سوال:کنسول چیه؟شبیه ساز چی؟

من معماری کامپیوترم چندان حرفی نداره . اما ساختار پردازنده ایکس باکس 360 با پردازنده های x86 ما متفاوته (ایکس باکس از پردازنده پاور پی سی استفاده میکنه ). حالا اینها بکنار قضیه فقط سر پردازنده که نیست . قضیه سر مجموعه هست.و ترتیب و توالی اجرای عملیاتها .
اون بایوس رو هم که میفرمایید صرفا یک سری برنامه ( اگه نگم یک برنامه فقط) هست . که در یک حافظه ذخیرش میکنن که موقع بوت و یا هرچی یک سری پیش عملیاتها رو انجام بده برای پیشبردن عملیات سیستم. اینطوری فکر نکنید که اگه ما بیاییم بایوس 360 رو بگیریم کپی کنیم تو پی سی و بعد بطور جادویی پی سی ما تبدیل به ایکس باکس 360 بشه .
ایکس باکس خودش یک کامپیوتر جداگونه هست و معماری و خلاصه سیری رو که براش تعیین کردن طی میکنه تا بتونه بازدهی خوبی در اجرای گیم داشته باشه این معماری با معماری پی سی متفاوته!! شما اگه میخوایی چیزی رو بدست بیاری منظورم اجرای بازی هاست . باید کل معماری موجودی که در ایکس باکس 360 وجود داره رو در پی سی پیاده کنی . و این کار صرفا با تعویض یه پردازنده یا بایوس امکان پذیر نیست .!
پلی استیشن دو که معماریش واقعا متفاوته و مصیبتی که تیم توسعه پی سی اس ایکس 2 دارن میکشن فقط و فقط بخاطر این تفاوتهای زیاد بین دو معماری هست .
سلام
من یکم فکر کردم
1-ما اگه دنبال جادو و اینا بودیم که اصلا به بایوس هم فکر نمی کردیم
2-دقیقا منظورت از مجموعه چیه
3-معماریه پاور پی سی مثلا با x86 یا arm)amr) چه فرقی داره مگه میشه نتونیم به این سی پی یو با یه سیستم عامل جداگانه و ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار به سادگی این معماری رو آموزش ندیم
4-ترتیب و توالی یعنی چی مثلا کامپیوتر اول صدارو پردازش میکنه بعد تصویر ولی ایکس باکس اول تصویرو بعد صدا؟؟ مگه میشه مگه این طور نیست که پروسه ها تقریبا یا نه کاملا هم زمان انجام میشن؟؟؟
4- ما نگفتیم صرفا تعویض بایوس اصلا ما بایوس رو کپی هم بکنیم فکر کنم هم بایوس ایکس باکس و هم بایوس کامپیوتر رو باید ویرایش کنیم و تغییر بدیم اصلا شاید هردو بایوس باید هم زمان کار کنن تا مشکلی پیش نیاد
نظر چی هست؟
خداحافظ
یا علی
 
سلام
من یکم فکر کردم
1-ما اگه دنبال جادو و اینا بودیم که اصلا به بایوس هم فکر نمی کردیم
2-دقیقا منظورت از مجموعه چیه
3-معماریه پاور پی سی مثلا با x86 یا arm)amr) چه فرقی داره مگه میشه نتونیم به این سی پی یو با یه سیستم عامل جداگانه و ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار به سادگی این معماری رو آموزش ندیم
4-ترتیب و توالی یعنی چی مثلا کامپیوتر اول صدارو پردازش میکنه بعد تصویر ولی ایکس باکس اول تصویرو بعد صدا؟؟ مگه میشه مگه این طور نیست که پروسه ها تقریبا یا نه کاملا هم زمان انجام میشن؟؟؟
4- ما نگفتیم صرفا تعویض بایوس اصلا ما بایوس رو کپی هم بکنیم فکر کنم هم بایوس ایکس باکس و هم بایوس کامپیوتر رو باید ویرایش کنیم و تغییر بدیم اصلا شاید هردو بایوس باید هم زمان کار کنن تا مشکلی پیش نیاد
نظر چی هست؟
خداحافظ
یا علی
سلام .
قبل از هر چیزی من اینو بگم من متخصص معماری کامپیوتر نیستم و همینطور شبیه سازی پس ممکنه چیزی بگم که درست نباشه . اما حرفهایی هم که میزنم رو حساب مطالبی هست که تا بحال خوندم و سعی من هم اینه که اون چیزی رو که فکر میکنم بتونم درست منتقل کنم .
خب بریم سر اصل مطلب .
معماری مبتنی بر پاور پی سی و x86یک سری تفاوتهای بنیادینی با هم دارن
یکی ازتفاوتهایی که اینها با هم دارن اینه که دستورات پاور پی سی ها دقیقا 4 بایت هستن و باید بصورت 4ز بایتی هم تراز بشن در حالی که اندازه دستورات x86 متغییرن ( از یک تا 10 بایت) و در نتیجه نیازی به هم ترازی ندارن .
ترتیب قرار گیری بایتها :
فرق دیگه ای که بین این دور معماری هست endianness. اونهاست . یعنی چی ؟
یعنی در معماری 86 نحوه ذخیره شده یک داده ( بایت با ارزش و بایت کم ارزش) با نحوه ذخیره شدن اون در معماری مبتنی بر پاور پی سی ها متفاوته . ما اصطلاحا little endian هستیم و پاور پی سی ها big enidan .
اگه مثلا ما یه عدد داشته باشیم 2512 در اصل در زمان ذخیره شدن اینطوری ذخیره میشه 25 12 . ( در معماری ایکس 86 )
این قضیه زمانی حیاتی بودن خودشو نشنون میده که شما بخوایید یک فایلی رو که در یک سیستم مبتنی بر معماری PowePc تهیه شده روی یک سیستم مبتنی بر معماری x86 اجرا کنید! نتیجه !! بنگ ! دلیلش هم مشخصه دیگه درسته ؟

فرق دیگه ای که دارن این دو معماری در قضیه فراخونی هست.
با توجه به ABI درمعماری x86 در قضیه فراخونی ها اینطوری هستش که ارگومانهای توابع باید از طریق استک فرستاده بشن در حالی که این قضیه در معماری مبتنی بر پاور پی سای ها از طریق ثباتها انجام میشه . ثباتهای x86تعدادشون بمراتب کمتر از ثباتهای موجود در پاور پی سی هست . در نتیجه در x86 خیلی از متغییرها از استک برای عمل ذخیره سازی استفاده میکنن . بنابر این ارور های برنامه نویسی یا عملیاتهایی که بنا به هر دلیلی باعث میشن انتهای یک ارایه رو رد کنن یا بصورت نادرست مقادیر موجود در استک رو پردازش کنن بسیار بیشتر باعث کرش برنامه میشن نسبت به اتفاق این قبیل مسائل در معماری پاور پی سی ها البته

اینها تنها چیزهایی بود که من فهمیدم در مورد فرق بین اینا . ( احتمالا بیشتر هم هست)

با گفتن اینا فکر کنم بهتر منظور من از مجموعه رو متوجه بشید .
این قضیه رو میتونید به اکثر اعضای مجموعه بستش بدید ( اگر نه به همه ) .
چیزی که باید توجه کنید اینه که این قطعات منحصرا برای یک هدف خاص تولید و سپس کنار هم قرار داده شدن و شما نمیتونید خیلی راحت از روش معادل اون در سیستم دیگه ای استفاده کنید . منظورم اینه که درسته که پی سی کارت گرافیک داره پردازنده داره رم داره و ... و مثلا xbox360 هم همینطور . اما این کجا و ان کجا !
همونطور که دیدید نحوه عملیاتی که وابسته به پردازنده ها هست چقدر با هم متفاوته ! همین قضیه در مورد کارت گرافیک و سایر بخش ها هم صدق میکنه . درسته که ما همه این بخش ها رو در پی سی داریم اما قرار نیست برای اجرای بازیهای 360 باز همین منوال طی بشه. باید همون روشی که 360 دنبال میکنه دنبال بشه . و این منظور من بود .

ترتیب و توالی رو هم فکر کنم با صحبت های بالام متوجه منظورم شده باشید که یعنی چی .
در مورد توالی اجرای پروسه ها هم بعضی ها اره بعضی ها نه! اونایی که آره ,روی یه پردازنده جداگانه اجرا میشن و اونایی که نه گفتم روی پردازنده اصلی اجرا میشن پردازنده هم پشت سر هم دستورات رو اجرا میکنه و قضیه همزمانیی که شما در سیستم عاملتون میبینید بخاطر چند برنامگی هست که این حس رو براتون بوجود میاره که انگار همه پروسه ها با هم در یک آن دارن انجام میشن.

در مورد بایوس من منظورتون رو متوجه نمیشم ! شاید درک من و شما از بایوس خیلی متفاوته که من متوجه نمیشم . توضیح خودتون رو در مورد بایوس بدید تا ببینم آیا فرضتون درست هست یا نه .
( در ضمن من قصد بی احترامی نسبت به نظر شما ندارم اگه حرفی تو پست سابق بد زده شد عذرخواهی میکنم )
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: T Elite x
سلام
خیلی ممنون واقعا حال کردم من می گم زیاد اصلا از نرم افزار چیزی آن چنان بارم نیست بیشتر مثلا کدوم سخت افزار بهتره این بوق نشونه ی این ایراده و..... که اصلا به درد نمیخوره
با اینایی که گفتی یه چیزایی دستگیرم شد و البته بعد از چند بار خوندن و یکم تحقیق قشنگ حالیم میشه یعنی امید وارم حالیم بشه
در مورد درست یا غلت این جا جای بحث و کسب اطلاعات برای همس حالا هرکی یه چیزی با یه منبعی میگه (نمیگم شما همین جوری یه چیز گفتی)
حالا اول در مورد بایوس
ببین شما اولش اصلا بدون نگاه تخصصی به این قضیه ی بایوس فکر کن مثلا بایوس کپی شد خود بایوس ایکس باکس باید تغییراتی توش ایجاد بشه که با هر سخت افزاری کار کنه مثلا معماری هایه کارت هایه گرافیک مختلف و همچنین سی پی یو ها و برو روی دایو نوری بعدشم هارددیسک و کلی قضایا ی دیگه برای اینکه بتونه بوت شه حالا در طرف دیگه چون اصلا بایوس ایکس باکس با کامپیوتر یا بهتر معماریه کامپیوتر نا آشناست نیاز به کمک بایوس خود کامپیوتر داره که حالا بیاد به بایوس ایکس باکس بفهمونه(البته در سطح خیلی ساده) مثلا این سی پی یو (بایوس ایکس باکسم می دونه) فرکانسش اینه که شاید با فرکانس ایکس باکس فرق داشته باشه و فلان قدر هسته ای و مثلا مدلش فلانه در واقعا مثلا مر حلعه ی دوم بوت از روی بایوس ایکس باکس میشه و اگه بخواد از همون اول از بایوس ایکس باکس کار شروع بشه شاید قطعات مشکل ایجاد کنن و شاید مثلا باید بایوس کارت گرافیک رو هم عوض کنی(نرم افزاری) و یه بایوس هماهنگ براش بنویسی که میگم اول بوت عادی بعد بوت مثلا از رو هارد از روی بایوس ایکس باکس حتی مثلا شاید نوع آیدی هایه پردازنده ی ایکس باکسم با پی سی متفاوت باشه و هم پورت های pci e کارت گرافیک و... باید برای اون بایوس تعریف بشه وبایوس ایکس باکس برایه پی سی
حالا من هم مطمئن نیستم شما اگر اطلاعاتی داری در اختیلار ماهم بذار
2در معماری 86 عدد 2512 به صورت 25 12 این فاصله هم بینشه؟؟ ذخیره میشه اونوقت توی پاور پی سی چطور مثل خودش 2512؟؟؟

اون رو هم به شوخی گفتم (حالا جادوگر سراغ ندارید؟)
اساتید دیگه افتخار هم صحبتی نمی دهند موضوع چیست؟؟
خداحافظ
یاعلی
 
فک کنم منظور شما
نیاز به کمک بایوس خود کامپیوتر داره که حالا بیاد به بایوس ایکس باکس بفهمونه(البته در سطح خیلی ساده) مثلا این سی پی یو (بایوس ایکس باکسم می دونه)
اینه که باید بایوس 360 رو گول بزنه یعنی یه جوری وانمود کنه که دستگاه مثه دستگاه 360 هست اما در اصل اینجوری نیست و خیلی قدرتمندتره ! چون اگه بهش بخواد بفهمونه این پردازنده اینه و از این جور حرفا نصب کردن شبیه ساز خیلی راحت تره که ! :d
 
سلام
خیلی ممنون واقعا حال کردم من می گم زیاد اصلا از نرم افزار چیزی آن چنان بارم نیست بیشتر مثلا کدوم سخت افزار بهتره این بوق نشونه ی این ایراده و..... که اصلا به درد نمیخوره
با اینایی که گفتی یه چیزایی دستگیرم شد و البته بعد از چند بار خوندن و یکم تحقیق قشنگ حالیم میشه یعنی امید وارم حالیم بشه
در مورد درست یا غلت این جا جای بحث و کسب اطلاعات برای همس حالا هرکی یه چیزی با یه منبعی میگه (نمیگم شما همین جوری یه چیز گفتی)
حالا اول در مورد بایوس
ببین شما اولش اصلا بدون نگاه تخصصی به این قضیه ی بایوس فکر کن مثلا بایوس کپی شد خود بایوس ایکس باکس باید تغییراتی توش ایجاد بشه که با هر سخت افزاری کار کنه مثلا معماری هایه کارت هایه گرافیک مختلف و همچنین سی پی یو ها و برو روی دایو نوری بعدشم هارددیسک و کلی قضایا ی دیگه برای اینکه بتونه بوت شه حالا در طرف دیگه چون اصلا بایوس ایکس باکس با کامپیوتر یا بهتر معماریه کامپیوتر نا آشناست نیاز به کمک بایوس خود کامپیوتر داره که حالا بیاد به بایوس ایکس باکس بفهمونه(البته در سطح خیلی ساده) مثلا این سی پی یو (بایوس ایکس باکسم می دونه) فرکانسش اینه که شاید با فرکانس ایکس باکس فرق داشته باشه و فلان قدر هسته ای و مثلا مدلش فلانه در واقعا مثلا مر حلعه ی دوم بوت از روی بایوس ایکس باکس میشه و اگه بخواد از همون اول از بایوس ایکس باکس کار شروع بشه شاید قطعات مشکل ایجاد کنن و شاید مثلا باید بایوس کارت گرافیک رو هم عوض کنی(نرم افزاری) و یه بایوس هماهنگ براش بنویسی که میگم اول بوت عادی بعد بوت مثلا از رو هارد از روی بایوس ایکس باکس حتی مثلا شاید نوع آیدی هایه پردازنده ی ایکس باکسم با پی سی متفاوت باشه و هم پورت های pci e کارت گرافیک و... باید برای اون بایوس تعریف بشه وبایوس ایکس باکس برایه پی سی
حالا من هم مطمئن نیستم شما اگر اطلاعاتی داری در اختیلار ماهم بذار
2در معماری 86 عدد 2512 به صورت 25 12 این فاصله هم بینشه؟؟ ذخیره میشه اونوقت توی پاور پی سی چطور مثل خودش 2512؟؟؟

اون رو هم به شوخی گفتم (حالا جادوگر سراغ ندارید؟)
اساتید دیگه افتخار هم صحبتی نمی دهند موضوع چیست؟؟
خداحافظ
یاعلی

اول در مورد اون عدد 2512 . نه اون فاصله بینشون نمیزاره . منظورم تفکیک این دوتاست .
هر خونه حافظه 8 بیت یا یک بایته . ما برای ذخیره این عدد به دو بایت نیاز داریم ( یک بایت میتونه تا 256 عدد رو نمایش بده و دو بایت تا 65 هزار و خورده ای رو میتونه نمایش بده )
پس برای ذخیره این عدد به دو خونه حافظه نیازه . خونه های حافظه هم مثل یک آرایه پشت سر هم در نظر بگیر . پس میشه اینطوری
12
25
یا
|-----------|----------|
| 25 _____| 12 ____|
|-----------|----------|
------------------------------
در مورد بایوس هم واقعا بایوس اون کاری رو که شما فکر میکنید انجام نمیده ( تا اونجایی که من خبر دارم ) همونطور که تو پست سابق گفتم اعمال تغییرات در نحوه عملکر اصلی اجزا(مثلا یک سی پی یو little endian مثل یک سی پی یو big endian عمل کنه ) هیچ ربط مستقیمی با بایوس نداره .
بایوس میاد بالا چک میکنه قطعات رو براه هستن یا نه اگه آره وظیفه ای که بهش محول شده رو انجام میده مثل لود کردن یک یا چند روتین در حافظه برای استفاده سطح پایین سیستم یا اعمال یک سری تعغیرات در نحوه عملکر سخت افزار های موجود( مثل کم و زیاد کردن فرکانس سی پی یو یا با اپدیت بایوس مدیریت بهتر قطعات) .
برای اجرای برنامه ها ما ما نیازی به تغییر بایوس نداریم تا اونجایی که من اطلاع دارم باید بخش های دیگه مورد تجزیه تحلیل قرار بگیرن و راه حل مناسب پیشنهاد و بعد عمل بشه .
باز میگم بگید شما در مورد بایوس چی فکر میکنید تا من دقیقا منظورتون رو بفهمم . از قرار معلوم شما یک سری کارکرهای خاص رو برای بایوس در نظر دارید که عملا در حیطه کار بایوس نیست ( حالا معلوم نیست برام اگه بیشتر توضیح بدید خوبه )
 
سلام خسته نباشید !!! در پاسح به جواب برخی از دوستان که میگن نمیشه و راه نداره !! باید بگم که شرکت سونی به استودیو هایه بازی سازی :) که لایسانسه برنمایه دولومپنت کیته ps3 رو خریدن به قیمت بی نهایت بالا جز سرویساشونه که واسه تست و باگ گیری بازی ها یه سخت افزار و سیستم عامل در اختیار استودیو یه بازی ساز قرار میدن که سیستم عامل میتونه بازی هایه ps3 رو برا تست و باگ گیری اجرا کنه ! موفق باشین ! این کار غیره ممکن نیست ولی در صورتی امکان پذیره که خودت دانش اون مهندسایی رو بلد باشی که کنسولو طراحی کردن بعد از اون باید بتونی سیستم عامل بنویسی !! موفق باشین !:x
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or