حالا همه این ایراداتی که بعضی عزیزان میگیرن بر فرض محال هم درست باشه مطمئن باشن راکاستار دلیلی بر تغییر رویهای داخل بازیهاش نداره که بیاد همین ماموریتهای به اصطلاح تاریخ گذشته رو تغییر بده، بازی از هرجنبهای بهش نگاه کنید کاملا موفق بوده، منتقدا که تا جایی که میشد بازی رو بالا بردن و از بازی تعریف کردن و متا شد ۹۷، کلی هم که جوایز آخر سال برد بازی، فروش هم که دیگه هیچی نگم، بازی مثل بنز داره میفروشه بدون اینکه کوچیکترین تخفیفی خورده باشه هنوز، اگه هم عزیزان میگن این فروش به علت سابقه راکاستاره پس باید با گذشتن مدت زمان کمی از عرضه افت شدید فروش داشته بازی که خبری نیست و هنوزم داره میفروشه، پس میشه گفت به غیر از عده قلیلی در مقایسه با مخاطبان بازی، همه راضی بودن، به عبارتی راکاستار راضی، منتقدا راضی، کاربرا راضی و . . . .
"این بازی موفقه" با "این بازی ایرادی نداره"
از نظر من کامل متفاوت اند
من بازم این جاها مجبورم مثال نینتندویی بزنم چون جدا از این که عقلم و اطلاعاتم این جاها خیلی بیشتر قد میده مطمئنم مثال های نینتندویی برا بچه های این انجمن خیلی تازگی دارن
سال 2011 نینتندو رو Wii دقیقاً دورانی که کنسول کاملاً داشت میرفت سمت خاموشی(افت فروش کنسول و بازی هاش) برای کنسول The Legend of Zelda: Skyward Sword رو عرضه کرد. که تازه جدا از انحصار روی خود کنسول به موشن پلاس هم احتیاج داشت که باعث می شد یه جمع عظیمی بیخیالش شن.
بگذریم...بازی تو همون سال بعد عناوین فوق خفنی مثل آنچارتد 3، پورتال 2، بتمن آرکام سیتی، گیرز آف وار 3 و مخصوصاً اسکایریم اومد. متای 93 گرفت، از نسخه های قبلیش کمتر فروخت که قابل درکه ولی به نسبت پلتفرمی که روش بود و وضعیت پلتفرمش از لحاظ اقتصادی برای نینتندو سود خالص بود. و همه راضی بودن
نینتندو راضی، منتقد راضی، کاربرا راضی و... چرا همین روند رو ادامه ندیم
ولی هولی شعط نه! متیومتوسیس(عجب اسمی
) مثل همین نقدی که من الان برا RDR2 باهاتون شیر کردم یه نقد مفصل در مورد Skyward Sword داره. این که چطور این بازی بعد 13 سال تکرار فرمول Ocarina of Time، یا بهتره بگم 18 سال تکرار فرمول A Link to the Past داره کاری می کنه مشکلای این سیستم پدیدار شه
چطور Overworld بازی کامل به هدر رفته
چطور مبارزات بازی که با موشن پلاس بود چه تئوری چه عملی یه سری جاها میگیره یه سری جاها اصن نمیگیره.
چطور داستان بازی با این که قشنگه و درگیر کننده است، مدام به پیکره ی بازی لگد می زنه
چطور بخش تتوریال بازی، طولانی و اعصاب خورد کنه و رسماً مقابله با بازی رو تو دور دوم و سوم غیر ممکن می کنه.
و این که چطور بازی تو کشوندن مخاطب به زور به یه سری نقاط برای حتی دفعه سوم تو داستان رسماً به مرز جنون می کشتتون
و یه سری اشکال ریز و درشت دیگه
به نظر میاد متیومتوسیس داره بازی رو از ریشه میکوبه و با متای خوشگل 93 بازی تناقض داره
که نداره...متیو تو همون نقد از داستان بازی، باس فایت ها و معماهای بازی، یه سری از بهترین لوکیشن ها و دیزاین چویس های بازی و خیلی چیزهای دیگه هم تعریف می کنه که قشنگ بهت این ایده رو میده که چرا بازی متاش 93 است و این قدر ازش تعریف میشه... متیو هم تنها کسی نبوده که به این موضوع پی برده...خیلیا از SS ناامید شده یا حتی زده شده بودند. ولی تعدادشون در مقابل مخاطب های شاد بازی دقیقاً مثل چیزیه که الان تو رد دد 2 میبینم... یه سری ایرادها گرفته می شد که از بیس تو مجموعه زلدا بوده و سر SS بیشتر از همیشه نمود پیدا می کردند. تتوریال طولانی و روند خطی قابل پیش بینی و هاب خالی، دقیقاً سه تا اشکالی اند که تو تو مجموعه دیده می شدند و تو SS بالاخره تو چشم یه سری واقعاً معلوم می شد.
متیومتوسیس نقد رو Skyward Sword رو سال 2012 نوشت...چند ماه بعدش هم یه ویدیو داد که سری زلدا اشکال های عمده اش چیه و اینا...من اون ویدیو رو دیدم و آخرش فقط داشتم عرق می ریختم
نزدیک 70 80 درصد ایراد هایی که متیو تو ویدیوش از کل سری زلدا تو سال 2012 میگیره، 5 سال بعد تو Breath of the Wild حل میشه. بازی متاش 97 میشه. راحت لقب یکی از بهترین اوپن ورلد های تاریخ رو میگیره (که اگه فکر کنید تنها بازی های اوپن ورلدی که همچین لقبی میگیرن، بازی های راکستار اند+ویچر 3، میتونید بفهمید عجب کار هیولا مانندی کردن) و بهترین فروشی که مجموعه به خودش دیده رو تجربه می کنه...اونم زمانی که همه نسبت به نینتندو قبلش بدبین بودند(نه وضع فعلی راکستار که میپرستنش)
متیومتوسیس کم منتقدی نیست... همین امسال یه ویدیو داد که کامل از سر تا پاش God of War رو شست گذاشت کنار دیوار. آخرشم بهش گفت بازی Mediocre
زیر توییت لینک این نقد خود سانتامونیکا و یکی از طراح های استدیو مستقیم ریپلای کردن و ازش تشکر کردن و گفتن نظراتشو شنیدن و روش فکر می کنن...(موردی که میدونید تو توییتر سر نقدهای بازی ویدیویی، مخصوصاً منفی هاش دیده نمیشه)
نتیجه این که متیو سال 2012 تو بازی ای که نینتندو راضی، منتقد راضی، کاربرا راضی یه سری ایرادات عمده دید و بیان شون کرد. من نمیدونم نینتندو نقدش رو دیده یا نه...ولی بخش اعظمی از این ایرادات رو با علم بهش رفع کردن و نتیجه اش شد Breath of the Wild...
رد دد 2 هم همینه....
راکستار راضی، منتقد راضی، کاربرا راضی دلیل نمیشه بزنی دنده پنج همون کاری که همیشه می کردی بکنی... باو ایراد داره بازی هاشون...به جهنم که همه راضی اند...به جهنم که خود من بازی رو از ته دل دوست دارم...باید چیزی که مشکل داره رو درست کنن