شایعه تاریخ انتشار احتمالی پلی استیشن 5 پرو

  • Thread starter Thread starter MJ_KING
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز
  • برچسب ها برچسب ها
    sony

MJ_KING

کاربر سایت
شایعات ادعا می‌کنند که شرکت Sony می‌تواند کنسول پلی استیشن 5 پرو، که ورژن ارتقا یافته کنسول نسل نهمی آنها است، را در سال 2024 به بازارهای جهانی عرضه کند.

PS5-300x173.webp


جف گراب، خبرنگار مشهور رسانه Giant Bomb، گفت که او توانسته است ادعاهایی مبنی بر اینکه سونی درحال کار روی ارتقای میان نسلی پلی استشین 5 است را تایید کند.

نوشته های مشابه
او گفت: «لیک‌های PS5 Pro تقریبا درست هستند و باتوجه به آنچه (از منابعم) شنیده‌ام، بیشترشان واقعی‌اند. البته که من تنها کسی نیستم که این را می‌گویم اما من «سه مرتبه تائید» خودم را روی آن می‌گذارم.»

گراب همچنین این را هم گفت که کنسول میان نسلی جدید سونی، احتمالا در ماه سپتامبر 2024 مصادف با شهریور 1403 منتشر می‌شود.

طبق گفته‌های این فرد، پلی استیشن 5 پرو دارای ویژگی DLSS اختصاصی و یادگیری ماشینی برای بهبود کیفیت تصاویر و بالابردن نرخ فریم آن‌ها در هنگام بازی است؛ اگرچه گراب این را هم گفت که لیست دقیق مشخصات این دستگاه را در اختیار ندارد چرا که هنوز خود سونی هم در اینباره به جمع‌بندی نهایی نرسیده و چیزی مشخص نیست.

DLSS یک ویژگی منحصر به فرد برای کارت گرافیک‌های انویدیا است که از هوش مصنوعی برای ارتقای وضوح بازی‌ها استفاده می‌کند و به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا به تنظیمات گرافیکی بالاتر و نرخ فریم بهتر در سخت‌افزارهای ضعیف‌تر، دست یابند.
 
خواستیم بعد عید یدونه 5 بگیرم حالا باید صبر کنم تا pro بیاد اژ اونورم دلار گرون میشه
بدبختی گیر افتادیم :D
پولت رو دلار و طلا کن که ضرر نکنی.
تتر بخر یا دلار و...

الان که دیگه تو خونه هم میتونی یکی از این پلتفرمهای صرافی نصب کنی رو گوشیت و پولت رو کریپتو کنی.
در حد پول خرید کنسول که دیگه ریسک و... هم نداره.
بخر بزار اونجا باشه ، دیگه فراموشش کن تا زمان انتشار پرو.
 
  • Like
Reactions: m.a.t and CriRo7
پولت رو دلار و طلا کن که ضرر نکنی.
تتر بخر یا دلار و...

الان که دیگه تو خونه هم میتونی یکی از این پلتفرمهای صرافی نصب کنی رو گوشیت و پولت رو کریپتو کنی.
در حد پول خرید کنسول که دیگه ریسک و... هم نداره.
بخر بزار اونجا باشه ، دیگه فراموشش کن تا زمان انتشار پرو.
دقیقا موقع دادن پست به همین موضوع فکر میکردم ولی این عطشه خریدش رو مخمه تا اون موقع پولشو یکاری میکنم:|
 
  • Like
Reactions: m.d.makan
چون تو کنسول هسته های AI بکار رفته و هزینه سخت افزاری براش شده نمیشه بگیم یک چیز دکوری و تبلیغاتی هستش.

تام هندرسون دیشب میگفت از دولوپرها شنیده که کار با موارد مربوط به AI در PS5 PRO خیلی هیجان انگیز بوده براشون

View attachment 331503


ولی حتی اگر PSSR در همه بازیها هم استفاده نشه همین که تو بازیهای فرست پارتی یا بازیهای مهم تردپارتی استفاده بشه هم کافیه.

اینکه سونی تصمیم گرفت برای اپسکیل از AI استفاده کنه بهترین خبر ممکن بود این حتی از اون ۳۳ ترافلاپس هم مهمتره.

دیگه همه از برتری های DLSS که بر مبنای AI هست نسبت به FSR که نرم افزاریه خبر دارید.
البته باید AMD توی FSR4 چیکار میکنه که احتمال زیاد اون هم رفته به سمت AI

اپسکیل کردن چیز خیلی پیچیده ای نیست که نیاز به کار زیاد داشته باشه. همین مودرها DLSS رو خیلی زودتر از اینکه بتسدا دست بکار بشه برای استارفیلد عرضه کردند از این دست مثالها زیاده.

بطور خلاصه این سیستم های اپسکیل احتمال زیاد میتوانند بازیها را از گلوگاهی که برای دیدن ویژوال خیلی خفن تو این نسل لازم داریم عبور بدهند. بنابراین واقعا یک چیز گیم چنجر هست و اینو سازنده ها بیشتر از ما گیمرها دنبالش هستند.

واقعا دیگه نیازی نیست بازیها رو رزولوشن 4k native رندر بشن با این سیستم‌ها براحتی میشه بازی رو 1080p رندر کرد و به 4k اپسکیل کرد بدون اینکه تفاوتی توی کیفیت تصویر و ایمیج کوالیتی حس کنید در عوض سازنده میتونه انواع افکتهای گرافیکی و ری تریس و تکسچرها با کیفیت تو بازیها استفاده کنه. اونهایی که الن ویک ۲ رو رو حالت DLSS Performance که رندر از 1080p و اپ به 4k هست بازی کردند میدونن منظورم از کیفیت تصویر عالی چیه. دوستان حتی از کیفیت dlss ultra performance که رندر از 720p هست هم راضی بودند.

همین Cyberpunk Overdrive که Path Tracing داره اگر DLSS یا Frame Generation نبود حتی احتمالا کارت 4090 هم قادر به اجرای درستش نبود چه برسه به بقیه کارتهای بالا رده و میان رده انویدیا که دارن بخوبی اجراش میکنند.
اینکه از توسعه دهندگان ترد پارتی صحبت کردم به این موضوع برمیگرده که آیا خارج از فرست پارتی برای توسعه دهندگان دیگر کارساز هست یا خیر.

این که کار با اون هیجان‌انگیز باشه و نتیجه چی باشه متفاوت هست از دیدگاه من.

به عقیده من سونی بهتر بود به جای هزینه برای توسعه این ویژگی روی بهبود هرچه بیشتر FSR تمرکز میکرد.

هرچند تام هندرسون منبع معتبری هست که خطا نداشته، ولی باید صبر کرد تا نتیجه نهایی چی از آب در میاد.
 
بحث انویدیا تو زمینه آپ اسکیل کلا جداست با amd و اینتل و کلا مکانیزم کاریشون تفاوت داره
انویدیا از هسته های اختصاصی Tensor استفاده میکنه برای آپ اسکیل که طبق محاسبات ماتریسی عمل میکنن تو زمینه آپ اسکیل ولی amd با معماری RDNA3 یه سری AI accelerators معرفی کرده که استفاده خاصی به جز Anti-Lag پلاس نداشته و قرار شده به امید خدا با fsr4 شاید از این AI accelerators ها استفاده کنه.
تو زمینه AI-enhanced upscaling همین الان xess اینتل رو داریم که روی معماری RDNA2 هم خیلی خوب عمل میکنه و سونی میتونست AI-enhanced upscaling خودش رو روی RDNA 2 اعمال کنه و روی ps5 هم بیاره منتها بخاطر بحث تبلیغات و فروش اون رو فقط روی pro میخواد رلیز کنه و این PSSR برای بازیهای ترد پارتی فکر نکنم استفاده بشه مگر اینکه سونی فشار بزاره که روی پورت pro حتما اعمال بشه چون ps5 معمولی و ایکس باکسها ساپورت نمیکنن.
تو زمینه RayTracing هم amd خیلی عقبه از NVIDIA و یه سری شایعه شده که قراره از rt cores های RDNA 4 استفاده کنه که معلوم نیست چقدر واقعیت داشته باشه و اصلا قدرت این هسته ها در چه حدی هست ولی اگر واقعیت نداشته باشه و همون RT های RDNA3 باشه کلا توقع خاصی نباید داشت تو زمینه path tracing

اگر همین مشخصات اعلامی درست باشه چیزی که من می تونم حدس بزنم در حد ارتقای رزولوشن هست و کیفیت upscaling و نهایتا شاید فریم ریت
من تو پستم هم گفتم جهش اصلی ماجرای پرو فقط اپسکیل بر مبنای AI و دوم هم ری تریسنگ هست.
این دقیقا همون وعده ای هست که از همون اول هم تام هندرسون داد. به این معنی که توی رسترازیشن ما میتونیم نهایتا شاهد ۵۰ الی ۸۰ درصد بوست پرفومنس باشیم ولی تو ری تریسنگ این میزان خیلی بیشتره چیزی بین ۲ الی ۴ برابر طبق اطلاعاتی که تایید شده‌.
یه نکته ای که تو اطلاعاتی که در مورد پرو داره میاد باید توجه بکنی اینه که دائما گفته میشه AI Accelerator کاستوم شده یا ماشین لرنینگ کاستوم شده پس لزوما نمیشه اینجا دقیقا هرچی تو RDNA‌2/3/4 اتفاق افتاده بگیم برای PS5 Pro هم همونه و یه تفاوت هایی تو معماری های اینها با چیزی تو پرو خواهیم دید هست.
پرفورمنس ۲ تا ۴ برابری ری تریسنگ میتونه به این معنی باشه که بر فرض یه بازی مثل اسپایدرمن ۲ یا رچت براحتی 4K native و 60fps رو میشه باهاش گرفت چون همینا رو ps5 حدود 1440P میتونستن ری تریسنگ بدن ولی اونجایی که پای ری تریسنگ پیچیده تر پیش بیاد اینجا PSSR میتونه کمک کنه و شاید بشه بازیهایی که از متدهای زیادی از ری تریسنگ استفاده میکنند به کمک PSSR بشه روی کنسول هم بالاخره دید.
کل ماجرای PS5 Pro بهبود ری تریسنگ و بهبود فریم ریت بازیها به کمک اپسکیل هست و قرار نیست یه PS6 درون خودش داشته باشه.
 
آخرین ویرایش:
بشخصه رو سری 40 با DlSS 3 و Frame Generation حال نمیکنم و خاموش میکنم مخصوصا وقتی تو تنظیمات آن و آف می‌کنم و بین نیتیو و آپ اسکیل مقایسه میکنم، باید ببینیم این PSSR که AMD(؟) طراحی کرده چطور عمل می‌کنه
انتظار داشتم دیگه PS5 Pro رزولوشن نیتیو 4K هدف قرار بده ولی مثل اینکه همچنان 4K Upscaled خواهد بود و دوباره بین مد های Quality و Performance گیمر ها قراره انتخاب کنند

از زیبایی های این نسل هم که Series S با ۶ ترافلافل، PS5 Pro با ۳۳ ترافلافل، بعد میگن چرا بازیها پیشرفت نمی‌کنند و.. نمیخوام احساسی برخورد کنم بگم خب یکسری ها بودجه شون نمی‌رسه و خوبه که همه بازی کنند، از نظر منطقی Series S نصف خود Series X و یک پنجم PS5 Pro خواهد بود
بازی مثل GTA VI قطعا بخاطره Series S یکسری از ویژگی هاش حذف خواهد شد تا بتونه روی این کنسول اجرا بشه و این موضوع جالب نیست
کنسول از همون ابتدا جایگزین ارزان قیمت برای تجربه بازی بوده. همین فاکتور قیمت هست که مانع پیشرفت میشه. همین فاکتور قیمت است که کنسول سازان گیر AMD پلشت افتادن و اگر مقوله قیمت نبود NVIDIA به راحتی بازار کنسولی رو چندین پله ارتقا می‌داد.
 
  • Like
Reactions: DoomedToKill
به عقیده من سونی بهتر بود به جای هزینه برای توسعه این ویژگی روی بهبود هرچه بیشتر FSR تمرکز میکرد.

هرچند تام هندرسون منبع معتبری هست که خطا نداشته، ولی باید صبر کرد تا نتیجه نهایی چی از آب در میاد.
متوجه منظور شما از بهبود FSR نشدم. سونی مثلا چیکار باید بکنه در مورد FSR ؟؟
اونی که باید روی بهبود FSR کار کنه AMD عه نه سونی.

و البته که FSR تا الان رو PS5 استاندارد هم پیاده شده و ورژن های بعدیش هم روی PS5 Pro قطعا پیاده میشه. یعنی توسعه دهنده به انتخاب خودش میتونه FSR یا PSSR هرکدوم که براش جذاب تر هست را روی بازیها در Pro پیاده کنه .
 
  • Like
Reactions: Sysbother
چیز دیگری که ذهنم رو مشغول کرده (قصد ندارم به اصطلاح Downplay کنم) قدرت ۳۳.۵ ترافلاپس ای مدل Pro‌هست.

وضعیت سونی طوری نیست که تمام تخم مرغ هاشو بزاره تو سبد این محصول برای فروش با قیمت کمتر تمام شده، در حالیکه که پلتفرم پلی استیشن ۵ نزدیک به 55 میلیون واحد هست.

شاید منبع این خبر ۳۳.۵ رو به صورت Dual issues لحاظ کرده.
 
  • Like
Reactions: SHAYAN1999
چیز دیگری که ذهنم رو مشغول کرده (قصد ندارم به اصطلاح Downplay کنم) قدرت ۳۳.۵ ترافلاپس ای مدل Pro‌هست.

وضعیت سونی طوری نیست که تمام تخم مرغ هاشو بزاره تو سبد این محصول برای فروش با قیمت کمتر تمام شده، در حالیکه که پلتفرم پلی استیشن ۵ نزدیک به 55 میلیون واحد هست.

شاید منبع این خبر ۳۳.۵ رو به صورت Dual issues لحاظ کرده.
نه اون پایین رو ببین ۶۷ ترافلاپس در حالت fp16 رو نوشته:

IMG_20240316_202334_260.jpg
 
بحث انویدیا تو زمینه آپ اسکیل کلا جداست با amd و اینتل و کلا مکانیزم کاریشون تفاوت داره
انویدیا از هسته های اختصاصی Tensor استفاده میکنه برای آپ اسکیل که طبق محاسبات ماتریسی عمل میکنن تو زمینه آپ اسکیل ولی amd با معماری RDNA3 یه سری AI accelerators معرفی کرده که استفاده خاصی به جز Anti-Lag پلاس نداشته و قرار شده به امید خدا با fsr4 شاید از این AI accelerators ها استفاده کنه.
تو زمینه AI-enhanced upscaling همین الان xess اینتل رو داریم که روی معماری RDNA2 هم خیلی خوب عمل میکنه و سونی میتونست AI-enhanced upscaling خودش رو روی RDNA 2 اعمال کنه و روی ps5 هم بیاره منتها بخاطر بحث تبلیغات و فروش اون رو فقط روی pro میخواد رلیز کنه و این PSSR برای بازیهای ترد پارتی فکر نکنم استفاده بشه مگر اینکه سونی فشار بزاره که روی پورت pro حتما اعمال بشه چون ps5 معمولی و ایکس باکسها ساپورت نمیکنن.
تو زمینه RayTracing هم amd خیلی عقبه از NVIDIA و یه سری شایعه شده که قراره از rt cores های RDNA 4 استفاده کنه که معلوم نیست چقدر واقعیت داشته باشه و اصلا قدرت این هسته ها در چه حدی هست ولی اگر واقعیت نداشته باشه و همون RT های RDNA3 باشه کلا توقع خاصی نباید داشت تو زمینه path tracing

اگر همین مشخصات اعلامی درست باشه چیزی که من می تونم حدس بزنم در حد ارتقای رزولوشن هست و کیفیت upscaling و نهایتا شاید فریم ریت
AI اپ اسکیل رایگان نیست
الکساندر 2 سال پیش تاثیر قدرت TOPS در استفاده از DLSS تست کرد
1710609329227.png

اگه رندر هر فریم PSSR حدود 2 میلی ثانیه طول بکشه ( با 300TOPS ) همون فریم روی PS5 معمولی 20 میلی ثانیه طول می کشه :)) حتی در حالت 30 فریم ( رندر هر فریم 33 میلی ثانیه طول می کشه ) قابل استفاده نیست
مایکروسافت قبل لانچ سری X دروغ ها و افسانه های زیادی مورد پشتیبانی AI هیولایی 12 ترافلاپسی مطرح می کرد 8-| بعد از لانچ مشخص شد 49TOPS سری X عملا هیچ خاصی نداره و تمام قصه ها به فراموشی سپرده شد
 
ببخشید دوستان سوال مبتدیانه ای میپرسم، من هیچ ایده ای از اعداد و ارقام فنی که میاد ندارم.
شما به من بگید با توجه به شایعات و مشخصاتی که گفته شده احتمالا فلان قدر قوی تر از ۵ معمولی هست، آیا ممکنه بازیارو 4k و 60 فریم اجرا کنه ؟ چون تنها دلیلی که من شاید فکر آپگرید بیفتم همینه. رو مخمه تو بازیا بین این ۲ گزینه گزینه یکیو انتخاب کنم
 
خواستیم بعد عید یدونه 5 بگیرم حالا باید صبر کنم تا pro بیاد اژ اونورم دلار گرون میشه
بدبختی گیر افتادیم :D

منتظر بهتر نباش
الان داری پولشو ۵ رو بخر

لذت ببر
معلوم نیس ادم دو دقیقه دیگ زندس یا ن

حالا پرو‌ اومد و زنده بودی
بعدش غصه بخور
 
ببخشید دوستان سوال مبتدیانه ای میپرسم، من هیچ ایده ای از اعداد و ارقام فنی که میاد ندارم.
شما به من بگید با توجه به شایعات و مشخصاتی که گفته شده احتمالا فلان قدر قوی تر از ۵ معمولی هست، آیا ممکنه بازیارو 4k و 60 فریم اجرا کنه ؟ چون تنها دلیلی که من شاید فکر آپگرید بیفتم همینه. رو مخمه تو بازیا بین این ۲ گزینه گزینه یکیو انتخاب کنم

همیشه روی کاغذ همه کنسول‌های نسل فعلی همگی میگفتن 4k و 60فربم ولی چیزی دیده نشد. با چیزایی که از پرو منتشر شده، بازم روی کاغذ این امکانش هست. ولی باز تمام اینا به سازنده، و مخصوصا استودیوهای فرست پارتی مربوط میشه که چقدر بتونن از پرو کار بگیرن تا به این نرخ‌ها برسن. تا اینجا چیزایی که از مشخصات پرو‌ اومده، بله می‌تونه. ولی بازم میگم هی چیز مشخص نیست و بستگی به سازنده‌ها داره.
 
ببخشید دوستان سوال مبتدیانه ای میپرسم، من هیچ ایده ای از اعداد و ارقام فنی که میاد ندارم.
شما به من بگید با توجه به شایعات و مشخصاتی که گفته شده احتمالا فلان قدر قوی تر از ۵ معمولی هست، آیا ممکنه بازیارو 4k و 60 فریم اجرا کنه ؟ چون تنها دلیلی که من شاید فکر آپگرید بیفتم همینه. رو مخمه تو بازیا بین این ۲ گزینه گزینه یکیو انتخاب کنم
4k و 60 فریم همین الان هم امکان پذیره.
بستگی داره که سازنده بازی چقدر از ویژگیهای گرافیکی رو هرس کنه که بخواد تو اون رزولوشن 60 فریم بگیره.

پرو هم بیاد باز همینه.
سازنده باید تصمیم بگیره چقدر از خروجی گرافیکی رو قربانی کنه که بازی بتونه تو اون بازه رزولوشن 30 ، 60 یا 120 فریم بده.
===========
 
سرعت پیشرفت تکنولوژی چقدر ترسناک شده :D نسخه پرو پی اس 5 33 ترافلاپس، قدرت خیلی زیادی هست خداوکیلی...همین 5 معمولی هم 10 ترا قدرت داره بازم قدرت زیادی هست...واقعا خوشحالم... از این وضعیت..حتی کنسول های دستی هم خیلی قدرتمند شدن...خدایی هنوز استفاده من از پلی 5 به 200 ساعت نرسیده:D
 
AI اپ اسکیل رایگان نیست
الکساندر 2 سال پیش تاثیر قدرت TOPS در استفاده از DLSS تست کرد
View attachment 331532

اگه رندر هر فریم PSSR حدود 2 میلی ثانیه طول بکشه ( با 300TOPS ) همون فریم روی PS5 معمولی 20 میلی ثانیه طول می کشه :)) حتی در حالت 30 فریم ( رندر هر فریم 33 میلی ثانیه طول می کشه ) قابل استفاده نیست
تو این اطلاعاتی که از Moore law is dead اومد که تام هندرسون هم تایید کرد گفته شده :

Takes ~2ms to upscale 1080p to 2160p using PSSR
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or