شیطان هیچ وقت گریه نمی کند: به مناسبت 20 سالگی سری دویل می کرای

بهترین نسخه سری Devil May Cry از نظر شما کدام است؟


  • مجموع رای دهنده‌ها
    73

ARTHUR WESKER

“We can’t change what’s done, we can only move on.
کاربر فعال
Jan 25, 2018
6,600
نام
Albiceleste

1630996710290.png

فرانچایز محبوب هک اند اسلش کپکام یعنی عنوان دویل می کرای، هفته گذشته جشن تولد 20 سالگی خود را جشن گرفت. در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به تاریخچه این سری بازی بیاندازیم.امسال سالگرد 20 سالگی عنوان Devil May Cry است. یک فرانچایز هک اند اسلش شکارچی هیولایی عجیب به نام دانته و دوستانش را به طرفداران بازی‌های ویدیویی معرفی کرد. این عنوان آنقدر صریح، جذاب، پر سرعت و با اعتماد به نفس بود که تعریف جدیدی از ژانر را ارایه داد. دویل می کرای به سرعت به یکی از محبوب‌ترین فرانچایزهای کپکام تبدیل شد. با اینکه دانته به این زودی‌ها در Super Smash Bros. ظاهر نخواهد شد اما یک بازسازی تحسین شده از Devil May Cry 5 برای PlayStation 5، این عنوان مثل همیشه برجسته باقی خواهد ماند. ما در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به ریشه‌های این فرانچایز داشته باشیم و ببینیم که چگونه در طول این سال‌ها تغییر یافته است.

هنگامی که توسعه دویل می کرای در سال 1999 آغاز شد، در ابتدا به عنوان برنامه اولیه کپکام برای Resident Evil 4 در نظر گرفته شده بود. دلیل این مورد نیز این بود که توسعه دهندگان بازی برای بررسی معماری قرون وسطایی، سفری به اسپانیا داشتند. با توجه به این موضوع که بازی برنامه ریزی شده دارای یک گیم پلی اکشن بود، تهیه کننده و سازنده رزیدنت ایول، شینجی میکامی احساس کرد که این موضوع با ریشه‌های ترسناک و بقای رزیدنت ایول فاصله زیادی دارد و تصمیم گرفت تا این بازی برنامه ریزی شده را به عنوان یک IP مستقل معرفی کند.



1630996749167.png

کارگردان و نویسنده پروژه یعنی هیدکی کامیا، کل طرح را بازنویسی کرد. این بازنویسی در مورد مردی است که شیاطین را شکار می‌کند، نامش دانته است که از نام نویسنده کمدی الهی، دانته آلیگری الهام گرفته شده است. همچنین برای شخصیت شوخ طبع و دوست داشتنی و جسور دانته نیز از انیمه‌‌ی Cobra از Buichi Terasawa' الهام گرفته شد. برای اینکه نشان داده شود که دانته چقدر شیک و باحال است، طراحان یک کت بلند و قرمز برای او در نظر گرفتند زیرا رنگ قرمز در ژاپن نماد قهرمانی محسوب می‌شود. پس از مشاهده یک باگ در عنوان Onimusha: Warlords که باعث می‌شد بازیباز بتواند با ضربه زدن به دشمنان آن‌ها را به هوا پرت کند، سازندگان تصمیم گرفتند تا سیستم مبارزه‌ای را طراحی کنند که با ترکیب ضربات مختلف و متعدد به بازیباز پاداش دهد.

دویل می کرای با الهام هنری از عناصر گوتیک، گیم پلی مبارزه‌ای سریع و کنترل مناسب خود، پس از انتشار برای PS2 در سال 2001 مورد استقبال گسترده قرار گرفت و در پنجره اولیه انتشار خود بیش از دو میلیون نسخه در سراسر جهان به فروش رفت. کپکام موفقیت دویل می کرای را با انتشار دو دنباله برای PS2 در سال‌ها 2003 و 2005 ادامه داد. این عناوین گیم پلی ترکیبی و جنبه‌‌های فنی این سری را به سطح جدیدی رسانده بودند. با این حال، در حالی که عنوان Devil May Cry 4 در سال 2008 پس از عرضه برای PlayStation 3 و Xbox 360 به لحاظ تجاری و از نظر منتقدان با موفقیت روبرو شده بود، کپکام تصمیم گرفت تا این فرانچایز را به مسیر متفاوتی هدایت کند.


1630996781127.png
ادامه عنوان دویل می کرای 4 یعنی DmC: Devil May Cry به Ninja Theory سپرده شد و کپکام نیز فعالانه با تیم نینجا تئوری کار کرد تا یک ریبوت کامل برای این فرانچایز ساخته شود. عنوانی که می‌تواند با بازی هک اند اسلش جدید کامیا یعنی فرانچایز Bayonetta رقابت کند. ریبوت داستان این سری و طراحی مجدد دانته به منظور جلب توجه مخاطبان جوان‌تر که آشنایی با این فرانچایز نداشتند صورت گرفته بود. اگر چه DmC از نظر تجاری و از نگاه منتقدان موفق بود اما طرفداران همچنان اختلاف نظر داشتند.

به دنبال واکنش‌های متفاوت به DmC، کپکام دوباره سراغ داستان و شخصیت‌های سری اصلی رفت. Devil May Cry 5 که در سال 2019 منتشر شد یک دنباله مستقیم برای Devil May Cry 4 بود. در این عنوان سازندگان تمام تلاش خود را کردند تا جایی که ممکن است از تمام پتانسیل سخت افزار PlayStation 4 و Xbox One استفاده کنند. در این عنوان سازندگان سعی کردند تا با حضور شخصیت‌های مانند دانته، نرو و ویرجیل، گیم پلی متمایزتری را ارایه دهند و با معرفی یک شخصیت جدید به نام V این مورد بیش از پیش به چشم می‌آمد. ریمستر این عنوان برای PS5 نیز با موفقیت تجاری و نظر مثبت منتقدان مواجه شد که یکی از قدرتمندترین بازخوردها در تاریخ فرانچایز محسوب می‌شود.

بیست سال بعد، همچنان آینده برای فرانچایز دویل می کرای درخشان به نظر می‌رسد زیرا همچنان در صدر جداول فروش قرار دارد و با گسترش و بهینه کردن گیم پلی خود در حالی همچنان به ریشه‌های سری وفادار است، با تحسین منتقدان و طرفداران روبرو است. این سری محبوب به عنوان یک مسیر جدید برای سری رزیدنت ایول در نظر گرفته شده بود اما در نهایت به عنوان یک محصول متفاوت مسیر خود را ادامه داد و یک فرانچایز جدید برای کپکام خلق کرد. فرانچایزی که همچنان جذاب است.




 
آخرین ویرایش:

MrElectricWizard

The Hawk Is Howling
کاربر سایت
Nov 6, 2011
3,571
نام
Mehrdad
بدون تردید به نظرم نسخه اول از همه بهتره. چه فضای خفنی داشت و چقدر هم اون موقع ها سخت بود :-"

فرانچایز محبوب هک اند اسلش کپکام یعنی عنوان دویل می کرای، هفته گذشته جشن تولد 20 سالگی خود را جشن گرفت. در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به تاریخچه این سری بازی بیاندازیم.امسال سالگرد 20 سالگی عنوان Devil May Cry است. یک فرانچایز هک اند اسلش شکارچی هیولایی عجیب به نام دانته و دوستانش را به طرفداران بازی‌های ویدیویی معرفی کرد. این عنوان آنقدر صریح، جذاب، پر سرعت و با اعتماد به نفس بود که تعریف جدیدی از ژانر را ارایه داد. دویل می کرای به سرعت به یکی از محبوب‌ترین فرانچایزهای کپکام تبدیل شد. با اینکه دانته به این زودی‌ها در Super Smash Bros. ظاهر نخواهد شد اما یک بازسازی تحسین شده از Devil May Cry 5 برای PlayStation 5، این عنوان مثل همیشه برجسته باقی خواهد ماند. ما در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به ریشه‌های این فرانچایز داشته باشیم و ببینیم که چگونه در طول این سال‌ها تغییر یافته است.

هنگامی که توسعه دویل می کرای در سال 1999 آغاز شد، در ابتدا به عنوان برنامه اولیه کپکام برای Resident Evil 4 در نظر گرفته شده بود. دلیل این مورد نیز این بود که توسعه دهندگان بازی برای بررسی معماری قرون وسطایی، سفری به اسپانیا داشتند. با توجه به این موضوع که بازی برنامه ریزی شده دارای یک گیم پلی اکشن بود، تهیه کننده و سازنده رزیدنت ایول، شینجی میکامی احساس کرد که این موضوع با ریشه‌های ترسناک و بقای رزیدنت ایول فاصله زیادی دارد و تصمیم گرفت تا این بازی برنامه ریزی شده را به عنوان یک IP مستقل معرفی کند.



کارگردان و نویسنده پروژه یعنی هیدکی کامیا، کل طرح را بازنویسی کرد. این بازنویسی در مورد مردی است که شیاطین را شکار می‌کند، نامش دانته است که از نام نویسنده کمدی الهی، دانته آلیگری الهام گرفته شده است. همچنین برای شخصیت شوخ طبع و دوست داشتنی و جسور دانته نیز از انیمه‌‌ی Cobra از Buichi Terasawa' الهام گرفته شد. برای اینکه نشان داده شود که دانته چقدر شیک و باحال است، طراحان یک کت بلند و قرمز برای او در نظر گرفتند زیرا رنگ قرمز در ژاپن نماد قهرمانی محسوب می‌شود. پس از مشاهده یک باگ در عنوان Onimusha: Warlords که باعث می‌شد بازیباز بتواند با ضربه زدن به دشمنان آن‌ها را به هوا پرت کند، سازندگان تصمیم گرفتند تا سیستم مبارزه‌ای را طراحی کنند که با ترکیب ضربات مختلف و متعدد به بازیباز پاداش دهد.

دویل می کرای با الهام هنری از عناصر گوتیک، گیم پلی مبارزه‌ای سریع و کنترل مناسب خود، پس از انتشار برای PS2 در سال 2001 مورد استقبال گسترده قرار گرفت و در پنجره اولیه انتشار خود بیش از دو میلیون نسخه در سراسر جهان به فروش رفت. کپکام موفقیت دویل می کرای را با انتشار دو دنباله برای PS2 در سال‌ها 2003 و 2005 ادامه داد. این عناوین گیم پلی ترکیبی و جنبه‌‌های فنی این سری را به سطح جدیدی رسانده بودند. با این حال، در حالی که عنوان Devil May Cry 4 در سال 2008 پس از عرضه برای PlayStation 3 و Xbox 360 به لحاظ تجاری و از نظر منتقدان با موفقیت روبرو شده بود، کپکام تصمیم گرفت تا این فرانچایز را به مسیر متفاوتی هدایت کند.

ادامه عنوان دویل می کرای 4 یعنی DmC: Devil May Cry به Ninja Theory سپرده شد و کپکام نیز فعالانه با تیم نینجا تئوری کار کرد تا یک ریبوت کامل برای این فرانچایز ساخته شود. عنوانی که می‌تواند با بازی هک اند اسلش جدید کامیا یعنی فرانچایز Bayonetta رقابت کند. ریبوت داستان این سری و طراحی مجدد دانته به منظور جلب توجه مخاطبان جوان‌تر که آشنایی با این فرانچایز نداشتند صورت گرفته بود. اگر چه DmC از نظر تجاری و از نگاه منتقدان موفق بود اما طرفداران همچنان اختلاف نظر داشتند.

به دنبال واکنش‌های متفاوت به DmC، کپکام دوباره سراغ داستان و شخصیت‌های سری اصلی رفت. Devil May Cry 5 که در سال 2019 منتشر شد یک دنباله مستقیم برای Devil May Cry 4 بود. در این عنوان سازندگان تمام تلاش خود را کردند تا جایی که ممکن است از تمام پتانسیل سخت افزار PlayStation 4 و Xbox One استفاده کنند. در این عنوان سازندگان سعی کردند تا با حضور شخصیت‌های مانند دانته، نرو و ویرجیل، گیم پلی متمایزتری را ارایه دهند و با معرفی یک شخصیت جدید به نام V این مورد بیش از پیش به چشم می‌آمد. ریمستر این عنوان برای PS5 نیز با موفقیت تجاری و نظر مثبت منتقدان مواجه شد که یکی از قدرتمندترین بازخوردها در تاریخ فرانچایز محسوب می‌شود.

بیست سال بعد، همچنان آینده برای فرانچایز دویل می کرای درخشان به نظر می‌رسد زیرا همچنان در صدر جداول فروش قرار دارد و با گسترش و بهینه کردن گیم پلی خود در حالی همچنان به ریشه‌های سری وفادار است، با تحسین منتقدان و طرفداران روبرو است. این سری محبوب به عنوان یک مسیر جدید برای سری رزیدنت ایول در نظر گرفته شده بود اما در نهایت به عنوان یک محصول متفاوت مسیر خود را ادامه داد و یک فرانچایز جدید برای کپکام خلق کرد. فرانچایزی که همچنان جذاب است.




 

Mohammad@li

کاربر سایت
Sep 11, 2014
2,093
نام
MohammadAli
ممنون بابت مقاله بهزاد جان. اولین نسخه‌ای که من از این سری بازی کردم DMC 3 بود و به نظرم در بین سگانه‌ی اول بهترین و کامل‌ترین گیم‌پلی رو داشت. و در کل باعث شد که عاشق این سری و شخصیت دانته بشم.
در مورد DmC نینجا تئوری هم وقتی که منتشر شد بخاطر هیت زیاد به تغییر چهره دانته اصلا سراغش نرفتم ولی چند سال بعد امتحانش کردم و از لحاظ گیم‌پلی و همچنین ایده‌ی ترکیب دنیای شیاطین با سیاست‌مدارها خیلی خوب دراومده بود و حیف شد که این بازی فدای فن‌بیس DMC شد.
 

Ali.jangi

کاربر سایت
Apr 12, 2021
1,563
دستت درد نکنه بهزاد جان :x, من نسخه 1 رو انتخاب کردم, هیچی بازی خود خالق یک فرانچایز نمیشه
اصلا عظمتی که نسخه اول داشت در هیچ کدوم از نسخه ها ندیدم, هم DTش باحال تر بود, هم باس هاش بزرگتر و خفن تر >:)
مینی گیم هاش که شاهکار بود, یه دقیقه FPS میشد, دقیقه بعد اسلشر آرکید تو فضا :D.
 

beshush

کاربر سایت
Jan 13, 2010
413
نام
iMaN
برای منم نسخه اولش یه چیز دیگه بود بهترین نسخه
از اونجایی هم که دیسکش به سختی گیر میومد (بازی تا نسخه سوم اومده بود ولی من اول دو بعد یک بعد سه رو بازی کردم) یه دیسک ازش پیدا کردم پر از خط و خش که هربار مجبور بودم با disk cleaner اینقد دیسک بدبخت رو بسابم که دیگه چیزی ازش نمونده بود
برعکس خیلیا نسخه چهار رو هم پسندم بود
DmC بنظرم به عنوان یه بازی مستقل خیلی ایده قشنگی داشت ولی هیچوقت علاقه نداشتم جزو خونواده DMC بدونمش
خاطرات زیادی از این بازی دارم
از گیر کردن چند ماهه سر اون پل مخفی تو نسخه سوم و کشته شدن دانته به دست ورجیل بالای برج تا علاقه مندی به آقای الیگری و کتاب کمدی الهی
IMG_20210907_195049_1.jpg
 

AMIRXBOX1

کاربر سایت
Jun 17, 2021
138
نام
AMIR GAMER
بحححح عــــــالی مثل همیشه ... واقعا خیلی قشنگه فرانچایز DMC بنظرم نسخه DMC - 3 بهترین ها هستند خیلی جذابن و خفن
امکانات متفاوت هم دارند
 
  • Like
Reactions: ARTHUR WESKER

AZOTH

کاربر سایت
Aug 7, 2013
136
نام
زارع
درود.
به به!!! یکی از بهترین سری بازی های خاطره انگیز و نوستالژی مورد علاقه من: (محصول شرکت: CAPCOM)
تولد تولد تولدت مبارک، مبارک مبارک تولدت مبارک، بیا شمع ها را فوت کن تا صد سال زنده باشی..... تولدت مبارک Devil May Cry عزیزم

اما اگر بخواهم این بازی را به ترتیب علاقه ام چیدمان کنم:

انتخاب اول: دویل می کرای شماره یک
انتخاب دوم: دویل می کرای شماره سه
انتخاب سوم: دویل می کرای شماره پنج
انتخاب چهارم: دویل می کرای شماره چهار
انتخاب پنجم: دویل می کرای دی ام سی
انتخاب ششم: دویل می کرای شماره دو

یادش بخیر و شادی
:-) :-) :-)
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر