جدید ترین اخبار سخت افزار و نرم افزار بازار PC

Alan Wake 2 will be the first game to support RTX Mega Geometry

بازی Alan Wake 2 اولین بازی خواهد بود که از تکنولوژی جدید RTX Mega Geometry استفاده خواهد کرد. این تکنولوژی برای همه کارتهای RTX خواهد بود.
تکنولوژی Mega Geometry میتونه BVH بیلدینگ را سریعتر کنه که به این معنی هست که میتونه پردازش چندضلعی ها را در ری تریسنگ تا ۱۰۰ برابر بیشتر از استاندارد امروزی سریعتر کنه.
این تکنولوژی به کمک AI مجموعه هایی از چند ضلعی ها را به صورت دسته ای در GPU به روز می کنه . این باعث کاهش سربار CPU میشه که منجر به افزایش پرفورمنس و کیفیت تصویر در صحنه های ray trace شده می شه. به علاوه، انویدیا ادعا می کنه که این امر باعث کاهش مصرف VRAM میشه‌.
 
من 4090 دارم. قبل از اینکه چیزی بگم عرض کنم، فقط دارم نظر شــــخـــــصــــــی ـم رو می‌نویسم! پس لطفا ریلکس! 😃
خب، الان قیمت 4090 حدودا 300 تومن شده! نهایتا 4090 ـو می‌فروشم و میرم به نسل 5. خودم کارت رو با گارانتی 36 ماهه با قیمت 90 تومن خریدم! پس با هر قیمتی بفروشم، ضرر نکردم! خواستم این گوشه ذهنتون باشه که موضوع صحبتم قیمت و ضرر و زیان نیست! در واقع اصلا برام مهم نیست!
می خوام تجربه خودم از 4090 ـو بگم! خط به خط نظر شخصی خودمه! دوستانی که منو می شناسن می دونن، سر خرید کارت 4090 حسابی Nvidia رو نقد کرده بودم! تعارف ندارم! 😃

خب، بریم از یک زاویه دیگه به این موضوع نگاه کنیم...
اول از همه، حرف شما عزیزان اشتباه نیست و برای یک گیمر FPS مهمترین فاکتوره! خصوصا نسل 5 با این Multi Frame Generation. منم اگر کارت سری 4 نداشتم، طبیعتا منتظر نسل 5000 می موندم! آخه کی یک محصول بروز رو جایگزین گذشته می‌کنه؟ 😃 این از این...

حالا در مورد DLSS
من در حال حاضر در هیچ بازی DLSS رو روشن نمی‌کنم. علت؟ پائین اومد وضوح تصویر! برای من وضوح تصویر خیلی مهمتره(دوستانی که منو می شناسن در جریان هستن وقتی از AMD به Nvidia کوچ کردم چقدر سر این موضوع بحث می‌کردم😃)، به همین دلیل DLSS خاموشه! ممکنه در آینده مجبور به روشن کردن DLSS بشم، اما فعلا با قدرتی که کارت 4090 داره، نیازی به این کار ندارم. هستند دوستانی مثل بنده که شفافیت رو فدایِ فریم‌ریت نمی‌کنن! چی کار کنم آقا! مریضم! 😃وضوح دوست دارم!! 😃 من حتی Render resolution رو تا جائی که کارت گرافیک توان داشته باشه می‌برم بالا! 😃
پس در اینجا، قدرت خام کارت گرافیک بــــــــــــرای مــــــــــن مهمه. مانیتورم 170 هرتزه و 4090 در حالت خام اوکیه! دیگه بیشتر از اینو می خوام کُجای بازی بچپونم؟؟؟ 😃شما بگو 9999 فریم با DLSS! خب مانیتورم 170 هست!😃من بیشتر از 170 فریم رو نمی تونم ببینم اصلا!!!! 😃😃😃 این از این...


نکته بعدی در مورد Frame Generation هست...
دوستانی که بازی آنلاین خصوصا شوتر انجام می دید، بازی رو با Frame Generation خاموش یا روشن با هم مقایسه کردید؟ من تست کردم و نتیجه ـش شده این که، هرگز برای بازی ها آنلاین، خصوصا شوتر مثل وارزون، Frame Generation روشن نمی کنم!
عـــلــــت؟ تاخیر در حرکت ماوس و تاری مصنوعی تصویر! هرکی بیاد بگه غیر اینه، با نهایت احترام، با نهایت احترام، داره بی راه میگه! 🌹 با دقت تمام این موضوع رو بررسی کردم و بهم ثابت شده! فعال بودن Frame Generation باعث تاخیر در حرکت ماوس و تاری مسخره تصویر میشه! کافیه این مورد رو در WARZONE امتحان کنید! در بازی های شوتر، سرعت عمل و تیراندازی در لحظه انجام میشه! با کُند شدن ماوس و تار شدن تصویر، عملنا از رقیب عقبی! پس از نظر من Frame Generation فعلا برای بازی های شوتر آنلاین مناسب نیست. شاید نسل جدید این مشکل رو رفع کرده باشه، اما تجربه من در نسل فعلی اصلا خوب نبود! Frame Generation فعلا به درد بازی های آفلاین می‌خوره.
پس باز هم در اینجا، این قدرت خام کارت گرافیک هست که می تونه به کمک شما بیاد، چون می تونه فریم های واقعی تولید کنه، نه مصنوعی!
بازم هم تکرار می‌کنم این تجربه من از نسل حال حاضر DLSS و Frame Generation هست! شاید در نسل 4 جدید، این ایرادات حل بشه!
حالا هرکی صحبت های بنده رو قبول نمی‌کنه و می خواد بره از یوتیوب و جاهائی دیگه دلیل و مدرک بیاره، نظر خودشه! هیـــــــچ چیزی جایِ تجربه شخصی رو نمی‌گیره! حالا تا صبح از اینترنت برام دلیل و مدرک بیار! 😃


و موضوع آخر...
بالا هم اشاره کردم...
شما فرضا در نسل جدید فریم ـت از 60 شد 350! با مانیتورت می خوای چی کار کنی؟😃 اون عددی که اون گوشه تصویر می بینی برات لذت بخشه؟😃 شما اگر می خوای 500 دلار بدی 5070 بخری که مثل 4090 کار کنه، اول از همه با همون قیمت باید بری یک مانیتوری بخری که بتونه فریم ریت رو بهت نشون بده!😃 الان منی که با کارت 4090 در حالت خام روی مانیتور 170 هرتز دارم فول فریم می‌گیرم، اگر با DLSS فریم رو دو برابر کنم، شما بیا به من بگو چه تاثیری داره! نه جان من! چه سودی داره؟؟😃 خب به جاش با همون 170 هرتز، روی شفافیت و وضوح تصویر تمرکز می‌کنم دیـــــگه!😃
دوستان یه طوری نظر میدن انگار الان اینجا همه مانیتور بالای 300 هرتز دارن!😃 بعضی از دوستان فراموش کردن مانیتور باید توان نمایش اون مقدار فریم‌ریت رو داشته باشه! چه DLSS چه خام!

امیدوارم تونسته باشم منظورمو برسونم و بعضی از دوستان تصور نکنن دارم از دارائیم حمایت می‌کنم! 😃 این حرف ها از ما گذشته! 😃 تهش می زنم تو سرش و می فروشم بره! 😃 تنها و تنها و تنها تجربه شخصیمو نوشتم.
احتمالش هست همین 4090 رو بفروشم و برم نسل 5 بگیرم! اما این گفته های منو تغییر نمیده! اگرم نسل 5 بخرم، از مریضی و وسوسه ـست! 😃 دست خودم نی! 😃 ببینم می تونم جلوی خودمو بگیرم یا نه! 😃
مرسی🌹
 
یعنی سایبرپانک رو کارت 5090 نمیتونه 4K Max بدون DLSS و FG راحت 60 فریم با پت تریسینگ بده؟
سایبرپانک پث ریس روی 4k rendering کارت 5090 حدود ۲۷ فریم میده.
با خبرهایی که از DLSS4 Transformer Model داره میاد کیفیت خروجی از Native هم با فاصله بهتره . البته حدود ۵ درصد رو پرفورمنس تاثیر میذاره که مهم نیست . عوضش فریم ریت میره رو چیزی که بالا بنچمارکش گذاشته شده بدون FG.

IMG_20250116_141156_624.jpg
 
  • Like
Reactions: m.a.t
سایبرپانک پث ریس روی 4k rendering کارت 5090 حدود ۲۷ فریم میده.
با خبرهایی که از DLSS4 Transformer Model داره میاد کیفیت خروجی از Native هم با فاصله بهتره . البته حدود ۵ درصد رو پرفورمنس تاثیر میذاره که مهم نیست . عوضش فریم ریت میره رو چیزی که بالا بنچمارکش گذاشته شده بدون FG.

View attachment 363866

یعنی قوی ترین کارت گرافیک دنیا باید حتما از تکنیک های DLSS استفاده کنه که یه بازی 5 سال پیش بتونه 60 فریم بده؟ پس سازنده هاش چجوری اینو تست کردن؟ با 4 تا کارت 3090 یا 3 تا 4090؟ ما هم باید 2 تا 5090 داشته باشیم؟ یا کلا گفتن ملت میرن سراغ DLSS پس ما زیاد به بهینه سازی این توجه نکنیم؟ خیلی مسخره س به نظرم که یه سازنده کم کاری خودش رو گردن کارت گرافیک بندازه و ملت مجبور کنه از فیچر های کارت برای فریم دادن استفاده کنه... یا تکنولوژی اینا هنوز به بلوغ کافی نرسیده یا سازنده ها خوب اینارو بهینه نمیکنن که الان شدن بنچمارک!

به نظر من تو دنیای امروز گرافیک بازی های پلی استیشن دیگه بهترین حالت گرافیکی هستن که باید ساخته بشه. مثل همین GOW:R و TLOU Remake و HFW و جلوتر بریم GTA VI دیگه تهشه. بازی هایی که در کنار گرافیک خوب و قابل قبول پرفورمنس خوبی هم میدن و همه راضی ان. بیشتر از این مثل سایبرپانک و الان ویک اینا میشه ویژوال هور! چون 300 میلیون کارت کی داره اینو بخره؟ درسته اونا وضعیت ما تو ایران حساب نمیکنن، اما همه دنیا هم 3-4 هزار دلار برای کارت ها هزینه نمیکنن دیگه.
 
  • Like
Reactions: amirmahmood
یعنی قوی ترین کارت گرافیک دنیا باید حتما از تکنیک های DLSS استفاده کنه که یه بازی 5 سال پیش بتونه 60 فریم بده؟ پس سازنده هاش چجوری اینو تست کردن؟ با 4 تا کارت 3090 یا 3 تا 4090؟ ما هم باید 2 تا 5090 داشته باشیم؟ یا کلا گفتن ملت میرن سراغ DLSS پس ما زیاد به بهینه سازی این توجه نکنیم؟ خیلی مسخره س به نظرم که یه سازنده کم کاری خودش رو گردن کارت گرافیک بندازه و ملت مجبور کنه از فیچر های کارت برای فریم دادن استفاده کنه... یا تکنولوژی اینا هنوز به بلوغ کافی نرسیده یا سازنده ها خوب اینارو بهینه نمیکنن که الان شدن بنچمارک!

به نظر من تو دنیای امروز گرافیک بازی های پلی استیشن دیگه بهترین حالت گرافیکی هستن که باید ساخته بشه. مثل همین GOW:R و TLOU Remake و HFW و جلوتر بریم GTA VI دیگه تهشه. بازی هایی که در کنار گرافیک خوب و قابل قبول پرفورمنس خوبی هم میدن و همه راضی ان. بیشتر از این مثل سایبرپانک و الان ویک اینا میشه ویژوال هور! چون 300 میلیون کارت کی داره اینو بخره؟ درسته اونا وضعیت ما تو ایران حساب نمیکنن، اما همه دنیا هم 3-4 هزار دلار برای کارت ها هزینه نمیکنن دیگه.
سایبرپانک بهینه هست. تکنیک path tracing خیلی سنگینه و قدت زیادی میطلبه.

قوی ترین کارت گرافیک دنیا از تکنیک dlss استفاده میکنه چون برای همچین چیزی ساخته شده و فریم رو از ۳۰ میرسونه ۲۵۰. دقیقا چرا نباید از چیزی استفاده کنه که براش ساخته شده؟

حالا نمیدونم چطور شد از بحث سر کارت ۵۰۹۰ رسیدی به اینکه پلی استیشن بهترینه! ولی گرافیک بازیا دائم در حال پیشرفته و این پیشرفت هیچوقت متوقف نمیشه. یادمه زمان ps1 هم ملت بازی ۳ بعدی دیده بودن و خیلیا میگفتن دیگه بالاتر از این گرافیک نمیاد.
 
من 4090 دارم. قبل از اینکه چیزی بگم عرض کنم، فقط دارم نظر شــــخـــــصــــــی ـم رو می‌نویسم! پس لطفا ریلکس! 😃
خب، الان قیمت 4090 حدودا 300 تومن شده! نهایتا 4090 ـو می‌فروشم و میرم به نسل 5. خودم کارت رو با گارانتی 36 ماهه با قیمت 90 تومن خریدم! پس با هر قیمتی بفروشم، ضرر نکردم! خواستم این گوشه ذهنتون باشه که موضوع صحبتم قیمت و ضرر و زیان نیست! در واقع اصلا برام مهم نیست!
می خوام تجربه خودم از 4090 ـو بگم! خط به خط نظر شخصی خودمه! دوستانی که منو می شناسن می دونن، سر خرید کارت 4090 حسابی Nvidia رو نقد کرده بودم! تعارف ندارم! 😃

خب، بریم از یک زاویه دیگه به این موضوع نگاه کنیم...
اول از همه، حرف شما عزیزان اشتباه نیست و برای یک گیمر FPS مهمترین فاکتوره! خصوصا نسل 5 با این Multi Frame Generation. منم اگر کارت سری 4 نداشتم، طبیعتا منتظر نسل 5000 می موندم! آخه کی یک محصول بروز رو جایگزین گذشته می‌کنه؟ 😃 این از این...

حالا در مورد DLSS
من در حال حاضر در هیچ بازی DLSS رو روشن نمی‌کنم. علت؟ پائین اومد وضوح تصویر! برای من وضوح تصویر خیلی مهمتره(دوستانی که منو می شناسن در جریان هستن وقتی از AMD به Nvidia کوچ کردم چقدر سر این موضوع بحث می‌کردم😃)، به همین دلیل DLSS خاموشه! ممکنه در آینده مجبور به روشن کردن DLSS بشم، اما فعلا با قدرتی که کارت 4090 داره، نیازی به این کار ندارم. هستند دوستانی مثل بنده که شفافیت رو فدایِ فریم‌ریت نمی‌کنن! چی کار کنم آقا! مریضم! 😃وضوح دوست دارم!! 😃 من حتی Render resolution رو تا جائی که کارت گرافیک توان داشته باشه می‌برم بالا! 😃
پس در اینجا، قدرت خام کارت گرافیک بــــــــــــرای مــــــــــن مهمه. مانیتورم 170 هرتزه و 4090 در حالت خام اوکیه! دیگه بیشتر از اینو می خوام کُجای بازی بچپونم؟؟؟ 😃شما بگو 9999 فریم با DLSS! خب مانیتورم 170 هست!😃من بیشتر از 170 فریم رو نمی تونم ببینم اصلا!!!! 😃😃😃 این از این...


نکته بعدی در مورد Frame Generation هست...
دوستانی که بازی آنلاین خصوصا شوتر انجام می دید، بازی رو با Frame Generation خاموش یا روشن با هم مقایسه کردید؟ من تست کردم و نتیجه ـش شده این که، هرگز برای بازی ها آنلاین، خصوصا شوتر مثل وارزون، Frame Generation روشن نمی کنم!
عـــلــــت؟ تاخیر در حرکت ماوس و تاری مصنوعی تصویر! هرکی بیاد بگه غیر اینه، با نهایت احترام، با نهایت احترام، داره بی راه میگه! 🌹 با دقت تمام این موضوع رو بررسی کردم و بهم ثابت شده! فعال بودن Frame Generation باعث تاخیر در حرکت ماوس و تاری مسخره تصویر میشه! کافیه این مورد رو در WARZONE امتحان کنید! در بازی های شوتر، سرعت عمل و تیراندازی در لحظه انجام میشه! با کُند شدن ماوس و تار شدن تصویر، عملنا از رقیب عقبی! پس از نظر من Frame Generation فعلا برای بازی های شوتر آنلاین مناسب نیست. شاید نسل جدید این مشکل رو رفع کرده باشه، اما تجربه من در نسل فعلی اصلا خوب نبود! Frame Generation فعلا به درد بازی های آفلاین می‌خوره.
پس باز هم در اینجا، این قدرت خام کارت گرافیک هست که می تونه به کمک شما بیاد، چون می تونه فریم های واقعی تولید کنه، نه مصنوعی!
بازم هم تکرار می‌کنم این تجربه من از نسل حال حاضر DLSS و Frame Generation هست! شاید در نسل 4 جدید، این ایرادات حل بشه!
حالا هرکی صحبت های بنده رو قبول نمی‌کنه و می خواد بره از یوتیوب و جاهائی دیگه دلیل و مدرک بیاره، نظر خودشه! هیـــــــچ چیزی جایِ تجربه شخصی رو نمی‌گیره! حالا تا صبح از اینترنت برام دلیل و مدرک بیار! 😃


و موضوع آخر...
بالا هم اشاره کردم...
شما فرضا در نسل جدید فریم ـت از 60 شد 350! با مانیتورت می خوای چی کار کنی؟😃 اون عددی که اون گوشه تصویر می بینی برات لذت بخشه؟😃 شما اگر می خوای 500 دلار بدی 5070 بخری که مثل 4090 کار کنه، اول از همه با همون قیمت باید بری یک مانیتوری بخری که بتونه فریم ریت رو بهت نشون بده!😃 الان منی که با کارت 4090 در حالت خام روی مانیتور 170 هرتز دارم فول فریم می‌گیرم، اگر با DLSS فریم رو دو برابر کنم، شما بیا به من بگو چه تاثیری داره! نه جان من! چه سودی داره؟؟😃 خب به جاش با همون 170 هرتز، روی شفافیت و وضوح تصویر تمرکز می‌کنم دیـــــگه!😃
دوستان یه طوری نظر میدن انگار الان اینجا همه مانیتور بالای 300 هرتز دارن!😃 بعضی از دوستان فراموش کردن مانیتور باید توان نمایش اون مقدار فریم‌ریت رو داشته باشه! چه DLSS چه خام!

امیدوارم تونسته باشم منظورمو برسونم و بعضی از دوستان تصور نکنن دارم از دارائیم حمایت می‌کنم! 😃 این حرف ها از ما گذشته! 😃 تهش می زنم تو سرش و می فروشم بره! 😃 تنها و تنها و تنها تجربه شخصیمو نوشتم.
احتمالش هست همین 4090 رو بفروشم و برم نسل 5 بگیرم! اما این گفته های منو تغییر نمیده! اگرم نسل 5 بخرم، از مریضی و وسوسه ـست! 😃 دست خودم نی! 😃 ببینم می تونم جلوی خودمو بگیرم یا نه! 😃
مرسی🌹
راجع به اینکه کارت ۴۰۹۰ واقعا قدرتمنده که شکی داخلش نیست و قطعا حالا ها یکی از کارتای تاپ رده باقی میمونه.
اگه شما مانیتور 2k و 170 هرتز هم داری که دیگه واقعا اورکیل هم هست!

در مورد dlss که میگی تصویر رو تار میکنه خواستم بگم حداقل dlaa رو روشن کن که کیفیت تصویر رو شدید بالا میبره! تجربه شخصی خودم هست.

من مانیتورم ۳۶۰ هرتز هست و یکی از دلایلی که میخوام ارتقا بدم همینه و میخوام از نهایت فریم استفاده رو ببرم که فقط با مولتی فریم جنریشن ممکنه. البته بعضیا بازیا بیشتر از ۲۴۰ فریم پشتیبانی نمیکنن. لول :D

راستش من Frame Generation توی همه بازیای آنلاین و آفلاین اگه در دسترس باشه استفاده میکنم و واقعا جوابه و اصلا اینپوت لگی حس نمیکنم. واسه همین به شدت واسم جذابه.
 
راجع به اینکه کارت ۴۰۹۰ واقعا قدرتمنده که شکی داخلش نیست و قطعا حالا ها یکی از کارتای تاپ رده باقی میمونه.
اگه شما مانیتور 2k و 170 هرتز هم داری که دیگه واقعا اورکیل هم هست!

در مورد dlss که میگی تصویر رو تار میکنه خواستم بگم حداقل dlaa رو روشن کن که کیفیت تصویر رو شدید بالا میبره! تجربه شخصی خودم هست.

من مانیتورم ۳۶۰ هرتز هست و یکی از دلایلی که میخوام ارتقا بدم همینه و میخوام از نهایت فریم استفاده رو ببرم که فقط با مولتی فریم جنریشن ممکنه. البته بعضیا بازیا بیشتر از ۲۴۰ فریم پشتیبانی نمیکنن. لول :D

راستش من Frame Generation توی همه بازیای آنلاین و آفلاین اگه در دسترس باشه استفاده میکنم و واقعا جوابه و اصلا اینپوت لگی حس نمیکنم. واسه همین به شدت واسم جذابه.
اول از همه، DLAA توانش رو در کارت گرافیک های قدرتمند بهتر نشون میده، چون روی روزولوشن اصلی کار می کنه و یه جورائی antiAliasing هست. روی پائین رده ها آنچنان جوابگو نیست، چون رندرش روی روزولوشن خامه. هدف از DLAA نمایش بهتر تصویر در native هست، نه افزایش فریم‌ریت. کلا داستانش با DLSS فرق می کنه...

در مورد Frame Generation هم کافیه ویدئو زیر که دوستمون چند پست بالاتر ارسال کرده بودن رو ببینید! یه جورائی صحبت هائی که در پست قبلی بهشون اشاره کردم در این تست هست...
زمانی که DLSS و Frame Generation روشنه، به تاری تصویر دقت کنید! وقتی ماوس رو چپ و راست می کنه، مات شدن صفحه نمایش رو ببینید! به عبارتی شما اگر بهترین مانیتور با Response time بین 0.5 و 1 میلی‌ثانیه داشته باشید، با فعال کردن DLSS و Frame Generation تبدیل میشه به آشِ رشته! زمانِ PC latency رو هم مشاهده کنید که روی حرکت ماوس تاخیر ایجاد می کنه!
آیا شما با این وضع می تونید آنلاین بازی کنید؟ انصافا نمی‌شه سرعت و عکس العمل حالت خام رو با Frame Generation مقایسه کرد! برای شخصِ من خیلی به چشم میاد! از نظر من، با چیزی که الان داریم می بینیم، این قابلیت به درد آفلاین می‌خوره! (شاید تست هائی بعدی خلاف اینو نشون بده:-??)
شما می‌رید مانیتور 2K یا 4K گیمینگ با Response time پائین می‌خرید تا از شَر تاری تصویر خلاص بشید، بعد Frame Generation روشن کنید و مانیتور تبدیل میشه به مانیتور اداری! 😃
من شخصا سر این موضوعات حساسم. در تمام بازی ها Motion Blur خاموشه. حتی مانیتور رو هم با وسواس انتخاب کردم که در حرکت اجسام روح ایجاد نشه آنچنان!
چرا باید با تار شدن تصویر چش و چالم به فنا بره؟ کارت گرافیک قدرت خام داره، دندش نرم، پولشو دادم بذار خودش زور بزنه فریم واقعی درست کنه دیگه! 😃😃😃😃 دیــــجــــتـــــالمممممممم کجاااااااااا بووووووووددددد..... 😃😃😃 #فتحعلی_اویسی 😃
حقیقتش من 4090 رو برای بالا بردن Render resolution و همین مواردی که بالا عرض کردم خریده بودم! چون بیماری دارم و باید تصاویر و محیط به خوبی قابل رویت باشه! 😃😃 یادمه یه زمانی تو اینترنت و سایت ها جنگ سَر کمترین تاخیر وُرودی خروجی بود. کل کل سر کمترین تاری و روح تصاویر بود! یهو چی شد دنیا داره میره سمت ساخت فریم های فیک که تاری ایجاد می کنن و تاخیر رو بالا می برن!!! عجیب نیست؟؟؟ اینجاست که تبلیغ کار خودشو می کنه! 😃

خلاصه داستان...
یکی مثل من تاری و تاخیر نمی خواد! باس چی کار کنه؟؟؟؟ 😃😃😃
کارت 5070 می تونه Render resolution کارت 4090 رو بده؟؟
صبر می کنیم ببینیم. شاید واقعا تونست! 😃
عملکرد 5090 در سایبرپانک

 
یعنی قوی ترین کارت گرافیک دنیا باید حتما از تکنیک های DLSS استفاده کنه که یه بازی 5 سال پیش بتونه 60 فریم بده؟ پس سازنده هاش چجوری اینو تست کردن؟ با 4 تا کارت 3090 یا 3 تا 4090؟ ما هم باید 2 تا 5090 داشته باشیم؟ یا کلا گفتن ملت میرن سراغ DLSS پس ما زیاد به بهینه سازی این توجه نکنیم؟ خیلی مسخره س به نظرم که یه سازنده کم کاری خودش رو گردن کارت گرافیک بندازه و ملت مجبور کنه از فیچر های کارت برای فریم دادن استفاده کنه... یا تکنولوژی اینا هنوز به بلوغ کافی نرسیده یا سازنده ها خوب اینارو بهینه نمیکنن که الان شدن بنچمارک!

به نظر من تو دنیای امروز گرافیک بازی های پلی استیشن دیگه بهترین حالت گرافیکی هستن که باید ساخته بشه. مثل همین GOW:R و TLOU Remake و HFW و جلوتر بریم GTA VI دیگه تهشه. بازی هایی که در کنار گرافیک خوب و قابل قبول پرفورمنس خوبی هم میدن و همه راضی ان. بیشتر از این مثل سایبرپانک و الان ویک اینا میشه ویژوال هور! چون 300 میلیون کارت کی داره اینو بخره؟ درسته اونا وضعیت ما تو ایران حساب نمیکنن، اما همه دنیا هم 3-4 هزار دلار برای کارت ها هزینه نمیکنن دیگه.

تکنیک Path tracing همانطور که گفته شد خیلی سنگین هستش. در واقع نسخه پیشرفته تر ray tracing هستش بطوریکه بازتاب نور بیشتری رو باید track کنند. با این تکنیک سایه ها و reflection ها از نظر فنی دقیق و واقعی تر رندر میشه که این پردازش رو خیلی سنگین تر می کنه با وجود اینکه GPU های نسل ۵۰ از نسل چهارم RT core ها استفاده می کنند ولی همچنان نمیشه native بازی کرد. فقط با تکنیک های AI Upscaling میشه از PT با فریم مطلوب لذت برد.
ضمنا سازنده ها هم از یک 4090 استفاده می کنند برای تست نه چند تا. اصلا امکان استفاده از چند تا 4090 برای تست بازی وجود نداره. بخاطر عدم پشتیبانی از NVLink. منتهی سازنده ها برای تست کردن صرفا از محیط های کوچک تر استفاده می کنند برای توسعه و اندازه بگیرن که چقدر scale میشه وقتی در محیط بزرگتر و شهر بزرگ تکنیک PT اجرا بشه.
عناوین انحصاری PS به صورت کلی گرافیکی زیبایی دارند و خودم روی PC نسخه یک TLOU و GoW:R بازی کردم. هر دو از نظر بصری روی روزلوشون 4K عالی هستند. ولی اگر از نظر فنی گرافیک این دو تا با ذره بین بررسی کنی متوجه یک سری "کاستی ها" میشی مثلا reflection ها به صورت ray traced نیستن و بعضی asset ها جزییات وحشتناک بالایی ندارند. از طرفی بیشتر سازنده ها نمی تونند زمان بگذارند روی رفع این موارد بخاطر هزینه. ضمنا چند درصد گیمر ها 4090 دارند که سازنده این بازی ها بیاد PT اضافه کنه به بازی؟ کسی نمیاد بازی روی optimize کنه برای جامعه زیر ۵ درصدی گیمرها.
یک سری سازنده مثل Remedy و CDPR از انویدیا کمک های زیادی دریافت می کنند وگرنه بازی ها شون از نظر فنی گرافیک شون یک tech demo نبود.
 
سایبرپانک بهینه هست. تکنیک path tracing خیلی سنگینه و قدت زیادی میطلبه.

قوی ترین کارت گرافیک دنیا از تکنیک dlss استفاده میکنه چون برای همچین چیزی ساخته شده و فریم رو از ۳۰ میرسونه ۲۵۰. دقیقا چرا نباید از چیزی استفاده کنه که براش ساخته شده؟

حالا نمیدونم چطور شد از بحث سر کارت ۵۰۹۰ رسیدی به اینکه پلی استیشن بهترینه! ولی گرافیک بازیا دائم در حال پیشرفته و این پیشرفت هیچوقت متوقف نمیشه. یادمه زمان ps1 هم ملت بازی ۳ بعدی دیده بودن و خیلیا میگفتن دیگه بالاتر از این گرافیک نمیاد.
خیلی جالبه که من با یه فن سونی راجع به گرافیک صحبت میکنم و از عناوین پلی استیشن مثال میزنم و شما هیتر هارو سریع تریگر میکنم که بیاید ریپلای بزنید و خرده بگیرید! بعدم همین پست Dr. Trax شما بخون... والا ما که هر بار DLSS روشن کردیم تصویر دون دون شد چرا؟ چون رزولوشن رندر رو کم کرد که فریم زیاد بده. خب چه فایده ای داره!؟ فدا کردن کیفیت تصویر به خاطر فریم بالا.
 
اینتل کارت arc b 570 رو هم عرضه کرد با 230 دلار.
بین 4060 و 7600 تو رستر هست و تو 1080 از a770 بهتره ولی تو رزولوشنای بالاتر پایینتره

average-fps-3840-2160.png average-fps-2560-1440.png average-fps-1920-1080.png

تو ریتریس 1080 و 1440 بین 3060 و 6700xt هست و از a770 پایینتره. تو 4k اعداد native در حد تک رقمیه

relative-performance-rt-2560-1440.png relative-performance-rt-1920-1080.png

تو مصرف اندازه 7600 و 154 وات تو گیم ولی مشکل مصرف تو idle هنور کامل رفع نشده و 29 وات بالاتر از 4090

power-gaming.png

و پرفورمنس به ازای دلار: 3.2 دلار به ازای هر فریم در 1080 و پایینتر از 580 و 6600xt
تو 1440 هم 4.3 دلار.

dollars-per-frame-1920-1080.png dollars-per-frame-2560-1440.png

تا کارتهای پایین رده amd و انویدیا بیان برا این نسل
 
طبق گزارش سایت Verge حدود ۸۰ درصد از کاربرای گرافیکای RTX از DLSS استفاده میکنن.

Nvidia’s DLSS is surprisingly popular.
من چند وقت پیش یه بحثی با یکی از دوستهام داشتیم سر یه موضوع مشابه و رفتم بخش Steam Hardware Survey رو دیدم و یه حساب سرانگشتی کردم تقریبا 50 درصد کارتی داشتن که نسخه ای از dlss رو ساپورت کنه.
الان رو نمیدونم ولی نباید خیلی تفاوت کرده باشه.
 
  • Like
Reactions: Sobhan_23
ظاهرا انویدیا به مدت 6 ساله به طور شبانه روزی از یک سوپرکامپیوتر برای بهبود عملکرد الگوریتم های DLSS استفاده میکنه!

Turns out there's 'a big supercomputer at Nvidia… running 24/7, 365 days a year improving DLSS. And it's been doing that for six years'

دوست عزیزی که تعجب میکنه چرا 5090 سایبرپانکو با PT زیر 30 فریم اجرا میکنه، جالبه بدونی مثلا این صحنه که یکی از بنچمارکای معروفه بلندره، یه کارت مثل 4090 با ری تریسینگ فول فقط 7 ثانیه طول میکشه که رندرش کنه!، یعنی 1 فریم 7 ثانیه:

5f7c5624c1339bf02d942e99a3d53882f9f60e5b.jpeg

الان این RT و PT که در الن ویک و سایبرپانک و ... داره استفاده میشه عملا کلی از سر و تهشو زدن و انواع و اقسام تکنیک های مختلفو روش پیاده سازی کردن که رسیده به اینجا و اینکه 5090 توی یک ثانیه 27 فریم رندر کرده خودش یه دستاورد عظیمیه!
اگه قرار بود صبر کنیم تا قدرت سخت افزاری خام به درجه ای برسه که بتونیم از RT کامل توی بازی ها استفاده کنیم احتمالا باید یک دهه دیگه صبر میکردیم (تازه با فرض اینکه لیتوگرافی و رفتن به سمت ترانزیستورهای کوچک تر انقدر سخت نمیشد)، دیگه ری تریسنیگ تنها چیزیه که مونده تا گرافیک بازی ها فوتوریل بشه

یا مثلا انیمیشن Rango 2011 رو احتمالا خیلی هاتون دیدید دیگه با وجود انیمیشن بودن فوق العاده به واقعیت نزدیک بود و جزو اولین انیمیشن هایی بود که ری تریسینگ به طور کامل درش استفاده شده بود و اون زمان مثلا از یک یا چند سوپرکامپیوتر برای رندرش استفاده میکردن و هر فریمش بعضا چندین ساعت طول میکشیده تا رندر بشه، ما الان توی بازی ها دنبال اینیم که در هر 16 میلی ثانیه یک فریم بگیریم! که دیگه عملا بدون DLSS و FG و ... ناممکن بوده
انویدیا هم پارسال اعلام کرد که دیگه عملا یک کمپانی AI شده نه صرفا تولید کارت گرافیک! پس اینکه دیگه کلا چسبیده به FG و تکنیک AI برای بهبود کارایی، چیزی عجیبی نیست. متاسفانه هیچ رقیبی هم دیگه ندارن و هر آشی پختن باید بخوریم! :D
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or