سلام
من یکم فکر کردم
1-ما اگه دنبال جادو و اینا بودیم که اصلا به بایوس هم فکر نمی کردیم
2-دقیقا منظورت از مجموعه چیه
3-معماریه پاور پی سی مثلا با x86 یا arm)amr) چه فرقی داره مگه میشه نتونیم به این سی پی یو با یه سیستم عامل جداگانه و ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار به سادگی این معماری رو آموزش ندیم
4-ترتیب و توالی یعنی چی مثلا کامپیوتر اول صدارو پردازش میکنه بعد تصویر ولی ایکس باکس اول تصویرو بعد صدا؟؟ مگه میشه مگه این طور نیست که پروسه ها تقریبا یا نه کاملا هم زمان انجام میشن؟؟؟
4- ما نگفتیم صرفا تعویض بایوس اصلا ما بایوس رو کپی هم بکنیم فکر کنم هم بایوس ایکس باکس و هم بایوس کامپیوتر رو باید ویرایش کنیم و تغییر بدیم اصلا شاید هردو بایوس باید هم زمان کار کنن تا مشکلی پیش نیاد
نظر چی هست؟
خداحافظ
یا علی
سلام .
قبل از هر چیزی من اینو بگم من متخصص معماری کامپیوتر نیستم و همینطور شبیه سازی پس ممکنه چیزی بگم که درست نباشه . اما حرفهایی هم که میزنم رو حساب مطالبی هست که تا بحال خوندم و سعی من هم اینه که اون چیزی رو که فکر میکنم بتونم درست منتقل کنم .
خب بریم سر اصل مطلب .
معماری مبتنی بر پاور پی سی و x86یک سری تفاوتهای بنیادینی با هم دارن
یکی ازتفاوتهایی که اینها با هم دارن اینه که دستورات پاور پی سی ها دقیقا 4 بایت هستن و باید بصورت 4ز بایتی هم تراز بشن در حالی که اندازه دستورات x86 متغییرن ( از یک تا 10 بایت) و در نتیجه نیازی به هم ترازی ندارن .
ترتیب قرار گیری بایتها :
فرق دیگه ای که بین این دور معماری هست endianness. اونهاست . یعنی چی ؟
یعنی در معماری 86 نحوه ذخیره شده یک داده ( بایت با ارزش و بایت کم ارزش) با نحوه ذخیره شدن اون در معماری مبتنی بر پاور پی سی ها متفاوته . ما اصطلاحا little endian هستیم و پاور پی سی ها big enidan .
اگه مثلا ما یه عدد داشته باشیم 2512 در اصل در زمان ذخیره شدن اینطوری ذخیره میشه 25 12 . ( در معماری ایکس 86 )
این قضیه زمانی حیاتی بودن خودشو نشنون میده که شما بخوایید یک فایلی رو که در یک سیستم مبتنی بر معماری PowePc تهیه شده روی یک سیستم مبتنی بر معماری x86 اجرا کنید! نتیجه !! بنگ ! دلیلش هم مشخصه دیگه درسته ؟
فرق دیگه ای که دارن این دو معماری در قضیه فراخونی هست.
با توجه به
ABI درمعماری x86 در قضیه فراخونی ها اینطوری هستش که ارگومانهای توابع باید از طریق استک فرستاده بشن در حالی که این قضیه در معماری مبتنی بر پاور پی سای ها از طریق ثباتها انجام میشه . ثباتهای x86تعدادشون بمراتب کمتر از ثباتهای موجود در پاور پی سی هست . در نتیجه در x86 خیلی از متغییرها از استک برای عمل ذخیره سازی استفاده میکنن . بنابر این ارور های برنامه نویسی یا عملیاتهایی که بنا به هر دلیلی باعث میشن انتهای یک ارایه رو رد کنن یا بصورت نادرست مقادیر موجود در استک رو پردازش کنن بسیار بیشتر باعث کرش برنامه میشن نسبت به اتفاق این قبیل مسائل در معماری پاور پی سی ها البته
اینها تنها چیزهایی بود که من فهمیدم در مورد فرق بین اینا . ( احتمالا بیشتر هم هست)
با گفتن اینا فکر کنم بهتر منظور من از مجموعه رو متوجه بشید .
این قضیه رو میتونید به اکثر اعضای مجموعه بستش بدید ( اگر نه به همه ) .
چیزی که باید توجه کنید اینه که این قطعات منحصرا برای یک هدف خاص تولید و سپس کنار هم قرار داده شدن و شما نمیتونید خیلی راحت از روش معادل اون در سیستم دیگه ای استفاده کنید . منظورم اینه که درسته که پی سی کارت گرافیک داره پردازنده داره رم داره و ... و مثلا xbox360 هم همینطور . اما این کجا و ان کجا !
همونطور که دیدید نحوه عملیاتی که وابسته به پردازنده ها هست چقدر با هم متفاوته ! همین قضیه در مورد کارت گرافیک و سایر بخش ها هم صدق میکنه . درسته که ما همه این بخش ها رو در پی سی داریم اما قرار نیست برای اجرای بازیهای 360 باز همین منوال طی بشه. باید همون روشی که 360 دنبال میکنه دنبال بشه . و این منظور من بود .
ترتیب و توالی رو هم فکر کنم با صحبت های بالام متوجه منظورم شده باشید که یعنی چی .
در مورد توالی اجرای پروسه ها هم بعضی ها اره بعضی ها نه! اونایی که آره ,روی یه پردازنده جداگانه اجرا میشن و اونایی که نه گفتم روی پردازنده اصلی اجرا میشن پردازنده هم پشت سر هم دستورات رو اجرا میکنه و قضیه همزمانیی که شما در سیستم عاملتون میبینید بخاطر چند برنامگی هست که این حس رو براتون بوجود میاره که انگار همه پروسه ها با هم در یک آن دارن انجام میشن.
در مورد بایوس من منظورتون رو متوجه نمیشم ! شاید درک من و شما از بایوس خیلی متفاوته که من متوجه نمیشم . توضیح خودتون رو در مورد بایوس بدید تا ببینم آیا فرضتون درست هست یا نه .
( در ضمن من قصد بی احترامی نسبت به نظر شما ندارم اگه حرفی تو پست سابق بد زده شد عذرخواهی میکنم )