سونی رسما از PlayStation 5 Pro رونمایی کرد

  • Thread starter Thread starter Adam
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

بنظر شما ps5 pro با قیمت 700 دلار یا 800 یورو ارزش خرید دارد؟


  • مجموع رای دهنده‌ها
    261

Adam

عضو تحریریه
ps5proo.jpg

سونی به طور رسمی کنسول پلی استیشن 5 پرو را معرفی کرد. کنسول جدید در تاریخ 7 نوامبر با قیمت 700 دلار / 700 پوند / 800 یورو عرضه خواهد شد. البته جعبه کنسول شامل یک SSD دو ترابایتی، یک کنترلر بی سیم DualSense است، اما یک دیسک درایو باید جداگانه خریداری شود. به گفته سونی، PS5 Pro دارای طراحی منطبق با خانواده کلی محصولات PS5 است.

کنسول PS5 Pro در جریان لایو استریمی توسط معمار سیستمهای سونی، Mark Cerny رونمایی شد. PS5 Pro دارای یک GPU بزرگتر است که ردیابی پرتوهای پیشرفته (ray tracing) و ارتقاء مقیاس مبتنی بر هوش مصنوعی (AI-driven upscaling) را برای عناوین موجود و جدید محیا می‌کند. طبق گفته سونی، PS5 Pro دارای پردازنده گرافیکی با 67 درصد واحدهای محاسباتی بیشتر نسبت به کنسول فعلی PS5 و 28 درصد حافظه سریعتر است. در مجموع، این امکان رندرینگ تا 45 درصد سریع‌تر را برای گیم‌پلی فراهم می‌کند و تجربه را بسیار روان‌تر می‌کند. ray tracing پیشرفته اجازه می‌دهد تا این تکنولوژی درون بازی با سرعت دوبرابر و گاهی سه برابر نسبت به کنسول PS5 اجرا شود. در آخر سونی PS5 Pro Resolution Super Spectral PlayStation را معرفی می‌کند، یک ارتقاء مبتنی بر هوش مصنوعی که از فناوری مبتنی بر یادگیری ماشینی برای ارائه وضوح تصویر واضح‌تر استفاده می‌کند.

به گفته سونی، از دیگر پیشرفت‌ها می‌توان به PS5 Pro Game Boost اشاره کرد که می‌تواند برای بیش از 8500 بازی PS4 قابل اجرا در PS5 Pro اعمال شود. این ویژگی ممکن است عملکرد بازی‌های PS4 و PS5 را تثبیت یا بهبود بخشد. کیفیت تصویر پیشرفته برای بازی‌های PS4 نیز برای بهبود وضوح در بازی‌های منتخب PS4 موجود است.

Hideaki Nishino، مدیر عامل کسب و کار سونی گفت: ما PS5 Pro را با در نظر گرفتن بازیکنان و سازندگان بازی عمیقاً درگیر توسعه دادیم، زیرا بسیاری از آنها خواستار کنسولی شده‌اند که گرافیک بالاتری با نرخ فریم بهتری در 60FPS داشته باشد. موفقیتهای ما با PS5 بدون میلیون‌ها بازیکنی که در طول سال‌ها از ما حمایت کرده‌اند و عشق خود به بازی را با ما به اشتراک گذاشته‌اند امکان‌پذیر نخواهد بود. بازیکنان هر کدام از گزینه‌های کنسول را انتخاب کنند، چه PS5 یا PS5 Pro، ما می‌خواهیم بهترین تجربه بازی را برای همه به ارمغان بیاوریم که متناسب با نیازهایشان باشد.

 
آخرین ویرایش:
آقا بی شوخی مشکلتون با آنالیز اعداد و قیمت و جمع و تفریق چیه؟ :D تو زندگی عادیتون و محاسبه دخل و خرج و اینا به مشکل نمیخورید؟ چون دیگه ساده ترین چیز اینه که یه عدد رو از یه عدد دیگه کم کنیم و تفاضلشو به دست بیاریم.
 
7800xt دو برابر 6800xt ترافلاپس داره ولی عملکردشون یکسانه
2080ti اندازه 3060 ترافلاپس داره ولی در عملکرد 3060 خیلی پایینتره

برخلاف لیکهایی که اومده بود معماری GPU همون RDNA2 هست که معادل rx6800 هست با عملکرد مشابه 7700xt با rt بهتر
از سمت انویدیا هم میشه معادل 3070ti

عملکرد در هر بازی متفاوته ولی مثلا در یه بازی مثل cod bo6 عملکرد rx6800 مشابه 4070 هست
 

Attachments

  • Screenshot 2024-11-04 204209.png
    Screenshot 2024-11-04 204209.png
    342.3 KB · مشاهده: 16
ببینید سادست قضیه.از دو منظر میشه نگاه کرد.اگر کسی میخواد برای اولین بار Ps5 بخره و درآمد دلاری هم داره قطعا این که ۱۵۰ دلار بذاره و از ۵۰ درصد قدرت بیشتر و کوآلیتی ۶۰ فریم و ray tracing بهتر برخوردار بشه قطعا میتونه منطقی و وسوسه کننده باشه.ولی این که ایران در نظر بگیریم با توجه به حبابی که مخصوصا اوایلش داره و دلار زیبای ۷۰ تومنی یه عشق خاص و توجه خاصی باید باشه که کنسول خودتو بفروشی ۲۰ ۲۵ تومن بذاری روش ارتقا بدی.در هر صورت اینم یه انتخابه مثل انتخاب بین مثلا ایفون عادی و ایفون پرو.ایا آیفون عادی ناقصه یا بده؟ قطعا نه ولی یسریا فیچرهای بیشتر و دوربین بهتر و پردازنده قوی تر میخوان پرو میگیرن.سخت نگیرید😀
 
جالبه هیچکس به این موضوع اشاره نکرد که قرار بود Ps5 pro حدودا ۳۰ ترافلاپس به بالا باشه. این همه سر و صدا برای ۲۰ درصد افزایش گرافیک. همون قضیه Ps4 pro دقیقا تکرار شد.
خداوکیلی کمی مطالعه کن.
اولا دوران ترافلاپس دیگه تمومه. به هیچ عنوان دیگه با ترافلاپس قدرت رو نمیسنجن و فاکتورهای دیگه هستند که تاثیر دارند.
دوما ۳۳.۵ ترافلاپس در معماری rdna3 هست بر اساس فیچر dual issue که همه منابع از خود تام هندرسون گرفته تا حتی df و کپلر و همه گنده های سخت افزاری گفتند. منتها این dual issue فعلا توی گیم کاربرد نداره و تسک های دیگه ای رو میشه باهاش انجام داد. حال سونی اومده و بر اساس dual issue ترافلاپس دستگاه رو اعلام نکرده چون فعلا کابردی تو گیم نداره پس میشه همون single issue ولی مثلا amd میتونه ادعا کنه مثلا gpu هاش در آینده میتونن از این فیچر dual issue تو فلان تسکها استفاده کنند. شاید اصلا در آینده بشه تو گیمینگ هم ازش استفاده کرد.

سوما و مهم ترین بخش اینه که با وجود فاکتورهایی مثل افزایش ۲گیگ رم ، افزایش کلاک cpu ، معماری gpu rdna3 و سیلیکن اختصاصی برای AI/RT با معماری RDNA4 برای اپسکیلینگ و ری تریسینگ،
افزایش گرافیک (البته این اصطلاح رو نگو چون خنده داره) افزایش پرفورمنس در non RT نسبت به PS5 پایه به ۱۰۰ درصد و در RT به ۲۰۰ درصد خواهد رسید.


همین الان ویدیوی DF رو دیدم
دقیقا جان لینمن حرفهای منو زد

IMG_20241104_205336_565.jpg

IMG_20241104_205338_547.jpg IMG_20241104_205341_999.jpg


یعنی هر بیسوادی هنوز اگر فکر میکنه با مقایسه ترافلاپس ۳۰۷۰ بیاد بگه این اندازه اونه واقعا اوضاعش خیلی خرابه. هر معماری یک تعریف خاصی از قدرت خام خودش ارائه میده. Amd از rdna3 به بعد عدد ترافلاپس کارتهای خودش رو دوبرابر بیشتر اعلام کرد بخاطر همین فیچر dual issue واسه همین کارتی مثل 7700xt که تقریبا برابر با 6800xt هست حدود ۳۵ ترافلاپس براش اعلام شده درحالیکه 6800xt رو گفته ۲۰ ترافلاپس.

یه مثال ساده کارت 4070 طبق دیتا بیس سایت تچ پاور اپ ۳۰ ترافلاپسه و کارت 6800xt حدود ۲۰ ترافلاپس اما در کارایی برابر هستن و حتی گاهی 6800xt بهتره. پس دیدید ترافلاپس دیگه معنایی نداره.


IMG_20241104_201705_081.jpg IMG_20241104_201706_497.jpg IMG_20241104_201703_032.jpg

حرف آخر: معماری GPU که RDNA3 هست تایید شده هست. اضافه شدن سیلیکن اختصاصی از RDNA4 کاستوم شده برای AI/RT تایید شده هست.
ترافلاپس در معماری RDNA3 سی درصد بهتر از همون ترافلاپس در معماری RDNA2 هست پس این ۱۶.۷ در معماری RDNA3 خیلی بالاتر از ۲۰ ترفلاپس در معماری RDNA2 و PS5 پایه هست. در نهایت تمام این اعداد مربوط به ترافلاپس تزیینی و بی اهمیته.

بزودی اونقدر مقایسه و تحلیل از بازیها میاد که تمامی اینها بهتون نشون داده میشه. پس قبل از پست زدن پیشنهاد میکنم برخی کاربرها کمی فکر کنند (:
 
آخرین ویرایش:
دقیقا تو هین پست گفتم که مشخصاتی که سونی اعلام می کنه بسته به فرکانس کاری چیزی بین 15 تا 18 ترافلاپس می شه. خوب رقم 16.7 خیلی منطقیه.
مقایسش با 4070 و میم هایی که در رابطه با این مقایسه ساخته می شد هم که الان خیلی خنده دارتر شده. این همه سر و صدا و 300 دلار افزایش قیمت تهش این شد.
من خودم اینجا تقریبا گفتم چقدره
ولی نمی دونم چرا من حساب می کنم، کنسول باید 17ترافلاپس باشه، نه 33ترافلاپس

ترافلاپس ps5 معمولی یا اصلا حتی سری x از این فرمول بدست اومد

تعداد cu ضربدر 64 ضربدر سرعت فرکانس در نهایت ضربدر 2
ps5:36*64*2.23*2=10275.84=10.2TF

xboxsx:52*64*1.825*2=12147.2=12.1tf


حالا اگه سرعت فرکانس gpu پرو مثل فایو معمولی باشه این باید بشه...

ps5pro:60*64*2.23*2=17126.4=17.1tf

هر چند ترافلاپس مهم نیست، چون این کنسول RDNA3 هست و از فیچر های ری تریسینگ هنوز عرضه نشده AMD استفاده می کنه

ولی اون شایعه 33 ترافلاپس جور در نمیاد!

البته سوال اصلی همون سرعت فرکانس و ریزه کاری های gpu هست که اعلام نشده، و این اعداد بر اساس همون فایو معمولی بدست اومده! ممکنه با جزئیات بیشتر، ارقام فرق کنه!
ولی یک نکته ای هست، فلاپس تو هر نسل معماری خروجیش متفاوته، و اصلا معیار ثابتی برای مقایسه نیست
پرو حتی اگه همون 10.2ترافلاپس نسخه پایه بود، باز خروجیش بهتر بود چون RDNA3 هست

یا همونطور که سری اس با فلاپس کمتر نسبت به وان اکس قوی تره!

یا طبق شایعات سونی برا نسل بعد، دنبال یک کنسول دستی دو ترافلاپسی از معماری نسل آینده AMD هست، حالا این به معنی این نیست قدرتش قراره اندازه ps4 پونزده سال قبل(در زمان عرضه) باشه!:دی
 
من خودم اینجا تقریبا گفتم چقدره

ولی یک نکته ای هست، فلاپس تو هر نسل معماری خروجیش متفاوته، و اصلا معیار ثابتی برای مقایسه نیست
پرو حتی اگه همون 10.2ترافلاپس نسخه پایه بود، باز خروجیش بهتر بود چون RDNA3 هست

یا همونطور که سری اس با فلاپس کمتر نسبت به وان اکس قوی تره!

یا طبق شایعات سونی برا نسل بعد، دنبال یک کنسول دستی دو ترافلاپسی از معماری نسل آینده AMD هست، حالا این به معنی این نیست قدرتش قراره اندازه ps4 پونزده سال قبل(در زمان عرضه) باشه!:دی
ببین تاثیر ترافلاپس شاید یک به یک نباشه ولی اینجوری هم نیست که بگیم مثلا یه جی پی یوی 20 ترافلاپسی می تونه برابر با 80 ترافلاپسی یا بهتر باشه. به هر صورت اگر 5 پرو طبق شایعات 33 ترافلاپس بود می شد با 4070 مقایسش کرد. الان قطعا در اون حدا نیست. دوستان مثلا 5 عادی و سریز اکس رو مقایسه می کنن می گن با توجه به تفاوت حدودا 2 ترافلاپسیشون عملا فرقی نداشتن. درسته ولی تفاوت 2 ترافلاپس بود. دیگه قرار نیست 16 ترافلاپس تفاوت رو هم نادیده بگیریم که
 
7800xt دو برابر 6800xt ترافلاپس داره ولی عملکردشون یکسانه
2080ti اندازه 3060 ترافلاپس داره ولی در عملکرد 3060 خیلی پایینتره

برخلاف لیکهایی که اومده بود معماری GPU همون RDNA2 هست که معادل rx6800 هست با عملکرد مشابه 7700xt با rt بهتر
از سمت انویدیا هم میشه معادل 3070ti

عملکرد در هر بازی متفاوته ولی مثلا در یه بازی مثل cod bo6 عملکرد rx6800 مشابه 4070 هست

هیچ ربطی به RDNA 2.0 بودن نداره. این موضوع در مورد تمام کارت های RDNA 3.0 هم صدق میکنه اون عدد بالای TFLOPS بخاطر FP32 Dual issue هستش که تاثیری تو پرفرمنس گیمینگ نداره.
این موردم طبق گفته DF احتمالا از پردازنده PS5 Pro حذف کردن همونطوری که سونی همیشه میگه Custom ... تو بخش RT هم ویژگی هایی داره که هنوز برای مصرف کننده های دسکتاپ AMD نیومده
 
7800xt دو برابر 6800xt ترافلاپس داره ولی عملکردشون یکسانه
2080ti اندازه 3060 ترافلاپس داره ولی در عملکرد 3060 خیلی پایینتره

برخلاف لیکهایی که اومده بود معماری GPU همون RDNA2 هست که معادل rx6800 هست با عملکرد مشابه 7700xt با rt بهتر
از سمت انویدیا هم میشه معادل 3070ti

عملکرد در هر بازی متفاوته ولی مثلا در یه بازی مثل cod bo6 عملکرد rx6800 مشابه 4070 هست
بلبل.gif
دو روز صبر کنید .....
1730743927704.png

هیچ ربطی به RDNA 2.0 بودن نداره. این موضوع در مورد تمام کارت های RDNA 3.0 هم صدق میکنه اون عدد بالای TFLOPS بخاطر FP32 Dual issue هستش که تاثیری تو پرفرمنس گیمینگ نداره.
این موردم طبق گفته DF احتمالا از پردازنده PS5 Pro حذف کردن همونطوری که سونی همیشه میگه Custom ... تو بخش RT هم ویژگی هایی داره که هنوز برای مصرف کننده های دسکتاپ AMD نیومده
ریچارد خزعبل میگه :D وظیفه DF که این چیز های ساده رو توضیح بده اما به جای اگاه سازی ملت ( به خاطر کلیک های بیشتر ) قصه می بافن
4 سال دیگه PS6 عرضه می شه و احتمالا 80 ترافلاپس ( دیگه حداکثر 100 ترافلاپس )
سونی نمی تونه امروز PS5PRO به عنوان کنسول 33.5 ترافلاپسی معرفی کنه و 4 سال بعد PS6 به عنوان کنسول 80 ترافلاپسی تبلیغ کنه :))
لیک مشهور MILD ( رسما مشخص شد 100 درصد درست بوده و حتی PSSR دو ماه قبل از معرفی رسمی لو داده بود )
1730744828624.jpeg
67 ترافلاپس FP16 تقسیم بر 2 = 33.5 ترافلاپس dual issue
33.5 ترافلاپس dual issue همون 16.7 ترافلاپسی که سونی رسما اعلام کرده ( تا در اینده برای تبلیغ PS6 مشکلی نداشته باشن )
 
هیچ ربطی به RDNA 2.0 بودن نداره. این موضوع در مورد تمام کارت های RDNA 3.0 هم صدق میکنه اون عدد بالای TFLOPS بخاطر FP32 Dual issue هستش که تاثیری تو پرفرمنس گیمینگ نداره.
این موردم طبق گفته DF احتمالا از پردازنده PS5 Pro حذف کردن همونطوری که سونی همیشه میگه Custom ... تو بخش RT هم ویژگی هایی داره که هنوز برای مصرف کننده های دسکتاپ AMD نیومده
اصلا مگه rdna 2.3 فرقشون چی بود مگه
یه مقدار اومدن rt رو بهتر کردن همراه با افزایش فرکانس
حتی این برای انویدیا هم صادق بود
 
این عکس خیلی حرف توش هست
کنسول هنوز عرضه نشده و به مرور پچ و بهینه سازی‌های زیادی براش میاد ولی تو early comparison هایی مثل این عکسی که گذاشتی فایو پرو ۳۵ درصد از ۶۸۰۰ بهتر عمل کرده. خود ۶۸۰۰ حدود ۱۰ درصد از مدل xt یش کندتره‌. پس با این احتساب ۲۵ درصد بهتر از 6800xt.
خود 6800xt تو non rt با 4070 برابره.
خلاصه که خیلی روزهای جالبی در پیش هست.
حالا یک سری از کاربران خیلی دوست دارن رو ترافلاپس مانور بدن بذار بدن
 
این عکس خیلی حرف توش هست
کنسول هنوز عرضه نشده و به مرور پچ و بهینه سازی‌های زیادی براش میاد ولی تو early comparison هایی مثل این عکسی که گذاشتی فایو پرو ۳۵ درصد از ۶۸۰۰ بهتر عمل کرده. خود ۶۸۰۰ حدود ۱۰ درصد از مدل xt یش کندتره‌. پس با این احتساب ۲۵ درصد بهتر از 6800xt.
خود 6800xt تو non rt با 4070 برابره.
خلاصه که خیلی روزهای جالبی در پیش هست.
حالا یک سری از کاربران خیلی دوست دارن رو ترافلاپس مانور بدن بذار بدن
هنوز جای ترافلاپس قبلی درد میکنه باز گیر دادن به ترافلاپس :)
 
هنوز جای ترافلاپس قبلی درد میکنه باز گیر دادن به ترافلاپس :)
کل موجودیت Ps5 pro به همین ترافلاپس ، RT و بهبود جزئیات خلاصه میشه، درکل قرار نیست کار ویژه‌ای انجام بده. خود سونی هم چند وقت پیش به همین موضوع اشاره کرد.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or