ehsanservat
کاربر سایت
نام: Dino Crisis 2
پلتفرم: PS1
سبک: Survival Horror 2D
ناشر: Capcom
سازنده: Capcom
طراح: شینجی میکامی
تاریخ انتشار: سال ۲۰۰۰میلادی
پدر سبک ترس/صحبت ابتدایی
همه ی گیمران جهان چه بخواهند و چه نخواهند اقای شینجی میکامی را میشناسند.اقای شینجی میکامی هر چی ساخته است یک شاهکار به تمام معنا میباشد.بازی علاءالدین که در سبک سکوبازی منتشر شد شاید یکی از بهترین سکوبازی های تاریخ بازی های رایانه ای میباشد اما بسیاری از گیمرها این بازی را به یاد نمی اورند.اما بازی های دیگری نیز هستند که گیمران ان را به خوبی میشناسند.بازی هایی مانند،رزیدنت اویل و دویل می کرای و اونیموشا که ساخت دستان این طراح عالی و تمام عیار میباشد.اما در این بین بازی دیگری نیز در سبک سورویوال هورور به چشم میخورد که هنر واقعی این بازی ساز را به نمایش میکشد.
بازی بحران دایناسور ها (Dino Crisis) ساخته شده توسط اقای شینجی میکامی میباشد که نسخه ی اول ان در سال ۱۹۹۷ برای PS1،پلتفرم محبوب ان زمان منتشر کرد.سه سال بعد این طراح عالی تصمیم به ساخت ادامه ای بر این بازی گرفت بنا بر این نسخه ی دوم این بازی را در سال ۲۰۰۰ برای PS1 منتشر کرد. البته دو سال بعد نسخه ی پی سی شماره ی دوم این بازی منتشر شد یعنی در سال ۲۰۰۲٫
استاد میکامی با تولید بازی هایی همچون داینو کریسیس و رزیدنت اویل سعی کرد که سبکی جدید را بسازد.سبکی که اضطراب و ترس لحظه به لحظه به ذهن و فکر گیمر منتقل شود.سبکی که گیمر هنگام بازی کردن ان با یک ترسی بی بدیل رو به رو شود.این استاد در این ۲۲ سالی که به جامعه ی گیمران خدمت کرده چیزی جز شاهکار نساخته و تا به حال بازی های او در سبک ترس حرف اول و اخر را میزنند.
اویل دایناسوری/داستان
شینجی میکامی سازنده ای میباشد که همیشه داستان را فدای گیم پلی میکند و سعی میکند داستان بازی را در بطن گیمپلی جا بدهد.
داستان بازی ادامه ی نسخه ی ۱ میباشد وقتی که رجینا از با دیلن همراه میشود و همراه کاروان او مسیر بازگشت به خانه را پیش میگیرد.ان ها برای استراحت و غذا خوردن قایق های خود را در جزیره ای نگه میدارند.دیلن و رجینا در حال بررسی نقشه ی جهان هستند اما اثری از این جزیره نمیبینند.بعد از کلی گردش نقشه ناگهان صدایی به گوش انها میرسد.صدای فریاد یکی از سربازان دیلن بود.او به سرعت به سمت صدا میرود که بدن بی سر یکی از سربازانش را بر روی زمین میبیند.صدایی گوش خراش دیگر میرسد اما این صدا دیگر برای یک نفر نبود.بلکه برای یک گروه بود.گروهی که شبیه گروه انسان ها نبود.اما بالاخره ان گروه ظاهر میشود.دیلن چیزی را به چشمانش میبیند که در ان موقعیت برایش خیلی بد بود.
دسته ای از دایناسور ها گروه دیلن را محاصره میکنند.بله ان جزیره یک جزیره ی ناشناخته بود زیرا هر کسی که ان را پیدا کرده بود سر به نیست شده بود.گروه دیلن از هم پراکنده میشوند اما یکی یکی انها به دست دایناسور ها خورده میشوند.تنها سه نفر از ان ها زنده میمانند.دیوید،دیلن،رجینا.این سه شخص از هم دور میشوند تا این که دیلن و رجینا،دیوید را گم میکنند.دیلن و رجینا تصمیم میگیرند که برای پیدا کردن علائم حیات در این جزیره ان را کامل بگردند.اما اتفاقاتی باعث میشوند که …………
تا دندان مسلح اما …./گیم پلی
همانطور که گفتیم شینجی میکامی به گیمپلی بازی اهمیت زیادی میدهد. در ادامه به بررسی کلی گیم پلی بازی میپردازیم.
بازی دارای دوربین دو بعدی میباشد یعنی در بازی شاهد تعویض فریم ها هستید. در هر فریم از بازی شاهد چند دایناسور هستید که با شما درگیر میشوند.
تنوع اسلحه در بازی بسیار عالی میباشد.در بازی شاهد اسلحه ی ها متفاوت برای هر شخصیت قابل بازی هستید.دیلن به دلیل قدرت بدنی بالا دارای اسلحه های بزرگ و پر قدرت میباشد.اما درجینا به دلیل ضعیف بودن بدنش اسلحه های کوچکتر را حمل میکند.اسلحه ها در بازی دو نوع هستند.اسلحه های اصلی، اسلحه های همراه.اسلحه های اصلی شامل اسلحه هایی میباشند که نقش کلیدی را اجرا میکنند و همیشه در دسترس هستند.اما اسلحه های همراه ان چنان نقشی در پیشبرد بازی ندارند مانند:چاقوها،اتش افکن ها که نقش کلیدی را اجرا نمیکنند.
همچنین دو شخصیت هم در بازی کردن با هم متفاوت اند.شخصیت رجینا سرعت زیادی در بازی دارد و میتواند سریع دشمنانش را جا بگذارد خصوصا خفاش های در بازی که زیاد با ان رو به رو میشوید.اما دیلن سرعت زیادی ندارد در عوض دارای استقامت بیشتری میباشد.یعنی مقدار سلامتی که دیلن هنگام از ضربه خوردن از دست میدهد خیلی کمتر از مقدار سلامتی میباشد که رجینا از دست میدهد.
در بازی اطلاع رسانی عالی وجود دارد.حتما از خودتون میپرسید یعنی چی؟.خوب من جوابتون رو میدم.در بازی فایل هایی وجود دارد که با هر فایل اطلاعات دایناسور ها را نمایش میدهد.این اطلاعات شامل قد،اندازه،قدرت،قابلیت ها و تاریخچه ی این دایناسور میباشد.
دشمنان در بازی بسیار متنوع میباشند و هرگز نباید قدرتشان را با همدیگر یکی بدانید.حتی کوچکترین دشمنان در بازی هم خطرناک میباشند و باید مواظب باشید.غولاخر های بازی نیز نسبت به بقیه ی دایناسور ها مقاومت بیشتری دارند و قابلیت های کلیدی دیگر مانند:پرتاب اتش،پرتاب بزاغ سمی و …. که بسیار اثر پذیر میباشند.
در بازی شما با کشتن هر دایناسور امتیازی برای خود جمع میکند و با کشتن پشت سر هم دایناسور ها و دریافت بیشترین Combo در بازی میتوانید پول بیشتری در بازی جمع کنید.همچنین اگر به
دایناسورها در حین زدن ضربه شلیک کنید به شما امتیاز ویژه داده میشود.اما با امتیاز ها میتوانید چیکار کنید؟خوب با امتیاز ها میتوانید در اتاق های امن و دارای کامپیوتر کنترل برای خود،کیت سلامتی،اسلحه،تیر،خشاب اضافه و زره بخرید.
بخشی از گیم پلی بازی زیر اب رقم میخورد که در این مراحل حتی اسلحه،لباس،دشمنان شما تغییر پیدا میکند.دایناسور های دریایی امتیاز بیشتری به شما میدهند که این امتیازات زیاد به دلیل اسلحه های گران مخصوص زیر اب میباشد.
در بازی رفته رفته دشمنان شما تکامل پیدا میکنند و برای شما دردسر میشوند.بنابراین باید تا دندان خود را مسلح کنید هر چند دشمنان شما خیلی قوی تر از این حرفا هستند.
بک گراند های رندر شده …./گرافیک
بازی دارای یک گرافیک هنری میباشد.یعنی سازندگان روی جز به جز بازی کار کرده اند و سعی کرده اند که روی هر جز بازی کار کرده اند.
قیافه ی کرکتر ها در بازی بسیار زیبا و عالی کار شده است.اما به دلیل نبود انجین درست و حسابی در ان زمان افکت حرکت لب ها اصلا در این بازی دیده نیست.اما طراحی دایناسور ها یکی دیگر از بهترین طراحی های ان زمان میباشد که دایناسور ها همزمان با صداگذاری خود را حرکت میدادند و به شما میرساندند.طراحی جزیره در بازی نیز بسیار عالی میباشد.داشتن فضای سبز در بازی بسیار به طبیعی تر شدن بازی کمک کرده است.
طراحی داخل اب نیز بسیار طبیعی میباشد.شکست نور در اب یکی از نمونه های کم نظیر در ان زمان میباشد و سازندگان این نکته را به خوبی رعایت کرده است.
گرافیک بازی چیز زیادی برای گفتن ندارد و میتوان گفت که در حد خودش خوب ساخته شده است.
غرش دایناسور/صداگذاری
صدای شخصیت های بازی به طرز عالی صداگذاری شده است.صداهای بسیار زیبا و لهجه ی امریکایی زیبا نشان دهنده ی اهمیت کپکام به افکت صداگذاری را میباشد.صداگذاری دایناسور ها نیز بسیار طبیعی میباشد انقدر طبیعی که میتوان گفت که کپکام به زمان دایناسور ها سفر کرده و صدای ان ها را در محیط بازی ثبت کرده است.صدای هر دایناسور با همدیگر فرق میکند و متناسب با قد و اندازه شان ساخته شده است.
موسیقی متن بازی یکی از بهترین نقاط قوت بازی میباشد.موسیقی متن بازی در هر مکانی متفاوت است.مثلا شما در هنگامی که در جریان گیمپلی اصلی قرار دارید و دایناسور ها به شما حمله میکنید شاهد یک موسیقی سریع و عالی هستید.اما در اتاق کنترل و هنگام خرید شما شاهد یک موسیقی بسیار ارام تر و زیباتر هستید.
موسیقی بازی شباهت زیادی به عنوان رزیدنت اویل دارد که به صراحت قابل مشاهده میباشد و میتوانید این امر را مشاهده کنید.
دایناسور های خاطره برانگیز/سخن پایانی
در کل میشود این عنوان را یک عنوان ارزشمند شرکت کپکام نام برد که میکامی ان را با هنر تمام ساخته و سعی کرده ترس واقعی را به رخ بکشد.به شما توصیه میشود که این بازی را حتما تجربه کنید و بفهمید که ترس واقعی یعنی چی.