جدید ترین اخبار سخت افزار و نرم افزار بازار PC

من نظر شخصی خودم رو می گم که چرا هدست Epic Fail اه.

اپل کاری که کرد این بود که هدست رو دقیقا برای کاربر های عادی معرفی کرد که بدترین کار ممکنست.
سالیان سال هست که N تا کمپانی می خوان به End-user بخورونن که شما یه هدست بزاری رو کلت خیلی کول هست و مدرن می شی و ... و همشون فیل شدن.
کاربر عادی هیچ علاقه ای نداره که یه هدست گنده رو کلش باشه این ور اون ور بره. زمانی AR/MR/XR مین استریم می شه که شما بتونی یک چیزی با قابلیت های قابل قبول در اندازه و فرم فکتور کوچیک عرضه کنی.
اینی که اپل کل کنفرانسش حول این می چرخید که یارو یه هدست که رسما هم اندازه Quest Pro هست رو یک سره رو کلش داره زمان تولد دخترش زمان تنهاییش توی کارش توی هواپیما و ... دقیقا همون مارکتینگ احمقانه ایه که بقیه شرکت ها هم کردن. شما Quest Pro رو که نگاه کنید کل مارکتینگش سر این بود که یارو صبح می شینه اینو می زنه به کلش میز کار گنده داره تا مانیتور می شه کیبرد و ماوس بهش وصل می شه و ... و متا بهش می گفت Virtual Desktop.
در نتیجه در زمینه مارکتینگ که N تا شرکت دیگه همین راه رو رفتن و کاربر نشون داده تمایلی نداره مدام یک چیز گنده ای روی صورتش باشه.

در زمینه تکنولوژی، هر آنچه که اینا نشون دادن تو هدست های دیگه هم هست. مثلا می گه یکی رد می شه می تونی ببینیش یا می تونی یک بخشی از محیط رو با واقیت مجازی ترکیب کنی که خوب این همون Passthrough اه و پایه و اساس AR/MR اه. یا مثلا می گه با چشم کنترل می کنی منو ها رو خوب همون Eye Tracking اه که همین الانم روی Quest Pro و حتی PSVR2 هم هست (که البته برای کاربری های دیگه ازش استفاده می کنه این هدست). یا کنترل با دست که خوب Hand Tracking اه که حتی Quest 2 هم داره. Hololens از نسخه اولش به صورت محدود داشت و نسخه دومش که کامل Hand Tracking داره. Vision Pro بیشتر تمرکزش روی Gesture ها هست و دلیلشم اینه که دو تا سنسور LiDAR گذاشتن زیرش و خوب بدیهیه که اصل Tracking با اونا انجام می شه. صدای فراگیر رو که همه می دونن اسپیکر های Vive توی این مورد حرف ندارن. در زمینه رزولوشن صفحه نمایش هم که شما PiMax رو نگاه کنید شرم کنید :D
در زمینه تکنولوژی به نظرم نکته مثبتش همون صفحه نمایش اش با توجه به تگ قیمتی اش هست. اما اگر فکر کردید مثلا Micro-OLED جدیده که خوب نیست همین الان توی Varjo XR3/VR3 داره استفاده می شه. اگر فکر کردید رزولوشن اش بالاست که خوب اونم نیست همین الان PiMax 8K و Crystal هستن که Vision Pro رو از روش با تانک رد می شن و 12K هم داره میاد تازه.

در زمینه طراحی که به نظرم هدست مشکل اساسی داره و اونم نداشتن بند بالا هست. نگه داشتن هدست با بند دور سر خیلی وقته که منسوخ شده و مطلقا حس راحتی رو به کاربر نمی ده. تمامی هدست ها در این سایز رو که شما ببینید همه بند بالای سر دارن. جدا از این به نظر اپل می خواد با بند های سایز مختلف کاربر ها رو تیغ بزنه چون روی بند نوشته M هست که احتمالا Medium اه.

در زمینه سیستم عامل که خوب همه می دونن اپل کرنل Darwin رو داره و فقط برای سیستم های مختلف براش UI می سازه اسم مختلف می ده بیرون وگرنه اگر از معماری سیستم عامل اطلاع داشته باشید می دونید که سیستم عامل های اپل پایه و اساسشون یکی اه.

اما برسیم به فاجعه ترین بخش هدست که باتری اش هست. هدست باتری داخلی نداره و مدام یک سیم از شما آویزونه که وصله به باتری و ای کاش این به همینجا ختم می شد. باتری کلا عمرش 2 ساعته! یعنی خود فاجعست این. این عمر باتری در هدست های با باتری داخلی حداقل حساب می شه. بعد تازه با باتری پک خارجی عمر باتری صرفا دو ساعته! یعنی شما یه Avengers نمی تونی با هدستی که انقدر روی فیلم تبلیغ کرده ببینی باتری ات وسطش تموم می شه.

در زمینه گیمینگ باز دوباره یه فاجعه دیگه هست این هدست. بازی های Apple Arcade با کنترلر کنسول؟ یعنی الان اینا انتظار دارن ملت بشینن با کنترلر کنسول بازی های موبایل بازی کنن؟!

در زمینه قیمت، 3500 دلار؟؟!! متا با 1500 دلار Quest Pro چنان زایید که مجبور شد 1/3 قیمتش رو کم کنه. اگر فکر کردید ملت این هدست رو می خرن چون اپل اه و فن داره و ... اشتباه کردید اپل محصول فیل زیاد داره و این هدست رو از اول خود اپل هم روی فروشش حساب نکرده خیلی و آخرین انتظار ها به 900 هزار واحد کاهش پیدا کرده اما همونم نمی فروشه.
مارکت اصلا کشش همچین قیمت هایی رو نداره. حالا هر شرکتی می خواد اینو بسازه بسازه وقتی بحث این همه پول هست بحث جداست.

در کل پتانسیل AR/MR خیلی بیشتر از این حرفاست و متاسفانه اپل فقط چیزی رو نشون داد که چندین ساله توی هدست های دیگه هست. من هیچ چیز جدیدی توی این هدست ندیدم که هیچ یک سری مواردی هم دیدم که عقب گرد داره مثل گیمینگ و طراحی بند.
بله هدست خیلی کول به نظر می رسه خیلی هم مشخصات سخت افزاری خوبی داره اما در نهایت اگر فکر کردید کاربر می شینه هدست اپل بزنه روزانه کاراشو انجام بده و فیلم نگاه کنه و ... همچین اتفاقی نمیفته. این هدست اومد کاربر های خانگی رو به افتضاح ترین شکل ممکت هدف قرار داد و حقیقاتا هیج چیز جذابی هم برای این دسته از کاربر ها ارائه نداد. اینی که بیاد از شما کله فیک بسازه و چشماتون رو ترک کنه بزاره تو Facetime بیشتر احمقانه به نظر میاد تا خلاقانه!

من به شخصه بازخوردی که از اهل این صنعت گرفتم که یک نمونش رو می تونید توی ساب virtualreality می تونید ببینید اکثرا منفی اه. به خصوص این که هدست مطلقا با این قیمت نمی ارزه ولی چیزی که مشخصه اینه که اپل داره روی نسخه ارزون تر این هدست کار می کنه که احتمالا سال آینده معرفی می شه.
یک نکته ای هم که لیک ها می گفتن اینه که هدست مطلقا آماده نمایش نبوده به خصوص از لحاظ نرم افزاری و با زور به این ایونت رسوندنش. که البته شما اینو راحت هم از تاریخ عرضه می تونید بفهمید. اپل یک چیزی رو معرفی می کنه حداکثر دو سه هفته بعدش عرضه می شه این رفته برای اوایل سال دیگه توی آمریکا تازه و توی کشور های دیگه اصلا توی سایت اپل اثری از این هدست نیست و حتی توی WWDC کشور های دیگه که بری توی Keynote اش اینو ذکر نکرده اصلا. انگار مثلا هدست توی آمریکا وجود داره توی بقیه دنیا نه.
----
کسی هم که نشسته ببینه چهار تا یوتوبر چی می گن که وضعش مشخصه دیگه. همین جماعت یوتوبر زمانی که اپل چرخ مک پرو می فروخت 500 یورو که هنوزم می فروشه خفه بودن یا مک بوک 12 اینچ رو شاهکار می دونستن در صورتی که فیل محض بود.
وقتی یوتوبر محبوب می شه یکی مثل لینوس که کارش پول گرفتن از این و اون و تعریف کردن از محصولاتشونه دیگه وضع بقیه رو ببین چیه.
----
هدست Mainstream بعدی به طور قطع Quest 3 اه. شدیدا امیدوار کنندست.
 
آخرین ویرایش:
یاد اون مثل گربه و گوشت افتادم
اپل هیتر تر از من مادر گیتی نزاییده
من میخوام بخرم و تستش کنم
اونوقت دوستان میان طومار مینویسن که چی بشه ؟!
خب برو بخر کاری هم به گربه های هیتر نداشته باش
 
گیگابایت بایوس بتا جدیدی برای مادربورد های سری 600 و 700 اینتل منتشر کرده که از پردازنده های جدید پشتیبانی می کنه.
با این آپدیت تقریبا شایعه این که نسل 14 ام اینتل Raptor Lake Refresh خواهد بود تایید می شه.
بر طبق شایعات اینتل Meteor Lake رو امسال برای دسکتاپ عرضه نمی کنه و نسل 14 دسکتاپ Raptor Lake Refresh خواهد بود و بر روی سوکت فعلی LGA1700 عرضه می شن. در شایعه دیگه به این اشاره شده که این پردازنده ها نسبت به Raptor Lake در کلاک بالاتری کار می کنند اما مصرف بالاتری هم دارند.
 
چند هفته پیش اپل فینال کات پرو رو (تقریبا) اورد رو ی اپید پرو...الانم اجازه داده که وبکم نصب بشه...کمکم داره ایپد رو جایگزین مکبوک ایر میکنه (البته خیلی سوسکی)

Screenshot_20230607-141137_Twitter.jpg


یادم میاد وقتی که که اولین نسل از تبلت سرفیس مایکروسافت رونمایی شد..اقای تیم کوک گفتن که: مثل اینه که یخچال رو به توستر جوش بدی (با خنده).....الان کمکم تبلت خودش داره میشه سرفیس 😁😁 (منظورم اینه که در اخر مجبوره که ios و مکینتاش رو ادغام کنه...چیزی که خوشد مسخره میکرد)
 
از دیگر نکات کمتر توجه شده در مورد حضور کوجیما در نمایش اپل اینه که جهان پهلوان اعلام کردن تمامی بازی‌های آینده کوجیما پروداکشنز روی مک خواهد آمد که میشه استنباط کرد شامل DS2 هم میشه.

Death Stranding and upcoming Kojima games also coming to Mac
 

آیکونیک ترین ویژگی ویژن پرو (EyeSight) رو جالب نقد کرده. خلاصه میگه هزینه زیادی رو دست خریدار میذاره وقتی حتی مستقیما برای یوزر استفاده نداره، و برای اطرافیانه بیشتر
حقیقتا نمیدونم اگر یه برند نه چندان معتبر مثل شیائومی دستش باز بود برای ساخت vr/ar در حد 3500 دلار چه سخت افزاری میتونست بذاره براش! منظورم اینه نسبت به قیمتش مطمئن نیستم ارزش داشته باشه. تجربه یونیکی به مشتری میده و روی این بحثی ندارم. ولی اصلا مطمئن نیستم نسبت این رضایت از تجربه یونیک، به مبلغی که خریدار پرداخت میکنه خیلی نسبت معقولی داشته باشه برای کسی که ارزشگذاری میکنه رو این قضیه
به هر حال برای من مشخصه به زودی گزینه های زیادی که از لحاظ سخت افزاری نسبتا مشابه ویژن پرو هست و قیمتشون پایین تره ساخته میشه. تنها چیزی که میمونه بحث نرم افزاری و اکوسیستم اپل هست که فن های خودش رو داره
 
تو بنچمارک های DirectStorage 1.2 به لطف قابلیت GPU Decompression به راحتی اب خوردن PCIE 4 گلوگاه میشه (رقیبش Crucial T700 و 12,400/11,800MB/s نوشتن/خوندن :دی)

1-1080.c7111461.jpg 3-1080.cb0d809b.jpg

fbd11b95-30a5-43f5-9373-3948f7648fd0.png
b3be6593-3782-48b3-a5d5-3c99c465caf2.png
*این مقدار دیتا دی کمپرس شده هستش
*45 درصد افزایش راندمان در هر دو حالت
*همونجور که مشاهده میکنید انویدیا همچنان در حال اپتیمایز کردن GPU Decompression ـه
 
مثل اینکه اپل ویژن پرو یه بندی داره که اپل تو نمایشهاش فقط یک بار نشون داده (این بند رو اکثر ar/vr هدستها دارن)



Screenshot_20230609-100445_Twitter.jpg


این نکته هم جالب بود که اولین رونمایی از ویژن پرو رو مثل فیلم ready player one ساخته بود:

Apple Vision Pro vs Ready Player One?
 
آخرین ویرایش:
Mac Studio و Mac Pro زمانی که با سخت افزار مشابه و در بالاترین رده پیکربندی می شن اختلاف قیمت 3000$ ای دارن!
Mac Pro صرفا چند پورت تاندربولت اضافه و اسلات PCI Express به نسبت Mac Studio بیشتر داره و همراهش یک Magic Keyboard و Magic Mouse هم عرضه می شه. در بقیه موارد باهم مشابه ان.
----
بر اساس بنچمارک لیک شده پردازنده M2 Ultra که در Mac Pro و Mac Studio استفاده می شه و به عنوان Workstation ازش یاد می شه در بخش تک هسته ای ضعیف تر از 13900k و در بخش چند هسته ای با اختلاف کمی از 13900k سریع تر هست در حالی که 13900k پردازنده دسکتاپ هست و نه Workstation!
براق مقایسه هسته ها، پردازنده 13900k دارای 8 هسته پرقدرت و 16 هسته کم مصرف هست و M2 Ultra دارای 16 هسته پرقدرت و 8 هسته کم مصرف هست.
---
بر اساس گزارش ها تراکم صفحه نمایش هدست Apple Vision Pro به دلیل مشکلات تولید از 4000 PPI به 3400 PPI رسیده.
 
من نظر شخصی خودم رو می گم که چرا هدست Epic Fail اه.

اپل کاری که کرد این بود که هدست رو دقیقا برای کاربر های عادی معرفی کرد که بدترین کار ممکنست.
سالیان سال هست که N تا کمپانی می خوان به End-user بخورونن که شما یه هدست بزاری رو کلت خیلی کول هست و مدرن می شی و ... و همشون فیل شدن.
کاربر عادی هیچ علاقه ای نداره که یه هدست گنده رو کلش باشه این ور اون ور بره. زمانی AR/MR/XR مین استریم می شه که شما بتونی یک چیزی با قابلیت های قابل قبول در اندازه و فرم فکتور کوچیک عرضه کنی.
اینی که اپل کل کنفرانسش حول این می چرخید که یارو یه هدست که رسما هم اندازه Quest Pro هست رو یک سره رو کلش داره زمان تولد دخترش زمان تنهاییش توی کارش توی هواپیما و ... دقیقا همون مارکتینگ احمقانه ایه که بقیه شرکت ها هم کردن. شما Quest Pro رو که نگاه کنید کل مارکتینگش سر این بود که یارو صبح می شینه اینو می زنه به کلش میز کار گنده داره تا مانیتور می شه کیبرد و ماوس بهش وصل می شه و ... و متا بهش می گفت Virtual Desktop.
در نتیجه در زمینه مارکتینگ که N تا شرکت دیگه همین راه رو رفتن و کاربر نشون داده تمایلی نداره مدام یک چیز گنده ای روی صورتش باشه.

در زمینه تکنولوژی، هر آنچه که اینا نشون دادن تو هدست های دیگه هم هست. مثلا می گه یکی رد می شه می تونی ببینیش یا می تونی یک بخشی از محیط رو با واقیت مجازی ترکیب کنی که خوب این همون Passthrough اه و پایه و اساس AR/MR اه. یا مثلا می گه با چشم کنترل می کنی منو ها رو خوب همون Eye Tracking اه که همین الانم روی Quest Pro و حتی PSVR2 هم هست (که البته برای کاربری های دیگه ازش استفاده می کنه این هدست). یا کنترل با دست که خوب Hand Tracking اه که حتی Quest 2 هم داره. Hololens از نسخه اولش به صورت محدود داشت و نسخه دومش که کامل Hand Tracking داره. Vision Pro بیشتر تمرکزش روی Gesture ها هست و دلیلشم اینه که دو تا سنسور LiDAR گذاشتن زیرش و خوب بدیهیه که اصل Tracking با اونا انجام می شه. صدای فراگیر رو که همه می دونن اسپیکر های Vive توی این مورد حرف ندارن. در زمینه رزولوشن صفحه نمایش هم که شما PiMax رو نگاه کنید شرم کنید :D
در زمینه تکنولوژی به نظرم نکته مثبتش همون صفحه نمایش اش با توجه به تگ قیمتی اش هست. اما اگر فکر کردید مثلا Micro-OLED جدیده که خوب نیست همین الان توی Varjo XR3/VR3 داره استفاده می شه. اگر فکر کردید رزولوشن اش بالاست که خوب اونم نیست همین الان PiMax 8K و Crystal هستن که Vision Pro رو از روش با تانک رد می شن و 12K هم داره میاد تازه.

در زمینه طراحی که به نظرم هدست مشکل اساسی داره و اونم نداشتن بند بالا هست. نگه داشتن هدست با بند دور سر خیلی وقته که منسوخ شده و مطلقا حس راحتی رو به کاربر نمی ده. تمامی هدست ها در این سایز رو که شما ببینید همه بند بالای سر دارن. جدا از این به نظر اپل می خواد با بند های سایز مختلف کاربر ها رو تیغ بزنه چون روی بند نوشته M هست که احتمالا Medium اه.

در زمینه سیستم عامل که خوب همه می دونن اپل کرنل Darwin رو داره و فقط برای سیستم های مختلف براش UI می سازه اسم مختلف می ده بیرون وگرنه اگر از معماری سیستم عامل اطلاع داشته باشید می دونید که سیستم عامل های اپل پایه و اساسشون یکی اه.

اما برسیم به فاجعه ترین بخش هدست که باتری اش هست. هدست باتری داخلی نداره و مدام یک سیم از شما آویزونه که وصله به باتری و ای کاش این به همینجا ختم می شد. باتری کلا عمرش 2 ساعته! یعنی خود فاجعست این. این عمر باتری در هدست های با باتری داخلی حداقل حساب می شه. بعد تازه با باتری پک خارجی عمر باتری صرفا دو ساعته! یعنی شما یه Avengers نمی تونی با هدستی که انقدر روی فیلم تبلیغ کرده ببینی باتری ات وسطش تموم می شه.

در زمینه گیمینگ باز دوباره یه فاجعه دیگه هست این هدست. بازی های Apple Arcade با کنترلر کنسول؟ یعنی الان اینا انتظار دارن ملت بشینن با کنترلر کنسول بازی های موبایل بازی کنن؟!

در زمینه قیمت، 3500 دلار؟؟!! متا با 1500 دلار Quest Pro چنان زایید که مجبور شد 1/3 قیمتش رو کم کنه. اگر فکر کردید ملت این هدست رو می خرن چون اپل اه و فن داره و ... اشتباه کردید اپل محصول فیل زیاد داره و این هدست رو از اول خود اپل هم روی فروشش حساب نکرده خیلی و آخرین انتظار ها به 900 هزار واحد کاهش پیدا کرده اما همونم نمی فروشه.
مارکت اصلا کشش همچین قیمت هایی رو نداره. حالا هر شرکتی می خواد اینو بسازه بسازه وقتی بحث این همه پول هست بحث جداست.

در کل پتانسیل AR/MR خیلی بیشتر از این حرفاست و متاسفانه اپل فقط چیزی رو نشون داد که چندین ساله توی هدست های دیگه هست. من هیچ چیز جدیدی توی این هدست ندیدم که هیچ یک سری مواردی هم دیدم که عقب گرد داره مثل گیمینگ و طراحی بند.
بله هدست خیلی کول به نظر می رسه خیلی هم مشخصات سخت افزاری خوبی داره اما در نهایت اگر فکر کردید کاربر می شینه هدست اپل بزنه روزانه کاراشو انجام بده و فیلم نگاه کنه و ... همچین اتفاقی نمیفته. این هدست اومد کاربر های خانگی رو به افتضاح ترین شکل ممکت هدف قرار داد و حقیقاتا هیج چیز جذابی هم برای این دسته از کاربر ها ارائه نداد. اینی که بیاد از شما کله فیک بسازه و چشماتون رو ترک کنه بزاره تو Facetime بیشتر احمقانه به نظر میاد تا خلاقانه!

من به شخصه بازخوردی که از اهل این صنعت گرفتم که یک نمونش رو می تونید توی ساب virtualreality می تونید ببینید اکثرا منفی اه. به خصوص این که هدست مطلقا با این قیمت نمی ارزه ولی چیزی که مشخصه اینه که اپل داره روی نسخه ارزون تر این هدست کار می کنه که احتمالا سال آینده معرفی می شه.
یک نکته ای هم که لیک ها می گفتن اینه که هدست مطلقا آماده نمایش نبوده به خصوص از لحاظ نرم افزاری و با زور به این ایونت رسوندنش. که البته شما اینو راحت هم از تاریخ عرضه می تونید بفهمید. اپل یک چیزی رو معرفی می کنه حداکثر دو سه هفته بعدش عرضه می شه این رفته برای اوایل سال دیگه توی آمریکا تازه و توی کشور های دیگه اصلا توی سایت اپل اثری از این هدست نیست و حتی توی WWDC کشور های دیگه که بری توی Keynote اش اینو ذکر نکرده اصلا. انگار مثلا هدست توی آمریکا وجود داره توی بقیه دنیا نه.
----
کسی هم که نشسته ببینه چهار تا یوتوبر چی می گن که وضعش مشخصه دیگه. همین جماعت یوتوبر زمانی که اپل چرخ مک پرو می فروخت 500 یورو که هنوزم می فروشه خفه بودن یا مک بوک 12 اینچ رو شاهکار می دونستن در صورتی که فیل محض بود.
وقتی یوتوبر محبوب می شه یکی مثل لینوس که کارش پول گرفتن از این و اون و تعریف کردن از محصولاتشونه دیگه وضع بقیه رو ببین چیه.
----
هدست Mainstream بعدی به طور قطع Quest 3 اه. شدیدا امیدوار کنندست.
شما خیلی توضیحات خوب و خوندنی دادی
-----------
بقیه هدست ها از پلاستیکن نه به خاطر ارزون بودن به خاطر وزن اما این هدست این طور نیست و سنگینه به همین خاطر هم براش باتری داخلی نذاشتن و انگار دوبار به پای خوشون تیر زدن
 

Gigabyte RTX 30 & RTX 40 GPUs Cracking Incident Reported By Several Users, PCIe Lanes Reportedly Damaged​

Gigabyte RTX 30 & RTX 40 GPUs Are Prone To Cracking, Company Denies RMA Request​

Gigabyte-GeForce-RTX-40-RTX-30-GPUs-Cracked-PCBs-_3-1456x761.png
 
من نظر شخصی خودم رو می گم که چرا هدست Epic Fail اه.

اپل کاری که کرد این بود که هدست رو دقیقا برای کاربر های عادی معرفی کرد که بدترین کار ممکنست.
سالیان سال هست که N تا کمپانی می خوان به End-user بخورونن که شما یه هدست بزاری رو کلت خیلی کول هست و مدرن می شی و ... و همشون فیل شدن.
کاربر عادی هیچ علاقه ای نداره که یه هدست گنده رو کلش باشه این ور اون ور بره. زمانی AR/MR/XR مین استریم می شه که شما بتونی یک چیزی با قابلیت های قابل قبول در اندازه و فرم فکتور کوچیک عرضه کنی.
اینی که اپل کل کنفرانسش حول این می چرخید که یارو یه هدست که رسما هم اندازه Quest Pro هست رو یک سره رو کلش داره زمان تولد دخترش زمان تنهاییش توی کارش توی هواپیما و ... دقیقا همون مارکتینگ احمقانه ایه که بقیه شرکت ها هم کردن. شما Quest Pro رو که نگاه کنید کل مارکتینگش سر این بود که یارو صبح می شینه اینو می زنه به کلش میز کار گنده داره تا مانیتور می شه کیبرد و ماوس بهش وصل می شه و ... و متا بهش می گفت Virtual Desktop.
در نتیجه در زمینه مارکتینگ که N تا شرکت دیگه همین راه رو رفتن و کاربر نشون داده تمایلی نداره مدام یک چیز گنده ای روی صورتش باشه.

در زمینه تکنولوژی، هر آنچه که اینا نشون دادن تو هدست های دیگه هم هست. مثلا می گه یکی رد می شه می تونی ببینیش یا می تونی یک بخشی از محیط رو با واقیت مجازی ترکیب کنی که خوب این همون Passthrough اه و پایه و اساس AR/MR اه. یا مثلا می گه با چشم کنترل می کنی منو ها رو خوب همون Eye Tracking اه که همین الانم روی Quest Pro و حتی PSVR2 هم هست (که البته برای کاربری های دیگه ازش استفاده می کنه این هدست). یا کنترل با دست که خوب Hand Tracking اه که حتی Quest 2 هم داره. Hololens از نسخه اولش به صورت محدود داشت و نسخه دومش که کامل Hand Tracking داره. Vision Pro بیشتر تمرکزش روی Gesture ها هست و دلیلشم اینه که دو تا سنسور LiDAR گذاشتن زیرش و خوب بدیهیه که اصل Tracking با اونا انجام می شه. صدای فراگیر رو که همه می دونن اسپیکر های Vive توی این مورد حرف ندارن. در زمینه رزولوشن صفحه نمایش هم که شما PiMax رو نگاه کنید شرم کنید :D
در زمینه تکنولوژی به نظرم نکته مثبتش همون صفحه نمایش اش با توجه به تگ قیمتی اش هست. اما اگر فکر کردید مثلا Micro-OLED جدیده که خوب نیست همین الان توی Varjo XR3/VR3 داره استفاده می شه. اگر فکر کردید رزولوشن اش بالاست که خوب اونم نیست همین الان PiMax 8K و Crystal هستن که Vision Pro رو از روش با تانک رد می شن و 12K هم داره میاد تازه.

در زمینه طراحی که به نظرم هدست مشکل اساسی داره و اونم نداشتن بند بالا هست. نگه داشتن هدست با بند دور سر خیلی وقته که منسوخ شده و مطلقا حس راحتی رو به کاربر نمی ده. تمامی هدست ها در این سایز رو که شما ببینید همه بند بالای سر دارن. جدا از این به نظر اپل می خواد با بند های سایز مختلف کاربر ها رو تیغ بزنه چون روی بند نوشته M هست که احتمالا Medium اه.

در زمینه سیستم عامل که خوب همه می دونن اپل کرنل Darwin رو داره و فقط برای سیستم های مختلف براش UI می سازه اسم مختلف می ده بیرون وگرنه اگر از معماری سیستم عامل اطلاع داشته باشید می دونید که سیستم عامل های اپل پایه و اساسشون یکی اه.

اما برسیم به فاجعه ترین بخش هدست که باتری اش هست. هدست باتری داخلی نداره و مدام یک سیم از شما آویزونه که وصله به باتری و ای کاش این به همینجا ختم می شد. باتری کلا عمرش 2 ساعته! یعنی خود فاجعست این. این عمر باتری در هدست های با باتری داخلی حداقل حساب می شه. بعد تازه با باتری پک خارجی عمر باتری صرفا دو ساعته! یعنی شما یه Avengers نمی تونی با هدستی که انقدر روی فیلم تبلیغ کرده ببینی باتری ات وسطش تموم می شه.

در زمینه گیمینگ باز دوباره یه فاجعه دیگه هست این هدست. بازی های Apple Arcade با کنترلر کنسول؟ یعنی الان اینا انتظار دارن ملت بشینن با کنترلر کنسول بازی های موبایل بازی کنن؟!

در زمینه قیمت، 3500 دلار؟؟!! متا با 1500 دلار Quest Pro چنان زایید که مجبور شد 1/3 قیمتش رو کم کنه. اگر فکر کردید ملت این هدست رو می خرن چون اپل اه و فن داره و ... اشتباه کردید اپل محصول فیل زیاد داره و این هدست رو از اول خود اپل هم روی فروشش حساب نکرده خیلی و آخرین انتظار ها به 900 هزار واحد کاهش پیدا کرده اما همونم نمی فروشه.
مارکت اصلا کشش همچین قیمت هایی رو نداره. حالا هر شرکتی می خواد اینو بسازه بسازه وقتی بحث این همه پول هست بحث جداست.

در کل پتانسیل AR/MR خیلی بیشتر از این حرفاست و متاسفانه اپل فقط چیزی رو نشون داد که چندین ساله توی هدست های دیگه هست. من هیچ چیز جدیدی توی این هدست ندیدم که هیچ یک سری مواردی هم دیدم که عقب گرد داره مثل گیمینگ و طراحی بند.
بله هدست خیلی کول به نظر می رسه خیلی هم مشخصات سخت افزاری خوبی داره اما در نهایت اگر فکر کردید کاربر می شینه هدست اپل بزنه روزانه کاراشو انجام بده و فیلم نگاه کنه و ... همچین اتفاقی نمیفته. این هدست اومد کاربر های خانگی رو به افتضاح ترین شکل ممکت هدف قرار داد و حقیقاتا هیج چیز جذابی هم برای این دسته از کاربر ها ارائه نداد. اینی که بیاد از شما کله فیک بسازه و چشماتون رو ترک کنه بزاره تو Facetime بیشتر احمقانه به نظر میاد تا خلاقانه!

من به شخصه بازخوردی که از اهل این صنعت گرفتم که یک نمونش رو می تونید توی ساب virtualreality می تونید ببینید اکثرا منفی اه. به خصوص این که هدست مطلقا با این قیمت نمی ارزه ولی چیزی که مشخصه اینه که اپل داره روی نسخه ارزون تر این هدست کار می کنه که احتمالا سال آینده معرفی می شه.
یک نکته ای هم که لیک ها می گفتن اینه که هدست مطلقا آماده نمایش نبوده به خصوص از لحاظ نرم افزاری و با زور به این ایونت رسوندنش. که البته شما اینو راحت هم از تاریخ عرضه می تونید بفهمید. اپل یک چیزی رو معرفی می کنه حداکثر دو سه هفته بعدش عرضه می شه این رفته برای اوایل سال دیگه توی آمریکا تازه و توی کشور های دیگه اصلا توی سایت اپل اثری از این هدست نیست و حتی توی WWDC کشور های دیگه که بری توی Keynote اش اینو ذکر نکرده اصلا. انگار مثلا هدست توی آمریکا وجود داره توی بقیه دنیا نه.
----
کسی هم که نشسته ببینه چهار تا یوتوبر چی می گن که وضعش مشخصه دیگه. همین جماعت یوتوبر زمانی که اپل چرخ مک پرو می فروخت 500 یورو که هنوزم می فروشه خفه بودن یا مک بوک 12 اینچ رو شاهکار می دونستن در صورتی که فیل محض بود.
وقتی یوتوبر محبوب می شه یکی مثل لینوس که کارش پول گرفتن از این و اون و تعریف کردن از محصولاتشونه دیگه وضع بقیه رو ببین چیه.
----
هدست Mainstream بعدی به طور قطع Quest 3 اه. شدیدا امیدوار کنندست.
photo_2023-06-11_12-26-56.jpg

یعنی دیگه آخرشه این ویژن پرو ... اپیک فیل کامل :) فکر میکنم زمان معرفی هم سهام اپل یه افتی داشت.

اینم خیلی خوب بود:

photo_2023-06-11_12-29-46.jpg
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or