ترازنامه PS Vita در آستانه عرضه به بازار

Astiak

کاربر سایت
May 27, 2007
4,017
نام
آرش
درود
Ps-Vita1.jpg


زمان شاید به اندازه ای قوی باشد که بتواند مانند سیاه چاله ای بزرگ همه چیز را ببلعد و به دست فراموشی بسپارد اما حریف Vita و اخبار و حواشی و داغ بودن آن نشد. مدت زیادی از E3 سال جاری می گذرد و با این حال ستاره جدید لابراتور های سونی؛ هنوز در صدر اخبار این روز های بازی های رایانه ای است. بی هیچ شک و تردیدی Vita از لحاظ تکنیکی بی نظیر است و مانند ستاره ای در آسمان رقیبان قدرتمند خود می درخشد. نمایشگاه و رخداد های زیادی باعث شد تا علاقه مندان و نویسندگان این عرصه مدت زمانی؛ هر چند کم را در کنار Vita و قابلیت های آن سپری کنند. رخداد لندن نیز از این قاعده مستثنا نبود و باعث شد جوانب تازه ای از این کنسول دستی نمایان شود. شاید تکیه به حمله آغازین آقای Michael Denny، مدیر ارشد استدیو های سونی کافی باشد تا نوک پیکان آرمان Vita را در بازار بفهمیم.

"Vita مانند یک کشور هنرخیز در میان ابزار های دستی می ماند که بازی ها قلب آن را تشکیل می دهد"

مطمئناً؛ طوفان بازی های Vita در لندن صحت جمله آقای Denny را تایید می کند؛ لیستی مکمل از بازی های با نامی پرآوازه و بازی هایی تحسین شده که بی شک جای پای محکمی برای مخاطبان خواهند بود. با یک نگاه ساده می توان فهمید که سونی درس بزرگی از تجارب قبلی خود گرفته و دیگر به آسانی کارزار دستگاه های قابل حمل را رها نخواهد کرد.
WipEout 2058 یکی از ستاره های لندن بود؛ عنوانی نام آشنا و متعلق به شعبه ژاپن استودیو های جهانی سونی که این بار آن را روی Vita تجربه خواهیم کرد. یکی از قابلیت های جذاب این عنوان قابلیت "cross platform" آن است که تا 8 دستگاه منشکل از ترکیب PlayStation 3 و PlayStation Vita می توانند آن را از طریق ارتباط Wifi به طور گروهی تجربه کنند. برای شفاف کردن این موضوع باید خاطر نشان کرد که WipEout 2048 برای PS3 عرضه نخواهد شد اما مسیر های این عنوان برای دارندگان PS3 و بازی های WipEout HD و WipEout Fury این قابلیت را برای آت ها به ارمغان خواهد آورد.پ

با روندی مشابه؛ عنوان تازه معرفی شده Vita یعنی Motorstorm RC تجربه ای جالب و Arcade از سری نام آشنا Motorstorm خواهد بود که قابلیت هایی مبتنی بر یک جامعه مجازی خواهد داشت. در Motorstorm RC شما می توانید رکورد های خود را به طور غیر همزمان با پلتفرم PS3 و یا به طور همزمان با پلتفرم Vita با دوستان خود به اشتراک بگذارید. شاید استفاده از کلمه " ghost based time trial " مناسب تر باشد. شما با خرید Motostorm RC با یک تیر دو نشان را هدف قرار خواهید داد و می توانید با همان قیمت از نسخه PS3 این بازی نیز استفاده کنید.

عنوان برجسته و جالب Escape Plan و اثر تازه معرفی شده استدیو Zipper Interactive یعنی Unit 13 دو IP جدید Vita هستند که بیشتز از انتظارات ظاهر شدند و قطعا نقطه اتکایی برای کیفیت نرم افزاری Vita خواهند بود. Uncharted: Golden Abyss هم یک تکنیک قابل لمس با حساب می آید که حس دوگانه ای متشکل از خوشامد گویی و نگرانی را ایجاد می کند. زمانی که سونی Nathan Drake را روی Vita آورد و در رخداد های مختلف به صورت غیر شفاف آن را به منتقدان نشان داد؛ همگان آن را با دنیای Nathan Drake روی PS3 و اثر Naughty Dog مقایسه می کردند که شایعاتی مبنی بر نا امیدی را موجب شد. شاید اشتباه باشد که نسخه Vita و PS3 این عناوین را با هم مقایسه کنیم اما بدون شک ارزش این IP و بار روانی آن روی کسانی که هنوز تصمیم به خرید Vita ندارند؛ می تواند یکی از مکانیزم های سونی برای قیمت گذاری روی نرم افزار های Vita باشد.

"موفقیت در گرو قیمت"

این یکی از نکاتی است که دید ما را به استراتژی سونی در قبال Vita محتاط تر می کند. بدون شک بدون وجود هیچ کنسول خانگی جدیدی در اطراف Vita؛ این کنسول دستی می تواند کسانی را که خواهان خرج کردن صد ها پوند به منظور تجربه یک دستگاه جدید هستند را به سمت خود جذب خواهد کرد. Vita نیز به اندازه کافی از لحاظ تکنیکی و نرم افزاری قدرتمند و دارای بار کششی هست که آن ها را مجاب به پرداخت بهای درخواستی بکند.به این ترتیب این ها جامعه ای را تشکیل می دهند که بدون هیچ شک و تردیدی Vita را از همان زمانی که معرفی شد خریداری خواهد کرد.

اما در آن سوی این جامعه؛ قشر عظیمی از بازیکنان با قدرت خرید کمتری در بازار بازی های رایانه ای قرار دارند که به راحتی جامعه پیشین صد ها پوند صرف Vita و بازی های آن نخواهند کرد. شاهد این ادعا قیمت Vita و بازی ها و کارت حافظه آن است. خرید مدل Wifi به علاوه خرید تنها دو بازی در زمان عرضه و یک مموری با حافظه کم 300 پوند خرج خواهد داشت. اگر بخواهیم مدل 3G را به اضافه تعدادی بازی و یک مموری با حافظه 32 گیگ انتخاب کنیم این رقم به 400 پوند خواهد رسید. گذشته از اینها، اگر خواهان تبدیل UMD های خود و تبدیل آن ها به نحوی که روی Vita قابل اجرا باشند؛ باید 100 پوند دیگر نیز را برای تبدیل آرشیو بزرگ خود کنار بگذارید.

این نکته بسیار حائز اهمیت است؛ هر چقدر هم Vita از لحاظ تکنیکی و ویترینی از بازی های پر زرق و برق برتر و موفق باشد؛ نیاز به یک آغاز مثبت دارد تا از تیررس تحلیل گران هیجان زده در امان بماند. Vita تنها به یک بازه فروش معتدل و نرمال دارد تا در این بازه زمانی بتواند فروش آبرومند داشته باشد، زیرا ارائه گزارش شکست یا عدم فروش مناسب می تواند روز های بدی را برای Vita رقم بزند. در این صورت روز به روز اقبال عمومی از Vita فاصله خواهد گرفت و ناخودآگاه بار روانی گزارش های فروش روی مخاطبانی که قصد خرید داشته اند تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

" عرضه یک کنسول دستی جدید؛ ورود به یک مبارزه است " این را Graeme Ankers مدیر اجرایی شعبه لیورپول استدیو سونی می گوید. " اما Vita در درجه اول یک وسیله بازی است. درست است که صفحه لمسی دارد اما در کنار آن کنترل مکانیکی باعث می شود تا تجربه ای لذت بخش از انجام یک بازی رایانه ای باشد؛ این هسته اصلی Vita را تشکیل می دهد"

" مسئله دوم این که Vita یک دستگاه ارتباط جمعی است که می تواند به صورت cross platform با PS3 در ارتباط باشد. شاید استدلال شما این باشد که این یک نیاز جانبی است اما به نظر من اینطور نیست" " من نمی توانم راجع به 3DS و دلایل عدم موفقیت آن حرف بزنم اما فکر می کنم اگر ما به نقاط قوت Vita و به آن چه هست توجه کنیم، می توانیم نیاز های مخاطبان را درک کنیم"

"زنگ خطر"

در کنفرانس لندن که در اوایل نوامبر سال جاری میلادی برگزار شد، خط مشی کنسول های دستی به طور مختصر توسط آقای Nicholas Lovell نویسنده و موسس Games Brief blog بیان شد. به نظر او دستگاه های قابل حل مبتنی بر بازی های رایانه در سال های آینده منقرض خواهند شد. " در حال حاظر کار سخت و دشواری است که بخواهید وارد بازار کنسول های دستی بشوید"

شاید نیش و زخم زبان جالبی باشد اما در نظر سنجی که از میان 160 تن از دست اندرکاران این صنعت به عمل آمد؛ 82 % از آن ها موافق حرف های آقای Lovell بودند و اعتقاد داشتند کنسول های دستی با به اصطلاح انگلیسی آن " Handheld Gaming " در انتقال بازار دیجیتال با مشکل مواجه خواهد شد.

با این حال، وقتی شما Vita را در دستان خود می گیرید همه اینها را فراموش می کنید، نگرانی راجع به قیمت و یا اینکه فراتر از سخنان بالا، Vita فراتر از یک دستگاهی است که صرفا برای بازی ساخته شده باشد. صفحه نمایش 5 اینچی OLED با قابلیت لمسی به اضافه صفحه لمسی پشت کنسول و استفاده از دو آنالوگ، Vita را تبدیل به یک وسیله ایده آل برای بازی می کند.

علاوه بر این، Vita از قابلیت های اجتماعی بهره می برد که می تواند نقطه قوتی برای آن باشد، دیدن و به اشتراک گذاشتن تصاویر، جستحوی اینترنت و ثبت رکورد ها و درج محتوای بازی ها در Facebook این دستگاه را به یک وسیله هوشمند تبدیل می کند.

در انتها؛ مشکل بزرگ Vita ثابت کردن یک چیز است، اینکه Vita نه یک ارتقا ساده از PSP است و نه یک PS3 قابل حمل ...

Vita در یک نگاه :


  • [*=right]PlayStation Vita 17 دسامبر در ژاپن و مناطق آسیایی و 22 فوریه سال آینده میلادی به طور حهانی منتشر خواهد شد.
    [*=right]Vita در دو مدل Wifi و 3G عرضه خواهد شد. شرکت های مخابراتی Vodafone و NTT Dokomo توسط سونی پیشنهاد شده اند و ممکن است در آینده شرکت های آینده ارتباط و سیم کارت های پیشنهادی خود را اعلام کنند.
    [*=right]قیمت مدل 3G برابر 299 دلار و مدل Wifi معادل 249 دلار آمریکا خواهد بود.
    [*=right]12 عنوان از استدیو های First Party و تعداد نا مشخصی از بازی های Third Party در زمان عرضه به بازار عرضه خواهند شد.
    [*=right]Vita قابلیت پردازش بازی های PSP را به صورت Upscale خواهد داشت؛ همچنین توانایی Stream بازی های PS3 یکی دیگر از قابلیت های این کنسول دستی خواهد بود.
روش خوش ...​
 

vivanred

کاربر سایت
Oct 26, 2008
7,163
نام
Alireza
بوده علی جان ولی همه میدونیم که در مورد اول قیمت بالایی داره و ساپورتی به خوبی ویتا نخواهد داشت
دومی که خودم هم هر دو مدلش رو داشتم کاملا یه محصول شکست خورده واسه نوکیا به حساب میاد که دیگه طرفش نرفت
در صورتی که تو زمان خودش گرافیک فوق العاده ای برای یک گوشی داشت
البته میدونم قصدت فقط مثال نقض بود و نمیخواستی این ها رو با هم مقایسه کنی

من خودم Ngage دارم اما به نظرم Ngage م از این IPHON که الان دارم بهتر بود بازی هاش بیشتر حال میداد .:d

آخه کدوم تعطیلی میاد Ngage رو در برابر حتی PSP قرار بده که من نفر دوم باشم .:d دقیقا هم گفتی چرا گوشی های همراه نمیتونن در صنعت گیم هم موفق باشن اول قیمت خودش دوم قیمت بازی سوم طراحی که زیبا و شکیل باشه .
 
  • Like
Reactions: u.T.a

u.T.a

کاربر سایت
Oct 28, 2006
1,493
نام
امین
من خودم Ngage دارم اما به نظرم Ngage م از این IPHON که الان دارم بهتر بود بازی هاش بیشتر حال میداد .:d

حالا آف تاپیک میشه ولی این مورد رو شدید قبول دارم
splinter cell و rayman و tomb raider اش رو هنوز هم دوست دارم باهاش بازی کنم !!!
iphone یا ipod یا آندروید هم تا الان عنوان هایی به این خوبی نداشتن و نخواهند داشت!جدی ترین عنوان هاشون هم اصلا قابل مقایسه با اون SC نیست!
با اینکه ساپورت اون زمان n-gage با چنین بازی هایی فوق العاده بود اما باز هم شکست خورده به حساب میاد
همین میتونه بهترین مثال برای مقایسه نکردن ویتا با اسمارت فون ها باشه!
 

u_2

کاربر سایت
Aug 20, 2011
2,718
ببنین دوستان من چند بار گفتم Ngageرو بیخیال وضع الان فرق کرده.قبلا اسمارت فون ها فروششون خیلی پایین بود هیشکی فکر نمیکرد گوشی ها بتونن با کنسول رقابت کنن.ولی الان همه کارشناسان دنیا دارن میگن اسمارت فون ها خطر جدی برای کنسول دستی هستن.چون الان هر3ماه60میلیون اسمارت فون فروخته میشه و....الان مثال چند سال پیش رو نزین چون واقعا وضع فرق کرده.دیگه بحث رو ادامه ندیم بزودی میفهمیم چی میشه.
 

u.T.a

کاربر سایت
Oct 28, 2006
1,493
نام
امین
ببنین دوستان من چند بار گفتم Ngageرو بیخیال وضع الان فرق کرده.قبلا اسمارت فون ها فروششون خیلی پایین بود هیشکی فکر نمیکرد گوشی ها بتونن با کنسول رقابت کنن.ولی الان همه کارشناسان دنیا دارن میگن اسمارت فون ها خطر جدی برای کنسول دستی هستن.چون الان هر3ماه60میلیون اسمارت فون فروخته میشه و....الان مثال چند سال پیش رو نزین چون واقعا وضع فرق کرده.دیگه بحث رو ادامه ندیم بزودی میفهمیم چی میشه.

بله :) این وسط xperia play هم نقش شنبلیله بازی میکنه
و ۱۰۰ البته هزاران دلیل منطقی شما برای عدم موفقیت xperia play
کسی که مقایسه رو پیش کشید شما بودید
وگرنه مقایسه یه کنسول دستی با اسمارت فون هیچ دلیل منطقی نمیتونه داشته باشه جز ...
بماند! حق با شماست!
 

u_2

کاربر سایت
Aug 20, 2011
2,718
بله :) این وسط xperia play هم نقش شنبلیله بازی میکنهو ۱۰۰ البته هزاران دلیل منطقی شما برای عدم موفقیت xperia play کسی که مقایسه رو پیش کشید شما بودیدوگرنه مقایسه یه کنسول دستی با اسمارت فون هیچ دلیل منطقی نمیتونه داشته باشه جز ... بماند! حق با شماست!
خب دوست عزیز فروش گوشی های سونی خیلی پایین حتی خود سونی هم انتظار موفقیت پلی رو نداره کلا سونی تو گوشی اخره حتی از برندهای کوچیک هم عقب افتاده از نظر فروش پس نمیشه مثال پلی یا هر گوشی سونی رو زد.بیخیال بابا نمیدونم چرا شما فن های سونی اینجوری هستین من الان درمورد خوب یا بد بودن ویتا حرف نزدم فقط داریم چیزی رو که همه احتمال میدن رو میگیم و واقعیته حالا شما میخوای باور نکن یا...بزودی میبینیم
 

Astiak

کاربر سایت
May 27, 2007
4,017
نام
آرش
تو متن هم گفتم؛ نگرانی از برخورد Vita با سوپر فون های قوی وجود داره ولی این نگرانی با در دست گرفتن Vita و مقایسه تجربه و حس بازی در سوپر فون ها کاملا از بین میره، Vita به کنار، شما PSP رو با سوپرفون های الان در نظر بگیرید، واقعا لذت بازی تو کدوم دستگاه بیشتره ؟ ساپورت قوی استدیو های سونی و استدیو های Third Party بماند.

Vita فقط و فقط یه شروع خوب میخواد، بخشی از این شروع خوب رو بدست آورده، اینکه عناوین Lunch قوی و زیادی داره و دوم اینکه 3DS نتونست آن چنان که انتظار می رفت موفق باشه، فقط میمونه هفته های اول عرضه Vita و اینکه بار روانی مخاطبان برای سونی مثبت خواهد بود یا منفی.
 

hdxc

کاربر سایت
Apr 29, 2011
1,581
نام
امیرحسین
عذر میخوام یعنی چی رزولوشن Vita تقریبا 60 فریمه که این دوربینه از این نظر میشه شبیهش؟ دوربین Vita شصت فریمه یعنی تو هر ثانیه 60 فریم عکس میگیره که دقت خوبی برای یه دوربین با این کارکرد هست. فریم فقط برای زمینه های معنی داره که دارن تصویر میگیرن یا تصویر ارایه میدن (رندر کردن). رزولوشن یعنی تفکیک پذیری و دقت که توی رسانه های دیجیتال با پیکس معنی میده. یعنی دقت Vita به اندازه X*Y پیکسل هست. رزولوشن که 60 فریم نمیشه! اصلا معنی نداره!
منظورم اینه که وقتی دوربین روی حالت 60 فریمه رزولوشنش مثل رزولوشن صفحه نمایش خود ویتاست.این حرف های بعدی هم به جناب ویکیپدیا نزن:d
 

vivanred

کاربر سایت
Oct 26, 2008
7,163
نام
Alireza
اگر این خبر حقیقت داشته باشه سونی مرتکب یه اشتباه خیلی بزرگ شده.

برای چی شما مگه روی یک دستگاه چند تا اکانت نیاز داری ؟ قرار نیست که 100 نفر ID PSN داشته باشن با یک دستگاه .

قرار نیست هرکی رد شد یک اکانت لایو برای PSN ش درست کنه که .

کلا چیزی نیست که بگی اگه این جوری باشه واییی بر سونی درسته اگه برای HOME CONSOL ش این جوری بود وای هم یه چیز اون ور تر اما Vita یک وسیله شخصی هستش قرار نیست تمام اعضای خانواده برای خودشون یکی یک اکانت داشته باشن یا دوستت برای خودش یا .... برای خودش اکانت داشته باشه .
 

Victarion

Loyal Member
Oct 25, 2006
8,922
^^ مساله فقط داشتن چندتا اکانت نیست! شاید من اکانت اصلیم اروپا ـه ولی بخوام یه بازی که فقط تو store آمریکا هست بخرم! یا بازیم مربوط به یه ریجن دیگست و مجبورم DLC همون ریجن رو بخرم، اینطوری خیلی اعصاب خوردکن میشه. من نمیدونم این چه مسخره بازیه، یه دفعه خود دستگاه رو region lock می کردند دیگه، چون عملا با این کارشون region free بودن دستگاه معنی نداره.
 
H

"HERMES

به نظر من این همه اصرار برای جدا نشان دادن کامل بازار کنسول های دستی ، موبایل ها و تبلت از سمت بعضی از دوستان یکم زیاده رویه .
شاید الان فاصله ی گیمینگ بین کنسول های دستی و دیوایس های دیگر خیلی زیاد باشه و بازی های این دستگاه ها کاملا متفاوت باشن ولی من معتقدم موبایل ها و تبلت ها بزودی پیشرفت قابل توجهی در این زمینه می کنن . چون اصولا الان گیمینگ نقش بسیار عمده ای در استفاده و محبوبیت از این ابزار ها داره . برای مثال شما به این آمار توجه کنید :

tablet-usage-stats.png


این آمار نشون میده که در حال حاضر بیش ترین استفاده از تبلت ها در بخش گیمینگ میباشه ! به نظر شما آیا کمپانی های مختلف به سادگی از این موضوع میگذرن ؟! آیا در صدد این نخواهند بود که روز به روز خودشون در این بخش پیشرفت بدن ؟ ( هر چند که مخاطباشون کژوال هستن . ) آیا این که شرکتی نظیر سونی این قدر تلاش میکنه تا برند playstation _و وارد محصولات موبایل و تبلتش کنه و حتی موبایل هایی مثل کنسول دستی ایجاد کنه ربطی به این مسئله نداره ؟
شاید مثالم کمی اشتباه باشه ولی وضعیت این 2 ابزار یه جورایی مثل رقابت نوت بوک ها و تبلت ها است . خیلی ها میگفتن تبلت ها اون قدرا نمیتونن بازار لپ تاپ ها رو تحت فشار قرار بدن و اصلا نمیتونن تجربه ای به خوبی نوت بوک ها ارائه بدن ولی الان میبینیم با ورود این ابزار ، میزان فروش نوت بوک ها کاملا تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش فروش شدیدی داشته اند .
---
من به شخصه معتقدم چون بخش زیادی از کاربران کنسول های دستی _و بازیباز های کژوال تشکیل میدن ما شاهد کاهش افراد خواهان کنسول دستی خواهیم بود .
 

vivanred

کاربر سایت
Oct 26, 2008
7,163
نام
Alireza
^^ مساله فقط داشتن چندتا اکانت نیست! شاید من اکانت اصلیم اروپا ـه ولی بخوام یه بازی که فقط تو store آمریکا هست بخرم! یا بازیم مربوط به یه ریجن دیگست و مجبورم DLC همون ریجن رو بخرم، اینطوری خیلی اعصاب خوردکن میشه. من نمیدونم این چه مسخره بازیه، یه دفعه خود دستگاه رو region lock می کردند دیگه، چون عملا با این کارشون region free بودن دستگاه معنی نداره.

کیوان این دقیقا قضیه محتوای دیجیتالی منطقه ای هستش الان خودت حساب کن برای مثال سونی روی PS3 میاد میگه من این امکانات رو به صورت انحصاری برای منطقه 1 میدم خوب بعد شما یک اکانت دیگه میسازی از امکانات اون منطقه هم استفاده میکنی خوب مسخره میشه وقتی میگه برای مثال من این DLC رو برای اروپا در تاریخ فلان میدم بعد برای آمریکا اما طرف میره سریع میگیره یعنی تاریخ بندی .... .

به نظر من اگه Region از روی DLC ها ور دارن این مشکل بر طرف میشه که من فکر میکنم میخواد این کار رو انجام بده با ویتا .

شما با هر اکانت منطقه ای از امکانات همون منطقه استفاده میکنن .
 

Fratos

کاربر سایت
Aug 23, 2006
16,071
برای چی شما مگه روی یک دستگاه چند تا اکانت نیاز داری ؟ قرار نیست که 100 نفر ID PSN داشته باشن با یک دستگاه .

قرار نیست هرکی رد شد یک اکانت لایو برای PSN ش درست کنه که .

کلا چیزی نیست که بگی اگه این جوری باشه واییی بر سونی درسته اگه برای HOME CONSOL ش این جوری بود وای هم یه چیز اون ور تر اما Vita یک وسیله شخصی هستش قرار نیست تمام اعضای خانواده برای خودشون یکی یک اکانت داشته باشن یا دوستت برای خودش یا .... برای خودش اکانت داشته باشه .
فکر نکنم بشه روشن تر و ساده تر از این توضیح داد :arrowd:
^^ مساله فقط داشتن چندتا اکانت نیست! شاید من اکانت اصلیم اروپا ـه ولی بخوام یه بازی که فقط تو store آمریکا هست بخرم! یا بازیم مربوط به یه ریجن دیگست و مجبورم DLC همون ریجن رو بخرم، اینطوری خیلی اعصاب خوردکن میشه. من نمیدونم این چه مسخره بازیه، یه دفعه خود دستگاه رو region lock می کردند دیگه، چون عملا با این کارشون region free بودن دستگاه معنی نداره.
 

vivanred

کاربر سایت
Oct 26, 2008
7,163
نام
Alireza
فکر نکنم بشه روشن تر و ساده تر از این توضیح داد

منم فکر نمیکنم بهتر از بالا که برای کیوان گفتم توضیح داد که چرا دست به این کار زده کیوان داره نظرش رو راجب محتوای انحصاری مناطق و DCL های که Region لاک دارن داره میگه حالا مشخص نیست DLC های VITA هم مثل PS3 به صورت Region لاک شده هستن یا نه اما مشخص هستش تمام دنیا وقتی میگن این امکان برای کشور های امریکا شمالی هستش شما نمیتونی انتظار داشته باشی که بتونی از اروپا هم استفاده کنی .

وگرنه تمام مناطق رو یک سره میکردن میرفت پی کارش چه کاری بود طرف حتی اکانت اروپا بسازه یا آمریکا یا آسیا .

من با درستی یا غلط بودنش کاری ندارم دارم میگم نمیتونی انتظار داشته باشی که تمام امکاناتی رو که برای مناطق مختلف در نظر گرفته میشه رو باهم یک جا داشته باشیم .
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر