سرخط خبرها

نمیدونستم این پست را کجا بدم.
دیروز بطور اتفاقی این عکس رو توی توییتر دیدم.
این لیست بازیهای امسال ۲۰۲۵ و نمراتشون هست.

20251030_235929.jpg

اولین چیزی که با دیدنش متوجه میشیم اینه که بازیهایی که متای ۹۰ به بالا گرفتن تقریبا همگی AA و ایندی و اینجورچیزان.
این اول از هرچیزی یک معنی رو میده و اونم اینکه بخش AAA صنعت گیم و بازیهای پر خرج خیلی اوضاعشون اصلا خوب نیست. حداقل به خوبی مثلا ۲۰۰۷ -۲۰۰۸ نیست.

به فکر افتادم و یه لیست درست کردم. ببینید توی دو سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ چه بازیهایی و با چه نمراتی داشتیم. واقعا اگر بگیم تو این دوسال پیک صنعت گیم بوده واقعا بیراه نگفتیم. حدود ۲۰ گیم بالای 90 که تقریبا اکثرا بازیهای AAA هم بودن اونم فقط توی دو سال!!!

IMG_20251031_141948_658.jpg

سالهای دیگه رو هم چک کردم . بازیهای تاپ داشتیم ولی دیگه هیچ وقت این تعداد یکجا را پیدا نکردم.
البته ۲۰۰۴ رو هم میتونیم یکی دیگه از پیک های صنعت گیم با وجود بازی‌هایی gta سن اندریاس و هف لایف ۲ و هیلو ۲ و wow و حتی بازیهایی مثل doom 3 و far cry 1 و اسپلینترسل ۲ و... بدونیم ولی بازم به این دو سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ نمیرسه.


سال ۲۰۲۶ اما شاید اوضاع بازیهای AAA بهتره و بالاخره تو این نسل داریم کلی بازی AAA رو یکجا میبینیم.

Nioh 3
Resident Evil 9
Saros
007 : First Light
Batman Lego
Grand Theft Auto VI
Forza Horizon 6
Gears of War E-Day
Wolverine
Phantom Blade 0
ILL
Clockwork Revolution
Paragmata
Resonance: A Plague Tale Legacy
Onimusha: Way of the Sword
Fable
Max Payne Remake

توقع ندارم همه این بازیها بالای ۹۰ بشن و دیگه اون دوران هیچوقت تکرار نمیشه ولی حداقل بنظر میاد سال جدید تعداد زیادی بازیهای بزرگ خواهیم داشت و بهتره خوشحال باشیم چون داریم آخرین سالهای به درد بخور صنعت گیم رو تجربه میکنیم.
 
سرویس لایو با آنلاین رایگان ps3 خیلی متفاوت بود. کسی که هر دو رو تجربه کرده باشه، هیچوقت همچین حرفی نمیزنه. مگر اینکه قصد ترول داشته باشه.
زمانی که psn هم اومد، تفاوت زیادی با حالت رایگانش نداشت. حتی تا آخر نسل هم سونی یه party chat ساده رو برای مخاطبهای psn که ازشون پول هم میگرفت، درست نکرد.

خب خیلی چیزهای خوب رو سونی از مایکروسافت کپی کرد. که به نفع سونی فن ها هم شد. مثل سیستم امتیازدهی بازی ها.
حتی بکواردی که الان روی ps5 هست رو میتونیم تقلید از مایکروسافت بدونیم. چون اولین بار ایکس باکس این قابلیت رو ایجاد کرد.
هارد دیسک کنسول روهم میتونیم تقلید بدونیم یا زیاده رویه؟؟؟ )) چون اونم اولین بار روی ایکس باکس اورجینال بود در حالی که ps2 مموری کارد داشت.

اگر بنا به تقلید باشه. مایکروسافت خدمات خیلی خوبی به مخاطبینش ارایه میکنه، چرا اونا رو تقلید نمیکنه؟
smart delivery : فقط یکبار بازی رو میخرید. بازیهایی که روی کنسول قدیمی منتشر شده رو بدون پرداخت هیچ هزینه ای روی کنسول نسل جدید استفاده میکنید. شامل صدها بازی.
play anywhere : فقط یکبار بازی رو میخرید. روی هر پلتفرمی از مایکروسافت بازی رو بخرید، میتونید روی تمام پلتفرم ها ازش استفاده کنید. این شامل کلاود سیو هم میشه.
reward : فقط با بازی کردن میتونید پول در بیارید.
و...

چرا سونی اینا رو تقلید نمیکنه؟ چون به نفعش نیست. چون یه کمپانی سوجود و پول پرسته که از هر سولاخی میخاد پول دربیاره و صرفن به فکر منافع خودشه. هیچ ارزشی هم برای مشتریهاش قایل نیست
البته اگه اشتباه نکنم اکستنشن هارد ps2 قبل از اکس باکس اورجینال عرضه شد.
پی اس ۳ هم تو ورژن اول عرضش قابلیت بکوارد داشت از همون موقع.

مایکرو فقط به درستی رو این امکاناتی که اضافه کرد مانور میداد.

ولی نبود یه قابلیت مثل اسمارت دلیوری واقعا شاید بزرگترین ضعف سونی تو این نسل بود.
اشکال نداره پکیج هایی مثل ریمستر لست یا سوشیما یا ریمستر هورایزن فروخته بشه چون علاوه بر فریم و روزولشن، یه ارزش افزوده دیگه هم داشتن. حالا یا دی ال سی بود یا مود های جدید یا اپدیت های سنگین گرافیکی. ولی اینکه کلا بیای بازی های ps4 رو گروگان بگیری و حتی قابلیت اینو ندی که محدودیت فریم ریت برداشته شه یکی از چرک ترین کارای سونی تو این نسل بود که به هیچ عنوان هم دلیل فنی نداشت و کاملا تصمیم بیزینسی بود.
 
در مورد فروش کم عناوین رمدی بنظرم مشخصه همین Alan wake 2 با اون پیچیدگی بیش از حد تاریک سیاه چال مانند ، خیلی تجربه فانی ارائه نمیده مثلا در طول گیم پلی شاید ۵۰ درصدش ایستادن و دیالوگ گوش کردن هست و درگیری و تیراندازیش خیلی کمتر از دیالوگاش هست .

در مقابل بازی های مثل evil4 رو داریم که تماما در حال کاوش و پیشروی و گیمپلی فاون و ... هستیم یه همچین بازی رو روی درجات سختی بالا بارها تجربه میشه کرد و لذت برد ولی بازی مثل کنترل رو روی نورمال هم بزور تمومش کردم .
.
یا ریمیک مکس پین با اون فرمول قدیمی پرش و تیر اندازی الان اصلا جواب نمیده . یا بازی کنترل با اون محیط یکنواخت که بیشتر دونبال ادرس بودیم که یوقت مسیر رو گم نکنی .
 
آخرین ویرایش:
سرویس لایو با آنلاین رایگان ps3 خیلی متفاوت بود. کسی که هر دو رو تجربه کرده باشه، هیچوقت همچین حرفی نمیزنه. مگر اینکه قصد ترول داشته باشه.
زمانی که psn هم اومد، تفاوت زیادی با حالت رایگانش نداشت. حتی تا آخر نسل هم سونی یه party chat ساده رو برای مخاطبهای psn که ازشون پول هم میگرفت، درست نکرد.

خب خیلی چیزهای خوب رو سونی از مایکروسافت کپی کرد. که به نفع سونی فن ها هم شد. مثل سیستم امتیازدهی بازی ها.
حتی بکواردی که الان روی ps5 هست رو میتونیم تقلید از مایکروسافت بدونیم. چون اولین بار ایکس باکس این قابلیت رو ایجاد کرد.
هارد دیسک کنسول روهم میتونیم تقلید بدونیم یا زیاده رویه؟؟؟ )) چون اونم اولین بار روی ایکس باکس اورجینال بود در حالی که ps2 مموری کارد داشت.

اگر بنا به تقلید باشه. مایکروسافت خدمات خیلی خوبی به مخاطبینش ارایه میکنه، چرا اونا رو تقلید نمیکنه؟
smart delivery : فقط یکبار بازی رو میخرید. بازیهایی که روی کنسول قدیمی منتشر شده رو بدون پرداخت هیچ هزینه ای روی کنسول نسل جدید استفاده میکنید. شامل صدها بازی.
play anywhere : فقط یکبار بازی رو میخرید. روی هر پلتفرمی از مایکروسافت بازی رو بخرید، میتونید روی تمام پلتفرم ها ازش استفاده کنید. این شامل کلاود سیو هم میشه.
reward : فقط با بازی کردن میتونید پول در بیارید.
و...

چرا سونی اینا رو تقلید نمیکنه؟ چون به نفعش نیست. چون یه کمپانی سوجود و پول پرسته که از هر سولاخی میخاد پول دربیاره و صرفن به فکر منافع خودشه. هیچ ارزشی هم برای مشتریهاش قایل نیست
چون اولین بار ایکس باکس این قابلیت رو ایجاد کرد?????؟؟؟؟؟؟
Original Xbox در چه تاریخی عرضه شد ؟
The Xbox is a home video game console manufactured by Microsoft. It is the first installment in the Xbox series of video game consoles. It was released on November 15, 2001, in North America

ps2 بیست ماه قبل از xbox عرضه شد و تمام بازی های ps1 اجرا می کرد بعد اولین بار ایکس باکس این قابلیت رو ایجاد کرد ??????؟؟؟؟؟؟

نکته خنده دار چیه ؟
در حالی که ps3 اولیه تمام بازی های ps2 و ps1 اجرا می کرد , 360 بکوارد کامل نداشت
At its launch in November 2005, the Xbox 360 did not possess hardware-based backward compatibility with Xbox games due to the different types of hardware and architecture used in the Xbox and Xbox 360. Instead backward compatibility was achieved using software emulation. When the Xbox 360 launched in North America 212 Xbox games were supported while in Europe 156 games were supported
The Japanese market had the fewest titles supported at launch with only 12 games.
Microsoft's final update to the list of backward compatible titles was in November 2007 bringing the final total to 466 Xbox games​
چون اونم اولین بار روی ایکس باکس اورجینال بود در حالی که ps2 مموری کارد داشت ؟؟؟
Original Xbox در چه تاریخی عرضه شد ؟
The Xbox is a home video game console manufactured by Microsoft. It is the first installment in the Xbox series of video game consoles. It was released on November 15, 2001, in North America



The PlayStation 2 Hard Disk Drive (PS2 HDD) was released on July 19, 2001, in Japan
1761909464131.png

چرا سونی اینا رو تقلید نمیکنه؟
شما طرفدار برند xbox هستی ؟
مگه میشه طرفدار یه برند از برنامه های که برای نابودی اون برند طراحی شدن حمایت کنه ؟
smart delivery / play anywhere صرفا برای خلاص شدن از دست فن بیس xbox / پایان برند xbox طراحی شدن :-??هدف این سرویس ها صرفا بستن دهن فن بیس xbox :-??هرکسی به پایان برند xbox و توقف تولید کنسول اعتراض کرد با وعده شبیه سازی بازی های بکوارد روی pc / خرید مینی pc با قیمت 1200 دلار :)) ساکت کنن
 
بیست ماه قبل از xbox عرضه شد و تمام بازی های ps1 اجرا می کرد بعد اولین بار ایکس باکس این قابلیت رو ایجاد کرد ??????؟؟؟؟؟؟

نکته خنده دار چیه ؟
در حالی که ps3 اولیه تمام بازی های ps2 و ps1 اجرا می کرد , 360 بکوارد کامل نداشت
چه ربطی داره. ps2 دقیقن چیپست ps رو به صورت جداگانه داشت و مستقیمن بازیها رو توسط اون چیپست اجرا میکرد. کاری که مایکروسافت برای اولین بار انجام داد، کاملن متفاوت از اینه.

اون 4 تا دونه کنسول نسخه اولیه ps3 هم که تنبون عثمونش کردید، همشون با مشکلات داغ شدن و بالا رفتن سرعت فن و اینجور چیزا مواجه شدن و خیلی سریع هم سونی این داستان رو جمع کرد.
 
چه ربطی داره. ps2 دقیقن چیپست ps رو به صورت جداگانه داشت و مستقیمن بازیها رو توسط اون چیپست اجرا میکرد. کاری که مایکروسافت برای اولین بار انجام داد، کاملن متفاوت از اینه.

اون 4 تا دونه کنسول نسخه اولیه ps3 هم که تنبون عثمونش کردید، همشون با مشکلات داغ شدن و بالا رفتن سرعت فن و اینجور چیزا مواجه شدن و خیلی سریع هم سونی این داستان رو جمع کرد.
تمام مدل های PS3 بکوارد PS1 به صورت نرم افزاری رو پشتیبانی میکنن.
یه مدل فت 80 گیگ هم داشتیم که امولاتور PS2 داشت.
بالا هم به play anyware اشاره کردی. ویتا اولین بار Cross Buy رو اضافه کرد که با خریدن ورژن ویتای بازی به ورژن PS4/PS3 هم دسترسی داشتی.
 
تمام مدل های PS3 بکوارد PS1 به صورت نرم افزاری رو پشتیبانی میکنن.
یه مدل فت 80 گیگ هم داشتیم که امولاتور PS2 داشت.
بالا هم به play anyware اشاره کردی. ویتا اولین بار Cross Buy رو اضافه کرد که با خریدن ورژن ویتای بازی به ورژن PS4/PS3 هم دسترسی داشتی.
همون gamepass هم تقلید از ps now بود. اما این حضرات شدید عقیده دارند سونی تو تمام این سالها نشسته تک تک کارهای اکسباکس رو کپی کرده و هیچ نوآوری از خودش نداشته ((:
 
🔴 راکستارگیمز تمامی 30 - 40 کارمندی که عضو اتحادیه خصوصی کارمندی IWGB شده بودند را اخراج کرد!

images.png


به گفته سخنگوی اتحادیه کامندان مستقل در بریتانیا (IWGB)، راکستار روز پنجشنبه، بین 30 تا 40 کارمند را در استودیوهای UK و کانادا اخراج کرده است.

سخنگوی اتحادیه گفت تمامی این کارمندان در یک گروه چت خصوصی دیسکورد عضو بودند و در تلاش برای سازماندهی (تحریک) بقیه کارمندان مشغول بکار بودند. اعتراض آنها از سال ۲۰۲۴ مربوط به لغو دورکاری این کارمندان بود.

اوایل ۲۰۲۴ جیسون شرایر در حمایت از این کارمندان اعلام کرده بود که راکستارگیمز نباید مانع از دور کاری کارمندان شود، اما راکستار طی ایمیلی به تمامی کارمندان اعلام کرده بود باید حتما بصورت حضوری در استودیوها حاضر شوند، همین امر باعث شکایت عده ای از این کارمندان از راکستار در اتحادیه IWGB شده بود.

تکمیلی:
جیسون شرایر از بلومبرگ به نقل از سخنگوی اتحاديه:

" راکستار به‌تازگی یکی از آشکارترین و بی‌رحمانه‌ترین اقدامات در زمینه‌ی از بین بردن اتحادیه‌های کارگری در تاریخ صنعت بازی را انجام داده است"

پ.ن: :D :D :D
 
آخرین ویرایش:
🔴 راکستارگیمز تمامی 30 - 40 کارمندی که عضو اتحادیه خصوصی کارمندی IWGB شده بودند را اخراج کرد!

View attachment 398568


به گفته سخنگوی اتحادیه کامندان مستقل در بریتانیا (IWGB)، راکستار روز پنجشنبه، بین 30 تا 40 کارمند را در استودیوهای UK و کانادا اخراج کرده است.

سخنگوی اتحادیه گفت تمامی این کارمندان در یک گروه چت خصوصی دیسکورد عضو بودند و در تلاش برای سازماندهی (تحریک) بقیه کارمندان مشغول بکار بودند. اعتراض آنها از سال ۲۰۲۴ مربوط به لغو دورکاری این کارمندان بود.

اوایل ۲۰۲۴ جیسون شرایر در حمایت از این کارمندان اعلام کرده بود که راکستارگیمز نباید مانع از دور کاری کارمندان شود، اما راکستار طی ایمیلی به تمامی کارمندان اعلام کرده بود باید حتما بصورت حضوری در استودیوها حاضر شوند، همین امر باعث شکایت عده ای از این کارمندان از راکستار در اتحادیه IWGB شده بود.

تکمیلی:
واکنش جیسون شرایر به این اخراج ها:

" راکستار به‌تازگی یکی از آشکارترین و بی‌رحمانه‌ترین اقدامات در زمینه‌ی از بین بردن اتحادیه‌های کارگری در تاریخ صنعت بازی را انجام داده است"

پ.ن: :D :D :D
من متوجه نمیشم دورکاری اصلا به این علت به شکل گسترده انجام شد که سلامتی کارمندای شرکت ها به خاطر کرونا به خطر نیفته و بتونن کارشونم انجام بدن. نمیدونم چرا این شکلو به خودش گرفت که ما حال نداریم بیایم شرکت حقمونه دور کاری کنیم.
ولی به نظرم اگر این درخواست رو داشته باشن هم اوکیه. ازونجایی که قطعا تو قرارداد هاشون بندی درمورد دورکاری دائم نبوده پس کار منطقی اینه که یا استعفا بدن یا راکستار با کارمندایی که مشکلی با حضور فیزیکی ندارن جایگزینشون کنه. دیگه این گریه زاریا واسه چیه؟ :D

به Fable نباید خیلی امید داشت البته. معلوم نیست چی در میاد.
من هنوزم کاملا ناامید نشدم ولی اون تیزر کوتاه گیم پلی که ازش نشون داد به طرز مشکوکی بد بود. شاید بتونم بگم تو کل نسل 8 و 9 تنها بازی از مایکروئه که شدید منتظرشم :D امیدوارم خراب نکنه واقعا.
 
آخرین ویرایش:
پس کار منطقی اینه که یا استعفا بدن یا راکستار با کارمندایی که مشکلی با حضور فیزیکی ندارن جایگزینشون کنه. دیگه این گریه زاریا واسه چیه؟ :D
راکستار حدود دو ماه پیش تعدادی کارمند all level یعنی حتی کارمند جونیور و مید لِول هم استخدام کرد و من کمی ترسیده بودم تو این استیج از دولوپمنت GTA, این استخدام ها چه معنی داره آخه و تو این مرحله اصولا تیم core درگیر میشن و سنیور ها و دایرکتر و جونیور مال این صحبت ها نیست بخواد الان دخیل بشه و یه کمی بابت GTA ته دلم لرزید. اما حالا میفهمم معنی اون استخدام چیزی جز جایگزینی این افراد نبوده. بنظر میاد راکستار توسعه بازی را بجاهای خوبی رسونده که سی*ک اینارو زده
 
عنوان Clair Obscur: Expedition 33 بر طبق سایت Polymarket با اختلاف نسبت به دیگر رقبا بیشترین شانس رو از نظر مراجع شرطبندی برای تصاحب عنوان Game of the Year 2025 دارد.
تا به الان Clair Obscur: Expedition 33 با 82% از رقبا خودش Hollow Knight: Silksong با 8%، Hades II با 5%، Death Stranding 2: On The Beach با 2% Donkey Kong Bananza با 2% و Kingdom Come: Deliverance II و چند عنوان دیگر 1% در رقابت پیشی گرفته بر طبق نظر مراجع شرطبندی شاهد تصاحب تخت پادشاهی Game of the Year 2025 به دست Clair Obscur: Expedition 33 خواهیم بود.

Screenshot 2025-11-01 025909.png
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or