
در نسل گذشته معمولا از کلمه " رقابت " بین کنسول های PS3 و Xbox360 به کار برده می شد ، واژه ای که به کار بردنش دشمنی غیر ضروری به بار می آورد . اگر به نسل قبل نگاه کنیم ، می بینیم هر دو کنسول فضای یکسانــی را در صحنه ی بازی های ویدئویی را اشغال کرده بودند . اغلب احساس می شد یک نسخه کپی از یک دیگر باشند. [حداقل در بسیاری موارد ] ، در حالی که کنسول Wii در تلاش بود با کنترل حرکتی خود یک نوآوری وارد صنعت گیم کند و راه خود را از این دو کنسول تقریبا جدا نماید ، دو کنسول PS3 و X360 با تاکید بر گیم پلی و کنترلر سنتی خود در تلاش بودند آن را به مسیر تکامل برسانند ، بیشتر رقابت و تلاش جهت پیشبزذ افزایش و بهبودی گرافیک صورت می گرفت .
هر دو کنسول بازی های بزرگی ارائه دادند ولی در پایان کنسول برنده ، کنسولی بود که راه جدایی برای خود پیش گرفته بود ، اغلب اعتقاد دارند کنسول Wii برنده نهایی نسل گذشته بود . چیز واضحی بود که بازی های Third Party که اکثریت بازی های این دو کنسول را تشکیل می دادند تفاوتی با هم نداشتند و صرف نظر از تعداد انگشت شماری بازی های First Party که برای این دو کنسول عرضه شد . این موضوع انتخاب بین این دو کنسول سخت می کرد یک طورایی آن دو را می شد ، دو طرف مساوی از یک سکه تشبیه نمود .
بدیهی است که تفاوت معنی داری بین مواردی (مانند : PSN vs XBL و موارد دیگر) وجود دارد . اما تصور می شد در نسل بعد ، PS4 vs. the Durango/Infinity با مشترکات بیشتری ادامه بدهند .
این درست است که اطلاعات بسیار اندکی در مورد کنسول نسل بعد مایکروسافت داریم و هنوز هم سوالاتی در مورد کنسول سونی یعنی PS4 در اذهان ما وجود دارد ، اما یک روایت رو به ظهور است ، این که سونی دارد با کنسول خود به مقصد پیش می رود که فقط بر روی گیم تاکید دارد و یک کنسول مخصوص گیم ایجاد نماید ؛ از آن طرف مایکروسافت قصد دارد به سویی پیش می رود که وسیله ای بسازد هم برای گیمر ها و هم باب میل قشر غیر گیمر باشد ، یا به قولی از جناب پیتر مولینیو ، دستگاهی که هر کسی بخواهد آن را در اتاق نشیمن خود داشته باشد .
در مصاحبه اخیری که مجله Edge با Shuhei Yoshida داشت اظهار داشت" همه ایده ها را تقویت می کنیم : همه آن ها در مورد بازی ، بازی و بعد بازی است ! ما تمرکز کمتری به چیزهای غیر بازی مانند اپلکیشن ها بر روی کنسول خود داریم ." البته باید با منتظر رونمایی ایکس باکس جدید در چند هفته باقی مانده باشیم که بتوانیم قضاوت بهتری داشته باشیم .
صادقانه بگویم ، من اعتقاد دارم ، این یک موقعیت هوشمندانه از جانب دو شرکت سونی و مایکروسافت است ؛ این هوشمندی از این جهت حاصل می شود که دیگر همانند نسل قبل ، به همان اندازه به قولی جای یکدیگر را در صنعت گیم تنگ نمی کنند و از این بابت اطمینان حاصل می کنند که روند مشابهی را پیش نخواهند برد .
این یک ایده خوب برای شرکت سونی است که کنسول خود را به عنوان " ماشین بازی " به بازار عرضه کند ، سونی یک شرکت بزرگ است ولی سونی مایکروسافت نیست ! آنها می دانند توانایی لازم را برای اجرای اتصال شبکه ها کامپیوتر ، موبایل ها و ... به یکدیگر و اجرایی ساختن آن ها از طریق پلی استیشن را ندارند ، از آن جهت مایکروسافت ، چنین زیرساخت هایی دارد و در صدد استفاده و اجرایی کردن همین زیرساخت هاست .
من با Dave Thier در مورد مواردی که مایکروسافت در نسل بعد انجام انجام می دهد موافقم هستم ، تلویزیون یک نکته کلیدی است ، مایکروسافت یک قدم آن طرف تر از حوضه خویش بر خواهد داشت ، ارائه خدماتی که در نهایت کابل را برکنار می کند . قیمت پایین می تواند اطمینان از آن حاصل کند که در هر خانه ای یک باکس وجود داشته باشد ، از آنجایی که کـــِنکت بسیار خوب برای گیم به کار گرفته شده است ، می تواند گزینه خوبی جهت ارائه ویژگی های غیر گیم نیز باشد . در نهایت اگر ما کنترل تمام موارد از جمله PC-TV-Xbox را فقط با اشاره دست و فرمان صوتی داشته باشیم مایکروسافت به یکی از اهداف اولیه خود از کـــِنکت دست یافته است .
با این حال این شرایط ، برای هر دو طرف می تواند خطرناک باشد ، سونی کنسولی ایجاد می کند فقط به عنوان یک " ماشین گیم " از آن یاد می شود این می تواند یک ریسک باشد که کنسولی دیگر می تواند این کارها را انجام دهد به علاوه بسیار موارد اضافی دیگر که می توان بر قابلیت صرفا فقط یک دستگاه گیم افزود ، شما چند نفر در دنیا را می شناسید که دورببین دیجتال حمل می کنند در حالی که گوشی های با دوربین کیفیت بالا اختراع شده است ؟ باید به این نکته توجه کرد که خیلی ها بابت امکان بیشتر از یک مقدار کیفیت بیشتر می گذرند . از آن طرف مایکروسافت نیز به اندازه کافی بر روی جنبه های گیم بر روی کنسول خود تکیه نکند ، از ماهیت و اساس خود که XOBX را به چه منظوری ساخــته که " بازی " بوده است دور می کند ؛ همچنین شایعات مختلفی از جمله اتصال دائم کنسول به اینترنت و مواردی دیگر شنیده می شود ، این عوامل باعث می شود مصرف کنندگان بالقوه این کنسول که قشر گیمر می باشند به آغوش سونی بپیوندند . با این که کــنکت و سرویس ESPN می تواند جذاب باشد ، ولی یک گیمر از یک ماشین گیم ، آسان و ارزان بازی کردن را می خواهد . کنسول سونی با وجود این که شاید در اتاق نشیمن نتواند به همان اندازه کاربرد داشته باشد ولی در هر صورت از دید یک گیمر برای بازی های ویدئویی ، یک کنسول عالی تلقی می شود .
در هر صورت برای کسی که می خواهد پول خرج کند ، دلایل کافی وجود دارد که هر دو کنسول خریداری کند ، فقط بازی کردن HALO بر روی XBOX و بازی God of War بر روی PS4 دلیل کافی برای خرید این دو کنسول است . آنها هنوز نقاط مشترک زیادی دارند ، به نظر می رسد اساسا تفاوت چشم گیری با هم نداشته باشند و این دو کنسول باز بتوانند نقش چشم گیری در بخش فن آوری داشته باشند .
منبع : www.forbes.com
آخرین ویرایش: