مقایسه HDR و SDR بازی Assassin's Creed: Origins
شاید اولین سوالی که بعد از مقایسه ی HDR این بازی(و البته اکثر بازی های HDR دار دیگه مثل هرایزن) به ذهنتون برسه اینه که "مگه قرار نبود در حالت HDR تصویر Vivid و روشنتر باشه؟" ولی حقیقت این هست که HDR در دنیای گیم با HDR که در ویدئوها و فیلم هایی که دیدیم فرق میکنه و این HDR در دنیای گیم قرار هست به واقعی تر جلوه دادن محتوا کمک کنه و نه لزوما به Vivid و روشنتر شدنش! و این شاید خوشایند هر کسی نباشه، ممکنه بعضی ها بگن که من فلان تلویزیون با حیطه رنگ 99% و نور 1000 نیت و کنتراست 1:30000000 نگرفتم که محدودشون کنم! پس همه تنظیماتو تا آخر زیاد و HDR رو خاموش میکنم تا خرج تلویزیونم دراد!
بازی AC Origins مثال خیلی خوبی در این زمینه هست، اگر HDR رو خاموش کنید خیلی از رنگ هارو از دست میدید و روشنایی کمتری در بازی خواهید داشت، وقتی دو عکس مقایسه ی HDR و SDR این بازیو برای افراد مختلف می فرستادم و می پرسیدم "کدوم بهتره؟" بی درنگ حالت SDR رو انتخاب میکردند.
اما من بعد از روشن کردن حالت HDR بنابه دلایلی به هیچ وجه حاضر نشدم با حالت SDR بازی کنم، این دلایل رو همراه عکس ها توضیح میدم:
1)
هاله ی آبی: با خاموش کردن HDR یک هاله ی آبی سراسر بازی رو فرا خواهد گرفت و حتی مه و سایه ها به رنگ آبی تمایل پیدا خواهند کرد، این مورد بخصوص در عکس های سری (0) بخوبی مشهود هست.
2)
خورشید نارنجی: با خاموش کردن HDR رنگ خورشید به نارنجی تمایل پیدا می کنه و تشابهی به طبیعت خودش نداره، این مورد بخصوص در عکس های سری (1) و (8) مشهوده.
3)
سایه های بی جان: با خاموش کردن HDR خیلی از سایه هارو از دست خواهید داد و باقی سایه ها کمرنگتر بنظر میرسند، این مورد در عکس های سری (0) و (1) و (7) و (8) مشهود هست.
4)
رنگ های فانتزی: با خاموش کردن HDR رنگ ها POP و فانتزی خواهند شد که البته خاطرخواهان فراوانی داره، شاید اگر بازی فانتزی و یا کار نینتندو بود این رنگ ها منطقی بنظر میرسیدند اما بازی در یک مصر واقعی جریان داره، برای مثال در سری عکس های (0) رنگ برگ درخت ها در حالت SDR بدور از واقعیت مصر و فانتزی هست ولی در HDR کاملا واقعی تر بنظر میرسند.
5)
شب های روشن: شب ها یکی از زمانی هایی هستند که HDR خیلی خوب خودش رو تو این بازی نشون میده، به سری عکس های (2) و (4) نگاه کنید، در حالت SDR نور ماه همه چیز رو آبی و washed کرده و بیابان در شب مثل روز روشنه! و حتی رنگ شن به آبی متمایل شده ولی در حالت HDR فضای شب تاریکتر و تمام رنگ ها و سایه ها سر جای خودشون هستند.
6)
نور یکدست و Flat: با خاموش کردن HDR نور بدون کنترل و بطور کاملا یکدستی در همه جا پخش خواهد شد و همه چیزو washed و Over blown خواهد کرد (عکس های سری 0).
7)
جزئیات: در حالت SDR جزییات کمتری در بافت زمین، درخت و ... خواهید داشت که این مورد در زمین عکس های سری(2) مشهوده، و این بخاطر همون نور Flat در حالت SDR هست اما در حالت HDR به لطف سایه روشن های بیشتر و طبیعی تر در بافت و تکستچرها، جزییات عمق و برجستگی بیشتری دارند.
8)
طبیعت یکنواخت: بازی AC: Origins نقشه ی بزرگ و رنگارنگی داره و رنگ و لعاب هر منطقه از اون با منطقه ی دیگه فرق میکنه، اما شما در حالت SDR رنگ و لعاب کل نقشه رو یکدست و فانتزی خواهید کرد و به مرور رنگ و لعاب بازی برای شما تکراری خواهد شد، اما با روشن کردن HDR همه رنگ ها در جای خودشون قرار می گیرند و هرمنطقه زیبایی و رنگ و لعاب خودش رو خواهد داشت.
در نهایت اینکه با روشن کردن HDR هرگلی بوی خودش رو خواهد داشت.
تست شده روی: X8000d و KU7000
عکس های بیشتر از حالت HDR این بازی:
بحث و گفت و گو برای خرید مانیتور و TV های مناسب برای PS4