- Bioshock
- The Darkness
- Fahrenheit
- Max Payne
- GTA III
- Prince of Persia
- Call of Duty 2
- Halo
- Half-Life 2
- Splinter Cell: Double Agent
دلايل:
1-شاهكار Ken Levine طوري بلند پروازانه بود كه در سطح فيلم هاي سينمايي درجه يك قرار داشت. خلق يك اكوسيستم زنده و برسي يك شخصيت با ايدئولوژي هاي نزديك به فجايع و شخصيت هاي بزرگ و ارائه يك گيم پلي سرگرم كننده در كنار اين تدابير قطعا يك معجزه در صنعت بازي بود.
2-جداي اين كه يكي از Fan هاي كميك هاي The Darkness هستم ، ولي Starbreeze با ارائه داستاني فوق العاده زيبا و Noire نشان داد چرا در بازي قبلي خود كه برداشتي از يك فيلم بود موفق بوده. يك بازسازي و Adapt مناسب از يك كميك يا فيلم را مي توان در اين بازي يافت و بدون شك بزرگترين كلاس درس براي بازي سازاني است كه به دنبال ساخت بازي هاي اقتباسي هستند.
3- وقتي مرزها مي شكنند بازي همانند Fahrenheit خلق مي شود. David Cage بازي را ساخت كه نتيجه چندين سال بررسي دنياي بازي و فيلم بود. آوردن احساسات و تصميم گيري هاي بزرگ از روي پمير ناخود آگاه همه نشانه گر چيزي متفاوت در صنعت بازي بوده است.
4- بزرگ سلطان Noire صنعت بازي بدون شك شاهكار Remedy يعني Max Payne است. اكشني نفس گير كه آن روزها در كنار جو فيلمهايي مانند The Matrix عرضه شد همه را شكه كرد. فضا سازي ، موسيقي و داستان Noire بازي چيزي بود كه واقعا شاهكاري در اين دهه بوده.
5- به شخصه هيچ وقت Fan سري بازيهاي GTA نبودم ولي GTA III يك انقلاب بود كه سبك Open-World و Sandbox را به معناي حقيقي تفسير كرد. شهري بزرگ با اختيار عمل آزاد بستري بود تا در كنار آن بازيهاي بزرگ ديگري همچون Mafia خلق شوند.
6- بازيهاي Prince of Persia قديمي تر از اين دهه هستند ولي نسخه اول اين بازي يك عنوان انقلابي بود كه در راستاي آن عناويني مانند God of War يا Assassin's Creed خلق شدند. گرافيك خيره كننده در كنار داستان زيبا يك فضاي فانتزي جالب خلق كرده بود. گذاشتن Free Running در يك بازي شمشير زني كار بسيار جالبي بود كه امروزه همه در حال تقليد از آن هستند. Balance فوق العاده گيم پلي و مراحل واقعا مثال زدني بود.
7- به جز Infinity Ward چه كسي مي تواند شما را وسط جهنمي به نام "جنگ" رها كند. سري بازيهاي COD هميشه با نبردهاي نفس گير و باز همراه بوده. اما نسخه دوم در واقع آغاز گرد عظيم ترين نبردها بود كه حتي فراتر از نسخه اول عمل كرد. داستاني واقعي و ساحل نورماندي لحظاتي هستند كه هيچ گاه از خاطره ها فراموش نمي شود.
8- بدون شك بزرگترين بازي Microsoft عنوان Halo بوده كه در هر شماره بهتر از سري قبل عمل كرده. خلق يك گيم پلي سريع روي كنسول ها ، داستاني Star Wars گونه ، موسيقي حماسي و جذاب و در آخر بخش Multiplayer انقلابي همه نشانه گر يكي از برترين بازي هاي اين دهه است.
9- عنوان Half-Life 2 بازي بود كه توانست يك بالانس فوق العاده را در گيم پلي خلق كند . گرافيك خيره كننده و داستان جذاب همه دست به دست هم داده اند كه اين بازي را به يكي از منابع الهام از نظر تكنيكي براي بازي سازان خلق كنند.
10- هيچ شكي نيست كه اگر شاهكار كوجيما يعني سري بازي هاي Metal Gear نبود در حال حاظر هيچ Splinter Cell اي هم وجود نداشت. نسخه چهارم يا همان Double Agent گيم پلي نسخه هاي قبلي را گسترش داد و با ارائه سيستم "انتخاب و نتيجه" يك موقعيت هيجان انگيز همانند سري 24 خلق كرد.