سوال:کنسول چیه؟شبیه ساز چی؟

crash000

کاربر سایت
Nov 17, 2008
892
سلام
دوستان از قدیم الایام یه سوال تو ذهنم بوده که کنسول چیه ؟:-/ چرا بازی xbox360 رو تو کامپیوتر میذاری اجرا نمیشه؟
کنسول هم یه پردازنده مرکزی(cpu) یدونه گرافیکی (gpu) حافظه موقت(ram) مادربرد و... رو داره که کامپیوتر هم داره پس چرا کنسول بازی هاش با pc فرق داره و اجرا نمیشه
مشکل از سیستم عامله یا مشکل از چیه اونوقت شبیه ساز چیه؟؟
مثلا شبیه ساز چی داره که کامپیوتر نداره چی به کامپیوتر اضافه میکنه که باید در اکثر حالات رایانه ی شما از کنسول مدنظر چندین برابر سریع تر باشه تازه به کیفیت خود کنسول هم ممکن نرسیم

اگه میشه لطف کنید یه جواب حسابی بدید بسیار ممنون میشم
چون سوالم فنی بود اینجا پرسدمb-)
خداحافظ
یا علی
 
آخرین ویرایش:

Squall*

کاربر سایت
Mar 13, 2009
541
نام
فرید
همه چیز برمیگرده به برنامه نویسی. هر کنسول بازی از یه روش خاصی برای خواندن داده ها از روی (قدیم : کارتریج و جدید : دیسک) استفاده میکنن. بعد این داده ها باید پردازش بشن و تبدیل بشن به صدا و گرافیک. به طور کل هر کنسولی فرمت خاص خودش رو داره. به نظر من کامپیوتر هم خیلی خوب از عهده انواع مختلف داده ها بر اومده, چون تنها وسیله ای هست که میتونه داده های اکثر دیسک ها و حتی کارتریج ها رو تبدیل به Rom بکنه و بخونه ولی برای اجراش نیاز به پردازش صحیح این داده ها داره. حتی وقتی یه سخت افزار خود کامپیوتر رو (مانند مودم دایال آپ) میندازی روی کامپیوتر باید درایورش رو نصب کنی. پس داشتن رام کافی نیست و برنامه مربوطه که همون شبیه ساز هست و نحوه پردازش داده ها رو به کامپیوتر میفهمونه باید باشه.
دلیل اینکه برای شبیه سازی باید دستگاهی که روش شبیه سازی انجام میشه چندین برابر کنسول اصلی قدرت داشته باشه اینکه که شبیه ساز ها اکثرا با برنامه های سطح بالا نوشته میشن و این باعث میشه که مقداری زیادی از حافظه رم و سی پی یو برای تبدیل داده های سطح بالا به سطح پایین و ماشین هدر بره. واسه همین هست که میگن برنامه ای که با زبان اسمبلی نوشته بشه سرعت اجراش زیاده و نیاز به رم و سی پی یوی کمی در مقایسه با برنامه هایی که به زبان های سطح بالا نوشته میشن داره.
بازی های کنسول ها رو با زبان ماشین مینیویسن واسه همین هست که به راحتی روی کنسول مربوطش اجرا میشه در صورتی که اگه دقت کنی سی پی یو اکثر کنسول ها از سی پی یوی کامپیوتر ضعیف تر هستن ولی در عمل هر کنسولی در مقایسه با کامپیوتر بازی خودش رو به راحتی و با سرعت فول فریم (البته نه به کیفیت کامپیوتر) اجرا میکنه.

اطلاعات من در همین حد بود از دوستان دیگه میخوام این بحث خوب و شیرین رو بی پاسخ نزارن.
 

crash000

کاربر سایت
Nov 17, 2008
892
همه چیز برمیگرده به برنامه نویسی. هر کنسول بازی از یه روش خاصی برای خواندن داده ها از روی (قدیم : کارتریج و جدید : دیسک) استفاده میکنن. بعد این داده ها باید پردازش بشن و تبدیل بشن به صدا و گرافیک. به طور کل هر کنسولی فرمت خاص خودش رو داره. به نظر من کامپیوتر هم خیلی خوب از عهده انواع مختلف داده ها بر اومده, چون تنها وسیله ای هست که میتونه داده های اکثر دیسک ها و حتی کارتریج ها رو تبدیل به Rom بکنه و بخونه ولی برای اجراش نیاز به پردازش صحیح این داده ها داره. حتی وقتی یه سخت افزار خود کامپیوتر رو (مانند مودم دایال آپ) میندازی روی کامپیوتر باید درایورش رو نصب کنی. پس داشتن رام کافی نیست و برنامه مربوطه که همون شبیه ساز هست و نحوه پردازش داده ها رو به کامپیوتر میفهمونه باید باشه.
دلیل اینکه برای شبیه سازی باید دستگاهی که روش شبیه سازی انجام میشه چندین برابر کنسول اصلی قدرت داشته باشه اینکه که شبیه ساز ها اکثرا با برنامه های سطح بالا نوشته میشن و این باعث میشه که مقداری زیادی از حافظه رم و سی پی یو برای تبدیل داده های سطح بالا به سطح پایین و ماشین هدر بره. واسه همین هست که میگن برنامه ای که با زبان اسمبلی نوشته بشه سرعت اجراش زیاده و نیاز به رم و سی پی یوی کمی در مقایسه با برنامه هایی که به زبان های سطح بالا نوشته میشن داره.
بازی های کنسول ها رو با زبان ماشین مینیویسن واسه همین هست که به راحتی روی کنسول مربوطش اجرا میشه در صورتی که اگه دقت کنی سی پی یو اکثر کنسول ها از سی پی یوی کامپیوتر ضعیف تر هستن ولی در عمل هر کنسولی در مقایسه با کامپیوتر بازی خودش رو به راحتی و با سرعت فول فریم (البته نه به کیفیت کامپیوتر) اجرا میکنه.

اطلاعات من در همین حد بود از دوستان دیگه میخوام این بحث خوب و شیرین رو بی پاسخ نزارن.

سلام دوست عزیز
خیلی خیلی ازت ممنونم که اطلاعاتت رو در اختیارم گذاشتی تازه یه درکی از این موضوع پیدا کردم

راستی یه سوال داشتم

چراشبیه ساز ها از برنامه های سطح بالا استفاده میکنن؟؟؟
1-چون تبدیل راحت تره
2-چون فهماندن به کامپیوتر نیاز به زبان خاص داره یا چیز دیگه(یعنی مثلا توضیح کامل تری با زبا های سطح بالا به کامپیوتر داده میشه؟)
این ساختار نمیتونه به حالت ساده به ساده برسه؟
(اینجا تشکر نداشت ها یا من ندیدم)
خدا حافظ
یاعلی
 

Squall*

کاربر سایت
Mar 13, 2009
541
نام
فرید
دلیل اینکه شبیه ساز ها (و همیچنین اکثر برنامه های کاربردی) رو با زبان های سطح بالا مینیویسن اینکه که نوشتن برنامه با این زبان ها راحت تر هست (چون به زبان انسان نزدیک تر هست) هر چی زبان سطح پایین تر باشه نوشتن برنامه سخت تر میشه چون به زبان ماشین نزدیک تر میشه ولی در عوض قدرت (در واقع سرعت اجرای اون) میره بالا. زبان ماشین همون 0 و 1 هست یه درجه از این زبان بالاتر اسمبلی هست بعدش زبان های نسل های بالاتر دیگه مانند C++ یا VB یا دلفی و غیره. خودت اگه برنامه نویس باشی برای نوشتن یه برنامه (یا شبیه ساز) از کدوم یک از این زبان ها استفاده میکنی؟ خودت مقایسه کن :

زبان بیسیک :

Code:
Clc
goto 10
l10 print "Hi World"l
End

زبان اسمبلی :​
Code:
 07:FDC0:A5 EF     LDA $00EF 
07:FDC2:C9 00     CMP #$00
07:FDC4:D0 1C     BNE $FDE2
07:FDC6:AC B0 06  LDY $06B0
07:FDC9:B1 28     LDA ($28),Y
07:FDCB:C9 30     CMP #$30
07:FDCD:30 12     BMI $FDE1
07:FDCF:C9 45     CMP #$45
07:FDD1:10 0E     BPL $FDE1
07:FDD3:CE B0 06  DEC $06B0
07:FDD6:18        CLC
07:FDD7:E9 30     SBC #$30
07:FDD9:0A        ASL
07:FDDA:AA        TAX
07:FDDB:E8        INX
07:FDDC:86 EF     STX $00EF
07:FDDE:BD 3F C0  LDA $C03F,X  
07:FDE1:60        RTS
07:FDE2:A6 EF     LDX $00EF
07:FDE4:20 DB FD  JSR $FDDB
07:FDE7:48        PHA
07:FDE8:A9 00     LDA #$00
07:FDEA:85 EF     STA $00EF
07:FDEC:68        PLA
07:FDED:60        RTS
زبان ماشین :
Code:
10110101 110101001011001101010001001011101001001 10110101 0101001011001101010001001011101001001 10110101 10101001011001101010001001011101001001 10110101 110101001011001101010001001011101001001 10110101 110101001011001101010001001011101001001 10110101 110101001011001101010001001011101001001 10110101 110101001011001101010001001011101001001 10110101 110101001011001101010001001011101001001
 

crash000

کاربر سایت
Nov 17, 2008
892
دلیل اینکه شبیه ساز ها (و همیچنین اکثر برنامه های کاربردی) رو با زبان های سطح بالا مینیویسن اینکه که نوشتن برنامه با این زبان ها راحت تر هست (چون به زبان انسان نزدیک تر هست) هر چی زبان سطح پایین تر باشه نوشتن برنامه سخت تر میشه چون به زبان ماشین نزدیک تر میشه ولی در عوض قدرت (در واقع سرعت اجرای اون) میره بالا. زبان ماشین همون 0 و 1 هست یه درجه از این زبان بالاتر اسمبلی هست بعدش زبان های نسل های بالاتر دیگه مانند C++ یا VB یا دلفی و غیره. خودت اگه برنامه نویس باشی برای نوشتن یه برنامه (یا شبیه ساز) از کدوم یک از این زبان ها استفاده میکنی؟ خودت مقایسه کن :

زبان بیسیک :

Code:
Clc
goto 10
l10 print "Hi World"l
End

زبان اسمبلی :​
Code:
 07:FDC0:A5 EF     LDA $00EF 
07:FDC2:C9 00     CMP #$00
07:FDC4:D0 1C     BNE $FDE2
07:FDC6:AC B0 06  LDY $06B0
07:FDC9:B1 28     LDA ($28),Y
07:FDCB:C9 30     CMP #$30
07:FDCD:30 12     BMI $FDE1
07:FDCF:C9 45     CMP #$45
07:FDD1:10 0E     BPL $FDE1
07:FDD3:CE B0 06  DEC $06B0
07:FDD6:18        CLC
07:FDD7:E9 30     SBC #$30
07:FDD9:0A        ASL
07:FDDA:AA        TAX
07:FDDB:E8        INX
07:FDDC:86 EF     STX $00EF
07:FDDE:BD 3F C0  LDA $C03F,X  
07:FDE1:60        RTS
07:FDE2:A6 EF     LDX $00EF
07:FDE4:20 DB FD  JSR $FDDB
07:FDE7:48        PHA
07:FDE8:A9 00     LDA #$00
07:FDEA:85 EF     STA $00EF
07:FDEC:68        PLA
07:FDED:60        RTS
زبان ماشین :
Code:
10110101 110101001011001101010001001011101001001 10110101 0101001011001101010001001011101001001 10110101 10101001011001101010001001011101001001 10110101 110101001011001101010001001011101001001 10110101 110101001011001101010001001011101001001 10110101 110101001011001101010001001011101001001 10110101 110101001011001101010001001011101001001 10110101 110101001011001101010001001011101001001


سلام

اول مجدادا تشکر من که زبان ماشین رو اصلا نفهمیدم(برنامه نویس ها اینجوری مینویسن یعنی با 0و1 بازی رو میسازن یا نه با دیگر زبان ها مینویسن بعد به این ترجمه میکنن چون پدر آدم در میاد که)
تمامی این متن ها یک پیغام رو میرسوندن؟؟
پس یعنی هر چی زبان برای ما ساده تر باشه برای کامپیوتر پیچیده تر وهرچه برای ما پیچیده تر باشه برای رایانه پردازش راحت تره؟؟
یعنی اگه کرایسیس بایه زبان مثل اسمبلی یا پیچیده تر نوشته میشد مثلا رویه کامپیوتری با سی پی یو تک هسته با فرکانس 1.4 هم با جزئییات بالا راحت اجرا میشد یا اینکه پردازش های گرافیکی ربطی به این قضیه نداره؟

دلیل سخت بودن پردازش زبان هایه سطح بالا چیه
یعنی با زبان هایه سطح بالا یه معادله ی پیچونده شده به کامپیوتر میدیم (حال نداشتم بنویسم) ولی در سطح پایین ها یه معادله میدیم که حل شده فقط ضرب آخر مونده یا اصلا جواب معلومه یعنی خودمون جوابو بهش میگیم؟؟

وقتی رایانه رو روشن میکنیم از چه زبانی برایه بالا اومدن استفاده میکنه سیستم عامل بازبان سطح بالا نوشته میشه
اگر بخواهیم از زبان هایه سطح پایین استفاده کنیم حجم محصول نهایی بالا میره؟؟
چجوریه که مثلا یه کامپیوتر بازی Mercenaries 2 World in Flames رودر جزئیات متوسط اجرا میکنه اما تو کرایسیس کم میاره زبان کرایسیس سطحش بالا تره موتور بازی چیه یعنی هربازی زبان خاص خودش روداره(هربازی رو یه زبان جدید میسازن بعد ازش استفاده میکنن یا که نه یک زبان رو تغییر میدن یا هیچ کدوم بابت جزئیات بیشتر برنامه نویسیه )

روشی برایه تبدیل مثلا زبان ماشین به اسمبلی نیست منظورم اینه که مثلا بازی با زبان تبدیل شده رو روی هارد داشته باشی اگه خودت نرم افزارشو بنویسی چی یا اینکه حد اکثرش همین کار شبیه ساز هاست که زبان ماشین رو به دقیق نمیدونم چی تبدیل میکنن ؟؟

دوستان دیگه اطلاعات ندارن(که بعید میدونم) یا مارو قابل نمیدونن که جواب بدن
بازهم تشکر فراوان ازشما squall* عزیز که مارو قابل دونستی

خداحافظ
یا علی
 

Daedalus

کاربر سایت
Apr 8, 2010
12,576
نام
فرهود
یعنی اگه کرایسیس بایه زبان مثل اسمبلی یا پیچیده تر نوشته میشد مثلا رویه کامپیوتری با سی پی یو تک هسته با فرکانس 1.4 هم با جزئییات بالا راحت اجرا میشد یا اینکه پردازش های گرافیکی ربطی به این قضیه نداره؟
یه جورایی میشه گفت !
چون شما وقتی یه بازی تو محیط ویندوز ران می کنی در واقع بازی برا ویندوز ترجمه شده
یعنی با زبان اسمبلی نیستش
یعنی اینکه سرعت کار پایین تره !
تو محیط ویندوز هم خوب درصد از حافظه رم و cpu اشغال میشه !
درصدی هم که برا بازی میمونه باید خیلی زیاد باشه تا راحت بازی اجرا شه !
=====================================

دوستان مثلا نمی شه همین این برنامه ای که به 360 داده شده تا یه سری بازی ها رو با یه جور کد بخونه بشه به pc داد ؟
یعنی اینو مثه یه ویندوز برا کامپیوتر تعریف کرد و موقع ران شدن مثلا دشبورد 360 بیاد ؟
 

Squall*

کاربر سایت
Mar 13, 2009
541
نام
فرید
دوستان مثلا نمی شه همین این برنامه ای که به 360 داده شده تا یه سری بازی ها رو با یه جور کد بخونه بشه به pc داد ؟
یعنی اینو مثه یه ویندوز برا کامپیوتر تعریف کرد و موقع ران شدن مثلا دشبورد 360 بیاد ؟

خب به همین کار دقیقا میگن شبیه ساز!
 

crash000

کاربر سایت
Nov 17, 2008
892
سلام
راست میگه ها خب چراشبیه ساز توی ویندوز ران بشه ازهمون ابتدا مثل یه سیستم عامل رو سیستم نصب باشه یعنی نمیشه مثلا xbox رو روی پی سی شبیه سازی نه دقیقا اجرا کرد مثلا ساختار برنامه نویسی xbox رو دقیقا کپی کنی مثلا چجوریه که اون قطعات زبان ماشین رو میفهممن این رو دقیقا روی پیسی اجرا کنی یعنی مثلا کامپیوتر رو روشن کنی انگار ایکس باکس رو روشن کردی دیسک رو داخل درایو بذاری بعد بازی کنی این ساختار ترجمه چیه ایکس باکس تو چه چیپیه یه اصلا چیپ هاش برا این کار ساخته وبهینه شده مثلا نمیشه از یه سی پی یو یه چهار هسته ای دوهستش مثل خود کنسول با زبان ماشین بهینه کنی و مثلا مقداری از کش یا فرکانس هسته بره بازم جواب میده اگر حالت سیستم عاملی داشته باشه که مثل مثلا ویندوز و لینوکس کنار هم به کار برده شه در حالت سیستم عاملی فکر کنم کمی دست باز تر باشه نه؟؟؟
خداحافظ
یاعلی
 

Squall*

کاربر سایت
Mar 13, 2009
541
نام
فرید
سلام
راست میگه ها خب چراشبیه ساز توی ویندوز ران بشه ازهمون ابتدا مثل یه سیستم عامل رو سیستم نصب باشه یعنی نمیشه مثلا xbox رو روی پی سی شبیه سازی نه دقیقا اجرا کرد مثلا ساختار برنامه نویسی xbox رو دقیقا کپی کنی مثلا چجوریه که اون قطعات زبان ماشین رو میفهممن این رو دقیقا روی پیسی اجرا کنی یعنی مثلا کامپیوتر رو روشن کنی انگار ایکس باکس رو روشن کردی دیسک رو داخل درایو بذاری بعد بازی کنی این ساختار ترجمه چیه ایکس باکس تو چه چیپیه یه اصلا چیپ هاش برا این کار ساخته وبهینه شده مثلا نمیشه از یه سی پی یو یه چهار هسته ای دوهستش مثل خود کنسول با زبان ماشین بهینه کنی و مثلا مقداری از کش یا فرکانس هسته بره بازم جواب میده اگر حالت سیستم عاملی داشته باشه که مثل مثلا ویندوز و لینوکس کنار هم به کار برده شه در حالت سیستم عاملی فکر کنم کمی دست باز تر باشه نه؟؟؟
خداحافظ
یاعلی

اون وقت دوباره برمیگردیم سر خونه اول و بحث شبیه سازی نرم افزاری تبدیل میشه به سخت افزاری! و مثلا باید مادربرد مخصوص ایکس باکس بندازیم روی کامپوتر و یا در بهترین شرایط بایوس مادربورد کامپیوتر رو در بیاریم و بایوس ایکس باکس بندازیم روش تازه اگه فرض کنیم مشکلی از لحاظ پین و مدار چاپی نداشته باشیم (که حتما خواهیم داشت) و یا اینکه بایوس ایکس باکس رو دومپ بکنیم و مثلا با پروگرمر بزنیم توی بایوس مادربورد کامپیوتر که بازم مسئله پین و مدار چاپی سرجای خودش باقی هست و حتی اگه بتونیم این مشکلات رو حل کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که خرید یه ایکس باکس خیلی باصرفه تر از این کارها در خواهد اومد!
 

crash000

کاربر سایت
Nov 17, 2008
892
اون وقت دوباره برمیگردیم سر خونه اول و بحث شبیه سازی نرم افزاری تبدیل میشه به سخت افزاری! و مثلا باید مادربرد مخصوص ایکس باکس بندازیم روی کامپوتر و یا در بهترین شرایط بایوس مادربورد کامپیوتر رو در بیاریم و بایوس ایکس باکس بندازیم روش تازه اگه فرض کنیم مشکلی از لحاظ پین و مدار چاپی نداشته باشیم (که حتما خواهیم داشت) و یا اینکه بایوس ایکس باکس رو دومپ بکنیم و مثلا با پروگرمر بزنیم توی بایوس مادربورد کامپیوتر که بازم مسئله پین و مدار چاپی سرجای خودش باقی هست و حتی اگه بتونیم این مشکلات رو حل کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که خرید یه ایکس باکس خیلی باصرفه تر از این کارها در خواهد اومد!

سلام
اتفاقا به همین بایوس فکر کرده بودم
درمورد سخت افزاری یعنی مشکل فقط با مادر بورده؟ حتی می تونیم مادر برد خود ایکس باکس رو بسازیم که قضیه خیلی خرتوخر میشه
اما در مورد بایوس فکر کنم بشه مثلا رو مادر برد های جدید که یه بایوس اضافه دارن اون رو به بایوس ایکس باکس تغییر بدیم(بایوس دوم) وفکر کنم باکمی تغییر در بایوس اول م دو منوی بوت داریم یکی کنسول و یکی کامپیوتر
منظورت رو از مدار چاپی نگرفتم(مشکلش چیه) ولی پین مال ایکس باکس مگه چند پین چه شرکتی میسازدش با پین های هیچ کدوم از این شرکت ها که بایوس می سازن پین هاش هماهنگ نیست

مثلا ما بایوس رو کپی کردیم بایوس اصل رو هم تغییر دادیم حالا ایکس باکس رو داریم؟؟

مگه یه چیپ چنده میشه از رویه ایکس باکس سه چراغه برداشت (حجم این چیپ چقدره) اینجا بیشتر صحبت من در مورد اطلاعات آیا اینکه این کار عملیه یا نه حالا اگه بشه اول با یه پولی این کارو کرد بعدا این مقدار کم تر نمیشه؟؟

نمیشه چیپ رو با برد تبدیلی چیزی پین هاشو با پین هایه بایوس هماهنگ کرد؟
راستی تو پست هایه قبلی چند چیز بی جواب موند ولی این مهم تره همام اون متن ها یک پیام دو می رسوندن؟

واقعا ازت تشکر میکنم که مارو تحویل میگیری

خداحافظ
یاعلی
 

Daedalus

کاربر سایت
Apr 8, 2010
12,576
نام
فرهود
سلام
اتفاقا به همین بایوس فکر کرده بودم
درمورد سخت افزاری یعنی مشکل فقط با مادر بورده؟ حتی می تونیم مادر برد خود ایکس باکس رو بسازیم که قضیه خیلی خرتوخر میشه
اما در مورد بایوس فکر کنم بشه مثلا رو مادر برد های جدید که یه بایوس اضافه دارن اون رو به بایوس ایکس باکس تغییر بدیم(بایوس دوم) وفکر کنم باکمی تغییر در بایوس اول م دو منوی بوت داریم یکی کنسول و یکی کامپیوتر
منظورت رو از مدار چاپی نگرفتم(مشکلش چیه) ولی پین مال ایکس باکس مگه چند پین چه شرکتی میسازدش با پین های هیچ کدوم از این شرکت ها که بایوس می سازن پین هاش هماهنگ نیست

مثلا ما بایوس رو کپی کردیم بایوس اصل رو هم تغییر دادیم حالا ایکس باکس رو داریم؟؟

مگه یه چیپ چنده میشه از رویه ایکس باکس سه چراغه برداشت (حجم این چیپ چقدره) اینجا بیشتر صحبت من در مورد اطلاعات آیا اینکه این کار عملیه یا نه حالا اگه بشه اول با یه پولی این کارو کرد بعدا این مقدار کم تر نمیشه؟؟

نمیشه چیپ رو با برد تبدیلی چیزی پین هاشو با پین هایه بایوس هماهنگ کرد؟
راستی تو پست هایه قبلی چند چیز بی جواب موند ولی این مهم تره همام اون متن ها یک پیام دو می رسوندن؟

واقعا ازت تشکر میکنم که مارو تحویل میگیری

خداحافظ
یاعلی
دوستان سوال ایشون دقیقا سوال منم هست
 

crash000

کاربر سایت
Nov 17, 2008
892
سلام
آقایون کجایید پس
اصلا هستید یه همچین پروژه ای رو شروع کنیم(فکر کنم بی بخار تر از این حرف ها باشید)
حداقل در موردش بحث کنید ما هم یه چیزی یاد بگیریم مثلا یکی پرسید برتا نویسی چیه هنگ نکنیم(البته کلی گفتم)

یا اینکه بریم یه فروم دیگه بپرسیم که فکر نکمن بچه هاه اینجارو بشه جایه دیگه پیدا کرد

دوستان کسایی که ایکس باکس تر کیده دارن اگه م تونن یه عکس از بایوسش بذارن
یا اگه کسی چیزی می دونه در موردش بگه

خداحافظ
یاعلی
 

Master

کاربر سایت
Mar 16, 2006
401
نام
حسین
هر کنسول یک کامپیوتر کامله . چیزی که باعث کاهش سرعت در شبیه سازی ها میشه میزان تفاوت در معماری بکار رفته در ساخت اون کامپیوتر( کنسول) خاص هست .
درسته که همه کامپیوترها در نهایت بوسیله صفرو یک کار میکنن . اما همه مثل هم این کارو نمیکنند .
دقیقا مثل انسانها . همه انسانها در نهایت از اصوات برای ارتباط استفاده میکنند ( صحبت ) اما میبینید که یک چینی رو وردارید بیارید ایران هیچ چیزی از شما سر در نمیاره .
یا کتابی که بزبان چینی نوشته شده یا یک اهنگ چینی برای یک ایرانی اصلا قابلیت فهم نداره .
این اتفاق دقیقا در دنیای کامپیوتر هم می افته . و شما نمیتونید انتظار داشته باشید یک برنامه از یک کامپیوتر دیگه خیلی راحت روی کامپیوتر دیگه اجرا بشه . ( بازی == برنامه ) . اگه قراره بفهمید فرد چینی چی میگه نیاز به مترجم دارید . اگر قراره برنامه ای از کامپیوتر دیگه ای رو روی یک کامپیوتر اجر کنید نیاز به مترجمی برای این کار دارید .

در بهترین حالت اگه معماری های کامپیوتر ها شبیه به هم باشه کاهش سرعت صرفا بخاطر سربار سیستم عامل و نحوه پیاده سازی کامپیوتر دوم( کنسول هست ) .
یادتون باشه . که در سیستم های اصلی ( کنسول یا پی سی ) دستورات اصلی سیستم فقط یک پروسه رو طی میکنه و یک روتین مشخص داره . اما وقتی صحبت از شبیه سازی میشه
برای اجرای یک دستورالعمل ساده ( که در کنسول صورت میگیره ) چندین دستور العمل ( در سیستم مقصد) باید انجام بشه .

و این نکته هم هست که شما پردازنده ها حافظه ها و غیره رو هم شبیه سازی میکنید . اگر معماری ها شبیه باشن این میزان کاهش پیدا میکنه و اگر معماری تفاوت زیادی داشته باشه حجم شبیه سازی ها بالاتر میره .
شبیه سازی پردازنده ها ( یکی برای صدا یکی برای کارت گرافیک یکی پردازنده اصلی و ...) سربار زیادی رو به سیستم تحمیل میکنه . یک اینکه اولا در سیستم های تک هسته ای یک پردازنده باید هم جور پردازش های خودشو بکشه ( سیستم عامل . درایور ها و ... ) و هم جور اجرای وظایف پردازنده های دیگه رو بکشه و هم اینکه جور سربار و اجرای دستورالعملهای برنامه نویسی که برای این کار نوشته شدن بکشه .
قضیه بعدی سینک کردن اطلاعاته . یادتون باشه بسیاری از پروسه ها تقریبا بصورت همزمان داره در یک کامپیوتر اجرا میشه ( کامپیوتر == کنسول) اما وقتی شبیه سازی میکنید دستورالعملها یکی بعد از دیگری اجرا میشن .
خوب این واقعا یک مصیبتی رو بوجود میاره تا برنامه نویس بتونه همزمانی رو هم پیاده سازی کنه! و این باز سربار اضافی داره .

تو بین کنسولهای تقریبا جدید تنها کنسول ایکس باکس هست که معماری تقریبا یکسانی با پی سی یا کامپیوتر های شخصی داره . و همین امر شبیه سازی اون رو بمراتب بسیار اسونتر از پلی استیشن دو میکنه .
چرا دنبالش نرفتن! بخاطر اینکه مثل پلی استیشن دو فراگیر نبود . ولی قطعا اگه تیم فعلی پلی استیشن دو سراغش میرفتن تاحالا فکر کنم کلشو شبیه سازی میکردن .

فکر میکنم با توضیحات مختصر بالا متوجه شده باشید که چرا بعضی از فکرا عملی نیستند و اینکه دلیل این همه سربار و یا کندی بخاطر چی هست .
 

crash000

کاربر سایت
Nov 17, 2008
892
سلام
بابت توضیحاتت بسیار ممنون
من الان بیشتر بحثم سر شبیه سازی سخت افزاریه ساختار پردازنده های ایکس 360 مگه چقدر با کامپیوتر فرق داره یا اینکه اصلا فرق داره(فکر نکنم)
فکر کنم تمام یا حداقل بیشتر قضایا بر میگرده به بایوس
حالا من یه عکس از بایوس ایکس باکس 360 دیشب پیدا کردم میزارم
a535ad1cc52843639902.jpg


حالا مثلا ایکس 360هم نشد پلی استیشن 2 نمیشه؟؟

خداحافظ
یا علی
 

Master

کاربر سایت
Mar 16, 2006
401
نام
حسین
سلام
بابت توضیحاتت بسیار ممنون
من الان بیشتر بحثم سر شبیه سازی سخت افزاریه ساختار پردازنده های ایکس 360 مگه چقدر با کامپیوتر فرق داره یا اینکه اصلا فرق داره(فکر نکنم)
فکر کنم تمام یا حداقل بیشتر قضایا بر میگرده به بایوس
حالا من یه عکس از بایوس ایکس باکس 360 دیشب پیدا کردم میزارم
a535ad1cc52843639902.jpg


حالا مثلا ایکس 360هم نشد پلی استیشن 2 نمیشه؟؟

خداحافظ
یا علی
من معماری کامپیوترم چندان حرفی نداره . اما ساختار پردازنده ایکس باکس 360 با پردازنده های x86 ما متفاوته (ایکس باکس از پردازنده پاور پی سی استفاده میکنه ). حالا اینها بکنار قضیه فقط سر پردازنده که نیست . قضیه سر مجموعه هست.و ترتیب و توالی اجرای عملیاتها .
اون بایوس رو هم که میفرمایید صرفا یک سری برنامه ( اگه نگم یک برنامه فقط) هست . که در یک حافظه ذخیرش میکنن که موقع بوت و یا هرچی یک سری پیش عملیاتها رو انجام بده برای پیشبردن عملیات سیستم. اینطوری فکر نکنید که اگه ما بیاییم بایوس 360 رو بگیریم کپی کنیم تو پی سی و بعد بطور جادویی پی سی ما تبدیل به ایکس باکس 360 بشه .
ایکس باکس خودش یک کامپیوتر جداگونه هست و معماری و خلاصه سیری رو که براش تعیین کردن طی میکنه تا بتونه بازدهی خوبی در اجرای گیم داشته باشه این معماری با معماری پی سی متفاوته!! شما اگه میخوایی چیزی رو بدست بیاری منظورم اجرای بازی هاست . باید کل معماری موجودی که در ایکس باکس 360 وجود داره رو در پی سی پیاده کنی . و این کار صرفا با تعویض یه پردازنده یا بایوس امکان پذیر نیست .!
پلی استیشن دو که معماریش واقعا متفاوته و مصیبتی که تیم توسعه پی سی اس ایکس 2 دارن میکشن فقط و فقط بخاطر این تفاوتهای زیاد بین دو معماری هست .
 
  • Like
Reactions: Squall*

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر