رنج های باور نکردنی 4A در طی مراحل ساخت Metro: Last Light

mahi58

کاربر سایت
Feb 19, 2007
1,985
نام
محمود
حتما می دانید که این روزها، روزهای عرضه بازی Metro: Last Light است. در حالی که بازی با عکس العمل مثبت بازیکنان و نقدهای عمدتا مثبت و خوب سایت های مرتبط با بازی مواجه شده است، آخرین مدیر THQ قبل از ورشکستگی آن، در طی مطلبی که در سایت Gamesindustry منتشر شده است مطالب عجیبی را در مورد سختی های وحشتناکی که استودیوی اوکراینی 4A در آخرین ماه های کاری THQ برای ساخت بازی در آن زمان متحمل شده است عنوان کرده اند!


136873017923353_013687224034986Metro-Last-Light.jpg


به خاطر دارید که آقای Jason Rubin که یکی از مؤسسین Naughty Dog و از چهره های مشهور دنیای بازی بود در ماه May سال 2012 به THQ ملحق شد تا این ناشر را از مشکلات مالی بزرگی که با آن رو در رو بود نجات دهد. ایشان در طی مدتی که مدیر THQ بودند وظیفه سرپرستی بر چندین استودیوی زیرمجموعه THQ، از جمله استودیوی 4A که در حال ساخت بازی Metro: Last Light بود را بر عهده داشتند. ایشان در مورد شرایط کاری استودیوی 4A در هنگام ساخت این بازی گفته اند:

کسی نمی داند که موفقیت کارگردان این بازی، آقای Andrew Prokhorov و بقیه تیم سازنده بازی چقدر قابل تحسین است! کار کردن در یک صنعت پیچیده و پنهان کار، رسانه های ضعیفی که توجه افراد را به داستان هایی که در پشت پرده یک بازی وجود دارد جلب نمی کنند، تهیه کنندگانی که دائما عوض می شوند، گمنامی حاصل از این که استودیوی شما در اروپای شرقی است، و ناشر جدیدی که مزایای تبلیغ برای شما را درک نمی کند، همه و همه سبب شده اند که داستان فوق العاده ای که در پشت پرده ساخت Metro: Last Light وجود دارد مخفی بماند...

ولی من می خواهم این مسأله را تغییر دهم!

من به خوبی می دانم که 4A با آن سطح از مهارت و با غروری که دارد فقط می خواهد که در یک میدان برابر و عادلانه با همتایان خود رقابت کند، ولی من صادقانه بگویم که چنین عدالتی هرگز در کار نبوده است!

کل بودجه ساخت بازی Metro: Last Light کمتر از چیزی بوده که برخی از بازی های رقیب فقط صرف ساختن صحنه های وسط بازی (Cut scenes) می کنند، و این مبلغ در حدود یک دهم بودجه ساخت بازی های مهم رقیب بوده است! آن وقت بازی تا این حد به خاطر داستان و اتمسفرش تحسین می شود، و موتور کاملا متفاوتی از نسخه اول دارد که با بزرگترین بازی های رقیب که که تعداد دنباله های آنها از شمارش خارج شده است رقابت می کند!

تمام اینها در شرایط کاری خاص استودیوی 4A در شهر Kiev حاصل شده است! کل استودیوی 4A در کیف به راحتی قابل گنجاندن در یک سالن ورزشی کوچک متعلق به EA در لوس آنجلس است، آن وقت امتیازات مترو به راحتی بازی Medal of Honor: Warfighter را پشت سر می گذارد!

بازی BioShock: Infinite به طور حتم یک بازی فوق العاده است، ولی تیم سازنده این بازی در مدت ساخت آن تمامی منابع مورد نیاز خود را در اختیار داشته اند. در حالی که در همین دوره زمانی، کارکنان 4A روی صندلی های تاشویی که مخصوص مراسم های فضای باز است نشسته اند، از میزهایی که شبیه میزهای مخصوص ورق بازی بوده استفاده می کردند که آرنج هایشان همیشه کنار هم قرار می گرفته، و محیط کاری شان بیشتر شبیه کافه تریای یک مدرسه ابتدایی بوده تا یک استودیوی بازی سازی!

وقتی 4A نیاز به نرم افزارهای جدید یا PC های پیشرفته یا هر چیز دیگر پیدا می کرد، باید یک نفر از 4A به آمریکا می آمد، آن را می گرفت، داخل یک ساک می گذاشت و آن را مخفیانه به اوکراین برمی گرداند، تا این وسایل در مرز اوکراین توسط ماموران حکومتی دزدیده نشود!
61033298387553263490.gif


وقتی من از 4A بازدید کردم و وضعیت استودیو را دیدم، تصمیم گرفتم برای آنها صندلی های اداری Aeron که در کشورهای غربی جزو حداقل های حقوق یک انسان محسوب می شود تهیه کنم. در کشور اوکراین این محصول یافت نمی شد، و تنها راه ما این بود که صندلی ها را از کشور لهستان خریده و بار یک کامیون کنیم و با پرداخت رشوه به یک واسطه آنها را به کیف بیاوریم! در نهایت ما از انجام این کار انصراف دادیم، نه به خاطر هزینه های آن، بلکه به این خاطر که با استفاده از آن صندلی ها که عریض تر بودند، و با پخش کردن وسایل در میزهای بزرگتر در نهایت ساختمان استودیوی 4A فضا برای این تغییرات کم می آورد!

من از بازی Far Cry 3 بسیار لذت بردم، این بازی واقعا شایسته امتیازات خوبی که دریافت کرد بود، ولی Ubisoft Montreal در طی مراحل ساخت Far Cry 3 چند ساعت از روز قطع برق داشت؟ قطع برق جزء اتفاقات معمول برای 4A بود! انجام یک پروژه در ضرب العجل های زمانی برای تمام سازندگان بازی پیش می آید، ولی کدام استودیوی بازی سازی مجبور می شود از ژنراتورهای مخصوص کارگاه های ساختمانی استفاده کند تا یک روز تاخیر، بازی آنها را دو هفته دیرتر به فروشگاه ها نرساند؟ مونترئال سرد است، ولی سرمای کیف فرق دارد! زیرا سیستم گرمایشی کل شهر مرکزی است و سالی چند بار این سیستم خراب می شود، که هر خرابی یک هفته طول می کشد! تیم 4A در این زمان ها با ژاکت پشمی در حالی که به زور انگشت های خود را گرم نگاه می داشتند در حرارت های زیر صفر کار می کردند، تازه اگر برف باعث مسدود شدن راه ها و گرفتار شدن آنها در خانه هایشان نمی شد!

علاقمندان به بازی بدون دانستن این داستان هم می توانند از بازی لذت ببرند، ولی دانستن رنج ها و سختی هایی که 4A در پشت پرده ساخت این بازی متحمل شده است باعث می شود ما این استودیو را بهتر بشناسیم و از کار آنها لذت بیشتری ببریم، همانطور که وقتی می شنویم پله که شاید بهترین بازیکن فوتبال تاریخ بوده است پول خرید کفش نداشته است و فوتبال را با پاهای برهنه یاد گرفته است برایمان جالب است! طبق برآوردهای موجود بازی های امسال به دلیل بالغ شدن و کهنه شدن کنسول ها نسبت به عنوان دقیقا مشابه در دو سال قبل 3 تا 5 امتیاز Metacritic کمتر می آورند، ولی حتی اگر ما این مسأله را هم در مقایسه امتیاز بالای 80 مترو با بازی های سال های قبل در نظر نگیریم، دانستن مشکلات و گرفتاری هایی که تیم سازنده بازی با آنها روبرو بوده است باعث می شود Metro: Last Light را یک موفقیت بزرگ به حساب بیاوریم!

اگر به 4A که با آن شرایط چنین بازی یی ساخته است بودجه بهتر و محیط کاری معقول تر داده می شد و یک سال وقت آنها با توقعات غیرمنطقی تهیه کنندگان THQ مبنی بر وجود بخش های Multiplayer و Co-op در بازی در زمان عرضه، آن هم با آن بودجه ساخت و ضرب العجل زمانی تلف نمی شد، و ناشر بازی شان درست چند ماه قبل از عرضه عوض نمی شد، واقعا 4A چه می ساخت؟




منبع: Gamesindustry




---------------------------------------------------------
آپدیت: کارگردان بازی Metro: Last Light در پاسخ به مطلب آقای Rubin از ایشون تشکر کردند و مطالب دیگه ای رو گفتند، که خلاصه ای از صحبت های ایشون رو در پست 40 تاپیک می تونید ببینید.
 
آخرین ویرایش:

Frobary

Loyal Member
Jun 6, 2007
28,504
نام
محمد
انصافا خیلی سخته وقتی برق میره تو تاریکی بخوای جلوی مانیتور بشینی :-/ :D
خارج از شوخی متن رو که خوندم واقعا ناراحت شدم، خیلی اوضاع کاریشون سخت بوده. دمشون گرم که همچین بازی با کیفیتی ساختن اونم با این شرایطی که توضیح داده شده.
 

CriRo7

کاربر سایت
Sep 10, 2010
10,581
نام
حسین
بالاجبار پایرت خور میکنیم SRY
میام اکانت استیمه تک تک اونایی که میگن اوریج میخریمو نگاه میکنن مخصوصا حمید :d
 

Lady Ashe

کاربر سایت
Nov 28, 2012
1,595
برای یه استودیوی بازی سازی و بازیشون شرایط مصیبت باری بود ... ولی به عنوان یه انسان و یا یه پشت میز نشین و یا یه کارگر حالا کاری به بازی ساز ندارم مجوز و ناشر و بودجه و اصلا بازی کردن یه گناه کبیره است ...

شرایطی صد ها برابر سخت تر رو تجربه کردیم ... ایشون بیاد ایران تا بفهمه دنیا دسته کیه ... حالا جدا از همه مصیبت نامه این نکته به نظرم مهم بود که خیلی از دوستان منکرش بودن ...

طبق برآوردهای موجود بازی های امسال به دلیل بالغ شدن و کهنه شدن کنسول ها نسبت به عنوان دقیقا مشابه در دو سال قبل 3 تا 5 امتیاز Metacritic کمتر می آورند،
 

uriel

کاربر سایت
Dec 6, 2010
2,835
وقتی هدف تولید یه محصول professional باشه هیچ کمبودی نمیتونه خلاقیت کارکنان یه استودیوی هدفدارو بخوشکونه. این 4A حتی عنوان اولش هم از نظر من کمترین نقص رو داشت، باید دستمریزاد گفت بهشون، اینا رو با خودمون که مقایسه میکنم میبینم ما ایرانیا فقط دنبال دلیل و اشکال تراشی برای توجیه کارای ضعیفمون هستیم وگرنه شرایطی که اینا توش بازی ای با یه همچین کیفیت و quality ای ساختن خیلی خیلی سخت بوده و هیچ ضمانت و دلخوشی ای نداشتن. به امید موفقیت های روز افزونشون.
 

M@jidp

کاربر سایت
Jan 17, 2010
924
من دوست داشتم ارجینال بگیرم ولی یکی از اون pc هایی میخاد که با ساک وارد کردن:d
چون ارزش این بازی رو pc مشخص میشه البته رو کنسول هم چیز خوفیه .
کلا" لذت ساختن یه چیزی با امکانات کم چندین برابر بیشتر از زمانیه که همه چی در اختیارت باشه.
 

rahyarpaul

کاربر سایت
Mar 17, 2011
10,923
نام
محمد حسین
ایرانیها یاد بگیرن با این بازیهاشون
نه عرق اونا رو داریم که بریم شصتا شصتا رای بدیم برن تو e3 و نه ....
ولی فکر نکنم ایران از این وضعیت سختتر باشه
 

DOKTOR_PS3

کاربر سایت
Feb 20, 2008
434
نام
کسرا
قطعی برق :d.فکر میکردیم فقط مختص ایرانه
61033298387553263490.gif
. خدایی ساخت این بازی کلی رشادت و مجاهدت میخواست.به شدت میچسبه این بازی چون اورجیناله.هم داستانش و هم سازنده هاش هم محیطش که همه برای اروپای شرقی هست.
 

.::XIII::.

کاربر سایت
Oct 30, 2008
549
نام
مهدی
واقعا باید به کارکنان این شرکت تبریک گفت که با این شرایط سخت تونستن چنین کاری بدن بیرون.انسان تو شرایط سخته که ستاره میشه:bighug:
 

king ps3

کاربر سایت
Jun 8, 2009
1,367
نام
プレイステーション
ایرانیها یاد بگیرن با این بازیهاشون
نه عرق اونا رو داریم که بریم شصتا شصتا رای بدیم برن تو e3 و نه ....
ولی فکر نکنم ایران از این وضعیت سختتر باشه

واقعا حرفت درسته.عالی گفتی.البته کسی از این به اصطلاح "بازی سازا " انتظار بازی هایی بزرگی مثل مترو نداره.ما به بازی های کوچیک ولی خلاقانه مثل braid هم راضی هستیم.ولی متاسفانه الان اکثرا کارشون شده تقلید های کورکورانه و مضحک و اسم خودشون رو گذاشتن بازی ساز.نمونه های زیادی هم داره که دوست ندارم اسم ببرم.
البته الان که من و شما این حرف رو زدیم احتمالا به وطن فروشی و نبود خون اریایی تو رگهامون متهم میشیم.:)) کلا نباید انتقاد کرد.:|
 

COH2

کاربر سایت
May 7, 2013
49
نام
PC GAMER
در جواب با این مدیر ارشد گرامی باید بگم .. تا توجه به نرخ ارز دولتی ما دلار 3500 تومنی و سختیهای دستو پاگیر موجود بازی اوریج خریدم تا بتونم گوشه ایی از زحمات این طراحان حرفه ایی زحمت کشو جبران کنم . اما موقع رسیدن بازی بدستم لب مرز ایران بازی توقیف شد و بعد با دادن رشوه هم نتونستم به بازی خودم برسم

رفتم دانلود کردم حالشو بردم
 

Abolfazl3007

کاربر سایت
Sep 11, 2007
1,986
نام
Abolfazl
وقتی 4A نیاز به نرم افزارهای جدید یا PC های پیشرفته یا هر چیز دیگر پیدا می کرد، باید یک نفر از 4A به آمریکا می آمد، آن را می گرفت، داخل یک ساک می گذاشت و آن را مخفیانه به اوکراین برمی گرداند، تا این وسایل در مرز اوکراین توسط ماموران حکومتی دزدیده نشود!
61033298387553263490.gif


بیچاره ها ، وضعشون از بازیسازهای ایرانی بدتره که بهتر نیست ، اونوقت همچین شاهکاری ساختن ...
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر