
ادامه عنوان دویل می کرای 4 یعنی DmC: Devil May Cry به Ninja Theory سپرده شد و کپکام نیز فعالانه با تیم نینجا تئوری کار کرد تا یک ریبوت کامل برای این فرانچایز ساخته شود. عنوانی که میتواند با بازی هک اند اسلش جدید کامیا یعنی فرانچایز Bayonetta رقابت کند. ریبوت داستان این سری و طراحی مجدد دانته به منظور جلب توجه مخاطبان جوانتر که آشنایی با این فرانچایز نداشتند صورت گرفته بود. اگر چه DmC از نظر تجاری و از نگاه منتقدان موفق بود اما طرفداران همچنان اختلاف نظر داشتند.
به دنبال واکنشهای متفاوت به DmC، کپکام دوباره سراغ داستان و شخصیتهای سری اصلی رفت. Devil May Cry 5 که در سال 2019 منتشر شد یک دنباله مستقیم برای Devil May Cry 4 بود. در این عنوان سازندگان تمام تلاش خود را کردند تا جایی که ممکن است از تمام پتانسیل سخت افزار PlayStation 4 و Xbox One استفاده کنند. در این عنوان سازندگان سعی کردند تا با حضور شخصیتهای مانند دانته، نرو و ویرجیل، گیم پلی متمایزتری را ارایه دهند و با معرفی یک شخصیت جدید به نام V این مورد بیش از پیش به چشم میآمد. ریمستر این عنوان برای PS5 نیز با موفقیت تجاری و نظر مثبت منتقدان مواجه شد که یکی از قدرتمندترین بازخوردها در تاریخ فرانچایز محسوب میشود.
بیست سال بعد، همچنان آینده برای فرانچایز دویل می کرای درخشان به نظر میرسد زیرا همچنان در صدر جداول فروش قرار دارد و با گسترش و بهینه کردن گیم پلی خود در حالی همچنان به ریشههای سری وفادار است، با تحسین منتقدان و طرفداران روبرو است. این سری محبوب به عنوان یک مسیر جدید برای سری رزیدنت ایول در نظر گرفته شده بود اما در نهایت به عنوان یک محصول متفاوت مسیر خود را ادامه داد و یک فرانچایز جدید برای کپکام خلق کرد. فرانچایزی که همچنان جذاب است.
آخرین ویرایش: