- Darksiders II
- PC, Xbox 360, Playstation 3
- Published by THQ
- Developed by Vigil Games
- French release: Available
- US release: Available
مقدمه :
THQ ناشری بزرگ و قدیمی است که اثار خوبی را عرضه کرده . البته در این مدت این ناشر در وضعیت بدی به سر میبرد و گواه ان هم حضور نداشتن در نمایشگاه های E3 2012 , GAMESCOM 2012 و کنسل شدن اکثر عنوانی این ناشر بزرگ یا واگذاری حق امتیاز انها به دیگر ناشران است . همین موارد و اخراج تعدادی از کارمندان باعث شده که تنها امید این شرکت فعلا همین بازی باشد که احتمالا برای همه پلتفرمها و حتی WII U هم شاید عرضه شود تا بتواند این ناشر را از ورشکستگی در اورد و این ناشر یاد و خاطره Midway را دو باره زنده نکند . . با این حال امید این ناشر به این بازی و موفقیت ان است .
Darksiders IIا چند ماه قبل به سبکی عجیب در نمایشگاه E3 معرفی شد و البته مورد پسند هواداران بازی هم قرار گرفت ! .این بازی از همان شماره اول خود برای رقابت با عناوین بزرگی مثل Castlevania و God of War و .... وارد بازار رقابتی شد و صد البته به موفقیت هم رسید . در طول مدت ساخت بازی ، از نظر فنی بازی تغییرات زیادی نداشته . Vigil سازنده بازی 2 گروه از بازیباز ها را مد نظر قرار داده . هم بازیبازهایی که بازی را تمام کرده اند و هم بازی بازی هایی که تا به حال بازی نکرده اند . برای دسته دوم این بازی یک خط داستانی جدید دارد و چیزی را هم از دست نخواهند داد . اما دسته اول دوم هم با اینکه خط داستانی را یکبار تجربه کرده اند ، اما میتوانند شاهد تمامی ابعاد کامل وقایع باشند و البته شاید هم برای این دسته این وقابع تکراری باشد ! البته با اینکه بازی تقلیدی از بازیهای مشابه بود ، ولی به قدری کامل بود که یک عنوان با المانهای جدید به حساب میامد . تقلید زمانی خوب است که باعث پیشرفت شود ! در این بازی تقلید کاملتر هم شده و مقداری از بازی Diablo هم قاطی بازی شده !
اما ایا این بازی موفق بوده ؟!
داستان کلی بازی :
روایت داستان در این بازی همچون بازی قبل است و تفاوت خاصی نکرده . منتها داستان به جای روایت از دید war " جنگ " ، اینبار از دید Death " مرگ " انجام میشود و بازیباز همان داستان بازی قبلی را از دیدDeath خواهند دید . بعد از شروع اخر الزمان ، جنگ بین شیاطین و فرشتگان اغاز میشود و شورای سوخته Death را به عنوان مجازات برای نبرد با شیاطین احظار میکند . این شورا در غیاب دیگر سواران تاریکی و طبق یک توطئه برنامه ریزی شده war را مسئول شورع جنگ میداند و حال Death اماده است تا از حیثیت برادرش دفاع کند و توطئه شورای سوخته را برملا کند. جنگ به 100 سال زندان محکوم شده و زمانی که این موضوع با Death گفته میشود او باعصبانیت دستش را به میز میکوبد و میگوید : " من برادرم را خوب میشناسم " " او هرگز این کار را نمیکند و برای علیه او توطئه کردند "
Death شخصیت اصلی بازی
گرافیک :
تنها نکته مثبت بازی در بازی قبل سبک هنری و گرافیکی بازی بود و چیزی خاصی نداشت . این سبک تا به الان حفظ شده و علاوه بر ان محیط های بازی گسترش بیشتری پیدا کرده است . اما گرافیک این بازی با هیچ یک از بازی های روز قابل قیاس نیست و از این نظر بسیار ضعیف طراحی شده و گرافیک تکنیکی ضعیفی دارد که بزرگترین نقطه ضعف بازی است . در بازی گاهی شاهد صحنه های زیبایی هستیم که حقیقتا ارزش یک بار توقف را دارد . هر چند طراحان بازی محیطهای جالب و خوبیرا طراحی کرده ند . اما گرافیک و موتور بازی اگر پیشرفته تر و بهتر میبود ، شاهد بازی ای به مراتب بهتر میشدیم . مراحل بازی از نظر طراحی و معماری به قدری خوب و متفاوت طراحی شده اند که کمتر میشود 2 مرحله شبیه هم را در بازی دید . همچنین جزئیات بازی و طراحی کاراکترها و شخصیت ها بسیار بهتر از نسخه قبلی شده و پیشرفت خوبی را در محیط و افزایش گرافیک بازی به نسبت نسخه قبل شاهد هستیم.
گیم پلی :
در این بازی و برخلاف عنوان قبلی اسب مخصوص قهرمان ( Despair به معنای یاس ! ) از همان اول در دسترس است و همیشه هم یک کلاغ وفادار بازیباز را دنبال میکند که ( Dust به معنای گرد و خاک ! ) نام دارد و بازیکن میتواند او را احضار کند .علاوه بر این 2 موجود ، سواری های دیگری هم در بازی هستن که بازیباز میتواند از انها استفاده کند . همچنین اولین پیشرفت مهم بازی در بخش گیم پلی بازی مربوط به قسمت inventory بازی است که قابلیت هایی اضافه را مانند تسلیحات اضافه و اسلحه های ثانویه و اولیه را دارد . همچنین ویژگی های مختلفی به این بازی و inventory اضافه شده که بازی را بسیار شبیه بازی های نقش افرینی میکند . از طرفی سیستم نبرد بازی که رابطه ی مستقیمی با inventory دارد هم بسیار پیشرفته تر شده و شبیه بازی Diablo شده ! مثل بخش جدای " درخت مهارت ها " در بخش inventory بازی . همچنین در این بازی قابلیت Quick Action هم وجود دارد که برای کنسولها هم بهینه شده و باعث میشود که به راحتی سلاح های مورد نیاز خود را انتخاب کنید . در گیم پلی بازی جدید همچنان انوع Loot وجود دارد و بازیباز میتواند با بازکردن جعبه ها و گشت و گذار در بازی انها را پیدا کند . همانند نسخه اول در این بازی هم اسلحه های اختصاصی وجود دارد که فقط با گشتن در مراحل و حل معماهای بازی میشود انها را پیدا کرد .
اسب مخصوص ( Despair به معنای یاس ! )
مرگ همچون شاهزاده ایرانی بر روی دیوار ها میتواند حرکت کند و محیط بازی را همانطور که گفتیم ، میتوانید با وسیله های مختلف بپیماید . همچنین در بازی توانایی سفر سریع هم وجود دراد تا بازیباز بتواند در محیط راحت تر جابه جا شود . گیم پلی اصلی بازی در بخش مهارت ، به 2 بخش کاملا متفاوت تقسیم شده : این 2 کلاس به ترتیب جنگجو و جادوگر هستند . این مهارات ها نهایتا 40 عدد هستند و هر کدامشان به سه دسته ( Tire ) تقسیم میشوند . که سطح اول شامل ازاد کردن انها و سطح بعد شامل افزایش یک قابلیت و بهبود همان ویژگی به کار میرود . همچینین بعد از هر مرحله شما میتوانید یا ، 1 Level خود را بالا ببرید و یا اینکه یک قدرت جدیدی را بخرید . در این بازی پیشرفت و تنوع به حدی است که تقریبا هیچ دو بازیبازی ارتقاهایشان یکی نیست . همچنین در این بازی شخصی سازیهای خوبی هم اضافه شده که میتوانید بر ، کاراکتر خود اعمال کنید .
-جنگجو Warrior یا " harbinger " : این گروه قابلیت استفاده از ابر قدرت ها به صورت محدود و قدرتی های مختلف را دارد .
- جادوگر یا " necromancer " : این گروه هم قابلیت احضار انواع جادوها همچون احضار ارتش کلاغ ها و ... را دارد .
گیم پلی بازی بسیار متنوع است و شامل انواع و اقسام ماموریت های مختلف به همرا NPC های مختلف میشود که بازیباز را حتی سر کار هم میگذارند . البته گیم پلی بازی ایراداتی هم دارد که مهمترین نکته ان باگ های گاه و بیگاهی است که در بازی ظاهر میشوند . گیم پلی بازی بازیباز را میتواند به چالش بکشد و معمولا به مشکل خاصی برخورد نمیکند . گیم پلی کلی بازی و هر مرحله شامل درگیریهای کلی است که در پایان هر مرحله به یک غول ختم میشود .
همچنین در اکثر زمان بازی در سیاه چال سپری میشود و در این سیاه چالها شاهد معماهای مبتکرانه جالبی هم هستیم . مثلا برخی از این پازلها به قدری متفاوت و جالب هستند که باید با استفاده از چند نوع قدرت و .... انها را باز کرد . برخی از این سیاه چالها بسیار طولانی هستند . هرچند که کلیت بازی و ... به انها پیوند خورده .
البته بزرگترین ایرادا بازی در سیاه چال اسلحه ای به نام Salvation است که بسیاربد طراحی شده و اصلا خوش دست نیست . دیگر مشکل بازی مردن بازیباز و Load شدن بازی و میان پرده های میان ان است که بسیار بد و رو اعصاب طراحی شده ! .
مناظری زیبا در بازی که واقعا ارزش لحظه ای توقف را دارد .
هوش مصنوعی و فیزیک :
دشمنان در بازی به خوبی طراحی شده اند و همه چیز در این بازی علاوه بر هوش مصنوعی ، به مهارت های بازیباز بستگی دارد . هوش مصنوعی در NPC های بازی شامل اکثر بازیهای روز است و تعریف چندانی ندارد . اما غول بازی کاملا اسکریپت شده است و بعد از اینکه قلق این غول به دست شما افتاد به راحتی قابل شکست است و هوش مصنوعی پیپیده ای ندارد !
صداگذاری و موسیقی :
موسیقی بازی توسط Jesper Kyd افسانه ای نواخته شده . کسی که بازیهایی همچون سری Assassin's Creed ، Borderlands 2 ، Forza Motorsport 4 ، Hitman از اثار او هستند . کیفیت اثار و موسیقی Jesper Kyd به قدری بالاست که حرفی برای گفتن باقی نمیگذارد . صدا گذاری بازی هم که در سطح بسیار بالایی است و اصلا جای نقدی را باقی نگذاشته . البته صدای دوبله بازی و صدا گذاری شخصیتها هم به نحو احسن انجام گرفته تا این بخش را بیش از پیش کامل کند .
Jesper Kyd افسانه ای
نتیجه گیری :
این بازی پیشرفت و تقلیدی بسیار خوب و رو به جلو نسبت به نسخه قبلی بازی است و به قدری مراحل مختلف ارائه میدهد که ارزش بازی را دو چندان میکند . این بازی حتی ارزش بازی کردن دوباره ، را هم دارد و در بازی انواع و اقسام وسایل مخفی و راز های مختلف وجود دارد که بازی را بسیار با ارزش میکند .
" امتیازات و متای بازی "
امتیاز کلی : 8.8
داستان : 9.5
گرافیک : 7.5
گیم پلی : 9.5
هوش مصنوعی و فیزیک : 8
صدا کذاری و موسیقی : 9.5
آخرین ویرایش: