ترازنامه PS Vita در آستانه عرضه به بازار

Astiak

کاربر سایت
May 27, 2007
4,017
نام
آرش
درود
Ps-Vita1.jpg


زمان شاید به اندازه ای قوی باشد که بتواند مانند سیاه چاله ای بزرگ همه چیز را ببلعد و به دست فراموشی بسپارد اما حریف Vita و اخبار و حواشی و داغ بودن آن نشد. مدت زیادی از E3 سال جاری می گذرد و با این حال ستاره جدید لابراتور های سونی؛ هنوز در صدر اخبار این روز های بازی های رایانه ای است. بی هیچ شک و تردیدی Vita از لحاظ تکنیکی بی نظیر است و مانند ستاره ای در آسمان رقیبان قدرتمند خود می درخشد. نمایشگاه و رخداد های زیادی باعث شد تا علاقه مندان و نویسندگان این عرصه مدت زمانی؛ هر چند کم را در کنار Vita و قابلیت های آن سپری کنند. رخداد لندن نیز از این قاعده مستثنا نبود و باعث شد جوانب تازه ای از این کنسول دستی نمایان شود. شاید تکیه به حمله آغازین آقای Michael Denny، مدیر ارشد استدیو های سونی کافی باشد تا نوک پیکان آرمان Vita را در بازار بفهمیم.

"Vita مانند یک کشور هنرخیز در میان ابزار های دستی می ماند که بازی ها قلب آن را تشکیل می دهد"

مطمئناً؛ طوفان بازی های Vita در لندن صحت جمله آقای Denny را تایید می کند؛ لیستی مکمل از بازی های با نامی پرآوازه و بازی هایی تحسین شده که بی شک جای پای محکمی برای مخاطبان خواهند بود. با یک نگاه ساده می توان فهمید که سونی درس بزرگی از تجارب قبلی خود گرفته و دیگر به آسانی کارزار دستگاه های قابل حمل را رها نخواهد کرد.
WipEout 2058 یکی از ستاره های لندن بود؛ عنوانی نام آشنا و متعلق به شعبه ژاپن استودیو های جهانی سونی که این بار آن را روی Vita تجربه خواهیم کرد. یکی از قابلیت های جذاب این عنوان قابلیت "cross platform" آن است که تا 8 دستگاه منشکل از ترکیب PlayStation 3 و PlayStation Vita می توانند آن را از طریق ارتباط Wifi به طور گروهی تجربه کنند. برای شفاف کردن این موضوع باید خاطر نشان کرد که WipEout 2048 برای PS3 عرضه نخواهد شد اما مسیر های این عنوان برای دارندگان PS3 و بازی های WipEout HD و WipEout Fury این قابلیت را برای آت ها به ارمغان خواهد آورد.پ

با روندی مشابه؛ عنوان تازه معرفی شده Vita یعنی Motorstorm RC تجربه ای جالب و Arcade از سری نام آشنا Motorstorm خواهد بود که قابلیت هایی مبتنی بر یک جامعه مجازی خواهد داشت. در Motorstorm RC شما می توانید رکورد های خود را به طور غیر همزمان با پلتفرم PS3 و یا به طور همزمان با پلتفرم Vita با دوستان خود به اشتراک بگذارید. شاید استفاده از کلمه " ghost based time trial " مناسب تر باشد. شما با خرید Motostorm RC با یک تیر دو نشان را هدف قرار خواهید داد و می توانید با همان قیمت از نسخه PS3 این بازی نیز استفاده کنید.

عنوان برجسته و جالب Escape Plan و اثر تازه معرفی شده استدیو Zipper Interactive یعنی Unit 13 دو IP جدید Vita هستند که بیشتز از انتظارات ظاهر شدند و قطعا نقطه اتکایی برای کیفیت نرم افزاری Vita خواهند بود. Uncharted: Golden Abyss هم یک تکنیک قابل لمس با حساب می آید که حس دوگانه ای متشکل از خوشامد گویی و نگرانی را ایجاد می کند. زمانی که سونی Nathan Drake را روی Vita آورد و در رخداد های مختلف به صورت غیر شفاف آن را به منتقدان نشان داد؛ همگان آن را با دنیای Nathan Drake روی PS3 و اثر Naughty Dog مقایسه می کردند که شایعاتی مبنی بر نا امیدی را موجب شد. شاید اشتباه باشد که نسخه Vita و PS3 این عناوین را با هم مقایسه کنیم اما بدون شک ارزش این IP و بار روانی آن روی کسانی که هنوز تصمیم به خرید Vita ندارند؛ می تواند یکی از مکانیزم های سونی برای قیمت گذاری روی نرم افزار های Vita باشد.

"موفقیت در گرو قیمت"

این یکی از نکاتی است که دید ما را به استراتژی سونی در قبال Vita محتاط تر می کند. بدون شک بدون وجود هیچ کنسول خانگی جدیدی در اطراف Vita؛ این کنسول دستی می تواند کسانی را که خواهان خرج کردن صد ها پوند به منظور تجربه یک دستگاه جدید هستند را به سمت خود جذب خواهد کرد. Vita نیز به اندازه کافی از لحاظ تکنیکی و نرم افزاری قدرتمند و دارای بار کششی هست که آن ها را مجاب به پرداخت بهای درخواستی بکند.به این ترتیب این ها جامعه ای را تشکیل می دهند که بدون هیچ شک و تردیدی Vita را از همان زمانی که معرفی شد خریداری خواهد کرد.

اما در آن سوی این جامعه؛ قشر عظیمی از بازیکنان با قدرت خرید کمتری در بازار بازی های رایانه ای قرار دارند که به راحتی جامعه پیشین صد ها پوند صرف Vita و بازی های آن نخواهند کرد. شاهد این ادعا قیمت Vita و بازی ها و کارت حافظه آن است. خرید مدل Wifi به علاوه خرید تنها دو بازی در زمان عرضه و یک مموری با حافظه کم 300 پوند خرج خواهد داشت. اگر بخواهیم مدل 3G را به اضافه تعدادی بازی و یک مموری با حافظه 32 گیگ انتخاب کنیم این رقم به 400 پوند خواهد رسید. گذشته از اینها، اگر خواهان تبدیل UMD های خود و تبدیل آن ها به نحوی که روی Vita قابل اجرا باشند؛ باید 100 پوند دیگر نیز را برای تبدیل آرشیو بزرگ خود کنار بگذارید.

این نکته بسیار حائز اهمیت است؛ هر چقدر هم Vita از لحاظ تکنیکی و ویترینی از بازی های پر زرق و برق برتر و موفق باشد؛ نیاز به یک آغاز مثبت دارد تا از تیررس تحلیل گران هیجان زده در امان بماند. Vita تنها به یک بازه فروش معتدل و نرمال دارد تا در این بازه زمانی بتواند فروش آبرومند داشته باشد، زیرا ارائه گزارش شکست یا عدم فروش مناسب می تواند روز های بدی را برای Vita رقم بزند. در این صورت روز به روز اقبال عمومی از Vita فاصله خواهد گرفت و ناخودآگاه بار روانی گزارش های فروش روی مخاطبانی که قصد خرید داشته اند تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

" عرضه یک کنسول دستی جدید؛ ورود به یک مبارزه است " این را Graeme Ankers مدیر اجرایی شعبه لیورپول استدیو سونی می گوید. " اما Vita در درجه اول یک وسیله بازی است. درست است که صفحه لمسی دارد اما در کنار آن کنترل مکانیکی باعث می شود تا تجربه ای لذت بخش از انجام یک بازی رایانه ای باشد؛ این هسته اصلی Vita را تشکیل می دهد"

" مسئله دوم این که Vita یک دستگاه ارتباط جمعی است که می تواند به صورت cross platform با PS3 در ارتباط باشد. شاید استدلال شما این باشد که این یک نیاز جانبی است اما به نظر من اینطور نیست" " من نمی توانم راجع به 3DS و دلایل عدم موفقیت آن حرف بزنم اما فکر می کنم اگر ما به نقاط قوت Vita و به آن چه هست توجه کنیم، می توانیم نیاز های مخاطبان را درک کنیم"

"زنگ خطر"

در کنفرانس لندن که در اوایل نوامبر سال جاری میلادی برگزار شد، خط مشی کنسول های دستی به طور مختصر توسط آقای Nicholas Lovell نویسنده و موسس Games Brief blog بیان شد. به نظر او دستگاه های قابل حل مبتنی بر بازی های رایانه در سال های آینده منقرض خواهند شد. " در حال حاظر کار سخت و دشواری است که بخواهید وارد بازار کنسول های دستی بشوید"

شاید نیش و زخم زبان جالبی باشد اما در نظر سنجی که از میان 160 تن از دست اندرکاران این صنعت به عمل آمد؛ 82 % از آن ها موافق حرف های آقای Lovell بودند و اعتقاد داشتند کنسول های دستی با به اصطلاح انگلیسی آن " Handheld Gaming " در انتقال بازار دیجیتال با مشکل مواجه خواهد شد.

با این حال، وقتی شما Vita را در دستان خود می گیرید همه اینها را فراموش می کنید، نگرانی راجع به قیمت و یا اینکه فراتر از سخنان بالا، Vita فراتر از یک دستگاهی است که صرفا برای بازی ساخته شده باشد. صفحه نمایش 5 اینچی OLED با قابلیت لمسی به اضافه صفحه لمسی پشت کنسول و استفاده از دو آنالوگ، Vita را تبدیل به یک وسیله ایده آل برای بازی می کند.

علاوه بر این، Vita از قابلیت های اجتماعی بهره می برد که می تواند نقطه قوتی برای آن باشد، دیدن و به اشتراک گذاشتن تصاویر، جستحوی اینترنت و ثبت رکورد ها و درج محتوای بازی ها در Facebook این دستگاه را به یک وسیله هوشمند تبدیل می کند.

در انتها؛ مشکل بزرگ Vita ثابت کردن یک چیز است، اینکه Vita نه یک ارتقا ساده از PSP است و نه یک PS3 قابل حمل ...

Vita در یک نگاه :


  • [*=right]PlayStation Vita 17 دسامبر در ژاپن و مناطق آسیایی و 22 فوریه سال آینده میلادی به طور حهانی منتشر خواهد شد.
    [*=right]Vita در دو مدل Wifi و 3G عرضه خواهد شد. شرکت های مخابراتی Vodafone و NTT Dokomo توسط سونی پیشنهاد شده اند و ممکن است در آینده شرکت های آینده ارتباط و سیم کارت های پیشنهادی خود را اعلام کنند.
    [*=right]قیمت مدل 3G برابر 299 دلار و مدل Wifi معادل 249 دلار آمریکا خواهد بود.
    [*=right]12 عنوان از استدیو های First Party و تعداد نا مشخصی از بازی های Third Party در زمان عرضه به بازار عرضه خواهند شد.
    [*=right]Vita قابلیت پردازش بازی های PSP را به صورت Upscale خواهد داشت؛ همچنین توانایی Stream بازی های PS3 یکی دیگر از قابلیت های این کنسول دستی خواهد بود.
روش خوش ...​
 

Fratos

کاربر سایت
Aug 23, 2006
16,071
@ #75
این موضوع بدترین نوع محدودیت برای هر نوع کنسولی به حساب میاد. خیلی بدتر از ریجن لاکِ 3DS. یکی از نکات مثبت و برجسته ps3 ریجن فیری بودنش هست. میشه هر Contentی رو از هر ریجنی دانلود و استفاده کرد.
الان هم رگ سونی فن بوئیتون زده بالا ما ام هرچی بگیم روضه خوندنِ انگار. برام عجیبه که شما بیشتر به فکر منافع سونی هستید تا خودتون!.
 

vivanred

کاربر سایت
Oct 26, 2008
7,163
نام
Alireza
@ #75
این موضوع بدترین نوع محدودیت برای هر نوع کنسولی به حساب میاد. خیلی بدتر از ریجن لاکِ 3DS. یکی از نکات مثبت و برجسته ps3 ریجن فیری بودنش هست. میشه هر Contentی رو از هر ریجنی دانلود و استفاده کرد.
الان هم رگ سونی فن بوئیتون زده بالا ما ام هرچی بگیم روضه خوندنِ انگار. برام عجیبه که شما بیشتر به فکر منافع سونی هستید تا خودتون!.

بله واقعا جواب قانع کننده ای دادی مردم بابا شما چرا وقتی حرفی برای گفتن نداری چرا به طرف .... میگی شما پست رو خوندی اصلا ؟

من نیازی به جواب شما ندارم جواب خیلی مشخص هستش نه دارم از کارش دفاع میکنم نه دارم میگم بده نه دارم میگم خوبه دارم میگم رویه سونی برای استفاده انحصاری برای مناطق هستش که مشخص هستش هر شرکتی برای منطقه ای خاص یک سری امکانات در نظر میگیره شما نمیتونی وقتی بخش بندی میکنه شرکت اروپا یا آسیا بعد میگه این برای آسیا میاد برای اروپا نمیاد شما سریع بری یک اکانت بسازی استفاده کنی خیلی مسخره هستش این برای PS3 هم دلالت داشته سونی فقط با این که میگفت این به صورت انحصاری برای منطقه ... میاد خودش رو مسخره کرده بود .

الان هم داره جلو گیری میکنه از این که 1000 تا ID الکی درست کنن کاربر ها که بتونن از امکانات مناطق مختلف استفاده کنن همین .

حالا ماکروسافت با IP جلو استفاده شما رو میگیره خوبه یا این باز سونی یک اجازه میده منطقه استفاده کردنت رو مشخص کنی باز ماکروسافت همون رو هم نمیده .
 
آخرین ویرایش:

Fratos

کاربر سایت
Aug 23, 2006
16,071
@ vivanred
کامنتهای از طرفداران Vita و Sony که واسه این فاجعه هورا نکشیدن
Sony were so close.
Up until recently, they did everything right with the Vita, they really had their shit together. People were hyped (many still are), Vita just looked amazing.
And now, right before the finish line, they crash hard. Such a shame. :/
درهرحال امیدوارم این خبر حقیقت نداشته باشه یااگر داره سونی یه فکر به حالش بکنه.
The End
 

vivanred

کاربر سایت
Oct 26, 2008
7,163
نام
Alireza
@ vivanred
کامنتهای از طرفداران Vita و Sony که واسه این فاجعه هورا نکشیدن

درهرحال امیدوارم این خبر حقیقت نداشته باشه یااگر داره سونی یه فکر به حالش بکنه.
The End

وایی که چقدر من هورا کشدیم برای این قضیه وایی چقدر طرفداریش رو کردم .(The PSP is also limited to one PSN ID per console)منبع
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر