شایعه زمان معرفی و طراحی کنسول PS5 Pro افشا شد

Adam

عضو تحریریه
ps5pro.jpg

شایعه شده است که کنسول میان نسلی سونی پلی استیشن 5 در هفته‌های آینده معرفی خواهد شد. Billbil-kun کاربر Dealabs که سابقه طولانی در افشای بازی‌ها و سخت افزارها دارد، می‌گوید کنسول جدید PS5 Pro نام خواهد داشت. گفته شده است که این معرفی در نیمه اول سپتامبر اتفاق خواهد افتاد. همچنین ادعا شده است که به طراحی بسته بندی PS5 Pro دسترسی دارند، اما به دلیل اینکه نمی‌توانند تصاویر دارای حق چاپ را به اشتراک بگذارند، در عوض با طرحی، ظاهر کنسول را نشان داده‌اند. طبق تصویر، طراحی کنسول شبیه به PS5 Slim خواهد بود و همچنان سفید رنگ خواهد بود. تفاوت اصلی اضافه شدن سه نوار مشکی در وسط کنسول است که آن را از سایر مدل های PS5 متمایز می‌کند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد PS5 Pro کمی ضخیم‌تر از PS5 Slim است، اما نشان می‌دهد که طراحی صفحات جانبی به این معنی است که ممکن است همچنان با صفحه‌های جانبی PS5 Slim موجود در بازار، سازگار باشد.

چیزی که billbil-kun هنوز نمی‌تواند تأیید کند این است که آیا PS5 Pro دارای دیسک درایو خواهد بود، زیرا تصویری که آنها دریافت کرده‌اند PS5 Pro را بدون دیسک نشان می‌دهد. بنابراین مشخص نیست که آیا دو مدل از PS5 Pro وجود خواهد داشت (یکی با دیسک درایو و دیگری بدون دیسک درایو) و یا اینکه این نسخه تنها نسخه دیجیتالی خواهد بود که امکان خرید جداگانه درایو دیسک برای بازیکنان را دارد، درست مانند PS5 Slim فقط دیجیتالی وجود دارد. یک تئوری ارائه شده توسط billbil-kun این است که کنسول ممکن است بدون درایو دیسک ارسال شود تا هزینه ها کمتر شود. این گزارش همچنین می‌گوید که PS5 Pro با همان کنترلر سفید استاندارد DualSense عرضه خواهد شد.
 
خب بهبود جزیی به چه درد میخوره وقتی تارگت سازنده بازم باید کنسول پایه باشه؟ ۲۰۰ دلار اضافه واسه بالا بردن رزولوشن و فریم ریت روی کنسول میان نسل واقعا بیخوده. برای کسی که هنوز PS5 نخریده شاید یه کم منطقی باشه ولی برای کسی که داره واقعا نیست مخصوصا که هنوزم واسه بهبود پرفورمنس بازی های قدیمی روی کنسول باید ناز سازنده و ناشر رو بکشی. همین PS5 پایه خیلی از بازی ها رو باید ۶۰ فریم اجرا کنه که نمیکنه چون فریم ریت بازی قفله.
کدام بهبود جزیی؟
سایبرپانک هم تارگت سازنده تو پایینترین حدش Xbox One هم بوده ولی الان برید ببینید بازی با ری تریسینگ چه شکلی شده‌.
با این استدلال پس استودیوهای اکسباکس هم تارگت شون سریز اس هست ...اینو هم قبول داری؟
همینطور سه چهار نفری میدید دَمش و از بدیهاش میگید ولی دقیقا کدوم بدیها؟
اصلا مگه سونی تاحالا حرفی راجب این کنسولش زده؟ مگه تاحالا ویدیو مقایسه و بررسی چیزی اومده که میگید سونی دروغ گفته یا چمیدونم بهبود جزیی داره؟ هر اطلاعاتی بوده حرفهای لیکرها بوده .
ولی طبق همین اطلاعاتی که لیکرها دادند اگر همین حرفها را فعلا معیار قرار بدیم این کنسول قراره فقط تو بخش ری تریسینگ تا چهار برابر سریعتر قراره عمل کنه. طبق آخرین صحبتی که لیکر kepler_l2 کرده قدرت فایو پرو در رسترازیشن چیزی بین 7700xt و 7800xt خواهد بود ولی در ری تریسینگ به دلیل معماری RDNA4 بسیار قویتر از اینها خواهد بود‌ . به اینها اضافه کنید بخش AI Cores هایی که بهش اضافه کردند که میتونه اپسکیلینگ رو بوسیله دیپ لرنینگ انجام بده که باعث میشه علاوه بر IQ بالا، پرفورمنس بازیها هم بالا باشه. طبق اخرین لیکها AI Performance ش چیزی حدود 300tops هست که بالاتر از ۳۰۹۰ با 288tops قرار داره.
شما تصور کنید سازنده ها از این به بعد مطمئن خواهند بود که رزولوشن رندر بازیشون رو 1080P تنظیم کنند چون قراره بوسیله دیپ لرنینگ به 4K اپسکیل بشه همین باعث میشه تا جایی که توانشو دارن رو ویژوال بازی و ری تریسینگ کار کنند و این باعث میشه ویژال بازی عالی بشه. چرا سازنده ای که بازیشو برای حداقل ۵۰ مدل کارت گرافیک بهینه میکنه باید کمبود وقت یا ترس اینو داشته باشه که بازیشو برای یک کنسول اضافه تر که از قضا خیلی قویتر هم هست پورت کنه؟ بی شک از خداشونه کنسول قویتری در اختیارشون باشه تا بهترین خروجی ممکنو ازش بگیرن.
تازه اینم در نظر بگیرید امثال کاربر کپلر این صحبتا را بر اساس مشخصات سخت افزاری رو کاغذ میگن ولی همه میدونیم کنسول چه از لحاظ سخت افزاری و چه API تا خرتناق بهینه سازی میشه و سازنده ها بالاترین میزان خروجی رو میتونن ازش بگیرن . نشون به اون نشون که همین Ps5 رو اوایل نسل با 5700xt مقایسه میکردن بعد اگه ویدیوهای DF رو دقت میکردید بعدا تو بررسی هاشون با 2060 بعدش با 2060Super بعدش با 2070Super و جدیدا هم با 3070 و 3070ti مقایسه میکنه.
پس اگر معجزه API رو هم به مطالب بالا اضافه کنید قطعا با یه کنسول واقعا قدرتمند طرف هستیم.
در مورد PS4 Pro شاید دهها بار تو این فروم گفتم بازم میگم اون کنسول برای این اومد که خروجی 4K که TV های 4K جدید اون زمان نیاز داشتند رو کاور کنه. نه وعده ای برای ۶۰ فریم دادند نه ویژوال. اون روزها قشنگ یادمه رسما گفتند از نظر ستینگ گرافیکی و فریم ریت قرار نیست تفاوتی با PS4 پایه باشه فقط خروجی 4K میده حالا چه نییتو چه بصورت چکربردینگ که رو تی ویهای جدید کاربرها بتونن کیفیت بالایی رو تجربه کنند. اما PS5 Pro کلا زده معماری رو عوض کرده و AI Cores بهش اضافه کرده و هدفش هم فریم ریت بالاتره و هم رزولوشن بالاتر و همچنين فیچرهایی مثل ری تریسینگ. والسلام
 
آخرین ویرایش:
این کنسول اگه cpu اش داستان نشه و بتونه یه بازی مثل gta vi رو ۶۰ فریم اجرا کنه ۶۰۰ دلار قیمت خوبیه
که البته بعید میدونم وان ایکس مثلا ۵ برابر از وان معمولی قوی تر بود معماری gpu هم جدیدتر بود ولی باز سر بازی های cpu محور مشکل داشت
Screenshot_20240607-185347.jpgScreenshot_20240607-190412.jpg
 
  • Like
Reactions: Love Console
نسخه پرو که بیاد، معایب و مزایای خودش رو داره
خب یه سری بازیا به صورت 4k native اجرا میشن و. آپ اسکیلی در کار نخواد بود.
بازیایی که برای ۶۰ فریم شدن زور میزنن، ۶۰ فریم ثابت میشن.
یه عده هم میخرن و حال میکنن.

از معایبش میشه گفت که نسخه استاندارد کنسول میره زیر سایه پرو و شاید اون بهینه سازی ای که باید براش صورت بگیره نگیره، دیگه بالاخره همه میدونیم که سازنده ها گشادن و بودجه و زمانشون هم محدوده.

از معایب دیگش اینه که سونی با کنسول میان نسلی داره شیر دوشی میکنه و شاید نسبت به قیمتش اونقد که باید پیشرفت نکرده ولی یه عده چشم بسته میخرن چون جدیدترینه. البته سونی کمپانی سخت افزاری هست و باید سخت افزار بفروشه که سود کنه.
الان اکثر بازی ها حتی رو قوی ترین PCها هم از DLSS استفاده میکنن و تصویر به شارپی 4Kنیتیو میدن ، من نمیدونم این آپ اسکیل و نیتیو چرا ذهن بعضی ها رو درگیر میکنه چون اکثرا 4K NATIVE اولویتشون نیست و منابع سخت افزار برا چیزای دیگه استفاده میشه و اتفاقا PSSR هم که شایعش اومده قراره همین کارو کنه .
به نظرم مهمترین تفاوت های pro با مدل پایه همین PSSR و RTبه مراتب بهتر میتونه باشه و بعدش میرسیم به رزولوشن و فریم بهتر
در کل وجود این کنسول معایب خاصی هم نداره چون سونی نسل قبل هم نشون داد که بازی ها برا کنسول پایه تا آخر نسل حتی شروع نسل جدید تا نهایت توان کنسول اوپتیمایز بودن و الانم همینه ، شیردوشی خاصی هم وجود نداره همونطور که نسل قبل اسلحه نذاشت رو سر کسی pro بخره این نسل هم این کارو نمیکنه
 
آخرین ویرایش:
نظر شخصی:
این نسل مزخرف ترین نسلی بود که دیدم عملا هیچ بازی نبود گرافیک next gen داشته باشه پیشرفت نسبت به نسل ۸ اپسیلونی بود
ورود مزخرفاتی مثل فمنیست و ووک و غیره
نسل ۶ و ۷ کجا و نسل ۹ کجا...
بازم نسل ۸ به اون بدی نبود ولی نسل ۹ افتضاح بود از نظر شخصی من
 
این کنسول اگه cpu اش داستان نشه و بتونه یه بازی مثل gta vi رو ۶۰ فریم اجرا کنه ۶۰۰ دلار قیمت خوبیه
که البته بعید میدونم وان ایکس مثلا ۵ برابر از وان معمولی قوی تر بود معماری gpu هم جدیدتر بود ولی باز سر بازی های cpu محور مشکل داشت
View attachment 348281View attachment 348282
شما احتمالا زیاد در جریان معماری داغون GCN نبودید. سروته بهبود نسل ۱ تا ۴ معماری GCN کلا ۵۰ درصد بهبود هم نبود.

IMG_20240831_161944_534.jpg

اگرچه که تو وان اکس همه چیز فقط تغییر اون معماریش نبود و عوامل دیگه هم دخیل بود.
اون تصاویر اساسینز کرید که بالا گذاشتید هم گنگ هست و مشخص نیست هر کدوم از کنسولها داره با چه رزولوشنی اجرا میکنه.

چرا راه دور بریم RDR2 رو Xbox One بصورت 900p اجرا میشد و روی One X بصورت 4k native . بگذریم که تنظیمات گرافیکی مثل تکسچرها تو نسخه وان اکس هم بسیار بالاتر بود به نسبت وان معمولی.




بنظرت خود همین چقدر تفاوت داشت ؟ فکر کنم از ۵ برابر بیشتر.

ولی داستان تو RDNA خیلی متفاوته نسبت به GCN

bYvGadlOXkYWh5EI.jpg


الان اکثر بازی ها حتی رو قوی ترین PCها هم از DLSS استفاده میکنن و تصویر به شارپی 4Kنیتیو میدن ، من نمیدونم این آپ اسکیل و نیتیو چرا ذهن بعضی ها رو درگیر میکنه چون اکثرا 4K NATIVE اولویتشون نیست و منابع سخت افزار برا چیزای دیگه استفاده میشه و اتفاقا PSSR هم که شایعش اومده قراره همین کارو کنه .
به نظرم مهمترین تفاوت های pro با مدل پایه همین PSSR و RTبه مراتب بهتر میتونه باشه و بعدش میرسیم به رزولوشن و فریم بهتر
در کل وجود این کنسول معایب خاصی هم نداره چون سونی نسل قبل هم نشون داد که بازی ها برا کنسول پایه تا آخر نسل حتی شروع نسل جدید تا نهایت توان کنسول اوپتیمایز بودن و الانم همینه ، شیردوشی خاصی هم وجود نداره همونطور که نسل قبل اسلحه نذاشت رو سر کسی pro بخره این نسل هم این کارو نمیکنه
دقیقا تفاوت 1080p نیتیو و 1080p رندر ولی اپسکیل شده با دیپ لرنینگ میتونه یه همچین شاهکاری باشه:

View attachment VID_20240831_162508_899.mp4
 
آخرین ویرایش:
اندرو هاوس گفت ما این کنسول رو جهت جایگزینی با نسخه استاندارد لانچ نکردیم، به دلیل سرعت پبشرفت سخت افزارها برای کسانی که شاخصه هاشون در اون مقطع زمانی موارد فنیه دستشون رو برای انتخاب باز گذاشتیم. به این معنی که Pro نیومده جای نسخه استانداردو بگیره، به همون ترتیب که نسل قبل در بحث فروش بیشتر، این اتفاق نیوفتاد. صرفا برای جذب مخاطبانیه که با توجه به سقف بودجه، به دنبال سخت افزار بروز گیم هستن.
این ادعایی هست که تولید کننده میکنه و لزوماً حقیقت نداره. وقتی نسخه pro ریلیز میشه تقریباً همه دارندگان کنسول اورجینال دچار نوعی "حسرت" میشن چون یه چیزی رودست کنسولشون اومده. البته چون حسرت یه چیز فیزیکی و لمس شدنی نیست احتمالاً حرف منو رد میکنید، ولی عین واقعیتو گفتم. تولید کننده هم با آگاهی کامل از این موضوع روانشناختی، نسخه پرو رو میسازه و میدونه که خیلی از خریداران کنسول اورجینال برای غلبه بر این حسرت که به شدت روی مخشون هست، کنسول پرو رو میخرن. در ضمن آمار فروش واقعی نسخه pro رو کمتر از عدد واقعی اعلام میکنند که مشخص نشه یک کنسول رو دو بار دارن به گیمر میفروشن.
برای توجیه این کارشون پیشرفت سخت افزار رو بهانه کردن، در حالیکه زمان میکرو و سگا هم این جهش سخت افزاری وجود داشت و هر روز یه تکنولوژی جدید معرفی میشد.
تولید کننده (هر شرکتی) اگه صداقت داشته باشه همون اول نسل دو نسخه معرفی میکنه با دو کانفیگ مختلف. متاسفانه فقط فکر پولن.
 
آخرین ویرایش:
این ادعایی هست که تولید کننده میکنه و لزوماً حقیقت نداره. وقتی نسخه pro ریلیز میشه تقریباً همه دارندگان کنسول اورجینال دچار نوعی "حسرت" میشن چون یه چیزی رودست کنسولشون اومده. البته چون حسرت یه چیز فیزیکی و لمس شدنی نیست احتمالاً حرف منو رد میکنید، ولی عین واقعیتو گفتم. تولید کننده هم با آگاهی کامل از این موضوع روانشناختی، نسخه پرو رو میسازه و میدونه که خیلی از خریداران کنسول اورجینال برای غلبه بر این حسرت که به شدت روی مخشون هست، کنسول پرو رو میخرن. در ضمن آمار فروش واقعی نسخه pro رو کمتر از عدد واقعی اعلام میکنند که مشخص نشه یک کنسول رو دو بار دارن به گیمر میفروشن.
تولید کننده (هر شرکتی) اگه صداقت داشته باشه همون اول نسل دو نسخه معرفی میکنه با دو کانفیگ مختلف. متاسفانه فقط فکر پولن.
من نمیدونم چرا انقدر سخت می‌گیرید :D
واقعا متوجه عباراتی مثل حسرت و موضوع روان‌شناختی نمیشم :D
فایو پرو یه گزینه اپشنال هست .
از این پی سی گیمرها یاد بگیرید سالی یکبار کارت گرافیک رو ارتقا میدن این داستان‌ها را هم ندارن
 
این ادعایی هست که تولید کننده میکنه و لزوماً حقیقت نداره. وقتی نسخه pro ریلیز میشه تقریباً همه دارندگان کنسول اورجینال دچار نوعی "حسرت" میشن چون یه چیزی رودست کنسولشون اومده. البته چون حسرت یه چیز فیزیکی و لمس شدنی نیست احتمالاً حرف منو رد میکنید، ولی عین واقعیتو گفتم. تولید کننده هم با آگاهی کامل از این موضوع روانشناختی، نسخه پرو رو میسازه و میدونه که خیلی از خریداران کنسول اورجینال برای غلبه بر این حسرت که به شدت روی مخشون هست، کنسول پرو رو میخرن. در ضمن آمار فروش واقعی نسخه pro رو کمتر از عدد واقعی اعلام میکنند که مشخص نشه یک کنسول رو دو بار دارن به گیمر میفروشن.
تولید کننده (هر شرکتی) اگه صداقت داشته باشه همون اول نسل دو نسخه معرفی میکنه با دو کانفیگ مختلف. متاسفانه فقط فکر پولن.
این موضوع "روانشناختی!"برای همه چیز صادقه! مثلا الان میری برای ریگت 150 200 چوق می دی 5ماه بعد یه چیز خفن میاد که حسرت به دل سخت افزار جدید می مونی، می ری ایکس باکس می گیری بازی کنی می بینی به دلیل باتل نک بودن سری S با اختلاف زمانی بازی براش میاد و تروخشک با هم می سوزن! یا روی PS5 عناوین استودیوهای فرست پارتی مایکروسافت گیمینگ خروجی بهتری دارن. در مورد بخش دوم کامنتت نمی تونه ابتدای نسل دو کنسول قدرتمند معرفی کنه، چون همونطور که در کامنتم اشاره کردم تکنولوژی ها بر اساس پیشرفتشون مقایسه می شن، مثلا تکنیک های مختلف مثل PSSR و RT و همچنین ساخت APUِِـی که بتونه موارد سنگین رو هندل کنه در 2020 نه به لحاظ قیمتی برای فروشنده و خریدار صرف داشت نه برخی موارد وجود خارجی داشت، هر چند که موارد سخت افزاری PS باز هم کاستوم می شن تا قدرت بیشتری در خروجی از خودشون نشون بدن. به حرفو شعار همه چیز سادست
 
آخرین ویرایش:
من وقتی ps4 pro اومد ps4 رو فروختم و رفتم pro رو خریدم ولی هیچوقت پشیمون نشدم. ولی اگه PS5 pro دیسک رو برداره و مجبور کنه که یک درایو اضافه بخرم همین PS5 بیس رو تا آخر نسل نگه میدارم. مخصوصا که مثل اینکه GTA6 روی pro هم 60 فریم نیست!
 
  • Like
Reactions: BladeRunner
خب بهبود جزیی به چه درد میخوره وقتی تارگت سازنده بازم باید کنسول پایه باشه؟ ۲۰۰ دلار اضافه واسه بالا بردن رزولوشن و فریم ریت روی کنسول میان نسل واقعا بیخوده. برای کسی که هنوز PS5 نخریده شاید یه کم منطقی باشه ولی برای کسی که داره واقعا نیست مخصوصا که هنوزم واسه بهبود پرفورمنس بازی های قدیمی روی کنسول باید ناز سازنده و ناشر رو بکشی. همین PS5 پایه خیلی از بازی ها رو باید ۶۰ فریم اجرا کنه که نمیکنه چون فریم ریت بازی قفله.
با صبر کرد تا رونمایی رسمی و دید هدف کنسول فقط فریم و رزولوشن هست یا گرافیکم هدف قرار داده
کلا ماها عادتمون شده وقتی از چیزی اطلاع نداریم مدام در موردش نظر بدیم
فعلا که هیچی معلوم نیست ولی با توجه به شایعات قدرت سه برابری بهبود جزیی نیست .
چجوری تارگت هوریزون PS4 بود ولی بهترین گرافیک نسل ۹ هم شد ؟ الان منی که کنسول پایه دارم بتونم کنسولم توی دیوار بالای ۲۰ تومنه بفروشم و ۱۰ تا ۱۵ تومن بذارم روش پرو بگیرم مشکلش چیه ؟
 
  • Like
Reactions: SiminSecret
نظر شخصی:
این نسل مزخرف ترین نسلی بود که دیدم عملا هیچ بازی نبود گرافیک next gen داشته باشه پیشرفت نسبت به نسل ۸ اپسیلونی بود
ورود مزخرفاتی مثل فمنیست و ووک و غیره
نسل ۶ و ۷ کجا و نسل ۹ کجا...
بازم نسل ۸ به اون بدی نبود ولی نسل ۹ افتضاح بود از نظر شخصی من
دقیقا همین طوره
فمنیسم ووک سولز
شر همین ۳ تا کم بشه صنعت گلستان میشه
 
  • Like
Reactions: GPSY
الان اکثر بازی ها حتی رو قوی ترین PCها هم از DLSS استفاده میکنن و تصویر به شارپی 4Kنیتیو میدن ، من نمیدونم این آپ اسکیل و نیتیو چرا ذهن بعضی ها رو درگیر میکنه چون اکثرا 4K NATIVE اولویتشون نیست و منابع سخت افزار برا چیزای دیگه استفاده میشه و اتفاقا PSSR هم که شایعش اومده قراره همین کارو کنه .
به نظرم مهمترین تفاوت های pro با مدل پایه همین PSSR و RTبه مراتب بهتر میتونه باشه و بعدش میرسیم به رزولوشن و فریم بهتر
در کل وجود این کنسول معایب خاصی هم نداره چون سونی نسل قبل هم نشون داد که بازی ها برا کنسول پایه تا آخر نسل حتی شروع نسل جدید تا نهایت توان کنسول اوپتیمایز بودن و الانم همینه ، شیردوشی خاصی هم وجود نداره همونطور که نسل قبل اسلحه نذاشت رو سر کسی pro بخره این نسل هم این کارو نمیکنه
Dlss که برای پی سی و کارتای انویدیا هست و دخلی به کنسولا نداره.
تکنیکای آپ اسکیل amd هم به درد لای جرز میخورن و کیفیت تصویر رو خیلی کم میکنن.
خودم به شخصه تست کردم.
در مورد rt هم باید استودیوهای داخلی سونی و ترد پارتی دست به کار بشن و تکنیکای rt رو افزایش بدن که شامل همه بازیا نمیشه.

بله اسلحه نمیزاره روی سر کسی ولی قطعا کاری میکنه که خیلیا یه کرمی میوفته تو وجودشون و کنسول رو ارتقا میدن.
نسل پیش پسر خاله خودم هرکاری کرد نتونست جلوی خودش رو بگیره و ps4 معمولی رو فروخت و ps4 pro گرفت.
فعلا کسی نمیدونه برنامه آینده سونی برای ساخت انحصاری چیه و همین باعث میشه فروش کنسول کم بشه و در نتیجه سونی با تبلیغات و فروش سخت افزار جدید( که از نظر من شیردوشیه) سودی به جیب میزنه و این مدتی طرفداراش رو سرگرم میکنه.

قدیما وقتی یه نفر کنسول میخرید خیالش راحت بود که مثلا تا ۵ ۶ سال این کنسول تنها گزینه موجوده و بازیا با بیشترین کیفیت روی همون میان و بعدشم نسخه بعدی رو میخره.
این که میان همون قبلی رو یکم تقویت میکنن و میگن برای کیفیت بیشتر دوباره بخرید از نظر حرکت جالبی نیست
 
  • Like
Reactions: m.a.t
مشابه Dlss اگه سخت افزاری باشه برا کنسول جوابه، سرعت پایینتر آنالوگ کنترلر نسبت به موس باعث میشه ایرادات موشن مثل شیمرینگ و بندری زدن سایه ها و افکت کمتر به چشم بیاد، همینکه حساسیت کنسول پلیرها کمتره رو این چیزا
ولی fg اصلا کاربردی نیست، حداقل باید ۶۰ فریم باشه که نتیجه تمیز بده، زیر اون اینپوت لگ و لتنسی غیر قابل بازیه
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

  • Top
    رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
    اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
    or