اینکه DMC رو در رده GOW میدونین از نظر درجه اهمیت گیم پلی واقعا میتونه کل پستتون رو زیر سوال ببره. مشخصه که نظرتون به نفع سری NG کاملا biased هست. در مورد عمق گیم پلی DMC هم بار ها و بار ها بحث شده تو همین فروم و اگه یه چرخ بزنین میتونین کل مطلب پیدا کنین در موردش. همونطور که NG یعنی گیم پلی، DMC هم یعنی گیم پلی. جالبه که یکیش براتون فکته و یکی دیگه مسخره به نظر میاد. در صورتی که اگه سری DMC از نظر عمق گیم پلی بالاتر از NG نباشه، هم سطحش هست.
خوب حتی پست من رو درست نخوندی و در نتیجه من دیگه چیزهایی که در ادامه گفتی رو نمیتونم زیاد جدی بگیرم. حتی من تاکید کردم که مقایسه از نظر گیم پلی نیست و مراد از مقایسه شخصیت محور بودن و اهمیت ستینگ بازی بود. وگرنه نصف پستم در رابطه با تفاوت ها عمیق گیم پلی این دو تا بازی بود اینکه GoW خیلی ساده و روون هست و همه پسند اما در مقابل DMC حرفه ای بازی کردنش سخت تر. البته که از این نظر قطعا DMCرده میانی داره و یه جایی بین GoW و NG وایمیسته. اینکه عمق گیم پلی DMC با NG هم سطحه یا نه هم اصلا واردش نمیشم چون خودش یه بحث طولانی هست و البته من معتقدم که NG خیلی خیلی بیشتر مهارت میخواد. چون باز از نظر Reward & Punishment خیلی سخت گیر تر از DMC هست.
این فقط یه نمونه از مشکلات کامبت سیستم DmC بود.
بله کسی نگفت DmC کامبت خیلی تر و تمیزی داشت و بهترین بود. علاقت به تعبیر کردن حرف هام قابل درک نیست. البته صرفا جهت ایراد گرفتنه اما اصلا مهم نیست. حوصله بحث در این مورد رو ندارم چون کلا هدف من دقاع از DmC نیست. حتی بخوای میتونم ایرادات دیگه کامبتش رو با مثال اینجا لیست کنم. در مورد این بازی انتقادم به تعصب بیجای یک عدتون هست که سعی دارید بگید بازی آشغالی هست که نیست. و البته خیلی از منتقدهایی که به این بازی نمرات بهتری نسبت به DMC4 دادن (اختلاف متاش البته تنها یک نمره بیشتره!) هم حرف من رو نشون میده.
hack and Slash. نیم نمره.
و کلا encounter با دشمن چه ربطی به عمق کامببت سیستم داره؟
این هم مورد دوم که نشون میده یا کلا پست رو نخونده داری تایپ میکنی یا اینکه کلا از بیخ متوجه نمیشی من چی دارم میگم. من کلا از عمق کامبت صحبت نکردم. گفتم دو نوع کامبت داریم. کامبت خطی و کامبت عمقی. کامبت خطی عین DMC و NG و کامبت عمقی عین GoW. تفاوت هاش رو هم سعی کردم توضیح بدم که به Hit Range ضربات مربوط میشه. منظور از کامبت عمقی اینه که شما از یک نقطه به چند لول از عمق دسترسی داری. رفرنس هم دادم برید یه مقاله توی گاماسوترا حداقل بخونید بعد بحث کنید.
شما که DMC باز هستی قطعا میدونی که تا قبل از DMC4 محیط encounter با دشمن ها نسبت با بازی های هم سبک بسته تر بود. توی DMC4 و معرفی شدن Devil Bringer یکم محیط باز تر شد.
این Encounter رو من نمیدونم از کجا آوردی یا منظورت چیه؟ اگه منظورت از این کلمه "رویارویی با دشمن ها" است که... و یا اگه یه چیز خاصی هست بگو من هم متوجه بشم. چون اصلا سیستم تولید دشمن ها توی HnS ای عین DMC به این شکل نیست و کلا اینی که میگی بی سر و ته هست. توی یک HnS که محیط ها اصطلاحا Bloodsealed هست، چیزی به ایم Encounter به سبک بازی های RPG وجود نداره. بلکه بلا استثنا در همشون ما با یک سری Spawn point طرف هستیم که بر اساس یک سری ساختار درختی یا موجی (Wave) انمی یا دشمن اسپان میکنن. یعنی تولید میکنن. و نوع هر ویو و دشمن هایی که میاد و خصوصا ترکیب انها با هم اکشن هر Chunk رو میسازه که بهش میگن ریتم. که خصوصا طراحی انمی تایپ ها و نحوی اسپاون شدنشون جزو تخصص های کامیا و تردمارک های DMC هست. اینکه طوری دشمن ها طراحی میشن و با هم اسپاون میشن که یه گیمر حرفه ای میتونه با استفاده از نحوی کشتنشون چین کمبوهای مختلف درست کنه. اینکه محیط ها توی DMC بازتر شد هم به بهبود سیستم سوییچینگ بازی مربوطه و هم به تغییر نسل. طبیعی هست وقتی یه نسل میری جلو محیط ها باز تر میشن. آبویس.
در ضمن جا به جایی بین دشمن ها و چین کردن کمبو ها، قبلا توی DMC3 با استایل Trickster وجود داشت، که استفاده ازش درجه مهارت به مراتب بیشتری از Devil Bringer میخواست. توی DMC4 هم دانته این قابلیت رو داره. شاید بهتره باشه یکم بیشتر اونو بررسی کنین. (که طبیعتا تنها قابلیت چین کردن کمبو ها نیست. چیز های دیگه ای مثل اسلحه های گرم هم برای بالانگه داشتن رنک بین دو تا کمبو که باهم فاصله زمانی دارن استفاده میشه).
دم شما گرم. استثناعن این یک مورد رو باهات موافقم و منم دقیقا همین رو میخواستم بگم منتها با یکم توضیج بیشتر. البته در جواب علی که میگفت Devil Bringer یه مکانیک خیلی خفن بود و نمیدونم یه عالم چیز به گیم پلی DMC4 اضافه میکرد و البته اینطور نیست.
اتفاقا یکی از بدترین چیز هایی که وارد DmC شد همین دو قابلیت بودن چون به شدت بازی رو به سمت پلتفرمینگ بیشتر بردن که سم بود برای ریتم گیم پلی. البته قبل پلتفرمینگ رو اعصاب داشتیم تو DMC، اما در حد یک بخش کوتاه از یک مرحله خلاصه میشد، نه یک قسمت از گیم پلی.
اتفاقا از نظر من هم یکی از بهترین و جالب ترین قسمت های بازی استفاده از این مکانیک ها برای بخش های پلتفرمر بازی بود که خیلی خوب جواب میداد. خصوصا تو ان قسمت که الان یادم نیست اسمش چی بود اما هی پلتفرم ها میرفتن دور باید رو به جلو میرفتی. من خیلی حال کردم. حالا جریان چیه؟ یعنی من فن نیستم؟ من حالیم نیست؟ تو خوبی؟ نظر تو کارشناسی هست و ماله من آشغال؟ یا...؟ یاد بگیرید که نظر شخصیتون رو به عنوان فکت درنظر نگیرید. شما یک عده از فن های بازی هستید که معتقدید DMC4 بهتر بود و ما هم عده دیگه دوستش نداریم و از DmC هم اندازه شما بدمون نیومد (البته من از گیم پلیش کامل خوشم امد و همونطور که گفتم سورپرایز کننده بود برام چون انتظار یه گند اساسی داشتم). اما این درست نیست که درگیر یک مغالطه بشیم و بگیم ماها فن واقعی هستیم و باقی فن درجه دوم و در نتیجه هرچی ما بگیم درسته و باقی همه در اشتباهن. من این نگاه از بالای شما و ادبیاتتون رو قبول ندارم.
چند سالی که توی این فروم بودم این رفتار رو زیاد از شما دیدم. حرف های ثقیل و منابع مختلف که همینطوری رندوم توی پست هاتون هست که پست هاتون رو آکادمیک جلوه بدین. حالا نمی دونم از روی عمد هست یا واقعا فکر می کنین این منابع به بحث ربطی دارن.
راستش اول نمیخواستم به این جمله جواب بدم چون دیگه عادت کردم هر پستی رو جواب ندم. اما یه جمله رو باید بگم. روی صحبتم فقط به تو نیست. اینکه شماها 4 5 بار DMC تموم کردید نه از شما فن درجه یک میسازه و نه یه بازیساز. همینطور این حق رو هم بهتون نمیده که بشینید برای بقیه تعیین تکلیف کنید که از چی خوششون بیاد از چی نه. هرچیزی هم که میگید صرفا نظر شخصیتون هست و اگه حوصله داشته باشید میتونید روش بحث کنید اما بیشتر از این اهمیتی نداره. یک عده زیادی DMC4 رو بازی ضعیفی میدونن. یک عده زیادی از DmC بدشون نیومد. یک عده زیادی DMC رو رو حساب دانته و داستانش دوست دارن و به قول خودت تو بلادی پلیس بازی نمیکنن و فیلم نمیگیرن. و درکل یک عده زیادی مثل شماها فکر نمیکنن! سعی نکیند اینطور وانمود کنید که فقط این شما هستید که درست میگید و بافی قاتی باقالیا سیر میکنن.
خوش باشید.