Last edited by a moderator:
مدیرعامل و موسس استودیو بلژیکی Larian میگوید اگر سرویسهای اشتراکی انقدر رشد کنند که بالاتر از فروش بازیها، تبدیل به مدل اصلی عرضه در این صنعت شوند، محتوای درستوحسابی در صنعت بازی کاهش خواهد یافت.استدیو لاریان ( سازنده Baldur’s Gate 3 ) :
سرویس های اشتراکی باعث کاهش کیفیت بازی ها خواهند شد.
به هیچ وجه بازی های خود را روی این سرویس ها عرضه نخواهیم کرد.
Baldur's Gate 3's Swen Vincke Says Larian's Games Won't Appear on a Subscription Service
نميشه بده يكيم كيلزون ريميك كنه؟ 8-
با ما لج کردن باور کن! ولی خوب فکر کنم مشکل اصلی سر راه ایشون همون بحث لایسنس هست. در کل امیدوارم یه روز یه چیزی از این IP ببینیم.
View attachment 325090
استاد نادلا فرمودند:
ما فکر می کنیم که اکنون توانایی آن را داریم کاری را انجام دهیم که همیشه قصدش را داشتیم. یعنی ساختن بازیهای عالی و در دسترس قرار دادن آن برای همه در تمامی پلتفرمها شامل اکسباکس، کنسولها، کامپیوترهای شخصی، بازیهای موبایلی و ابری. (اصل فرموده جدید نیست اما تاموارن تازه توییتش کرده که شاید معنی خاصی داشته باشه)
من یه نظری دارم (نمی دونم چقدر درسته) اونم اینه که مایکروسافت یه شرکتیه که همیشه دنبال خلق یه چیز جدیده و به اصطلاح دنبال ایده ی نو و پیشتاز در تکنولوژیه. اما فقط به خلق کردنش فکر می کنه، به ساپورت و پیشرفت یا ادامه اش توجهی نداره و بعد یه مدت هم عطای اونو به لقاش می بخشه و با کله می فرستتش ته درّه. دلیلش هم پول زیادی هست که این شرکت داره. این موضوع رو من از زمان ویندوزفون احساس کردم.
دقیقا مثل gfwl یا کینکت یا خود بازار ژاپن ایکس باکس 360 ، ویندوز 8 ، کورتانا و...من یه نظری دارم (نمی دونم چقدر درسته) اونم اینه که مایکروسافت یه شرکتیه که همیشه دنبال خلق یه چیز جدیده و به اصطلاح دنبال ایده ی نو و پیشتاز در تکنولوژیه. اما فقط به خلق کردنش فکر می کنه، به ساپورت و پیشرفت یا ادامه اش توجهی نداره و بعد یه مدت هم عطای اونو به لقاش می بخشه و با کله می فرستتش ته درّه. دلیلش هم پول زیادی هست که این شرکت داره. این موضوع رو من از زمان ویندوزفون احساس کردم.
همه چيش مال خود سونيه ديگه هر كار بخواد ميتونه بكنه.
ویندوزفون در ایران که شاید شناخت مردم نسبت به بقیه ی جهان به این سیستم عامل و گوشی کمتر بود کلی طرفدار داشت. خیلی سیستم عامل خوبی بود فقط کافی بود ساپورت نرم افزاری بشه اما نشد و به جاش کلا از رده خارج شد. این تعطیل کردنا شاید برای شرکت سود داشته باشه اما روی مخاطب تاثیر منفی می ذاره.به نظرم اشتباه میکنی
مایکروسافت اتفاقا شرکتی هست که وقتی چشم انداز خوبی نداشته باشه چیزی اون ادامه نمیده و شهامت تعطیل کردن یا بستن قسمت های مختلف داره
مثلا اومد سرویس mixer راه انداخت ولی نتونست موفق بشه و کلا تعطیلش کرد و الان خبرهاش اومده که توییچ هنوز به سود دهی نرسیده
در نتیجه بهترین کاری که میتونست انجام بده همین تعطیل کردن mixer بود
در مورد ویندوزفون هم این قضیه وجود داره و ویندوز فون اصلا نظر توسعه دهندگان و مصرف کنندگان نتونست جلب کنه و هر روز ادامه دادنش باعث از بین رفتن منابع مایکروسافت میشد
یا مثلا وقتی از سنسورهای حرکتی مثل کینکت عقب نشینی کرد که بازارش دیگه مثل قبل جذاب نبود و همین الان وضعیت فروش انواع اقسام vr ببینی متوجه میشی که نسخه های مثلا تکمیل تر یا جدیدتر این سبک وسایل هم مخاطب خاصی ندارن
خلاصه شاید موقع استارت یک پروژه چشم انداز درستی ازش نداشته باشن ولی قطعا موقع تعطیل کردنش آینده اون بازار بررسی کردن و دیدن نتیجه ای نداره
ویندوزفون در ایران که شاید شناخت مردم نسبت به بقیه ی جهان به این سیستم عامل و گوشی کمتر بود کلی طرفدار داشت. خیلی سیستم عامل خوبی بود فقط کافی بود ساپورت نرم افزاری بشه اما نشد و به جاش کلا از رده خارج شد. این تعطیل کردنا شاید برای شرکت سود داشته باشه اما روی مخاطب تاثیر منفی می ذاره.
مثلا سونی vr رو با اینکه به قول شما فروش زیادی نداره اما بازم داره حمایت می کنه و براش بازی منتشر می شه.
عمده سرمایه گذاری های مایکروسافت در جایی هست که قراره اولین باشه اما پیشرفت دادن اون یا به فکر مخاطب زیاد نیست. مثلا ChatGPT یا همین ویندوز که عملا هر دفعه نسخه جدید می ده اما بازم مشکلات خودش سر جاشن. الانم به جای اینکه به فکر مخاطب باشه تا از این نسل کنسول هاش لذت ببره می خواد تا ۲۰۲۶ نسل جدید رو منتشر کنه و احتمالا بدون در نظر گرفتن ارتقا اساسی سطح گیم برای نسل بعد.
مایکروسافت هاردکور گیمینگ با کنسول خانگی اولویت اصلیش نخواهد بود و پیشرو بودن در تکنولوژی و پی بردن به چیزای جدید هست که هدفشه. اوج گیم کنسولی برای مایکروسافت همون زمان ۳۶۰ با انحصاری های درجه یکش بود که متاسفانه الان به فکر ساختن بازی باکیفیت نیست. با شناختی که از مایکروسافت دارم گیم پس و کنسول رو هم بعد چند سال تبدیل می کنه به کلود گیمینگ تا به تجربه ی بازی هایی با سطح متوسط بپردازیم.
بنظر من که سود کردن در اولویت اولش نیست، وگرنه چرا سیستم اشتراکی گیم پس رو راه انداخته که مشخص نیست سودش کجاشه (کلی هزینه بابت اوردن هر بازی روی این سرویس در مقابل ماهی ۱۶ دلار؟!) یا خرید کمپانی های بزرگ که با توجه به مبلغ خریدشون و در ادامه هزینه هاشون برای ساخت بازی، چطوری قراره اونارو جبران کنن در حالی که کیفیت بازیهاشون داره افت می کنه؟ساپورت نرم افزاری که انجام میداد و مشکل این بود توسعه دهنده ها برنامه هاشون پورت نمیکردن یا خیلی با تاخیر اینکار انجام میدادن
بحث ایران و طرفدارهای ویندوز فون هم به نظرم درست نیست
شاید علاقه مندان تکنولوژی ویندوز فون دوست داشتن اون زمان ولی تا جایی که یادمه عموم مردم زیاد ارتباط نمیگرفتن
ببین بحث اول بودن نیست و برای مایکروسافت سود مهم ترین چیزه
مثلا هولولنز مایکروسافت بهترین و کامل ترین دیوایس واقعیت افزوده بود و حتی ارتش آمریکا هم ازش استفاده میکنه و قرارداد باهم دارن ولی مایکروسافت به خاطر بازار محدود کلا تعطیلش کرد
بازی با کیفیت هم نمیدونم تعریف شما دقیقا ازش چیه ولی مایکروسافت هر چی میده یه بهونه ای هست واسه ندیدن موفقیت و کیفیت بازی
مثلا ریسینگ که حساب نیست
شبیه ساز پرواز که بازی نیست
های فای که aaa نیست
استارفیلد که یوزر اسکورش پایینه
و.....
انتخاب های مایکروسافت اگر درست نبود مطمئن باش الان ارزشمندترین کمپانی دنیا نبود
اینا که ۴ نسله هرکاری میکنن از آخر اولن لااقل بیان همون ناشر معمولی شن. لازمه این کار بازنگری تو کیفیت عناوینشون هست که اگه بتونن بهش برسن، چرا که نه عین بقیه ناشرا بیان بازیشونو رو PS و نینتندو منتشر کنن. وقتی کاربرای این پلتفرما هر نسل دارن بهترین و تاپترین عناوین بازار رو تجربه میکنن، باید بتونی بازی تو اون سطح ارائه بدی تا حرفی برای گفتن داشته باشی. دیگه مثل پلتفرم خودش نیست که بیای کد گیم پس تو پک غذای فست فود و سوپرمارکت مفتکی بدی و با بذل و بخشش بتونی کاربر سمت خودت جذب کنی (که تو همینم البته به در بسته خوردن).
بنظر من که سود کردن در اولویت اولش نیست، وگرنه چرا سیستم اشتراکی گیم پس رو راه انداخته که مشخص نیست سودش کجاشه (کلی هزینه بابت اوردن هر بازی روی این سرویس در مقابل ماهی ۱۶ دلار؟!) یا خرید کمپانی های بزرگ که با توجه به مبلغ خریدشون و در ادامه هزینه هاشون برای ساخت بازی، چطوری قراره اونارو جبران کنن در حالی که کیفیت بازیهاشون داره افت می کنه؟
بنظرم مایکرو در گیمینگ به دنبال راه اندازی یه سیستم همه گیر و قابل استفاده برای سنین مختلف جامعه است که بتونه یه سود عظیم رو در نهایت داشته باشه و نه در ابتدای کار و به همین خاطر دائما در حال آزمون و خطا با سیستم های مختلف هست و این به هاردکور گیمر ضربه می زنه چون از کیفیت بازی های استودیو هایی که زیر دستش هستن کاسته می شه.
کیفیت بازیها بنظرم مشخصه که نسبت به نسل ۳۶۰ افت داشته، عناوین فوق العاده ای مثل گیرز، هیلو یا همین فورزا. اون زمان رو با الان اگه مقایسه کنیم متوجه منظور من می شی.
به هرحال امیدوارم اشتباه کنم و تنها چیزی که برای ما گیمر جماعت مهم هست یعنی کیفیت بازی ها، دچار ضرر نشه و عرضه ی عناوین فوق العاده و خاطره انگیز از استودیو های اکس باکس در کنار پلی استیشن ببینیم.
ویرایش: در مورد ارزشمند ترین کمپانی که می گی احتمالا داره نون بخش ویندوز و پیشتاز بودن در تکنولوژی رو می خوره وگرنه در بخش گیمینگ خودشون هم قبول دارن که عقب ترن. اینکه در گیمینگ هم اینقدر هزینه می کنن به نظر من بخاطر سودآوری چیزی مثل ویندوز هست که امکان سرمایه گذاری در گیم رو هم براشون فراهم کرده.