جمعه سیاه یا بلک فرایدی: در فروشگاه های دنیا چخبر است؟

IMANOKA

کاربر سایت
Sep 11, 2014
6,312
جمعه سیاه یا BlackFriday چیست؟
جمعهٔ سیاه یا حراج جمعه درآمریکا روز بعد از روز شکرگذاری است که عملاً آخرین جمعهٔ ماه نوامبر به‌شمار رفته و آغاز آیین خرید برای کریسمس حساب می‌شود.در واقع جمعهٔ سیاه، یک روز تعطیل نیست، اما اکثر شرکت‌ها این اجازه را به کارکنان خود می‌دهند که این روز را مرخصی گرفته و به خرید سال نو بپردازند. سال‌ها است که این روز، شلوغ‌ترین روز برای فروشنده‌ها است. هر چند آمریکای شمالی محل اصلی رخداد این سنت است، اما همچون بسیاری از سنت‌های دیگر این منطقه، این سنت نیز به کشورهای دیگر سرایت کرده‌است. این روز به قدری اهمیت دارد که فروشگاه‌ها پیش از ساعت ۴ صبح کار خود را آغاز کرده و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم می‌آورند و باید تا پیش از آغاز شب خرید کرده باشند.
در پایین به برخی از این کاهش قیمت ها که به دنیای گیمینگ نیز مربوط است می پردازیم.
شرکتی مثل Razer که به فروش محصولات گران قیمت معروف است، 700 یورو روی لپتاپ 2300 یورویی خود تخفیف زده و اکنون با قیمت 1600 یورو در دسترس است
شرکت نینتندو را به عنوان یک شرکتی میشناسیم که زیاد اهل تخفیف زدن روی محصولات خود نیست اما در جمعه سیاه می توانید فقط با پرداخت 210 یورو، باندل سوییچ لایت همراه با بازی animal crossing را خریداری کنید.
شرکت LG برای تلویزیون 65 اینچ OLED نسل جدید خود که CX نام دارد، 600 دلار تخفیف زده است! شرکت سونی هم برای تلویزیون های سری X900H خود تا 600 دلار تخفیف زده است.
تخفیفات جمعه سیاه فقط محدود به سخت افزار نیست و شما می توانید بازی ها و اشتراک های مجازی مورد علاقه خود را با قیمت بسیار کمتر از قیمت عادی آن ها خریداری کنید.به عنوان مثال فروشگاه مجازی پلی استیشن PSN روی بازی های خود تخفیف حداکثر 70 درصدی گذاشته و روی اشتراک Plus نیز کاهش 25 درصدی قیمت زده است. این تخفیف های برای سایر فروشگاه ها مانند LIVE و STEAM نیز برقرار است.
شما می توانید جدید ترین کاهش قیمت های گیمینگ جمعه سیاه را از اینجا مشاهده کنید.


و اما جمعه سیاه در ایران:
در ایران نیز مانند دیگر فروشگاه های دنیا تبلیغات زیادی را می بینیم که نوشته است "تخفیفات جمعه سیاه تا 99 درصد!" اما آیا واقعا اینگونه است؟
جمعه سیاه در ایران یا این گونه بوده که فروشگاه مورد نظر از چند روز قبل قیمت اجناس را بالا برده و بعداً در هنگام شروع جمعه سیاه روی آن ها تخفیف میزند و این گونه کالای خود را حتی از قیمت اصلی آن هم گران تر می فروشد یا این که بعنوان مثال کالای 100 هزار تومانی را تخفیف میزند و آن را 99 هزار تومان می فروشد و نام این حرکت خود را تخفیف شگفت انگیز بلک فرایدی می گذارد!
به امید روزی که ما ایرانی ها هم بتوانیم از تخفیف های واقعی جمعه ی سیاه بهره مند شویم.
 

Mreza_Dex

کاربر سایت
Sep 23, 2018
203
نام
داریوش
همون 3-4 پیش که با رفع تحریمای هسته ای اوضاع کشور کمی قابل تحمل شده بود، تخفیف های فروشگاه های ایرانی خنده دار بود.
اگر یادتون باشه، دیجی کالا ass خودش رو پاره کرد، با تبلیغات تلویزیونی، اینترنتی و ... کلی کاربر رفتند سایتش، سایتش پوکید.
بعد تخفیفاتش شامل دستمال کاغذی، نوار بهداشتی، مداد و پاک کن و خودکار و از این دست محصولات بود، که یه نفر هم سایت رو هک کرده بود برای یه سری کاربرا 100 تا بسته نوار بهداشتی سفارش داده بود.
خلاصه اینکه اون زمان که اوضاع اقتصادی نسبتا رو به راه بود و جنس در دسترس بود اون بود شرایط تخفیفشون، الان که اوضاع اقتصادی مضحک + کرونا و کمبود شدید جنس، قطعا یه سیرکی در راهه که تو تاریخ ندیدیم...
 

Persona.Q

Don't Listen To Ondore's Lies
کاربر سایت
Jun 8, 2014
816
نام
محمد
اوه اوه اسم نینتندو سوییچ رو اوردی کبابم کردی!!! یه قیمت فضایی الان داره که بیا و ببین!
210 یورو با یه بازی آسش مفته! حیف در حد اریتره هم رفاه نداریم و این چیزا رو به خواب شبم نمیبینیم!
اریتره رو خوب اومدی..
 

CAP\MortezA63

کاربر سایت
Mar 13, 2009
1,653
نام
MortezA
واقعا یه سری چیزها از نظر قیمت محشره...!!! دیروز تو سایت خودم ماکروسافت یه لب تاب ۵۰۰ دلاری شده بود ۱۹۹ دلار.!!!!! یعنی انفجار...!! یا مثلاً تلویزیون 4KUHD سامسونگ تقریبا ۷۰ درصد off خورده بود...! فقط میتونم بگم واقعا خوش به حاله اونی که اینجا نیست حالا به هر دلیلی...!!!!!
البته خدارو شکر میکنم ما هر روزمون سیاه.!!!
اینجا هنوز سه ماه درگیر قیمت مرغ و تخم‌مرغ هستن....!!!!
باز خدارو شکر نسبت به شانسی که من دارم اینجا به دنیا اومدم وگرنه الان تو سومالی سنگال یا چاد هرو روز صبح باید برای شکار با تیر و کمان واسه رزق و روزی دنبال شیر و کردگدن بودم..!
 
آخرین ویرایش:

darksider666

کاربر سایت
Mar 8, 2016
1,049
نام
رضا قاسمی
اتفاقا من کلی خرید دیجیتالی داشتم از نینتنندو eshop. تخفیف ها عالی بود مخصوصا در فرست پارتی هاlink awakening تخفیف خورده بود و یک سری ایندی گیم عالی مثل هیدس و کاتنا زیرو تخفیف خورده بود ولی بازی که دوست داشتم همیشه همراهم باشه با اینکه نسخه کامل xbox اش رو داشتم diablo III نسخه eternal collection رو تخفیف اساسی خورد گرفتم. واقعا خوب بود.
 

PEARL

کاربر سایت
Nov 11, 2020
25
در ایران نیز مانند دیگر فروشگاه های دنیا تبلیغات زیادی را می بینیم که نوشته است "تخفیفات جمعه سیاه تا 99 درصد!" اما آیا واقعا اینگونه است؟
جمعه سیاه در ایران یا این گونه بوده که فروشگاه مورد نظر از چند روز قبل قیمت اجناس را بالا برده و بعداً در هنگام شروع جمعه سیاه روی آن ها تخفیف میزند و این گونه کالای خود را حتی از قیمت اصلی آن هم گران تر می فروشد یا این که بعنوان مثال کالای 100 هزار تومانی را تخفیف میزند و آن را 99 هزار تومان می فروشد و نام این حرکت خود را تخفیف شگفت انگیز بلک فرایدی می گذارد!
یه سوال برام پیش اومده دلیل اینکه هیچ نظارتی بر این گونه رفتار در کشور صورت نمی گیره چیه ؟؟
 

CAP\MortezA63

کاربر سایت
Mar 13, 2009
1,653
نام
MortezA
یه سوال برام پیش اومده دلیل اینکه هیچ نظارتی بر این گونه رفتار در کشور صورت نمی گیره چیه ؟؟
این سوال شما خیلی جامع و کلی هست خیلی دلایل داره بسته به یک مورد و دو. مورد نیست.
بزار یه مثال بزنم برای شما
الان شما نمایندگی رسمی شرکت سونی یا ماکروسافت هستی تو ایران(صد هزار سال عمرا)یه2 یا 3 فروشگاه رسمی داری تو ایران که همه دارن کنسول نسل جدید رو میدن به شما 499$ و شما میری نسبت به واحد پول کشورت اونجا کارت میکشی خرید میکنی بدون واسطه و دلال بازی و قیمتهای من در آوردی مثلا نمایندگی اصفهان با تهران حتی 1 دلار هم اختلاف قیمت ندارن کاملا ثابت و حالا جمعه سیاه میشه و شرکت اصلی یا مادر ماکرو یا سونی دستور میده همه محصولات 70% off بخوره و همه باید اجرا کنن و شما راحت میری 4KUHD TV رو میخری با 70% OFF و بدون هیچ قیمت متفاوتی
اینجا قیمت منطقه ای داره تو تهران ...!! مثلا قیمت اصغر کچل تو توپ خونه با قیمت کامران تو نیاوران خیییییلی فرق داره دقیق همون محصول و همون کالا..!! این یعنی دلال بازی تا وقتی دلال بازی(زالو بازی من میگم)باشه و نظارت نماینده اصلی نباشه همین آش و همین کاسه.این ها هم که میبینی عاملیت فروش هستن نه نمایندگی رسمی مثلا سامسونگ و LG یا هر چیز دیگه.
هزار تا دلیل دیگه هم هست که نمیشه گفت خارج تاپیک و حوصله میشه.
 

g4mer

XBOX 20/20
کاربر سایت
Nov 18, 2017
2,310
نام
سعید ربانی

SiminSecret

کاربر سایت
Sep 7, 2010
4,839
نام
مهراد
امسال وضع افتضاحی بود مخصوصا توی دیجی کالا ... مثلا میدید یه جنسی دیروز (6 آذر) قیمتش بوده 360 تومن (میکروفون بویا) روز جمعه شده 430 با تخفیف 400 و همین الان 360 هست دوباره!
یا هارد همینجوری ، دسته کنسول همینجوری ووو

فقط تنها چیزی که واقعا تخفیف داشت من هم خریدم یه گوشی بود که نسبت به قیمت بازار دیجی کالا 500 هزار تومن ارزون تر می فروختش که حتی همون هم توی نمودار قیمت 4 آذر نوشته بود دو میلیون ارزون تر بوده که من بعید میدونم همچین چیزی واقعی بوده باشه.

پارسال هم سایت های دیگه تخفیف خوبی زده بودن مقایسه کردم اما امسال خبری ازشون نبود.

در کل همه چی تو ایران جوکه!
 

s.1

کاربر سایت
Oct 28, 2011
8,162
خارج از ایران هم دلالی و مسخره بازی زیاد هست همین کارت های جدید انویدیا یا کنسول ها نمونش حتی قیمت پری اردرهاشم بالا رفته

اما 1 نکته ای در خارج یه چیزی هست به اسم رقابت که در ایران تبدیل شده به رفاقت
یعنی هم تعداد وارد کننده ها رو از عمد کم کردن هم خیلی اذیتشون می کنن و نمی ذارن تازه وارد بیاد داخل میدون حالا ایران یکی جنس می یاره می گه 100 ملیون هیچ کسیم نمی خره اما الکی 1 ساعت بعد می زنه ناموجود خلاصه بقیه هم که می یارن عین انسان های بی فکر می گن خوب 100 طرف اورده من می دم 95 پس من چقدر وارد کننده خفنی هستم بقیه هم به همین شکل عمل می کنن و در نهایت هیچ کسی هم هیچی نمی فروشه جز وارد کننده اصلی که می دونه داره چی کار می کنه چرا؟ چون اون به صورت ناگهانی کاهش قیمت شدید می زنه و گستره ی تیلیغاتشم در بازار خیلی بیشتره بدین ترتیب مشتری بدبخت که مدت ها هم در انتظار قیمت مناسب بوده و صبرشم تموم شده با قیمت به مراتب بالاتری بر فرض 50 ملیون راضی به خرید می شه به همین شکل بقیه رقبا و وارد کننده ها هم نابود می شن چون سورس اونا یا خیلی گرون تر بوده قیمت 50 ملیونی هم حتی برشون ضرره یا اکثرا که منتظر همچین کاهش قیمتی بودن 50 تایی هم خریدن و بقیه منتظر قیمت 30 یا 40 هست

خیلیم علاقه ای ندارم که دیگه توی این سایت پست بذارم چون مدیریت اینجا هم خیلی دلبخواهی شده و هر کی با پستت حال نکنه راحت پاکش می کنن 20 تا ناظم و مدیر هم هستن یکیشون حال نکنه اخطار یا پاک
کلا اکثر ایرانی ها رو بذاری پست مدیریتی عاقبت همه مثل هم عمل می کنن چه مدیریت 1 سایت زپرتی باشه چه مدیریت 1 کشور باشه.
 

z2s sas

Fear Inoculum
کاربر سایت
Jun 15, 2008
1,779
من تو این جمعه سیاه 5 عدد بازی از استیم خریدم اونم با هزار تا بدبختی. چند وقتی بود حسابم رو شارژ نکرده بودم و از سیاست های جدید استیم بی خبر بودم. نشستم اینترنت رو شخم زدم که بتونم پزو با پایین ترین قیمت پیدا کنم تا بتونم از پایین ترین ریجن استیم خرید کنم!
بعدش رفتم با هزارتا بدبختی یه اکانت هکی (یوزر پسورد) وی بی ان پیدا کردم که سرور آرژانتین داشته باشه تا خودمو به عنوان یک آرژانتینی اصیل جا بزنم و از ریسک بن شدن جلوگیری کنم!
همینقدر تحقیر آمیز همینقدر باطل.
از اونطرف میبینی تقریبن کل کشورهای حوزه خلیج فارس استورشون + هست. یعنی مثلن یک شهروند اماراتی برای یک بازی خاص، بیشتر از یک آمریکایی پول پرداخت میکنه.
آدم از خودش میپرسه که چرا ما نباید اینطوری باشیم؟
قصد تحقیر کشوری رو ندارم ولی آخه از نظر ثروت و منابع ما کجامون به آرژانتینی که تقریبن هیچی نداره میخوره؟ چرا من باید مجبور بشم خودمو یه آرژانتینی جا بزنم تا دوزار ارزونتر خرید کنم در صورتی که کشورم پتانسیل اینو داره که گرونترین ریجن استیم باشه
بیخیال
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر